Щодо деяких питань реалізації ювелірних та інших побутових виробів із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, лому і окремих частин таких виробів під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів
Відповідно до статей 56, 61 Закону України «Про виконавче провадження» та пунктів 3, 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок реалізації ювелірних та інших побутових виробів із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, лому і окремих частин таких виробів під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів, що додається.
2. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України, що додаються.
3. Державному підприємству «СЕТАМ» (Мамро О.) та Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (Кисельов М.) у тримісячний строк з дня набрання чинності цим наказом вжити заходів для забезпечення реалізації цього наказу.
4. Директорату правосуддя та кримінальної юстиції Міністерства юстиції України (Олійник О.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім пункту 1 цього наказу, який набирає чинності через три місяці з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра юстиції України з питань виконавчої служби Гайченка А.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОРЯДОК
реалізації ювелірних та інших побутових виробів із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, лому і окремих частин таких виробів під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів
1. Цей Порядок розроблено відповідно до законів України «Про виконавче провадження», «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» та інших законодавчих актів України.
2. Цей Порядок визначає процедуру звернення стягнення на ювелірні та інші побутові вироби із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, лому і окремих частин таких виробів під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про виконавче провадження» та «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними».
4. Дія цього Порядку поширюється на:
ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, в тому числі, що стали непридатними чи втратили експлуатаційну цінність, або окремі частини таких виробів;
дорогоцінне каміння, дорогоцінне каміння органогенного утворення, напівдорогоцінне каміння;
відходи і брухт дорогоцінних металів у будь-якому вигляді та стані;
інші вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, на які звернено стягнення у виконавчому провадженні (далі - цінності).
5. Дія цього Порядку не поширюється на цінності, які конфісковані в дохід держави.
II. Підготовка цінностей до реалізації
1. Після опису та арешту, виявлених цінностей боржника та їх передачі на зберігання банкам України державним виконавцем, приватним виконавцем (далі - виконавець) вчиняються дії щодо підготовки таких цінностей до подальшої реалізації.
2. У разі наявності на цінностях, визначених абзацами другим та п’ятим пункту 4 розділу I цього Порядку, відбитків державного пробірного клейма, виконавець в порядку, встановленому законодавством, залучає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного пробірного контролю (далі - державний орган), до проведення експертизи таких відбитків.
Якщо за результатами експертизи відбитка державного пробірного клейма на цінностях встановлено його відповідність вимогам нормативної документації (справжність), виконавець здійснює заходи щодо визначення вартості відповідних цінностей.
Якщо за результатами експертизи відбитка державного пробірного клейма на цінностях встановлено його невідповідність вимогам нормативної документації (відбиток справжній деформований, несправжній або невизначений) або якщо цінності містять вставки дорогоцінного каміння, а також у випадку звернення стягнення на цінності, визначені абзацом четвертим пункту 4 розділу I цього Порядку, виконавець в порядку, встановленому законодавством, залучає казенне підприємство пробірного контролю з метою визначення:
проби сплаву дорогоцінного металу, з якого виготовлено цінності;
характеристики вставки (вставок)(за наявності);
відповідність характеристик виробу вимогам нормативних документів;
іншої інформації про цінності, яку може надати казенне підприємство пробірного контролю у межах повноважень, визначених законодавством.
Перелік питань, які ставляться для експертних робіт, має бути чітко визначений виконавцем у постанові про залучення казенного підприємства пробірного контролю.
У разі якщо за результатами експертизи відбитка державного пробірного клейма на цінностях встановлено його невідповідність вимогам нормативної документації (відбиток справжній деформований, несправжній або невизначений) у постанові додатково зазначається, що відповідні цінності підлягають новому клеймуванню з обов’язковим знищенням несправжнього (справжнього деформованого або невизначеного) відбитка.
Після отримання висновку за результатами відповідної експертизи виконавець здійснює заходи щодо визначення вартості відповідних цінностей.
3. У разі відсутності на цінностях відбитка державного пробірного клейма виконавець в порядку, встановленому законодавством, залучає казенне підприємство пробірного контролю для їх клеймування.
Після клеймування цінностей виконавець здійснює заходи щодо визначення їх вартості.
4. У разі звернення стягнення на дорогоцінне каміння, дорогоцінне каміння органогенного утворення, напівдорогоцінне каміння, ювелірні та побутові вироби з дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, у тому числі, що стали непридатними чи втратили експлуатаційну цінність, або окремі частини таких виробів, виконавець в порядку, встановленому законодавством, залучає Державний гемологічний центр України (далі - ДГЦУ) для проведення гемологічної експертизи та визначення оціночної вартості відповідних цінностей.
5. Визначення вартості цінностей здійснюється в порядку, встановленому статтею 57 Закону України «Про виконавче провадження».
6. Залучення державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ, суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання у випадках, передбачених пунктами 2-5 цього розділу, здійснюється на підставі постанови виконавця у порядку, визначеному законодавством, шляхом її надсилання державному органу, казенному підприємству пробірного контролю, ДГЦУ, суб’єкту оціночної діяльності - суб’єкту господарювання.
Постанова виконавця про залучення державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ, суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання у випадках, передбачених пунктами 2-5 цього розділу, є підставою для надання банком, в якому зберігаються цінності, тимчасового та безпосереднього доступу до неї таким особам для вчинення ними дій, для здійснення яких їх залучено виконавцем.
7. Одночасно з винесенням постанови про залучення державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ, суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання у випадках, передбачених пунктами 2-5 цього розділу, виконавцем готується доручення про передачу цінностей до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання, яке надсилається до банку, в якому зберігаються цінності.
У дорученні про передачу цінностей до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання обов’язково зазначаються:
дата та номер постанови про залучення відповідного державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання;
назва (найменування) залученого виконавцем державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання;
перелік цінностей, які підлягають тимчасовій передачі до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання;
строк, на який цінності передаються до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання, та дата їх повернення до банку;
способи передачі цінностей від банку до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання та повернення цінностей до банку.
Банк зобов’язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання доручення виконавця про передачу цінностей до державного органу, казенного підприємства пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкта оціночної діяльності - суб’єкта господарювання передати цінності у спосіб, зазначений у дорученні виконавця, та не пізніше наступного робочого дня після виконання відповідного доручення письмово повідомити про це виконавця.
8. За результатами проведених дій, передбачених пунктами 2-5 цього розділу, державний орган, казенне підприємство пробірного контролю, ДГЦУ або суб’єкт оціночної діяльності - суб’єкт господарювання повинні надати виконавцю письмовий висновок, акт або звіт з питань, що містяться в постанові про їх залучення, протягом 15 робочих днів з дня отримання цінностей від банку на підставі доручення виконавця. Цей строк може бути продовжений до 30 робочих днів за погодженням з виконавцем.
9. Якщо в результаті отриманих виконавцем висновків, актів або звітів з’ясовано, що описане та арештоване майно не є цінністю, таке майно вилучається з банку та підлягає подальшому зверненню на нього стягнення відповідно до Закону України «Про виконавче провадження».
10. Витрати, пов’язані із зверненням стягнення на цінності, здійснюються за рахунок коштів виконавчого провадження та підлягають стягненню з боржника у порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження».
1. Реалізація цінностей здійснюється після визначення їх вартості (оцінки) відповідно до статті 57 Закону України «Про виконавче провадження».
2. Реалізація цінностей здійснюється шляхом проведення електронних аукціонів або аукціонів за фіксованою ціною відповідно до Порядку реалізації арештованого майна, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 року № 2831/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 вересня 2016 року за № 1301/29431.
3. Переможець електронного аукціону зобов’язаний отримати цінності у банку не пізніше семи робочих днів з дати отримання акта про проведений електронний аукціон. Такий акт є підставою для видачі банком переможцю електронного аукціону цінностей, зазначених у ньому.
4. У випадку, визначеному частиною восьмою статті 61 Закону України «Про виконавче провадження», стягувач отримує цінності у банку на підставі постанови виконавця про передачу майна стягувачу.
Стягувач зобов’язаний отримати цінності у банку не пізніше семи робочих днів з дати отримання такої постанови.
5. У випадку, визначеному частиною сьомою статті 61 Закону України «Про виконавче провадження», боржник отримує цінності у банку на підставі постанови виконавця про зняття арешту з майна боржника.
Боржник зобов’язаний отримати цінності у банку не пізніше семи робочих днів з дати отримання такої постанови.
6. Витрати за зберігання цінностей банком понад строки, передбачені пунктами 3-5 цього розділу, покладаються на переможця електронного аукціону або стягувача чи боржника у виконавчому провадженні відповідно.
Спори, пов’язані з реалізацією вимог цього Порядку, вирішуються в судовому порядку.