Про затвердження Положення про інформаційну взаємодію уповноважених установ щодо рахунків нерезидентів у гривні та внесення зміни до Положення про валютний нагляд
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 10, 11 Закону України “Про валюту і валютні операції”, Закону України “Про платіжні послуги”, з метою забезпечення умов для здійснення уповноваженими установами валютного нагляду за операціями в гривнях, що здійснюються суб’єктами валютних операцій через ці установи, та вдосконалення здійснення уповноваженими установами валютного нагляду Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про інформаційну взаємодію уповноважених установ щодо рахунків нерезидентів у гривні (далі - Положення про інформаційну взаємодію), що додається.
2. Пункт 8 розділу I Положення про валютний нагляд, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 03 січня 2019 року № 13 (зі змінами), викласти в такій редакції:
“8. Уповноважені установи під час проведення валютних операцій зобов’язані враховувати вимоги нормативно-правових актів Національного банку з питань здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції та з питань інформаційної взаємодії уповноважених установ як агентів валютного нагляду шляхом обміну інформацією про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів, відкритих у цих установах, до банківських/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти.”.
3. Уповноважена установа на основі наданої Національним банком України програмної платформи для створення автоматизованої інформаційної системи “Реєстр рахунків нерезидентів” (далі - Реєстр) самостійно забезпечує налаштування, тестування, доопрацювання своїх систем автоматизації та автоматизацію необхідних процесів для організації надання до Реєстру інформації про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів, відкритих у цій установі, до банківських/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти, та отримання інформації, яка міститься в Реєстрі, згідно з Положенням про інформаційну взаємодію.
4. Із 01 серпня до 30 вересня 2023 року:
1) Реєстр функціонує лише для надання уповноваженою установою інформації про всі банківські/платіжні рахунки в гривні, відкриті нерезидентами в цій установі (крім рахунків, що були закриті до набрання чинності цією постановою);
2) уповноважена установа зобов’язана забезпечити надання до Реєстру інформації про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів, відкритих у цій установі, до банківських/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти, згідно з порядком, установленим Положенням про інформаційну взаємодію.
5. Уповноважена установа має право отримувати з Реєстру інформацію про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів інших уповноважених установ до банківських/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти, для здійснення валютного нагляду за операціями в гривні своїх клієнтів/користувачів, якщо суб’єкти таких валютних операцій є клієнтами/користувачами різних уповноважених установ, з 01 жовтня 2023 року.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім:
1) пункту 1 цієї постанови, який набирає чинності з 01 серпня 2023 року;
2) пункту 2 цієї постанови, який набирає чинності з 01 жовтня 2023 року.
ПОЛОЖЕННЯ
про інформаційну взаємодію уповноважених установ щодо рахунків нерезидентів у гривні
1. Це Положення розроблене відповідно до Законів України “Про Національний банк України”, “Про валюту і валютні операції”, “Про платіжні послуги” для забезпечення обміну інформацією між уповноваженими установами як агентами валютного нагляду про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів, відкритих у цих установах, до банківських рахунків/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти, з метою здійснення валютного нагляду за валютними операціями, що здійснюються через ці установи.
2. Терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в таких значеннях:
1) автоматизована інформаційна система “Реєстр рахунків нерезидентів” (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, зберігання, зміну, спільний доступ та отримання уповноваженими установами інформації про належність рахунків у гривні клієнтів/користувачів цієї установи до банківських рахунків/платіжних рахунків, власниками яких є нерезиденти (далі - Інформація за рахунком);
2) номер рахунку за стандартом IBAN - номер банківського рахунку, який сформовано згідно з постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2018 року № 162 “Про запровадження міжнародного номера банківського рахунку (IBAN) в Україні” (зі змінами), або платіжного рахунку, який сформовано згідно з постановою Правління Національного банку України від 26 липня 2022 року № 158 “Про запровадження номера платіжного рахунку користувача та електронного гаманця в Україні”;
3) порядок організації надання до Реєстру Інформації за рахунками - чітка послідовність дій з організації процесу надання до Реєстру Інформації за рахунками (змін до Інформації за рахунками) із зазначенням способів, форм, строків (термінів) ужиття працівниками уповноваженої установи відповідних дій;
4) рахунок - банківський/платіжний рахунок у гривні, власником якого є нерезидент.
Терміни “користувач”, “платіжний рахунок” вживаються в значеннях, визначених Законом України “Про платіжні послуги”.
Терміни “нерезидент”, “уповноважена установа” вживаються в значеннях, визначених у Законі України “Про валюту і валютні операції”.
Інші терміни, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України та нормативно-правовими актами Національного банку України.
3. Це Положення визначає порядок надання уповноваженою установою Інформації за рахунками до Реєстру та отримання уповноваженою установою з Реєстру Інформації за рахунками, відкритими в інших уповноважених установах.
4. Вимоги цього Положення не поширюються на рахунки, що відкриваються банкам-нерезидентам у банках України.
5. Учасниками Реєстру є Національний банк України та уповноважені установи, яким надається доступ до Реєстру на безоплатній основі.
6. Уповноважена установа має забезпечити надання до Реєстру Інформації за всіма рахунками, що відкриті в цій установі.
7. Уповноважена особа надає до Реєстру Інформацію за рахунком згідно з переліком інформації про належність рахунку в гривні клієнта/користувача до банківського/платіжного рахунку, власником якого є нерезидент, яка надається уповноваженою установою до автоматизованої інформаційної системи “Реєстр рахунків нерезидентів”, що є додатком до цього Положення.
8. Уповноважена установа зобов’язана надавати Інформацію за рахунком до Реєстру в день відкриття рахунку.
9. Уповноважена установа в разі закриття рахунку зобов’язана надати до Реєстру зміни до Інформації за рахунком (про неактивний стан рахунку) у день закриття такого рахунку.
10. Банк надає Інформацію за рахунком до Реєстру щодо відкриття та закриття рахунків з урахуванням вимог пунктів 8 та 9 цього Положення у разі зміни за ініціативою банку всіх або окремих (одного або кількох) банківських реквізитів відповідно до розділу XIV Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 162 (зі змінами).
11. Уповноваженій установі, яка допустила помилку в Інформації за рахунком, що надана нею до Реєстру, дозволяється здійснити коригування (вилучення) помилкової інформації шляхом надання до Реєстру змін до Інформації за рахунком, що зазначені в пункті 3 додатка до цього Положення, у день виявлення такої помилки.
12. Уповноважена установа з метою забезпечення належного виконання функцій агента валютного нагляду за валютними операціями в гривні нерезидентів, які здійснюються через цю установу, має право отримувати з Реєстру за номером рахунку за стандартом IBAN Інформацію за рахунком, що надана до Реєстру нею та/або іншою уповноваженою установою.
13. Національний банк України з метою виконання функцій органу валютного нагляду має право отримувати за номером рахунку за стандартом IBAN Інформацію за рахунком, що міститься в Реєстрі.
14. Уповноважена установа визначає у своїх внутрішніх документах порядок організації надання до Реєстру Інформації за рахунками (змін до Інформації за рахунками).
15. Уповноважена установа забезпечує контроль за достовірністю, актуальністю та своєчасністю надання до Реєстру Інформації за рахунками, відкритими в цій установі.
16. Національний банк України не несе відповідальності за достовірність, актуальність та своєчасність надання уповноваженими установами до Реєстру Інформації за рахунками, відкритими в цих установах.
Додаток |
ПЕРЕЛІК
інформації про належність рахунку в гривні клієнта/користувача до банківського/платіжного рахунку, власником якого є нерезидент, яка надається уповноваженою установою до автоматизованої інформаційної системи “Реєстр рахунків нерезидентів”
1) відомості про уповноважену установу - учасника Реєстру, що надає Інформацію за рахунком до Реєстру [єдиний ідентифікатор Національного банку України (код ID НБУ)];
2) номер рахунку за стандартом IBAN;
3) тип нерезидента - власника рахунку:
фізична особа (крім іноземного інвестора) - 1;
юридична особа та інший суб’єкт господарювання з місцезнаходженням за межами України, які створені та діють відповідно до законодавства іноземної держави (крім іноземного інвестора), - 2;
офіційне представництво, установа міжнародної організації, що мають імунітет і дипломатичні привілеї, представництво юридичної особи-нерезидента, яке не займається підприємницькою діяльністю, - 3;
іноземний інвестор - фізична особа - 4;
іноземний інвестор - юридична особа - 5;
4) ознака активності рахунку - активний стан рахунку.
2. Інформація про зміни за рахунком (зміна ознаки активності рахунку):
1) номер рахунку за стандартом IBAN;
2) зміна ознаки активності рахунку у зв’язку із закриттям рахунку - неактивний стан рахунку.
3. Коригування (вилучення) Інформації за рахунком, що помилково надана уповноваженою установою до Реєстру, - номер рахунку за стандартом IBAN.