open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 336/6027/16-а(2-а/336/17/2017)
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 26 березня 2021 року

у справі № 336/6027/16-а(2-а/336/17/2017)

Адміністративна юрисдикція

Щодо проведення індексації пенсії, надбавок, доплат, розміри яких обраховуються виходячи з прожиткового мінімуму

Аналогічна правова позиція висловлена

Верховним Судом України в постановах

від 08 вересня 2015 року у справі № 265/7767/14-а

від 13 жовтня 2015 року № у справі № 264/7745/14-а

та Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постановах

від 15 червня 2020 року у справі № 826/59/18

від 27 січня 2021 року у справі № 285/1974/16-а

ФАБУЛА СПРАВИ

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України про зобов`язання вчинити певні дії, у якому просила:

  1. визнати протиправним рішення управління Пенсійного фонду України про відмову ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з підвищенням індексу інфляції;
  2. зобов'язати управління Пенсійного фонду України провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії, з урахуванням суми індексації, визначеної виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період із січня 2014 року по день ухвалення рішення суду, на підставі та відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, та виплату суми індексації пенсії з 01 січня 2014 року наростаючим підсумком.

Постановою суду першої інстанції позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Постановою апеляційного адміністративного суду постанову суду першої інстанції скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

ОЦІНКА СУДУ

Частиною другою статті 6 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» установлено, що порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

З метою реалізації вказаного Закону Кабінетом Міністрів України постановою від 17 березня 2003 року № 1078 затверджений Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок № 1078).

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 170 (далі - постанова № 170) до Порядку № 1078 внесено зміни. Зокрема, абзац другий пункту 2 Порядку викладено в редакції, згідно з якою індексації підлягають пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії.

У пункті 3 Порядку № 1078 визначено, що до об`єктів індексації, визначених у пункті 2, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.

Законодавством розмежовано поняття «пенсійні виплати» від інших соціальних виплат (допомоги, доплати, надбавки та підвищення до зазначених виплат), виходячи з того, за рахунок яких коштів вони виплачуються (або з коштів Пенсійного фонду з Накопичувального пенсійного фонду, який формується за рахунок пенсійних внесків, сплачених учасниками накопичувальної системи пенсійного страхування, або за рахунок Державного бюджету України). Відповідно, від цього залежить, який орган є відповідальним за виплату.

Держава взяла на себе зобов`язання створити альтернативні компенсаторні механізми забезпечення достатнього рівня життя за рахунок системи гарантування права на соціальний захист на рівні, не нижчому від прожиткового мінімуму, встановленого законом, шляхом виплати додаткових соціальних допомог, надання безоплатно соціальних послуг, безоплатного або з істотною знижкою отримання права на медичне забезпечення та придбання лікарських засобів, компенсації соціальних витрат тощо, а тому оцінка не може ґрунтуватися лише на підході порівняння абсолютного значення розміру конкретної пенсійної виплати, оскільки в межах реалізації соціальних прав, особа користується і іншими видами допомоги від держави.

З часу внесення постановою № 170 змін до Порядку № 1078 проведення індексації пенсії, надбавок, доплат, розміри яких обраховуються виходячи з прожиткового мінімуму, чинне законодавство не передбачає.

ВИСНОВКИ: до об`єктів індексації, визначених у пункті 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2003 року № 1078, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.

КЛЮЧОВІ СЛОВА: пенсійні спори, право на перерахунок пенсії, порядок індексації пенсій

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: