Про затвердження Інструкції про розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства палива та енергетики
№ 668 від 29.12.2008
Наказом Міністерства енергетики
№ 269 від 06.09.2023}
Відповідно до статей 5, 9, 16 та 20 Закону України «Про ринок електричної енергії», Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року № 507, щодо збереження цілісності і забезпечення надійного й ефективного функціонування об'єднаної енергетичної системи України та з метою визначення порядку організації щодо розслідування класифікації і обліку технологічних порушень у роботі електростанцій, електричних і теплових мереж та енергосистем електроенергетичної галузі України НАКАЗУЮ:
{Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
1. Затвердити Інструкцію про розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України (далі - Інструкція), що додається.
2. Директору Департаменту електроенергетики Улітічу Ю.І. подати цю Інструкцію на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Госпрозрахунковому підрозділу "Науково-інженерний енергосервісний центр" інституту "Укрсільенергопроект" (Білоусов В.І.) внести Інструкцію до реєстру та комп'ютерного банку даних чинних нормативно-правових актів Мінпаливенерго України.
4. Об'єднанню енергетичних підприємств "Галузевий резервно-інвестиційний фонд розвитку енергетики" (Хайдурова Г.П.) забезпечити видання і надходження необхідної кількості примірників цієї Інструкції енергетичним компаніям та енергопідприємствам.
5. Накази Міністерства енергетики України від 27.01.99 № 30 "Про затвердження інструкції про розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України" та Міністерства палива та енергетики України від 29.12.2004 № 832 "Про затвердження та введення в дію нормативного документа "Розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах електроенергетики і в об'єднаній енергетичній системі України. Інструкція." скасувати.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Тітенка С.М.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ІНСТРУКЦІЯ
про розслідування і облік технологічних порушень на об'єктах енергетики і в об'єднаній енергетичній системі України
{Заголовок Інструкції в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{У тексті Інструкції та додатках до неї: слова «енергокомпанія», «Енергокомпанія» в усіх відмінках та числах замінено словами «електроенергетичні підприємства», «Електроенергетичні підприємства» у відповідних відмінках та числах; слова «об’єкт електроенергетики» у всіх відмінках та числах замінено словами «об’єкт енергетики» у відповідних відмінках та числах; слова «енергопідприємство», «Енергопідприємство» в усіх відмінках та числах замінити словами «об’єкт енергетики», «Об’єкт енергетики» у відповідних відмінках та числах згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
I. Терміни і визначення понять
У цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
автоматизована система керування вітровою електричною станцією (далі - АСК ВЕС) - система, що є сукупністю технічних засобів (первинні давачі, пристрої зв'язку, обчислювальна техніка тощо) і програмного забезпечення, призначена для контролю стану і параметрів режиму роботи устаткування вітрової електричної станції (далі - ВЕС) та керування цим устаткуванням в автоматичному режимі або за участю персоналу;
адміністративно-технічний персонал об’єкта енергетики - директори, технічні керівники, начальники відділів, цехів, служб, лабораторій та їхні заступники;
відхилення параметрів - будь-яке відхилення параметрів енергоносія від проектного або встановленого режимною картою;
відновлення - подія, яка полягає в тому, що після усунення несправності об'єкт знову відновлює здатність виконувати потрібну функцію;
граничний стан - стан об'єкта, за яким його подальша експлуатація неприпустима чи недоцільна або відновлення його працездатного стану неможливе чи недоцільне;
джерело теплопостачання - узагальнене поняття джерел теплової енергії, до яких належать теплоцентраль, станція теплопостачання, парова і водогрійна котельні;
енергоносій - речовина або явище, яка (яке) може бути використана(не) для виконання механічної роботи або нагрівання, чи для керування хімічними або фізичними процесами;
масові відключення ліній електропередавання - відключення 10 і більше ліній електропередавання напругою 35 кВ, трьох і більше ліній електропередавання напругою 110 кВ у межах однієї електроенергетичного підприємства внаслідок стихійних явищ, що призвели до відключення споживачів;
непрацездатний стан - стан об'єкта, за якого значення всіх параметрів, що характеризують здатність виконувати задані функції, не відповідають вимогам нормативно-технічної і/або конструкторської (проектної) документації;
нормальна експлуатація - стан устаткування, який відповідає прийнятій у проекті технології виробництва і передачі споживачам електричної та теплової енергії, включаючи пуски-зупинення, технічне обслуговування та ремонти;
перерва теплопостачання - припинення циркуляції теплоносія з будь-якої причини в тепловій мережі або за наявності циркуляції, коли теплова енергія не відпускається споживачам;
помилкові дії - діяльність або бездіяльність, яка призвела або не запобігла виникненню технологічного порушення;
порушення цехового обліку - відмова, яка не відповідає жодній з ознак, наведених у розділі 5 цієї Інструкції;
працездатний стан - стан об'єкта, за якого значення всіх параметрів, що характеризують здатність виконувати функції, відповідають вимогам нормативно-технічної і/або конструкторської (проектної) документації;
руйнування - перехід об'єкта, установки у граничний стан, за яким його подальша експлуатація або відновлення неможливі чи недоцільні;
санітарно-захисна зона - відстань між об’єктом енергетики і найближчими житловими або іншими будівлями, яка утворюється з метою захисту населення від впливу шкідливих виробничих чинників (шкідливі викиди, теплове і електромагнітне випромінювання, радіація, шуми тощо). Вона встановлюється з розрахунку неперевищення цих чинників за межі установлених граничнодопустимих величин;
стихійні явища - перевищення основних граничних параметрів навколишнього середовища (швидкість вітру, рівень і швидкість руху води, сила землетрусу, швидкість і величина ожеледі тощо), на які розраховані енергоустановки та окремі їх елементи;
цех (дільниця) - частина енергетичного підприємства з комплексом устаткування, що виконує певні функції для забезпечення його (її) нормального функціонування.
Інші терміни вживаються у значеннях, встановлених у Законах України «Про ринок електричної енергії», «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів», Правилах про безпеку постачання електричної енергії, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 27 серпня 2018 року № 448, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2018 року за № 1076/32528 (далі - Правила про безпеку постачання електричної енергії), ГКД 34.20.507-2003 «Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила», затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 13 червня 2003 року № 296 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 червня 2019 року № 271) (далі - ГКД 34.20.507-2003).
{Абзац двадцятий розділу I в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
ДСТУ 2860-94 "Надійність техніки. Терміни та визначення";
ДСТУ 3440-96 "Системи енергетичні. Терміни та визначення";
ДСТУ 3896-2007 "Вітроенергетика. Вітроенергетичні установки та вітроелектричні станції. Терміни та визначення понять".
2.1. Ця Інструкція встановлює єдиний порядок і вимоги до розслідування та обліку технологічних порушень на об’єктах енергетики і в об’єднаній енергетичній системі України (далі - ОЕС України), що є передумовою забезпечення виконання виробниками електричної енергії, оператором системи передачі та операторами систем розподілу вимог Правил про безпеку постачання електричної енергії, в тому числі в частині упереджувальних заходів, що вживатимуться у випадках наявності ризику порушення безпеки постачання електричної енергії, а облік технологічних порушень є складовою системи моніторингу безпеки постачання електричної енергії.
{Пункт 2.1 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.2. Дія цієї Інструкції поширюється на електроенергетичні підприємства та об’єкти енергетики.
{Пункт 2.2 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.3. Розслідуванню й обліку технологічних порушень у роботі об'єктів енергетики (далі - порушення) підлягають:
пошкодження енергоустановок або їх устаткування і споруд під час роботи, ремонту, комплексного випробування, резерву, консервації;
недопустиме відхилення параметрів і технічного стану енергоустановок, що призвело до виведення їх з ладу;
утрата стійкості енергосистеми або її розділення на частини, що спричинило відключення споживачів;
підвищення напруги в контрольних точках магістральної електричної мережі понад допустимі значення;
незапланована перерва з технологічних причин енергопостачання споживачів електричної та теплової енергії організаціями, які її постачають, якщо це не передбачено договором;
помилкові або вимушені відключення енергоустановок, а також відключення для усунення дефектів або пошкоджень їхніх елементів для запобігання відмові устаткування на термін дій чергового диспетчера;
пошкодження будівель чи споруд об'єктів енергетики, що спричинили відключення генеруючої потужності, споживачів електричної та теплової енергії.
2.4. Основними завданнями розслідування й обліку порушень є:
розробка організаційно-технічних заходів з метою відновлення працездатності пошкодженого устаткування чи споруд і запобігання подібним порушенням у роботі енергоустановок, підвищення стійкості об’єктів енергетики;
удосконалення організації експлуатації і ремонту, реконструкції або заміни енергетичного устаткування, а також використання матеріалів розслідування для розробки нормативних документів;
виявлення ненадійних вузлів і агрегатів та іншого устаткування об'єктів енергетики (а також ВЕС (ВЕУ)) для подальшого їх удосконалення;
підвищення відповідальності працівників електроенергетичних підприємств, їх структурних енергетичних підрозділів, об’єктів енергетики та інших організацій енергетичної галузі України за виконання заходів, які забезпечують безперебійне, надійне енергопостачання споживачів.
2.5. Заходи, наведені в актах розслідування, підлягають обов’язковому виконанню на об’єктах енергетики та електроенергетичних підприємствах, які знаходяться на підконтрольній території України та не знаходяться в зоні проведення бойових дій, доступ до яких дозволено обслуговуючому персоналу суб’єктів електроенергетики згідно з прийнятими рішеннями уповноважених військових (військово-цивільних) адміністрацій.
{Пункт 2.5 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.6. Залежно від характеру і наслідків технологічні порушення в роботі енергоустановок поділяються на аварії і відмови I та II категорій.
{Пункт 2.6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.7. Розслідування аварій проводиться згідно з Порядком розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 337 (далі - Порядок розслідування).
{Пункт 2.7 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.8. Порушення роботи і пошкодження устаткування електростанцій, електричних та теплових мереж груп А, Б чи В, зазначених в Переліку устаткування електростанцій, електричних та теплових мереж (додаток 1), внаслідок чого виникають короткочасні перерви енерговиробництва, порушення в роботі об’єктів енергетики, цехів, дільниць і окремих об'єктів, є відмовами I і II категорій або порушеннями цехового обліку, які розслідуються, класифікуються та обліковуються в порядку, установленому цією Інструкцією.
2.9. Технологічні порушення в роботі АЕС розслідуються, класифікуються і обліковуються згідно з Положенням про порядок розслідування та обліку експлуатаційних подій у роботі атомних станцій, затвердженим наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 12 липня 2021 року № 411, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 вересня 2021 року за № 1182/36804 (далі - Положення про порядок розслідування).
Якщо технологічне порушення в ОЕС України або в прилеглих до АЕС мережах виникло внаслідок порушення на АЕС, то це технологічне порушення розслідується й обліковується відповідно до цієї Інструкції.
{Пункт 2.9 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.10. Порушення роботи або пошкодження устаткування ВЕС є відмовами II категорії або порушеннями цехового обліку. Вони класифікуються та обліковуються в порядку, встановленому цією Інструкцією.
2.11. Порушення через неправильні дії захисту й автоматики, що призвели до відключення енергоустановок або ліній електропередавання, розслідуються за цією Інструкцією.
2.12. За результатами розслідування технологічних порушень керівництвом електроенергетичного підприємства або об’єкта енергетики видається розпорядчий документ.
{Пункт 2.12 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.13. Розпорядчі документи на об’єктах енергетики видаються у всіх випадках технологічних порушень, які виникли з вини (помилкові дії) керівного, оперативного, ремонтного персоналу та персоналу служб і лабораторій, цехів і відділів, та надсилаються до Держенергонагляду.
{Пункт 2.13 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.14. За результатами розслідування технологічних порушень на об’єктах енергетики галузі та на ВЕС з метою запобігання аналогічним порушенням складаються щоквартальні інформаційні документи за підсумковий рік.
2.15. Керівники та інші посадові особи об’єкта енергетики повинні своєчасно повідомляти про порушення, не приховувати його від розслідування, зберігати до початку розслідування обставини та причини порушення на робочих місцях і стан устаткування, якими вони були на момент порушення.
2.16. Перерви енергопостачання споживачів, спричинені порушеннями в роботі енергетичного устаткування споживача, а також порушення, викликані недотриманням споживачами Правил улаштування електроустановок, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 липня 2017 року № 476, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року № 91), Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 та ГКД 34.20.507-2003, класифікуються і враховуються споживачами.
{Пункт 2.16 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.17. Державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог цієї Інструкції здійснює Держенергонагляд.
{Пункт 2.17 розділу II в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
2.18. В умовах воєнного стану виконання вимог цієї Інструкції здійснюється з урахуванням відповідних наслідків, спричинених воєнними діями на території України, необхідності виконання робіт на об’єктах енергетики суб’єктами електроенергетики відповідно до Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про протимінну діяльність в Україні».
{Розділ II доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
До аварій I категорії належать порушення у роботі об’єкта енергетики, унаслідок яких загинуло п'ять чи травмовано 10 і більше осіб, стався викид отруйних, радіоактивних, біологічно небезпечних речовин за санітарно-захисну зону об’єкта енергетики, збільшилась концентрація забруднювальних речовин у навколишньому природному середовищі більше ніж у 10 разів, зруйновано будівлі, споруди чи основні конструкції об’єкта енергетики, що становить загрозу життю і здоров'ю значної кількості працівників об’єкта енергетики чи населення.
До аварій II категорії належать порушення в роботі об’єкта енергетики, унаслідок яких загинуло до п'яти чи травмовано від 4 до 10 осіб, зруйновано будівлі, споруди або основні конструкції об’єкта енергетики, що становить загрозу життю і здоров'ю працівників цеху, дільниці з чисельністю працівників 100 і більше осіб.
3.3.1. Пошкодження основного устаткування об’єктів енергетики (котли, турбіни, генератори, блочні трансформатори, автотрансформатори зв'язку), посадка електростанції на "нуль", а також вихід з ладу джерел життєзабезпечення об’єктів енергетики (резервуари води, мазуту, газопроводи, паропроводи, живильні трубопроводи, устаткування розподільчих установок, електричні і теплові власні потреби тощо); зруйнування несучих елементів будівель, споруд; пожежа, якщо вона призвела до повного зупинення всього електрогенеруючого устаткування теплової електростанції (далі - ТЕС) установленою потужністю 100 МВт і більше, теплової електроцентралі (далі - ТЕЦ) установленою потужністю 100 МВт і більше, гідроелектростанції (далі - ГЕС) установленою потужністю 20 МВт і більше незалежно від збереження власних потреб і кількості генераторів, що працюють.
3.3.2. Пошкодження будівель чи споруд електричних і теплових мереж, які призвели до перерви енергопостачання всіх споживачів об’єкта енергетики на термін більше ніж 24 години.
3.3.3. Руйнування устаткування групи А.
3.3.4. Технологічне порушення, що призвело до вимушеного простою устаткування групи А тривалістю більше трьох діб.
3.3.5. Вимушений простій у період опалювального сезону джерела тепла потужністю 100 Гкал/год, що призвело до перерви в теплопостачанні споживачів на термін більше 24 годин.
3.3.6. Пошкодження трубопроводу діаметром 500 мм і більше магістральної теплової мережі в опалювальний сезон, що призвело до перерви в теплопостачанні споживачів на термін більше 24 годин.
3.3.7. Перерва в енергопостачанні споживачів, що призвела до недовідпуску електроенергії 100 тис. кВт*год і більше.
3.3.8. Робота ОЕС України або її частини з частотою нижче 49,8 Гц або з частотою вище 50,2 Гц з тривалістю, визначеною у ГКД 34.20.507-2003.
{Підпункт 3.3.8 пункту 3.3 розділу III в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
3.3.9. Пошкодження дамб золошлаковідвалів, що призвело до раптових значних скидів золошлакових відходів у водоймища.
3.3.10. Пошкодження гідроспоруд електростанцій, що призвело до зниження рівня води у водосховищі або підвищення його в нижньому б'єфі вище граничнодопустимого значення.
3.3.11. Втрата стійкості або розділення ОЕС України на частини, що призвело до зменшення енергопостачання споживачів на 10% і більше від загального навантаження ОЕС на момент порушення.
3.4.1. Пошкодження, аналогічні пошкодженням, зазначеним у пункті 3.3.1, для ТЕС і ТЕЦ установленою потужністю менше 100 МВт і для ГЕС установленою потужністю менше 20 МВт.
3.4.2. Технологічне порушення, що призвело до вимушеного простою устаткування групи А тривалістю менше трьох діб (крім випадків успішного автоматичного повторного включення).
3.4.3. Руйнування устаткування групи Б.
3.4.4. Технологічне порушення, що призвело до вимушеного простою устаткування групи Б тривалістю понад 24 години.
3.4.5. Пошкодження трубопроводу діаметром 500 мм і більше в опалювальний період, що призвело до перерви в теплопостачанні споживачів тривалістю від 12 до 24 годин.
3.4.6. Вимушене простоювання у період опалювального сезону джерела тепла потужністю 100 Гкал/год і більше, що призвело до перерви в теплопостачанні споживачів на термін від 12 до 24 годин.
3.4.7. Перерва в енергопостачанні споживачів, що призвело до недовідпуску електроенергії від 10 до 100 тис. кВт*год.
3.4.8. Технологічне порушення в роботі устаткування ВЕС (ВЕУ), що призвело до вимушеного простою ВЕС (ВЕУ) потужністю 300 кВт і більше (руйнування опори, лопатей, вихід з ладу механізму керування їх положення, системи орієнтації ротора, трансмісії, електрогенератора ВЕУ, вихід з ладу автоматичної системи керування ВЕС тривалістю 24 години і більше). Тривалість вимушеного простоювання визначається тривалістю ремонтно-відновлювальних робіт без урахування часу очікування сприятливих метрологічних умов після завершення ремонту.
3.4.9. Технологічні порушення, які виникли через неправильні дії захисту або автоматики, помилкові дії персоналу, що призвели до відключення устаткування і ліній електропередавання груп А і Б, недовідпуску або недовиробітку електричної чи теплової енергії.
Неправильні дії релейного захисту, електроавтоматики і протиаварійної автоматики, крім цього, обліковуються і оцінюються згідно з нормативним документом "Облік та оцінювання роботи пристроїв релейного захисту, електроавтоматики та протиаварійної автоматики. Інструкція", затвердженим наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.12.2006 № 511.
3.4.10. Зниження електричного навантаження електростанцією на 20% і більше від заданого диспетчерським графіком тривалістю більше однієї години.
3.4.11. Технологічні порушення, що призвели до вимушеного зниження навантаження енергоблоків на 20% і більше від номінальної потужності тривалістю понад 24 години.
3.4.12. Робота ОЕС України з частотою нижче ніж 49,5 Гц, яка призвела до перерви енергопостачання споживачів від дії пристроїв протиаварійної автоматики.
3.4.13. Порушення роботи каналів і пристроїв засобів диспетчерського і технологічного керування або телемеханіки, яке викликало повну втрату зв'язку диспетчера з об'єктом енергетики або повну втрату інформації про його стан тривалістю більше однієї години, а також будь-які порушення у роботі оперативно-інформаційного комплексу, які призвели до неправильних дій диспетчера.
3.4.14. Масове відключення або пошкодження електричних мереж напругою 35 кВ і вище внаслідок стихійних явищ, що призвело до перерви в енергопостачанні споживачів.
3.4.15. Пошкодження будівель і споруд електричних і теплових мереж, які призвели до перерви енергопостачання всіх споживачів об’єкта енергетики на термін до 24 годин.
IV. Класифікація причин порушень
4.1. Під час розслідування причин і обставин порушень мають бути вивчені і оцінені такі обставини:
дії персоналу, відповідність енергоустановок вимогам чинних нормативних документів;
організація експлуатації, якість і терміни виконання ремонтів, профілактичних оглядів, контролювання технічного стану устаткування, дотримання норм і відповідних вимог під час проведення ремонтних робіт;
своєчасність усунення аварійних джерел, дефектів устаткування, виконання вимог нормативних та розпорядчих документів об’єкта енергетики, а також заходів, спрямованих на підвищення надійності устаткування;
правильність прийнятих проектних рішень, якість виготовлення і конструкції устаткування, якість проведення монтажних, будівельних і налагоджувальних робіт;
відповідність критеріїв стихійних явищ (швидкість вітру, товщина ожеледі на проводах ліній електропередавання тощо) величинам, які встановлені проектувальними нормами і визначені в проекті;
залишковий робочий ресурс вузла;
наявність обставин непереборної сили (загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух).
{Пункт 4.1 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
4.2. Під час розслідування порушень мають бути виявлені, проаналізовані та описані всі причини виникнення і розвитку порушення, його передумови, а також причинно-наслідкові зв'язки між ними.
Кожне порушення повинно бути класифіковано як аварія або відмова відповідної категорії та за ознаками технічних і організаційних причин, які мають відповідні номерні позначення.
4.3. Класифікаційні ознаки технічних та організаційних причин порушень наведені в додатку 2.
4.4. У разі якщо порушення, які виникли за однієї причини, далі розвиваються за інших причин з більш тяжкими наслідками, класифікація порушення повинна відповідати причині, що викликала найбільш тяжкі наслідки; вона визначається першою і за цією ознакою обліковується в статистичній звітності.
4.5. Недовідпуск електричної і теплової енергії визначається за Порядком визначення недовідпуску електричної і теплової енергії споживачам, наведеним в розділі IX.
4.6. Недовиробіток електричної і теплової енергії здійснюється згідно з Визначенням недовиробітку електричної і теплової енергії, наведеним у додатку 3.
V. Порядок повідомлення про технологічне порушення
5.1. Про всі технологічні порушення в роботі устаткування груп А і Б об’єктів енергетики передається така інформація:
попереднє (додаткове) повідомлення про технологічне порушення (додаток 4);
додаткове повідомлення про технологічне порушення.
5.2. Передання оперативних повідомлень про технологічне порушення диспетчеру НЕК «Укренерго», Міненерго та Держенергонагляду здійснюється оперативним персоналом об’єкта енергетики, на якому виникло технологічне порушення, відповідно до вимог Регламенту оперативних повідомлень щодо порушень у роботі підприємств паливно-енергетичного комплексу України, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 грудня 2012 року № 1054 (у редакції наказу Міністерства енергетики України від 03 лютого 2023 року № 31).
{Абзац перший пункту 5.2 розділу V в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац другий пункту 5.2 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац третій пункту 5.2 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац четвертий пункту 5.2 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Підпункт 5.2.1 пункту 5.2 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
5.2.1. Оперативне повідомлення повинно містити:
назву об’єкта енергетики та оперативну назву устаткування, на якому виникло порушення;
стислий опис порушення (по змозі - припущення про причини);
стан устаткування до виникнення порушення і на момент передання повідомлення;
інформацію про вимкнення споживачів.
5.2.2. Попереднє повідомлення, підготовлене відповідним структурним підрозділом об’єкта енергетики і підписане технічним керівником (головним інженером), передається засобами електронних комунікацій до Держенергонагляду впродовж 24 годин після виявлення порушення.
{Підпункт 5.2.2 пункту 5.2 розділу V в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
5.2.3. Додаткове повідомлення готується, підписується і передається до Держенергонагляду, у разі необхідності уточнення попереднього повідомлення через зміну оцінки масштабу, наслідків, причин порушення - у тому самому порядку, що й попереднє повідомлення впродовж не більше ніж п'ять діб.
{Підпункт 5.2.3 пункту 5.2 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
5.3. Повідомлення про порушення на ВЕС здійснюється технічним керівництвом ВЕС протягом доби Держенергонагляду та державному Донбаському підприємству з пуску, налагодження, вдосконалення технології та експлуатації електростанцій та мереж (далі - ДП «ДОНОРГРЕС»).
{Пункт 5.3 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
5.4. Керівник об’єкта енергетики (власник), крім цього, зобов’язаний негайно повідомити про аварію, зазначену в підпунктах 1-3 пункту 131 Порядку розслідування, відповідно до вимог пункту 134 Порядку розслідування.
{Пункт 5.4 розділу V в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
5.5. Повідомлення про технологічні порушення на АЕС здійснюється згідно з Положенням про порядок розслідування.
{Пункт 5.5 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
VI. Організація і порядок розслідування порушень
6.1. Розслідування відмов I і II категорій проводиться постійно діючими комісіями, які щороку призначаються наказом в об’єктів енергетики.
{Абзац перший пункту 6.1 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
В окремих випадках залежно від характеру і наслідків порушень комісії призначаються наказом Міненерго, НЕК «Укренерго» або електроенергетичним підприємством.
{Абзац другий пункту 6.1 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.2. Розслідування пожеж та їх наслідків на об’єктах підприємств, установ і організацій, а також інших об’єктах державної власності, що належать до сфери управління Міненерго проводиться згідно з Порядком обліку пожеж та їх наслідків, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07 квітня 2023 року № 313).
{Пункт 6.2 розділу VI в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.3. Розслідування порушень проводиться комісіями, склад яких установлюється відповідно до вимог пункту 6.1 цієї Інструкції. У разі необхідності створюються і затверджуються склад і керівники підкомісій: експлуатаційної, проектної, ремонтної, пожежної, будівельної тощо. Залежно від характеру порушення склад і кількість підкомісій визначаються головою комісії.
Голова комісії з розслідування порушення визначає завдання кожній підкомісії, організовує збір необхідної інформації.
Комісія (підкомісія) готує матеріали до акта розслідування порушення (далі - акт розслідування), проводить індивідуальні опитування персоналу, перевіряє виконання документів з питань, які стосуються даного порушення, а також розробляє протиаварійні заходи і надає відповідні висновки.
6.3.1. Усі члени комісії зобов'язані прибути на об’єкт енергетики, де виникло порушення, у термін, зазначений у наказі про призначення комісії, і брати участь у роботі з оформлення і підписання акта розслідування.
6.3.2. Регламент роботи комісії визначається її головою.
6.3.3. Голова комісії має право залучати, за потреби, до роботи в комісії будь-якого працівника об’єкта енергетики, служби, організації, які підпорядковані об’єкту енергетики або органу, що призначив голову комісії.
6.3.4. Керівництво об’єкта енергетики, на якому виникло порушення, готує інформацію для комісії про це порушення, стан устаткування, режим роботи, про результати роботи під час попереднього розслідування.
6.3.5. Комісія заслуховує технічного керівника про результати попереднього розслідування порушення у роботі та вжиті заходи щодо відновлення нормального режиму роботи устаткування.
6.3.6. Розбирання пошкодженого устаткування має проводитись тільки з дозволу голови комісії у присутності представників зацікавлених організацій, які включені до складу комісії.
6.3.7. Для розслідування порушень повинні бути підготовлені заходи, що відображають обставини їх виникнення і проходження, а саме:
збереження (наскільки можливо) обставин, які виникли внаслідок порушень, фотографування і опис пошкоджених об'єктів;
вилучення і передання за актом розслідування голові комісії (представникам Держенергонагляду) або іншим уповноваженим особам діаграм, магнітофонних записів оперативних переговорів та інших речових доказів порушення;
{Абзац третій підпункту 6.3.7 пункту 6.3 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
опис стану накладок і покажчиків положення захистів і блокувань.
6.3.8. Адміністрація об’єкта енергетики, на якому проводиться розслідування, зобов'язана:
надати комісії всі необхідні оперативні і технічні документи;
виконати необхідні технічні обчислення, лабораторні дослідження, випробування та інші роботи;
фотографувати пошкоджений об'єкт і підготувати інші необхідні матеріали;
залучити, за потреби, експертів і спеціалістів інших відомств;
виділити спецодяг, транспорт і засоби зв'язку, необхідні для проведення розслідування;
виділити приміщення для роботи комісії та зберігання необхідної технічної документації;
забезпечити друкування і розмноження в необхідній кількості документації за результатами розслідування;
розв'язати питання оплати витрат спеціалістам, які залучаються до розслідування.
6.4. Під час комплектування складу комісії слід керуватись такими вимогами:
для розслідування відмов I категорії у разі пошкодження устаткування до складу комісії включаються представники Львівського підприємства з пуску, налагодження, удосконалення технології та експлуатації електростанцій і мереж (далі - ПрАТ «ЛьвівОРГРЕС»), та ДП «ДОНОРГРЕС» (за згодою);
{Абзац другий пункту 6.4 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
до складу комісії за необхідності включаються представники заводів-виробників, проектних і ремонтних організацій, науково-дослідних інститутів та налагоджувальних організацій;
у разі розслідування порушення з масовими пошкодженнями ліній електропередавання через стихійні явища до складу комісії включаються представники проектних і будівельно-монтажних організацій;
представники Держенергонагляду включаються до складу комісії на їх вимогу;
{Абзац п'ятий пункту 6.4 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
для розслідування відмов II категорії на ВЕС, до складу комісії включаються представники ДП «ДОНОРГРЕС» (за згодою).
{Абзац шостий пункту 6.4 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.5. Усі порушення у роботі, причинами яких є дефекти проектування, виготовлення, монтажу, ремонту і будівництва, повинні розслідуватись із залученням компетентних представників відповідних організацій. У разі неможливості дотримання цієї вимоги порядок розслідування має бути погоджений з Держенергонаглядом.
{Пункт 6.5 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.6. Для розслідування порушень створюється комісія у складі не менше трьох осіб.
6.7. Кожне порушення, що підлягає обліку відповідно до Інструкції, повинно бути розслідуване в термін не більше ніж 10 діб з моменту його виникнення (виявлення).
Голова комісії з розслідування технологічного порушення може продовжити строк розслідування у випадках проведення випробувань, очікування висновків заводу-виготовлювача, наукових інститутів тощо.
Рішення про продовження строку розслідування приймає керівник підприємства, що створював комісію, за письмовою заявкою, узгодженою з Держенергонаглядом.
{Абзац третій пункту 6.7 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац четвертий пункту 6.7 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац п'ятий пункту 6.7 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац шостий пункту 6.7 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Запит про погодження повинен бути наданий у термін не пізніше закінчення основного строку розслідування.
У разі якщо комісія призначається Міненерго, рішення про подовження терміну розслідування приймає цей орган.
{Абзац п'ятий пункту 6.7 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Керівник об’єкта енергетики, що створює комісію, забезпечує підбір необхідних спеціалістів для роботи комісії, а її голова - проведення розслідування у встановлені строки і підготовку відповідного акта розслідування згідно з вимогами цієї Інструкції.
6.8. Розслідування порушень на установках, підконтрольних органам, не зазначеним у пункті 6.1 цієї Інструкції, проводяться з урахуванням чинного законодавства.
6.9. Результати розслідування оформляються актом розслідування, вимоги до оформлення якого наведені в розділі VII цієї Інструкції.
6.10. Розслідування вважається закінченим після підписання акта розслідування всіма членами і головою комісії. У разі незгоди окремих членів комісії допускається підписання акта розслідування із зауваженнями, викладеними поряд з підписом або посиланням на окремий додаток. У всіх випадках зауваження мають додаватися до акта розслідування під час його підписання.
6.11. Копії акта розслідування повинні видаватись членам комісії на їхню вимогу.
6.12. Акт розслідування аварій I і II категорій надсилається Держенергонагляду.
{Пункт 6.12 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.13. Акти розслідування відмов I категорії повинні складатись у п'яти примірниках і надсилатись об’єктом енергетики у чотирьох примірниках до електроенергетичного підприємства негайно після закінчення розслідування.
{Абзац перший пункту 6.13 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Електроенергетичне підприємство після закінчення розслідування у десятиденний строк надсилає акти розслідування Держенергонагляду та ПрАТ «ЛьвівОРГРЕС».
{Абзац другий пункту 6.13 розділу VI в редакції Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац третій пункту 6.13 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац четвертий пункту 6.13 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац п'ятий пункту 6.13 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.14. Акти розслідування відмов II категорії складаються в чотирьох примірниках і після закінчення розслідування у трьох примірниках надсилаються об’єктом енергетики до електроенергетичного підприємства. Електроенергетичне підприємство надсилає їх у десятиденний строк після закінчення розслідування Держенергонагляду та ПрАТ «ЛьвівОРГРЕС».
{Абзац перший пункту 6.14 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац другий пункту 6.13 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац третій пункту 6.13 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.15. Для оперативного аналізу матеріалів розслідування технологічних порушень акти розслідування (без додатків), класифіковані як відмови I або II категорії, протягом 24 годин після закінчення розслідування надаються засобами електронних комунікацій до Держенергонагляду. Відповідальний за надання цієї інформації голова комісії, яка розслідувала порушення.
{Пункт 6.15 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.16. Акти розслідування відмов II категорії на ВЕС складаються в чотирьох примірниках і в десятиденний термін у трьох примірниках надсилаються до Міненерго, Держенергонагляду та ДП «ДОНОРГРЕС».
{Абзац перший пункту 6.16 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац другий пункту 6.16 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац третій пункту 6.16 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац четвертий пункту 6.16 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.17. Суперечності між членами комісії, які проводять розслідування, щодо рішення комісії розглядаються Держенергонаглядом у десятиденний термін після закінчення розслідування і подання Держенергонагляду обґрунтованих заперечень.
{Пункт 6.17 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
6.18. Остаточне рішення про зміну категорії відмови, класифікації технічних і організаційних причин, з урахуванням як особистих думок членів комісії, так і інших обставин, приймається Держенергонаглядом:
{Абзац перший пункту 6.18 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац другий пункту 6.18 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
{Абзац третій пункту 6.18 розділу VI виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Рішення приймається у десятиденний термін після отримання оригіналу акта розслідування. Про прийняте рішення повідомляється керівник об’єкта енергетики, що призначив комісію. У цьому разі підприємство у п'ятиденний термін переоформлює акт розслідування згідно з рішенням і надсилає його з анулюванням попереднього акта розслідування за місцезнаходженням відповідно до пунктів 6.13 і 6.14.
VII. Порядок оформлення результатів розслідування порушень
7.1. Результати розслідування аварій I і II категорій оформляються згідно з Порядком розслідування, а відмов I і II категорій - оформляються згідно з додатком 5 до цієї Інструкції.
{Пункт 7.1 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
7.2. До акта розслідування додаються документи, які підтверджують причини виникнення, розвитку і ліквідації порушення (діаграми, осцилограми і витяги з оперативних журналів, пояснювальні записки, схеми, у тому числі електричні, креслення, фотографії, результати випробувань, висновки про роботу пристроїв захисту й автоматики, експертні висновки спеціалістів, що залучаються до розслідування, опитувальні листи, стрічки реєстраторів аварійних ситуацій, довідки метеостанцій), а також претензії заводам та іншим організаціям.
Якщо для підтвердження висновків комісії про причини порушення потрібно відкрити чи розібрати устаткування на заводі-виробнику або на ремонтному підприємстві, то в акті розслідування вказується найбільш імовірна причина. Акт про відкриття або розбирання повинен бути надісланий як додатковий матеріал до акта розслідування.
{Пункт 7.3 розділу VII виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
7.3. Під час оформлення акта розслідування про порушення, спричинені стихійними явищами, що призвело до масових відключень повітряних ліній електропередавання напругою 35 кВ і вище, мають бути зазначені дані про кількість вимкнених з неуспішним автоматичним повторним увімкненням і кількість пошкоджених елементів повітряних ліній.
7.4. Усі порушення, які виникли на устаткуванні груп Б і В і не класифіковані відмовами II категорії, у тому числі порушення, які пов'язані з відключенням електротехнічного устаткування напругою 0,4 кВ електростанцій, підстанцій 220 - 750 кВ, пошкоджень устаткування, трубопроводів, посудин і тепломеханічного устаткування з параметрами енергоносія не вище 45 кгс/см.кв і 450 град. C, а також устаткування ВЕС (ВЕУ) потужністю нижче ніж 300 кВт, розслідуються, але не оформлюються актом розслідування, а реєструються на об’єкті енергетики в журналі цехового обліку технологічних порушень (у паперовому та/або електронному вигляді) за формою, наведеною у додатку 6.
VIII. Порядок обліку результатів розслідування
8.1. Облік відмов I і II категорій здійснюють об’єкти енергетики з реєстрацією в журналі реєстрації відмов I і II категорій (у паперовому та/або електронному вигляді) (додаток 7). Одночасно враховуються порушення як з нещасними випадками, так і без них.
{Пункт 8.1 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.2. Усі порушення, що виникли на електростанціях, у теплових і електричних мережах, які належать одному об’єкту енергетики, повинні обліковуватись цим об’єктом енергетики.
Усі порушення, які охопили суміжні електростанції і мережі однієї електроенергетичного підприємства, повинні обліковуватись цією електроенергетичним підприємством. За рішенням керівництва електроенергетичного підприємства ці порушення відносяться до одного з об’єктів енергетики.
{Абзац другий пункту 8.2 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Усі порушення, які охопили електростанції, мережі кількох електроенергетичних підприємств, незалежно від їх взаємозв'язку повинні обліковуватись окремо в кожній з цих електроенергетичних підприємств. Такі порушення можуть бути віднесені згідно з рішенням Держенергонагляду до одного з електроенергетичних підприємств.
{Абзац третій пункту 8.2 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.3. Відмови, пов'язані з відхиленням від допустимого значення частоти, ураховуються:
електроенергетичними підприємствами - у разі порушення заданого графіка покриття перевищення заданого рівня споживання, порушення визначених строків навантаження його генеруючого устаткування;
НЕК "Укренерго" - у решті випадків загальносистемних порушень режиму.
Призначення комісій з розслідування і визначення ознак порушень, пов'язаних з відхиленням від допустимого значення частоти, здійснює державне підприємство, яке виконує централізоване диспетчерське управління в ОЕС України, за погодженням з Держенергонаглядом.
{Абзац четвертий пункту 8.3 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.4. Облік порушень провадиться упродовж усього часу експлуатації енергоустановки з моменту закінчення її комплексного випробування під навантаженням і початку використання в технологічному процесі незалежно від підписання акта прийняття устаткування в промислову або дослідно-промислову експлуатацію.
8.5. Переведення енергоустановки з аварійного ремонту в плановий не є підставою для непроведення розслідування і обліку даного порушення.
8.6. Окремому обліку підлягають порушення з пошкодженням устаткування або його елементів, які виникли під час комплексного випробування до їх уведення та прийняття в експлуатацію або пусконалагоджувальних та приймально-здавальних випробувань, після ремонтів або виявлені під час ремонтів.
Акт розслідування технологічних порушень надсилається до Держенергонагляду та ПрАТ «ЛьвівОРГРЕС».
{Абзац другий пункту 8.6 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Порушення, які підлягають окремому обліку, фіксуються на об’єкті енергетики в журналі цехового обліку (додаток 6).
Порушення на ВЕС, які підлягають окремому обліку, оформлюються актами розслідування за формою додатка 5 і надсилаються до Держенергонагляду та ДП «ДОНОРГРЕС».
{Абзац четвертий пункту 8.6 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.7. Заповнення Журналу реєстрації відмов I і II категорій (додаток 7) і складання актів розслідування ведуться інженером-інспектором з експлуатації об’єкта енергетики, який відповідає за своєчасну реєстрацію порушень та позначення про виконання заходів щодо відновлення пошкодженого устаткування і підвищення надійності його роботи.
8.8 Кожне об’єкт енергетики, електроенергетичне підприємство незалежно від форми власності, організаційно-правової форми щомісяця надсилає звіт про технологічні порушення.
8.8.1. Об’єкти енергетики не пізніше третього числа місяця, наступного за звітним, подають електроенергетичному підприємству місячний звіт про технологічні порушення на електростанціях і в мережах (форма 16-енерго) (додаток 8).
8.8.2. Електроенергетичні підприємства та об’єкти енергетики, які не входять до електроенергетичного підприємства, не пізніше п'ятого числа місяця, наступного за звітним, надсилають звіт до Держенергонагляду та ПрАТ «ЛьвівОРГРЕС» за формою 16-енерго разом з відомістю про технологічні порушення на об’єктах енергетики за кожний місяць, квартал з наростаючим підсумком.
{Абзац перший підпункту 8.8.2 пункту 8.8 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
ВЕС не пізніше п'ятого числа місяця, наступного за звітним, надають звіт до Держенергонагляду і ДП «ДОНОРГРЕС» за формою 16-енерго (табл. 1 і 2 додатка 8) разом з відомістю про технологічні порушення на об’єктах енергетики за кожний місяць, квартал з наростаючим підсумком за формою, наведеною в додатку 9.
{Абзац другий підпункту 8.8.2 пункту 8.8 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.9. У звітність електроенергетичних підприємств і об’єктів енергетики, які не входять до складу електроенергетичного підприємства, повинні бути включені всі відмови в роботі.
У цій формі звітності повинна бути зазначена загальна кількість аварій і відмов I та II категорій та наведено короткий опис причин виникнення кожної аварії і кожної відмови I категорії з визначенням ознак і класифікаційних груп.
Відмови II категорії подаються у цій формі як у загальній кількості, так і з розбивкою за класифікаційними ознаками організаційних причин, окремо на електростанціях, в електричних і теплових мережах (таблиця 2 додатка 8).
8.10. Організація і контроль за обліком відмов, а також порушень цехового обліку покладається на технічного керівника об’єкта енергетики.
8.11. Заповнення Журналу реєстрації відмов I і II категорій (додаток 7) і складання актів розслідування ведуться інженером-інспектором з експлуатації об’єкта енергетики, який відповідає за своєчасну реєстрацію порушень та позначення про виконання заходів щодо відновлення пошкодженого устаткування і підвищення надійності його роботи.
Ведення і заповнення журналу аварій і технологічних порушень, комплектування актів розслідування, реєстрація аварій та порушень і відмітки про виконання заходів щодо відновлення пошкодженого устаткування і підвищення надійності його роботи на ВЕС покладаються на заступника технічного керівника (старшого диспетчера).
8.12. Цеховий облік у структурному підрозділі об’єкта енергетики ведеться спеціально призначеною особою.
8.13. Контроль за своєчасним і правильним розслідуванням, документальним оформленням та обліком аварій і відмов, а також оформленням актів розслідування, здійсненням заходів щодо усунення причин, які викликали їх, покладається на технічного керівника (головного інженера) об’єкта енергетики, електроенергетичного підприємства.
8.14. Уся інформація про порушення, передбачена цією Інструкцією, уноситься до автоматизованої системи обліку порушень у роботі електростанцій, мереж і електроенергетичних підприємств, яка передбачає передання інформації Міненерго, Держенергонагляду та державному підприємству, що здійснює облік технологічних порушень.
{Абзац перший пункту 8.14 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Уся інформація про порушення на ВЕС уноситься до системи обліку порушень у роботі ВЕС, водночас передбачається передання інформації до Міненерго, Держенергонагляду та ДП «ДОНОРГРЕС».
{Абзац другий пункту 8.14 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.15. Технологічні порушення цехового обліку в обов'язковому порядку аналізуються керівництвом об’єкта енергетики з метою узагальнення і підготовки відповідних заходів щодо підвищення надійності устаткування. Терміни та порядок проведення такого аналізу встановлюються розпорядчим документом електроенергетичного підприємства (об’єкта енергетики).
8.16. Звіт щодо технологічних порушень цехового обліку надається електроенергетичним підприємством, об’єктом енергетики до Держенергонагляду в термін до п'ятого числа кожного місяця, наступного за звітним періодом, за формою додатка 6 (Журнал цехового обліку технологічних порушень).
{Пункт 8.16 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
8.17. У разі ненадання електроенергетичними підприємствами, об’єктами енергетики інформації та/або звітів у терміни, визначені цією Інструкцією, або надання недостовірної інформації та/або звітів Держенергонагляд інформує Міненерго та в межах своїх повноважень здійснює відповідні заходи з державного енергетичного нагляду, передбачені законами України.
{Пункт 8.17 розділу VIII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
IX. Порядок визначення недовідпуску електричної і теплової енергії споживачам
9.1. Недовідпуск електричної і теплової енергії споживачам через технологічне порушення в роботі обчислюється з моменту припинення або обмеження подачі енергії до її відновлення з нормальними параметрами всім споживачам.
Недовідпуск енергії обчислюється як у разі перерви енергопостачання, так і обмежень, пов'язаних з порушенням нормального режиму.
9.2. Недовідпуск електричної енергії під час перерви енергопостачання через вимкнення ліній електропередавання (повітряних або кабельних) обчислюється виходячи з навантаження цих ліній і тривалості перебування їх у відключеному стані.
9.3. Недовідпуск електроенергії споживачам, спричинений аварійною зупинкою устаткування через його пошкодження або несправність, якщо є плани електроспоживання (ліміти), визначається як різниця між плановим і фактичним споживанням електроенергії за час, коли мав місце недовідпуск.
У всіх інших випадках - як різниця між середньодобовим споживанням електроенергії за попередній місяць і фактичним споживанням за час, коли мав місце недовідпуск.
Указаний недовідпуск електроенергії обчислюється в документації (акти розслідування, звітна форма тощо).
9.4. Недовідпуск теплової енергії під час відключення споживачів обчислюється виходячи із середнього навантаження за три попередні робочі дні і тривалості відключення.
9.5. Недовідпуск теплової енергії у разі обмежень споживачів обчислюється виходячи з різниці між тепловою енергією, яка повинна бути відпущена споживачам з нормальними параметрами, і фактично відпущеною енергією за весь період обмеження.
9.6. Розрахунок недовідпуску підписується керівником об’єкта енергетики.
X. Порядок виведення з роботи устаткування і переведення його з аварійного стану в плановий ремонт
10.1. Устаткування енергооб'єктів, прийнятих в експлуатацію, повинно перебувати в одному з таких оперативних станів: робота, резерв, ремонт або консервація.
10.2. У процесі експлуатації виникає потреба виведення з роботи основного і допоміжного устаткування у зв'язку з його пошкодженням, а також переведенням з аварійного стану в середній, поточний або капітальний ремонт.
10.3. Виведення енергетичного устаткування з роботи в ремонт має оформлятись оперативною заявкою, яка передається диспетчерській службі.
10.4.Терміни подання заявок і повідомлень про їх упровадження повинні бути встановлені відповідною диспетчерською службою.
10.5. Заявки повинні бути підписані головним інженером об’єкта енергетики і занесені до журналу заявок на виведення з роботи устаткування.
10.6. Термінові заявки дозволяється подавати в установленому порядку в будь-який час безпосередньо черговому диспетчерові, в оперативному управлінні якого перебуває устаткування, що вимикається.
10.7. Черговий диспетчер має право дозволити ремонт тільки на термін у межах свого чергування. Дозвіл на більш тривалий термін має бути наданий відповідним головним диспетчером (начальником диспетчерської служби) НЕК "Укренерго".
10.8. Якщо устаткування потрібно вивести з роботи негайно, також оформляється оперативна заявка. У цьому разі технічний керівник підприємства повинен надіслати диспетчерському управлінню оперативне повідомлення про причини виведення устаткування і можливу причину його пошкодження.
10.9. Дозвіл на виведення з роботи і резерву або переведення у ремонт устаткування, яке перебуває в оперативному керуванні або віданні диспетчерів НЕК "Укренерго", регіональної електроенергетичної системи (ЕС), оператора системи розподілу або диспетчера (начальника зміни) об’єкта енергетики, надається за заявкою в установленому порядку відповідно головним диспетчером НЕК "Укренерго", ЕС, оператора системи розподілу.
{Пункт 10.9 розділу Х із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
10.10. Час операцій, пов'язаних з виведенням у ремонт і введенням у роботу устаткування, пристроїв і систем, а також з пуском котла, турбіни, має бути включений у термін ремонту, дозволеного за заявкою.
10.11. За потреби переведення основного устаткування, що перебуває в аварійному стані, у капітальний або середній ремонт оформлюється заявка з усебічним обґрунтуванням причин, яка погоджується в установленому порядку.
10.12. Виведення з роботи устаткування групи А в електричних мережах (пункти 12-15 і 18-20 додатка 1) за аварійними заявками на термін до 24 годин для усунення дефектів, які можуть призвести до пошкодження устаткування, підлягає розслідуванню та цеховому обліку.
{Інструкція в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 1 |
ПЕРЕЛІК
устаткування електростанцій, електричних та теплових мереж
Назва устаткування, одиниці вимірювань | Назва групи | |
А | Б | |
1 | 2 | 3 |
1. Устаткування енергетичних блоків (котли, турбіни, генератори, блочні трансформатори) потужністю, МВт, МВА | 150 і більше | до 150 МВт |
2. Устаткування електростанцій з поперечними зв'язками: | ||
2.1. Котли парові, т/год | - | від 75 |
2.2 . Турбіни та їх генератори, МВт | 150 і більше | від 25 до 150 |
3. Водогрійні котли продуктивністю, Гкал/год | 100 і більше | від 50 до 100 |
4. Турбіни парогазові і газотурбінні установки потужністю, МВт | 60 і більше | до 60 |
5. Головні парові і живильні трубопроводи та їх арматура | з устаткуванням групи А | з устаткуванням групи Б |
6. Живильні насоси енергоблоків потужністю, МВт | 300 і більше | від 150 до 300 |
7. Підігрівники високого тиску турбоустановок потужністю, МВт | - | 150 і більше |
8. Трубопроводи теплової мережі діаметром, мм | - | 500 і більше |
9. Гідротурбіни та їх генератори потужністю, МВт | 40 і більше | від 15 до 40 |
10. Синхронні і статичні компенсатори потужністю, МВА | - | 25 і більше |
11. Напірні трубопроводи, холості водоскиди, щити, затвори, греблі, дамби, підвідні і відвідні тунелі та канали, відстійники, водоприймальники і водозливні споруди гідроелектростанцій потужністю, МВт | 100 і більше | менше 100 |
12. Автотрансформатори, трансформатори, силові і регулювальні, у т.ч. фаза трансформаторної групи потужністю, МВА | 125 і більше | від 16 до 125 |
13. Шунтувальні реактори напругою, кВ | 500 і 750 | - |
14. Вимикачі на напругу, кВ | 330 і вище | від 35 до 220 |
15. Роз'єднувачі, вимірювальні трансформатори і вентильні розрядники напругою, кВ | 330 і вище | від 110 до 220 |
16. Короткозамикачівідокремлювачі напругою, кВ | - | від 110 до 220 |
17. Кабелі напругою, кВ | - | від 35 до 110 |
18. Секції з устаткуванням власних потреб станції, у тому числі дизельгенератори | з устаткуванням групи А | з устаткуванням групи Б |
19. Система шин (секція) електростанцій і підстанцій напругою, кВ | 330 і вище | від 35 до 220 |
20. Повітряні лінії електропередавання напругою, кВ | 330 і вище | від 35 до 220 |
21. Градирні, димові труби електростанцій, конструкції будівель і споруд з технологічним устаткуванням | з устаткуванням групи А | з устаткуванням групи Б |
22. Головні газопроводи і мазутопроводи електростанцій, резервуари води, мазуту | з устаткуванням групи А | з устаткуванням групи Б |
{Додаток 1 в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
{Додаток 2 виключено на підставі Наказу Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Додаток 2 |
КЛАСИФІКАЦІЙНІ ОЗНАКИ
технічних та організаційних причин порушень
1. Класифікаційними ознаками технічних причин порушень є:
1.1. Невідповідність матеріалів вузлів та деталей устаткування чинним нормативним документам.
1.2. Дефект зварювання, пайки.
1.3. Дефект механічного з'єднання.
1.9. Відхилення вібраційного стану від нормативного.
1.12. Електродугове пошкодження.
1.13. Дефект електричної ізоляції.
1.14. Порушення електричного контакту.
1.15. Механічне пошкодження, руйнування.
1.17. Втрата стійкості електричної мережі.
1.19. Некласифіковані причини.
2. Класифікаційними ознаками організаційних причин порушень є:
2.1. Помилкові дії оперативного персоналу.
2.2. Помилкові дії керівного персоналу.
2.3. Помилкові дії персоналу служб, лабораторій, цехів, відділів.
2.4. Помилкові дії ремонтного персоналу.
2.5. Незадовільне технічне обслуговування.
2.6. Незадовільна якість нормативної документації.
2.10. Дефекти монтажу і налагодження.
2.13. Стихійні явища (ожеледь, сильний вітер, гроза, повінь тощо).
2.14. Вплив сторонніх осіб і організацій.
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 3 |
ВИЗНАЧЕННЯ НЕДОВИРОБІТКУ
електричної і теплової енергії
1. Недовиробіток електричної і теплової енергії через технологічні порушення в роботі (непланові зупинення) обчислюється з моменту відключення від електромережі генератора, відключення від парової магістралі або теплової мережі водогрійного котла, теплофікаційної установки.
2. Недовиробіток електричної енергії E в тисячах кіловат-годин у разі відключення джерела енергії обчислюється виходячи із середньої за попередні три доби потужності відключеного джерела енергії і тривалості його відключення за формулою
де | N | - | середня за три доби потужність джерела електричної енергії, яке відключено через технологічне порушення, тис. кВт; |
t | - | тривалість відключення джерела електричної енергії, год. |
3. Недовиробіток електричної енергії E в тисячах кіловат-годин у разі відключення устаткування ВЕС підраховується як різниця між розрахунковим виробітком електроенергії для фактичних швидкостей вітру і дійсним виробітком електроенергії ВЕС за час усунення пошкодження або несправностей.
4. Недовиробіток теплової енергії Q* у гігакалоріях визначається за період відновлення після виникнення технологічного порушення в роботі теплофікаційних блоків, теплофікаційних турбін, електростанцій з поперечними зв'язками, водогрійних котлів, теплофікаційних установок електростанцій, станцій теплопостачання, парових і опалювальних котелень за формулою
де | Q | - | номінальна теплова потужність джерела теплопостачання (водогрійного котла, теплофікаційного блока, теплофікаційної установки тощо), Гкал/год; |
t | - | час простою джерела теплопостачання протягом відновлення його працездатного стану, год. |
5. Розрахунок недовиробітку підписується керівником об’єкта енергетики.
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 4 |
ПОПЕРЕДНЄ (ДОДАТКОВЕ) ПОВІДОМЛЕННЯ
про технологічне порушення
1. Назву електроенергетичного підприємства, об’єкта енергетики.
2. Дату і час виникнення порушення.
3. Тип і коротку характеристику устаткування, на якому виникло порушення.
4. Короткий опис порушення і попередню оцінку характеру пошкодження.
5. Обставини і можливі причини виникнення порушення.
6. Стан устаткування до виникнення порушення.
8. Основні заходи, які повинні бути вжиті для ліквідації наслідків порушення.
9. Попереднє визначення порушення.
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 5 |
АКТ
розслідування технологічного порушення
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Додаток 6 |
ЖУРНАЛ
цехового обліку технологічних порушень
____________________________________________
(назва об’єкта енергетики, цеху, служби тощо)
Устаткування, вузол, конструкція, споруда | Дата і час виникнення порушення | Ознака порушення, класифікаційна група | Назва порушення, короткий опис обставин і причини | Прізвища, ініціали та посади тих, хто проводив розслідування порушення | Підписи членів комісії | Тривалість простою від виникнення порушення до введення в роботу, година, доба | Заходи, запропоновані комісією, що розслідувала порушення, та термін їх виконання | Відмітка про виконання заходів, дата, підпис |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
{Додаток 7 в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 7 |
ЖУРНАЛ
реєстрації відмов I і II категорій
________________________________
(назва підприємства)
№ з/п | Дата виникнення порушення | Ознака і класифікаційна група порушення | Назва порушення, причини і короткий опис обставин його виникнення | Економічні втрати від порушення, тис. грн | Тривалість простою від початку виникнення порушення до введення в експлуатацію, доба, година | Заходи, запропоновані комісією з розслідування порушення, та термін їх виконання | Відмітка про вжиті заходи, підпис, дата |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008}
Додаток 8 |
ЗВІТ
про технологічні порушення на електростанціях і в мережах (форма 16-Енерго)
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}
Додаток 9 |
ВІДОМІСТЬ
про технологічні порушення на об’єктах енергетики
{Додаток в редакції Наказу Міністерства палива та енергетики № 668 від 29.12.2008; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства енергетики № 269 від 06.09.2023}