З А К О НСОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
N 1540-1 від 06.06.90
vd900606 vn1540-1
{ Закон не застосовується на території Українизгідно із Законом
N 2215-IX ( 2215-20 ) від 21.04.2022 }
Про внесення змін і доповнень до Закону СРСР "Прокооперацію в СРСР"
( Закон вводиться в дію Постановою ВР СРСРN 1541-1 ( v1541400-90 ) від 06.06.90 )
Верховна Рада Союзу Радянських Соціалістичних Республік
п о с т а н о в л я є:
Внести до Закону СРСР від 26 травня 1988 року "Про кооперацію
в СРСР" ( v8998400-88 ) (Відомості Верховної Ради СРСР, 1988 р.,
N 22, ст. 355; Відомості З'їзду народних депутатів СРСР і
Верховної Ради СРСР, 1989 р., N 19, ст. 350) такі зміни і
доповнення: 1. У статті 3: з абзацу другого пункту 1 виключити слова "де їх переважаючою
формою є колгоспи";
абзац третій пункту 1 викласти в такій редакції:
"Кооператив має право займатися будь-якими видами діяльності,
за винятком заборонених законодавчими актами Союзу РСР, союзних і
автономних республік. Окремими видами діяльності, які визначаються законодавством
Союзу РСР, союзних і автономних республік, кооперативи мають право
займатися тільки на підставі ліцензій. Порядок видачі ліцензій
встановлюється Радою Міністрів СРСР";
пункт 2 після абзацу четвертого доповнити абзацом такого
змісту: "При загальноосвітній школі, професійно-технічному училищі,
середньому спеціальному навчальному закладі, навчально-виробничих,
позашкільних закладах, навчальних цехах і дільницях базових
підприємств, організацій та господарств можуть створюватися
виробничі учнівські кооперативи. Особливості організації і
діяльності виробничих учнівських кооперативів, а також надання їм
пільг і переваг визначаються законодавством Союзу РСР, союзних і
автономних республік".
2. У статті 5: з абзацу першого пункту 1 виключити слово "громадською";
останнє речення пункту 4 викласти в такій редакції:
"Кооператив має право відкривати свої філії (відділення) і
представництва. Реєстрація філій (відділень) кооперативів
провадиться в порядку, передбаченому для реєстрації кооперативів,
за місцезнаходженням цих філій (відділень)".
3. У статті 6: пункт 3 виключити;
пункт 4 вважати пунктом 3 і викласти його в такій редакції:
"3. Соціально-економічні рішення, які стосуються діяльності
кооперативу, виробляються і приймаються його органами управління з
участю трудового колективу".
4. У статті 10:
абзац перший пункту 2 викласти в такій редакції:
"2. Втручання в господарську або іншу діяльність кооперативів
з боку державних і кооперативних органів (спілок, об'єднань,
кооперативів) не допускається. Це положення не порушує
передбачених законодавством Союзу РСР, союзних і автономних
республік прав державних органів щодо здійснення контролю за
діяльністю кооперативів. У разі видання державним або
кооперативним органом акта, який не відповідає його компетенції,
або з порушенням вимог законодавства кооператив має право
звернутися в суд або арбітраж із заявою про визнання такого акта
недійсним повністю або частково";
пункт 3 після абзаца шостого доповнити абзацом такого змісту:
"Кооперативи мають право поряд з іншими підприємствами на
добровільних засадах входити в асоціації, концерни, консорціуми та
інші об'єднання".
5. Статтю 11 викласти в такій редакції:
"Стаття 11. Створення кооперативу і його статут
1. Кооператив організовується за бажанням громадян виключно
на добровільних засадах. Чисельність членів кооперативу не може
бути меншою, ніж три особи.
Кооператив організовується і діє як на самостійних засадах,
так і при державних, кооперативних та інших підприємствах,
організаціях і установах. При цьому не допускається здійснення
кооперативами функцій органів державного управління, контролю і
нагляду, а також дізнання, слідства і правосуддя.
2. Статут кооперативу приймається загальними зборами
громадян, які бажають заснувати кооператив.
У статуті кооперативу визначаються: найменування кооперативу,
його місцезнаходження, предмет і цілі діяльності, порядок вступу в
кооператив і виходу з нього, права та обов'язки членів
кооперативу, його органи управління і контролю, їхня компетенція,
порядок утворення майна кооперативу і розподілу доходу (прибутку),
підстави і порядок виключення з кооперативу, умови реорганізації і
припинення діяльності кооперативу. До статуту можуть включатися
інші положення, пов'язані з особливостями діяльності кооперативу,
які не суперечать законодавству.
3. Кооператив вважається створеним з моменту його державної
реєстрації.
Кооператив реєструється виконавчим комітетом районної,
міської, районної в місті Ради народних депутатів за
місцезнаходженням кооперативу на підставі висновку депутатської
комісії відповідної Ради народних депутатів.
Для державної реєстрації у виконавчий комітет відповідної
Ради народних депутатів кооператив подає статут та інші документи,
перелік яких встановлюється Радами Міністрів союзних і автономних
республік.
Якщо кооператив створюється при підприємстві, організації або
установі, для його реєстрації потрібна згода цього підприємства,
організації або установи.
У разі, коли для діяльності кооперативу потрібні ділянка
землі чи інші природні ресурси, для його реєстрації необхідна
згода на їх надання відповідного державного органу, землевласника,
землекористувача або первинного користувача іншими природними
ресурсами.
4. Державну реєстрацію кооперативу має бути проведено не
пізніше 30 днів з моменту подання заяви і необхідних документів у
виконавчий комітет відповідної Ради народних депутатів.
У державній реєстрації може бути відмовлено у зв'язку з
порушенням встановленого порядку створення кооперативу, при
невідповідності його статуту вимогам законодавства, а також якщо в
статуті кооперативу у сфері виробництва і послуг не передбачено
відповідальність членів кооперативу за боргами кооперативу.
Відмова в реєстрації кооперативу з мотивів недоцільності не
допускається.
Якщо державну реєстрацію у встановлений строк не проведено
або в ній відмовлено, заявник може звернутись із скаргою до суду.
За державну реєстрацію кооперативу з нього справляється плата
в порядку і розмірах, що встановлюються законодавством союзних
республік. Одержані кошти зараховуються виконавчим комітетом
місцевої Ради народних депутатів у бюджет району або міста за
місцем реєстрації кооперативу.
Про створення і припинення діяльності кооперативу виконавчий
комітет місцевої Ради народних депутатів публікує повідомлення у
місцевій пресі за рахунок коштів, одержуваних від справляння плати
за державну реєстрацію кооперативів.
5. Зміни і доповнення, внесені за рішенням загальних зборів
членів кооперативу до його статуту, підлягають погодженню з
виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів, що
зареєстрував кооператив, у порядку і строки, передбачені цією
статтею для державної реєстрації кооперативів".
6. У статті 15:
пункт 2 викласти в такій редакції:
"2. Діяльність кооперативу може бути припинено також за
рішенням виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів, що
зареєстрував кооператив, у таких випадках: а) коли кооператив протягом року з моменту реєстрації не
приступив до виробничо-господарської діяльності або не поновив
фактично припинену діяльність після скінчення року після подачі
останньої декларації про доходи; б) при тривалій (більше шести місяців) неплатоспроможності
кооперативу; в) коли, незважаючи на винесене виконавчим комітетом місцевої
Ради народних депутатів, що зареєстрував кооператив, попередження,
кооператив неодноразово або грубо порушує законодавство, яке
регулює діяльність кооперативу, фінансову дисципліну, встановлений
порядок здійснення зовнішньоторговельних операцій або статут
даного кооперативу.
Рішення виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів
про припинення діяльності кооперативу може бути оскаржено в суд
протягом місячного строку з дня його вручення кооперативу. Рішення
про припинення діяльності кооперативу набирає чинності після
скінчення зазначеного строку, а в разі, коли його оскаржено,-
після набрання законної сили рішенням суду";
пункт 3 викласти в такій редакції:
"3. При ліквідації кооперативу майно, яке лишилося після
розрахунків з бюджетом, банками та іншими кредиторами,
розподіляється між членами кооперативу".
7. Абзац другий пункту 3 статті 16 викласти в такій редакції:
"Спілки (об'єднання) кооперативів діють на підставі своїх
статутів, які приймаються з'їздами, зборами делегатів
(уповноважених) кооперативів. Спілка (об'єднання) кооперативів
вважається створеною, визнається юридичною особою і може провадити
господарську та іншу діяльність з моменту її державної реєстрації
у порядку, встановленому законодавством союзних і автономних
республік".
8. Пункт 2 статті 17 після абзацу першого доповнити абзацом
такого змісту:
"Кооператив не має права провадити діяльність, яка не
відповідає предметові і цілям, передбаченим його статутом, а у
випадках, встановлених законодавством, - і виданим ліцензіям".
9. У пунктах 3 і 4 статті 19 слова "з державних ресурсів"
замінити словами ("придбаних кооперативом) за державними цінами,
що застосовуються при поставках державним підприємствам".
10. У статті 20:
абзац другий пункту 1 викласти в такій редакції:
"Доходи кооперативу формуються за рахунок виручки від
реалізації продукції (робіт, послуг), сум, одержаних від участі у
спільних підприємствах, дивідендів за акціями та інших надходжень.
З виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) та інших
надходжень кооперативу відшкодовуються матеріальні затрати.
Валовий доход використовується кооперативом для розрахунків за
своїми зобов'язаннями перед бюджетом і банками, направляється на
розширення виробництва, здійснення соціальних заходів та оплату
праці";
абзац четвертий пункту 1 викласти в такій редакції:
"У кооперативах у сферах виробництва і послуг створюється
страховий (резервний) фонд у розмірі не менше п'яти процентів від
доходу (прибутку), що залишається в їхньому розпорядженні після
розрахунків з бюджетом і банками. Щорічні відрахування у страховий
(резервний) фонд провадяться із зарахуванням залишків коштів цього
фонду, утвореного за минулий рік.
Кооператив самостійно визначає види, розміри і порядок
формування та використання фондів і резервів (крім страхового
(резервного) фонду в кооперативах у сферах виробництва і послуг).
Державні і кооперативні органи нормативи утворення фондів
кооперативу не встановлюють".
11. У статті 23:
абзаци другий і третій пункту 1 викласти в такій редакції:
"Кооперативу для провадження його статутної діяльності банк
може надавати кредит на умовах забезпеченості, терміновості,
поворотності і платності.
Кооператив має право на самостійний вибір банку для
здійснення кредитно-розрахункових операцій. Кооператив відкриває
один розрахунковий рахунок в установі банку за місцем реєстрації
кооперативу або в іншому банку за його згодою. Створеним
кооперативами філіям (відділенням) і представництвам за місцем їх
знаходження може бути відкрито поточні рахунки (суброзрахункові
рахунки)";
абзац другий пункту 2 викласти в такій редакції:
"Кооператив зберігає свої кошти в установах банку на
розрахунковому та інших рахунках. За користування тимчасово
вільними коштами на рахунках банки виплачують кооперативу
проценти";
абзаци четвертий, п'ятий і шостий пункту 2 викласти в такій
редакції:
"З метою забезпечення кооперативу гарантій самостійного
розпорядження власними коштами їх списання з рахунків кооперативу
може провадитись тільки за його вказівкою, а також за рішенням
суду або арбітражу, якщо інше не передбачено законодавчими актами
СРСР. Кооператив провадить усі розрахунки, включаючи платежі у
бюджет та оплату праці, у календарній черговості надходження
розрахункових документів (настання строків платежів).
Кооператив здійснює розрахунки за своїми зобов'язаннями з
державними, кооперативними та іншими громадськими підприємствами
та організаціями у безготівковому порядку через установи банків,
крім випадків, передбачених законодавством, а з громадянами - як у
безготівковому порядку, так і готівкою.
Кооператив за погодженням з установою банку з урахуванням
специфіки діяльності визначає граничний розмір готівки, яка
постійно перебуває в його касі на поточні витрати.
Кошти, призначені на оплату праці членів кооперативу та осіб,
які працюють у ньому за трудовими договорами, на придбання товарів
на колгоспних ринках і в населення, а також командировочні витрати
зазначеним лімітом не регулюються";
абзац перший пункту 3 викласти в такій редакції:
"3. Кооператив зобов'язаний зміцнювати розрахункову
дисципліну. Він несе повну відповідальність за додержання
кредитних договорів та розрахункової дисципліни. У разі порушення
кооперативом зобов'язань за кредитним договором у частині
своєчасного погашення кредиту і його забезпеченості банк має право
стягнути видану йому позичку у безспірному порядку. Кооператив має
право оскаржити таке стягнення в суд або арбітраж. Кооператив,
який не виконує свої зобов'язання за розрахунками, може бути
оголошений банком неплатоспроможним. До вжиття заходів щодо
фінансового оздоровлення кооперативу черговість платежів за його
зобов'язаннями визначається банком. Підприємства (організації) -
кредитори можуть припинити поставки продукції і надання послуг
кооперативу, оголошеному неплатоспроможним";
абзац третій пункту 3 викласти в такій редакції:
"При неплатоспроможності кооперативу понад шість місяців банк
має право поставити питання перед виконавчим комітетом місцевої
Ради народних депутатів про ліквідацію кооперативу, із
забезпеченням у встановленому порядку майнових інтересів усіх
кредиторів";
пункт 6 викласти в такій редакції:
"6. За рішенням загальних зборів кооператив може частину
вільних коштів вміщувати в облігації державних позик та інші цінні
папери, що випускаються в обіг для розповсюдження серед
підприємств та організацій. Доходи від придбаних облігацій і
цінних паперів надходять у розпорядження кооперативу".
12. У статті 25: абзац четвертий пункту 2 виключити; пункт 6 викласти в такій редакції:
"6. Кооператив для реалізації прав на соціальне страхування і
соціальне забезпечення, що надаються членам кооперативу та особам,
які працюють у ньому за трудовим договором, вносить у фонд
державного соціального страхування і у Пенсійний фонд СРСР
відрахування від своїх доходів у порядку та розмірах, встановлених
чинним законодавством. Кооператив повинен у місячний строк з дня
реєстрації у встановленому порядку зареєструватися як
страхувальник.
Суми внесків у фонд державного соціального страхування і
Пенсійний фонд СРСР, не внесені кооперативом у встановлений строк,
стягуються у безспірному порядку за поданням органів, які
здійснюють соціальне страхування і пенсійне забезпечення.
Кооператив має право оскаржити таке стягнення в суд або арбітраж".
1З. Абзац перший пункту 1 і пункти 2 і 4 статті 27 викласти
такій редакції:
"1. Кооператив придбаває необхідні йому сировину, матеріали,
інструменти, обладнання та інше майно в порядку оптової торгівлі,
у державних і кооперативних підприємств та організацій,
використовує матеріальні ресурси, одержані від замовників
(громадян, підприємств та організацій) за укладеними договорами, а
також придбаває товари в державній роздрібній торговельній мережі
і в торговельній мережі системи споживчої кооперації в порядку,
встановленому для державних підприємств. Кооператив має право
також придбавати товари на колгоспних ринках, аукціонах,
виставках-продажах і в населення. У разі придбання кооперативом в
роздрібній торговельній мережі товарів з порушенням діючого
порядку і виробництва з них продукції (робіт, послуг) усі доходи,
одержані від її реалізації, підлягають вилученню в місцевий
бюджет";
"2. Кооператив забезпечується централізовано розподілюваними
ресурсами в такому порядку: кооператив, який уклав договір на виконання державного
замовлення або на участь у реалізації державних програм
соціально-економічного розвитку, - через територіальні і галузеві
органи й організації матеріально-технічного постачання в обсязі,
необхідному для виконання державного замовлення або зобов'язань
щодо реалізації зазначених програм; кооператив, який уклав договір на виробництво продукції,
виконання робіт і надання послуг з підприємствами, територіальними
і галузевими органами й організаціями матеріально-технічного
постачання цими підприємствами, органами й організаціями в обсязі,
необхідному для виконання відповідного договору; кооператив може також придбавати централізовано
розподілювані ресурси у підприємств-виготовлювачів за умови
виконання ними своїх договірних зобов'язань і у випадках, коли
від одержання такої продукції відмовилися споживачі, яким її було
виділено";
"4. Кооператив має право придбавати, обмінювати, орендувати,
брати у позичку, одержувати безоплатно (у тому числі з балансу на
баланс) у державних, кооперативних та інших громадських
підприємств, організацій і громадян невикористовувані будинки,
споруди, машини, устаткування, транспортні засоби, сировину і
матеріали".
14. Абзац перший пункту 2 статті 28 доповнити реченням такого
змісту:
"При цьому кооператив може експортувати продукцію (роботи,
послуги), яку він виробляє, в тому числі створену в результаті
спільної діяльності з іншими кооперативами і підприємствами, а
спілки (об'єднання) - також продукцію, яку виробляють кооперативи,
що входять до їх складу".
15. У статті 32:
абзац перший пункту 1 викласти в такій редакції:
"1. Кооперативи здійснюють облік результатів своєї
діяльності, ведуть бухгалтерську та статистичну звітність і несуть
відповідальність за її достовірність і своєчасність подань у
встановленому державою для кооперативів порядку.
Основним документом, що посвідчує доходи кооперативу,
особисті доходи його членів та осіб, які працюють у ньому за
трудовим договором, є декларація про доходи.
Кооператив несе відповідальність за суворе додержання порядку
заповнення декларації і достовірність у ній відомостей про доходи
та видатки кооперативу. За перекручення даних, що їх містить
декларація, керівники несуть адміністративну або кримінальну
відповідальність у порядку, встановленому законодавством";
пункти 4 і 5 викласти в такій редакції:
"4. Ревізія фінансово-господарської діяльності кооперативу
проводиться його ревізійною комісією (ревізором) або на основі
договору з аудиторською організацією, або відповідною спілкою
(об'єднанням) кооперативів.
На вимогу органів прокуратури і суду ревізія
фінансово-господарської діяльності кооперативу може проводитись
контрольно-ревізійним апаратом фінансових органів.
5. Перевірку роботи кооперативів здійснюють органи державного
управління із загальними або спеціальними функціями контролю -
фінансові, податкові, банківські, ціноутворення,
зовнішньоекономічної діяльності, охорони праці, техніки безпеки та
інші, які виконують щодо кооперативів свої функції на таких же
підставах, як і щодо державних підприємств, організацій, установ,
якщо інше не передбачено законодавством. Перевірка діяльності
кооперативів же здійснюватись також підприємствами, установами й
організаціями, при яких вони створені, в порядку і на умовах,
передбачених договором.
При цьому ревізії і перевірки не повинні порушувати
нормальний ритм роботи кооперативу. Комплексні перевірки можуть
проводитись не частіше одного разу на рік".
16. Пункт 1 статті 33 викласти в такій редакції:
"1. Колгосп як одна з форм виробничого сільськогосподарського
кооперативу користується всіма правами, передбаченими цим
Законом, і разом з тим має особливості, що випливають із
специфіки сільськогосподарського виробництва".
17. Пункт 3 статті 36 викласти в такій редакції:
"3. При ліквідації колгоспу чи іншого сільськогосподарського
кооперативу його майно після завершення розрахунків по оплаті
праці і виплат з особистих рахунків членів кооперативу коштів
пайового фонду, виконання зобов'язань перед бюджетом, банками,
власниками акцій та іншими кредиторами розподіляється між члена
кооперативу".
18. У статті 40:
доповнити пункт 1 абзацом такого змісту:
"Ради народних депутатів з метою задоволення потреб населення
у товарах народного споживання та іншій продукції, а також роботах
і послугах визначають, виходячи з потреб республік, країв,
областей, автономних округів, міст і районів, пріоритети і на цій
основі сприяють розвиткові кооперації у відповідних сферах
виробництва і послуг";
абзац четвертий пункту 2 викласти в такій редакції:
"Не допускається вступ у члени кооперативів у сферах
виробництва та послуг і робота в них за трудовим договором
керівних працівників і спеціалістів органів державного управління,
до функцій яких входить здійснення контролю за діяльністю
кооперативів керівних працівників підприємств, організацій і
установ, при яких створено кооперативи, а також осіб, які
перебувають з ними у близькій спорідненості. Обмеження Закону в
частині роботи близьких родичів керівних працівників та
спеціалістів не поширюється на діяльність кооперативів у сферах
сільськогосподарського виробництва";
доповнити статтю пунктом 5 такого змісту:
"5. З метою відшкодування витрат держави на підготовку
робочої сили, соціально-культурне і комунально-побутове
обслуговування трудящих кооператив вносить плату за трудові
ресурси у порядку і розмірах, передбачених для державних
підприємств. Плата не вноситься за працюючих у ньому сумісників,
інвалідів, пенсіонерів, воїнів-інтернаціоналістів, студентів,
учнів та багатодітних батьків".
19. Статтю 43 викласти в такій редакції:
"Стаття 43. Майнова відповідальність членів кооперативу усферах виробництва і послуг
Члени кооперативу у сферах виробництва і послуг несуть
відповідальність за боргами ліквідованого кооперативу при
недостатності його майна у порядку, розмірах і на умовах,
передбачених його статутом. Межі відповідальності члена
кооперативу не можуть бути меншими від одержаного ним річного
доходу".
20. З абзацу другого статті 44 виключити слова "у порядку і
на умовах, передбачених статутом".
21. Доповнити пункт 1 статті 45 абзацом такого змісту:
"Споживчі товариства та їх спілки користуються усіма правами,
передбаченими цим Законом, і разом з тим мають особливості, які
випливають із специфіки їхньої діяльності".
Президент Союзу Радянських Соціалістичних Республік М.ГОРБАЧОВ
Москва, Кремль. 6 червня 1990 р.
Джерело:Офіційний портал ВРУ