open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 810/3782/18
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 12 серпня 2020 року

у справі № 810/3782/18

Адміністративна юрисдикція

Щодо юрисдикції спору про зобов`язання сільської ради зареєструвати місце проживання

Аналогічні правові позиції висловлені

Великою Палатою Верховного Суду в постановах

від 16 травня 2018 року у справі № 337/2535/2017

від 12 грудня 2018 року у справі № 826/8687/16

від 10 квітня 2019 року у справі № 826/3620/17

Фабула справи: ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до сільської ради, в якому просила:

  1. визнати протиправною бездіяльність сільської ради, а саме відмову у реєстрації її місця проживання;
  2. зобов`язати сільську раду зареєструвати місце проживання ОСОБА_1.

Окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, адміністративний позов задовольнив.

Мотивація касаційної скарги: сільська рада вважає неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

Правова позиція Верховного Суду: публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Відтак, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Висновки: спірні правовідносини пов`язані з правом користування та розпорядження майном, адже ініційований позивачем спір щодо реєстрації її місця проживання у житловому будинку, придбаному за договором купівлі-продажу, має цивільно-правову природу, оскільки спрямовані на зміну (припинення) цивільних прав останньої.

Отже, цей спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Ключові слова: компетенція адміністративних судів, бездіяльність суб`єкта владних повноважень

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: