open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
15 Справа № 420/435/21
Моніторити
Ухвала суду /22.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /22.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /13.09.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /17.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/435/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /22.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /22.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /13.09.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /17.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/435/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне мале підприємство ІНАВТОСТРАХ звернулося до суду з позовом до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів ПМП Інавтострах в частині відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.;

- зобов`язати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України спрямувати бюджетні кошти, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства на користь ПМП Інавтострах для відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Приватне мале підприємство «ІНАВТОСТРАХ» займається змішаним сільським господарством (КВЕД 01.50) та має право на отримання бюджетних коштів для компенсації здійснених витрат згідно Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою КМУ №587 від 15.07.2005 року (із змінами від 18.03.2020).

Позивач вказав, що згідно п.3 Порядку №587 отримувачами є суб`єкти господарювання - юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми та форми власності і фізичні особи - підприємці, що провадять діяльність у галузях садівництва, виноградарства та хмелярства.

Наказом Мінекономіки від 04 травня 2020 року №225 «Про розподіл коштів, які використовуються у 2020 році на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства (зі змінами внесеними Наказом Мінекономіки №1491 від 07.08,2020 року) згідно якого, обсяг коштів на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства складає 400000000 грн.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 березня 2020 року №896 затверджено паспорт бюджетної програми на 2020 рік Мінекономіки за КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» з загальним обсягом бюджетних призначень/бюджетних асигнувань - 4000000000 грн., у т.ч. 400000000 грн. на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства.

Постановою КМУ від 19 лютого 2020 року № 109 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 року № 11» визначено напрями державної підтримки на 2020 рік, одним із яких є фінансова підтримка розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства.

Позивач зазначив, що розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №388/од-2020 від 17.06.2020 року утворено обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства у складі згідно з додатком та затверджено положення про обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку і галузей садівництва, виноградарства та хмелярства.

Для отримання часткового відшкодування вартості за придбаний садивний матеріал та проведені роботи суб`єкти господарювання подають до 1 листопада обласній комісії документи, передбачені пунктом 6 Порядку №587.

Позивачем до Обласної комісії з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства Одеської обласної державної адміністрації надано заявку та документи на компенсацію витрат посівного матеріалу та по проведенню робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення з попереднім обсягом компенсації у розмірі 10 339,13 тис. грн.

Відповідно до поданого акту про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат станом на 29 жовтня 2020 р. позивачем було заявлено до компенсації витрати у сумі 33302,2 тис. грн. (попередній обсяг компенсації 10 339,13 тис. грн.), з яких :

- садіння насаджень волоського горіху на площі 1,051 га (з них 0,421 га за схемою 2 x 2; 0,4 га за схемою 3 x 2,5; 0,04 га за схемою 6 x 6; 0,19 га за схемою 6 x 3) загальною вартістю 697,0 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 557,6 тис. грн.);

- спорудження шпалери на площі 7,19 га вартістю 1693,9 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 508,17 тис. грн.);

- встановлення системи краплинного зрошення на площі 365,51 га вартістю 30911,2 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 9273,36 тис. грн.).

Протоколом №1 від 09.11.2020 року Обласної комісії, затверджено акт про фактичний обсяг робіт та витрат у садівництві по ПМП «ІНАВТОСТРАХ» Біляївського району та включено дане підприємство до зведеної відомості про фактичні витрати за попередні обсяги компенсації в садівництві з попереднім обсягом компенсації - 918,867 тис. грн. При цьому, не враховано витрати на спорудження шпалери на суму 227,274 тис. грн.., усі витрати на встановлення системи краплинного зрошення та не враховано суму за придбані 240 саджанців грецького горіху.

При не врахуванні в акті про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат суми за придбані 240 саджанців грецького горіху Обласна комісія виходила з того, що сорти «Когилчану» та «Казаку» не внесені до Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні на 2020 рік.

При висловленні зауважень щодо отримання компенсації за встановлення системи краплинного зрошення Обласна комісія виходила з того, що позивачем не надано проекту системи краплинного зрошення, тому комісія не може визначити чи входить будівництво водонакопичувальних басейнів до системи. Крім того зазначили, що позивачем було проведено реконструкцію системи краплинного зрошення, а не встановлення.

Стосовно шпалери, то Обласна комісія зазначила, що витрати у розмірі 227,274 тис. грн. не передбачені робочим проектом.

Таким чином, протоколом №1 від 09.11.2020 року Обласної комісії, затверджено акт про фактичний обсяг робіт та витрат у садівництві по ПМП «ІНАВТОСТРАХ» Біляївського району та включено позивача до зведеної відомості про фактичні витрати за попередні обсяги компенсації в садівництві з попереднім обсягом компенсації 918,867 тис. грн.

Позивач зазначив, що Комісія Мінекономіки опрацьовує документи, які надійшли від обласних комісій та суб`єктів господарювання, і до 1 грудня з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом здійснює пропорційний розподіл бюджетних коштів за напрямами в розрізі кожного суб`єкта господарювання, що затверджується наказом Мінекономіки (абз. 1 п. 9 Порядку №587).

На підставі затвердженого розподілу бюджетних коштів Мінекономіки спрямовує бюджетні кошти для відшкодування вартості за придбаний садивний матеріал та проведені роботи структурним підрозділам облдержадміністрацій, що забезпечують : виконання функцій з питань агропромислового розвитку (абз. 2 п. 9 Порядку №587),

Так, наказом Мінекономіки №2513 від 02.12.2020 року затверджено розподіл бюджетних коштів, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) та проведених робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, у розрізі кожного суб`єкта господарювання, згідно позиції 113 якого, ПМП «Інавтострах» отримало суму часткового відшкодування у розмірі 879,7 тис. грн. у т.ч. за садивний матеріал 458,5 тис. грн., спорудження шпалери 421,2 тис. грн.

На думку позивача, сума бюджетної компенсації була зарахована за позивачем не у повному обсязі з невідомих причин.

Ухвалою від 18.01.2021 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 17.02.2021 року о 10:00 год.

Протокольною ухвалою від 17.02.2021 року суд продовжив позивачу строк для подання відповіді на відзив, відклав підготовче засідання на 11.03.2021 року на 11:00 год.

Протокольною ухвалою від 11.03.2021 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

У підготовчому засіданні 11.03.2021 року оголошено перерву до 01.04.2021 року до 14:30 год. з метою дотримання процесуальних прав відповідачів на подання заперечень на відповідь на відзив.

Ухвалою від 01.04.2021 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 16 квітня 2021 року о 10 год. 00 хв.

У судове засідання, призначене на 16 квітня 2021 року на 10 год. 00 хв., сторони не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Представник позивача 01.04.2021 року подав клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

Відповідачі про причини неявки суд не повідомили.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов до висновку про можливість продовження розгляду справи по суті за відсутності осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання технічними засобами, що передбачено ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України.

05.02.2021 року через канцелярію суду від представника відповідача - Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив наступне.

Стосовно твердження позивача про визнання протиправною бездіяльність Мінекономіки та комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів ПМП «Інавтострах» в частині відшкодування вартості придбання садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., відповідач вважає таке твердження необґрунтованим, не доведеним та жодним доказом не підтвердженим.

Позивач подав до Обласної комісії з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства Одеської обласної державної адміністрації заяву та документи на компенсацію витрат посівного матеріалу, а саме: садіння насаджень волоського горіха на площі 1,051 га, 9 з них 0,421 га за схемою 2x2; 0,4 га за схемою 3x2,5; 0,04 га за схемою 6x6; 0,19 га за схемою 6x3, загальною вартістю 697,0 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 557,6 тис. грн.).

Однак, згідно з Актом Обласної комісії про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат станом на 29 жовтня 2020 року, попередній обсяг компенсацій Волоських горіхів усіх сортів становить 478,88 тис. грн.

Обґрунтування прийнятого рішення Обласна комісія наводить у Протоколі № 1 засідання комісії з надання фінансової підтримки розвитку галузей виноградарства, садівництва і хмелярства від 09 листопада 2020 року та у Висновку за результатами аналізу отриманих документів станом на 09 листопада 2020 року ПМП «Інавтострах». Так, Обласною комісією не враховано в акті про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат сума на придбання 240 саджанці грецьких горіхів, у зв`язку з тим, що сорти «Когилчану» та «Казаку» не внесені до Державного реєстру сортів, придатних для поширення в Україні на 2020 рік.

Стосовно твердження позивача про визнання протиправною бездіяльність комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів ПМП «Інавтострах» в частині відшкодування вартості за проведені роботи із спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., відповідач вказав, що позивач подав до Обласної комісії заяву та документи на компенсацію витрат спорудження шпалери на площі 7,19 га вартістю 1693,9 тис. грн. без ПДВ, попередній обсяг компенсації 508,17 тис. грн.

Однак згідно з Актом про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат станом на 29 жовтня 2020 року Обласна комісія визначила попередній обсяг компенсацій спорудження шпалери у розмірі 439,988 тис. грн.

Прийняте рішення було наведено у Протоколі № 1 і Висновку, в яких Обласна комісія зазначила, що не враховує витрати на спорудження шпалери, які не передбачені робочим проектом.

Стосовно твердження позивача про визнання протиправною бездіяльність комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів ПМП «Інавтострах» в частині відшкодування вартості за проведені роботи із встановлення системи крапельного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн., відповідач зазначив, що позивач подав до Обласної комісії заяву та документи на компенсацію витрат по проведенню робіт із встановлення систем крапельного зрошення на площі 365,51 га вартістю 30911,2 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 9273,36 тис. грн.).

Однак згідно з Актом Обласної комісії про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат станом на 29 жовтня 2020 року попередній обсяг компенсацій за встановлення систем краплинного зрошення становить 0 грн.

Прийняте рішення було наведено у Протоколі № 1 і Висновку, в яких Обласна комісія зазначила, що ПМП «ІНАВТОСТРАХ» надав документи на отримання компенсації за встановлення системи краплинного зрошення, до якої входить будівництво водонакопичувальних басейнів. Відповідно до Державних будівельних норм України «Меліоративні системи та споруди» ДБН В.2.4-1-09, які розміщенні на офіційному сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, мають інформаційно-довідковий характер та не є вимогою до обов`язкового застосування, у п. 2.73 визначено, що основними елементами системи краплинного зрошення є насосна станція, вузол очищення води, трубопровідна мережа з регулювальною і запірною арматурою та поливні трубопроводи з мікроводовипусками-крапельницями. У кожному випадку конструкція системи може змінюватись відповідно до конкретних умов її застосування. Заявником ПМП «ІНАВТОСТРАХ» до комісії не надано проекту системи краплинного зрошення, яку було встановлено. У зв`язку з викладеним, комісія не може достовірно визначити, чи входить будівництво водонакопичувальних басейнів до систем краплинного зрошення.

ПМП «ІНАВТОСТРАХ» надало акт інвентаризації насаджень від 23 жовтня 2020 року, де відображено, що сади в господарстві займають загальну площу 365,51 га. Відповідно до акту від 07.06.2019 № 23-10/03-40, складеного Територіальним управлінням Рахункової палати по Одеській, Миколаївській, Херсонській областях Автономної республіки Крим та міста Севастополь про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на надання державної підтримки агропромисловому комплексу в управлінні аграрної політики Одеської обласної державної адміністрації визначено, що станом на 15.06.2018 встановлено та функціонує Система краплинного зрошення на площі 237,54 га. ПМП «ІНАВТОСТРАХ» подано пакет документів на отримання компенсації за встановлення системи (краплинного зрошення на площі 365,51 га, до якої включено також масив площею 237,54 га. Заявником ПМП «ІНАВТОСТРАХ» до комісії не надано проекту системи краплинного зрошення, яку було встановлено. У зв`язку з викладеним, комісія піддає сумніву інформацію надану ПМП «ІНАВТОСТРАХ» щодо встановлення системи краплинного зрошення на площі 365,51 га саме у 2020 році.

Крім того, підприємство надало акт приймання-здачі реконструйованих та модернізованих об`єктів, в якому відображено, що проводилися зміни в характеристиці об`єкта, що визнані реконструкцією, модернізацією: збільшується термін корисного використання об`єкта: зростає потужність: підвищується якість застосування, удосконалюються параметри об`єкта капітального будівництва, його частин, відновлення несучих будівельних конструкцій капітального будівництва на загальну суму 30911205,37 грн. Зазначений акт підтверджує, що проводилася реконструкція та модернізація об`єкту, а не встановлення системи краплинного зрошення. Згідно пункту 4 Порядку бюджетні кошти надаються суб`єктам господарювання на безповоротній основі шляхом часткового відшкодування вартості за встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів необхідних для проведення таких робіт.

Відповідно до п. 9 Положення Комісія Мінекономіки опрацьовує документи, які надійшли від обласних комісій та суб`єктів господарювання, і до 1 грудня з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом здійснює пропорційний розподіл бюджетних коштів за напрямами в розрізі кожного суб`єкта господарювання, що затверджується наказом Мінекономіки.

Відповідно до проектних розрахунків попередній обсяг, взятий до розрахунку, складає 204630,7 тис. грн. Відповідно до наказу Мінекономіки від 04.05.2020 № 826 за даними напрямами передбачено видатки 200,00 млн. грн. З урахуванням зазначеного застосовується понижуючий коефіцієнт, який дорівнює: 204630.7 / 200000 = 0,97737047.

Відповідач вказав, що для здійснення розподілу коштів для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладання насаджень) та проведених робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт відповідний коефіцієнт застосовується до попереднього обсягу, взятого до розрахунку, для всіх суб`єктів господарювання.

Після чого, члени комісії одноголосно проголосували та прийняли рішення про схвалення попередніх обсягів, взятих до розрахунку, та здійснення на підставі їх пропорційного розподілу коштів для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) та проведених робіт із спорудження і шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт з урахуванням понижуючого коефіцієнта.

Крім того, комісією було одноголосно проголосовано та прийнято рішення про схвалення попередніх обсягів, взятих до розрахунку з урахуванням його збільшення на 4273,8 тис. грн., та здійснення на підставі їх пропорційного розподілу коштів для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) та проведених робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт з урахуванням понижуючого коефіцієнта 0,95737526.

Таке рішення було обґрунтовано у зв`язку з врахуванням вартості садивного матеріалу, використаного ТОВ "Фемілі гарден у сумі 4273,8 тис. грн. для ремонту насаджень в попередньому обсязі, взятому до розрахунку, здійснено і перерахунок загального попереднього обсягу, взятого до розрахунку: 204630,7 + 4273,8 = 208904,5 тис. грн.

Відповідно перерахований понижуючий коефіцієнт: 208904,5 / 20000,0 = 0,95737526.

Голова комісії повідомив про неможливість повного відшкодування суб`єктам господарювання вартості в межах попереднього обсягу, взятого до розрахунку, без застосування понижуючого коефіцієнту у зв`язку з обмеженими термінами, визначеними абзацом першим пункту 9 Порядку, щодо здійснення пропорційного розподілу бюджетних коштів за напрямами в розрізі кожного суб`єкта господарювання, та необхідністю внесення відповідних змін до наказу Мінекономіки від 04.05.2020 № 826 та відповідних показників паспорта бюджетної програми.

Відповідач - Комісія Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства відзив на позовну заяву не подала.

Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що Приватне мале підприємство «ІНАВТОСТРАХ» займається змішаним сільським господарством (КВЕД 01.50).

Наказом Мінекономіки від 04 травня 2020 року №225 «Про розподіл коштів, які використовуються у 2020 році на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства (зі змінами внесеними Наказом Мінекономіки №1491 від 07.08.2020 року) згідно якого, обсяг коштів на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства складає 400000000 грн. (а.с. 102, т. 1).

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 березня 2020 року №896 затверджено паспорт бюджетної програми на 2020 рік Мінекономіки за КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгоспвиробників» з загальним обсягом бюджетних призначень/бюджетних асигнувань - 4000000000 грн., у т.ч. 400000000 грн. на фінансову підтримка розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства.

Постановою КМ України від 19 лютого 2020 року № 109 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 року № 11», визначено напрями державної підтримки на 2020 рік, одним із яких є фінансова підтримка розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства.

Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №388/од-2020 від 17.06.2020 року утворено обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства у складі згідно з додатком та затверджено положення про обласну комісію з надання фінансової підтримки розвитку і галузей садівництва, виноградарства та хмелярства (а.с. 37-38, т. 1).

29.10.2020 року позивачем до Обласної комісії з надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства Одеської обласної державної адміністрації надано заявку та документи на компенсацію витрат посівного матеріалу та по проведенню робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення з попереднім обсягом компенсації у розмірі 10 339,13 тис. грн. (а.с. 10-12, т. 1).

Відповідно до поданого акту про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат станом на 29 жовтня 2020 р. позивачем було заявлено до компенсації витрати у сумі 33302,2 тис. грн. (попередній обсяг компенсації 10 339,13 тис. грн.), з яких :

- садіння насаджень волоського горіху на площі 1,051 га (з них 0,421 га за схемою 2 x 2; 0,4 га за схемою 3 x 2,5; 0,04 га за схемою 6 x 6; 0,19 га за схемою 6 x 3) загальною вартістю 697,0 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 557,6 тис. грн.);

- спорудження шпалери на площі 7,19 га вартістю 1693,9 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 508,17 тис. грн.);

- встановлення системи краплинного зрошення на площі 365,51 га вартістю 30911,2 тис. грн. без ПДВ (попередній обсяг компенсації 9273,36 тис. грн.).

Протоколом №1 від 09.11.2020 року Обласної комісії затверджено акт про фактичний обсяг робіт та витрат у садівництві по ПМП «ІНАВТОСТРАХ» Біляївського району та включено дане підприємство до зведеної відомості про фактичні витрати за попередні обсяги компенсації в садівництві з попереднім обсягом компенсації - 918,867 тис. грн. При цьому, не враховано витрати на спорудження шпалери на суму 227,274 тис. грн., усі витрати на встановлення системи краплинного зрошення та не враховано суму за придбані 240 саджанців грецького горіху (а.с. 31-36, т. 1).

При не врахуванні в акті про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат суми за придбані 240 саджанців грецького горіху Обласна комісія виходила з того, що сорти «Когилчану» та «Казаку» не внесені до Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні на 2020 рік.

Щодо отримання компенсації за встановлення системи краплинного зрошення Обласна комісія зазначила, що позивачем не надано проекту системи краплинного зрошення, тому комісія не може визначити, чи входить будівництво водонакопичувальних басейнів до системи. Крім того зазначила, що позивачем було проведено реконструкцію системи краплинного зрошення, а не її встановлення.

Стосовно спорудження шпалери Обласна комісія зазначила, що витрати у розмірі 227,274 тис. грн. не передбачені робочим проектом.

За викладених обставин, протоколом №1 від 09.11.2020 року Обласної комісії затверджено акт про фактичний обсяг робіт та витрат у садівництві по ПМП «ІНАВТОСТРАХ» Біляївського району та включено позивача до зведеної відомості про фактичні витрати за попередні обсяги компенсації в садівництві з попереднім обсягом компенсації 918,867 тис. грн.

Наказом Мінекономіки № 2513 від 02.12.2020 року затверджено розподіл бюджетних коштів, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства для часткового відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) та проведених робіт із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, у розрізі кожного суб`єкта господарювання, згідно позиції 113 якого, ПМП «Інавтострах» отримало суму часткового відшкодування у розмірі 879,7 тис. грн. у т.ч. за садивний матеріал 458,5 тис. грн., спорудження шпалери 421,2 тис. грн. (а.с. 97-101, т. 1).

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства визначає Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку виноградарства, садівництва і хмелярства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 р. № 587 (далі Порядок №587).

Відповідно до п.3 Порядку №587, отримувачами є суб`єкти господарювання - юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми та форми власності і фізичні особи - підприємці, що провадять діяльність у галузях садівництва, виноградарства та хмелярства.

Згідно п.п. 1, 2, п.4 Порядку №587, бюджетні кошти надаються суб`єктам господарювання на безповоротній основі шляхом часткового відшкодування вартості (без урахування податку на додану вартість) побудованих і реконструйованих та прийнятих у період з 1 січня по 31 жовтня 2020 року в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів із зберігання та переробки плодово-ягідної продукції, винограду та хмелю, а також придбаних суб`єктами господарювання у цей самий період основних засобів і товарів, виконаних робіт та отриманих послуг, а саме за:

придбаний садивний матеріал плодово-ягідних культур, винограду та хмелю (після закладення насаджень) (далі - садивний матеріал) у розмірі до 80 відсотків вартості (без урахування податку на додану вартість);

проведені роботи із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт (далі - проведені роботи), у розмірі до 30 відсотків вартості (без урахування податку на додану вартість) (після повного завершення монтажних робіт).

Відповідно до п.5 Порядку №587, для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства Мінекономіки утворює комісію, яка є постійно діючим органом, затверджує її склад, положення про неї, визначені цим Порядком форми звітності та нормативи.

Комісії із надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства утворюють також структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку (далі - обласні комісії), положення про які затверджуються облдержадміністрацією.

Згідно п.6 Порядку №587, для отримання часткового відшкодування вартості за придбаний садивний матеріал та проведені роботи суб`єкти господарювання подають до 1 листопада обласній комісії такі документи:

заявку;

довідку, чинну на дату подання заявки, про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, у паперовій або електронній формі;

довідку про відкриття поточного рахунка, видану банком;

письмове зобов`язання повернути до державного бюджету в місячний строк бюджетні кошти в разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання;

документи, що посвідчують право власності, користування земельною ділянкою;

проектну документацію на створення виноградників столових сортів, плодово-ягідних насаджень і хмільників та затверджену Мінекономіки проектну документацію на створення виноградників технічних сортів;

акти інвентаризації насаджень за встановленими Мінекономіки формами;

акт про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат за встановленою Мінекономіки формою;

реєстри витрат з виконання робіт разом із завіреними копіями первинних бухгалтерських документів.

У разі проведення посадки насаджень суб`єкти господарювання додатково подають сертифікати на садивний матеріал: для вітчизняного виробництва - сертифікат, що засвідчує сортові якості садивного матеріалу, та сертифікат, що засвідчує товарні якості садивного матеріалу; для ввезеного на митну територію України - фітосанітарний сертифікат та сертифікат країни-експортера.

На підставі поданих відповідно до цього пункту документів обласні комісії визначають попередні обсяги компенсації для кожного суб`єкта господарювання з урахуванням граничного обсягу часткової компенсації та нормативів.

Незалежно від результатів розгляду документів обласні комісії забезпечують надходження до Мінекономіки до 15 листопада зведених відомостей про фактичні витрати та попередні обсяги компенсації і висновків за результатами аналізу отриманих документів за встановленими Мінекономіки формами, актів про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат, а в разі надходження відповідного запиту Мінекономіки - інші підтвердні документи.

Вчасно поданими вважаються документи, які надійшли до Мінекономіки та зареєстровані в системі електронного документообігу до 15 листопада включно.

Документи, подані не в повному обсязі або оформлені неналежним чином, повертаються обласній комісії в п`ятиденний строк.

Документи, що надійшли після закінчення строку їх подання, не розглядаються.

Відповідно до абз. 1 п.9 Порядку №587, комісія Мінекономіки опрацьовує документи, які надійшли від обласних комісій та суб`єктів господарювання, і до 1 грудня з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом здійснює пропорційний розподіл бюджетних коштів за напрямами в розрізі кожного суб`єкта господарювання, що затверджується наказом Мінекономіки.

Таким чином, позивач має право на отримання бюджетних коштів для компенсації здійснених витрат, визначених Порядком №587.

Стосовно не врахування в акті про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат суми за придбані 240 саджанців грецького горіху у зв`язку з тим, що сорти «Когилничану» та «Казаку» не внесені до Державного реєстру сортів рослин, придбаних для поширення в Україні на 2020 рік, суд бере до уваги доводи позивача, що згідно листа ТОВ «Горіхові сади України» від 26.10.2020 року №061 сорти «Когилничану» та «Казаку» були внесені до Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні заявником Інститутіа Публіса «Інститутул стіінтіфіо-Практік де хортікултура сі Технології Аліментаре» (Республіка Молдова) згідно заявок №16284002 від 19.05.2016 р. та №16284003 від 9.05.2016 р., та знаходились у переліку рослин, дозволених для поширення в Україні.

У зв`язку з несвоєчасною оплатою заявником збору за підтримування чинності сортів в Державному Реєстрі на період 2020 року вищезазначені сорти згідно п.2 статті 50-1 Закону України «Про охорону прав на сорти рослин» не були включені в Державний реєстр при його наступному оновленні станом на 17.03.2020 року.

При цьому, у відповідності до п.5 цієї статті після припинення чинності майнового права інтелектуальної власності на поширення сорту рослин дозволяється поширення сорту до 30 червня третього року, що відліковується від дати припинення.

Тобто, згідно з чинним законодавством сорти горіха грецького «Когилничану» та «Казаку» придатні для ввезення в Україну та подальше їх поширення до 30.06.2023 р.

Крім того, абзацом 11 пункту 6 Порядку №587 передбачено, що позивач повинен подати Обласній комісії фітосанітарний сертифікат та сертифікат країни-експортера.

Вказані документи позивачем було надано Обласній комісії.

Тому суд дійшов висновку, що Комісією безпідставно не були враховані витрати позивача на придбання 240 саджанців грецького горіху.

Стосовно спорудження шпалери суд також погоджується з доводами позивача та бере їх до уваги, згідно з якими відповідач безпідставно посилається на пункт 7 Порядку №587, який не має застосовуватись щодо компенсації витрат спорудження шпалери, оскільки в даному пункті зазначено перелік документів для отримання часткового відшкодування вартості об`єктів і такі документи подаються до 1 листопада безпосередньо до комісії Мінекономіки. У той же час для компенсації витрат спорудження шпалери передбачено інший перелік документів та порядок їх подачі, що визначені пунктом 6 Порядку №587.

Так, як зазначено судом вище, пунктом 6 Порядку №587 передбачено, що для отримання часткового відшкодування вартості за придбаний садивний матеріал та проведені роботи суб`єкти господарювання подають до 1 листопада обласній комісії такі документи: заявку; довідку, чинну на дату подання заявки, про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, у паперовій або електронній формі; довідку про відкриття поточного рахунка, видану банком; письмове зобов`язання повернути до державного бюджету в місячний строк бюджетні кошти в разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання; документи, що посвідчують право власності, користування земельною ділянкою; проектну документацію на створення виноградників столових сортів, плодово-ягідних насаджень і хмільників та затверджену Мінекономіки проектну документацію на створення виноградників технічних сортів; акти інвентаризації насаджень за встановленими Мінекономіки формами; акт про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат за встановленою Мінекономіки формою; реєстри витрат з виконання робіт разом із завіреними копіями первинних бухгалтерських документів.

У разі проведення посадки насаджень суб`єкти господарювання додатково подають сертифікати на садивний матеріал: для вітчизняного виробництва - сертифікат, що засвідчує сортові якості садивного матеріалу, та сертифікат, що засвідчує товарні якості садивного матеріалу; для ввезеного на митну територію України - фітосанітарний сертифікат та сертифікат країни-експортера.

Таким чином, пунктом 6 Порядку №587 не передбачено надання Обласній комісії робочого проекту щодо горіхоплідних культур.

Стосовно відшкодування вартості за проведені роботи зі встановлення крапельного зрошення, відповідач підтвердив у відзиві, що позивач подав до Обласної комісії заяву та документи на компенсацію витрат по проведенню робіт із встановленням систем крапельного зрошення на площі 365,51 га вартістю 30911,2 тис. гри. З ПДВ (попередній обсяг компенсації 9273,36 тис. грн.)

Однак, згідно з Актом Обласної комісії про фактичний обсяг виконаних робіт і витрат станом на 29 жовтня 2020 року, попередній обсяг компенсації за встановлення систем крапельного зрошення становить 0 грн.

Посилання відповідача на те, що заявником ПМП «ІНАВТОСТРАХ» до Комісії не було надано проекту системи краплинного зрошення, яку було встановлено, у зв`язку з чим Комісія не змогла достовірно визначити, чи входить будівництво водонакопичувальних басейнів до системи краплинного зрошення - суд також вважає безпідставним, оскільки Порядком №587 визначено вичерпний перелік документів, що подаються до Обласної комісії, у пункті 6 якого, не передбачено надання проекту системи або робочого проекту щодо горіхоплідних культур.

Доводи відповідача про те, що ПМП «ІНАВТОСТРАХ» надало акт інвентаризації насаджень від 23 жовтня 2020 року, де відображено, що сади в господарстві займають загальну площу 365,51 га, а станом на 15.06.2018 була встановлена система краплинного зрошення на площі 237,54 га, лише підтверджують, що ПМП «ІНАВТОСТРАХ» було реконструйовано та модернізовано систему краплинного зрошення, внаслідок чого площа зрошення збільшилася з 237,54 га до 365,51 га.

При цьому, відповідач підтверджує, що підприємство надало акт приймання-здачі конструйованих та модернізованих об`єктів, в якому відображено, що проводилися зміни в характеристиці об`єкта, що визнані реконструкцією, модернізацією: збільшується термін корисного використання об`єкта: зростає потужність: підвищується якість застосування, удосконалюються параметри об`єкта капітального будівництва, його частин, відновлення несучих будівельних конструкцій капітального будівництва на загальну суму 30911205,37 грн.

Зазначений акт підтверджує, що проводилася реконструкція та модернізація об`єкту, внаслідок якої фактично встановлено систему краплинного зрошення на додатковій площі 127,97 га (365,51 га - 237,54 га), тому підстав для відмови позивачу у наданні бюджетних коштів на безповоротній основі шляхом часткового відшкодування вартості за встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів необхідних для проведення таких робіт - суд не вбачає.

Так, абз. 3 п.4 Порядку №587 передбачає, що бюджетні кошти надаються суб`єктам господарювання на безповоротній основі шляхом часткового відшкодування вартості (без рахування податку на додану вартість) побудованих і реконструйованих та прийнятих у період з 1 січня по 31 жовтня 2020 року в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів зберігання та переробки плодово-ягідної продукції, винограду та хмелю, а також придбаних суб`єктами господарювання у цей самий період основних засобів і товарів, виконаних робіт та отриманих послуг, зокрема за: проведені роботи із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт (далі - проведені роботи), у розмірі до 30 відсотків вартості (без урахування податку на додану вартість) (після повного звершення монтажних робі г).

Аналіз норми свідчить, що бюджетні кошти надаються шляхом часткового шкодування вартості без ПДВ за виконані роботи та отримані послуги із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт.

На виконання положень Порядку №587 позивачем було надано до Комісії усі документи, що підтверджують отримання позивачем робіт та послуг із спорудження шпалери і встановлення систем краплинного зрошення та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт у період з 1 січня по 31 жовтня 2020 року.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що комісія Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства безпідставно не надала бюджетних коштів ПМП «ІНАВТОСТРАХ» в частині відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн., чим порушила права позивача на отримання відповідної фінансової підтримки, передбаченої чинним законодавством.

За викладених обставин, з метою ефективного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України спрямувати бюджетні кошти, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства на користь ПМП «ІНАВТОСТРАХ» для відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідачі не довели суду правомірність бездіяльності Комісії, яка полягає у невідшкодуванні позивачу наведених вище витрат, у той час як позивачем позовні вимоги доведені, а тому позов підлягає повному задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені ним документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, ч.1 ст.139, ч.9 ст.205, ч.4 ст.229, ст.ст. 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» (адреса: вул. Прилиманська, 28-А, с. Холодна Балка, Біляївський район, Одеська область, 67660, код ЄДРПОУ 21017341) до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (адреса: вул. Михайла Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008, код ЄДРПОУ 37508596), комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства (адреса: вул. Михайла Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008) задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність комісії Мінекономіки для надання фінансової підтримки розвитку галузей садівництва, виноградарства та хмелярства щодо ненадання бюджетних коштів Приватному малому підприємству «ІНАВТОСТРАХ» в частині відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.

Зобов`язати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України спрямувати бюджетні кошти, які використовуються на фінансову підтримку розвитку садівництва, виноградарства та хмелярства на користь Приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» для відшкодування вартості придбаного садивного матеріалу у розмірі 99,1 тис. грн., за проведені роботи зі спорудження шпалери у розмірі 86,97 тис. грн., за проведені роботи зі встановлення систем краплинного зрошення у розмірі 9273,36 тис. грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України на користь Приватного малого підприємства «ІНАВТОСТРАХ» судові витрати в сумі 23122 грн. (двадцять три тисячі сто двадцять дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у строк тридцять днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд з одночасною подачею копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя В.В. Андрухів

Джерело: ЄДРСР 96969434
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку