НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ |
РОЗПОРЯДЖЕННЯ |
05.09.2019 № 1708 |
Про затвердження Змін до Методики формування страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 13 листопада 2003 року № 123
Відповідно до статей 30, 31 та 36 Закону України «Про страхування», статей 27 та 28 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2003 року № 953 «Про обов’язкове страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду» та підпункту 56 пункту 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити Зміни до Методики формування страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя, затвердженої розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 17 грудня 2004 року № 3104, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 січня 2005 року за № 19/10299 (у редакції розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 18 вересня 2018 року № 1638), що додаються.
2. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 13 листопада 2003 року № 123 «Про затвердження Порядку і правил формування, розміщення та обліку страхових резервів з обов’язкового страхування цивільної відповідальності за ядерну шкоду», зареєстроване в Міністерстві юстиції України 02 грудня 2003 року за № 1107/8428.
3. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг разом з департаментом юридичного забезпечення подати це розпорядження до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
4. Це розпорядження набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Управлінню забезпечення діяльності Голови та членів Комісії забезпечити оприлюднення цього розпорядження після його державної реєстрації.
6. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ЗМІНИ
до Методики формування страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя
1. Абзац другий пункту 3 розділу I викласти у такій редакції:
«аквізиційні витрати (acquisition costs) - обсяг витрат страховика, визначених у його обліковій політиці, які можуть включати:».
2. У розділі II:
1) пункт 4 викласти в такій редакції:
«4. Страховики, які отримали ліцензію на провадження діяльності з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, що може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, та є членами Ядерного страхового пулу, зобов’язані вести облік резерву катастроф за цим видом страхування. Такі страховики розраховують резерви незароблених премій відповідно до пункту 3 або 5 розділу III цієї Методики.»;
2) абзаци четвертий, п’ятий пункту 5 викласти в такій редакції:
«договори перестрахування укладають Ядерний страховий пул та/або уповноважені ним особи, що діють від імені та за дорученням членів Ядерного страхового пулу,-
формування технічних резервів з відповідних видів страхування за такими договорами здійснюють страховики згідно з цією Методикою.»;
3) пункт 8 після слова «перестрахування» доповнити словами «(розмір часток перестраховиків у технічних резервах)».
3. У розділі V:
1) пункт 4 після абзацу третього доповнити новим абзацом четвертим такого змісту:
«Якщо після обрання страховиком для формування резерву збитків, які виникли, але не заявлені, за видом страхування іншим, ніж обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, методу фіксованого відсотка умови, зазначені у цьому пункті, не виконуються, страховик переглядає застосування зазначеного методу на наступний календарний рік та вносить зміни до Внутрішньої політики страховика з формування технічних резервів (далі - Політика), що розробляється відповідно до цієї Методики та затверджується страховиком, з урахуванням вимог пункту 3 розділу Х цієї Методики.».
У зв’язку з цим абзац четвертий вважати абзацом п’ятим;
2) доповнити розділ після пункту 4 новим пунктом 5 такого змісту:
«5. Страховик з початку календарного року може розраховувати резерв збитків, які виникли, але не заявлені, з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, та за договорами перестрахування, зазначеними у пункті 5 розділу II цієї Методики, із застосуванням методу прогнозної збитковості як суму добутків зароблених страхових премій на відповідний коефіцієнт, зазначений у додатку до цієї Методики, про що зазначається у Політиці.
У Політиці страховик зазначає конкретні розміри коефіцієнтів для відповідного року страхування в межах діапазонів значень коефіцієнтів, визначених у додатку до цієї Методики.».
У зв’язку з цим пункт 5 вважати пунктом 6.
4. Розділ VII викласти в такій редакції:
1. Резерв катастроф (catastrophe reserve) формується з метою здійснення страхових виплат у разі настання природних катастроф або значних промислових аварій, внаслідок яких буде завдано збитків численним страховим об’єктам, та якщо настає потреба здійснювати страхові виплати в сумах, що значно перевищують середні розміри збитків, узяті за основу під час розрахунку страхових тарифів.
Резерв катастроф формується за видами страхування, умовами яких передбачено обов’язки страховика забезпечити страхову виплату у зв’язку зі шкодою, заподіяною внаслідок дії нездоланної сили або аварії великого масштабу, та в порядку, визначеному законодавством.
2. Резерв катастроф з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, та за укладеними договорами перестрахування, зазначеними у пункті 5 розділу II цієї Методики, визначається на основі даних за останні 24 звітні квартали (розрахунковий період) за такою формулою:
РК = 0,5 × (ЗСП - ФВ - (RBNSк - RBNSп)) - IBNRк,
де | ЗСП | - | зароблена страхова премія протягом розрахункового періоду; |
ФВ | - | фактичні виплати - вимоги, які врегульовано протягом розрахункового періоду шляхом здійснення страхових виплат,- як ті, що фактично виплачені страховиком, так й ті, що обліковуються у страховика як його кредиторська заборгованість за страховими виплатами у розрахунковому періоді; | |
RBNSп, RBNSк | - | резерв заявлених, але не виплачених збитків на початок і кінець розрахункового періоду; | |
IBNRк | - | резерв збитків, які виникли, але не заявлені на кінець розрахункового періоду. |
Якщо розрахований розмір резерву катастроф набирає від’ємного значення, резерв катастроф за таким видом страхування вважається рівним нулю.
3. У разі анулювання страховику ліцензії на провадження діяльності з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, та виходу страховика з Ядерного страхового пулу страховик продовжує розраховувати резерв катастроф у порядку, визначеному пунктом 2 цього розділу, до звітної дати, на яку розрахункове значення розміру резерву катастроф дорівнюватиме нулю.».
5. Пункти 1, 2 розділу Х викласти в такій редакції:
«1. Розрахунок технічних резервів страховик виконує на підставі Політики.
склад технічних резервів, які формує страховик, за кожним видом страхування, на провадження діяльності з якого страховик отримав ліцензію;
методи розрахунку кожного з видів технічних резервів, які формує страховик, за кожним видом страхування, на провадження діяльності з якого страховик отримав ліцензію;
методи визначення розміру прав вимоги до перестраховиків щодо відповідних видів технічних резервів за видами страхування, на провадження діяльності з яких страховик отримав ліцензії;
порядок визнання вимоги за договором, що надійшла страховику, такою, що є заявленою вимогою (claims reported);
перелік витрат із зазначених в абзаці другому пункту 3 розділу I цієї Методики, які страховик відносить до аквізиційних витрат та використовує для визначення розміру відстрочених аквізиційних витрат відповідно до цієї Методики.».
6. Доповнити додаток до Методики новим розділом такого змісту:
«VIII. Розрахунок резерву збитків, які виникли, але не заявлені, з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту
Страховик може здійснювати розрахунок резерву збитків, які виникли, але не заявлені, із застосуванням методу прогнозної збитковості як суму добутків наступних коефіцієнтів на зароблені премії за зазначений рік страхування:
для страхування або перестрахування з обов’язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за ядерну шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту
Рік страхування | |||||
перший | другий | третій | четвертий | п’ятий | шостий |
Діапазон коефіцієнтів | |||||
від 28 % до 70 % | від 22 % до 55 % | від 20 % до 50 % | від 18 % до 45 % | від 15 % до 38 % | від 12 % до 30 % |
для страхування майнових ризиків, пов’язаних з будівництвом, експлуатацією та виведенням з експлуатації ядерної установки
Рік страхування | ||
перший | другий | третій |
Діапазон коефіцієнтів | ||
від 25 % до 50 % | від 10 % до 25 % | від 5 % до 15 % |
Першим роком страхування вважаються дванадцять місяців, що безпосередньо передують даті, на яку розраховується резерв збитків, що виникли, але не заявлені, другим роком страхування - попередні перед першим роком дванадцять місяців відповідно.».