КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 12 травня 1997 р. N 440
Київ
Про підсумки роботи народного господарстваУкраїни за I квартал 1997 року
Кабінет Міністрів України відзначає, що у I кварталі 1997 р.
економічна ситуація залишалася складною, не вдалося докорінно
подолати спад виробництва. Проте завдяки вжитим заходам у лютому -
березні намітилась тенденція поступового поліпшення роботи
основних галузей народного господарства. Обсяг валового внутрішнього продукту за I квартал поточного
року зменшився порівняно з відповідним періодом 1996 року на 7,9
відсотка, тоді як у I кварталі минулого року спад становив 8,6
відсотка. Значно знижено рівень інфляції (I квартал 1996 р. - 121
відсоток, I квартал 1997 р. - 103,5 відсотка), а також темпи
зростання оптових цін - у березні порівняно з груднем 1996 р. вони
збільшились лише на 1,4 відсотка порівняно з 9,5 відсотка у I
кварталі минулого року. На 27,9 відсотка проти відповідного
періоду минулого року зменшилось негативне сальдо
зовнішньоторгівельного обороту. У березні порівняно з лютим досягнуто приросту обсягів
промислового виробництва на 14,2 відсотка (у 1996 році - на 10,1
відсотка), середньодобовий випуск продукції зріс на 8,1 відсотка
(у лютому - на 3,7 відсотка). Збільшились обсяги виробництва в
усіх регіонах, основних галузях промисловості та на підприємствах,
що належать до сфери управління більшості міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади. Проте не вдалося задіяти всі фактори пожвавлення виробництва
через недостатні темпи реструктуризації підприємств, розширення
випуску конкурентоспроможної продукції, пошуку і освоєння нових
ринків її збуту, залучення інвестицій. Більшість керівників
міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не
проявляють належної ініціативи в пошуку шляхів вирішення назрілих
питань. У I кварталі 1997 р. порівняно з відповідним періодом
минулого року в промисловості обсяг виробництва зменшився на 6
відсотків (у I кварталі 1996 р. - на 3,6 відсотка). Особливо відчутно скоротився випуск продукції на
підприємствах Тернопільської області (38 відсотків), Автономної
Республіки Крим (33,9), Кіровоградської (22,3), Чернігівської
(22,5), Івано-Франківської (20,6), Київської (19,5), Волинської та
Одеської областей (по 17,5), у лісовій, деревообробній та
целюлозно-паперовій промисловості (20,3), промисловості
будівельних матеріалів (20), легкій (17,3), харчовій промисловості
(16,3), машинобудуванні та металообробці (13,8 відсотка). Не поліпшується становище у вугільній промисловості.
Внаслідок недостатнього рівня організації роботи з боку
Міністерства вугільної промисловості видобуток рядового вугілля за
січень - березень порівняно з відповідним періодом минулого року
знизився на 5,6 відсотка, до завдання недодано понад 2,5 млн. тонн
вугільної продукції. Втрати видобутку вугілля тільки від страйків
становлять 621,2 тис. тонн. Нафтопереробними підприємствами перероблено 3 млн. тонн
нафти, що на 10,2 відсотка менше, ніж у відповідному періоді
минулого року. Виробництво автомобільного бензину і мазуту
паливного скоротилося відповідно на 16 і 26,3 відсотка, а
дизельного пального зросло на 4,2 відсотка. Незважаючи на
неодноразові доручення Державний комітет нафтової, газової та
нафтопереробної промисловості, Міністерство економіки,
Міністерство фінансів не подали Кабінетові Міністрів України
обгрунтовані та узгоджені пропозиції щодо можливих шляхів
вирішення питань, пов'язаних з підвищенням завантаження
підприємств нафтопереробки, забезпечення подальшої стабілізації їх
роботи. Поліпшилась робота підприємств чорної металургії, де випуск
більшості основних видів продукції у березні зріс порівняно з
попереднім місяцем і з відповідним періодом минулого року. Деяких позитивних зрушень досягнуто в роботі підприємств
машинобудівного комплексу в березні, проте подолати відставання не
вдалося. Випуск машинобудівної продукції зменшено з 71 виду, або
61 відсотка загальної кількості видів продукції, що обліковується
в поточній звітності. Значними залишаються обсяги продукції, яка не знаходить
збуту. На кінець 1996 року, за даними Міністерства статистики, на
складах машинобудівних підприємств залишились незапитаними більш
як дворічний випуск верстатів з ЧПУ, майже вдвічі більше річного
випуску електромашин великих, ковальсько-пресових машин і кранів
мостових електричних, більше річного випуску бурякозбиральних
машин та тракторних сівалок, три чверті верстатів металорізальних,
18-22 відсотки тракторів, електродвигунів змінного струму, вагонів
вантажних магістральних. Триває скорочення обсягів виробництва товарів народного
споживання. У І кварталі ц. р. їх вироблено на 25 відсотків менше,
ніж за відповідний період минулого року, у тому числі
непродовольчих - на 22,9 відсотка. Особливо значний спад випуску
товарів народного споживання допущений у Тернопільській (на 53,8
відсотка), Запорізькій (на 40,6), Одеській (на 39,7), Донецькій
(на 39,2) областях та Автономній Республіці Крим (на 37,7
відсотка). У березні поточного року вироблено продовольчих товарів
народного споживання на 1,7 відсотка більше, ніж у лютому, проте у
січні - березні порівняно з відповідним періодом минулого року
через втрату зовнішніх і внутрішніх ринків збуту, нестачу
сировинних ресурсів, нерозв'язаність проблеми взаєморозрахунків
випуск практично всіх основних видів продовольчих товарів
зменшився. В умовах, коли промисловість відчуває труднощі із
забезпеченням сировиною, значна її кількість вивозиться за кордон.
Так, з урожаю 1996 року в минулому році експортовано понад 1 млн.
тонн насіння соняшнику, або майже половина загального обсягу його
виробництва. Збільшився експорт цієї продукції і в поточному році,
за два місяці він перевищив рівень відповідного періоду 1996 року
в 3,7 раза. Аналогічне становище склалося і з таким цінним для
спиртової промисловості видом сировини, як патока-меляса (за два
місяці її експорт збільшився у 1,7 раза). При цьому переробка
соняшнику та патоки-меляси вітчизняними підприємствами у 3 рази
ефективніша, ніж їх продаж за кордон. Державний комітет по
харчовій промисловості досі не подав Кабінетові Міністрів України
пропозицій щодо врегулювання цього питання. У промисловості значно поширилась практика виробництва
продукції на давальницьких засадах, передусім у харчовій, легкій
та нафтопереробній промисловості. У I кварталі ц. р. з
давальницької сировини виготовлено близько 77 відсотків олії, 59 -
круп, 32 - борошна, 24 - тваринного масла, 30 відсотків -
трикотажу. Складним залишається становище в агропромисловому комплексі.
Обсяг валової продукції сільського господарства у I кварталі
поточного року зменшився порівняно з відповідним періодом минулого
року на 15 відсотків. У важкому становищі перебуває тваринництво,
де скорочується поголів'я худоби і птиці, знижується їх
продуктивність, зменшується виробництво тваринницької продукції у
громадському секторі. Водночас у приватному секторі виробництво
продукції зросло на 3 відсотки. Міністерство сільського господарства і продовольства,
Державний комітет по матеріальних резервах, Державна акціонерна
компанія "Хліб України" не в повному обсязі виконали передбачені
Кабінетом Міністрів України заходи щодо матеріально-технічного
забезпечення сільськогосподарських товаровиробників для проведення
весняно-польових робіт, а Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, місцеві державні адміністрації недостатньо контролювали хід
підготовки до весняно-польових робіт, не використали всіх
можливостей регіонів для матеріально-технічного забезпечення
сільськогосподарських товаровиробників. На 16 квітня цього року сільськогосподарським
товаровиробникам відвантажено 474,9 тис. тонн дизельного пального
(88 відсотків до завдання). Міністерство промисловості, Міністерство сільського
господарства і продовольства, Державний комітет по матеріальних
резервах не забезпечили виконання постанови Кабінету Міністрів
України від 6 січня 1997 р. N 3 ( 3-97-п ) "Про забезпечення
сільськогосподарських товаровиробників мінеральними добривами і
засобами захисту рослин під урожай 1997 року". Незважаючи на те,
що на 16 квітня ц. р. поставлено майже у 2 рази більше мінеральних
добрив (245,5 тис. тонн у діючій речовині), ніж за відповідний
період минулого року, завдання виконано на 55 відсотків. Аміачної
селітри поставлено 94 відсотки, карбаміду - 86, суперфосфату - 86,
амофосу - 20, нітроамофоски - 38, калій-магнезії - 69 відсотків до
завдання. У I кварталі ц. р. збереглася тенденція спаду активності
інвестиційної діяльності суб'єктів господарювання. З початку року загальний обсяг освоєних капітальних вкладень
становив 1,6 млрд. гривень, що на 17 відсотків менше, ніж у
відповідному періоді минулого року. Обсяг будівельно-монтажних
робіт, виконаних підприємствами всіх форм власності, скоротився на
24,4 відсотка. Знизилась на 12 відсоткових пунктів питома вага
інвестицій у будівництво підприємств і організацій державного
сектору. У березні майже кожне четверте будівельно-монтажне
підприємство не працювало через відсутність коштів на фінансування
будівництва у більшості забудовників. Все це негативно вплинуло на будівництво об'єктів як
виробничого, так і невиробничого призначення. Повільними темпами
велись роботи на пускових будовах, не введених у дію в 1996 році.
Незадовільно будувались об'єкти соціальної сфери, а на окремих з
них роботи практично призупинені. Гострою залишається проблема
будівництва і реконструкції об'єктів комунального призначення,
передусім об'єктів водопостачання та каналізації. Обсяг перевезень вантажів всіма видами транспорту в I
кварталі 1997 р. порівняно з відповідним періодом минулого року
скоротився на 9 відсотків, у тому числі залізничним - на 6,
автомобільним транспортом усіх форм власності - на 21, морським -
на 27 відсотків. Зменшились обсяги пасажирських перевезень. Значно погіршилась ситуація зі сплатою податків та інших
обов'язкових платежів на авіаційному та морському транспорті.
Дедалі більшої гостроти набуває фінансова криза у Чорноморському
морському пароплавстві. Робота залізничного транспорту серйозно ускладнюється через
значну заборгованість споживачів за надані послуги. З початку року
дебіторська заборгованість зросла на 47 млн. гривень і досягла
744,4 млн. гривень. Гострою проблемою залишається платіжна криза. На I березня
ц.р. дебіторська і кредиторська заборгованість становила
відповідно 53,3 і 77,1 млрд. гривень, з них прострочена
дебіторська заборгованість - 80,4 відсотка загальної суми (40,1
млрд. гривень), кредиторська - 80,6 відсотка (58,7 млрд. гривень).
Важким залишається фінансове становище підприємств, з яких кожне
друге в I кварталі ц.р. працювало збитково. Загальна сума недоїмки з платежів до бюджету на 1 квітня
1997 р. становила 1749,2 млн. гривень і збільшилася проти рівня
станом на 1 січня 1997 р. на 28,2 відсотка. Найбільші суми
неплатежів до бюджету у підприємств Дніпропетровської,
Полтавської, Донецької, Луганської та Запорізької областей. Протягом I кварталу 1997 р. продовжувала скорочуватися
торгівельна мережа, мережа громадського харчування та побутового
обслуговування населення. Попит на товари на споживчому ринку
формувався під впливом подальшого спаду купівельної спроможності
населення. Як і в минулому році, 30 відсотків загального обсягу
продажу продовольчих товарів становлять імпортні, а понад 70
відсотків - непродовольчі. При цьому діюча система розрахунків
торгівельних організацій з постачальниками товарів вітчизняного
виробництва дає змогу підприємствам торгівлі використовувати
виручку на закупівлю товарів іноземного виробництва, а не для
розрахунків з вітчизняними постачальниками за реалізовані товари. Не поліпшується стан справ з наданням населенню платних
послуг. Обсяг платних послуг за I квартал ц. р. порівняно з
відповідним періодом минулого року скоротився на 14,7 відсотка. Незважаючи на активізацію процесів реформування відносин
власності (у минулому році питома вага підприємств недержавної
форми власності в загальній їх кількості зросла до 70 відсотків
порівняно з 30 відсотками у 1992 році), не розв'язано проблему
формування ефективного власника і підвищення віддачі недержавного
сектору економіки. Мале підприємництво і в I кварталі ц. р. не
стало істотним фактором розвитку народного господарства.
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Визнати незадовільною роботу Ради міністрів Автономної
Республіки Крим (Демиденко А.Ф.), Тернопільської (Бойко Б.Ф.) та
Луганської (Фоменко Г. П.) обласних державних адміністрацій з
виконання постанов Кабінету Міністрів України від 19 березня
1997 р. N 247 ( 247-97-п ) та від 25 березня 1997 р. N 265
( 265-97-п ) зупинення спаду виробництва та його стабілізації.
2. Визнати незадовільною роботу Міністерства транспорту з
підвищення ефективності функціонування залізничного, морського та
авіаційного транспорту і здійснення кадрової політики в галузі.
3. Відзначити недостатню роботу Міністерства машинобудування,
військово-промислового комплексу та конверсії, Міністерства
вугільної промисловості, Міністерства сільського господарства і
продовольства, Державного комітету по харчовій промисловості,
Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної
промисловості, Волинської, Житомирської, Чернігівської, Київської,
Кіровоградської, Івано-Франківської, Львівської, Одеської та інших
обласних державних адміністрацій щодо стабілізації роботи
підприємств і організацій, що належать до сфери їх управління, та
поліпшення соціально-економічної ситуації в регіонах.
4. Взяти до відома запевнення голови Закарпатської обласної
державної адміністрації Устича С.І., що допущене відставання
виробництва промислової продукції буде ліквідоване до 1 липня
поточного року.
5. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади,
Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та
Севастопольській міським державним адміністраціям глибоко
проаналізувати роботу відповідних галузей народного господарства
за I квартал і квітень 1997 р. та вжити невідкладних заходів для
подальшої стабілізації та нарощення обсягів виробництва,
сконцентрувавши зусилля на реструктуризації підприємств, пошуку і
залученні інвестицій, вивченні та освоєнні ринків збуту, випуску
конкурентоспроможних видів продукції, зменшенні бартерних
операцій, нарощенні експорту.
6. Національній комісії з питань регулювання
електроенергетики разом з Міністерством енергетики та
електрифікації, Державним комітетом по використанню ядерної
енергії у двомісячний термін затвердити нормативні документи, що
регламентують питання ринкового формування тарифів на
електроенергію.
7. 3 метою законодавчого врегулювання залучення приватного
капіталу на будівництво автомобільних доріг і забезпечення на цій
основі належних умов для створення національної мережі міжнародних
транспортних коридорів Міністерству транспорту, Міністерству
економіки, Міністерству фінансів, Міністерству зовнішніх
економічних зв'язків і торгівлі, Міністерству юстиції,
Міністерству охорони навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки разом з іншими заінтересованими центральними
органами виконавчої влади та Фондом державного майна у двомісячний
термін розробити з урахуванням міжнародного досвіду та подати
Кабінетові Міністрів України узгоджені пропозиції щодо
запровадження концесій в дорожньому будівництві та функціонування
платних автомобільних доріг.
8. Звернути увагу голови Державного комітету по харчовій
промисловості Сваткова Л.Б. на зволікання підготовки пропозицій
про механізм закупівлі насіння соняшнику і патоки-меляси у
сільськогосподарських товаровиробників та забезпечення їх
переробки на вітчизняних підприємствах.
9. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим
державним адміністраціям вжити рішучих заходів до підвищення
відповідальності керівників суб'єктів господарювання за стан
державної дисципліни цін, а також активізувати роботу щодо
запровадження нових економічно обгрунтованих тарифів на
житлово-комунальні послуги.
10. Рекомендувати Національному банкові: прискорити виконання статті 3 Указу Президента України від
18 липня 1996 р. N 576 ( 576/96 ) "Про заходи щодо реформування
інвестиційної політики в Україні" стосовно розроблення системи
індивідуальних нормативів ліквідності для банків, що надають
інвестиційні кредити суб'єктам господарювання України; розглянути питання щодо можливості встановлення облікової
ставки виходячи з фактичного рівня інфляції за попередній місяць і
прогнозного індексу інфляції на наступний місяць; розглянути можливість встановлення курсу національної валюти
до іноземних валют за результатами торгів на Українській
міжбанківській валютній біржі та міжбанківському валютному ринку
та перегляду правил здійснення операцій на валютному ринку
України.
Прем'єр-міністр України П.ЛАЗАРЕНКО
Інд.66
Джерело:Офіційний портал ВРУ