Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України
Відповідно до статей 7, 15, 551, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 31, 11, 12, 20, 21, 27, 28 Закону України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, з метою забезпечення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг під час інформування фінансовою установою про умови та порядок надання споживчих кредитів Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 05 жовтня 2021 року № 100 “Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування” (зі змінами) викласти в такій редакції:
“2. Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законодавства України мають право надавати споживчі кредити:
1) протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення, крім пунктів 13, 14 розділу I Положення, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20-22 розділу II Положення;
2) до 01 січня 2024 року привести свою діяльність у відповідність до вимог пунктів 13, 14 розділу I, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20-22 розділу II Положення.”.
2. Затвердити Зміни до Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05 жовтня 2021 року № 100 (далі - Зміни до Положення), що додаються.
3. Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законодавства України мають право надавати споживчі кредити, протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до Змін до Положення.
4. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування цієї постанови довести до відома небанківських фінансових установ України, зазначених у пункті 3 цієї постанови, інформацію про її прийняття.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім підпункту 1 пункту 1 та підпунктів 1, 2 пункту 3 Змін до Положення, які набирають чинності з 01 січня 2024 року.
ЗМІНИ
до Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування
1. У розділі I:
1) пункт 2 після слова “візуальне” доповнити словами “та/або аудіальне”;
2) у пункті 3:
підпункт 1 після слів “інформації на” доповнити словом “кожному”;
пункт після підпункту 6 доповнити новим підпунктом 61 такого змісту:
“61) основний текст реклами - текст, що розміщено на рекламному макеті між заголовком/підзаголовком та реквізитами рекламодавця або під заголовком/підзаголовком у разі розміщення реквізитів рекламодавця на початку рекламного макета чи на полях рекламної площини;”;
пункт після підпункту 8 доповнити трьома новими підпунктами такого змісту:
“9) реквізити рекламодавця - довідкова інформація про рекламодавця та його відокремлені підрозділи, яка міститься в рекламному повідомленні та є контактною інформацією. До реквізитів рекламодавця належать такі відомості про рекламодавця та його відокремлені підрозділи: адреса, телефон/факс, електронна пошта, мобільний застосунок, вебсайт, графік роботи, контактна особа, дозволи, ліцензії, свідоцтва, сертифікати;
10) рекламний макет - графічне, візуальне (анімаційне), звукове оформлення повідомлення про фінансову установу, її діяльність та фінансові послуги, що поширюється споживачам реклами в друкованій або електронній формі;
11) система дистанційного обслуговування - сукупність каналів дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій з функцією приймання готівки (cash-in), мобільний застосунок, мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], які без одночасної фізичної присутності споживача та надавача послуг забезпечують надання споживачу фінансових, платіжних або інших послуг.”.
У зв’язку з цим абзац одинадцятий уважати абзацом чотирнадцятим;
3) пункт 8 викласти в такій редакції:
“8. Фінансова установа під час інформування споживача на власному вебсайті про послугу з надання споживчого кредиту забезпечує розміщення попереджень про можливі наслідки згідно із законодавством України для споживачів у разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ними обов’язків згідно з договором про споживчий кредит на кожній вебсторінці вебсайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Фінансова установа під час розповсюдження в будь-якій формі та в будьякий спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу з надання споживчого кредиту на вебсайті, який не є власним вебсайтом фінансової установи (далі - реклама на іншому вебсайті), забезпечує розміщення одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит, що розміщені на власному вебсайті фінансової установи.
Розміщення попереджень на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), в окремому документі (файлі), включно з тим, що додається до вебсторінки з інформацією про послугу, а також на інших вебсторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці першому пункту 8 розділу I цього Положення.”;
4) у пункті 9:
пункт доповнити словами “або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит у рекламному макеті”;
5) в абзаці першому пункту 10:
слова “на власному вебсайті” виключити;
слово “тексту” замінити словами “текстового блоку (абзаців)”;
6) в абзаці першому пункту 14 слова “дистанційних каналів комунікації” замінити словами “каналів дистанційного електронного обслуговування”;
7) розділ після пункту 15 доповнити двома новими пунктами 151 та 152 такого змісту:
“151. Кожна з умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, викладається в основному тексті реклами або вебсторінки вебсайту однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту, незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній вебсторінці викладені процентні ставки, будь-які дані, що стосуються витрат споживача за споживчим кредитом, або інша інформація про послугу, яку розміщено в межах основного тексту.
Слоган, заголовок/підзаголовок реклами можуть містити зазначені в пункті 15 розділу I цього Положення умови послуги з надання споживчого кредиту, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики фінансової послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.
152. Цифрове значення істотної характеристики послуги з надання споживчого кредиту, включаючи цифри ліворуч та праворуч від десяткової коми, викладається єдиними гарнітурою, кольором і розміром шрифту.”.
2. У розділі II:
1) заголовок розділу доповнити словами “та в рекламі на іншому вебсайті”;
2) у пункті 16:
в абзаці сьомому підпункту 7 слова “засобами дистанційних каналів комунікації” замінити словами “каналами дистанційного електронного обслуговування”;
у підпункті 10 слово “системах” замінити словом “системі”;
3) пункти 17, 18 викласти в такій редакції:
“17. Фінансова установа розміщує інформацію про істотні характеристики послуги споживчого кредиту, включаючи послуги з надання мікрокредиту, на власному вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання такої послуги за формою, наведеною в додатках 1-4 до цього Положення, у вигляді окремого документа (файла) з назвою “Істотні характеристики послуги” у форматі pdf, що додається до цієї вебсторінки та викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Фінансова установа в рекламі на іншому вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання споживчого кредиту/мікрокредиту розміщує гіперпосилання на документ (файл) з назвою “Істотні характеристики послуги”, що розміщений на власному вебсайті фінансової установи, або на його вебсторінку з таким документом (файлом).
18. Фінансовій установі забороняється розміщувати документ (файл) із назвою “Істотні характеристики послуги” на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання відповідної фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), а також на інших вебсторінках і в інших документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги.
Фінансова установа зобов’язана забезпечувати актуальність документа (файла) із назвою “Істотні характеристики послуги” відповідно до чинних умов споживчого кредиту/мікрокредиту та на вимогу споживача безкоштовно надати йому редакцію такого документа (файла), чинну на зазначену споживачем дату за останніх три роки, що передували такій вимозі.”;
4) в абзаці першому пункту 20 слова “(на сторінці з інформацією про послугу)” замінити словами “безпосередньо на сторінці з інформацією про послугу”;
5) розділ після пункту 25 доповнити двома новими пунктами 251 та 252 такого змісту:
“251. Фінансова установа використовує для позначення гіперпосилання шрифт контрастного до решти тексту кольору з підкресленням або із символом, що застосовується для позначення гіперпосилання.
252. Фінансова установа розміщує на всіх вебсторінках, на яких здійснюється дія з електронними платіжними засобами, безпосередньо над блоком, в якому зазначаються реквізити електронного платіжного засобу, попередження з текстом “Зазначаючи реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки) на цьому вебсайті для здійснення будь-якої дії, як-от авторизації/ідентифікації особи, заповнення відповідної реєстраційної форми (реєстрації на вебсайті), додавання платіжної картки в особистому кабінеті (активація/реєстрація платіжної картки), для безготівкового перерахування коштів на рахунок, списання коштів із рахунку (погашення кредиту), позичальник усвідомлює, що ці реквізити зберігатимуться кредитодавцем або особою, з якою в кредитодавця є договірні відносини, та можуть використовуватися для списання коштів з рахунку для погашення вимог за договором про споживчий кредит. У разі настання такого списання позичальник має право в односторонньому порядку відмовитися або припинити списання коштів у визначеному договором порядку”.
Текст попередження викладається напівжирним шрифтом червоного кольору на білому фоні в рамці. Гарнітура та розмір шрифту тексту попередження мають бути ідентичні гарнітурі та розміру шрифту решти тексту на відповідній вебсторінці.”.
3. У розділі III:
1) пункт 26 після слова “візуальне” доповнити словами “та/або аудіальне”;
2) у пункті 27:
абзац перший після слова “візуальне” доповнити словами “та/або аудіальне”;
пункт доповнити новим підпунктом такого змісту:
“10) звукового супроводу реклами, зміст якого суперечить або не відповідає змісту, візуалізованому в будь-якій формі в такій рекламі.”;
3) розділ доповнити новим пунктом такого змісту:
“28. Ознаки, визначені в пункті 27 розділу III цього Положення, не застосовуються до використання в рекламі товарного знака фінансової установи (логотипа).”.
1) у додатку 1:
таблицю розділу I після рядка 11 доповнити новим рядком 12 такого змісту:
У зв’язку з цим рядки 12-42 уважати відповідно рядками 13-43;
у пункті 1 розділу II:
пункт після підпункту 4 доповнити новим підпунктом 41 такого змісту:
“41) у рядку 12 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача на комісії та інші обов’язкові платежі за супровідні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) і третіх осіб за договором про мікрокредит (зазначити суму або базу розрахунку);”;
у підпункті 5 цифри “12” замінити цифрами “13”;
у підпункті 6 цифри “13” замінити цифрами “14”;
у підпункті 7 цифри “14” замінити цифрами “15”;
в абзацах першому та третьому підпункту 8 цифри “16” замінити цифрами “17”;
у підпункті 9 цифри “17”, “16” замінити відповідно цифрами “18”, “17”;
у підпункті 10 цифри “22” замінити цифрами “23”;
у підпункті 11 цифри “25” замінити цифрами “26”;
2) у додатку 2:
таблицю розділу I після рядка 15 доповнити новим рядком 16 такого змісту: “
У зв’язку з цим рядки 16-49 уважати відповідно рядками 17-50;
у пункті 1 розділу II:
пункт після підпункту 6 доповнити новим підпунктом 61 такого змісту:
“61) у рядку 16 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача на комісії та інші обов’язкові платежі за супровідні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) і третіх осіб за договором про споживчий кредит (зазначити суму або базу розрахунку);”;
у підпункті 7 цифри “16” замінити цифрами “17”;
у підпункті 8 цифри “17” замінити цифрами “18”;
у підпункті 9 цифри “18” замінити цифрами “19”;
у підпункті 10 цифри “19” замінити цифрами “20”;
в абзацах першому та третьому підпункту 11 цифри “21” замінити цифрами “22”;
у підпункті 12 цифри “22”, “21” замінити відповідно цифрами “23”, “22”;
у підпункті 13 цифри “27” замінити цифрами “28”;
у підпункті 14 цифри “28” замінити цифрами “29”;
у підпункті 15 цифри “31” замінити цифрами “32”;
3) у додатку 3:
таблицю розділу I після рядка 15 доповнити новим рядком 16 такого змісту:
У зв’язку з цим рядки 16-58 уважати відповідно рядками 17-59;
у пункті 1 розділу II:
пункт після підпункту 6 доповнити новим підпунктом 61 такого змісту:
“61) у рядку 16 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача на комісії та інші обов’язкові платежі за супровідні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) і третіх осіб за договором про споживчий кредит (зазначити суму або базу розрахунку);”;
у підпункті 7 цифри “16” замінити цифрами “17”;
у підпункті 8 цифри “17” замінити цифрами “18”;
у підпункті 9 цифри “18” замінити цифрами “19”;
в абзацах першому та четвертому підпункту 10 цифри “20” замінити цифрами “21”;
у підпункті 11 цифри “21”, “20” замінити відповідно цифрами “22”, “21”;
у підпункті 12 цифри “24” замінити цифрами “25”;
у підпункті 13 цифри “26” замінити цифрами “27”;
у підпункті 14 цифри “27” замінити цифрами “28”;
у підпункті 15 цифри “32” замінити цифрами “33”;
у підпункті 16 цифри “33” замінити цифрами “34”;
у підпункті 17 цифри “36” замінити цифрами “37”;
4) у додатку 4:
таблицю розділу I після рядка 15 доповнити новим рядком 16 такого змісту:
У зв’язку з цим рядки 16-58 уважати відповідно рядками 17-59;
у пункті 1 розділу II:
пункт після підпункту 6 доповнити новим підпунктом 61 такого змісту:
“61) у рядку 16 - мінімальний та максимальний розмір усіх витрат споживача на комісії та інші обов’язкові платежі за супровідні послуги фінансової установи, кредитного посередника (за наявності) і третіх осіб за договором про споживчий кредит (зазначити суму або базу розрахунку);”;
у підпункті 7 цифри “16” замінити цифрами “17”;
у підпункті 8 цифри “17” замінити цифрами “18”;
у підпункті 9 цифри “18” замінити цифрами “19”;
в абзацах першому та четвертому підпункту 10 цифри “20” замінити цифрами “21”;
у підпункті 11 цифри “21”, “20” замінити відповідно цифрами “22”, “21”;
у підпункті 12 цифри “24” замінити цифрами “25”;
у підпункті 13 цифри “26” замінити цифрами “27”;
у підпункті 14 цифри “27” замінити цифрами “28”;