МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.01.2006 N 10
Про запровадження освітньої програми"Intel(R) Навчання для майбутнього"
щодо навчання педагогічних працівників
професійно-технічних навчальних закладів
Відповідно до указу Президента України N 1497/2005
( 1497/2005 ) від 20.10.2005 "Про першочергові завдання щодо
впровадження новітніх інформаційних технологій", Державної
програми інформатизації та комп'ютеризації професійно-технічних
навчальних закладів на 2004-2007 роки ( 1300-2003-п ), Меморандуму
про взаєморозуміння та подальше співробітництво між Міністерством
освіти і науки України і Компанією Інтел Юкрейн Майкроелектронікс
Лімітед та необхідністю створення умов щодо ефективного
використання інформаційно-комунікаційних технологій у
навчально-виробничому процесі професійно-технічних навчальних
закладів Н А К А З У Ю:
1. Запровадити освітню програму "Intel(R) Навчання для
майбутнього" щодо навчання педагогічних працівників ефективному
використанню інформаційно-комунікаційних технологій у
навчально-виробничому процесі професійно-технічних навчальних
закладів.
2. Затвердити Програму запровадження освітньої програми
"Intel(R) Навчання для майбутнього" (додаток 1), Склад робочої
групи для супроводу та узагальнення результатів освітньої програми
(додаток 2).
3. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь освіти і науки обласних. Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій, директорам
Донецького інституту післядипломної (А.С.Нікуліна), Київського
професійно-педагогічного коледжу імені Антона Макаренка
(О.І.Щербак), професійно-технічних навчальних закладів:
3.1) забезпечити необхідні умови для проведення навчальних
тренінгів (в тому числі потужності каналів підключення до
Інтернету), а також підбір і підготовку учасників освітньої
програми відповідно до вимог, що додаються (додатки 3, 4);
3.2) визначити відповідальних за проведення заходів щодо
впровадження освітньої програми "Intel(R) Навчання для
майбутнього".
4. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.),
Науково-методичному центру професійно-технічної освіти
(Паржницький В.В.):
4.1) надати організаційну та науково-методичну допомогу
освітнім установам та професійно-технічним навчальним закладам,
які беруть участь у освітній програмі "Intel(R) Навчання для
майбутнього".
4.2) забезпечити систематичний моніторинг результатів
впровадження освітньої програми "Intel(R) Навчання для
майбутнього" з метою подальшого вдосконалення
навчально-методичного забезпечення й запровадження набутого
позитивного досвіду в практику діяльності професійно-технічних
навчальних закладів.
5. Наказ опублікувати в "Інформаційному збірнику Міністерства
освіти і науки України", газеті "Освіта України", журналі
"Професійно-технічна освіта", розмістити на сайтах міністерства та
програми "Intel(R) Навчання для майбутнього".
6. Контроль за виконанням наказу покласти на першого
заступника міністра Жебровського Б.М.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1до наказу МОН України
запровадження освітньої програми
"Intel(R) Навчання для майбутнього"
щодо навчання педагогічних працівників
професійно-технічних навчальних закладів
Мета і основні завдання
Мета: впровадити методичну систему навчання педагогічних
працівників професійно-технічних навчальних закладів ефективному
використанню інформаційно-комунікаційних технологій в
навчально-виробничому процесі.
Основними завданнями програми є:
- створення передумов для входження освіти України до єдиного
європейського освітнього простору шляхом впровадження в систему
професійно-технічної освіти України методичної системи навчання
педагогічних працівників ефективному використанню
інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виробничому
процесі; - інформатизація навчально-виробничого процесу в
професійно-технічних навчальних закладах; - створення інформаційного ресурсу в системі
професійно-технічної освіти.
Основні етапи виконання
Програма передбачає два етапи реалізації визначених у ній
завдань: перший етап (2006 р.): - підготовка 30 регіональних координаторів програми (2
тренінги); - підготовка 60 регіональних тренерів-методистів з числа
викладачів професійно-технічних навчальних закладів (4 тренінги); - підготовка 15 тренерів-методистів з числа викладачів
Донецького інституту післядипломної освіти інженерно-педагогічних
працівників АПН України (1 тренінг); - підготовка 15 тренерів-методистів з числа викладачів
індустріально-педагогічних коледжів (1 тренінг); - проведення навчання педагогічних працівників
професійно-технічних навчальних закладів у регіональних
комп'ютерних центрах підготовленими тренерами. - аналіз, узагальнення результатів та внесення корективів до
освітньої програми; - впровадження програми для більшого масиву педагогічних
працівників професійно-технічних навчальних закладів.
Очікувані результати:
1. Запровадження системи методичної підготовки педагогічних
працівників професійно-технічних навчальних закладів щодо
ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій у
навчально-виробничому процесі.
2. Планується: - підготовка методистів-координаторів - 30 (2006 р.); - підготовка тренерів-методистів - 90 (2006 р.), 100
(2007 р.), 100 (2008 р.), 100 (2009 р.), 100 (2010 р.), - перепідготовка педагогічних працівників
професійно-технічних навчальних закладів - 1 500 (2006 р.), 3 000
(2007 р.), З 000 (2008 р.), З 000 (2009 р.), 3000 (2010 р.); - підготовка вчителів та студентів індустріально-педагогічних
коледжів - 500 чоловік (2006 р.), 1000 (2007 р.), 1000 (2008 р.),
1000 (2009 р.), 1000 (2010 р.).
3. Реалізація нових підходів до організації
навчально-виробничого процесу шляхом ефективного використання
інформаційно-комунікаційних технологій, активізація самостійної
дослідницької діяльності учнів професійно-технічних навчальних
закладів.
4. Підвищення якості підготовки конкурентоспроможних на ринку
праці випускників професійно-технічних навчальних закладів за
умови інтенсивного розвитку інформаційно-комунікаційних
технологій.
Додаток 2до наказу МОН України
робочої групи супроводу та узагальнення
запровадження освітньої програми
"Intel(R) Навчання для майбутнього"
у професійно-технічних навчальних закладах
------------------------------------------------------------------ |Десятов Тимофій |- директор департаменту професійно-технічної | |Михайлович |освіти Міністерства освіти і науки України, | | |керівник робочої групи | |------------------+---------------------------------------------| |Чаржницький Віктор|- директор Науково-методичного центру | |Валентинович |професійно-технічної освіти Міністерства | | |освіти і науки України, заступник керівника | | |робочої групи | |------------------+---------------------------------------------| |Нанаєва Тетяна |- директор освітніх програм Intel | |Василівна |Microelectronics Ukraine, Ltd, (за згодою) | |------------------+---------------------------------------------| |Морзе Наталія |- проректор з наукової роботи Академії праці | |Вікторівна |і соціальних відносин Федерації профспілок | | |України, доктор педагогічних наук, професор, | | |науковий керівник програми (за згодою) | |------------------+---------------------------------------------| |Нікуліна Ала |- ректор Донецького інституту післядипломної | |Степанівна |освіти інженерно-педагогічних працівників АПН| | |України, кандидат педагогічних наук, | | |професор. Заслужений працівник народної | | |освіти України, академік міжнародної кадрової| | |Академії ЮНЕСКО | |------------------+---------------------------------------------| |Астряб Юрій |- завідувач відділу методичного забезпечення | |Сергійович |інформатизації та комп'ютеризації | | |професійно-технічної освіти | | |Науково-методичного центру | | |професійно-технічної освіти Міністерства | | |освіти і науки України | |------------------+---------------------------------------------| |Онопрієнко Людмила|- завідувач сектору відділу методичного | |Михайлівна |забезпечення інформатизації та | | |комп'ютеризації професійно-технічної освіти | | |Науково-методичного центру | | |професійно-технічної освіти Міністерства | | |освіти і науки України | |------------------+---------------------------------------------| |Щербак Ольга |- директор Київського | |Іванівна |професійно-педагогічного коледжу імені Антона| | |Макаренка, кандидат педагогічних наук, | | |доцент, член-кореспондент АПН України | |------------------+---------------------------------------------| |Акімов Олександр |- головний спеціаліст відділу професійної | |Олексійович |підготовки робітничих кадрів департаменту | | |професійно-технічної освіти Міністерства | | |освіти і науки України | |------------------+---------------------------------------------| |Возненко Людмила |- викладач предмету "Інформатика та | |Іванівна |інформаційні технології", майстер виробничого| | |навчання Міжрегіонального вищого професійного| | |училища зв'язку м. Києва | ------------------------------------------------------------------
Додаток 3до наказу МОН України
до комп'ютерного класу
для проведення тренінгів за програмою
"Intel (R) Навчання для майбутнього"
Класи мають бути оснащені: - 10-20 комп'ютерів нового покоління з операційними системами
Windows XP, бажано з українським інтерфейсом (MS Word, MS Excel,
MS Power Point, Internet Explorer + MS Publisher (не нижче XP), MS
Outlook). - Всі комп'ютери мають бути в локальній мережі та підключені
до Internet за окремо виділеною лінією (не dial-up).
Необхідне обладнання: - принтер - фліпчарт (блокнот А1) або папір формату А1 для запису
(20 арк.) - сканер - ксерокс - мультимедійний проектор та екран або графопроектор
(кодоскоп) - мікрофон та гучномовці* - цифровий фотоапарат/ відеокамера* - папір А4
Умови: - Комп'ютери мають мати достатньо місця на жорсткому диску
для інсталяції програми MS Publisher (XP) і збереження власних
продуктів, створених учасниками тренінгу - Умови в класі мають бути комфортними для створення творчої
атмосфери. (Бажано, щоб клас знаходився поруч з місцем проживання
та харчування учасників)* - У разі, коли клас не підключено до мережі Інтернет, треба
мати емуляційні диски або електронні енциклопедії з різних
навчальних предметів - Бажано мати електронні енциклопедії та педагогічні
програмні засоби навчального призначення - Адміністрація навчального закладу/установи має надати
можливість користуватись обладнанням для проведення тренінгу
протягом 6 діб тижня: 48 годин аудиторних занять + 20 годин
самостійних занять. Можливі наступні моделі проведення тренінгів: 1. 6 днів поспіль (найбільш ефективна); 2. З дні + 3 дні; 3. 2 дні + 2 дні + 2 дні.
Додаток 4до наказу МОН України
до учасників освітньої програми
Учасники освітньої програми мають бути: методистами регіональних науково(навчально)-методичних
центрів професійно-технічної освіти, педагогічними працівниками
професійно-технічних навчальних закладів, педагогічними
працівниками та студентами індустріально-педагогічних коледжів,
педагогічними працівниками Донецького інституту післядипломної
освіти інженерно-педагогічних працівників АПН України
Вони повинні мати стійкі, розвинені навички роботи на
комп'ютері, а саме: - набору, форматування та редагування тексту; - копіювання, зберігання, видалення та вставки текстів та
графіків; - зберігання електронних документів; - користування електронною поштою; - здійснення навігації та пошуку в мережі Інтернет; - користування операційною системою Windows* 98, 2000, ХР,
або 2003.
Додаткові необхідні навички та досвід: - обізнаність з MS*Word, MS*Excel, MS* Power Point; - застосування інтерактивних технологій в навчанні; - створення веб-сторінки (бажано); - проведення занять для дорослих; - розвинені комунікативні навички.
Тренери-методисти програми повинні: - обов'язково пройти 48 годинний тренінг у класі, а також
провести не менш 20 годин поза класом, для створення свого
Портфоліо(1) навчального проекту, який інтегрує
інформаційно-комунікаційні технології в реально існуючі навчальні
плани; - розуміти та бути готовими використовувати інноваційні
методики (метод навчальних проектів та інші); - мати змогу проводити 48 годинні інтерактівні тренінги за
програмою 3-4 раз на рік;
Сертифікація тренерів: По закінченні 48-годинного тренінгу учасники мають: - запровадити свої навчальні проекти в реальному
навчально-виховному процесі; - провести принаймні 1 пробний тренінг (бета-тренінг) з
викладачами; - подати Портфоліо учасників свого тренінгу експерту
програми; - пройти 24-годинний майстер-клас за програмою "Intel(R)
Навчання для майбутнього". Всі Портфоліо учасників тренінгів
зберігаються тренерами на CD-RW, надаються експертам Програми
протягом доби для аналізу, і є підставою для надання звання
тренера програми "Intel(R) Навчання для майбутнього". Всі ці заходи є обов'язковою умовою отримання звання
"тренер".
--------------- (1) Портфоліо навчального проекту включає: 1) План проекту, навчальні цілі якого враховуватимуть вимоги
державних освітніх стандартів та державних навчальних програм. 2) Приклади робіт, підготовлених слухачем у ролі учня за
допомогою комп'ютера: - учнівської мультимедійної презентації; - учнівської публікації (інформаційний бюлетень чи буклет); - учнівського веб-сайту. 3) Форми та критерії оцінювання діяльності учнів по
створенню: - мультимедійної комп'ютерної презентації; - публікації (інформаційного бюлетеня чи буклету); - веб-сайту. 4) Дидактичні матеріали для учнів: - роздаткові матеріали, тести для учнів, шаблони документів. 5) Методичні матеріали для вчителя: - вчительська мультимедійна презентація, публікація
(інформаційним бюлетень або буклет) чи веб-сайт; - інструкції по організації роботи в Проекті, правила роботи
з різним обладнанням тощо. 6) План реалізації Проекту. 7) Список інформаційних джерел.