Про затвердження Порядку казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів
{Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів
№ 370 від 18.03.2016
№ 729 від 01.09.2017
№ 123 від 27.03.2019
№ 244 від 29.05.2020
№ 648 від 29.10.2020
№ 430 від 13.12.2022}
Відповідно до Бюджетного кодексу України, Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 446, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів, що додається.
2. Департаменту державного бюджету Міністерства фінансів України (Лозицький В.П.) та Управлінню методології з обслуговування бюджетів, бухгалтерського обліку та звітності Державної казначейської служби України (Сушко Н.І.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Уповноважити надавати роз'яснення з питань застосування Порядку казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів Державну казначейську службу України.
4. Управлінню комунікацій (Прес-служба) Міністерства фінансів України у десятиденний строк з дня державної реєстрації цього наказу в Міністерстві юстиції України забезпечити його оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України в мережі Інтернет.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра фінансів України Мярковського А.І. та Голову Державної казначейської служби України Слюз Т.Я.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОРЯДОК
казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів
{У тексті Порядку слова «електронному вигляді» замінено словами «електронній формі» згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
1. Цей Порядок регламентує організаційні взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства), бюджетними установами, відокремленими структурними підрозділами бюджетних установ, підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами - підприємцями (далі - клієнти) у процесі казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів, які відкриваються органами Казначейства у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів, крім рахунків фондів загальнообов’язкового державного соціального та пенсійного страхування та депозитних рахунків митних органів.
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 648 від 29.10.2020}
2. При казначейському обслуговуванні небюджетних рахунків клієнтів застосовуються поняття та економічні категорії, які визначені Бюджетним кодексом України, Законами України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги» та іншими нормативно-правовими актами.
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016, № 123 від 27.03.2019}
3. Небюджетні рахунки клієнтів відкриваються органами Казначейства відповідно до законодавства.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 648 від 29.10.2020}
4. У процесі казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів може застосовуватися система дистанційного обслуговування «Клієнт казначейства - Казначейство» (далі - система Казначейства) з використанням засобів криптографічного захисту інформації Державної казначейської служби України (Казначейство).
У разі застосування системи Казначейства між клієнтами та органами Казначейства здійснюється обмін документами в електронній формі, в тому числі електронними документами.
{Пункт 4 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
5. Органи Казначейства зобов’язані зараховувати на небюджетні рахунки клієнтів кошти, що надійшли за електронними платіжними інструкціями протягом операційного дня, у день їх отримання.
{Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
6. Для перерахування коштів з небюджетних рахунків клієнти подають органам Казначейства платіжні інструкції в паперовій або електронній формі.
Форму платіжної інструкції визначено у додатку 35 до Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 грудня 2012 року № 1407, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 17 січня 2013 року за № 130/22662.
Обов’язкові реквізити, строк дії платіжних інструкцій та вимоги щодо їх заповнення визначаються Національним банком України.
Платіжні інструкції в паперовій формі подаються у кількості примірників, необхідній для всіх учасників безготівкових розрахунків. Подання клієнтами платіжних інструкцій до органів Казначейства в паперовій формі здійснюється разом із електронним носієм інформації, на якому записано файли проєктів цих документів.
Реквізит «Призначення платежу» платіжної інструкції заповнюється з урахуванням вимог нормативно-правових актів та повинен містити повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу.
Якщо платіжна інструкція містить інформацію, що не підлягає оприлюдненню на єдиному вебпорталі використання публічних коштів, то клієнт разом із платіжною інструкцією надає лист, в якому зазначає про обмеження оприлюднення, передбачені законодавством України.
{Пункт 6 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
7. Примірник платіжної інструкції (незалежно від способу його виготовлення), який залишається в органах Казначейства, має містити відбиток печатки (якщо картка зі зразками підписів та відбитка печатки клієнта містить відбиток печатки) і підписи відповідальних осіб.
Для клієнтів, які є суб'єктами господарювання, організаціями та не утримуються за рахунок бюджетних коштів, використання печатки відповідно до законодавства не є обов’язковим.
{Пункт 7 доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства фінансів № 729 від 01.09.2017}
Під час підписання платіжної інструкції не дозволяються використання факсиміле та виправлення, а також виправлення та заповнення платіжної інструкції в кілька прийомів. Органами Казначейства до виконання такі платіжні інструкції не приймаються.
{Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
8. Органами Казначейства перевіряються подані клієнтом платіжні інструкції щодо повноти заповнення всіх необхідних реквізитів та відповідності підписів відповідальних осіб та відбитка печатки клієнта зразкам підписів осіб, яким надано право розпорядження рахунками та підписання платіжних та інших розпорядчих документів, і відбитка печатки, які наведені в картці зі зразками підписів та відбитка печатки. Органи Казначейства перевіряють заповнення реквізиту "Призначення платежу" на відповідність вимогам, визначеним законодавством.
{Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
9. За правильність оформлення та достовірність інформації, зазначеної у платіжних інструкціях, відповідають клієнти.
{Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
Органи Казначейства не відповідають за недостовірність змісту платіжної інструкції, оформленої клієнтом, а також за порушення порядку нарахування і несвоєчасність сплати клієнтом податків і зборів.
{Абзац другий пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016, № 430 від 13.12.2022}
10. У разі невідповідності дати подання платіжної інструкції у паперовій формі даті, зазначеній у полі «Дата складання», на всіх примірниках такої інструкції обов’язково проставляються дата її отримання та підпис відповідного працівника органу Казначейства.
{Пункт 10 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
11. Органи Казначейства приймають до виконання платіжні інструкції клієнтів на проведення платежів з небюджетних рахунків виключно в межах залишку коштів на цих рахунках.
{Пункт 11 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
12. Для здійснення розрахунків у системі Казначейства клієнт здійснює формування та подання документів до системи Казначейства в електронній формі відповідно до вимог, передбачених пунктами 6, 7 та 22 цього Порядку, протягом операційного дня в межах операційного часу, визначеного органом Казначейства. Документи, що надійшли після операційного часу, опрацьовуються наступного операційного дня.
{Порядок доповнено новим пунктом 12 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
13. Казначейство забезпечує розміщення на офіційному веб-сайті Казначейства інформації про порядок подання документів в електронній формі та контактні телефони відповідальних осіб.
{Порядок доповнено новим пунктом 13 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
14. Підтвердженням для клієнта успішної передачі його документів в електронній формі до системи Казначейства є відповідне сповіщення системи Казначейства.
{Порядок доповнено новим пунктом 14 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
15. У разі невдалої спроби передавання документів в електронній формі до системи Казначейства клієнтом здійснюються заходи щодо повторного їх передавання.
{Порядок доповнено новим пунктом 15 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
16. У разі неможливості передавання документів в електронній формі до системи Казначейства з технічних причин або в інших випадках, визначених законодавством, до органу Казначейства подаються документи в паперовій формі.
{Порядок доповнено новим пунктом 16 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
17. Датою та часом отримання документів в електронній формі органом Казначейства є дата та час, зафіксовані в повідомленні системи Казначейства про отримання цих документів.
{Порядок доповнено новим пунктом 17 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
18. Після перевірки документів в електронній формі, переданих клієнтом, на відповідність вимогам законодавства, в тому числі цього Порядку, орган Казначейства виконує платіжну інструкцію з накладанням кваліфікованого електронного підпису, про що інформує клієнта засобами системи Казначейства.
{Абзац перший пункту 18 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 123 від 27.03.2019, № 430 від 13.12.2022}
Якщо надіслані в електронній формі документи сформовано з порушенням вимог законодавства, в тому числі цього Порядку, то платіжна інструкція, подана в електронній формі, повертається засобами системи Казначейства з накладанням кваліфікованого електронного підпису із зазначенням причини його повернення без виконання.
{Абзац другий пункту 18 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 123 від 27.03.2019, № 430 від 13.12.2022}
{Порядок доповнено новим пунктом 18 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
19. Органи Казначейства не мають права робити виправлення в платіжних та інших документах клієнта за винятком випадків, визначених нормативно-правовими актами Національного банку України.
{Пункт 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
20. Безспірне списання коштів (і в повній, і в частковій сумі) з небюджетних рахунків клієнтів органи Казначейства здійснюють у порядку, встановленому законодавством.
21. Клієнт має право в будь-який час до здійснення платежу з небюджетного рахунку відкликати платіжні інструкції з органу Казначейства, що його обслуговує. Платіжні інструкції відкликаються лише в повній сумі.
Для відкликання платіжної інструкції до органу Казначейства надається лист за підписом посадової особи клієнта, яка має право першого підпису згідно з карткою із зразками підписів та відбитка печатки.
{Пункт 21 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
22. У разі необхідності надання підтвердних документів для проведення платежів з небюджетних рахунків клієнтів у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, клієнти разом із платіжними інструкціями надають до органів Казначейства відповідні документи.
{Абзац перший пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
Органи Казначейства після перевірки наявності необхідного переліку документів та відповідності їх вимогам законодавства проводять платежі з небюджетного рахунка клієнта.
23. У разі якщо платежі належать до закупівель товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель, органи Казначейства перевіряють наявність документів згідно з вимогами законодавства у сфері закупівель шляхом перегляду документів, розміщених в електронній системі закупівель.
{Пункт 23 в редакції Наказів Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016, № 244 від 29.05.2020}
24. Платіжна інструкція не приймається органом Казначейства та повертається не пізніше наступного робочого дня клієнту без виконання у разі:
{Абзац перший пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
відсутності або недостатності залишку коштів на відповідному рахунку;
неправильного заповнення реквізитів та/або недотримання вимог щодо оформлення платіжної інструкції;
{Абзац третій пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
відсутності документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель або у разі невідповідності вимогам, встановленим законодавством, щодо їх оформлення;
{Абзац четвертий пункту 24 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 244 від 29.05.2020}
відміни процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; набрання законної сили рішенням суду про визнання результатів процедури закупівлі / спрощеної закупівлі недійсною та/або договору про закупівлю нікчемним; оскарження відповідно до статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" на період призупинення процедури закупівлі; наявності відповідного рішення органу оскарження відповідно до статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі";
{Абзац п'ятий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 244 від 29.05.2020}
відсутності підтвердних документів, надання яких разом з платіжною інструкцією передбачено нормативно-правовими актами, або закінчення строку дії цих підтвердних документів;
{Абзац шостий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
подання платіжної інструкції до органу Казначейства з порушенням норм законодавства, або якщо документ не може бути виконано відповідно до законодавства;
{Абзац сьомий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
порушення вимог, передбачених пунктами 7, 8 цього Порядку.
На зворотному боці платіжної інструкції, поданої у паперовій формі, зазначаються дата та причини її повернення без виконання за підписами працівника, який повертає платіжну інструкцію, та керівника (заступника керівника) відповідного структурного підрозділу органу Казначейства.
{Абзац дев'ятий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
25. Кошти, що помилково зараховані на небюджетні рахунки клієнтів, повертаються ними у строки, встановлені законодавством. Повернення коштів здійснюється органами Казначейства на підставі платіжних інструкцій клієнтів, у призначенні яких обов'язково зазначаються номер та дата документа, згідно з яким зараховані такі кошти.
{Абзац перший пункту 25 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
Органи Казначейства, що обслуговують клієнтів, не відповідають за несвоєчасність подання ними платіжних інструкцій на повернення помилково зарахованих на їх рахунки коштів.
{Абзац другий пункту 25 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
26. Після здійснення платежу на платіжних інструкціях ставиться відбиток штампа «Оплачено».
{Пункт 26 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
27. Для оформлення документів на отримання готівки з небюджетних рахунків клієнти подають до органів Казначейства заявку на видачу готівки згідно з додатком до цього Порядку у двох примірниках.
28. Заявки на видачу готівки виписуються клієнтами на осіб, з якими в них можуть бути укладені договори про повну матеріальну відповідальність та які мають право отримувати і видавати кошти.
29. Подані клієнтом заявки на видачу готівки перевіряються органами Казначейства щодо повноти заповнення всіх реквізитів та відповідності підписів відповідальних осіб та відбитка печатки клієнта зразкам підписів осіб, яким надано право розпорядження рахунками та підписання платіжних, касових та інших розпорядчих документів, і відбитка печатки, які наведені в картці із зразками підписів та відбитка печатки.
На підставі перевіреної заявки на видачу готівки грошові чеки на отримання готівки перевіряються органами Казначейства в частині повноти заповнення всіх необхідних реквізитів і на відповідність даним, зазначеним в заявці на видачу готівки, та підписуються відповідальними особами органів Казначейства.
Клієнти забезпечують правильність оформлення та заповнення реквізитів заявок на видачу готівки та грошових чеків, цільове спрямування та використання коштів.
{Пункт 29 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
30. На підставі заявок на видачу готівки кошти перераховуються органами Казначейства на поточні рахунки, відкриті в установах банків на ім’я органів Казначейства за балансовими рахунками групи 257.
Уповноважені особи клієнтів на підставі належно оформлених грошових чеків отримують готівку в установі банку, у якому відкрито рахунок групи 257 для обліку коштів, що перераховуються органами Казначейства для здійснення виплат готівкою.
Після видачі готівки на заявці на видачу готівки органом Казначейства проставляється відбиток штампу "Оплачено", один примірник повертається клієнту, другий примірник зберігається в органі Казначейства.
31. Грошові чекові книжки видаються органами Казначейства клієнтам (крім тих, які отримали грошові чекові книжки для обслуговування бюджетних рахунків) для отримання готівки з поточних рахунків, відкритих в установах банків на ім’я органів Казначейства за балансовими рахунками групи 257.
Для отримання грошової чекової книжки клієнт здійснює оплату її вартості відповідному банку. Після підтвердження факту оплати (надання копії платіжної інструкції) орган Казначейства в установленому порядку отримує в банку грошові чекові книжки та реєструє їх у журналі реєстрації отриманих та виданих грошових чекових книжок.
{Абзац другий пункту 31 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
Передача грошової чекової книжки клієнту здійснюється на підставі довіреності установленої форми шляхом оформлення акта приймання-передачі грошової чекової книжки у двох примірниках. Один примірник акта залишається в органі Казначейства, другий примірник разом із грошовою чековою книжкою передається клієнту. У журналі реєстрації отриманих та виданих грошових чекових книжок у графі "Передано" зазначаються найменування / прізвище, власне ім’я клієнта, номер і дата довіреності, номер і дата акта приймання-передачі грошової чекової книжки.
{Абзац третій пункту 31 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 648 від 29.10.2020}
Клієнт списує грошові чекові книжки в установленому законодавством порядку.
32. Органи Казначейства з використанням засобів програмного забезпечення формують за попередній операційний день виписки з небюджетних рахунків та надають їх клієнтам в електронній або паперовій формі. На виписці з небюджетних рахунків у паперовій формі проставляється штамп органу Казначейства.
{Абзац перший пункту 32 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
У разі застосування системи Казначейства виписки з рахунків формуються в електронній формі засобами системи Казначейства.
{Абзац другий пункту 32 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 123 від 27.03.2019; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
{Пункт 32 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 370 від 18.03.2016}
33. У разі необхідності проведення розрахунків в іноземній валюті за операціями, які мають здійснюватись за небюджетними рахунками у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, клієнти відкривають рахунки в установах банків за відповідними балансовими рахунками згідно з вимогами нормативно-правових актів Національного банку України.
Після відкриття в установі банку рахунку для обліку операцій в іноземній валюті клієнти подають до відповідних органів Казначейства довідку банку про відкриття рахунку на їх імена.
Для здійснення розрахунків в іноземній валюті клієнти подають до органів Казначейства платіжні інструкції на перерахування коштів у національній валюті для закупівлі іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку України з небюджетних рахунків на відповідні рахунки в установах банку.
{Абзац третій пункту 33 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 430 від 13.12.2022}
Невикористаний залишок коштів у національній валюті України зараховується на відповідний рахунок, з якого проводилося перерахування для придбання іноземної валюти.
ЗАЯВКА
на видачу готівки
{Додаток із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 729 від 01.09.2017, № 648 від 29.10.2020}