open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 131 від 18.05.2001

Про Програму "Кадри АПК-2004"

Розглянувши стан кадрового забезпечення аграрного сектора
економіки держави в умовах поглиблення процесів реформування
сільського господарства на основі приватної власності на землю і
майно, основні напрями удосконалення системи підготовки фахівців
нової генерації у вищих навчальних закладах і закладах
післядипломної освіти та з метою формування якісно нового
кадрового потенціалу в АПК Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Програму "Кадри АПК - 2004" (додається). 2. Керівникам державних департаментів, департаментів та інших
структурних підрозділів міністерства. Міністерству
агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, головним
управлінням сільського господарства і продовольства
облдержадміністрацій, керівникам вищих аграрних закладів та
закладів післядипломної освіти забезпечити безумовне виконання у
встановлені строки заходів, визначених Програмою. 3. Державним департаментам продовольства, рибного
господарства і ветеринарної медицини, Міністерству
агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, головним
управлінням сільського господарства і продовольства
облдержадміністрацій розглянути на засіданнях колегій питання
роботи з кадрами та визначитись із додатковими заходами,
спрямованими на поліпшення забезпечення агропромислового
виробництва галузей та регіонів висококваліфікованими фахівцями,
створення умов для зміцнення кадрового потенціалу, їх підготовки
та систематичного підвищення кваліфікації. 4. Департаменту кадрової політики, аграрної освіти та науки
(Мельник) спрямувати організаторську роботу на реалізацію Програми
"Кадри АПК-2004". 5. Контроль за виконанням наказу покласти на Першого
заступника Міністра Лузана Ю.Я.
Міністр І.Кириленко
Програма "Кадри АПК-2004"
Загальні положення
Реалізація стратегічних напрямків аграрної політики,
спрямованих на забезпечення продовольчої безпеки країни,
нарощування обсягів виробництва конкурентоспроможної продукції,
глибоке реформування сільського господарства на засадах приватної
власності на землю та майно, створення умов для вільного вибору
видів виробничої діяльності, посилення державного впливу на
оздоровлення економічного стану сільгосппідприємств, активізацію
інвестиційної діяльності та проведення активної соціальної
політики на селі, значною мірою залежить від кадрового потенціалу
галузі, рівня підготовки фахівців, зайнятих на всіх ділянках
агропромислового виробництва. Кризова ситуація, яка охопила всі галузі агропромислового
комплексу, потребує докорінних змін в системі управління та
організації ведення виробництва, забезпечення опосередкованого
державного управління економікою, удосконалення ринкових
механізмів цінового регулювання, відновлення та розвитку
ресурсного потенціалу, продовження земельної реформи з
першочерговим вирішенням питань прав власності на землю. В основу розробки зазначеної програми покладені положення
Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Реформи заради
добробуту" ( 550-2000-п ), розробленої відповідно до положень
послання Президента України до Верховної Ради України 22 лютого
2000 року "Україна: поступ у XXI століття. Стратегія економічного
та соціального розвитку на 2000 - 2004 роки" ( 276а/2000 ),
складовою частиною якої є збереження і поступове нарощування
кадрового потенціалу. Указ Президента України "Про невідкладні
заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки"
( 1529/99 ), а також Концепція кадрового забезпечення
агропромислового комплексу до 2010 року, схвалена рішенням колегії
Міністерства агропромислового комплексу України, наказ від 29
грудня 1999 року N 381. Програма передбачає заходи, спрямовані на задоволення потреб
аграрного сектора у висококваліфікованих фахівцях, створення умов
сільській молоді для здобуття вищої та професійно-технічної
освіти, підготовку резерву кадрів та роботу з державними
службовцями, забезпечення ступеневого і безперервного навчання,
упорядкування мережі аграрних закладів освіти, зміцнення їх
навчально-матеріальної та наукової бази, інтеграцію у світову
освітянську систему.
1. Характеристика кадрового потенціалу агропромислового

виробництва
В системі агропромислового комплексу за станом на 1 січня
2000 року було зайнято 344,5 тис. фахівців, в тому числі на
виробництві - 330,4 тис. керівників і спеціалістів. Безпосередньо
в сільському господарстві на цих посадах працює 311,6 тис. чол. і
за останні п'ять років їх кількість зменшилась майже на 17
відсотків. Серед 75 тис. керівників сільськогосподарських
підприємств і головних спеціалістів тільки 63 відсотки мають повну
вищу освіту, а питома вага працюючих фахівців пенсійного віку
сягнула за 7 відсотків, тоді як в 1995 році вона знаходилась в
межах 5 відсотків. Враховуючи процеси реформування сільськогосподарських
підприємств, необхідність нарощення обсягів виробництва,
середньорічну плинність фахівців, заміщення вакантних посад,
практиків та осіб пенсійного віку, розрахункова потреба у
підготовці спеціалістів різних рівнів складає біля 50 тис. чол. в
рік. Аграрними навчальними закладами I-IV рівнів акредитації
щорічно із денної і заочної форм навчання випускається 43 тис.
спеціалістів, в тому числі 33,6 тис. чол. за державним
замовленням. Зазначені обсяги підготовки не можуть повною мірою
забезпечити ротацію кадрів. В той же час, підготовка фахівців за
окремими напрямами перевищує їх реальну потребу, вимагають змін у
змісті їх навчання реформи, що проводяться в АПК.
2. Реалізація Стратегії реформування державної

служби в Україні та удосконалення роботи з

кадрами центрального апарату міністерства
2.1. Проводити щорічне функціональне обстеження структурних
підрозділів міністерства і за його результатами вносити зміни до
його організаційної структури.
Виконавці: Управління реформування

управління АПК та соціально-трудових

відносин, Департамент кадрової

політики, аграрної освіти та

науки, керівники структурних

підрозділів міністерства.

Строк виконання: щорічно, I кв.
2.2. На основі нової редакції Типового положення про кадрову
службу органів виконавчої влади ( 912-96-п ) розробити Положення
про кадрову службу Міністерства аграрної політики, в якому
передбачити посилення її ролі, зміцнення й удосконалення
діяльності.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Управління

реформування управління АПК та

соціально-трудових відносин.

Строк виконання: II півріччя 2001 року
2.3. Запровадити єдиний порядок проведення відкритого
конкурсу та стажування зі складанням іспиту при прийнятті на
державну службу в міністерстві на основі
кваліфікаційно-професійних характеристик посад державних
службовців, перейти на проведення атестації державних службовців
один раз в три роки, їх ротації на окремих посадах та щорічну
оцінку виконання ними своїх обов'язків і завдань.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники

структурних підрозділів міністерства.

Строк виконання: II півріччя 2001 року
2.4. Запровадити належне функціонування та розвиток єдиної
державної комп'ютерної мережі "Кадри", передбачивши використання в
ній відповідних засобів моніторингу ефективності кадрового
потенціалу міністерства.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники

структурних підрозділів міністерства

Строк виконання: починаючи з 2001 року
2.5. Організувати у вищих навчальних закладах відбір
талановитої молоді, яка цікавиться питаннями державного
управління, та її поглиблену підготовку, стажування, в тому числі
і за кордоном, з метою подальшого включення їх до відповідного
кадрового резерву на керівні посади агропромислового виробництва.
Виконавці: Керівники вищих навчальних закладів,

Мінагропром Автономної Республіки Крим,

головні управління сільського господарства

і продовольства облдержадміністрацій

Строк виконання: починаючи з 2001 року
3. Визначення потреби і обсягів цільової підготовки

фахівців для галузей АПК
Досягнення прогнозних показників розвитку агропромислового
виробництва можливе за умови здійснення комплексу організаційних
та економічних заходів, спрямованих на поліпшення якісного складу
кадрового потенціалу аграрного сектора, визначеному Указом
Президента України від 19 березня 1999 р. N 262 ( 262/99 ) "Про
державну підтримку підготовки фахівців для сільської місцевості"
та постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 1999 р.
N 1159 ( 1159-99-п ) "Про підготовку фахівців для роботи в
сільській місцевості". 3.1. На період 2000-2004 роки визначення потреби в підготовці
кадрів для підприємств, установ і організацій агропромислового
комплексу проводити у порядку, затвердженому постановою Кабінету
Міністрів України від 29 червня 1999 року N 1159 ( 1159-99-п )
"Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості". При цьому: - суб'єкти господарської діяльності усіх форм власності разом
з органами місцевого самоврядування визначають необхідність
кадрових переміщень та фактичну і прогнозну потребу в підготовці
кадрів за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями і
спеціальностями, включаючи розвиток соціальної сфери на селі.
Одночасно враховуються можливості працевлаштування випускників
вищих навчальних закладів поточних років, які навчалися за
державним замовленням та їх направленнями. Така потреба
направляється райдержадміністраціям. Враховуючи структурні зміни у виробничій і соціальній сферах,
необхідність заміщення вакантних посад і плинність кадрів,
перспективи розвитку галузей виробництва, районні державні
адміністрації узагальнюють потребу в підготовці кадрів на плановий
та наступні роки і направляють її органам управління АПК
Автономної Республіки Крим та облдержадміністрацій.
Виконавці: керівники підприємств, установ і

організацій АПК, органи місцевого

самоврядування, органи управління АПК

райдержадміністрацій

Строк виконання: щорічно до 1 лютого
- за пропозиціями райдержадміністрацій органи управління АПК
Автономної Республіки Крим, відповідні структурні підрозділи
облдержадміністрацій формують замовлення на підготовку кадрів для
регіону за освітньо-кваліфікаційними рівнями в розрізі напрямів та
спеціальностей і свої пропозиції щодо встановлення планів набору
за державним замовленням і квоти прийому сільської молоді до
конкретних навчальних закладів направляють Мінагрополітики України
Виконавці: Мінагропром АР Крим,

головні управління сільського

господарства і продовольства

облдержадміністрацій

Строк виконання: щорічно до 1 березня
Міністерство аграрної політики узагальнює дані про потребу в
підготовці фахівців для агропромислового комплексу в цілому,
формує проект державного замовлення на підготовку кадрів та
бюджетний запит на ці цілі і направляє їх відповідно Мінекономіки
та Мінфіну. Одночасно в межах державного замовлення встановлює
квоту прийому сільської молоді на плановий рік за спеціальностями
відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів по вищих навчальних
закладах і доводить її до замовників і виконавців.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки

Строк виконання: щорічно до 15 травня
3.2. З метою раціонального розміщення обсягів державного
замовлення на підготовку фахівців за напрямами та спеціальностями
в аграрних закладах освіти здійснювати його перерозподіл між
спеціальностями і спеціалізаціями з урахуванням регіональної
потреби та працевлаштування молодих випускників.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники

вищих навчальних закладів

Строк виконання: щорічно до 1 вересня
3.3. Запроваджувати нові форми співпраці аграрних вищих
закладів освіти, агропромислових підприємств, приватних та
фермерських господарств, установ і організацій АПК із сільськими
середніми школами шляхом створення в них сільськогосподарських
ліцеїв, гімназій, інших типів навчальних закладів, посилення
профорієнтаційної роботи, широкого залучення сільської молоді до
навчання й отримання вищої освіти, ефективного її відбору для
підготовки майбутніх спеціалістів - аграрників.
Виконавці: кадрові служби органів

управління АПК АР Крим, обласних і районних

державних адміністрацій, керівники

вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
3.4. Передбачати в правилах прийому до вищих навчальних
закладів розширення можливостей зарахування сільської молоді із
числа випускників навчальних закладів нижчого рівня акредитації,
переможців предметних олімпіад і конкурсів, виробничників, які
працюють за спорідненими спеціальностями в галузях
агропромислового виробництва, та її направлення на навчання в
порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 29
червня 1999 року N 1159 ( 1159-99-п ) "Про підготовку фахівців для
роботи в сільській місцевості"
Виконавці: Департамент кадрової політики, аграрної

освіти та науки, керівники навчальних закладів

Строк виконання: постійно
3.5. Перейти на скорочений термін підготовки фахівців у
закладах освіти вищого рівня акредитації із числа випускників
закладів освіти нижчого рівня акредитації за спорідненими
спеціальностями і професіями.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
3.6. Опрацювати та внести Міносвіти та науки пропозиції
стосовно механізму повернення коштів за навчання у випадках, коли
випускник, який навчався за рахунок коштів державного бюджету, не
відпрацював 3 роки за направленням, як це передбачено Указом
Президента України від 23 січня 1996 року N 77 ( 77/96 ) "Про
заходи щодо реформування системи підготовки спеціалістів та
працевлаштування випускників вищих навчальних закладів" (із
змінами внесеними Указом Президента України від 16 травня 1996
року N 342 ( 342/96 ) та статтею 197 Кодексу законів про працю
України ( 322-08 ).
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, об'єднання

"Укрсільгоспосвіта", керівники навчальних закладів

Строк виконання: 2001 рік
4. Основні напрямки підготовки фахівців та

структуризація спеціальностей
Існуючі підходи до підготовки фахівців для агропромислового
виробництва ще не в повній мірі враховують вимоги сучасних
економічних відносин. Запровадження нових форм господарювання,
розвиток ринкових відносин, технологічна перебудова виробництва та
переробки сільськогосподарської продукції вимагає докорінних змін
в процесі підготовки фахівців, спрямованих на досягнення високого
рівня професіоналізму, формування організаторських здібностей та
комунікативних якостей спеціаліста шляхом трансформації
академічного навчання у продуктивну практичну підготовку. Діюча система аграрної освіти, до складу якої входять 127
навчальних закладів, в тому числі 11 агроуніверситетів, 6
академій, 3 інститути, 20 коледжів та 87 технікумів з відповідною
матеріально-технічною та науковою базами, здатна забезпечити
випереджаючий розвиток аграрної освіти в сучасних умовах. Для задоволення потреб агропромислового виробництва
підготовка фахівців ведеться у відповідності з переліком напрямів
і спеціальностей за відповідними освітньо-кваліфікаційними
рівнями. У вищих аграрних закладах освіти підготовка фахівців
здійснюється за 34 спеціальностями та 69 спеціалізаціями у
закладах освіти 3-4 і відповідно 39 і 58-у закладах освіти 1-2
рівнів акредитації. За останні роки в агроуніверситетах, академіях і
сільгоспінститутах відкрито 13, а в технікумах і коледжах - 10
нових спеціальностей, що зумовило відповідні структурні зміни в
самих навчальних закладах, організації нових факультетів і
відділень, реструктуризація спеціальностей тощо. Запровадження
ступеневої системи освіти, організація
навчально-науково-виробничих комплексів стало передумовою
створення навчальних закладів нового покоління, більш широкої
інтеграції з науковими установами та виробництвом. З метою подальшого розвитку аграрної освіти, удосконалення
мережі та системи підготовки фахівців для агропромислового
виробництва здійснити такі заходи: 4.1. Враховуючи реформування аграрного сектора економіки,
створення господарських формувань нового типу, у встановленому
порядку внести зміни до діючого Переліку спеціалізацій
спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих
навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними
рівнями, та підготувати складові державного стандарту на їх
підготовку.
Виконавці: Департамент кадрової політики, аграрної

освіти та науки спільно з Міносвіти та науки,

Мінагропромом АР Крим, головні управління

сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій Науково- та Навчально-

методичний центри

Строк виконання: 2001 рік
4.2. Підготувати навчальні плани і програми з інтегрованої
спеціальності "Агроінженер" та для підготовки фахівців зі
спеціалізацією для роботи в обслуговуючих кооперативах, що
створюються в агропромисловому комплексі.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний

центри, робочі групи з розробки навчально-

методичної документації

Строк виконання: 2001 рік
4.3. Забезпечити перегляд типових і робочих навчальних
програм спеціальних предметів по всіх спеціальностях, що готуються
в аграрних вищих закладах освіти, виходячи з вимог розвитку
приватного сектора економіки, розвитку малого і середнього
підприємництва, оволодіння майбутніми фахівцями сучасними
технологіями виробництва і переробки сільськогосподарської
продукції.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Науково- та Навчально-

методичний центри, керівники вищих навчальних

закладів

Строк виконання: щорічно
4.4. Розробити та запровадити новий порядок формування
обсягів підготовки фахівців за державним замовленням у вищих
навчальних закладах і скороченим терміном навчання із числа
випускників закладів освіти нижчого рівня акредитації.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники вищих

навчальних закладів

Строк виконання: 2001 рік
4.5. Впроваджувати сучасні принципи організації навчального
процесу, нові технології навчання, удосконалювати зміст і
структуру, форми і методи підготовки фахівців, інтегруватись у
міжнародні освітні системи.
Виконавці: Департамент кадрової політики

аграрної освіти та науки, Науково-та Навчально-

методичний центри, керівники вищих аграрних закладів

Строк виконання: постійно
5. Зміцнення навчально-матеріальної бази та кадрового

потенціалу вищих аграрних закладів освіти
В галузі аграрної освіти для підготовки висококваліфікованих
спеціалістів створена відповідна навчально-матеріальна база,
вартісті, якої складає 1,4 млрд. гривень. Сьогодні на одного
студента припадає близько 10 кв. м аудиторного фонду, обладнано
більше 12 тис. кабінетів, навчальних класів, навчальних та
наукових лабораторій. Підготовку фахівців для агропромислового комплексу здійснюють
11,5 тисячі педагогічних та науково-педагогічних працівників, в
тому числі 472 доктори наук та професорів, 2,9 тисячі кандидатів
наук та наукових співробітників. Організація підготовки фахівців в сучасних умовах неможлива
без оновлення та зміцнення навчально-матеріальної бази,
запровадження новітніх інформаційних технологій, входження
закладів освіти в єдину світову інформаційну систему, освоєння
нової техніки та технологій, зміцнення потенціалу педагогічних і
науково-педагогічних кадрів. З цією метою передбачається: 5.1. Продовжити роботу по упорядкуванню мережі закладів
освіти, об'єднанню їх між собою, передачі навчальних закладів
нижчого рівня акредитації до складу агроуніверситетів та академій
як структурних підрозділів чи з правом юридичної особи і створенню
регіональних аграрних освітніх центрів.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Рада Міністрів АР Крим,

облдержадміністрації, керівники

вищих навчальних закладів

Строк виконання: 2001-2002 роки
5.2. Здійснити передачу з балансу аграрних закладів освіти та
їх навчально-дослідних господарств на баланс місцевих органів
самоврядування об'єктів соціальної сфери, що не використовуються у
навчальному процесі, і на цій основі скоротити видатки на
утримання вузів та навантаження на Державний бюджет.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Департамент розвитку

соціальної інфраструктури сільської місцевості,

об'єднання "Укрсільгоспосвіта", керівники вищих

навчальних закладів

Строк виконання: 2001 рік
5.3. При підготовці бюджетних запитів на плановий рік
передбачати в них відновлення фінансування з Державного бюджету
видатків на капітальне будівництво і ремонт об'єктів в аграрних
закладах освіти, придбання техніки, обладнання та приладів для
організації навчального процесу, видання навчальної літератури.
Виконавці: Департамент фінансово-кредитної

та податкової політики. Департамент кадрової

політики, аграрної освіти та науки, об'єднання

"Укрсільгоспосвіта"

Строк виконання: починаючи з 2001 року
5.4. Розширити практику залучення і спрямування позабюджетних
коштів закладів освіти на оновлення навчально-матеріальної бази,
переобладнання навчальних аудиторій і лабораторій, придбання
сучасних технічних засобів навчання, переоснащення новітніми
машинами і механізмами.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, об'єднання "Укрсільгоспосвіта",

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
5.5. Запровадити механізм надання молодим громадянам
пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти у вищих
аграрних закладах освіти як з Державного бюджету України, так і з
місцевих бюджетів, спрямувавши їх першочергово дітям-сиротам,
дітям, позбавленим батьківського піклування, інвалідам 1 та 2
групи, студентам із сільських малозабезпечених і багатодітних
сімей, а також переможцям учнівських олімпіад.
Виконавці: Департамент фінансово-кредитної

та податкової політики. Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, об'єднання "Укрсільгоспосвіта",

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
5.6. З метою забезпечення навчальною літературою аграрних
закладів освіти при формуванні кошторису видатків на підготовку
фахівців за кошти юридичних і фізичних осіб передбачати в них
витрати на видання і придбання підручників та навчальних
посібників у розмірі не менше 5 відсотків від загальних витрат та
спрямувати їх на ці цілі через спеціальні рахунки Науково- та
Навчально-методичного центрів.
Виконавці: Керівники вищих навчальних закладів,

об'єднання "Укрсільгоспосвіта", Науково- та Навчально-

методичний центри

Строк виконання: починаючи з 2001 року
5.7. Запровадити тендерний відбір видавництв і типографій, а
також ширше використовувати власну видавничу базу Науково- та
Навчально-методичного центрів, вищих навчальних закладів і на цій
основі зменшувати витрати на видання навчальної літератури та
методичної документації.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
5.8. Здійснити поступовий перехід на написання підручників,
навчальних посібників, конспектів лекцій в електронному вигляді з
наданням грифу Міністерства аграрної політики, гарантуванням
захисту авторських прав та можливістю їх використання через
існуючі комп'ютерні мережі.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2002 року
5.9. Створити відповідні підрозділи в Науково- та
Навчально-методичному центрах і організувати в них виготовлення
дидактичних матеріалів (схем, діапозитивів, муляжів, моделей тощо)
для забезпечення ними підвідомчих навчальних закладів.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри

Строк виконання: 2001-2004 роки
5.10. З метою залучення наявного виробничого потенціалу
розвивати ділове співробітництво з підприємствами, установами,
організаціями агропромислового комплексу, приватними та
фермерськими господарствами, іншими господарськими структурами для
зміцнення бази практичної підготовки фахівців.
Виконавці: Мінагропром АР Крим, головні управління

сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій, керівники вищих

навчальних закладів

Строк виконання: постійно
5.11. Розробити положення про систему підвищення кваліфікації
та стажування викладачів у вищих навчальних закладах, наукових
установах і на виробництві, а також провідних установах за
кордоном.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри

Строки виконання: 2001 рік
5.12. Забезпечити систематичне підвищення професійного рівня
педагогічних та науково-педагогічних кадрів у відповідності з
вимогами Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ).
Виконавці: керівники вищих навчальних закладів

Строки виконання: починаючи з 2001 року
5.13. Розробити типові переліки обладнання навчальних
лабораторій з дисциплін практичної та професійної підготовки з
тим, щоб забезпечити об'єктивну видачу ліцензій на відкриття
спеціальностей та проведення акредитації підготовки фахівців
відповідного кваліфікаційного рівня.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри

Строки виконання: 2001-2004 роки
5.14. Здійснювати практичні заходи щодо підвищення
ефективності діяльності аспірантури та докторантури, створивши
умови для проведення наукових досліджень та здобуття наукових
ступенів.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники вищих

навчальних закладів

Строк виконання: постійно
5.15. Продовжити практику залучення до викладацької
діяльності провідних фахівців науково-дослідних установ,
підприємств і організацій агропромислового виробництва,
науково-педагогічних кадрів провідних закладів освіти зарубіжних
країн.
Виконавці: Керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
5.16. Запровадити новий механізм оплати праці
науково-педагогічних кадрів закладів освіти та науково-дослідних
установ, який би стимулював їх роботу в технікумах і коледжах.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Науково- та

Навчально-методичний центри, керівники

вищих навчальних закладів
Строк виконання: після прийняття Закону України "Про вищу освіту"
6. Удосконалення змісту освіти та методичного забезпечення

підготовки фахівців
6.1. Удосконалювати науково- та навчально-методичне
забезпечення учбового та виховного процесів в закладах освіти,
забезпечувати організацію навчального процесу як безперервної
науково-виробничої діяльності студентів.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
6.2. Розвивати науково-технічну творчість, дослідницьку
роботу студентів, систематично проводити предметні олімпіади і
конкурси з метою залучення здібної молоді до наукової діяльності.
Виконавці: Керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
6.3. Враховуючи необхідність впровадження сучасних
інформаційних технологій у навчально-виховний процес та
забезпечення належних умов розвитку інформаційного поля,
запровадити в системі аграрної освіти єдину
комп'ютерно-інформаційну мережу (систему) для формування банку
даних та оперативного обміну інформацією з міжнародними центрами
аграрної освіти, науково-дослідними установами та фірмами з питань
розвитку аграрного сектора.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Національний аграрний

університет, керівники вищих навчальних закладів

Строки виконання: 2001-2004 роки
6.4. З метою оволодіння передовими виробничими та
інформаційними технологіями забезпечити введення сучасного фахівця
в мережу інформаційних систем шляхом надання
інформативно-консультативної допомоги реформованим суб'єктам
господарювання
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки. Науково- та Навчально-

методичний центри, керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
6.5. Започаткувати основи індустрії виробництва програмних
засобів навчання з наступним тиражуванням та поширенням
програмно-методичного забезпечення на основі інформаційних
технологій з усіх основних спеціальностей з метою створення єдиної
схеми функціонування лабораторно-комп'ютерних класів, як основ
автоматизованих систем управління технологічними процесами
агропромислового виробництва.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: 2001-2004 роки
6.6. З метою прискореної адаптації випускників вищих
навчальних закладів до вимог виробництва в галузях
агропромислового комплексу створити в вищих навчальних закладах
інформаційно-консультаційні центри (пункти) для практичної
допомоги молодим фахівцям в питаннях організації виробництва та
ввести в практику обов'язкове їх стажування терміном від 1 до 3
місяців на посадах, які підлягають заміщенню.
Виконавці: Департамент кадрової політики, аграрної

освіти та науки. Науково - та Навчально-методичний

центри, Мінагропром АР Крим, головні управління

сільського господарства і продовольства облдержадміністрацій,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: 2001-2004 роки
6.7. Узагальнити досвід роботи навчально-практичних центрів,
створених на базі закладів освіти I-II рівнів акредитації, та
підготувати пропозиції щодо подальшого розвитку мережі і
удосконалення їх роботи.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки. Навчально-методичний

центр по підготовці молодших спеціалістів, керівники

вищих навчальних закладів

Строк виконання: 2001 рік
6.8. Забезпечити перехід до підготовки спеціалістів нової
формації шляхом поєднання фундаментальної підготовки з практичним
навчанням, підвищити рівень адаптації фахівців до умов сучасного
агропромислового виробництва.
Виконавці: керівники вищих закладів освіти

Строки виконання: 2001-2004 роки
6.9. З метою освоєння сучасних технологій виробництва,
прогресивних методів господарювання підвищити рівень практичного
навчання студентів вищих навчальних закладів під час виробничих,
технологічних та переддипломних практик у відповідності з
розвитком агропромислового виробництва.
Виконавці: керівники вищих закладів освіти

Строки виконання: постійно
6.10. Розробити та затвердити типове положення про порядок
організації та проведення практичної підготовки студентів вищих
аграрних навчальних закладів.
Виконавці: Науково- та Навчально-методичний центри,

керівники вищих закладів освіти

Строк виконання: 2001 рік
6.11. Визначити перелік базових господарств і підприємств
агропромислового комплексу різних форм господарювання для
організації практичного навчання студентів та розробити проект
типового положення про такі господарства, передбачивши в ньому
залучення до цієї роботи провідних фахівців з виробництва,
регулювання правових та фінансових взаємовідносин підприємств,
організацій і установ усіх форм власності з навчальними закладами
в питаннях організації практичної підготовки майбутніх фахівців.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Юридичне управління.

Навчально-методичний центр по підготовці

молодших спеціалістів, Мінагропром АР Крим,

головні управління сільського господарства і

продовольства облдержадміністрацій, керівники вищих

навчальних закладів

Строк виконання: 2001-2002 рік
6.12. Перейти на виконання дипломних проектів за конкретними
замовленнями суб'єктів різних форм господарювання, залучаючи до
керівництва ними провідних фахівців з виробництва, та забезпечити
їх захист з участю замовників і безпосередньо на виробництві.
Виконавці: Керівники вищих навчальних закладів,

Мінагропром АР Крим, головні управління сільського

господарства і продовольства облдержадміністрацій,

керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
6.13. Спрямувати функціонування системи підготовки кадрів на
забезпечення наступності поколінь хліборобів, збереження і
розвиток національної культури та народних традицій українського
села, виховання власників, дійсних господарів, патріотів держави,
громадян правового та демократичного суспільства.
Виконавці: керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання: постійно
6.14. Створювати умови сприянню розвитку міжнародного
співробітництва в галузі аграрної освіти та поширити практику
організації практичного навчання студентів за кордоном в рамках
міжнародних угод та прямих зв'язків закладів освіти, брати активну
участь в міжнародних змаганнях, конкурсах, олімпіадах,
конференціях, виставках та інших освітянських заходах.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники

вищих навчальних закладів

Строки виконання: постійно
6.15. Забезпечити діяльність вищих навчальних закладів в
рамках міжнародного співробітництва за напрямами: - використання міжнародного досвіду для підвищення якості
підготовки вітчизняних спеціалістів; - проведення міжнародних наукових конференцій, симпозіумів з
освітньої проблематики; - міжнародна кооперація у галузі фундаментальних та
прикладних досліджень; - удосконалення системи впровадження нових і модернізації
існуючих напрямів, форм і методів підготовки фахівців та інше.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники вищих навчальних закладів

Строк виконання : постійно
6.16. Здійснювати практичні заходи щодо поліпшення
організації виховної роботи серед студентської та учнівської
молоді, активізувавши культурно-масову та спортивну діяльність
закладів освіти. Запровадити проведення періодичних тематичних
оглядів-конкурсів, художньої самодіяльності та спортивних змагань.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, керівники

вищих навчальних закладів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
7. Післядипломна освіта та підготовка кадрового резерву
В питаннях підготовки, перепідготовки та підвищення
кваліфікації фахівців для агропромислового виробництва постійна
увага приділяється післядипломному їх навчанню як складової
частини аграрної освіти. В системі післядипломної освіти Міністерства аграрної
політики України щорічно проходять перепідготовку та підвищення
кваліфікації понад 50 тисяч фахівців. Проте навчальні заклади
(підрозділи) післядипломної освіти ще не повною мірою забезпечують
потреби агропромислового виробництва, окремі з них мають
малочисельний контингент слухачів, повільно удосконалюють зміст і
форми навчання - етапах переходу до ринкової економіки, допускають
дублювання у своїй роботі. Подальший розвиток післядипломного навчання вимагає також
запровадження більш мобільної системи перепідготовки і підвищення
кваліфікації виробничників та державних службовців, опрацювання
системи навчання резерву кадрів, запровадження альтернативних форм
і методів навчання, розвитку договірних відносин навчальних
закладів післядипломної освіти із замовниками та підвищення їх
взаємної відповідальності. З метою реалізації зазначеного передбачається здійснити
комплекс заходів з проблем перепідготовки фахівців з
гостродефіцитних спеціальностей, підвищення кваліфікації працюючих
спеціалістів, створення та навчання резерву кадрів, а саме: 7.1. Продовжити роботу по упорядкуванню мережі аграрних
навчальних закладів післядипломної освіти, передбачаючи при цьому
створення єдиного в регіоні інституту чи центру післядипломної
освіти керівників і спеціалістів АПК як структурного підрозділу
закладів освіти 1-4 рівня акредитації шляхом об'єднання існуючих
закладів (підрозділів) післядипломної освіти.
Виконавці: Департамент кадрової політики, аграрної

освіти та науки, Мінагропром АР Крим, головні

управління сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій, керівники навчальних закладів

Строк виконання: 2001 - 2004 роки
7.2. Перейти на формування у закладах (підрозділах)
післядипломної освіти щорічних планів-графіків підвищення
кваліфікації керівників і спеціалістів за заявками замовників в
межах доведених Мінагрополітики кошторисів видатків на ці цілі із
коштів Державного бюджету України, які в свою чергу визначаються і
розподіляються на конкурсних засадах.
Виконавці: Керівники закладів (підрозділів)

післядипломної освіти

Строк виконання: щорічно, починаючи з 2001 року
7.3. Забезпечити визначення базового змісту перепідготовки та
підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів агропромислового
виробництва, розробку нових та перегляд існуючих типових
навчальних і навчально-тематичних планів та професійних програм,
спрямованих на реалізацію завдань, визначених Указом Президента
України від 3 грудня 1999 року N 1529/99 ( 1529/99 ) "Про
невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора
економіки".
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, інститут післядипломної

освіти керівників і спеціалістів АПК, керівники

навчальних закладів (підрозділів/ післядипломної освіти

Строк виконання: постійно
7.4. Забезпечити у встановленому порядку формування проектів
державного замовлення на підготовку і підвищення кваліфікації
фахівців АПК, а також працівників органів державного управління
агропромисловим комплексом відповідно до Положення про єдиний
порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації
керівників державних підприємств, установ і організацій
( 167-97-п ).
Виконавці: Департамент кадрової політики аграрної

освіти та науки, Мінагропром АР Крим, головні

управління сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій

Строк виконання: постійно
7.5. Впорядкувати систему підготовки та підвищення
кваліфікації фермерів. Забезпечити розробку та видання навчальних
планів, професійних програм, навчально-тематичних планів і програм
перепідготовки та підвищення кваліфікації керівників і
спеціалістів АПК, методичних рекомендацій, навчальних посібників,
курсів лекцій, комплексів навчально-методичних і
інформаційно-аналітичних матеріалів для опанування кадрами нових
підходів у сфері державного управління АПК.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки. інститут післядипломної освіти

керівників і спеціалістів АПК, керівники навчальних

закладів післядипломної освіти

Строк виконання: 2001 рік
7.6. Вивчити питання та внести пропозиції щодо посилення ролі
Інституту післядипломної освіти керівників і спеціалістів АПК,
створення її регіональних навчальних центрів в областях, в яких
відсутні вищі навчальні заклади III - IV рівнів акредитації з
наданням їм прав юридичної особи.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, інститут післядипломної

освіти керівників і спеціалістів АПК, головні

управління сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій

Строк виконання: 2001 рік
7.7. Переглянути та доповнити склад осіб з кадрового резерву
на заміщення посад керівників державних підприємств, установ і
організацій агропромислового виробництва за рахунок залучення до
нього фахівців з повною вищою освітою з числа заступників
керівників, керівників структурних підрозділів та спеціалістів
підприємств, установ і організацій усіх форм власності, які
працюють на селі, визначити прогнозну оцінку щорічної потреби у
навчанні осіб з кадрового резерву та організувати його підготовку.
Виконавці: Мінагропром АР Крим, головні

правління сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій, організації і об'єднання,

що входять до сфери управління Мінагрополітики

Строк виконання: 2001-2004 роки
7.8. Визначити на районному та обласному рівнях базові
підприємства, приватні та фермерські господарства, установи і
організації для проведення практичного навчання і стажування
слухачів з числа осіб з кадрового резерву на заміщення посад
керівників сільськогосподарських підприємств та посад державних
службовців органів управління АПК.
Виконавці: Мінагропром АР Крим, головні

управління сільського господарства і

продовольства облдержадміністрацій

Строк виконання: 2001 рік
8. Удосконалення професійної освіти та підготовка

робітничих кадрів
В системі АПК функціонує 31 заклад професійно-технічного
навчання робітничих кадрів, де щорічно навчається близько 40 тисяч
чоловік. Проте в умовах скорочення обсягів державного фінансування
на підготовку робітничих кадрів в даний час не повною мірою
використовується потенціал та матеріально-навчальна база курсової
мережі, що потребує удосконалення системи підготовки робітничих
кадрів. З цією метою передбачається: 8.1. Здійснити заходи по упорядкуванню закладів курсової
мережі, що знаходяться в державній власності, та їх передачу до
комунальної власності.
Виконавці: Департамент кадрової політики

аграрної освіти та науки, Мінагропром АР Крим,

головні управління сільського господарства і продовольства

облдержадміністрацій, керівники навчальних закладів

Строк виконання: 2001 рік
8.2. Розробити перелік професій кваліфікованих робітників,
які доцільно готувати в системі курсової мережі та безпосередньо
на виробництві для потреб агропромислового комплексу із
зазначенням строків навчання та діапазону розрядів.
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки. Управління реформування

управління АПК і соціально-трудових відносин,

Науково-методичний центр аграрної освіти

Строк виконання: 2001 рік
8.3. Визначити перелік робітничих професій, підготовка яких
здійснюється за підтримки з Державного бюджету, та перейти на
формування у закладах (підрозділах/ професійно-технічного навчання
робітничих кадрів щорічних планів підготовки, перепідготовки і
підвищення кваліфікації кадрів масових професій за заявками
замовників та за кошти підприємств різних форм власності та
господарювання, а також фізичних осіб.
Виконавці: Департамент кадрової політики

аграрної освіти та науки, Мінагропром АР Крим,

головні управління сільського господарства і

продовольства облдержадміністрацій, керівники

закладів /підрозділів/ професійно-технічного

навчання робітничих кадрів

Строк виконання: починаючи з 2001 року
8.4. Розробити складові державних стандартів
професійно-технічної освіти (типові навчальні плани та програми
навчання кваліфікованих робітників галузей АПК, переліки основних
навчально-наочних та технічних засобів навчання для підготовки
робітничих кадрів з конкретних професій).
Виконавці: Департамент кадрової політики,

аграрної освіти та науки, Науково-методичний

центр аграрної освіти

Строк виконання: 2001 рік

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: