НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
П О Л О Ж Е Н Н Я
N 333 від 26.12.96 Зареєстровано в юридичномум.Київ департаменті Нацбанку
31 грудня 1996 р.
vd961226 vn333 за N 409
Затвердженопостановою Правління
Національного банку України
від 26 грудня 1996 року N 333
Положенняпро порядок підтримки Національним банком України
ліквідності банківської системи через операції РЕПО
купівлі/продажу державних цінних паперів
Відповідно до Законів України "Про банки і банківську
діяльність" ( 872-12 ), "Про цінні папери і фондову біржу"
( 1201-12 ) та з метою підтримки необхідної ліквідності
банківської системи, стимулювання розвитку фондового ринку
державних цінних паперів Національний банк України одним з
інструментів з випуску в обіг та вилученню з обігу грошових коштів
використовує операції РЕПО.
I. Загальні положення
1. Операція РЕПО - це операція з цінними паперами, яка
складається з двох частин і при якій укладається єдина генеральна
угода між учасниками ринку (Національним банком України та
комерційними банками) про продаж/купівлю державних цінних на
певний строк із зобов'язанням зворотного продажу/купівлі у
визначений термін або на вимогу однієї із сторін за заздалегідь
обумовленою ціною. 2. Для цілей цього Положення використовуються такі
визначення: - повідомлення-підтвердження - це документ, який засвідчує
домовленість сторін відносно умов, терміну та суми здійснення
операції РЕПО; - дата купівлі - це дата початку конкретної операції РЕПО
зазначеної в угоді, за якою державні цінні папери, що є предметом
цієї операції, передаються у момент їх купівлі покупцю; - ціна купівлі - стосовно конкретної операції РЕПО це сума,
яка сплачується покупцем на дату купівлі в обмін на поставку
продавцем державних цінних паперів, що є предметом операції РЕПО; - дата зворотної купівлі - це дата закінчення терміну
операції РЕПО, на яку цінні папери, що є предметом такої операції
РЕПО, підлягають зворотному продажу за ціною зворотної купівлі,
яка встановлена на момент початку операції РЕПО; - ціна зворотної купівлі - стосовно конкретної операції РЕПО
це сума, яка сплачується продавцем у день зворотної купівлі в
обмін на повернення відповідних цінних паперів покупцем; - дата припинення дії угоди - це день, у який припиняються
всі операції РЕПО між сторонами заключеної угоди. 3. Використання Національним банком України державних цінних
паперів, що знаходяться в його портфелі для операцій РЕПО,
здійснюється через "пряме РЕПО" - купівля у комерційного банку
державних цінних паперів та "зворотне РЕПО"- обов'язковий продаж
державних цінних паперів. 4. В ситуації, коли в межах визначених основних монетарних
параметрів банківська система потребує підвищення ліквідності
комерційних банків, Національний банк України здійснює операції
"прямого ПЕРО" і на підставі генеральної угоди купує у
комерційного банку державні цінні папери на відповідний період з
обов'язковою умовою зворотного їх викупу цим комерційним банком у
встановлений строк. 5. У разі накопичення надлишкової ліквідності банківської
системи, зростання грошової маси значно вищими темпами, ніж
передбачалося, Національний банк України може продати комерційним
банкам через механізм "зворотного РЕПО" державні цінні папери, які
знаходяться у його портфелі, на відповідний період, за умови
викупу їх у комерційного банку в установлений строк. 6. Місце проведення операції РЕПО - позабіржевий ринок.
Учасниками операції РЕПО при цьому можуть бути Національний банк
України та комерційні банки, які мають ліцензію на здійснення
операцій з державними цінними паперами. Інші обмеження на участь в
операціях РЕПО не встановлюються.
II. Роль та функції Національного банку Україниу здійсненні операцій РЕПО
7. Оцінивши ситуацію на грошово-кредитному ринку та
проаналізувавши ліквідність комерційних банків, Рада з
оперативного регулювання грошово-кредитним ринком може
запропонувати емісійно-кредитному департаменту здійснити у
відповідному періоді операції "прямого" або "зворотного РЕПО" на
визначену суму та відповідний строк. 8. Національний банк України проводить операції РЕПО з метою
згладжування коливань ліквідних коштів у банківській системі. 9. Для здійснення операцій з державними цінними паперами
через механізм РЕПО Національний банк України має володіти
відповідним портфелем державних цінних паперів. 10. Національний банк України може здійснювати операції РЕПО
купівлі/продажу державних цінних паперів як шляхом безпосередньої
домовленості з комерційними банками так, і шляхом проведення
тендеру заявок комерційних банків на участь в операціях РЕПО. 11. У разі прийняття рішення про проведення тендеру на участь
в операціях РЕПО Національний банк України через свої обласні
управління не пізніше ніж за тиждень надає повідомлення про
проведення такого тендеру із зазначенням терміну операції РЕПО та
умов його проведення. 12. Комерційні банки - потенційні учасники тендеру подають
заявку на участь у тендері операцій РЕПО, в якій пропонують свої
умови щодо ціни купівлі/продажу та зворотної ціни продажу/купівлі
державних цінних паперів. 13. У тендері операцій РЕПО купівлі/продажу державних цінних
паперів, коли Національний банк України виступає
покупцем/продавцем, заявки задовольняються виходячи з необхідності
підтримки ліквідної діяльності конкретних комерційних банків, а
також зацікавленості Національного банку України у володінні
певним портфелем державних цінних паперів з метою підтримки
необхідних пропорцій у грошовому обігу. 14. Після закінчення тендеру операцій РЕПО Національний банк
України наступного робочого дня надсилає комерційному банку, який
виграв тендер, повідомлення-підтвердження про намір укласти угоду
на здійснення операції РЕПО. 15. У разі, якщо Рада з оперативного регулювання
грошово-кредитним ринком запропонує емісійно-кредитному
департаменту здійснити операції РЕПО шляхом безпосередньої
домовленості з комерційними банками, працівники відділу
рефінансування комерційних банків зв'язуються з потенційними
контрагентами (комерційними банками) і вибирають учасників ринку,
які котують найвищі ціни, мають у своєму портфелі відповідні цінні
папери і погоджуються на участь в операції РЕПО на відповідний
строк.
III. Порядок здійснення операцій РЕПО
16. В залежності від терміну дії операції РЕПО на
позабіржевому ринку використовуються такі види операцій: - нічне РЕПО (термін дії один день, процентна ставка є
фіксованою на весь термін проведення операції); - відкрите РЕПО (термін операції в угоді не визначається,
кожна із сторін угоди може вимагати виконання операції РЕПО в
будь-який час, але з обов'язковим повідомленням про завершення
цієї угоди. Процентна ставка не є фіксованою і перераховується
кожного разу); - строкове РЕПО (термін операції чітко визначений, процентна
ставка є постійною протягом усієї операції РЕПО). 17. У разі досягнення згоди про проведення операції РЕПО між
її учасниками укладається договір, основними умовами якого мають
бути: - термін договору, - сума договору, - фіксація ціни державних цінних паперів "прямого РЕПО" та
"зворотного РЕПО", - конкретний перелік цінних паперів, які беруть участь в
операції РЕПО, - зобов'язання продати державні цінні папери із зворотним
викупом має кореспондуватись із зобов'язанням викупити ці державні
цінні папери із зворотним продажем, - порядок встановлення маржі або процентного доходу. 18. У разі укладення угоди за операцією РЕПО необхідно
констатувати зворотний викуп тільки тих державних цінних паперів,
які брали участь у першій частині операції або є ідентичними за
своїми ознаками якості і кількості. В угоді необхідно вказати
перелік таких ознак. 19. Обов'язковою умовою укладання угоди РЕПО з метою
мінімізації кредитного ризику, державні цінні папери, які куплені
з використанням операцій РЕПО, мають перераховуватись через
депозитарій на рахунок покупця державних цінних паперів зі зміною
права власності. 20. При визначенні ціни продажу державних цінних паперів та
ціни їх зворотного викупу учасники угоди операції РЕПО керуються
таким: - ціна в першій частині операції РЕПО може визначатися,
виходячи із середньозваженої ціни того аукціону, на якому були
придбані державні цінні папери, що є предметом угоди; - ціна в другій частині операції РЕПО є предметом торгів і
встановлюється в результаті взаємної згоди сторін, про що
фіксується у договорі операції РЕПО. 21. Різниця між ціною продажу/купівлі та ціною зворотного
продажу/купівлі є процентний доход, який отримує сторона, що
виступає покупцем в першій частині операції РЕПО. 22. Процентний доход, який може бути отриманий від
інвестування коштів за угодою РЕПО, визначається за такою
формулою:
Кількість днів
Процентний Сума цінних паперів, до погашення
доход = інвестованих за Х Ставка Х --------------- угодою РЕПО 365 X 100
Процентний Сума цінних паперів, до погашення
доход = інвестованих за Х Ставка Х --------------- угодою РЕПО 365 X 100
23. Облік, переміщення та зберігання державних цінних
паперів, які є предметом договору операції РЕПО, здійснюється
відповідно до Положення про порядок бухгалтерського та
депозитарного обліку, розміщення, обігу, сплати відсотків та
погашення облігацій внутрішньої державної позики в банківських
установах ( v0347500-96 ).
IV. Контроль та гарантії здійснення операції РЕПО
24. Після підписання договору на здійснення операції РЕПО
банк-продавець на дату купівлі та на дату зворотної купівлі надає
депо-повідомлення до депозитарію Національного банку України про
зміну права власності на державні цінні папери. 25. З метою забезпечення зобов'язань про зворотний викуп
державних цінних паперів Національний банк України - покупець в
першій частині операції РЕПО - отримує гарантійний внесок,
виходячи із ринкової оцінки державних цінних паперів, які є
об'єктом операції РЕПО. 26. Гарантійний внесок є захистом від потенційних збитків у
разі різких коливань цін на державні цінні папери. Сума
гарантійного внеску залежить від терміну укладеної угоди за
операцією РЕПО, типу державних цінних паперів, які є предметом
угоди та суми очікуваного доходу за цими цінними паперами. 27. У разі різкого зниження цін на цінні папери, за якими
укладена угода РЕПО, продавець цінних паперів (позичальник) має
додатково перерахувати кошти або оформити заставу для більшої
гарантії виконання зобов'язань. Граничне значення зниження цін на
державні цінні папери визначається в договорі про операцію РЕПО. 28. У випадку затримки сплати ціни купівлі в операції РЕПО
зміни не вносяться, в тому числі зміни купівлі та зворотної
купівлі, навіть якщо цінні папери не були перераховані продавцем
через затримку платежу. В цьому випадку покупець повинен сплатити
в доповнення до ціни купівлі відсотки за прострочку, причому без
нагадування або судового примусу. Сума відсотків встановлюється в
момент підписання угоди. 29. У випадку затримки перерахування державних цінних
паперів, що є предметом операції РЕПО, в таку операцію РЕПО зміни
не вносяться, в тому числі зміни ціни купівлі та зворотної
купівлі, навіть якщо ціна купівлі не сплачується покупцем в строк
через затримку перерахування цінних паперів. Але у разі, якщо ціна
купівлі була сплачена продавцю, продавець зобов'язаний в
доповнення до перерахування цінних паперів, сплатити відсотки за
прострочку без нагадування або судового примусу. Сума відсотків
встановлюється в момент підписання угоди. 30. У випадку затримки сплати ціни зворотної купівлі остання
підлягає перерахунку, виходячи з того, що операція РЕПО все таки
повинна завершитися на дату фактичної сплати ціни зворотної
купівлі, навіть якщо цінні папери не були перераховані покупцем
через затримку платежу. У будь-якому випадку продавець
зобов'язується сплатити в доповнення до ціни зворотної купівлі
відсотки за прострочку без попереднього нагадування та судового
примусу. Сума відсотків встановлюється в момент підписання угоди. 31. У випадку затримки покупцем перерахування цінних паперів,
що є предметом операції РЕПО, а також несплати ціни зворотної
купівлі в строк через нездатність покупця повернути такі цінні
папери, ціна зворотної купівлі не змінюється, а в день фактичного
повернення відповідних цінних паперів початковий продавець
зобов'язаний сплатити тільки встановлену на початку операції ціну
зворотної купівлі. У випадку затримки перерахування покупцем
цінних паперів, що є предметом операції РЕПО, при сплаті ціни
зворотної купівлі, покупець повинен в додаток до повернення цінних
паперів сплатити відсотки за прострочку платежу. 32. У разі, якщо одна із сторін договору операції РЕПО не
здійснює зворотну купівлю державних цінних паперів у визначений
договором термін через відсутність коштів, вона втрачає право
володіння цими цінними паперами, і гарантійний внесок, який мав
місце за угодою, при цьому не повертається.
Джерело:Офіційний портал ВРУ