open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Головуючий у 1 інстанції - Абдукадирова К.Е.

Суддя-доповідач - Яманко В.Г.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2010 року справа №2а-22837/09/0570

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Яманко В. Г.

суддів: Шаптала Н. К.

Радіонової О. О.

при секретарі судового засідання Балакай І. Л.

за участю представників від:

позивача Алексєєв С. О. – за дов. від 04.12.2009 року,

першого відповідача Лук’янець В. В. – за дов. № 9369/10/10-113 від 08.09.2009 року

другого та третього відповідачів Остапець О. Л. – за дов. № 9302/10/10-113 від 07.06.2010 року

розглянувши у відкритому судовому Товариства з обмеженою відповідальністю

засіданні апеляційну скаргу «Здоров’я»

на постанову Донецького окружного адміністративного суду

від 31 березня 2010 року (складено у повному обсязі 02.04.10 р.)

по адміністративній справі № 2-а-22837/09/0570 (суддя Абдукадирова К. Е.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю

«Здоров’я»

до 1) Державної податкової інспекції у м. Авдіївці,

2) Державної податкової адміністрації у Донецькій області,

3) Голови Державної податкової адміністрації у Донецькій

області Соколова Олега Анатолійовича

про визнання незаконним та скасування наказу, визнання

протиправними дій, визнання незаконними та скасування рішень

про застосування фінансових санкцій, -

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Здоров’я» (далі по тексту – ТОВ «Здоров’я») звернулося до суду першої інстанції 10 лютого 2009 року з позовом до Державної податкової інспекції у м. Авдіївці (далі по тексту – ДПІ у м. Авдіївці), Державної податкової адміністрації у Донецькій області (далі по тексту – ДПА у Донецькій області) про визнання дій ДПІ у м. Авдіївці протиправними, визнання дій ДПА у Донецькій області протиправними, визнання рішень про застосування фінансових санкцій за № 0001702308 від 23 листопада 2009 року і за № 0001692308 від 26 листопада 2009 року незаконними та скасування їх. Позивачем позовні вимоги були уточнені 19 лютого 2010 року (арк. спр. 123-124), а саме:

- визнати незаконним наказ від 4 листопада 2009 року № 422 «Про затвердження плану перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері та хронометражних обстежень на листопад 2009 року», який було прийнято головою ДПА у Донецькій області Соколовим О. А. та скасувати його;

- визнати протиправними дії голови ДПА у Донецькій області Соколова О. А. через прийняття ним незаконного наказу від 4 листопада 2009 року № 422 та такими, що порушують присягу державного службовця та постанову Кабінету Міністрів України від 21 травня 2009 року № 502 «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року»;

- направити постанову до Головдержслужби України для прийняття рішення про припинення державної служби Соколова О. А.;

- визнати дії Державної податкової адміністрації у Донецькій області щодо проведення планових перевірок 5 листопада 2009 року та 10 листопада 2009 року, протиправними;

- визнати дії Державної податкової інспекції у м. Авдіївці щодо проведення планової перевірки 15 жовтня 2009 року, протиправними;

- визнати рішення «Про застосування фінансових санкцій» за № 0001652308 від 27 жовтня 2009 року, за № 0001702308 від 23 листопада 2009 року і за № 0001692308 від 26 листопада 2009 року, незаконними та скасувати їх.

Донецький окружний адміністративний суд постановою від 31 березня 2010 року (арк. спр. 151-154) у задоволенні позову ТОВ «Здоров’я» відмовив повністю.

Позивач в апеляційній скарзі (арк. спр. 159-162) просить скасувати постанову суду першої інстанції, позовні вимоги задовольнити повністю. В судовому засіданні позивач підтримав вимоги позову та апеляційної скарги.

Представники відповідачів проти апеляційної скарги заперечували та просили залишити постанову суду першої інстанції без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які з’явилися до судового засідання, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Фактичні обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Здоров’я» зареєстровано як юридична особа виконавчим комітетом Авдіївської міської ради 31 серпня 2007 року, зареєстроване в ЄДРПОУ за № 24164083 (арк. спр. 54). Позивач перебуває на податковому обліку у Державній податковій інспекції у м. Авдіївці з 17 квітня 1998 року (арк. спр. 122).

На підставі Плану-графіку перевірок щодо контролю за здійснення розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері ДПІ у м. Авдіївці на жовтень 2009 року (арк. спр. 100) та направлень на перевірку від 14 жовтня 2009 року № 173, № 174 (арк. спр. 91-92), 15 жовтня 2009 року посадовими особами першого відповідача - ДПІ у м. Авдіївці була проведена планова перевірка ТОВ «Здоров’я», а саме аптеки, яка розташована за адресою: м. Авдіївка, вул. Чистякова, 25, з питань дотримання суб’єктом господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій. Перевірка була проведена у присутності фармацевта ОСОБА_7, якою були отримані та підписані направлення на перевірку. За результатами перевірки був складений акт від 15 жовтня 2009 року № 0066/05/01/23/24164083 (арк. спр. 41-49), який був підписаний директором ТОВ «Здоров’я» Кузьменко М. В., що підтверджено його особистим підписом в акті перевірки (арк. спр. 42).

Вказаною перевіркою встановлені порушення пунктів 9, 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР в частині не роздрукування п’яти фіскальних звітних чеків та невикористання режиму попереднього програмування найменування товару. На підставі акту перевірки від 15 жовтня 2009 року № 0066/05/01/23/24164083 керівником ДПІ у м. Авдіївці було прийнято рішення від 27 жовтня 2009 року № 0001652308 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 1785 грн. (арк. спр. 39). Вказане рішення було отримано директором позивача 27 жовтня 2009 року, про що свідчить його особистий підпис.

5 листопада 2009 року посадовими особами другого відповідача - ДПА у Донецькій області було проведено перевірку ТОВ «Здоров’я», а саме аптеки, яка розташована за адресою: м. Авдіївка, вул. Чистякова, 25 з питань дотримання суб’єктами господарювання порядку ведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій. Зазначена перевірка була проведена на підставі Плану – графіку перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері та хронометражних обстежень на листопад 2009 року відділу контролю за суб’єктами господарювання, що здійснюють розрахунки у готівковій формі Управління податкового контролю юридичних осіб ДПА у Донецькій області (арк. спр. 36-38), який був затверджений наказом Державної податкової адміністрації у Донецькій області від 4 листопада 2009 року № 422 (арк. спр. 35) та на підставі направлень на перевірку від 4 листопада 2009 року № 181, 204, які були отримані фармацевтом ОСОБА_7, про що свідчить її підпис на направленнях (арк. спр. 50-51).

За результатами проведення перевірки 5 листопада 2009 року встановлені порушення пункту 2.6 Положення про проведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 637 від 15 грудня 2007 року № 637, а саме, не оприбуткування готівкових коштів у касі підприємства – відсутні записи у касовій книзі за 1 листопада 2009 року, 2 листопада 2009 року, 3 листопада 2009 року, 4 листопада 2009 року на загальну суму 10 162 грн. 72 коп., (згідно копії касової книги та КОРО). Встановлені порушення були викладені в акті перевірки від 5 листопада 2009 року № 0092/05/99/22/24164083 (вхідний № 5137/8 від 19 листопада 2009 року) (арк. спр. 18-28). Зазначений акт фармацевт, яка була присутня при перевірці відмовилась підписати, про що складений акт відмови від підписання матеріалів перевірки від 5 листопада 2009 року № 0099/05/99/23/24164083 (арк. спр. 19). На підставі акту перевірки від 5 листопада 2009 року № 0092/05/99/22/24164083 керівником ДПІ у м. Авдіївці було прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 26 листопада 2009 року № 0001692308 на суму 50813 грн. 60 коп. у відповідності до абзацу 3 статті 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки» від 12 червня 1995 року № 436 (арк. спр. 16).

10 листопада 2009 року посадовими особами другого відповідача - ДПА у Донецькій області було проведено перевірку ТОВ «Здоров’я», а саме, аптеку ТОВ «Здоров’я», що розташована за адресою: м. Авдіївка, вул. Комунальна, 6, щодо дотримання суб’єктами господарювання порядку ведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій. Перевірка була проведена на підставі Плану – графіку перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері та хронометражних обстежень на листопад 2009 року відділу контролю за суб’єктами господарювання, що здійснюють розрахунки у готівковій формі управління податкового контролю юридичних осіб, який був затверджений наказом Державної податкової адміністрації у Донецькій області від 4 листопада 2009 року № 422 ( арк. спр. 35-38) та на підставі направлень на перевірку від 4 листопада 2009 року № 215, 220, які були отримані фармацевтом ОСОБА_9, про що свідчить її підпис на направленнях (арк. спр. 52-53). За результатами перевірки від 10 листопада 2009 року встановлені порушення пункту 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР в частині невикористання режиму попереднього програмування найменування товару, про що складений акт від 10 листопада 2009 року № 0107/05/99/23/24164083 (вхідний № 5138/8 від 19 листопада 2009 року) (арк. спр. 31-34), з яким була ознайомлена та отримала один примірник фармацевт, яка була присутня при перевірці, а також ознайомлений директор ТОВ «Здоров’я» Кузьменко М. В., що підтверджується відповідними підписами в акті перевірки (арк. спр. 32).

На підставі акту перевірки від 10 листопада 2009 року № 0107/05/99/23/24164083 керівником ДПІ у м. Авдіївці було прийнято рішення від 23 листопада 2009 року № 0001702308 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 85 грн. (арк. спр. 29).

Доказів оскарження вищезазначених рішень в адміністративному порядку позивачем не надано.

Обґрунтування судом першої інстанції відмови в задоволенні позовних вимог.

- доведеність відповідачами проведення планових перевірок у відповідності до вимог законодавства та в межах повноважень,

- доведеність відповідачем правомірності дій щодо прийняття рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Основні доводи апеляційної скарги.

- судом першої інстанції не надано належної оцінки факту проведення першим та другим відповідачами впродовж менш ніж одного місяця трьох планових перевірок,

- відповідачами не було повідомлено позивача про проведення планових перевірок заздалегідь за 10 днів,

- неправомірність висновку суду першої інстанції щодо законності дій відповідачів стосовно прийняття рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій за результатами перевірок, які за твердженням позивача, були проведені відповідачами з порушенням законодавства та наданих податковим органам повноважень,

- невірний висновок суду першої інстанції в частині відсутності підстав відповідачам дотримуватися вимог постанови КМ України від 21 травня 2009 року № 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" під час здійснення ними перевірок з питань дотримання суб’єктом господарювання порядку проведення готівкових розрахунків за товари,

- відсутність судового рішення про дозвіл на проведення позапланових перевірок з питань дотримання суб’єктом господарювання порядку проведення готівкових розрахунків за товари,

- неправомірність висновку суду першої інстанції щодо відсутності підстав для визнання незаконним та скасування наказу від 4 листопада 2009 року № 422 "Про затвердження плану перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері та хронометражних обстежень на листопад 2009 року", який було прийнято головою ДПА у Донецькій області Соколовим О. А. без належних повноважень,

- відсутність у посадових осіб ДПА у Донецькій області права самостійно здійснювати перевірки,

- помилкове посилання в направленнях на перевірку на пункт 2 статті 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» замість пункту 2 частини 1 статті 11 вказаного закону.

Оцінка обставин справи, відповідності прийнятого судового рішення

нормам матеріального та процесуального права.

Частиною 1 статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Колегія суддів з питання періодичності проведення перевірок з питання дотримання суб’єктами господарювання вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - Закон № 265) та Положення про проведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 637 від 15 грудня 2007 року № 637, зазначає, що вказаними нормативними актами періодичність перевірок не визначена, окрім обмежень щодо перевірок осіб, які використовують спрощену систему оподаткування згідно з пунктами 5 - 9 статті 9 Закону № 265. Щодо встановленого частиною 2 статті 111 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» обмеження проведення планових перевірок за письмовим рішенням керівника відповідного органу державної податкової служби не частіше одного разу на календарний рік, то воно має відношення виключно до перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати ним податків та зборів (обов'язкових платежів) за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності платника податків. Те ж саме відноситься й до попередження платника податків за 10 днів до початку перевірки за частиною 4 статті 111 Закону України «Про державну податкову службу в Україні», ця умова є обов’язковою для планових перевірок з питань дотримання податкового законодавства – повноти та своєчасності сплати податків та зборів.

Статтею 2 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» № 817/98 від 23 липня 1998 року також передбачено обмеження проведення планових перевірок не частіше одного разу на рік відносно перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта підприємницької діяльності, а не порядку проведення розрахунків за реалізований товар.

Загальні умови і порядок контролю за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги) встановлені спеціальним Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг". Так, статтями 15 та 16 Закону N 265 визначено, що контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок. Тобто, здійснення даного виду перевірки відбувається на підставі процедурних норм Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" та Закону України «Про державну податкову службу в Україні», а саме статті 112 в частині умов допуску посадових осіб до перевірки.

Посадові особи позивача не скористалися своїм правом не допуску до спірних перевірок, отримали направлення та не перешкоджали здійсненню цих перевірок.

В судовому засіданні колегією суддів встановлено, що сума штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1785 грн. згідно рішення ДПІ у м. Авдіївці про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 27 жовтня 2009 року № 0001652308 була сплачена позивачем в добровільному порядку, що також підтверджено представником позивача (арк. спр. 169). Позивачем в позовній заяві та апеляційній скарзі оспорювалися лише питання щодо наявності у податкового органу права та повноважень на здійснення перевірок, наявності у керівника ДПА у Донецькій області права на прийняття наказу від 4 листопада 2009 року № 422, дотримання порядку проведення перевірок, жодного доказу та спростовуючих пояснень щодо встановлених при перевірках порушень та наявності документально засвідчених підстав для визнання незаконними та скасування рішень про застосування (фінансових) санкцій за № 0001652308 від 27 жовтня 2009 року, за № 0001702308 від 23 листопада 2009 року, за № 0001692308 від 26 листопада 2009 року позивачем всупереч вимог частини 1 статті 71 КАС України надано не було. Встановлені під час спірних перевірок порушення підтверджені податковими органами шляхом надання до матеріалів справи первинних документів (фіскальними чеками, витягами з книги обліку розрахункових операцій, з касової книги) позивача, долучених до актів перевірок, поясненнями фармацевтів, актами інвентаризації готівкових коштів та опису товарів, що реалізуються (арк. спр. 20-28, 34, 43-49)

Стосовно недотримання відповідачами під час планування перевірок вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2009 року № 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" (далі – постанова № 502), то за частиною 2 статті 9 КАС України суд вирішує справи насамперед на підставі законів України. При встановленні підзаконним актом положень, які суперечать, закону, в даному випадку Закону № 265, є підставою у відповідності до частини 4 статті 9 КАС України для застосування правового акту, який має вищу юридичну силу. Попри встановлене постановою № 502 обмеження у проведенні планових перевірок, будь-які зміни Верховною Радою України у Закон № 265, внесені не були, тому, оскільки Закон має вищу юридичну силу ніж постанова КМУ (підзаконний акт), то він має пріоритет у правозастосуванні.

Щодо необхідності рішення суду для проведення перевірки з питання дотримання вимог Закону № 265 як позапланової, то в даній справі були дослідженні три планових перевірки. Відповідно до частини 7 статті 111 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» рішення суду потрібно для проведення перевірок з питань прямо не передбачених частиною 6 та цією нормою.

Щодо посилання в бланках направлень замість пункту 2 частини 1 статті 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» лише на пункт 2, то ця помилка не має наслідком скасування результатів перевірки, а є підставою для внесення змін в бланки направлень відповідними податковими органами.

Стосовно повноважень голови ДПА у Донецькій області Соколова О. А. на видання наказу від 4 листопада 2009 року № 422 «Про затвердження плану перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у готівковій та безготівковій сфері та хронометражних обстежень на листопад 2009 року» (арк. спр. 35-38) та права посадових осіб ДПА у Донецькій області здійснювати перевірки з вказаного питання, то функції державних податкових адміністрацій в областях визначені статтею 9 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» з відсилкою до певних норм статті 8, а саме до пункту 1 частини 1 статті 8, за якою державна податкова адміністрація виконує безпосередньо, а також організовує роботу державних податкових адміністрацій та державних податкових інспекцій, пов'язану із здійсненням контролю за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку, а також контролю за наявністю свідоцтв про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності та ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів.

Крім того, відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 Положення про державну податкову адміністрацію в Автономній Республіці Крим, області, місті Києві та Севастополі, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 23 жовтня 2007 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 листопада 2007 року за N 1261/14528, регіональну ДПА очолює голова, який згідно підпункту 4.3 пункту 4 Положення, має повноваження на підписання наказів та розпоряджень регіональної ДПА. Підпунктом 2.2 пункту 1 зазначеного Положення передбачено, що регіональна ДПА відповідно до покладених на неї завдань здійснює зокрема такі функції: виконує безпосередньо, а також організовує роботу підпорядкованих ДПІ, пов'язану із: здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, інших платежів, контролю за валютними операціями, за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку, а також за наявністю свідоцтв про державну реєстрацію суб'єктів господарювання та ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів; організовує роботу підпорядкованих ДПІ, розробляє плани заходів з виконання покладених на них завдань. Таким чином, голова ДПА у Донецькій області діяв в межах повноважень та підстави для застосування відносно нього заходів відповідальності відсутні.

З огляду на прийняття постанови суду першої інстанції у відповідності до вимог матеріального та процесуального права, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та залишає судове рішення першої інстанції без змін.

Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Здоров’я» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 31 березня 2010 року по адміністративній справі № 2-а-22837/09/0570 – залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 31 березня 2010 року по адміністративній справі № 2-а-22837/09/0570 - залишити без змін.

На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України відкласти з дня закінчення судового розгляду справи на строк п’ять днів складання судового рішення у повному обсязі.

Вступна та резолютивна частини ухвали складені та підписані колегією суддів у нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 8 червня 2010 року.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня складення в повному обсязі.

Ухвала складена у повному обсязі та підписана колегією суддів 9 червня 2010 року.

Головуючий: В.Г.Яманко

Судді Н.К.Шаптала

О.О.Радіонова

Джерело: ЄДРСР 9825003
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку