open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 2а-7778/09/2670
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 26 листопада 2019 року

у справі № 2а-7778/09/2670

Адміністративна юрисдикція

Щодо видачі спеціального дозволу на видобування корисних копалин

Фабула справи: Закрите АТ "Видобувна компанія "Укрнафтобуріння" (далі - ЗАТ “ВК "Укрнафтобуріння") звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - ДСГН України), треті особи: Кабінет Міністрів України, Міністерство енергетики та захисту довкілля України (далі - Мінприрода), в якому просило визнати протиправною (дію) бездіяльність Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та ДСГН України, що полягає у поверненні заяви та переліку документів ЗАТ “ВК "Укрнафтобуріння" на видобування нафти, газу, конденсату (промислову розробку) на родовищі та зобов'язати відповідачів надати протягом п'яти днів з моменту набрання рішенням у справі законної сили спеціальний дозвіл на видобування нафти, газу, конденсату (промислову розробку) на родовищі, а також укласти із позивачем угоду про умови користування надрами, що є невід'ємною частиною спеціального дозволу.

Постановою суду першої інстанції, яка залишена без змін ухвалою апеляційного суду, позов задоволено.

Мотивація касаційної скарги: ДСГН України, Міністерство екології та природних ресурсів України наголосили на тому, що Кабінетом Міністрів України не визначено випадків, за наявності яких, ЗАТ "ВК "Укрнафтобуріння" має право після здійснення геологічного вивчення ділянки надр та затвердження запасів корисних копалин родовища у ДКЗ України отримати спеціальний дозвіл на користування надрами без аукціону.

Правова позиція Верховного Суду: відповідно до ст. 15 Закон України «Про нафту і газ», постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.2003 № 1475 затверджено Порядок та загальні умови проведення конкурсів на отримання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, а відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 608 було затверджено Порядок надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами.

Відповідно до п.2.8 вказаного Порядку, надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами, дозволи надаються Мінприроди переможцям аукціонів з їх продажу, а також у випадках, передбачених у п. 8 цього Порядку.

Без проведення аукціону дозвіл надається у разі:

  1. видобування корисних копалин державними унітарними і казенними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному (складеному) капіталі яких більш як 60 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, що провадять таку виробничу діяльність;
  2. геологічного вивчення надр державними унітарними і казенними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному (складеному) капіталі яких більш як 60 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, за рахунок коштів державного бюджету (якщо дозвіл надається суб'єктам господарювання на підставі укладеного договору про виконання робіт відповідно до законодавства щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти), а також за власні кошти;
  3. геологічного вивчення і видобування природних лікувальних ресурсів державними лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, господарськими товариствами, у статутному (складеному) капіталі яких більш як 60 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, що спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру;
  4. видобування корисних копалин державними підприємствами та підприємствами, створеними у процесі приватизації державних підприємств, основним видом діяльності яких є видобування і переробка корисних копалин та які провадять таку виробничу діяльність, у разі вичерпання запасів корисних копалин родовища, що ними розробляється, з розширенням меж ділянки, раніше наданої у користування, за умови, що суміжну ділянку не надано іншому користувачу. Якщо до Мінприроди надійшли разом з документами, зазначеними у додатку 1, заяви на отримання дозволу на користування однією і тією самою ділянкою надр від кількох претендентів, проводиться аукціон;
  5. геологічного вивчення та видобування підземних питних вод підприємствами державної та комунальної форм власності для централізованого і нецентралізованого водопостачання (крім виробництва фасованої питної води).

Надання дозволів без проведення аукціонів у випадках, передбачених цим пунктом, погоджується Кабінетом Міністрів України з прийняттям розпорядження.

Верховний Суд погоджується з посиланням судів попередніх інстанцій, що погодження Кабінетом Міністрів України надання дозволів без проведення аукціонів є обов'язковим у випадках, передбачених п. 8 Порядку надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами.

В той же час, ч.11 ст.15 Закон України «Про нафту і газ» (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у разі, якщо користувач нафтогазоносними надрами здійснював їх геологічне вивчення з метою подальшої промислової розробки і отримав за наслідками державної експертизи та геолого-економічної оцінки позитивне рішення про затвердження запасів родовища або покладу нафтогазоносних надр, то нафтогазоносні надра передаються йому у користування поза конкурсом. При цьому, законодавчо не закріплено обов`язку погодження з Кабінетом Міністрів України такої передачі надр у користування поза конкурсом.

Отже, на момент звернення позивача із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами родовища, Законом була передбачена можливість Мінприроди видавати спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами поза конкурсом, та відповідно, без проведення аукціону і погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Висновки: під час розгляду заяви та пакету документів позивача на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування нафти, газу і конденсату (промислову розробку) на родовищі, а також вирішення питання щодо видачі такого дозволу (чи відмови у його видачі), відповідний уповноважений державний орган, повинен був застосовувати норми спеціального Закону України «Про нафту і газ» (в редакції, що діяла на момент звернення позивача з відповідною завою), а не норми Порядок надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами (зокрема, п.8 Порядку), тому повернення заяви та переліку документів ЗАТ "Видобувна компанія "Укрнафтобуріння" є протиправним

Ключові слова: спеціальний дозвіл на експлуатацію родовищ корисних копалин, підстава надання спеціального дозволу, захист запасів родовища надрокористувачем

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: