open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 826/16071/16
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 07 жовтня 2019 року

у справі № 826/16071/16

Адміністративна юрисдикція

Щодо повноваження органу місцевого самоврядування встановлювати в межах відповідної адміністративної території заборону або обмеження продажу алкогольних та тютюнових виробів

Фабула справи: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 звернулися до суду з окремими позовами до міської ради, третя особа - міський голова, про визнання протиправним та скасування рішення міської ради від 22 вересня 2016 року «Про обмеження реалізації алкогольних, слабоалкогольних напоїв та пива у стаціонарних об'єктах торгівлі в м. Києві».

Ухвалами окружного адміністративного суду об`єднано в одне провадження адміністративні справи за вказаними позовами.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено повноважень міської ради на встановлення заборон і обмежень у стаціонарних об'єктах торгівлі реалізації алкогольних, слабоалкогольних напоїв, пива, винних напоїв, а має право лише на встановлення таких обмежень на час проведення масових заходів.

Окружний адміністративний суд адміністративний позов задовольнив повністю. Апеляційний адміністративний суд постанову окружного адміністративного суду залишив без змін.

Мотивація касаційної скарги: міська рада зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесені з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Скаржник, зокрема, вказує на те, що оскаржуване рішення прийняте з дотримання норм чинного законодавства та у межах повноважень, а тому підстави для його скасування відсутні.

Правова позиція Верховного Суду: ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп. 9 п. «а» ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - Закон №280/97-ВР) до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до пп. 4 п. «б» ст. 30 Закону № 280/97-ВР до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.

Аналіз наведених норм Закону №280/97-ВР свідчить, що до повноважень органів місцевого самоврядування належить виключно встановлення режиму роботи підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.

Відповідно до ч. 3 ст. 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19 грудня 1995 року (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - Закон № 481/95-BP) на час проведення масових заходів сільські, селищні та міські ради в межах відповідної адміністративної території можуть заборонити або обмежити продаж пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та куріння тютюнових виробів.

Водночас, оскаржуваним рішенням від 22 вересня 2016 року міська рада обмежила торгівлю алкогольними, слабоалкогольними напоями та пивом у стаціонарних об’єктах торгівлі торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення, окрім закладів ресторанного господарства (кафе, бари, заклади громадського харчування, ресторани тощо) на території міста шляхом заборони їх реалізації з 23:00 до 10:00 години.

Висновки: сільські, селищні та міські ради наділені повноваженнями встановлювати в межах відповідної адміністративної території заборону або обмеження продажу пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та куріння тютюнових виробів лише на час проведення масових заходів.

Ключові слова: ОМС, компетенція органів місцевого самоврядування, оскарження рішення суб’єкта владних повноважень, законність заборони продажу алкоголю

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: