Про затвердження Національного плану заходів щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку
1. Затвердити Національний план заходів щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку (далі - Національний план заходів), що додається.
2. Центральним та місцевим органам виконавчої влади, відповідальним за виконання Національного плану заходів, забезпечити:
виконання Національного плану заходів;
подання щороку до 15 лютого Міністерству охорони здоров’я інформації про стан виконання Національного плану заходів.
3. Взяти до відома, що фінансування виконання Національного плану заходів здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, відповідальними за його виконання, за рахунок та у межах видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Міністерству охорони здоров’я інформувати щороку до 1 квітня Кабінет Міністрів України про стан виконання Національного плану заходів.
НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЛАН ЗАХОДІВ
щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку
Найменування завдання | Найменування заходу | Відповідальний за виконання | Строк виконання |
Заходи з організації та координації виконання Національного плану заходів | |||
1. Забезпечення ефективної міжсекторальної взаємодії щодо виконання Національного плану заходів | 1) утворення координаційної міжвідомчої ради, визначення її завдань та повноважень | МОЗ, інші центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | II півріччя 2018 р. |
2) організація міжсекторальної координації з виконання Національного плану заходів шляхом утворення регіональних робочих груп | обласні та Київська міська держадміністрації, МОЗ, інші центральні органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування (за згодою) | -“- | |
3) визначення індикаторів системи моніторингу і оцінки ефективності виконання Національного плану заходів | МОЗ, інші центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | 2018-2019 роки | |
Міжсекторальна взаємодія щодо підвищення рівня поінформованості та обізнаності населення з питань профілактики неінфекційних захворювань | |||
2. Формування інформаційної політики та забезпечення громадської підтримки у напрямі профілактики неінфекційних захворювань | 1) забезпечення організації та проведення інформаційних кампаній для населення щодо основних факторів ризику неінфекційних захворювань (поведінкових, соціально-економічних, спадкових, несприятливих факторів навколишнього природного середовища, шкідливих факторів професійного середовища тощо), зокрема щодо небезпечних для здоров’я наслідків куріння, в тому числі електронних сигарет і кальяну, щодо шкідливого впливу вторинного тютюнового диму (пасивного куріння), щодо розвитку тютюнової залежності, медичних, соціальних та економічних втрат унаслідок вживання тютюну, щодо масштабів надмірного вживання алкоголю в Україні, а також щодо наслідків та шкоди для здоров’я населення, соціально-економічних проблем, пов’язаних з надмірним вживанням алкоголю | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно |
2) забезпечення підвищення рівня обізнаності різних груп населення щодо важливості здорового харчування для підтримання належної маси тіла та профілактики неінфекційних захворювань | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Держкомтелерадіо, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
3) забезпечення надання необхідної інформації про харчування для певних категорій населення (дітей, вагітних жінок і жінок, які годують груддю, осіб похилого віку, пацієнтів з неінфекційними захворюваннями), а також переконливої і аргументованої інформації про значення грудного вигодовування дітей протягом щонайменше шести місяців від народження як основи профілактики виникнення неінфекційних захворювань у дорослому віці; попередження про загрозу для здоров’я дефіциту макро- і мікронутрієнтів | MОЗ, МОН, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
4) інформування населення про наслідки низької фізичної активності та важливість щоденної 30-хвилинної фізичної активності для профілактики неінфекційних захворювань | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Мінсоцполітики, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
5) підвищення рівня обізнаності населення щодо соціальної та економічної важливості безпеки дорожнього руху, причин і наслідків травматизму в дорожньо-транспортних пригодах та сприяння усвідомленню суспільством значення таких ризиків для здоров’я населення; підтримання громадських організацій, які опікуються безпекою на дорогах; залучення до формування практики безпеки на дорогах представників страхових компаній, розробників обладнання для безпечного перевезення (дитячих крісел, шоломів), організацій автомобілістів та медичних асоціацій | Національна поліція, Mінінфраструктури, МОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
6) забезпечення надання необхідної інформації, організації та проведення інформаційних кампаній для населення щодо негативного впливу забруднення повітря та інших несприятливих факторів навколишнього природного середовища | MОЗ, Мінприроди, Міненерговугілля, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
7) підвищення рівня обізнаності населення щодо наслідків для здоров’я контакту з азбестом, радоном та іншими небезпечними полютантами (продуктами згоряння твердого палива в приміщеннях), а також щодо шляхів мінімізації негативного впливу на здоров’я населення та зниження рівня забруднення закритих приміщень | MОЗ, Мінприроди, Міненерговугілля, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
8) підвищення рівня обізнаності населення щодо негативного впливу на здоров’я таких несприятливих факторів навколишнього природного середовища, як шум, вібрація, інсоляція, освітлення, низька та висока температура повітря, надмірна вологість | MОЗ, Мінприроди, Міненерговугілля, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
9) забезпечення розроблення та/або адаптації міжнародних інформаційних матеріалів, трансляції та поширення серед населення аудіовізуальної інформації, зокрема через Інтернет, і друкованих матеріалів стосовно шкідливого впливу на здоров’я вживання тютюну, надмірного вживання алкоголю, нездорового харчування та низької фізичної активності, а також щодо негативного впливу забруднення повітря та інших несприятливих факторів навколишнього природного середовища | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Мінагрополітики, Держкомтелерадіо, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
10) підвищення рівня обізнаності населення про оздоровчий вплив природних факторів у рекреаційних зонах | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Держкомтелерадіо, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
11) інформування населення про шкідливій вплив на здоров’я недотримання гігієнічного режиму сну та відпочинку, в тому числі нераціональної організації навчання, праці, а також тривалого психоемоційного напруження та втоми (зниження стабільності нервової системи) | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Мінагрополітики, Держкомтелерадіо, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
3. Формування освітніх матеріалів з питань пропагування здорового способу життя та профілактики неінфекційних захворювань в навчальних програмах | 1) упровадження сучасних навчальних та освітніх матеріалів в навчальний процес для дітей дошкільного та шкільного віку, студентів і слухачів післядипломної освіти з включенням до навчальних програм тем щодо формування здорового способу життя, попередження розвитку неінфекційних захворювань | МОН, MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно |
2) розроблення та поширення навчальних матеріалів для різних груп населення (дітей, вагітних жінок і жінок, які годують груддю, осіб похилого віку, пацієнтів з неінфекційними захворюваннями) щодо шкідливого впливу тютюну, надмірного вживання алкоголю, нездорового харчування та низької фізичної активності | MОЗ, МОН, Держкомтелерадіо, Українське національне інформаційне агентство “Укрінформ” (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
3) розроблення та поширення рекомендації щодо здорового та профілактичного харчування для різних груп населення з метою запобігання виникненню аліментарних та аліментарно зумовлених захворювань | -“- | -“- | |
4) забезпечення розроблення, затвердження та впровадження в навчальному процесі у вищих закладах педагогічної освіти у системі підготовки фахівців педагогічного профілю та соціальних працівників освітніх матеріалів з питань, що стосуються основних засад здорового способу життя, наслідків нездорового способу життя, необхідності відмови від куріння, надмірного вживання алкоголю, а також здорового харчування та достатнього рівня фізичної активності | МОН, MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
5) забезпечення опрацювання, затвердження та впровадження в навчальному процесі у закладах вищої медичної освіти у системі підготовки медичних працівників сучасних доказових матеріалів щодо основних засад здорового способу життя, наслідків для здоров’я населення нездорового способу життя та важливості здійснення заходів з відмови від куріння та зловживання алкоголем із застосуванням сучасних підходів з використанням автоматизованих комп’ютерних програм | МОЗ, MОН, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
6) забезпечення обов’язкового включення до навчального плану завдань щодо формування навичок контролю та психологічного впливу на пацієнтів, у яких виявлено фактори ризику виникнення неінфекційних захворювань, з урахуванням принципів медичної деонтології | МОН, MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
7) забезпечення підготовки та поширення інформаційних матеріалів серед водіїв транспортних засобів і слухачів автомобільних шкіл щодо наслідків водіння в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння | Національна поліція, MОЗ, МОН, Держкомтелерадіо, Українське національне інформаційне агентство “Укрінформ” (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
8) розроблення освітніх програм та запровадження тематичних тренінгів з питань здорового способу життя, профілактики неінфекційних захворювань та факторів ризику їх виникнення для лікарів і молодших спеціалістів з медичною освітою, які працюють на рівні первинної медичної допомоги | MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | 2018-2019 роки | |
9) забезпечення впровадження в закладах загальної середньої освіти програм “Шкільна служба здоров’я” з метою організації роботи з питань профілактики неінфекційних захворювань і формування в учнів здорового способу життя | МОН, MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | -“- | |
10) забезпечення включення навчальних матеріалів з безпеки дорожнього руху до програм навчання лікарів, медичних сестер; залучення офіцерів поліції на місцевому рівні для навчання стосовно ключових факторів поведінки | МОН, Національна поліція, MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
11) розроблення та впровадження у повсякденну діяльність медичних працівників, які працюють на рівні первинної медичної допомоги, освітніх матеріалів щодо необхідності використання дитячих автомобільних крісел | МОН, Національна поліція, MОЗ, Мінінфраструктури, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | 2019-2020 роки | |
4. Вдосконалення законодавства з питань охорони здоров’я | 1) розроблення з урахуванням міжнародного досвіду та рекомендацій ВООЗ плану фіскальних заходів (підвищення акцизів на тютюнові вироби, алкогольні напої тощо) щодо підтримки здорового способу життя | MОЗ, Мінекономрозвитку, Mінфін, ДФС | постійно |
2) вдосконалення законодавства з використанням найкращих міжнародних практик щодо повної заборони реклами та інших видів стимулювання продажу тютюнових виробів, алкогольних напоїв, слабоалкогольних та енергетичних напоїв, продуктів харчування, що містять надмірну кількість солі, жирів, цукру та трансжирів | MОЗ, Мінекономрозвитку, Мінагрополітики | -“- | |
3) розроблення та затвердження відповідних стандартів і нормативно-правових актів, гармонізованих із стратегічними документами ООН та ЄС, з метою зниження негативного впливу забруднення повітря (атмосферного і в приміщеннях), шуму, електромагнітного поля, інших несприятливих факторів навколишнього природного середовища на здоров’я населення | МОЗ, Mінприроди, Міненерговугілля, Мінрегіон, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | -“- | |
4) розроблення та затвердження санітарно-гігієнічних регламентів і нормативно-правових актів щодо умов навчання та навчального навантаження дітей | МОЗ, Mінприроди, Міненерговугілля, Мінрегіон, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | постійно | |
5) розроблення плану заходів щодо адаптації населення до зміни клімату | -“- | -“- | |
Заходи із зменшення впливу факторів ризику неінфекційних захворювань на здоров’я населення | |||
5. Зниження рівня споживання тютюнових виробів та паління | 1) посилення контролю за виконанням вимог законодавства щодо повної заборони паління в громадських місцях | Національна поліція, Держпродспоживслужба, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- |
2) забезпечення вдосконалення законодавства відповідно до Директиви ЄС 2014/40/ЄС у частині збільшення і ротації площі попереджувальних написів, малюнків щодо шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення, розміщених на упаковці тютюнових виробів | MОЗ, Мінекономрозвитку, Мінагрополітики, Держпродспоживслужба за участю громадських об’єднань | 2018-2019 роки | |
3) забезпечення виконання вимог законодавства щодо повної заборони реклами тютюнових виробів і повної заборони спонсорської участі для тютюнових брендів | MОЗ, Мінекономрозвитку, Держпродспоживслужба за участю засобів масової інформації та громадських об’єднань | постійно | |
4) сприяння постійному зростанню акцизних податків на тютюнову продукцію в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію) | Mінфін, Мінекономрозвитку, ДФС, MОЗ, Мінагрополітики | постійно | |
5) забезпечення постійного ефективного контролю за дотриманням вимог щодо заборони продажу тютюнової продукції особам, які не досягли 18 років, нелегальної торгівлі, а також проведення моніторингу інших порушень вимог законодавства щодо обмеження доступності тютюнових виробів | Національна поліція, MОЗ, Держпродспоживслужба за участю громадських об’єднань | -“- | |
6) забезпечення надання кваліфікованої медичної допомоги особам, які мають бажання припинити вживати тютюнові вироби та позбутися тютюнової залежності | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
7) посилення контролю за виконанням вимог законодавства щодо повної заборони паління в закладах охорони здоров’я, освіти та прилеглих до них територіях | Національна поліція, МОН, МОЗ, органи місцевого самоврядування (за згодою) | -“- | |
8) забезпечення створення “гарячої” телефонної лінії стосовно надання допомоги щодо припинення паління | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | 2018-2020 роки | |
6. Профілактика зловживання алкоголем | 1) вдосконалення законодавства щодо обмеження роздрібної торгівлі алкогольними напоями | Мінекономрозвитку, MОЗ, Мінагрополітики, Держпродспоживслужба, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | 2018-2019 роки |
2) вдосконалення законодавства щодо повної заборони реклами алкогольних напоїв у рамках виконання Угоди про асоціацію | Мінекономрозвитку, MОЗ, Мінагрополітики, Держпродспоживслужба за участю громадських об’єднань | -“- | |
3) забезпечення підвищення податків на алкоголь та алкогольні напої з метою зменшення їх цінової доступності у рамках виконання Угоди про асоціацію | Mінфін, Мінекономрозвитку, Мінагрополітики, ДФС, MОЗ | постійно | |
4) розроблення нормативно-правових актів щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного/наркотичного/ токсичного сп’яніння | Національна поліція, МОЗ | 2018-2020 роки | |
5) забезпечення постійного ефективного контролю за забороною продажу алкогольних напоїв особам, які не досягли 18 років, з метою обмеження доступу до алкоголю та ліквідації незаконної торгівлі алкоголем | Національна поліція, Держпродспоживслужба, MОЗ, МОН, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
7. Підтримка та пропагування здорового харчування | 1) розроблення нормативно-правових актів щодо регламентації вмісту трансізомерних жирів у харчових продуктах, їх вилучення з харчових продуктів і заміни на ненасичені жири | MОЗ, Мінагрополітики | 2018-2020 роки |
2) вдосконалення законодавства щодо інформування споживачів про точну кількість солі, цукру, насичених жирів із зазначенням їх співвідношення з рекомендованими нормами споживання під час маркування харчових продуктів | MОЗ, Мінагрополітики, Мінекономрозвитку | -“- | |
3) вдосконалення законодавчих актів щодо обмеження реклами харчових продуктів з надмірним вмістом солі, цукру та насичених жирів | MОЗ, Мінагрополітики, Мінекономрозвитку, Держпродспоживслужба | -“- | |
4) розроблення і подання в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України законопроекту щодо оподаткування харчової продукції з надмірним вмістом солі, цукру, насичених жирів | MОЗ, Мінекономрозвитку, Mінфін, ДФС, Мінагрополітики | 2019-2020 роки | |
5) розроблення та затвердження основних вимог до харчових продуктів і напоїв, які можуть розповсюджуватися в закладах освіти; унеможливлення доступності і продажу висококалорійних харчових продуктів та напоїв з підвищеним вмістом насичених жирів, солі та цукру тощо в закладах освіти, на прилеглих до них територіях | MОЗ, МОН, Мінекономрозвитку, Мінагрополітики, Держпродспоживслужба, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | 2018-2020 роки | |
6) надання підтримки програмам, спрямованим на забезпечення здорового харчування в закладах освіти | MОЗ, Мінагрополітики, МОН, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
7) проведення спільних заходів з виробниками харчових продуктів з метою усвідомлення ними відповідальності, пов’язаної з виробництвом та обігом харчових продуктів з надмірним вмістом солі, цукру, насичених і трансізомерних жирів; надання рекомендацій стосовно зміни технології, рецептур з метою зменшення вмісту солі, цукру, насичених жирів, вилучення трансізомерних жирів і їх заміни на ненасичені жири | MОЗ, Мінагрополітики, Мінекономрозвитку, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
8) здійснення ефективних заходів, спрямованих на вивчення питання поширення та зменшення дефіциту певних нутрієнтів (кальцію, йоду, заліза тощо), вітамінів (фолієвої кислоти, вітаміну D тощо) серед різних груп населення | MОЗ, МОН, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
8. Профілактика недостатньої фізичної активності | 1) забезпечення обов’язкового включення до містобудівної документації відповідного рівня влаштування територій, призначених виключно для фізичної активності громадян (спортивні, фізкультурно-оздоровчі майданчики, в тому числі басейни); обладнання велосипедних і бігових доріжок на існуючих і нових транспортних шляхах, а також у парках та скверах | органи місцевого самоврядування (за згодою) | -“- |
2) забезпечення вільного доступу громадян до публічних об’єктів, призначених для занять фізичною культурою та спортом | обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | постійно | |
3) розроблення нормативів фізичної активності дітей (здорових і тих, що хворіють на неінфекційні захворювання), впровадження їх в навчально-виховний процес | МОЗ, МОН, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | 2018-2019 роки | |
9. Використання природних факторів (повітря, води, зелених насаджень, пішохідних маршрутів, рекреаційних зон тощо) | забезпечення обов’язкового включення до містобудівної документації відповідного рівня функціональних зон, призначених виключно для рекреаційного використання (засмаги, купання, ігор на відкритому повітрі тощо) | органи місцевого самоврядування (за згодою) | постійно |
10. Профілактика несприятливого впливу факторів навколишнього природного середовища на здоров’я населення | сприяння дослідженню негативного впливу зміни клімату на здоров’я населення | МОЗ, Мінприроди, Мінрегіон, Національна академія медичних наук (за згодою) | 2018-2020 роки |
Організація надання медичної допомоги | |||
11. Оптимізація управління та забезпечення надання медичної допомоги | 1) упровадження принципу солідарності в покритті витрат на медичну допомогу, забезпечення рівного доступу та якості надання медичної допомоги для міського та сільського населення незалежно від місця проживання та соціального статусу | MОЗ, Держстат, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно |
2) проведення оцінки доступності та якості надання медичної допомоги; забезпечення проведення постійної оцінки рівня сімейних витрат домашніх господарств на медичну допомогу | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), Держстат за участю громадських об’єднань | постійно | |
3) створення умов для покращення кадрового забезпечення, підвищення кваліфікаційного рівня медичних працівників, вдосконалення знань і навичок, у тому числі на рівні первинної медичної допомоги | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | -“- | |
4) забезпечення раціонального використання наявних фінансових ресурсів у галузі охорони здоров’я | MОЗ | -“- | |
5) створення та впровадження інтегрованої інформаційної системи для закладів охорони здоров’я, у тому числі системи електронної реєстрації медичної інформації про пацієнтів і їх факторів ризику виникнення неінфекційних захворювань | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | 2018-2021 роки | |
6) впровадження практики проведення оцінки індивідуального ризику розвитку неінфекційних захворювань на рівні первинної медичної допомоги | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | 2018-2021 роки | |
7) покращення якості надання медичної допомоги пацієнтам з неінфекційними захворюваннями шляхом розроблення та впровадження на рівні первинної, вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги клінічних настанов та клінічних протоколів надання медичної допомоги, які повністю відповідають принципам доказової медицини | -“- | постійно | |
8) створення системи обліку та аналізу випадків неналежного надання медичної допомоги для попередження медичних помилок на окремих етапах лікувально-діагностичних процесів | -“- | -“- | |
12. Профілактика, раннє виявлення та лікування хвороб системи кровообігу | 1) забезпечення виявлення факторів ризику хвороб системи кровообігу на рівні первинної медичної допомоги, а також виявлення та проведення оцінки індивідуального ризику розвитку таких захворювань | -“- | -“- |
2) забезпечення проведення моніторингу наявності та динаміки факторів ризику серцево-судинних захворювань на всіх рівнях надання медичної допомоги | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
3) забезпечення розроблення, впровадження та вдосконалення медичних стандартів щодо виявлення, моніторингу лікування та динаміки перебігу хвороб системи кровообігу і їх факторів ризику відповідно до затверджених нормативно-правових актів МОЗ (клінічні протоколи надання медичної допомоги) та засад доказової медицини; проведення на рівні первинної медичної допомоги необхідних клінічних обстежень (збір сімейного анамнезу щодо хвороб системи кровообігу, наявність факторів ризику (паління, зловживання алкоголем, нездорове харчування, низька фізична активність, вплив несприятливих факторів навколишнього природного середовища тощо), вимірювання артеріального тиску, лабораторне обстеження (визначення рівня холестерину) для виявлення та проведення оцінки індивідуального ризику розвитку хвороб системи кровообігу за європейською шкалою для розрахунку ризику смерті від серцево-судинного захворювання (SCORE) | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
4) забезпечення інформування пацієнта щодо наявності в нього факторів ризику серцево-судинних захворювань і можливості їх корекції на всіх рівнях надання медичної допомоги, а також щодо необхідності проходження регулярних медичних оглядів, частота яких визначається нормативно-правовими актами МОЗ залежно від рівня ризику | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | 2018-2019 роки | |
5) забезпечення впровадження в клінічну практику стандартів надання медичної допомоги пацієнтам, які мають фактори ризику виникнення хвороб системи кровообігу або в яких уже діагностовано такі захворювання відповідно до клінічних протоколів надання медичної допомоги, затверджених МОЗ | -“- | постійно | |
13. Профілактика, раннє виявлення та лікування цукрового діабету | 1) забезпечення інформування пацієнта щодо наявності в нього факторів ризику виникнення цукрового діабету та можливості їх корекції на всіх рівнях надання медичної допомоги, а також щодо необхідності проходження медичних оглядів, частота яких визначається нормативно-правовими актами МОЗ | -“- | -“- |
2) забезпечення на рівні первинної медичної допомоги виявлення факторів ризику виникнення цукрового діабету (обтяжений сімейний анамнез, наявність надмірної маси тіла або ожиріння, метаболічного синдрому та підвищення рівня глюкози у крові); проведення корекції факторів ризику в пацієнтів відповідно до нормативно-правових актів МОЗ | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
3) забезпечення впровадження в клінічну практику стандартів надання медичної допомоги пацієнтам, які мають фактори ризику виникнення цукрового діабету та/або метаболічного синдрому, відповідно до клінічних протоколів надання медичної допомоги, затверджених МОЗ | -“- | -“- | |
14. Профілактика, раннє виявлення та лікування злоякісних новоутворень | 1) забезпечення інформування пацієнтів щодо факторів ризику виникнення онкологічних захворювань і методик їх корекції та щодо необхідності проведення регулярних медичних оглядів з пріоритетними скринінговими заходами щодо раку шийки матки та молочної залози в жінок, колоректального раку | -“- | -“- |
2) забезпечення проходження жінками регулярних медичних оглядів з проведенням скринінгу раку шийки матки та молочної залози згідно з нормативно-правовими актами МОЗ | -“- | -“- | |
3) забезпечення розроблення та впровадження в клінічну практику медичних стандартів щодо скринінгу колоректального раку на всіх рівнях надання медичної допомоги | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
15. Профілактика, раннє виявлення та лікування хронічних форм респіраторних захворювань | 1) забезпечення підвищення рівня усвідомлення небезпеки та високої ймовірності виникнення хронічних форм респіраторних захворювань в осіб з обтяженим сімейним анамнезом та індивідуальними факторами ризику таких хвороб; підвищення рівня обізнаності та усвідомлення необхідності регулярних профілактичних обстежень | -“- | -“- |
2) забезпечення проведення комплексної оцінки сімейного анамнезу, факторів ризику (вживання тютюну, шкідливі фактори професійного середовища), скарг пацієнтів та симптомів з боку респіраторної системи, що вказують на високий ризик хронічних респіраторних захворювань; направлення таких пацієнтів до пульмонолога для подальшого обстеження та лікування | -“- | -“- | |
3) забезпечення впровадження в клінічну практику стандартів надання медичної допомоги пацієнтам, які мають фактори ризику виникнення хронічних респіраторних захворювань, відповідно до клінічних протоколів надання медичної допомоги, затверджених МОЗ | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
4) забезпечення профілактики алергічних захворювань, зумовлених забрудненням повітря та іншими несприятливими факторами навколишнього природного середовища | -“- | -“- | |
Моніторинг ефективності виконання Національного плану заходів | |||
16. Формування та вдосконалення існуючих баз даних щодо захворювань, забезпечення інформаційного та наукового супроводження неінфекційних хвороб | 1) оптимізація існуючих, створення нових та постійне оновлення інтегрованих комплексних баз даних (реєстрів) щодо ключових показників неінфекційних захворювань (первинна захворюваність, поширеність, смертність), поширеності факторів ризику, динамічних індикаторів ефективності виконання Національного плану заходів | -“- | -“- |
2) забезпечення перегляду нозологій, які реєструються в рамках відомчої статистичної звітності МОЗ і будуть включені до єдиної інформаційно-аналітичної системи медичної інформації; визначення персональної відповідальності за достовірність даних, що подаються до статистичних звітів; проведення регулярного моніторингу та здійснення контролю за якістю вхідних даних статистичної звітності | -“- | -“- | |
3) забезпечення проведення наукових досліджень, спрямованих на визначення рівня захворюваності (первинна та вторинна), поширеності, інвалідності, смертності та економічних втрат від неінфекційних захворювань, а також рівня поширеності преморбідних станів, факторів ризику, їх кількісних характеристик; вивчення питання щодо впливу соціальних факторів (рівень освіти, доходів, місце проживання) та їх динаміки | MОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
4) сприяння висвітленню результатів наукових досліджень щодо неінфекційних захворювань через засоби масової інформації, зокрема фахові видання | ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України” (за згодою), Українське національне інформаційне агентство “Укрінформ” (за згодою) | -“- | |
17. Проведення моніторингу споживання тютюнових виробів | 1) проведення досліджень щодо поширеності споживання тютюнових виробів серед різних вікових груп населення | MОЗ, Мінагрополітики, МОН, Держстат, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | 2020 рік та кожні три роки |
2) проведення оцінки впливу вторинного тютюнового диму (пасивного куріння) на робочих місцях | MОЗ, МОН, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
3) забезпечення визначення рівня захворюваності, смертності та інвалідності, зумовлених хворобами, спричиненими впливом тютюнових виробів | MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | постійно | |
4) оцінювання прямих та опосередкованих витрат на захворювання, пов’язаних із споживанням тютюнових виробів | -“- | -“- | |
5) проведення досліджень забруднення повітря в громадських місцях (ресторанах і барах, де використовується кальян) | MОЗ, Мінприроди, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | -“- | |
18. Проведення моніторингу споживання алкоголю та слабоалкогольних напоїв | 1) проведення досліджень щодо кількості споживання алкоголю на душу населення та частки населення, яка взагалі не вживає алкоголь | MОЗ, Мінагрополітики, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | -“- |
2) проведення досліджень щодо споживання алкогольних і слабоалкогольних напоїв різними групами населення (особами, які не досягли 18 років, вагітними жінками і жінками, які годують груддю) | -“- | 2020 рік та кожні три роки | |
3) забезпечення підготовки даних про кількість померлих у стані алкогольного сп’яніння у розрізі причин смерті, зокрема в результаті дорожньо-транспортної пригоди, навмисного самоушкодження | Національна поліція, МОЗ | постійно | |
19. Проведення моніторингу стану харчування населення | 1) проведення репрезентативних досліджень стану фактичного харчування населення залежно від віку і статі, а також оцінки залежності якості харчування від рівня освіти, доходів, місця проживання та професії; забезпечення проведення досліджень щодо поширеності дитячого ожиріння | MОЗ, МОН, Мінагрополітики, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | 2022 рік та кожні шість років |
2) проведення досліджень щодо поширеності метаболічних факторів ризику неінфекційних захворювань (підвищеного рівня холестерину, глюкози тощо) | MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою), професійні об’єднання медичних працівників (за згодою) | -“- | |
3) проведення досліджень щодо виконання рекомендацій ВООЗ стосовно грудного вигодовування немовлят | -“- | -“- | |
4) забезпечення участі в Європейській мережі дій щодо споживання солі | MОЗ, Мінагрополітики, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) | постійно | |
20. Проведення оцінки рівня фізичної активності населення | 1) проведення оцінки рівня фізичної активності різних груп населення | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | 2022 рік та кожні шість років |
2) забезпечення проведення моніторингу наявності та оцінки якості об’єктів для занять фізичною культурою і спортом у міській та сільській місцевості | MОЗ, МОН, Мінмолодьспорт, Мінрегіон, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно | |
21. Проведення моніторингу безпеки дорожнього руху | 1) забезпечення створення національної системи нагляду за дорожнім рухом, реєстрації дорожньо-транспортних пригод, загиблих в них і тих, хто отримав ушкодження | Національна поліція, Мінінфраструктури, МОЗ, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою) | -“- |
2) забезпечення організації регулярного збору об’єктивних і достовірних даних щодо ключових порушень безпеки дорожнього руху (перевищення швидкості, невикористання/неналежне використання ременів безпеки, дитячих крісел, шоломів, вплив факторів, що відволікають від керування транспортом) | -“- | -“- | |
3) забезпечення перегляду індикаторів моніторингу порушень безпеки дорожнього руху на національному та регіональному рівні для проведення поточної оцінки стану безпеки на дорогах | -“- | -“- | |
22. Проведення моніторингу несприятливих факторів навколишнього природного середовища | 1) забезпечення створення системи нагляду за наслідками впливу забруднення повітря та інших несприятливих факторів навколишнього природного середовища в приміщеннях та поза ними | МОЗ, Мінприроди, Міненерговугілля, Мінрегіон, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно |
2) проведення моніторингу ефективності заходів із зменшення шкідливого впливу наслідків небезпечних атмосферних полютантів | МОЗ, Мінприроди, Міненерговугілля, Мінрегіон, обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | -“- | |
3) забезпечення виконання функцій з нагляду за впливом навколишнього природного середовища на здоров’я населення | -“- | -“- | |
23. Проведення моніторингу дотримання безпечного способу життя і умов навчання дітей | 1) забезпечення систематичного нагляду за умовами та організацією навчання дітей у закладах освіти | обласні та Київська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування (за згодою), МОН, MОЗ, Національна академія наук (за згодою), Національна академія медичних наук (за згодою) за участю громадських об’єднань | постійно |
2) забезпечення систематичного нагляду за безпечним навчальним навантаженням дітей | -“- | -“- | |
3) проведення моніторингу способу життя дітей (фізична активність, час, проведений перед екраном телебачення і монітором персонального комп’ютера, тривалість сну, перебування на відкритому повітрі, шкідливі звички тощо) | -“- | -“- |