open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Нечинна
                             
                             
ДЕРЖАВНИЙ МИТНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 242 від 06.06.96

м.Київ
vd960606 vn242
{ Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної

митної служби

N 284 ( v0284342-97 ) від 23.06.97 }
Про затвердження Інструкції про порядок проведення

документальної ревізії фінансово-господарської

діяльності митних установ та організацій

митної системи України

З метою належної організації контрольно-ревізійної роботи в
митній системі України, для підвищення якості та результативності
проведених документальних ревізій фінансово-господарської
діяльності митних установ та організацій митної системи,
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Інструкцію про порядок проведення
документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних
установ та організацій митної системи України (додається). 2. Управлінню справами (Максимов Ю.Ю.) забезпечити
тиражування Інструкції та доведення цього наказу до митних
установ. 3. Контроль виконання наказу залишаю за собою.
Голова Комітету Л.В.Деркач
Затверджено

наказом Держмиткому

від 06.06.96 N 242
Інструкція

про порядок проведення документальної

ревізії фінансово-господарської діяльності

митних установ та організацій митної системи

I. Загальні положення
1.1. Документальна ревізія фінансово-господарської діяльності
митних установ та організацій митної системи організується у
відповідності з Положенням про відомчий контроль за
фінансово-господарською діяльністю об'єднань, підприємств,
організацій, установ, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР
від 02.04.81 р. N 325, Типового положення про
контрольно-ревізійний відділ територіального митного управління,
затвердженого наказом Держмиткому від 13.03.96 р. N 95
( v0095342-96 ) і проводиться в обсягах і порядком, передбаченими
цією Інструкцією. Головними завданнями ревізії є контроль за виконанням діючого
законодавства України, постанов Кабінету Міністрів України,
нормативних актів Міністерства фінансів, Мінпраці, Мінекономіки,
Національного банку, Державного митного комітету та інших
директивних органів з питань фінансово-господарської діяльності. 1.2. Проведенню ревізії повинно передувати вивчення актів
попередньої документальної ревізії або перевірки, звіти керівників
митних установ чи організацій митної системи, про виконання
пропозицій по цих актах, вивчається структура витрат митної
установи чи організації згідно з кошторисом на її утримання по
плану та звіту та керівні документи, що регламентують ці витрати. 1.3. Ревізор перед ревізією повинен одержати, а відповідні
служби митного органу надати, дані про переведені (відпущені)
митній установі чи організації та повернені нею грошові
кошти, речове майно, матеріальні цінності та бланки суворої
звітності за період, з моменту останньої ревізії до початку
чергової ревізії. 1.4. В процесі документальної ревізії, ревізуючий перевіряє
книги та картки бухгалтерського обліку, всі дійсні грошові
виправдовуючі та інші документи, які підтверджують законність та
достовірність фінансових операцій, звіти з фінансово-господарської
діяльності, посадові інструкції, положення про відділ, робота
якого ревізується, його плани роботи, накази щодо
фінансово-господарської діяльності тощо. Ревізія документів проводиться шляхом їх ретельного вивчення
та аналізу. 1.5. Ревізуючому повинно бути надано для роботи приміщення, в
якому буде забезпечено зберігання документів, які перевіряються, в
умовах, коли буде виключено внесення без його відома в ці
документи яких-небудь виправок, записів та відміток. 1.6. При проведенні ревізії ревізор документально встановлює
суть та причини допущених порушень, розміри завданого державі
матеріального збитку, конкретних осіб, по розпорядженню яких, або
вині яких допущені порушення або зловживання, та вживає заходи для
усунення виявлених порушень. У необхідних випадках ревізуючий
вносить пропозиції начальнику митної установи щодо відшкодування
завданих державі матеріальних збитків. Якщо в процесі ревізії
неможливо встановити причини, розмір завданого державі
матеріального збитку та винних осіб, ревізуючий вносить пропозиції
про призначення адміністративного розслідування. У випадках, коли
згідно з діючим законодавством відшкодування матеріального збитку
проводиться в судовому порядку, начальнику митної установи
пропонується подати на винних в заподіянні матеріального збитку
громадянський позов. 1.7. При виявленні розтрат, крадіжок, незаконних витрат
державних коштів, втрати грошових виправдовуючих документів та
книг бухгалтерського обліку, ревізуючий негайно доповідає про це
керівникові, призначившему ревізію. Разом з цим, ревізуючий вживає
заходів для призначення керівником митної установи
адміністративного розслідування. Якщо документи та книги обліку не
будуть знайдені, ревізуючий вимагає від керівника митної установи
організувати роботу по їх поновленню, аж до одержання із установ
та організацій, з якими були проведені господарські операції,
втрачених документів, визначення законності списання грошових
коштів по відсутніх документах.
II. Організація контролю за станом

фінансово-господарської діяльності
2.1. В митних установах та організаціях митної системи
України здійснюється фінансово-господарський контроль: - попередній оперативний контроль, проводиться шляхом
перевірки кошторисно-планових, договірних, розрахункових та інших
документів в процесі фінансового планування; - наступний - проводиться шляхом ревізії
фінансово-господарської діяльності по обліковим та звітним даним,
який, як правило, здійснюється контролюючими органами (відомчі
ревізори, податкові інспекції, ревізори контрольно-ревізійної
служби України); 2.2. Організація контролю за фінансово-господарською
діяльністю підвідомчих митних установ та організацій, загальне
керівництво контрольно-ревізійною роботою покладається на
керівників митних установ та організацій, які зобов'язані: - розглядати та затверджувати плани проведення ревізій чи
перевірок підвідомчих установ або організацій, заслуховувати
доповіді та інформації начальника контрольно-ревізійного відділу
про організацію та стан контрольно-ревізійної роботи; - розглядати матеріали ревізій чи перевірок, та вживати
невідкладні заходи для поліпшення фінансової дисципліни,
попередження фактів безгосподарності та марнотратства у
використанні грошових коштів та матеріальних цінностей. 2.3. Безпосереднє керівництво контрольно-ревізійною роботою
покладається: - в Держмиткомі та територіальних митних управліннях - на
начальників контрольно-ревізійних відділів; - в митних установах або організаціях митної системи - на
головного бухгалтера. 2.4. На начальників контрольно-ревізійних відділів
покладаються такі основні обов'язки по контролю за станом
фінансово-господарської діяльності: - організація роботи по підготовці планів роботи
контрольно-ревізійних відділів, та контроль за їх виконанням; - проведення інструктажу ревізорів, або інших посадових осіб,
які залучаються для проведення ревізій та перевірок; - розгляд актів документальних ревізій або перевірок,
проектів наказів та інших документів, запропонованих по
результатах проведених ревізій, перевірок; - узагальнення, аналіз матеріалів ревізій та перевірок та
доповідь керівнику митної установи, організації, призначившему
ревізію чи перевірку про результати їх проведення, внесення
пропозицій по усуненню недоліків, порушень, виявлених під час
ревізії або перевірки; - організація контролю за виконанням пропозицій по актам
документальних ревізій та перевірок, інформування керівника, який
призначив ревізію або перевірку, про виконання пропозицій та
рішень, прийнятих по результатах ревізій або перевірок. 2.5. Документальні ревізії та перевірки
фінансово-господарської діяльності проводяться: а) контрольно-ревізійними відділами Державного митного
комітету та територіальних митних управлінь із залученням, при
необхідності, спеціалістів інших підрозділів - комплексні або
цільові перевірки підвідомчих митних установ та оганізацій митної
системи; б) відділами бухгалтерського обліку, контролю та звітності -
підвідомчих митних постів, матеріальних складів, кас, наявності
матеріальних цінностей та документів суворої звітності у
підзвітних осіб (оперативний, попереджувальний контроль), крім
того Управлінням бухгалтерського обліку Держмиткому та відділами
бухгалтерського обліку територіальних митних управлінь підвідомчих
митних установ в частині перевірки стану та організації
бухгалтерського обліку.
III. Періодичність і порядок проведення

документальних ревізій та перевірок
3.1. Періодичність проведення документальних ревізій
фінансово-господарської діяльності встановлюється такою: - комплексні ревізії митних установ, організацій митної
системи не рідше одного разу на два роки; - по вказівці вищестоящих організацій та установ; - по вимогам слідчо-прокурорських або судових органів; - при розформуванні митної установи; - перевірки стану підвідомчого господарства, оговорені в
п.2.5.(б) проводяться в порядку і строки обумовлені Положенням по
бухгалтерський облік та звітність в Україні, але не рідше одного
разу на рік. Під час комплексної ревізії фінансово-господарської
діяльності митної установи або організації митної системи
перевіряються всі аспекти фінансово-господарської діяльності,
викладені в цій Інструкції. 3.2. Документальні тематичні перевірки окремих аспектів
фінансово-господарської діяльності проводяться в періоди між
комплексними ревізіями згідно з планом, а також при звільненні або
за переводом на нову посаду керівника митної установи або
головного бухгалтера. У даному випадку, при необхідності, можуть
проводитись комплексні позапланові документальні ревізії
фінансово-господарської діяльності. 3.3. Ревізії та перевірки проводяться штатними
інспекторами-ревізорами, або іншими посадовими особами які в цьому
випадку несуть відповідальність, виконують обов'язки та
користуються правами штатних інспекторів-ревізорів. 3.4. До участі в ревізії фінансово-господарської діяльності
митної установи або організації митної системи можуть залучатися
спеціалісти підрозділів митних установ або організацій митної
системи регіонального підпорядкування, а у разі необхідності, по
узгодженню з Держмиткомом - з іншого регіону. 3.5. При проведенні ревізій та перевірок ревізуючий керується
цією Інструкцією, діючим законодавством та нормативними
матеріалами з питань регулювання фінансово-господарських відносин. 3.6. Основним методом ревізії є документальна перевірка
законності та достовірності виконаних фінансово-господарських
операцій по дійсним первинним документам за весь період, що
пройшов з початку проведення попередньої ревізії або, за більший
строк, встановлений керівником, що призначив ревізію. Перевірка законності та достовірності операцій проводиться в
комплексі з перевірками фактичної наявності грошових коштів,
матеріальних цінностей, та аналізом доцільності проведених витрат
з урахуванням фінансового стану установи. 3.7. Для проведення ревізії визначається реально необхідний
термін, але не більше одного місяця. Продовження цього строку
можливе лише з дозволу керівника, який призначив ревізію, а при
проведенні ревізії на вимогу слідчо-прокурорських органів - з їх
згоди. 3.8. Керівник ревізійної групи (ревізуючий) прибувши для
проведення ревізії або перевірки, відрекомендовується начальнику
митної установи, або організації митної системи, та повідомляє
його про ціль, строки та обсяги призначеної ревізії або перевірки,
а також про склад ревізійної групи. 3.9. Начальники митних установ, організацій митної системи та
інші посадові особи, діяльність яких ревізується або
перевіряється, зобов'язані: - створити умови для нормальної роботи ревізуючих, надаючи їм
допомогу у проведенні ревізій та перевірок, надати дійсні
документи, належні до перевірки, по вимозі ревізуючих давати
довідки, а в необхідних випадках роз'яснення в письмовій або усній
формі з питань, які відносяться до ревізії або перевірки; - на вимогу ревізуючих забезпечити проведення позачергової
повної, або часткової інвентаризації матеріальних цінностей,
контрольних замірів виконаних будівельно-монтажних та інших робіт,
а також присутність при цьому зацікавлених
матеріально-відповідальних та інших посадових осіб; - вживати заходи щодо усунення виявлених в ході ревізії, або
перевірки недоліків, попередження, або припинення порушень та
зловживань, притягати винних посадових осіб до відповідальності та
відшкодуванню завданих ними державі матеріальних збитків.
IV. Обов'язки, права та відповідальність

інспектора-ревізора
4.1. Інспектор-ревізор зобов'язаний: - при проведенні ревізій та перевірок виходити із інтересів
держави, суворо виконувати закони України, укази Президента,
постанови Кабінету Міністрів, нормативні акти інших повноважних
органів з питань регулювання фінансово-господарської діяльності; - ознайомитись з умовами, в яких ведеться
фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічне
забезпечення митної установи, в якій проводиться ревізія, на
основі первинних документів розібратись в суті проведених
господарських операцій, мати уяву про реальні потреби в грошових
коштах, матеріальному забезпеченні та дати вірну оцінку законності
та доцільності проведених витрат; - документально встановити суть виявлених недоліків та
порушень, розмір завданих державі матеріальних збитків, причини
допущених порушень та винних в цьому посадових осіб; - в процесі ревізії або перевірки ставити до відома
начальника митної установи або організації, що перевіряється, про
виявлені порушення, домагаючись вжиття термінових заходів до їх
припинення та попередження, а при виявленні фактів зловживань
доповісти безпосередньо керівникові, призначившему ревізію; - проявляти непримириме ставлення до марнотратства та
безгосподарності, бути принциповим, об'єктивним в оцінці виявлених
зловживань та порушень. 4.2. Ревізор має право: - в необхідних випадках опечатувати приміщення кас, склади,
комори та архіви, вимагати від посадових осіб надання письмових
довідок та пояснень з питань, порушених в ході ревізії або
перевірки; - проводити зустрічні перевірки достовірності проведених
господарських операцій, а саме: звіряти записи в книгах та картках
обліку з первинними документами, які знаходяться у постачальників
та замовників, в обслуговуючих банках і місцевих фінансових
органах, а також одержувати від інших об'єднань, установ,
організацій, підприємств довідки і копії документів по операціям з
митними установами, організаціями митної системи, що ревізуються; - перевіряти плани, кошториси, грошові та бухгалтерські
документи, звіти й інші документи, що підтверджують надходження і
витрачення коштів та матеріальних цінностей; - призначати та проводити, при необхідності, позачергові
повні або часткові інвентаризації матеріальних цінностей,
контрольні обміри виконаних будівельно-монтажних та інших робіт,
правильність застосування норм природного зменшення кількості
товару при транспортуванні та зберіганні; - залучати спеціалістів для перевірки якості товарів, які
зберігаються в митних установах, вартості та обсягів виконаних
робіт або наданих послуг, фактичних витрат сировини, матеріалів,
палива, тепла, води, електроенергії, стану обладнання, будівель та
споруд, умов зберігання та експлуатації державного майна та
техніки, у випадках, які потребують висновків осіб (експертів) зі
спеціальними знаннями. Робота експертів забезпечується та підлягає
оплаті у встановленому порядку; - при виявленні зловживань вилучати у встановленому порядку
первинні та облікові документи, якщо збереження їх не
гарантується, в необхідних випадках одержувати від посадових осіб
митної установи, що перевіряється, копій або виписок з документів,
які відносяться до факту порушень; - вносити пропозиції про усунення виявлених ревізією або
перевіркою недоліків, відшкодуванню нанесених матеріальних
збитків, а в необхідних випадках - про призначення
адміністративного розслідування для встановлення винних посадових
осіб та розміру збитків, нанесених по вині кожного з них, якщо
цього неможливо було встановити в процесі ревізії або перевірки.
V. Планування контрольно-ревізійної роботи
5.1. План документальних ревізій складається на півріччя. До
нього включаються належні до обревізування митні установи та
організації митної системи, вказується рік та місяць попередньої
ревізії або перевірки, їх тематика, відповідальні особи за
проведення ревізії чи перевірки, передбачається період (квартал)
наступної перевірки чи ревізії. При цьому необхідно виходити з
того, що кожна ревізія чи перевірка, як правило, не повинна
перевищувати 30 днів, а також те, що в процесі їх проведення
доводиться виконувати окремі позапланові завдання та доручення. 5.2. В плані ревізій та перевірок рекомендуються слідуючі
розділи: 1. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності
митних установ або організацій митної системи. 2. Тематичні перевірки окремих аспектів
фінансово-господарської діяльності. 3. Перевірки ходу виконання рішень та вказівок, прийнятих за
попередніми ревізіями та перевірками. Крім того в плані контрольно-ревізійної роботи необхідно
передбачити: - перевірки та надання практичної допомоги в роботі
ревізійних працівників підвідомчих митних установ (для
контрольно-ревізійного відділу Держмиткому); - організаційну роботу (проведення семінарів та інших форм
підвищення кваліфікації, узагальнення ревізійних матеріалів тощо); - аналіз актів ревізій та перевірок. 5.3. План затверджується начальником митної установи (головою
Держмиткому, начальником територіального митного управління). При необхідності проводяться позапланові ревізії та
перевірки. 5.4. Контрольно-ревізійний відділ Держмиткому на підставі
наданих планів роботи контрольно-ревізійних відділів
територіальних митних управлінь координує контрольно-ревізійну
роботу в митній системі України. 5.5. Контрольно-ревізійний відділ Держмиткому здійснює
методологічне керівництво та контроль за роботою ревізорів у
територіальних митних управліннях, надає їм практичну допомогу. 5.6. Перевірка роботи контрольно-ревізійних відділів
територіальних митних управлінь, як правило, проводиться при
ревізіях фінансово-господарської діяльності ТМУ, але не рідше
1 разу на два роки. 5.7. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності
проводяться групою ревізійних працівників. Організація такої
ревізії покладається на керівника такої групи, який складає проект
програми, розподіляє обов'язки між членами комплексної бригади,
здійснює зв'язок з керівництвом установи, що ревізується чи
перевіряється, слідкує за роботою окремих ревізорів, відвідує
об'єкти ревізії, приймає в ході ревізії необхідні додаткові
заходи, що забезпечують нормальну роботу всіх членів бригади. На
керівника комплексної бригади покладається також узагальнення
матеріалів членів комплексної бригади, складання акта та
реалізація підсумків комплексної ревізії. Програма ревізії або перевірки затверджується начальником
контрольно-ревізійного відділу Держмиткому, територіального
митного управління. 5.8. Облік виконання плану проводиться з моменту видання
наказу на проведення ревізії чи перевірки, до її закінчення та
прийняття рішення за її результатами. Зазначену роботу здійснює
службова особа контрольно-ревізійного відділу, в посадовій
інструкції якої передбачена зазначена робота. Облік виконання плану проводиться в книзі обліку проведених
ревізій чи перевірок встановленого зразка. Звіти про контрольно-ревізійну роботу та пояснювальні записки
до нього повинні складатися на підставі аналізу плану, кожний факт
або цифру необхідно детально перевірити, викрити причини тих чи
інших фінансових порушень та недоліків.
VI. Порядок проведення документальної ревізії каси
6.1. Ревізія каси та бланків суворої звітності проводиться
раптово, на початку документальної ревізії, в присутності
головного бухгалтера (керівника фінансової служби) та касира. При
ревізії каси перевіряється все, що зберігається в касі: гроші,
цінні папери, цінності, бланки суворої звітності, документи. На
час перевірки касові операції припиняються і сторонні особи в
приміщення каси не допускаються. 6.2. Перед ревізією каси ревізуючий уточнює (письмово або
усно) у головного бухгалтера (начальника фінансової служби) та
касира, чи не було випадків нестач або надлишків грошей в касі з
дня останньої документальної ревізії. При відсутності касира
ревізуючий опечатує касу і надалі організує свою роботу згідно з
наміченим планом. 6.3. Після раптової перевірки каси митної установи,
проводяться раптові перевірки наявності грошей та бланків суворої
звітності в усіх структурних підрозділах, яким дозволено приймання
грошей, цінних паперів та інших цінностей. За рішенням
ревізуючого, в період документальної ревізії митної установи,
можуть проводитись повторні перевірки каси. 6.4. Ревізуючий встановлює відповідність пред'явленої
готівки, цінних паперів, цінностей та бланків суворої звітності
залишкам, відображеним на день перевірки в касовій книзі, книзі
обліку цінностей та бланків суворої звітності. Якщо при перевірці
будуть пред'явлені належним чином оформлені грошові документи, які
не проведені по касовій книзі, вказані документи в присутності
ревізуючого проводяться по касовій книзі (крім платіжних
відомостей на заробітну плату за черговий платіжний період) після
чого в касовій книзі виводяться підсумки та залишок. 6.5. При наявності платіжних відомостей на заробітну плату не
проведених по обліку, ревізуючий перевіряє законність проведених
видатків, підраховує видану по цим відомостям суму та виключає її
із залишку, який враховано по касовій книзі на день перевірки.
Результати перевірки наявності грошей з вказаною сумою залишку
записуються цифрами та прописом у касовій книзі, підписуються
ревізуючим та касиром, а у разі його відсутності головним
бухгалтером (начальником фінансової служби) митної установи. В
подальшому цей запис переноситься в акт ревізії. 6.6. Якщо при перевірці каси будуть виявлені розбіжності між
обліковими даними та фактичною наявністю грошових коштів, цінних
паперів, цінностей та бланків суворої звітності, складається
проміжний акт. При цьому надлишки грошей, цінних паперів та
бланків суворої звітності в присутності ревізуючого
оприбутковуються по обліку, а виявлені нестачі списуються у
видатки по касовій книзі на підставі наказу по митній установі за
рахунок джерел грошових коштів, визначених начальником митної
установи, в порядку, встановленому законодавством, та записуються
в книгу обліку нестач. Нестачі грошових коштів у підзвітних осіб
записуються в книжку обліку нестач та відшкодовуються за їх
рахунок у грошовій одиниці, в якій виникла нестача. При виявленні
нестачі цінних паперів, бланків суворої звітності та інших
цінностей, ревізуючий вживає заходи для призначення
адміністративного розслідування та їх розшуку. 6.7. Якщо в процесі ревізії ревізуючим будуть виявлені
помилки обліку, що призвели до появи нестач, то внесені на
погашення цих нестач грошові кошти можуть бути повернуті касиру,
або іншій особі, яка внесла гроші в касу, тільки в тому випадку,
якщо нестача готівки була погашена та відображена в регістрах
бухгалтерського обліку у встановленому порядку на час її
виникнення. 6.8. При перевірці касової дисципліни ревізуючий перевіряє: - виконання встановленого Порядку ведення касових операцій у
народному господарстві України; - відповідність сум, які записані в касовій книзі, сумам,
вказаним у первинних прибутково-видаткових документах та
правильність відображення касових операцій на рахунках
бухгалтерського обліку; - факти перевищення ліміту залишку готівки в касі та
своєчасність здачі надлишків готівки в банк; - своєчасність та правильність здачі в касу інспекторським
складом митних установ затриманих грошових коштів та інших
цінностей разом з відповідними документами, повноту оприбуткування
зазначених коштів; - виконання у встановленному порядку купівлі промислових
товарів за готівку і належного оформлення цих покупок, наявність
письмового дозволу керівника митної установи на одержання та
використання готівкових коштів на господарські потреби; - наявність фактів неналежно оформлених дострокових виплат
(позики, кошти на госппотреби тощо) несвоєчасних авансових виплат
заробітної плати та видачі готівки по дорученнях без їх фактичної
наявності; - наявність наказу по митній установі, яким затверджений
перелік осіб, які мають право одержувати грошові кошти під звіт; - правильність депонування готівкових коштів; - правильність оформлення, прийняття та здачі справ, грошових
коштів та цінностей при тимчасовому вибутті або звільненні
матеріально-відповідальних осіб; - облік і зберігання грошей та інших цінностей, затриманих
працівниками митниці у встановленому порядку, які знаходяться в
касі. При необхідності перевіряється, вибірково або в повному
обсязі, вміст пакетів по даних прибуткових квитанцій та книг
обліку цінностей; - забезпечення збереження грошових коштів, цінностей тощо, що
знаходяться в приміщенні каси; - наявність наказу по митній установі про проведення
інвентаризації готівкових коштів, цінностей, бланків суворої
звітності в касі.
VII. Перевірка операцій по наявності та руху

грошових коштів на банківських рахунках
7.1. Ревізуючий перевіряє: - в яких банківських установах і які рахунки відкриті митною
установою; - відповідність залишків грошових коштів на день початку
ревізії по журналу-ордеру N 2 чи м/о N 2 та по випискам з рахунків
в установах банків на цей день; - облік чекових книжок, одержаних в установах банків,
правильність використання чеків та дотримання порядку їх списання,
чи не допускається попереднє підписання начальником митної
установи незаповнених чеків та чи не завіряються непідписані чеки
гербовою печаткою. При виявленні таких чеків ревізуючий повинен
негайно погасити їх шляхом перекреслення, про що робиться запис в
акті; - повноту оприбуткування сум, що надійшли по бюджетному
фінансуванню, поточному фінансуванню з вищестоящої митної
установи, від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб
шляхом звірки даних обліку митної установи з копіями платіжних
доручень (реєстрами) одержаними від установ банків при виписках з
рахунків. Якщо деяких документів на одержані суми не буде в
наявності, то ці документи вимагаються в установах банків або від
відповідальних платників; - відповідність записів в журналі-ордері N 2 м/о N 2 по
видатках з виписками установ банків та копіями платіжних доручень,
даними, відображеними в головній книзі або журналі-ордері та
балансових звітах; - випадки незаконного перерахування підприємствам та
організаціям грошових коштів, з метою створення видимості повного
використання по прямому призначенню виділених коштів; - обгрунтованість проведених операцій по банківських
рахунках; - повноту оприбуткування оплачених та отриманих матеріальних
цінностей, прийняття виконаних робіт та наданих послуг, наявність
виправдовуючих документів на проведені по банківських рахунках
операціях; - повноту, своєчасність оприбуткування та цільове
використання одержаної в установі банку готівки шляхом звірки
записів в касовій книзі із записами виписок банку та корінців
чекових книжок, книги цільового використання грошових коштів; - своєчасність та повноту перерахування за призначенням
обов'язкових платежів (прибуткового податку, коштів соціального
страхування, мита, коштів за реалізовані конфісковані товари,
митні збори тощо); - правильність віднесення проведених операцій на відповідні
кореспондуючі рахунки та їх наявність на виписках банку,
ідентичність відображених на виписках банку кореспондуючих
рахунків з тими, що відображені в накопичувальних відомостях при
розробці банківських операцій, журналі-ордері N 2 чи м/о N 2; - обгрунтованість виправних та сторнуючих записів по рахунках
шляхом вивчення первинних документів та кореспонденцій по суті
проведених операцій. 7.2. При ревізії банківських операцій основним завданням є
перевірка законності, необхідності та достовірності проведених
операцій, правильність оформлення виправдовуючих документів,
обгрунтованість відображення їх в облікових регістрах. Банківські операції по кожному відкритому рахунку
перевіряються наскрізним методом по первинним документам,
бухгалтерським записам та випискам банків. 7.3. Ревізор забов'язаний впевнитися в тому, що представлені
документи не являються фальшивими, звертаючи увагу на правильність
номера банківського рахунку, наявність дати та порядкового номера
виписки, підписів працівників банку, штампу та печаті відповідного
банку, відповідність оборотів по виписках, з документами, що до
неї додаються, правильність вхідного та вихідного залишку,
відображеного в виписці банку, наявність підчисток та виправлень.
В разі виникнення сумніву щодо правдивості документів, ревізуючий
повинен провести зустрічну перевірку в установі обслуговуючого
банку за даними особистого рахунку, а при необхідності - і в
організації, де був виписаний документ. 7.4. Якщо в ході ревізії операцій по банківських рахунках
зустрінуться сторніровочні записи, тоді необхідно в них ретельно
розібратися, маючи на увазі, що вони можуть свідчити про
зловживання. В цьому випадку ревізор забов'язаний всебічно вивчити
первинні документи та відновити правильну кореспонденцію рахунків,
на яких необхідно відобразити ці операції. 7.5. У разі виникнення сумнівів щодо правильності
відображення надійшовших та сплачених грошових коштів на рахунках
синтетичного та аналітичного обліку, необхідно вияснити, чи не
допущено в цих записах завуалювання зловживань чи крадіжок.
Ревізору необхідно пам'ятати, що всі проведені операції, записи
повинні бути підтверджені відповідними виправдовуючими
документами.
VIII. Перевірка організації фінансового господарства
8.1. В організації роботи фінансового господарства ревізуючий
перевіряє: - наявність затверджених у встановленому порядку Положення
про відділ бухгалтерського обліку, контролю і звітності (фінансову
службу) митної установи та посадових інструкцій службових осіб; - наявність окремого обладнаного приміщення для розташування
бухгалтерії (фінансової служби) та забезпечення збереження
документів, грошових коштів та інших цінностей; - наявність регістрів бухгалтерського обліку, передбачених
Положенням про бухгалтерський облік та звітність ( 250-93-п ), їх
оформлення у відповідності з встановленним порядком; - достовірність балансових звітів, відповідність даних,
відображених на рахунках аналітичного, синтетичного обліку тим, що
зазначені у відповідних журналах-ордерах, головній книзі,
балансовому звіті та інших облікових регістрах та звітних формах; 8.2. Перевірка стану внутрішнього фінансово-господарського
контролю (з метою попередження порушень в фінансово-господарській
діяльності) проводиться шляхом ознайомлення з актами внутрішніх
перевірок, наказами начальника митної установи по результатах цих
перевірок та іншими документами. При цьому необхідно встановити: - наявність наказу начальника митної установи про призначення
внутрішньої перевірочної комісії та проведення нею документальних
перевірок фінансового господарства; - виконання вказівок Держмиткому та вищестоящих митних
установ по результатах розгляду актів внутрішніх перевірочних
комісій, якщо такі акти направлялись на перевірку та прийняття
рішень; - виконання посадовими особами наказів територіальних митних
управлінь чи Держмиткому щодо питань, що стосуються
фінансово-господарської діяльності; - які заходи вживались начальником митної установи для
усунення порушень та недоліків, виявлених перевіркою фінансового
господарства внутрішньою перевірочною комісією. 8.3. При перевірці фінансового планування ревізуючий
перевіряє: - реальність, обгрунтованість кошторисів видатків, їх
відповідність затвердженим лімітам та своєчасність надання у
Держмитком; - організація роботи підрозділів митної установи у
фінансовому плануванні, якість представлених ними розрахунків
витрат митної установи; - правильність визначення джерела видатків та забезпечення
потреб які виникли; - своєчасність звернень митної установи про коригування
призначених по кошторису видатків грошових коштів; - наявність перевитрат грошових коштів проти призначених, та
аналіз причин їх виникнення.
IX. Ревізія правильності нарахування та виплати

грошового утримання працівників митних установ

та організацій митної системи
9.1. Ревізуючий перевіряє: - наявність затвердженого та оформленого у встановленому
порядку штатного розкладу і своєчасність внесення в нього
послідуючих змін; - правильність застосування надбавки за персональне звання; - наявність розробленого та затвердженого у встановленому
порядку Положення про преміювання працівників митної установи,
облік виконання показників та умов преміювання, правильність
нарахування та виплати премій; - правильність оформлення та своєчасність подання в
бухгалтерію табелів обліку робочого часу, наявність трудових
книжок працівників, які зазначені в платіжних відомостях на
заробітну плату; - правильність встановлення та виплати посадових окладів та
ставок заробітної плати працівникам митної установи, правильність
виплати додаткових видів грошового забезпечення та надбавок; - своєчасність виплати грошового забезпечення
(зарплати) працівникам митної установи; - правильність підсумків виведених у платіжних відомостях; - наявність випадків подвійної видачі грошового забезпечення,
при цьому платіжні відомості на заробітну плату працівників митних
установ звіряються з табелями, лікарняними листками, посвідченнями
на відрядження, наказами по митній установі; - правильність обчислення податків та законність надання
пільг по оподаткуванню працівникам митних установ; - правильність нарахування по листкам непрацездатності; - правильність нарахування учбових та чергових відпусток; - правильність утримань, проведених із заробітної плати:
аліментів, прибуткового податку, різного роду заборгованостей; - правильність, повноту, своєчасність відображення проведених
операцій по заробітній платі у регістрах бухгалтерського обліку; - правильність проведених нарахувань за роботу в нічний час,
за роботу у вихідні та святкові дні; - законність видатків на виплату заробітної плати позаштатним
працівникам; - правильність нарахування "харчових", матеріальної допомоги
та правильність проведених з них утримань; - доцільність та законність залучення викладачів до
проведення учбових занять з виплатою погодинної винагороди та
правильність застосування норм виплат; - виконання штатної дисципліни: при наявності фактів
використання особового складу митниць не за штатним розкладом
визначається розмір нанесених державі матеріальних збитків. 9.2. Ревізуючий при ревізії видатків по грошовому утриманню
встановлює суму переплат, недоплат або неналежних виплат грошового
утримання їх причини та винних осіб. Суми переплат та неналежних
виплат визначаються з врахуванням нарахованих сум податків.
X. Ревізія інших фінансово-господарських операцій

по виконанню кошторису на утримання митної установи
10.1. При ревізії інших фінансово-господарських операцій
ревізуючий встановлює: - законність та доцільність видатків грошових коштів,
правильність віднесення видатків на відповідні розділи
затвердженого кошторису митної установи; відсутність фактів
використання грошових коштів не за цільовим призначенням, в тому
числі на позапланове капітальне будівництво та придбання
матеріалів, устаткування та майна, яким митна установа
забезпечується централізовано; - наявність видатків, які нанесли збитки бюджету та кошторису
митної установи (сплата штрафів, відшкодування збитків і т.п.),
винних в цьому посадових осіб та вжиття заходів по попередженню
таких видатків; - доцільність придбання предметів господарського призначення
та обладнання; - законність оплати телефонних переговорів та телеграм;
випадки оплати телефонно-телеграфних переговорів з особистих
питань за рахунок кошторису митної установи; - виконання кошторису видатків по утриманню автотранспорту,
обгрунтованість витрат на його утримання; - законність установки та сплати за радіозв'язок на службових
автомобілях; - дотримання встановлених тарифів на комунальні послуги
(теплоенергія, вода, електроенергія, газ); - забезпеченність митної установи електролічильниками,
водомірами, та вживання заходів для економії ресурсів. 10.2. При ревізії видатків на капітальний або поточний ремонт
та експлуатацію будівель і споруд ревізуючий перевіряє: - наявність належним чином оформлених документів на поточний
ремонт, правильність розрахунків за виконані роботи, відповідність
фактично виконаних робіт плану, оформленим нарядам та актам
прийому виконаних робіт; - наявність фактів надлишкових невиправданих витрат грошових
коштів на ремонт окремих службових приміщень, замість виконання
першочергових робіт по ремонту будівель та споруд; - чи не витрачаються відпущені на поточний ремонт грошові
кошти та матеріальні цінності на капітальний ремонт, капітальне
будівництво на інші потреби митної установи; - стан обліку будівельних матеріалів, правильність та
своєчасність їх списання, якість, обгрунтованість оформлених
документів; - відповідність звітних данних про залишки будівельних
матеріалів залишкам, які знаходяться на обліку; - наявність виписок із затверджених титульного списку та
плану фінансування, забезпеченість будівництва пректно-кошторисною
документацією; - наявність випадків виконання робіт по капітальному
будівництву або капітальному ремонту об'єктів, які не включені в
план капітального будівництва або капітального ремонту
(позапланове будівництво) та не забезпечені проектно-кошторисною
документацією; - правильність використання авансів підрядними організаціями,
одержаних ними на закупівлю матеріалів, а також використання цих
авансів і одержаних матеріалів за призначенням. 10.3. Ревізія розрахунків з постачальниками та підрядчиками,
підзвітними особами та іншими дебіторами та кредиторами передбачає
перевірку: - наявності договорів із сторонніми організаціями та
підприємствами на виконання робіт, надання послуг, поставку
матеріальних цінностей, правильність розрахунків по них, повноту
та своєчасність виконання договірних умов; - наявності, обгрунтованості, правильності оформлення
документів на оприбуткування товарно-матеріальних цінностей, актів
виконаних робіт, наданих послуг; - правильності віднесення проведених операцій на відповідні
кореспондуючі рахунки; - реальності дебіторської та кредиторської заборгованності,
своєчасність її погашення; - наявності наказу по митній установі про призначення
переліку осіб, які мають право отримувати грошові кошти під звіт
на госппотреби; - своєчасності відзвітування за отримані грошові кошти; - наявності належно оформлених заяв на видачу грошових коштів
під звіт на госппотреби; - оформлення авансових звітів за кошти, виданих на
відрядження (правильність застосування норм добових, оплати за
проїзд, за надання житла тощо); - правильності, обгрунтованості оплати за проїзд під час
чергової відпустки; - наявності належно оформлених документів у разі використання
грошових коштів на представницькі цілі. 10.4. В процесі ревізії обліку матеріальних цінностей
перевіряється: - стан складського та бухгалтерського обліку, зберігання,
обгрунтованість використання та списання бланків суворої
звітності, основних засобів в т.ч. зброї, автотранспортих засобів,
паливно-мастильних матеріалів та інших матеріальних цінностей в
розрізі балансових рахунків; - порядок відображення операцій з матеріальними цінностями в
регістрах синтетичного та аналітичного обліку; - своєчасність та правильність оприбуткування закуплених, або
переданих централізовано матеріальних цінностей, наявність
відміток на первинних документах про оприбуткування цих цінностей
та прийняття їх на відповідальне зберігання; - додержання відповідальними працівниками митної установи
Порядку обліку матеріальних цінностей згідно з додатком N 1 до
наказом ДМКУ N 393 від 07.12.94 р. та інших нормативних актів та
інструкцій; - своєчасність та повноту проведення інвентаризацій
матеріальних цінностей, грошових коштів, документів та розрахунків
згідно з Інструкцією Міністерства фінансів України N 69
( z0202-94 ) від 11.08.94 р. На власний розсуд ревізуючого або по
спеціальній вказівці керівника, що призначив ревізію, суцільним
порядком перевіряється фактична наявність окремих матеріальних
цінностей на складі митниці, законність їх використання та
правильність списання на видатки; - повнота та своєчасність записів нестач та втрат грошових
коштів і матеріальних цінностей в книгах обліку нестач, суми
нарахованих грошових стягнень (нарахувань); - наявність фактів несвоєчасного проведення адміністративного
розслідування та прийняття рішення по виявлених матеріальних
збитках; - наявність договорів про повну матеріальну відповідальність
з працівниками митної установи, робота яких пов'язана із
зберіганням та витратами матеріальних та грошових коштів; - правильність визначення цін на втрачене майно з урахуванням
збитків нанесених державі, та забезпечення своєчасного стягнення
сум погашення цих збитків, в тому числі по виконавчим приписам
судових органів; - правильність та своєчасність нарахування зносу на основні
засоби; - порядок документального оформлення та своєчасного
відображення в облікових регістрах надходження основних засобів,
їх руху в межах митної установи та вибуття (в т.ч. реалізація), а
також контроль за збереженням та правильним використанням кожного
об'єкту.
XI. Ревізія питань, пов'язаних з виконанням кошторисів

по використанню фондів митної установи
11.1. Ревізія проводиться шляхом перевірки: - наявності положення про порядок створення та використання
фондів митної установи (матеріального заохочення,
соціально-культурних заходів, фонду розвитку); - порядку формування фондів у відповідності з Тимчасовим
положенням про порядок створення та використання митними органами
фондів матеріального заохочення, соціально-культурних заходів,
резервного фонду Голови Держмиткому України, затвердженого наказом
Держмиткому від 01.03.94 р. N 58; - наявності затверджених кошторисів митної установи на
зазначені фонди, обгрунтованості витрат, передбачених в них; - наявності наказів по митній установі на поточне
преміювання, надання матеріальної допомоги, обгрунтованість
наказів та рішень на надання позик (наявність належно оформлених
заяв, рапортів тощо); - виконання кошторисів по використанню фондів у відповідності
з затвердженими кошторисами в розрізі напрямків використання та
обгрунтованість проведених видатків; - стану синтетичного та аналітичного обліку фондів.
XII. Особливості ревізії обліку забезпечення

працівників митних установ форменим одягом
12.1. Ревізуючий перевіряє: - наявність авізо та прибуткових накладних на отримання
форменного одягу та тканин із бази постачання Держмиткому; - наявність та правильність оформлення відомостей на
отримання форменного одягу; - звірка відомостей на отримання форменного одягу з речовим
атестатом; - правильність оформлення передачі тканин та фурнітури до
майстерні та отримання готових виробів, наявність реєстрів на
використання тканин та фурнітури; - аналіз актів звірки залишків тканини та грошових коштів за
даними майстерні та митної установи; - правильність та своєчасність розрахунків з митною установою
та Держмиткомом по форменому одягу осіб, що звільнилися зі служби
в митних органах.
XIII. Особливості ревізії обліку, оцінки

та використання матеріальних цінностей,

затриманих митними органами
13.1. Матеріальні цінності, що затримані митними установами
згідно з Митним кодексом України ( 1970-12 ) являють собою майно,
товари, предмети, валюту, цінності. Названі матеріальні цінності
згідно з Митним кодексом України можуть обліковуватись як: а) вилучені за протоколом про порушення митних правил, в тому
числі безхазяйні та вилучені з метою забезпечення стягнення
платежів або штрафів; б) здані на зберігання, в тому числі ті, за якими не
звернувся власник до кінця строку зберігання; в) передані митній установі для передачі у власність держави; г) конфісковані. 13.2. Первинними документами, що дають право оприбуткування
вказаних вище цінностей на забалансових рахунках митної установи
можуть бути: - уніфікована квитанція МД-1; - акт про передачу-прийомку товарів (предметів) на
відповідальне зберігання форми А-1; - протокол вилучення предметів (документів) форми П-9 з
описом предметів форми Т-10. Вказані документи повинні бути оформлені згідно з інструкцією
по їх використанню. 13.3. Облік, оцінка та використання конфіскованого митними
органами України майна, валюти та цінностей, безхазяйного майна,
товарів та інших предметів за якими не звернувся власник до кінця
строку зберігання проводиться згідно з Тимчасовим порядком,
затвердженим наказом ДМКУ від 15.11.93 р. за N 291 ( z0190-93 ) з
наступними змінами та доповненнями та наказів Держмиткому від
10.08.94 р. N 246, від 25.07.95 р. N 337. 13.4. Ревізуючий перевіряє: - наявність обладнаного всіма необхідними засобами контролю
спеціального приміщення під склад; - якість оформлення квитанцій МД-1 та описів предметів Т-10
із заповненням всіх необхідних реквізитів: первинної оцінки
товару, його особливих ознак тощо; - ведення окремих книг та карток складського обліку по
затриманому майну згідно з поділом п.9.1.а); б); в); г) цієї
Інструкції та наказу Держмиткому від 10.08.94 р. N 246; - відповідність бухгалтерських облікових даних з оперативними
документами: протоколами про порушення митних правил, квитанціями,
описами, актами реалізації, банківськими документами, наявність
актів звірки; - виконання інспекторським складом митниць встановленого
строку передачі затриманих предметів, валюти та цінностей разом з
відповідними документами на склад чи касу для оприбуткування; - недопущення практики передачі затриманого майна та
цінностей у слідчі органи як речових доказів без оприбуткування на
складі митної установи; - наявність та обгрунтованість фактів списання конфіскованих,
затриманих, вилучених товарів та предметів, правильність
оформлення документів на їх списання; - правильність складання акта оцінки товарів перед
реалізацією з обов'язковою участю всіх членів оціночної комісії; - виконання термінів реалізації товарів та своєчасність
перерахування торгівельною організацією коштів від реалізації
товарів, правильність нарахування і сплати в бюджет податку на
добавлену вартість та акцизного збору; - правильність укладання угод із торгівельними організаціями,
яким передається для реалізації конфісковане майно; - своєчасність перерахування митною установою коштів за
реалізовані товари на відповідні статті бюджету; - правильність нарахування складського збору за товари, здані
на зберігання митній установі; - правильність ведення касових книг забалансового обліку в
т.ч. інвалютних; - наявність актів інвентаризації каси, складів, періодичність
їх проведення та документальне оформлення.
XIV. Перевірка виконання пропозицій по актах

попередніх ревізій та перевірок
14.1. При проведенні ревізії чи перевірки ревізор перевіряє
виконання пропозицій по актах попередніх ревізій та перевірок
фінансово-господарської діяльності митної установи або організації
митної системи. У разі повного чи часткового невиконання пропозицій ревізор
встановлює причини невиконання і винних осіб, в ході ревізії
домагається їх виконання, а при неможливості виконання під час
ревізії, вносить відповідні пропозиції в акт ревізії.
XV. Оформлення результатів ревізій та вжиття заходів

по усуненню виявлених порушень фінансової дисципліни
15.1. Ревізія фінансово-господарської діяльності митної
установи чи організації митної системи оформлюється актом, який
підписується ревізором (головою ревізійної комісії), керівником та
головним бухгалтером установи, яка перевірялась. Якщо в ревізії
приймали участь декілька ревізорів по перевірці окремих аспектів
фінансово-господарської діяльності установи, то кожен з них
складає довідку по перевіряємому напрямку роботи за своїм підписом
та підписом головного бухгалтера і віддає її голові комісії для
узагальнення. При наявності заперечень або зауважень по акту головний
бухгалтер та керівник ревізуємої митної установи або організації
підписують акт, але роблять про це оскарження та не пізніше п'яти
діб після підписання акта надають письмові пояснення щодо своїх
заперечень. 15.2. У разі надання заперечень та зауважень при підписанні
посадовими особами акта ревізії, ревізор перевіряє їх
обгрунтованість, а при необхідності вносить відповідні
виправлення, доповнення, уточнення в акт ревізії. Якщо в
результаті перевірки заперечень чи зауважень ревізор впевниться у
правильності своїх висновків, тоді акт ревізії залишає без змін, а
на зауваження складає довідку про їх перевірку і разом із
зауваженнями додає до акта ревізії. 15.3. В тому випадку, коли в результаті ревізії або перевірки
фінансово-господарської діяльності не виявлено недоліків та
порушень фінансової дисципліни - результати ревізії або перевірки
оформлюються доповідною запискою або рапортом начальнику, який
призначив ревізію, перевірку. 15.4. У випадках, коли виявлені порушення чи зловживання
можуть бути приховані, або коли необхідно прийняти термінові
заходи для припинення порушень та зловживань, або притягненню до
відповідальності посадових осіб, в процесі ревізії, не чекаючи її
закінчення, складається проміжний акт, а від посадових осіб
вимагаються письмові пояснення по викритих фактах. Проміжні акти складаються також по результатах перевірки
наявності грошей в касі, бланків суворої звітності та
інвентаризації матеріальних цінностей - при виявленні розбіжностей
між обліковими даними та їх фактичною наявністю. Якщо таких
розбіжностей не виявлено, проміжний акт не складається. 15.5. Проміжні акти підписуються ревізуючим та посадовою
особою, безпосередньо відповідальною за виявлені порушення і
доповідаються начальнику митної установи, організації. Факти,
викладені в проміжних актах, включаються в загальний акт ревізії
або перевірки. Проміжні акти додаються до основного акта. 15.6. В разі виявлення порушень законодавства, серйозних
порушень фінансової дисципліни, крадіжки державної власності та
інших зловживань, матеріали ревізії передаються слідчим органам та
одночасно ставиться питання перед керівництвом ревізуємої
організації або вищестоящої організації про відсторонення від
роботи винних посадових осіб. Рішення про передачу матеріалів слідчим органам приймає
керівник, призначивший ревізію. Передача матеріалів слідчим
органам може проводитись, в необхідних випадках, тими ревізорами,
що проводили ревізію. Матеріали, що передаються в слідчі органи повинні містити:
заяву (лист), в якій повинно бути викладено суть зловживань,
розмір нанесеного державі збитку, які закони порушені, винні
особи, акт ревізії, дійсні документи або копії документів, що
підтверджують факти виявлених зловживань, пояснення ревізуємих, а
також осіб, що мають відношення до перевірки обставин скоєних
зловживань. При цьому в справах контрольно-ревізійного відділу
повинні залишитись: копія акта ревізії, копії пояснень посадових
осіб ревізуємої установи, які винні у встановлених ревізією
порушеннях та зловживаннях, копії основних документів, що
підтверджують зазначені в акті зловживання та порушення. У разі, коли нанесені матеріальні збитки, або дії винних осіб
у карному порядку не розглядаються, або кримінальна справа
припинена, керівник ревізуємої митної установи має право
пред'явити позов до осіб, винних в нанесенні матеріальних збитків. 15.7. Про факти нечіткої та неоперативної роботи вищестоящих
організацій або віддані ними незаконні розпорядження, ревізуючий
письмово доповідає начальнику, який призначив ревізію. Такі факти
в акт ревізії або перевірки не включаються. 15.8. Керівники митних установ або організацій митної системи
за допущені порушення державної дисципліни у використанні грошових
коштів та матеріальних цінностей, притягуються до відповідальності
владою вищестоящого керівництва. При виявленні таких порушень
ревізуючий викладає в акті тільки їх суть та наслідки. 15.9. Акт ревізії повинен бути стислим, лаконічним. На
початку акта відмічається, на підставі чого проводиться ревізія чи
перевірка (згідно плану, позапланова, за поданням правоохоронних
органів, згідно з наказом Держмиткому тощо), а також відмічається,
які напрямки фінансово-господарської діяльності були обревізовані
чи перевірені. Якщо які-небудь питання фінансово-господарської
діяльності не перевірялись, в акті ревізії відмічається, що саме
не перевірялось і з якої причини. В акті викладаються виявлені
недоліки, порушення та зловживання, позитивний досвід роботи, який
доцільно розповсюдити на інші митні установи чи організації. Для того, щоб акт ревізії не був перевантажений однорідними
фактами, їх необхідно згрупувати та систематизувати в спеціальних
відомостях (довідка), що додаються до основного акта. Такі
відомості складають за найчастіше зустрічаючимися недоліками: - перевищення ліміту готівки в касі, використання грошових
коштів не за призначенням; - неправильне оформлення первинних документів; - безпідставні виплати грошових коштів; - переплати або недоплати заробітної плати або за авансовими
звітами; - утримання працівників поверх встановленого штату,
недотримання встановлених окладів, надбавок тощо; - неповне утримання необхідних податків та відрахувань із
заробітної плати; - несвоєчасне та неповне оприбуткування матеріальних
цінностей, грошових коштів; - нестачі, лишки, крадіжки матеріальних цінностей та інші
недоліки. Відомості, довідки підписуються ревізором, керівником та
головним бухгалтером установи, що перевіряється. В них
зазначаються номери та дати виправдовуючих документів, що
підтверджують порушення, прізвища посадових осіб, що дали згоду на
проведення цих операцій, розмір невиправданих виплат, нестач,
втрат тощо. 15.10. При викладенні в акті виявлених недоліків, порушень,
зловживань, ревізор повинен додержувати сувору об'єктивність,
правильність та точність викладання їх суті і причин з посиланням
на відповідні закони, постанови, розпорядження, накази та інші
нормативні акти, що порушені, а також правдиві документи, що
підтверджують достовірність зроблених в акті записів. Виявлені
ревізією факти зловживань, безгосподарності, марнотратства та
інших порушень повинні бути відображені в акті в кількісному та
грошовому виразі із зазначенням посадових осіб, з вини яких вони
допущені. Вносити в акт ревізії дані, що не підтверджуються
документами, забороняється. Встановлені в ході ревізії дії або
бездіяльність посадових осіб, в яких містяться ознаки злочину, в
акті ревізії викладаються докладно. В необхідних випадках
матеріали за такими фактами виділяються в окремий додаток до акта.
Виявлені ревізією нестачі, розтрати, незаконні видатки грошових
коштів, переплати заробітної плати, відшкодовані в ході ревізії,
також записуються в акт із зазначенням характеру та причин
зловживань і порушень із зазначенням "відшкодовано чи виправлено в
процесі ревізії або перевірки". 15.11. У разі необхідності до акта додаються вилучені у
встановленому порядку правдиві первинні документи або їх завірені
копії, а також довідки, розрахунки та пояснення посадових осіб.
При вилученні первинних грошових виправдовуючих документів ревізор
на копіях цих документів робить відмітку про вилучення, яку
засвідчує своїм підписом. У разі вилучення значної кількості
документів складається реєстр, на якому робляться зазначені
відмітки та підпис. 15.12. Матеріали в акті викладаються довільною формою у
послідовності, передбаченій цією Інструкцією. 15.13. За матеріалами акта складаються пропозиції щодо
усунення недоліків та порушень, викладених в акті, які не були
виправлені в ході ревізії або перевірки. Розробка пропозицій
повинна проводитись ревізорами спільно із службовими особами
установи або організації, яка ревізувалась, перевірялась.
Пропозиції підписуються ревізором (керівником ревізійної групи),
керівником та головним бухгалтером установи, що перевірялась.
Пропозиції повинні бути конкретними, цілеспрямованими, із
зазначенням строків їх виконання. 15.14. До акта ревізії додаються довідка про виявлені
ревізією фінансові та інші порушення, яка підписується ревізором,
керівником та головним бухгалтером установи, розшифровка розтрат,
розкрадання незаконних витрат грошових коштів переплат заробітної
плати, програма проведення ревізії. 15.15. Акт ревізії складається в 3-х екземплярах, а при
необхідності в більшій кількості. Перший екземпляр протягом 3-х днів після підписання
направляється керівникові, призначившему ревізію, другий -
залишається в установі, що перевірялась, а третій - в Держмитком
(контрольно-ревізійний відділ). Екземпляри актів передаються разом
з додатками. У разі виявлення зловживань або інших незаконних дій, що
можуть стати предметом судового розгляду, слідчим органам підлягає
направленню перший примірник акта. До першого екземпляру додаються дійсні пояснення посадових
осіб обревізованої митної установи, винних у скоєнні встановлених
ревізією порушень або зловживань, основні документи, що
підтверджують зазначені в акті зловживання та порушення. 15.16. На протязі 20 днів після проведення ревізії ревізуючою
організацією приймається рішення за результатами ревізії, яке
направляється установі або організації, що перевірялась для
безумовного виконання. В залежності від характеру виявлених порушень та недоліків
рішення по акту приймається у вигляді наказу або листа. Наказ
видається тільки в тому випадку, якщо ревізією встановлені грубі
порушення, які потребують накладання на винних осіб дисциплінарних
стягнень або притягнення до іншої відповідальності. В наказі або листі коротко викладаються основні факти
порушень та намічаються заходи щодо їх виправлення. При цьому в
рішенні зазначається термін виконання, відповідальні особи. Міру
покарання встановлює керівник, що призначив ревізію або перевірку.
Крім того наказом необхідно передбачити підготовку оглядового
листа, з метою більш детального інформування митних установ про
виявлені недоліки та порушення фінансової дисципліни для
недопущення їх в подальшій роботі. Таким чином, реалізовуючи матеріали ревізій ревізор повинен
домагатися не тільки усунення виявлених порушень та недоліків,
покарання винних осіб, але і відшкодування збитків, нанесених
державі. 15.17. Перевірка виконання вжитих заходів за результатами
ревізії може проводитися різними методами. Найкращим являється
фактична перевірка на місці. Не виключається можливість одержання
інформації про виконання рішень, прийнятих за результатами
ревізії. 15.18. Важливішим завданням в успішній реалізації підсумків
ревізії являється узагальнення ревізійної практики та розробка на
цій основі рекомендацій, пропозицій по удосконаленню
фінансово-господарської діяльності митних установ та організацій
митної системи. Роботу по реалізації матеріалів ревізії, перевірку ходу
виконання усунення недоліків, заходах, вжитих за результатами
ревізії необхідно покладати на ревізорів, що провели ревізію, що
підвищить відповідальність ревізорів за покладену на них роботу.
Кожну послідуючу ревізію необхідно розпочинати із перевірки
фактичного виконання рішень, вжитих за результатами попередньої
ревізії чи перевірки. 15.19. Контрольно-ревізійні відділи територіальних митних
управлінь: - здійснюють контроль за вжиттям заходів по усуненню
недоліків, виявлених в результаті ревізії або перевірки
фінансово-господарської діяльності підвідомчих митних установ; - ведуть облік ревізій та їх результатів, облік надійшовших
скарг, заяв, листів, складають та надають у вищестоящий орган
звітність про роботу контрольно-ревізійного відділу за
встановленою формою; - одразу по закінченні ревізії інформують вищестоящий орган
про всі виявлені випадки грубих порушень законодавства, фінансової
дисципліни, крадіжок, марнотратства та інших зловживань, а також
надають пропозиції щодо попередження подібних випадків в
подальшому, притягненню до відповідальності винних осіб та
відшкодуванню збитків; - систематично вивчають та узагальнюють матеріали ревізій та
на їх основі вносять необхідні пропозиції щодо перегляду діючих
положень, правил, інструкцій, покращання системи контролю за
дотриманням фінансової дисципліни, економним витрачанням державних
коштів, попередженню можливості зловживань, пропозиції щодо
покращення фінансово-господарської діяльності підвідомчих митних
установ та стану відомчого контролю. Право доступу до роботи з документами, що становлять державну
таємницю мають посадові особи на те уповноважені.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: