Визначення та стягнення шкоди й збитків
Чи забезпечує держава на вищому рівні покриття нанесеної особі шкоди, та яким чином це відбувається на практиці? Якими законодавчими нормами регулюється відшкодування зазнаних збитків? Дізнавайтеся всі деталі на ✩ZakonOnline✩!
Загальні визначення
Поняття шкоди та збитку є важливою частиною господарського права. Ці терміни мають багато спільного між собою, але на практиці застосовуються у різних випадках. Наприклад, шкода може бути не тільки матеріальною, завданою фізичній чи юридичній особі, але й моральною. В такому випадку застосовують кілька способів державного регулювання. А от збиток носить чисто матеріальний характер, оскільки його розмір можна обчислити у грошових одиницях.
Шкода може наноситися однією особою іншій умисно або неумисно, з різних причин. Раніше постраждалі вимагали через суд покриття саме матеріальної шкоди. Але в останні роки побільшало справ з вимогами компенсувати моральну шкоду. Прикладів можна привести безліч – від порушення особистих прав та свобод громадян до спричинення серйозної шкоди їх здоров’ю (наприклад, в результаті дій медичного персоналу при лікуванні та ін.).
Щоб добитися стягнення з винних осіб та іншої компенсації, потрібно:
- Зібрати факти, що беззаперечно доводять спричинення шкоди.
- Звернутися з відповідним позовом до органів суду.
- Скласти вимогу, де об’єктивно та справедливо визначити розмір відшкодування, що влаштовує постраждалу особу. Його можна визначати як у вартісному, так і у відсотковому вимірі.
Особливості визначення та відшкодування збитків у господарських взаємовідносинах
Порушення господарських зобов’язань (невиконання договірних умов, відмова від здійснення прямих обов’язків або порушення умов ведення господарської діяльності) можуть вести до негативних наслідків. Зокрема, це не тільки зменшення власного прибутку, але й збитки, спричинені іншим суб’єктам господарювання.
За поняттям збитку, що підлягає обов’язковому відшкодуванню, розуміють:
- Втрачене або пошкоджене майно (рухоме та нерухоме).
- Неотримані протягом певного періоду доходи тощо.
- Накладні витрати.
- Втрачена комерційна вигода.
Паралельно з матеріальним збитком можна вимагати й компенсації моральної шкоди. Наприклад, коли постачальник раптово відмовляється від чергової поставки товарів до мережі магазинів, це означає не тільки порушення умов договору та втрату частини прибутків. Це також й втрата репутації та зниження довіри постійних покупців. Адже коли вони не знаходять потрібні товари на полицях улюбленого магазину, то розвертаються та йдуть до інших продавців.
При обчисленні розміру відшкодування до уваги беруть матеріальні показники (ціни, тарифи), що були дійсними на дату спричинення збитків. Тобто якщо шкода була завдана рік тому, потрібно дістати всі необхідні документи (товаро-транспортні накладні, чеки, квитанції), та зробити по ним розрахунок.
Юристи радять спочатку постраждалій та винній сторонам домовлятися у добровільному порядку, та відшкодовувати збитки за взаємною угодою Але якщо це неможливо, тоді потрібно звертатися до суду.
Судове рішення може означати не тільки виплату нанесеного збитку у певному розмірі, але й введення штрафних санкцій (сплату штрафу, неустойки або пені). Окрім цього, потрібно буде сплачувати додатково за юридичну допомогу.