open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
22.09.2007 N 471
Про скаргу Соціалістичної партії України,

зареєстровану в Центральній виборчій комісії

19 вересня 2007 року за N 21-34-8511
{ Додатково див. Постанову Окружного Адміністративного суду

міста Києва

N 1/87 ( v1_87805-07 ) від 28.09.2007 }

N 1/87 ( v1_87805-07 ) від 28.09.2007 }

До Центральної виборчої комісії 19 вересня 2007 року надійшла
скарга Соціалістичної партії України в особі представника цієї
партії у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу
Ходаківського Леоніда Болеславовича щодо проведення незаконної
агітації.
У скарзі суб'єкт звернення просить визнати дії посадової
особи - Президента України Ющенка Віктора Андрійовича щодо участі
у передвиборній агітації з метою спонукати виборців голосувати за
Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", втручання у виборчий
процес та упередженого ставлення до суб'єктів виборчого процесу
протиправними; визнати дії суб'єкта виборчого процесу - Блоку
"НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" щодо залучення до
передвиборної агітації Президента України, безоплатного
використання ефіру телекомпанії для проведення передвиборної
агітації протиправними; визнати дії аудіовізуального засобу
масової інформації - товариства з обмеженою відповідальністю
"Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) щодо порушення принципу
рівності умов використання засобів масової інформації,
безоплатного поширення інформації з ознаками політичної реклами та
з метою спонукання виборця голосувати за чи проти конкретного
суб'єкта виборчого процесу протиправними; зобов'язати Президента
України Ющенка Віктора Андрійовича утриматися від дій щодо участі
у передвиборній агітації, втручання у виборчий процес, порушення
засад виборчого процесу, порушення принципу рівного та
неупередженого ставлення до суб'єктів виборчого процесу;
зобов'язати Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" утриматися
від дій щодо залучення до участі у передвиборній агітації
Президента України та безоплатного використання телеефіру для
проведення передвиборної агітації; зобов'язати товариство з
обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал)
утриматися від дій щодо порушення принципу рівності умов
використання засобів масової інформації, безоплатного поширення
інформації з ознаками політичної реклами з метою спонукання
виборця голосувати за чи проти конкретного суб'єкта виборчого
процесу; оголосити попередження Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА
САМООБОРОНА" за порушення обмежень щодо проведення передвиборної
агітації; оприлюднити оголошене попередження Блоку "НАША УКРАЇНА -
НАРОДНА САМООБОРОНА" у загальнодержавних засобах масової
інформації.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 103 Закону
України "Про вибори народних депутатів України" ( 1665-15 )
(далі - Закон) суб'єктом звернення зі скаргою, що стосується
процесу виборів депутатів, може бути, зокрема, партія - суб'єкт
виборчого процесу в особі її керівника, представника партії у
Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої
особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу
партії.
Соціалістична партія України висунула кандидатів у народні
депутати України 4 серпня 2007 року на XIII з'їзді Соціалістичної
партії України, відтак набувши статусу суб'єкта виборчого процесу
з позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня
2007 року.
Згідно зі статтею 104 Закону ( 1665-15 ) скарга, що
стосується призначення, підготовки і проведення виборів депутатів,
з урахуванням особливостей, встановлених статтями 111-115 Закону
( 1665-15 ), може бути подана відповідним суб'єктом звернення зі
скаргою, зокрема, на дію органу державної влади, засобу масової
інформації чи іншого суб'єкта виборчого процесу відповідно до
статті 12 Закону ( 1665-15 ).
Відповідно до частини першої статті 105 Закону ( 1665-15 )
суб'єктом розгляду скарги, передбаченої статтею 104 Закону
( 1665-15 ), є виборча комісія або суд.
При визначенні можливості оскарження дій Президента України у
порядку, передбаченому Законом ( 1665-15 ), Центральна виборча
комісія виходить з того, що на Президента України поширюються
засадничі положення частини другої статті 19 Конституції України
( 254к/96-ВР ), згідно з якими органи державної влади та органи
місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише
на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України. Це дає
Центральній виборчій комісії підстави розглядати оскаржувані дії
Президента України як дії органу державної влади.
Таким чином, суб'єктом звернення із зазначеною скаргою
оскаржено дії органу державної влади, виборчого блоку - суб'єкта
виборчого процесу, та загальнодержавного засобу масової
інформації.
Скарга до виборчої комісії може бути подана суб'єктом
звернення зі скаргою протягом п'яти днів після вчинення дії
суб'єктом оскарження (частина перша статті 106 Закону)
( 1665-15 ). Публічний захід передвиборної агітації Блоку "НАША
УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", на якому Президент України вчинив
оскаржувані дії, відбувся у місті Львові 15 вересня 2007 року.
Отже, скаргу подано належному суб'єкту розгляду в установлений
Законом строк оскарження.
Таким чином, розгляд скарги Соціалістичної партії України на
дії Президента України Ющенка В.А., Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА
САМООБОРОНА", товариства з обмеженою відповідальністю
"Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) належить до повноважень
Центральної виборчої комісії.
На виконання вимог частини одинадцятої статті 108 Закону
( 1665-15 ) копії зазначеної скарги та доданих до неї документів
надіслано Центральною виборчою комісією Президенту України, Блоку
"НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", товариству з обмеженою
відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал), а також їх
повідомлено про передбачене цією нормою Закону ( 1665-15 ) право
подати Центральній виборчій комісії письмові пояснення по суті
скарги. Суб'єктів оскарження також повідомлено про час та місце
розгляду скарги.
Президент України своїх пояснень Центральній виборчій комісії
не надав. Натомість у поясненнях Секретаріату Президента України,
які надійшли до Центральної виборчої комісії 21 вересня 2007 року,
міститься прохання залишити скаргу в частині оскарження дій
Президента України без розгляду по суті.
До Центральної виборчої комісії також 21 вересня 2007 року
надійшли письмові пояснення Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА
САМООБОРОНА" та товариства з обмеженою відповідальністю
"Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал), в яких зазначено, що викладені
у скарзі вимоги не підлягають задоволенню.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, вивчивши
пояснення суб'єктів оскарження, Центральна виборча комісія
встановила.
У місті Львові 15 вересня 2007 року відбувся публічний захід
передвиборної агітації під назвою "Народне Віче". У своєму виступі
на цьому заході Президент України Ющенко В.А., зокрема, зазначив
таке: "Я прошу вас підтримати мою команду - "Нашої України -
Народної Самооборони". Я як Президент, як громадянин, переконаний,
маю право на це прохання, бо саме вони є тією силою - патріотами і
професіоналами, яка здатна ефективно допомогти мені здійснити наші
плани". Цей факт підтверджується, зокрема, й повідомленням на
загальнодоступному офіційному Інтернет-сайті Президента України
(http://www.president.gov.ua/news/data/print/18970.html).
Такі висловлювання Президента України є передвиборною
агітацією у розумінні частини першої статті 66 Закону ( 1665-15 ),
згідно з якою передвиборна агітація - це здійснення будь-якої
діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або проти
певного суб'єкта виборчого процесу. Пункт 8 частини другої цієї ж
статті серед форм передвиборної агітації визначає, зокрема,
публічні заклики голосувати за чи проти партій (блоків) -
суб'єктів виборчого процесу або публічні оцінки діяльності цих
партій (блоків) чи кандидатів у депутати.
Центральна виборча комісія відзначає, що участь Президента
України Ющенка В.А. в передвиборної агітації у формі публічних
закликів голосувати за Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" є
несумісною з його статусом глави держави та особи, яка виступає
від її імені, визначеним у частині першій статті 102 Конституції
України ( 254к/96-ВР ). Такі дії Президента України також
порушують принцип рівності прав і можливостей усіх партій
(блоків) - суб'єктів виборчого процесу брати участь у виборчому
процесі, встановлений частиною четвертою статті 3 Закону
( 1665-15 ), а отже, є такими, що не відповідають вимогам
законодавства України про вибори депутатів, порушують виборчі
права громадян, права та законні інтереси всіх інших (крім Блоку
"НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА") партій (блоків) суб'єктів
виборчого процесу.
Частиною п'ятою статті 3 Закону ( 1665-15 ) встановлено, що
рівність прав і можливостей кандидатів у депутати, партій
(блоків) - суб'єктів виборчого процесу брати участь у виборчому
процесі забезпечується:
1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів у депутати за
ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших
переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового
стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
2) забороною втручання органів державної влади та органів
місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків,
передбачених цим Законом ( 1665-15 );
3) рівним та неупередженим ставленням органів державної
влади, органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових
осіб до кандидатів у депутати, партій (блоків) - суб'єктів
виборчого процесу;
4) забороною використання партією (блоком) під час
фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів
виборчого фонду партії (блоку) та коштів Державного бюджету
України, виділених на забезпечення ведення передвиборної агітації
відповідно до цього Закону ( 1665-15 );
5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової
інформації до кандидатів у депутати, партій (блоків) - суб'єктів
виборчого процесу.
Отже, у частині вимог суб'єкта звернення зі скаргою щодо
суб'єкта оскарження - Президента України відповідно до частини
шостої статті 110 Закону ( 1665-15 ) скарга підлягає задоволенню.
У частині вимог суб'єкта звернення зі скаргою щодо інших
суб'єктів оскарження - Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА"
та товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія
"НБМ" (5 канал) Центральна виборча комісія відзначає таке.
Як вбачається з пояснень Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА
САМООБОРОНА", цей суб'єкт виборчого процесу не замовляв товариству
з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал)
телетрансляцію виступу Президента України Ющенка В.А. на
"Народному Віче", яке відбулося 15 вересня 2007 року в місті
Львові. Також у поясненнях Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА
САМООБОРОНА" зазначено, що дії телеканалів щодо розміщення новин
не можуть вважатися порушенням вимог виборчого законодавства
Блоком "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", а рівно й не є
безоплатним використанням телевізійного ефіру.
У поясненнях товариства з обмеженою відповідальністю
"Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) зазначено, що Головна служба
інформаційної політики Секретаріату Президента України інформувала
телеканал про заплановану робочу поїздку Президента України до
Львівської області, в рамках якої передбачено участь Президента
України у народному зібранні ("Народне Віче") у місті Львові.
Частинами другою та третьою статті 5 Закону України "Про
телебачення і радіомовлення" ( 3759-12 ) встановлено, що
телерадіоорганізація є незалежною у визначенні змісту програм та
передач; не вмотивоване законодавством України втручання, зокрема,
органів державної влади, їх посадових осіб чи працівників у сферу
професійної діяльності телерадіоорганізацій не допускається.
Згідно із статтею 67 цього ж Закону ( 3759-12 )
телерадіоорганізація не несе відповідальності за поширення
інформації, що не відповідає дійсності, у разі, якщо ця інформація
розповсюджувалася без попереднього запису та містилася у виступах
осіб, які не є працівниками телерадіоорганізації. Центральна
виборча комісія у цьому зв'язку бере до уваги, що трансляція
виступу Президента України здійснювалася в прямому ефірі (наживо).
За змістом частини дванадцятої статті 68 Закону ( 1665-15 )
висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації всіх
форм власності в інтерв'ю, дискусіях та дебатах, інформаційних
повідомленнях, у програмах новин і поточних подій має
здійснюватися на засадах об'єктивності, неупередженості та
збалансованості.
Відповідно до частини першої статті 109 Закону ( 1665-15 )
виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що
обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, суб'єкта оскарження
чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для
правильного розгляду скарги на підставі поданих ними доказів та
доказів, додатково витребуваних виборчою комісією. Згідно з
частиною сьомою цієї ж статті Закону ( 1665-15 ) виборча комісія
оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатній
і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.
До скарги суб'єктом звернення не додано належних доказів, які
дали б можливість встановити факт порушення принципу рівності умов
використання засобів масової інформації, безоплатного поширення
інформації з ознаками політичної реклами та з метою спонукання
виборця голосувати за чи проти конкретного суб'єкта виборчого
процесу, а також щодо висвітлення виборчого процесу без дотримання
принципів об'єктивності, неупередженості та збалансованості.
Таким чином, Центральна виборча комісія не вбачає підстав
вважати, що оскаржувані дії товариства з обмеженою
відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) порушують
принцип рівності умов використання засобів масової інформації, а
також принципів об'єктивності, неупередженості та збалансованості
висвітлення виборчого процесу.
Згідно з частиною першою статті 65 Закону ( 1665-15 ) партія
(блок), кандидати у народні депутати мають право розпочати свою
передвиборну агітацію з моменту прийняття Центральною виборчою
комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, включених
до виборчого списку партії (блоку). Кандидати у народні депутати
України, включені до виборчого списку Блоку "НАША УКРАЇНА -
НАРОДНА САМООБОРОНА", зареєстровані постановою Центральної
виборчої комісії від 11 серпня 2007 року N 87 ( v0087359-07 ).
Отже, у частині вимог суб'єкта звернення зі скаргою щодо
суб'єктів оскарження Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" та
товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" у
задоволенні скарги відповідно до частини дев'ятої статті 110
Закону ( 1665-15 ) слід відмовити.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 19,
частини першої статті 102 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
частин четвертої - п'ятої статті 3, статті 12, пункту 1 частини
другої статті 30, частини першої статті 65, частин
першої - третьої статті 66, частини дванадцятої статті 68,
статей 103, 104, частини першої статті 105, статей 106-109, частин
першої, третьої - шостої, дев'ятої, десятої статті 110, пункту 1
частини четвертої статті 114 Закону України "Про вибори народних
депутатів України" ( 1665-15 ), керуючись частиною другою
статті 3, статтями 11, 12, 13, 15, пунктом 19 статті 19 Закону
України "Про Центральну виборчу комісію" ( 1932-15 ), Центральна
виборча комісія п о с т а н о в л я є:
1. Скаргу Соціалістичної партії України задовольнити
частково.
2. Визнати дії Президента України Ющенка В.А. щодо участі у
передвиборній агітації у формі публічних закликів голосувати за
Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" такими, що не
відповідають вимогам законодавства України про вибори депутатів,
порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси
суб'єктів виборчого процесу, та є несумісними з його статусом
глави держави та особи, яка виступає від її імені.
3. Зобов'язати Президента України Ющенка В.А. утримуватися
від участі у передвиборній агітації під час виборчого процесу з
позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня
2007 року.
4. У задоволенні інших вимог, викладених у скарзі
Соціалістичної партії України, відмовити.
5. Цю постанову видати представнику Соціалістичної партії
України в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу,
представнику Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" в
Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу та
надіслати Президенту України, а також товариству з обмеженою
відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ".
Голова Центральної виборчої комісії В.ШАПОВАЛ

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: