ДЕРЖАВНА МІЖВІДОМЧА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ З ЕЛЕКТРОННИХКОНТРОЛЬНО-КАСОВИХ АПАРАТІВ
П Р О Т О К О Л
N 2 від 06.07.95м.Київ
vd950706 vn2
Затвердженорішенням Державної міжвідомчої
експертної комісії з електронних
контрольно-касових апаратів
протоколом N 2 від 06.07.95 р.
Технічні вимоги до електроннихконтрольно-касових апаратів
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Державноїкомісії з питань впровадження електронних систем і
засобів контролю та управління товарним і грошовим
обігом від 21.05.97 ( za269-97 )
1. Технічні засоби, які віднесені доелектронних контрольно-касових апаратів
1.1. Електронні контрольно-касові апарати (далі - ЕККА)
виготовлені у вигляді єдиної конструкції (моноблоку), які
забезпечують виконання всіх функцій контролю за
фінансово-господарською діяльністю суб'єктів підприємницької
діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг,
незалежно від можливості зв'язку з комп'ютерами та іншими
технічними засобами. 1.2. ЕККА блочної конструкції, комп'ютеризовані
контрольно-касові апарати і комп'ютерні системи, що забезпечують
виконання належних функцій ЕККА. 1.3. Окремі технічні пристрої, що забезпечують виконання
функцій ЕККА працюючи спільно з комп'ютерами або у складі апаратів
блочної конструкції. 1.4. Технічні засоби, які віднесені до ЕККА, повинні мати
блок енергонезалежної фіскальної пам'яті, що не стирається і
виключає зміну попередньо занесеної інформації. 1.5. Терміни та визначення, що стосуються ЕККА, наведені в
додатку N 1.
2. Обов'язкові технічні вимоги до ЕККА
2.1. ЕККА повинен мати корпус, конструкція якого не дає змоги
безконтрольного доступу до функціональних блоків ЕККА і, окремо,
до блоку фіскальної пам'яті. 2.2. ЕККА повинен пломбуватись: пломба повинна знаходитись на
поверхні корпусу, яка доступна для швидкого візуального визначення
її цілосності. Фіскальна пам'ять повинна пломбуватися окремо. 2.3. ЕККА повинен мати годинник - календар реального часу,
який працює незалежно від підключення ЕККА до електроживлення і
виключає необхідність занесення дати та часу перед початком
роботи. 2.4. ЕККА повинен забезпечувати збереження інформації в
оперативній і фіскальній пам'яті та у годиннику-календарю при
раптовому виведенні ЕККА з робочого стану без пошкодження пломб
або корпусу ЕККА, в т.ч. через відключення електроживлення. 2.5. ЕККА повинен забезпечувати збереження інформації в
оперативній пам'яті та у годиннику-календарю при виключенні
електроживлення не менш, як на 1440 годин. 2.6. ЕККА повинен забезпечувати неможливість занесення
звітної інформації до блоку фіскальної пам'яті, якщо в
годиннику-календарю встановлена дата, яка передує даті останнього
денного звіту. 2.7. ЕККА повинен забезпечувати неможливість зміни або
знищення алгоритмів роботи, інформації в оперативній і фіскальній
пам'яті та зміни дати у годиннику-календарю без пошкодження пломб
або корпусу ЕККА. Програмний і апаратний захист алгоритмів збору
та реєстрації фіскальних даних ЕККА, інформації в оперативній і
фіскальній пам'яті та у годиннику-календарю не повинен базуватись
на припущенні, що конструкція, алгоритми захисту інформації або
паролі (ключові слова) не можуть стати відомими небажаним особам
для зловживання. 2.8. ЕККА повинен забезпечувати друк паперової контрольної
стрічки в єдиному робочому циклі з касовими чеками (квитанціями),
на якій відображаються в копії реквізити і показники виданих
покупцям (замовникам) касових чеків (квитанцій). Допускається не
відображати на контрольній стрічці назву та місце знаходження
підприємства, що реалізує товари (надає послуги). 2.9. ЕККА повинен мати спеціальний замок з комплектом ключів
для введення в робочий стан, яким можна здійснювати перемикання
режимів роботи ЕККА. Замість механічного замка дозволяється
використовувати паролі, що мають не менше 4 цифр. 2.10. ЕККА повинен автоматично блокуватися у випадках: зниження напруги електричного живлення нижче значення, що
вказано в технічних умовах на конкретний ЕККА; відсутності чекової і(або) контрольної стрічок; відключення механізму друку; порушення послідовності виконання операцій, яка передбачена
алгоритмами роботи конкретного ЕККА; перевершення розрядності чисел, які обробляються; переповнення, несправності або відключення фіскальної
пам'яті. 2.11. ЕККА повинен попереджувати про наступне вичерпання
ємності фіскальної пам'яті не менш, як за 30 останніх занесень
інформації денних звітів. 2.12. Блокування справного ЕККА не повинно приводити до
втрати інформації на документі, що друкується. 2.13. Після усунення причин блокування ЕККА повинен
забезпечити можливість повторення або завершення касової операції,
що була перервана. 2.14. ЕККА повинен мати два індикатора - клієнта та касира
(оператора). Допускається відсутність індикатора клієнта в
портативних ЕККА з вбудованим автономним джерелом живлення.
3. Обов'язкові вимоги до виконання фіскальних функцій
3.1. Технічні засоби, які віднесені до ЕККА, повинні
забезпечувати друк та видачу касового чека (квитанції), всі назви
і літерні скорочення якого виконані державною мовою, і який
містить: назву та місце знаходження підприємства; ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА; реєстраційний номер ЕККА, що надається Державною податковою
інспекцією; послідовний номер касового чека (квитанції); дату і час видачі касового чека (квитанції); найменування кожного товару (послуги); вартість та код ставки податку на добавлену вартість (далі -
ПДВ) кожного товару (послуги); кількість (якщо кількість не дорівнює одиниці) та ціну товару
(послуги); загальну вартість всіх придбаних товарів (наданих послуг). 3.2. ЕККА повинен забезпечувати щоденний друк та видачу
фіскального звітного чека (квитанції), всі назви і літерні
скорочення якого виконані державною мовою, і який є бухгалтерським
документом підприємства. Він містить: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА; реєстраційний номер ЕККА; коди та ставки ПДВ (у відсотках); суми денних оборотів з реалізації товарів (надання послуг) по
кожній ставці ПДВ окремо; суми ПДВ по кожній ставці ПДВ окремо; суму денного обороту з реалізації товарів (надання послуг),
яка не підлягає оподаткуванню; загальну суму денного обороту з реалізації товарів (надання
послуг); кількість касових чеків (квитанцій), виданих за день, або
номер останнього касового чека (квитанції); дату і час видачі фіскального звітного чеку (квитанції). 3.3. ЕККА повинен мати захищений блок енергонезалежної
фіскальної пам'яті, яка не стирається без пошкодження ЕККА або
його складових частин, і забезпечує збереження загальної і звітної
інформації на протязі всього періоду експлуатації ЕККА. Загальна інформація містить: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА, що складається не
менш, як з 2 літер і 8 цифр, та дату його занесення; реєстраційний номер ЕККА, що складається не менш, як з 10
цифр, та дату його останньої зміни; проценти оподаткування не менше, як по чотирьох групах ПДВ та
дату їх зміни в ЕККА. Звітна інформація включає підсумкові дані фіскальних звітних
чеків (квитанцій) за кожний робочий день і містить: суми денних оборотів з реалізації товарів (надання послуг) по
кожній ставці ПДВ окремо; суму денного обороту з реалізації товарів (надання послуг),
яка не підлягає оподаткуванню; кількість касових чеків (квитанцій), виданих за день, або
номер останнього касового чеку (квитанції); номер та дату видачі фіскального звітного чека (квитанції). Занесення звітної інформації до блоку фіскальної пам'яті ЕККА
повинно здійснюватись одночасно з друком фіскального звітного чека
(квитанції). Ємність фіскальної пам'яті ЕККА повинна забезпечувати
не менш, як 2000 занесень інформації денних звітів при умові
реєстрації податків по 4-х ставках ПДВ. 3.4. ЕККА повинен виконувати періодичні звіти фіскальної
пам'яті за будь який відрізок часу з початку його експлуатації.
Вони містять: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА та дату його
занесення; реєстраційний номер ЕККА та дату його останньої зміни (або
всі номери з датами їх змін за означений відрізок часу); коди та всі ставки ПДВ (у відсотках), що використовуються, та
дату їх останньої зміни в ЕККА (або всі ставки ПДВ, що
використовувались, з датами їх змін за означений відрізок часу); суми денних оборотів з реалізації товарів (послуг) по кожній
ставці ПДВ окремо за означений відрізок часу; суми ПДВ по кожній ставці ПДВ окремо за означений відрізок
часу; суму денних оборотів з реалізації товарів (послуг) за
означений відрізок часу, які не підлягають оподаткуванню; загальну суму денних оборотів з реалізації товарів (послуг)
за означений відрізок часу; кількість касових чеків (квитанцій), виданих за означений
відрізок часу; номери і дати видачі першого і останнього фіскальних звітних
чеків (квитанцій) за означений відрізок часу.
4. Обов'язкові вимоги до виконання фіскальнихфункцій ЕККА для пунктів обміну валют
4.1. ЕККА для пунктів обміну валют повинні забезпечувати друк
та видачу касового чека (квитанції), всі назви і літерні
скорочення якого виконані державною мовою, і який містить: назву та місце знаходження пункту обміну; ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА; реєстраційний номер ЕККА; послідовний номер касового чека (квитанції); дату і час видачі касового чека (квитанції); найменування кожної валюти, що обмінюється; найменування операції обміну (купівля - продаж); курс обміну кожної валюти, що обмінюється; кількість кожної валюти, що обмінюється, в одиницях
відповідної валюти; вартість кожної валюти, що обмінюється, в одиницях
національної валюти; загальну суму, що стягується з клієнта або виплачується
клієнту. Касовий чек (квитанція) повинен забезпечувати чітке
розрізнення сум, що стягуються з клієнта або виплачуються клієнту. 4.2. ЕККА повинен забезпечувати щоденний друк та видачу
фіскального звітного чека (квитанції), всі назви і літерні
скорочення якого виконані державною мовою, і який є бухгалтерським
документом пункту обміну. Він містить: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА; реєстраційний номер ЕККА; обігово-сальдову відомість по кожній іноземній валюті окремо
з урахуванням сум нереалізаційних операцій (отримання валюти в
касі банку та інкасація валюти) в одиницях відповідної іноземної
валюти та в національних грошових одиницях; денний курс обміну (продажу та купівлі) іноземної валюти по
кожній валюті окремо; загальну суму денного обороту з продажу та купівлі всіх валют
разом в одиницях національної валюти; кількість касових чеків (квитанцій) виданих за день або номер
останнього касового чека (квитанції); номер та дату видачі фіскального звітного чеку (квитанції). 4.3. ЕККА повинен мати захищений блок енергонезалежної
фіскальної пам'яті, яка не стирається без пошкодження ЕККА або
його складових частин, і забезпечує збереження загальної і звітної
інформації на протязі всього періоду експлуатації ЕККА. Загальна інформація містить: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА, що складається не
менш, як з 2 літер і 8 цифр, та дату його занесення; реєстраційний номер ЕККА, що складається не менш, як з
10 цифр, та дату його останньої зміни; Звітна інформація включає підсумкові дані фіскальних звітних
чеків (квитанцій) за кожний робочий день і містить: суми денних оборотів по кожній іноземній валюті окремо в
одиницях валюти; загальну суму денного обороту з продажу та купівлі всіх
іноземних валют разом в одиницях національної валюти; кількість касових чеків (квитанцій), виданих за день, або
номер останнього касового чека (квитанції); дату занесення звітної інформації. Занесення звітної інформації до блоку фіскальної пам'яті ЕККА
повинно здійснюватись одночасно з друком фіскального звітного чека
(квитанції). Ємність фіскальної пам'яті ЕККА повинна забезпечувати
не менш, як 2000 занесень інформації денних звітів при умові
реєстрації по 4-х валютах. 4.4. ЕККА повинен виконувати періодичні звіти фіскальної
пам'яті за будь який відрізок часу з початку його експлуатації.
Вони містять: ідентифікаційний (заводський) номер ЕККА та дату його
занесення; реєстраційний номер ЕККА та дату його останньої зміни (або
всі номери з датами їх змін за означений відрізок часу); загальну суму денних оборотів по кожній іноземній валюті
окремо в одиницях валюти за означений відрізок часу; загальну суму денних оборотів з продажу та купівлі всіх валют
разом в одиницях національної валюти за означений відрізок часу; кількість касових чеків (квитанцій) виданих за означений
відрізок часу; номери і дати видачі першого і останнього фіскальних звітних
чеків (квитанцій) за означений відрізок часу.
5. Загальні технічні вимоги до ЕККА
5.1. В залежності від конструкції і функціональних
можливостей ЕККА поділяються на портативні, автономні стаціонарні
і системні ЕККА. 5.2. Основні параметри ЕККА повинні відповідати наведеним в
таблиці N 1.Таблиця N 1
—————————————————————————————————————————————————————————————————— | N | |порта-|автономні|систе-| |п/п| Найменування параметру |тивні |стаціона-|мні | | | |ЕККА |рні ЕККА|ЕККА | |———+————————————————————————————————————+——————+—————————+——————| | 1.|Кількість програмуємих товарів | | | | | |(послуг), не менше | 100 | 200 | 2000 | | | | | | | | 2.|Кількість розрядів, не менше, для: | | | | | |сум, що вводяться | 7 | 8 | 9 | | |цін, що програмуються | 7 | 8 | 9 | | |сум, що відображаються індикаторами | 8 | 9 | 10 | | |денних підсумків | 9 | 9 | 10 | | |періодичних підсумків | 12 | 12 | 12 | | |паролей касира (оператора) | 4 | 4 | 4 | | | | | | | | 3.|Кількість відділів, не менше | 4 | 8 | 10 | | | | | | | | 4.|Кількість касирів (операторів), | | | | | |не менше | 1 | 2 | 8 | | | | | | | | 5.|Наявність грошової скриньки | - | * | + | | | | | | | | 6.|Кількість груп товарів (послуг) по | | | | | |оподаткуванню, не менше | 4 | 4 | 4 | | | | | | | | 7.|Касові операції, що виконуються: | | | | | |реєстрація оплати готівкою | + | + | + | | |реєстрація оплати в кредит | - | + | + | | |реєстрація оплати платіжним чеком | | | | | |(талоном) | - | + | + | | |реєстрація оплати платіжною карткою | - | * | * | | |реєстрація комбінованої оплати | - | * | + | | |множення ціни на кількість товару | | | | | |(послуг) | + | + | + | | |множення ціни на дрібну кількість | | | | | |товару, з урахуванням не менш 3-х | | | | | |знаків після коми | + | + | + | | |обчислення процентної надбавки або | | | | | |знижки | + | + | + | | |облік грошових сум | + | + | + | | |роздільний облік даних по товарах | | | | | |(послугах) | + | + | + | | |обчислення суми здачі | * | + | + | | |повторення операції | * | + | + | | |анулювання операції до закриття | | | | | |касового чеку (квитанції) | + | + | + | | |виправлення помилки касира (опера- | | | | | |тора) до виводу інформації на друк, | | | | | |технічний носій або в канал зв'язку | + | + | + | | |обчислення проміжних підсумків | + | + | + | | |обчислення загальних підсумків | + | + | + | | |службове внесення грошей | + | + | + | | |службова видача грошей | + | + | + | | | | | | | | 8.|Наявність вологозахищеної клавіатури| + | * | * | | | | | | | | 9.|Можливість підключення зовнішніх | | | | | |пристроїв: | | | | | |зчитувач штрихового кода | - | * | + | | |зчитувач платіжних карт | - | * | * | | |електронні ваги | - | * | * | | |додаткова грошова скринька | - | * | * | | |канал зв'язку з ЕОМ | - | * | + | ———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————— | N | |порта-|автономні|систе-| |п/п| Найменування параметру |тивні |стаціона-|мні | | | |ЕККА |рні ЕККА|ЕККА | |———+————————————————————————————————————+——————+—————————+——————| | 1.|Кількість програмуємих товарів | | | | | |(послуг), не менше | 100 | 200 | 2000 | | | | | | | | 2.|Кількість розрядів, не менше, для: | | | | | |сум, що вводяться | 7 | 8 | 9 | | |цін, що програмуються | 7 | 8 | 9 | | |сум, що відображаються індикаторами | 8 | 9 | 10 | | |денних підсумків | 9 | 9 | 10 | | |періодичних підсумків | 12 | 12 | 12 | | |паролей касира (оператора) | 4 | 4 | 4 | | | | | | | | 3.|Кількість відділів, не менше | 4 | 8 | 10 | | | | | | | | 4.|Кількість касирів (операторів), | | | | | |не менше | 1 | 2 | 8 | | | | | | | | 5.|Наявність грошової скриньки | - | * | + | | | | | | | | 6.|Кількість груп товарів (послуг) по | | | | | |оподаткуванню, не менше | 4 | 4 | 4 | | | | | | | | 7.|Касові операції, що виконуються: | | | | | |реєстрація оплати готівкою | + | + | + | | |реєстрація оплати в кредит | - | + | + | | |реєстрація оплати платіжним чеком | | | | | |(талоном) | - | + | + | | |реєстрація оплати платіжною карткою | - | * | * | | |реєстрація комбінованої оплати | - | * | + | | |множення ціни на кількість товару | | | | | |(послуг) | + | + | + | | |множення ціни на дрібну кількість | | | | | |товару, з урахуванням не менш 3-х | | | | | |знаків після коми | + | + | + | | |обчислення процентної надбавки або | | | | | |знижки | + | + | + | | |облік грошових сум | + | + | + | | |роздільний облік даних по товарах | | | | | |(послугах) | + | + | + | | |обчислення суми здачі | * | + | + | | |повторення операції | * | + | + | | |анулювання операції до закриття | | | | | |касового чеку (квитанції) | + | + | + | | |виправлення помилки касира (опера- | | | | | |тора) до виводу інформації на друк, | | | | | |технічний носій або в канал зв'язку | + | + | + | | |обчислення проміжних підсумків | + | + | + | | |обчислення загальних підсумків | + | + | + | | |службове внесення грошей | + | + | + | | |службова видача грошей | + | + | + | | | | | | | | 8.|Наявність вологозахищеної клавіатури| + | * | * | | | | | | | | 9.|Можливість підключення зовнішніх | | | | | |пристроїв: | | | | | |зчитувач штрихового кода | - | * | + | | |зчитувач платіжних карт | - | * | * | | |електронні ваги | - | * | * | | |додаткова грошова скринька | - | * | * | | |канал зв'язку з ЕОМ | - | * | + | —————————————————————————————————————————————————————————————————— Умовні позначення: "+" - обов'язковий параметр; "-" - необов'язковий параметр; "*" - параметр за вимогами замовника.
Примітка. Параметри ЕККА, наведені в таблиці N 1, стосуються
універсальних ЕККА для торгівлі і сфери послуг. Параметри
спеціалізованих ЕККА повинні відповідати своїм ТУ, погодженим
Головною Державною податковою інспекцією.
5.3. В залежності від конструкції і функціональних
можливостей ЕККА для пунктів обміну валют поділяються на автономні
стаціонарні і системні ЕККА. 5.4. Основні параметри ЕККА для пунктів обміну валют повинні
відповідати наведеним в таблиці N 2.
Таблиця N 2—————————————————————————————————————————————————————————————————— | N | |автономні|системні| |п/п| Найменування параметру |стаціона-| ЕККА | | | |рні ЕККА| | |———+—————————————————————————————————————————+—————————+————————| | 1.| Кількість валют, що обмінюються, не | | | | | менше | 15 | 20 | | | | | | | 2.| Кількість розрядів, не менше, для: | | | | | сум, що вводяться | 8 | 9 | | | курсів валют, що програмуються | 8 | 9 | | | сум, що відображаються індикаторами | 9 | 10 | | | денних підсумків | 9 | 10 | | | періодичних підсумків | 12 | 12 | | | паролей касирів (операторів) | 4 | 4 | | | | | | | 3.| Кількість касирів (операторів), | | | | | не менше | 2 | 8 | | | | | | | 4.| Наявність грошової скриньки | * | * | | | | | | | 5.| Касові операції, що виконуються: | | | | | реєстрація оплати готівкою | + | + | | | реєстрація оплати платіжним чеком | | | | | (талоном) | + | + | | | реєстрація оплати платіжною карткою | * | * | | | реєстрація комбінованої оплати | * | + | | | множення курсу на кількість валюти | | | | | з урахуванням не менш 2-х знаків після | | | | | коми | + | + | | | обчислення процентної надбавки або | | | | | знижки | + | + | | | облік грошових сум | + | + | | | роздільний облік даних по валютах | + | + | | | обчислення суми здачі | + | + | | | повторення операції | + | + | | | анулювання операції до закриття чека | | | | | (квитанції) | + | + | | | виправлення помилки касира (оператора) | | | | | до виводу інформації на друк, технічний | | | | | носій або в канал зв'язку | + | + | | | обчислення проміжних підсумків | + | + | | | обчислення загальних підсумків | + | + | | | службове внесення грошей в національній | | | | | та іноземних валютах | + | + | | | службова видача грошей в національній | | | | | та іноземних валютах | + | + | | | | | | | 6.| Контроль залишків національної та іно- | | | | | земних валют | + | + | | | | | | | 7.| Можливість підключення зовнішніх | | | | | пристроїв: | | | | | зчитувач платіжних карт | * | * | | | канал зв'язку з ЕОМ | * | + | —————————————————————————————————————————————————————————————————— Умовні позначення: "+" - обов'язковий параметр; "*" - параметр за вимогами замовника.
5.5. Електричне живлення ЕККА повинно здійснюватись від
мережі змінного струму 220 В частотою 50 Гц. Електричне живлення портативних ЕККА повинно здійснюватись
від автономного джерела живлення, ємність якого повинна бути
достатньою для друку не менш як 1000 касових чеків (квитанцій) по
15 рядків в кожному. Живлення портативних ЕККА від мережі змінного
струму напругою 220 В дозволяється здійснювати через додатковий
адаптер. 5.6. Швидкість друку ЕККА повинна бути не менше 2 рядків на
секунду (або не менше 80 знаків на секунду, якщо кількість знаків
у рядку перевищує 40). Максимальна кількість знаків в рядку на
кожному окремому паперовому носію - не менше 16. 5.7. Знаки, які друкуються ЕККА на паперових носіях, повинні
відповідати вимогам: бути чіткими, легко читатися та не допускати розбіжного
тлумачення; висота друкованих знаків повинна бути не менш 2,4 мм, ширина
- не менш 1,36 мм. 5.8. Зображення цифр, літер і символів на індикаторах ЕККА
повинні бути чіткими, добре читатися з відстані до 1 м при
зовнішньому освітленні не більше 500 люкс. 5.9. Написи і літерні скорочення на клавіатурі ЕККА,
інформація, що виводиться на друк та індикацію, повинні бути
виконані державною мовою.
Додаток N 1
Терміни та визначення, що стосуються ЕККА
1. Різновиди ЕККА
1.1. Електронний контрольно-касовий апарат (ЕККА). Електронний апарат для реєстрації касових операцій, збору,
збереження, обліку і видачі фінансової та іншої звітної
інформації, який забезпечує захист від несанкціонованої зміни
алгоритмів роботи та даних, що реєструються. 1.2. Портативний ЕККА. Переносний ЕККА з автономним живленням. 1.3. Автономний стаціонарний ЕККА. ЕККА, призначений для самостійної експлуатації в стаціонарних
умовах без обміну даними по лініях зв'язку з комп'ютером або
іншими ЕККА. 1.4. Системний ЕККА. ЕККА, призначений для експлуатації у складі електронних
систем контролю та управління товарним і грошовим обігом, і який
забезпечує передачу даних між елементами систем по лініях зв'язку. 1.5. Універсальний ЕККА для торгівлі і сфери послуг. ЕККА, призначений для експлуатації на підприємствах торгівлі
і сфери послуг, умови роботи яких не потребують зміни алгоритмів
роботи ЕККА щодо реєстрації і обліку інформації про
товарно-грошовий обіг. 1.6. Спеціалізований ЕККА. ЕККА, призначений для експлуатації на підприємствах сфери
послуг, технологічні особливості роботи яких потребують
застосування спеціалізованих алгоритмів роботи ЕККА щодо
реєстрації і обміну інформації про товарно-грошовий обіг.
2. Загальні поняття
2.1. Реєстраційний номер ЕККА. Номер, виданий контролюючою організацією, під час реєстрації
ЕККА. 2.2. Відділ (у сфері торгівлі і послуг). Група товарів або послуг, об'єднаних однією чи кількома
ознаками. 2.3. Ставка податку на добавлену вартість. Виражена у відсотках частина вартості товару (послуги), яка
підлягає сплаті до державного бюджету. 2.4. Код ставки податку на добавлену вартість. Літерне позначення ставки податку на добавлену вартість. 2.5. Група товарів (послуг) по оподаткуванню. Група товарів (послуг), оподаткування продажу (надання) яких
здійснюється за єдиною ставкою ПДВ. 2.6. Касовий чек (квитанція). Документ, що друкується ЕККА та підтверджує купівлю-продаж
товарів (надання послуг), з реєстрацією на ньому всіх проведених
касових операцій. 2.7. Фіскальний звітний чек (квитанція). Документ, що друкується ЕККА та містить всю звітну інформацію
про суми денних оборотів з реалізації товарів (надання послуг),
податкові відрахування і видані чеки (квитанції). 2.8. Денний звіт. Інформація, яка відповідає змісту фіскального звітного чека. 2.9. Кількість програмуємих товарів (послуг). Максимальна кількість товарів, найменування і ціни яких
можуть бути занесені (запрограмовані) до оперативної пам'яті ЕККА
і використані для роздільного обліку товарів. 2.10. Касир (оператор). Службовець, що реєструє на ЕККА купівлю-продаж товарів
(надання послуг) та розраховується з покупцями (клієнтами) з
видачею касового чека або квитанції. 2.11. Пароль касира (оператора). Індивідуальний код касира (оператора), застосування якого
виключає доступ до роботи на ЕККА іншим особам. 2.12. Роздільний облік даних по товарах (послуг). Облік цін і кількості реалізованих товарів (наданих послуг)
кожного найменування окремо. 2.13. Фіскальна пам'ять. Енергонезалежний по збереженню інформації довгостроковий
запам'ятовуючий пристрій, призначений для реєстрації звітної
підсумкової щоденної інформації з виключенням можливості її зміни. 2.14. Програмна пам'ять. Постійно запам'ятовуючий пристрій, призначений для збереження
програм з алгоритмами роботи ЕККА. 2.15. Оперативна пам'ять. Оперативний запам'ятовуючий пристрій, призначений для
збереження поточної інформації в ЕККА.
3. Функціональні вузли ЕККА
3.1. Блок фіскальної пам'яті. Невід'ємна складова частина ЕККА, що забезпечує реалізацію
функцій фіскальної пам'яті і її конструктивний захист. 3.2. Індикатор клієнта. Складова частина ЕККА, що забезпечує відображення достатньої
для клієнта інформації про проведення касових операцій. 3.3. Індикатор касира (оператора). Складова частина ЕККА, що забезпечує відображення касиру
(оператору) службової інформації про проведення касових операцій. 3.4. Клавіатура. Складова частина ЕККА, що забезпечує ручне введення
інформації і управління касовими операціями ЕККА. 3.5. Грошова скринька. Складова частина ЕККА, яка використовується для накопичення
та збереження денного виторгу готівкою.
4. Основні операції і режими роботи ЕККА
4.1. Касова операція. Логічно завершена процедура, що виконується ЕККА за
визначеним алгоритмом після натиснення однієї або кількох клавіш
на клавіатурі. 4.2. Реєстрація купівлі-продажу товару (надання послуги). Відображення на паперовому носії (чеку, квитанції) і
занесення в пам'ять ЕККА товарних і грошових реквізитів операції
купівлі-продажу товару (надання послуги). 4.3. Режим реєстрації. Основний режим роботи ЕККА, який забезпечує виконання касових
операцій, пов'язаних з купівлєю-продажем товару (наданням
послуги). 4.4. Закриття касового чека (квитанції). Процедура завершення розрахунків з покупцем (клієнтом), що
супроводжується друком всіх необхідних складових частин і
реквізитів касового чеку (квитанції), які роблять його дійсним
документом. Після закриття касового чека (квитанції) внесення
виправлень в нього неможливе. 4.5. Реєстрація оплати готівкою. Операція реєстрації оплати товару (послуги) готівкою і
закриття касового чека (квитанції). 4.6. Реєстрація оплати в кредит. Операція реєстрації безготівкового розрахунку покупця
(клієнта) по фінансовому документу, що дає право на відстрочку
виплати повної вартості товарів (послуг) на певний період. 4.7. Реєстрація оплати платіжним чеком (талоном). Операція реєстрації безготівкового розрахунку покупця
(клієнта) по документу, що гарантує оплату. 4.8. Реєстрація оплати платіжною карткою. Операція реєстрації безготівкового розрахунку покупця
(клієнта) по документу - технічному носію інформації , що гарантує
платіжну спроможність покупця (клієнта). 4.9. Службове внесення грошей. Операція реєстрації службового внесення готівки до грошової
скриньки. 4.10. Службова видача грошей. Операція реєстрації службової видачі готівки з грошової
скриньки.
Затвердженорішенням Державної міжвідомчої
експертної комісії з електронних
контрольно-касових апаратів
протоколом N 2 від 06.07.95 р.
( Положення втратило чинність на підставі РішенняДержавної комісії з питань впровадження електронних
систем і засобів контролю та управління товарним і
грошовим обігом від 21.05.97 ( za269-97 )
Положенняпро Державний реєстр електронних
контрольно-касових апаратів
Загальні положення
1. Положення про Державний реєстр електронних
контрольно-касових апаратів розроблено на виконання постанови
Кабінету Міністрів України від 8 квітня 1995 року N 398
( 398-95-п ) "Про державну міжвідомчу експертну комісію з
електронних контрольно-касових апаратів". 2. Державний реєстр електронних контрольно-касових апаратів
(далі - Державний реєстр) забезпечує реалізацію і використання на
території України моделей електронних контрольно-касових апаратів
(далі - ЕККА), що відповідають встановленим Технічним вимогам і
надійно зберігають інформацію про грошовий обіг, податки та
відрахування до державного бюджету, виключаючи їх навмисну зміну. 3. Державний реєстр дозволяє за допомогою технічних засобів
електронної касової техніки запровадити дійовий контроль з боку
держави за фінансово-господарською діяльністю суб'єктів
підприємницької діяльності всіх форм власності.
Терміни внесення моделі електронногоконтрольно-касового апарату до
Державного реєстру
4. В Державному реєстрі встановлені такі терміни внесення
моделі ЕККА: термін первинної реалізації і реєстрації та термін
використання. 5. Термін первинної реалізації і реєстрації встановлює
відрізок часу, протягом якого дозволена первинна реалізація
конкретним постачальником і первинна реєстрація Державними
податковими інспекціями на території України конкретної моделі
ЕККА. Термін первинної реалізації і реєстрації встановлюється на
період, що дорівнює, як правило, 2 рокам. По закінченні терміну
забороняється реалізація даної моделі ЕККА постачальником і
первинна реєстрація її Державними податковими інспекціями. 6. Термін використання встановлює відрізок часу, протягом
якого дозволено використання на території України конкретної
моделі ЕККА. Як виняток, дозволяється повторна реалізація і
повторна реєстрація моделі Державними податковими інспекціями.
Термін використання встановлюється окремо по кожній моделі ЕККА і,
як правило, дорівнює терміну вичерпання її ресурсів (перш за все -
ресурсів фіскальної пам'яті). 7. На території України забороняється використання моделі
ЕККА, термін використання якої, встановлений Державним реєстром,
вичерпався. Протягом місяця після закінчення терміну використання,
модель ЕККА знімається з реєстрації Державними податковими
інспекціями.
Порядок внесення моделі електронногоконтрольно-касового апарату до
Державного реєстру
8. Внесення конкретної моделі ЕККА до Державного реєстру
здійснюється рішенням Державної міжвідомчої експертної комісії по
електронних контрольно-касових апаратах (далі - ДМЕК). 9. До Державного реєстру вносяться моделі ЕККА як
вітчизняного, так і імпортного виробництва, що завозяться в
Україну з додержанням вимог чинного митного законодавства. 10. Для внесення моделі ЕККА до Державного реєстру заявник
подає в ДМЕК: заяву встановленого зразка (додаток N 1); статут постачальника, зареєстрований у виконкомі районної
(міської) Ради народних депутатів; зразок моделі ЕККА і фотографію або рекламний проспект з
фотографією зразка ЕККА; сертифікат відповідності стандартам безпеки (якщо модель
проходила сертифікаційні випробування); зразки чеків, що друкуються ЕККА; технічний паспорт або інший документ, що містить докладний
опис технічних і функціональних характеристик моделі ЕККА і
гарантійні зобов'язання її постачальника; експлуатаційну документацію (керівництво користувача); документи, що підтверджують виробництво або постачання
зазначеної кількості ЕККА, а також постачання запасних частин,
ремонтної документації, підмінного фонду; документи, що підтверджують забезпечення експлуатації моделі
ЕККА витратними матеріалами (паперовими і фарбуючими стрічками,
картриджами, чорнилом та ін.) Всі документи повинні бути виконані державною мовою і
належним чином оформлені. 11. Робоча група після експертизи поданих документів і зразка
моделі ЕККА приймає рішення про доцільність сертифікації даної
моделі ЕККА на відповідність Технічним вимогам та вимогам безпеки.
Оплата всіх витрат по проведенню експертизи і сертифікації
незалежно від результату проводиться заявником. Висновок робочої
групи оформлюється Протоколом у двох примірниках, один із яких
надається заявнику. 12. Сертифікацію моделі ЕККА на відповідність Технічним
вимогам та вимогам безпеки проводить Орган сертифікації продукції
та систем якості - Український державний науково-виробничий центр
стандартизації, метрології та сертифікації Держстандарту України.
Матеріали по сертифікації відповідності моделі ЕККА подаються в
робочу групу, яка готує документи для розгляду на засіданні ДМЕК. 13. На черговому засіданні ДМЕК приймає рішення про внесення
(або не внесення) конкретної моделі ЕККА до Державного реєстру.
При позитивному рішенні питання ДМЕК встановлює термін первинної
реалізації і реєстрації і термін використання, надає моделі ЕККА
літерну частину ідентифікаційного коду. Копія Протокольного
рішення ДМЕК надається заявнику на протязі 5 днів після засідання. 14. При негативному вирішенні питання повторний розгляд заяви
про внесення моделі ЕККА до Державного реєстру можливий тільки при
наявності у заявника документів, які свідчать про усунення
недоліків, виявлених ДМЕК.
Продовження в Державному реєстрі терміну первинноїреалізації і реєстрації і терміну використання
моделі електронного контрольно-касового апарату
15. Для продовження в Державному реєстрі терміну первинної
реалізації і реєстрації моделі ЕККА, заявник повинен подати до
ДМЕК відповідну заяву, яка містить дані про кількість ЕККА даної
моделі, що знаходяться в експлуатації на території України на
даний момент, перелік сервісних організацій, що здійснюють їх
обслуговування, відгуки сервісних організацій про ремонтоздатність
моделі і виконання постачальником умов забезпечення запасними
частинами і підмінним фондом. Заява приймається не пізніше, ніж за
2 місяці до закінчення встановленого Державним реєстром терміну
первинної реалізації і реєстрації даної моделі. 16. Одночасно з розглядом питання продовження в Державному
реєстрі терміну первинної реалізації і реєстрації ДМЕК приймає
рішення про продовження терміну використання даної моделі ЕККА. 17. Продовження в Державному реєстрі терміну первинної
реалізації і реєстрації і терміну використання моделі ЕККА
оформлюється протокольним рішенням ДМЕК, копія якого надається
заявнику.
Скорочення терміну первинної реалізації і реєстраціїмоделі електронного контрольно-касового апарату
18. Скорочення терміну первинної реалізації і реєстрації
моделі ЕККА здійснюється рішенням ДМЕК у випадках: відсутності організації технічного обслуговування і ремонту
моделі ЕККА на протязі 6 місяців з дня її внесення до Державного
реєстру; зміни постачальника або відмови на постачання даної моделі
ЕККА.
Порядок виведення моделі електронногоконтрольно-касового апарату із Державного реєстру
19. Виведення моделі ЕККА із Державного реєстру здійснюється
рішенням ДМЕК після закінчення терміну використання. 20. Дострокове виведення моделі ЕККА із Державного реєстру до
закінчення терміну використання здійснюється рішенням ДМЕК у
випадках: не відповідності моделі ЕККА сертифікаційним параметрам і
еталонному зразку (за поданням органів Державного стандарту
України); не забезпечення моделлю ЕККА повноти контролю обліку виручки
і податкових відрахувань (за поданням органів Державної податкової
інспекції України). 21. Виведення моделі ЕККА із Державного реєстру забороняє її
виготовлення (для потреб внутрішнього ринку), завезення,
реалізацію, реєстрацію Державними податковими інспекціями і
подальше використання на території України.
Ведення Державного реєстру
22. Вся інформація по Державному реєстру ведеться робочою
групою і зберігається в ДМЕК. 21. Інформація про внесення моделі електронного
контрольно-касового апарату до Державного реєстру (або про
виведення її) публікується в пресі не пізніше 10 днів з моменту
прийняття рішення ДМЕК. 19. Зміни і доповнення до Положення про Державний реєстр
підлягають затвердженню ДМЕК і публікуються в пресі не пізніше 10
днів після затвердження. 20. Форма Державного реєстру електронних контрольно-касових
апаратів наведена в додатку N 2.
Додаток N 1до Положення про Державний реєстр
електронних контрольно-касових
апаратів, дозволених до реалізації
і використання на території України
(рекомендоване)
Голові Державної міжвідомчоїекспертної комісії по електронним
контрольно-касовим апаратам
(Прізвище, ім'я, по батькові)
Заява
Прошу Вас занести до Державного реєстру електронних
контрольно-касових апаратів модель електронного
контрольно-касового апарату (назва моделі) виробництва (назва
фірми, країна). Поставку електронних контрольно-касових апаратів в
Україну буде здійснювати (назва постачальника). Згідно попередньої
домовленості з постачальником передбачається укласти контракт на
поставку в Україну (кількість) одиниць електронних
контрольно-касових апаратів. Постачання запасних частин, підмінного фонду, технічної
документації і навчання користувачів обумовлені за рахунок
гарантійної та оптової знижок. Оплату витрат на проведення експертизи та сертифікації
гарантуємо з розрахункового рахунку (номер) в (назва відділення
банку) міста (адреса) МФВ (номер) Код ОКПО (номер).
Додатки. (згідно з п.10 Положення про Державний реєстр)
Керівник (Прізвище, ім'я, по батькові)
М.П.
Головний бухгалтер (Прізвище, ім'я, по батькові)
Додаток N 2до Положення про Державний реєстр
електронних контрольно-касових
апаратів, дозволених до реалізації
і використання на території України
(обов'язкове)
Державний реєстрелектронних контрольно-касових апаратів—————————————————————————————————————————————————————————————————— | N |Модель|Заяв-|Пос- |Виро-|Літери|Дата| Терміни внесення |При-| |п/п| |ник |та- |бник |іден- |вне-|——————————————————|міт-| | | | |чаль-|(фір-|тифі- |сен-|термін пер-|термін|ка | | | | |ник |ма, |кацій-|ня |винної реа-|вико- | | | | | | |краї-|ного | |лізації і |рис- | | | | | | |на) |коду | |реєстрації |тання | | |———+——————+—————+—————+—————+——————+————+———————————+——————+————| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ——————————————————————————————————————————————————————————————————
Джерело:Офіційний портал ВРУ