Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", на 2012/2013 навчальний рік
На виконання Закону України "Про загальну середню освіту", наказу Міністерства освіти і науки від 19.10.2009 № 949 "Про продовження дослідно-експериментальної роботи за науково-педагогічним проектом "Росток" на період до 2014 року", з метою впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 р. № 462, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", на 2012/2013 навчальний рік, що додаються.
2. Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", розмістити на офіційних веб-сайтах Міністерства та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти.
3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють за науково-педагогічним проектом "РОСТОК", на 2012/2013 навчальний рік
Типові навчальні плани для 1 - 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (додатки 2, 4), навчанням мовами національних меншин (додатки 3, 5), які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", розроблено відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту", Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000 р. № 1717 (чинного для 2 - 4 класів на 2012/2013 н. р.), Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24, наказу МОН України від 19.10.2009 № 949 "Про продовження дослідно-експериментальної роботи за науково-педагогічним проектом "Росток" на період до 2014 року", наказу МОН України від 07.11.2000 № 522 "Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності", наказу МОН України від 20.02.2002 № 114 "Про затвердження Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад", наказу МОН України від 23.11.2009 № 1054 "Про внесення змін до Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад", наказу МОН України від 23.02.2004 р. № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66, "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів" (5 - 9 класи), наказу МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572 "Про Типові навчальні плани початкової школи" з метою поетапного впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 (для 1 класу на 2012/2013 н. р.).
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462, до інваріативної складової змісту початкової освіти увійшли освітні галузі "Природознавство" та "Суспільствознавство". У навчальних планах загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", у 1 класі зазначені освітні галузі "Природознавство" та "Суспільствознавство" реалізуються через інтегрований навчальний предмет "Навколишній світ".
У 5 - 6 класах продовжується вивчення інтегрованого навчального предмета "Навколишній світ", який реалізує завдання предметів "Природознавство" та "Географія" відповідної галузі "Природознавства".
Вивчення географії України у 8 та 9 класах загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання рекомендовано завершувати 17-годинними курсами фізичної та економічної й соціальної географії своєї області (регіону) відповідно до програми "Рідний край" та переліку програм і посібників, підготовлених і схвалених до використання предметною комісією з географії Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України для окремих регіонів країни, районів, а подекуди окремих міст і сіл. Для цього у навчальному плані передбачено 0,5 год. у тижневому навантаженні.
Типові навчальні плани містять інваріантну складову, обов'язкову для всіх експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, та варіативну, якою передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення факультативів, індивідуальних і групових занять, що визначаються загальноосвітніми навчальними закладами з урахуванням інтересів і потреб учнів, цілей та завдань науково-педагогічного проекту "Росток", а також рівня навчально-методичного та кадрового забезпечення навчального закладу. Так, навчальними планами передбачено за рахунок годин варіативної складової збільшення часу на вивчення природничо-математичних предметів інваріантної складової, іноземної мови (з 1-го класу), курсу "Інформаційна культура" (1 клас), навчального предмета "Навколишній світ" (2 клас), "Креслення" (з 7-го класу), "Інформатики" (з 5-го класу), навчальних курсів за вибором "Основи дизайну" (з 5-го класу), спецкурсу "Елементи теорії ймовірностей" (з 6-го класу).
За умови відповідного навчально-методичного забезпечення у 2 класі можливе продовження викладання курсу "Інформаційна культура" натомість навчального предмета "Сходинки до інформатики", який забезпечує виконання завдань освітньої галузі "Технології".
У навчальних закладах, які працюють за науково-педагогічним проектом "Росток", за рахунок загального навчального навантаження збільшено гранично допустиме навантаження учнів до меж, які не перевищують норм, встановлених Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01. При визначенні гранично допустимого навантаження години фізичної культури не враховуються, але обов'язково фінансуються.
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів, враховуючи специфіку педагогічного експерименту, при наявності педагогічних кадрів і необхідних приміщень, здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128.
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів, враховуючи специфіку педагогічного експерименту, при наявності педагогічних кадрів і необхідних приміщень, здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128.
Типові навчальні плани зорієнтовані на роботу загальноосвітніх навчальних закладів за п'ятиденним навчальним тижнем. У навчальних закладах, які запроваджують шестиденний робочий тиждень, кількість годин варіативної складової і гранично допустиме навантаження учнів встановлюється відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01.
Для 10 - 11 класів рекомендовано використовувати Типові навчальні плани, що затверджені наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня".
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
початкової школи з українською мовою навчання
Освітні галузі | Навчальні предмети | Кількість годин на тиждень | |||
1 клас | 2 клас | 3 клас | 4 клас | ||
Інваріантна частина | |||||
Мови і літератури | Українська мова | 8 | 7 | 7 | 7 |
Іноземна мова | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Математика | Математика | 4 | 5 | 5 | 5 |
Природознавство | Навколишній світ | 2 | 2 | 3 | 3 |
Суспільствознавство | |||||
Мистецтво | Музичне мистецтво* | 1 | 1 | 1 | 1 |
Образотворче мистецтво* | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Технології | Трудове навчання | 1 | 1 | 1 | 1 |
Сходинки до інформатики | - | 1 | 1 | 1 | |
Здоров'я і фізична культура | Основи здоров'я | 1 | 1 | 1 | 1 |
Фізична культура** | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Разом | 19 + 3 | 21 + 3 | 22 + 3 | 22 + 3 | |
Варіативна частина | |||||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять, з них: | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Навколишній світ | - | 1 | - | - | |
Інформаційна культура | 1 | - | - | - | |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (за санітарними нормами) | 20 | 22 | 23 | 23 | |
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) | 23 | 25 | 26 | 26 |
__________
* Навчальний заклад може обирати окремі курси "Музичне мистецтво" та "Образотворче мистецтво" або інтегрований курс "Мистецтво".
** Години фізичної культури не враховуються при визначені гранично допустимого навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
початкової школи з навчанням російською чи іншими мовами національних меншин
Освітні галузі | Навчальні предмети | Кількість годин на тиждень | |||
1 клас | 2 клас | 3 клас | 4 клас | ||
Інваріантна частина | |||||
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) | Українська мова | 3 | 3 | 4 | 4 |
Мова навчання | 6 | 5 | 5 | 5 | |
Іноземна мова | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Математика | Математика | 4 | 5 | 5 | 5 |
Природознавство | Навколишній світ | 2 | 2 | 3 | 3 |
Суспільствознавство | |||||
Мистецтво | Мистецтво*/музичне мистецтво, образотворче мистецтво | 1 | 1 | 1 | 1 |
Технології | Трудове навчання | 1 | 1 | 1 | 1 |
Сходинки до інформатики | - | 1 | 1 | 1 | |
Здоров'я і фізична культура | Основи здоров'я | 1 | 1 | 1 | 1 |
Фізична культура** | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Разом | 19 + 3 | 21 + 3 | 23 + 3 | 23 + 3 | |
Варіативна частина |
| ||||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять, з них: | 1 | 1 | - | - | |
Навколишній світ | - | 1 | - | - | |
Інформаційна культура | 1 | - | - | - | |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня | 20 | 22 | 23 | 23 | |
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) | 23 | 25 | 26 | 26 |
__________
* Навчальний заклад може обирати інтегрований курс "Мистецтво" замість окремих курсів "Музичне мистецтво" та "Образотворче мистецтво".
** Години фізичної культури не враховуються при визначені гранично допустимого навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
основної школи з українською мовою навчання
Освітні галузі | Навчальні предмети | 5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас |
Кількість годин на тиждень | ||||||
Інваріантна частина | ||||||
Мови і література | Українська мова | 3,5 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Іноземна мова | 3,5 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Українська література | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Світова література | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Суспільствознавство | Історія України | 1 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Всесвітня історія | - | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Правознавство (практичний курс) | - | - | - | - | 1 | |
Етика | 1 | 1 | - | - | - | |
Естетична культура | Музичне мистецтво | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
Образотворче мистецтво | 1 | 1 | 1 | - | - | |
Художня культура | - | - | - | - | 1 | |
Математика | Математика | 5 | 5 | - | - | - |
Алгебра | - | - | 4 | 4 | 4 | |
Геометрія | - | - | 2 | 2 | 2 | |
Природознавство | Навколишній світ | 4 | 4 | - | - | - |
Біологія | - | - | 2 | 2 | 3 | |
Географія | - | - | 2 | 1,5 + 0,5 | 1,5 + 0,5 | |
Фізика | - | - | 2 | 2 | 2 | |
Хімія | - | - | 2 | 3 | 2 | |
Технології | Трудове навчання | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Інформатика | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Здоров'я і фізична культура | Основи здоров'я | 1 | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
Фізична культура** | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 | |
Разом | 27 + 2,5 | 27 + 2,5 | 31 + 2,5 | 29 + 3 | 30 + 3 | |
Варіативна частина | ||||||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, факультативи, проведення індивідуальних консультацій та групових занять, з них: | 1 | 4 | 1 | 4 | 3 | |
Елементи теорії ймовірностей | - | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Фізика | - | - | - | 1 | 1 | |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня | 28 | 31 | 32 | 33 | 33 | |
Всього (без урахування поділу класів на групи) | 32 | 34 | 36 | 38 | 38 |
__________
** Години фізичної культури не враховуються при визначені гранично допустимого навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
основної школи з навчанням російською чи іншими мовами національних меншин
Освітні галузі | Навчальні предмети | 5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас |
Кількість годин на тиждень | ||||||
Інваріантна частина | ||||||
Мови і література | Українська мова | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Іноземна мова | 2,5 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Рідна мова | 2,5 | 2 | 2 | 2,5 | 2 | |
Українська література | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Світова література/Література | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Суспільствознавство | Історія України | 1 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Всесвітня історія | - | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Правознавство (практичний курс) | - | - | - | - | 1 | |
Етика | 1 | 1 | - | - | - | |
Естетична культура | Музичне мистецтво | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
Образотворче мистецтво | 1 | 1 | 1 | - |
| |
Художня культура | - | - | - | - | 1 | |
Математика | Математика | 4 | 5 | - | - |
|
Алгебра | - | - | 3 | 4 | 3,5 | |
Геометрія | - | - | 2 | 2 | 2 | |
Природознавство | Навколишній світ | 4 | 4 | - | - | - |
Біологія | - | - | 2 | 2 | 3 | |
Географія | - | - | 2 | 1,5 | 1,5 | |
Фізика | - | - | 2 | 2 | 2 | |
Хімія | - | - | 2 | 3 | 2 | |
Технології | Трудове навчання | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Інформатика | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Здоров'я і фізична культура | Основи здоров'я | 1 | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
Фізична культура** | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 | |
Разом | 27 + 2,5 | 29 + 2,5 | 30 + 2,5 | 31 + 3 | 31 + 3 | |
Варіативна частина | ||||||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, факультативи, проведення індивідуальних консультацій та групових занять, з них: | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Елементи теорії ймовірностей | - | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Математика (Алгебра*) | 1 | - | 1* | - | - | |
Фізика | - | - | - | 1 | 1 | |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня | 28 | 31 | 32 | 33 | 33 | |
Всього (без урахування поділу класів на групи) | 32 | 34 | 36 | 38 | 38 |
____________
** Години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.