open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26.04.2021 Справа № 920/1198/20м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/1198/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Русь" (вул. Молодіжна, буд. 1, с. Гарбузівка, Лебединський район, Сумська область, 42244),

до відповідача Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області (42244, Сумська обл., Лебединський р-н, село Гарбузівка, вулиця Молодіжна, будинок 1-А),

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 25, м. Суми, 40000);

2) ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 );

3) ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 );

4) ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 );

5) Лебединської міської ради (Сумська область, м. Лебедин, вул. Пушкіна, буд. 2),

про визнання протиправними та скасування рішень сільської ради,

за участю представників сторін:

від позивача - адвокат Абідов Р.Т., директор ОСОБА_4 ;

від відповідача - не з`явився;

від третіх осіб - не з`явилися;

01.12.2020 позивач подав позовну заяву, в якій просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення 27 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області, що відбулася 08 листопада 2019 року щодо надання права на розробку проекту землеустрою громадянину ОСОБА_1 ; 2) визнати протиправним та скасувати рішення 27 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області, що відбулася 08 листопада 2019 року щодо надання права на розробку проекту землеустрою громадянину ОСОБА_2 ; 3) визнати протиправним та скасувати рішення 27 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області, що відбулася 08 листопада 2019 року щодо надання права на розробку проекту землеустрою громадянину ОСОБА_3 .

Ухвалою господарського суду Сумської області від 07.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі № 920/1198/20; відповідно до ст. 50 Господарського процесуального кодексу України залучено до участі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1) Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 25, м. Суми, 40000); 2) ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ); 3) ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ); 4) ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ); призначено підготовче засідання на 12.01.2021, 11:30; встановлений відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; встановлений позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України; встановлений третім особам п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду пояснення щодо позову відповідно до ст. 168 ГПК України.

11.12.2020 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 11016 від 11.12.2020), в якому зазначає, що позивачем не подано доказів на підтвердження його права власності на спірні земельні ділянки. За зверненнями громадян протягом 2019-2020 років Гарбузівською сільською радою було надано дозволи на поділ земельних масивів в контурах номер 147 та 297 з земель сільськогосподарського призначення без кадастрових номерів, та відповідно до ст. 116,118 Земельного кодексу України було надано дозволи на розробку проектів землеустрою щодо передачі у приватну власність земельних ділянок площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства. Згідно з актом від 17 серпня 2020 року №437- ДК/368/АП/09/01/-20 перевірки дотримання вимог земельного законодавства з питань правомірності прийняття Гарбузівською сільською радою Лебединського району Сумської області рішень 27 сесією сьомого скликання від 08.11.2019 із земельних питань, проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області, порушень вимог чинного земельного законодавства під час прийняття відповідних рішень не встановлено.

28.12.2020 третя особа, ОСОБА_1 , подав пояснення третьої особи щодо позову (вх. № 11564 від 28.12.2020), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову та зазначає, що позивач не надав належних доказів, які б довели факт та обсяги правонаступництва після КСП "Радянське село", а також факт порушення оскаржуваним рішенням прав та інтересів ТОВ "Русь". КСП "Радянське село" було припинене шляхом реорганізації (поділу) на дві юридичні особи. Належним доказом як факту реорганізації, так і факту правонаступництва не може бути лише Статут, адже він не містить жодних ідентифікуючих ознак реорганізованої юридичної особи, а також обсягу майнових прав, які передані ТОВ "Русь". У КСП "Радянське село" було два правонаступника, право власності на земельні ділянки, посвідчені Державним актом направо колективної власності на землю серії СМ № 0010 від 29.06.1995 могло перейти до СТОВ "Гарбузівське", а не до ТОВ "Русь". Саме по собі отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а відтак не породжує наслідків для власника чи користувача земельної ділянки. Відповідно до рішення 33 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 30.11.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності та передачі її у власність гр. ОСОБА_1 ", ОСОБА_1 отримав право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 5922982700:09:002:0161, яке зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.12.2020).

28.12.2020 третя особа, ОСОБА_2 , подав пояснення третьої особи щодо позову (вх. №11542 від 28.12.2020), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову та зазначає, що позивач не надав належних доказів, які б довели факт та обсяги правонаступництва після КСП "Радянське село", а також факт порушення оскаржуваним рішенням прав та інтересів ТОВ "Русь". КСП "Радянське село" було припинене шляхом реорганізації (поділу) на дві юридичні особи. Належним доказом як факту реорганізації, так і факту правонаступництва не може бути лише Статут, адже він не містить жодних ідентифікуючих ознак реорганізованої юридичної особи, а також обсягу майнових прав, які передані ТОВ "Русь". У КСП "Радянське село" було два правонаступника, право власності на земельні ділянки, посвідчені Державним актом направо колективної власності на землю серії СМ № 0010 від 29.06.1995 могло перейти до СТОВ "Гарбузівське", а не до ТОВ "Русь". Саме по собі отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а відтак не породжує наслідків для власника чи користувача земельної ділянки. Відповідно до рішення 28 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 20.12.2019 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності та передачі її у власність гр. ОСОБА_2 ", ОСОБА_2 отримав право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 5922982700:09:002:0152, яке зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.01.2020).

28.12.2020 третя особа, ОСОБА_3 , подала пояснення третьої особи щодо позову (вх. №11543 від 28.12.2020), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову та зазначає, що позивач не надав належних доказів, які б довели факт та обсяги правонаступництва після КСП "Радянське село", а також факт порушення оскаржуваним рішенням прав та інтересів ТОВ "Русь". КСП "Радянське село" було припинене шляхом реорганізації (поділу) на дві юридичні особи. Належним доказом як факту реорганізації, так і факту правонаступництва не може бути лише Статут, адже він не містить жодних ідентифікуючих ознак реорганізованої юридичної особи, а також обсягу майнових прав, які передані ТОВ "Русь". У КСП "Радянське село" було два правонаступника, право власності на земельні ділянки, посвідчені Державним актом направо колективної власності на землю серії СМ № 0010 від 29.06.1995 могло перейти до СТОВ "Гарбузівське", а не до ТОВ "Русь". Саме по собі отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а відтак не породжує наслідків для власника чи користувача земельної ділянки. Відповідно до рішення 29 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 05.03.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності та передачі її у власність гр. ОСОБА_3 ", ОСОБА_3 отримала право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 5922982700:09:002:0155, яке зареєстрував у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 13.03.2020).

04.01.2021 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області подало пояснення (вх. № 22/21 від 04.01.2021), в якому вказує на те, що Управління не є розпорядником спірних земельних ділянок і вирішення спору не стосується його прав та інтересів.

11.01.2021 до суду надійшло клопотання Виконавчого комітету Лебединської міської ради (вх. № 313к від 11.01.2021), в якому заявник зазначає, що відповідно до постанови Верховної ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" та рішення другого пленарного засідання першої сесії Лебединської міської ради восьмого скликання від 15.12.2020 № 41-МП "Про початок реорганізації сільських рад Лебединської міської територіальної громади шляхом приєднання до Лебединської міської ради" - Лебединська міська рада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Гарбузівської сільської ради, в числі інших сільських рад Лебединської міської територіальної громади. У зв`язку зі заміною законного представника, на підставі ст. 227 ГПК України, заявник просить суд зупинити провадження у справі до закінчення реорганізації Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 12.01.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Виконавчого комітету Лебединської міської ради (вх. № 313к від 11.01.2021); продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів; відкладено підготовче засідання з повідомленням сторін на 10.02.2021, 10:30; третій особі, Головному управлінню Держгеокадастру у Сумській області - подати докази надіслання (надання) пояснень (вх. №22/21 від 04.01.2021) учасникам справи (позивачу, відповідачу та третім особам); відповідачу - подати докази надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів третім особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача; встановлений третім особам, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання пояснень щодо відзиву відповідно до ст. 168 ГПК України; встановлений відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення відповідно до ст. 167 ГПК України.

27.01.2021 Головне управління Держгеокадастру у Сумській області подало супровідний лист (вх. №763 від 27.01.2021) про долучення до матеріалів справи доказів направлення учасникам справи пояснень.

09.02.2021 Виконавчий комітет Лебединської міської ради подав клопотання (вх. №761к від 09.02.2021), в якому просить суд залучити його до участі у справі як відповідача. Заявник зазначає, що рішенням Лебединської міської ради від 15.12.2020 № 41-МР "Про початок реорганізації сільських рад Лебединської міської територіальної громади шляхом приєднання до Лебединської міської ради" вирішено почати процедуру реорганізації сільських рад Лебединської міської територіальної громади шляхом приєднання до Лебединської міської ради, місцезнаходження: вулиця Пушкіна, 2, місто Лебедин, Сумський район, Сумська область, 42200, в тому числі Гарбузівської сільської ради (ЄДРПОУ 04389743), місцезнаходження: вулиця Молодіжна, будинок 1-А,село Гарбузівка, Лебединський район, Сумська область, 42244. Згідно з пунктом 2 вказаного рішення, Лебединська міська рада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків сільських рад.

Представник позивача у судовому засіданні 10.02.2021 заявив усне клопотання про відкладення підготовчого засідання для надання можливості подати додаткові документи.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 10.02.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Виконавчого комітету Лебединської міської ради (вх. №761к від 09.02.2021); відповідно до ст. 50 Господарського процесуального кодексу України залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Лебединську міську раду (код ЄДРПОУ 39449040, Україна, 42200, Сумська область, м. Лебедин, вул. Пушкіна, буд. 2); відкладено підготовче засідання з повідомленням сторін на 24.02.2021, 14:15; Гарбузівській сільській раді Лебединського району Сумської області - подати докази надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів третім особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача; позивачу, відповідачу та третім особам негайно надіслати заяви по суті справи (позовну заяву з доданими до неї документами, відзив на позовну заяву з доданими до нього документами, пояснення третіх осіб з доданими до них документами) третій особі - Лебединській міській раді, докази надсилання подати суду; встановлений Лебединській міській раді семиденний строк з дня отримання ухвали суду та заяв по суті справи для подання пояснень третьої особи щодо позову та відзиву відповідно до ст. 168 ГПК України.

16.02.2021 третя особа, ОСОБА_2 , подав пояснення третьої особи щодо позову (вх. №1605 від 16.02.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову.

16.02.2021 третя особа, ОСОБА_3 , подала пояснення третьої особи щодо позову (вх. №1606 від 16.02.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову.

17.02.2021 третя особа, ОСОБА_1 , подав пояснення третьої особи щодо позову (вх. № 1691 від 17.02.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову.

Пояснення ОСОБА_1 (вх. № 1691 від 17.02.2021) не підписані третьою особою, про що складено акт від 18.02.2021, який надісланий учаснику справи 26.02.2021.

19.02.2021 позивач подав заперечення (вх. № 1804 від 19.02.2021), в якому зазначає, що реорганізація колективного сільськогосподарського підприємства "Радянське село" шляхом перетворення в структуру позивача та сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Гарбузівське" (код ЄДРПОУ 03777031) відбулась 03 березня 2000 року, що підтверджується витягом з протоколу загальних зборів членів колективного сільськогосподарського підприємства "Радянське село" від 04 березня 2000 року. Порядок на якій посилається третя особа було прийнято в 2001 році і вказаний порядок не поширюється на земельний фонд (тільки на майновий). Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Гарбузівське" припинило господарську діяльність в 2003 році і було ліквідовано на підставі судового рішення про припинення юридичної особи, у зв`язку з визнанням її банкрутом. За Гарбузівською сільською радою Лебединського району Сумської області, контури 147 та 297 земельних ділянок, як об`єкт права власності щодо якого можна вчиняти будь-які розпорядчі рішення, в реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване не було. Відомості щодо земельних ділянок на публічній кадастровій карті України не внесені до Державного земельного кадастру України, площа їх є невизначеною, межі не встановлені. Таким чином, відповідач не мав права вчиняти дій щодо розпорядження цими земельними ділянками. Реорганізація колективного сільськогосподарського підприємства у товариство з обмеженою відповідальністю не є підставою для припинення права власності (користування) на земельні ділянки, які перебували у власності. До пояснення додані виписка з протоколу № 1 загальних зборів від 04.03.2000 та ухвала Господарського суду Сумської області від 23 липня 2007 року у справі № 7/110-06, згідно з якою ліквідовано Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Гарбузівське" як юридичну особу.

23.02.2021 позивач подав клопотання (вх. № 992к від 23.02.2021), в якому просить суд замінити відповідача на Лебединську міську раду Сумської області, враховуючи, що рішенням Лебединської міської ради від 15.12.2020 № 41-МР "Про початок реорганізації сільських рад Лебединської міської територіальної громади шляхом приєднання до Лебединської міської ради" вирішено почати процедуру реорганізації сільських рад Лебединської міської територіальної громади шляхом приєднання до Лебединської міської ради в тому числі Гарбузівської сільської ради, у зв`язку з чим має місце наявність іншої особи - правонаступника відповідача.

24.02.2021 третя особа, Лебединська міська рада, подала пояснення по справі (вх. № 1982 від 24.02.2021), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Третя особа зазначає, що позивач не надав доказів порушення його прав чи законних інтересів оспорюваними рішеннями 27 сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 08 листопада 2019 року. КСП "Радянське село" було припинене шляхом реорганізації (поділу) на дві юридичні особи. Належним доказом як факту реорганізації, так і факту правонаступництва не може бути лише статут підприємства, оскільки в ньому не зазначено, які саме майнові права перейшли до позивача. Право власності на земельні ділянки, посвідчене державним актом на право колективної власності на землю серії СМ №0010 від 29.06.1995, могло перейти до СТОВ "Гарбузівське", а не до позивача.

У судовому засіданні 24.02.2021, за участю представників позивача, третіх осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , судом постановлено протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 04.03.2021, 11-00.

24.02.2021, після судового засідання, Лебединська міська рада подала лист (вх. №1997 від 24.02.2021) про долучення до матеріалів справи доказів направлення пояснення по справі учасникам справи (фіскальні чеки від 24.02.2021).

Учасників справи, Гарбузівську сільську раду Лебединського району Сумської області, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , Лебединську міську раду повідомлено про дату, час і місце підготовчого засідання ухвалою суду від 24.02.2021.

04.03.2021 позивач подав заперечення на відзив (вх. № 2303 від 04.03.2021), в якому підтримує позовні вимоги.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 04.03.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Русь" (вх. № 992к від 23.02.2021) про заміну відповідача; закрите підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.04.2021, 11:30.

Судове засідання 01.04.2021 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Жерьобкіної Є.А. у відпустці з 19.03.2021 по 02.04.2021.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 06.04.2021 призначено справу до судового розгляду по суті з повідомленням сторін на 26.04.2021, 11:30.

26.04.2021 Лебединська міська рада подала клопотання (вх. №4094 від 26.04.2021), в якому просить суд розглянути справу за відсутності представника міської ради.

26.04.2021 позивач подав для долучення до матеріалів справи у письмовому вигляду виступ у дебатах по справі № 920/1198/20 (вх. №4121 від 26.04.2021).

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Рішенням 27-ї сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 08 листопада 2019 року надано громадянину ОСОБА_1 право на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га (контур 297) для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності територіальної громади Гарбузівської сільської ради, розташованої за межами населених пунктів на території Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області.

Рішенням 27-ї сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 08 листопада 2019 року надано громадянці ОСОБА_3 право на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га (контур 147) для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності територіальної громади Гарбузівської сільської ради, розташованої за межами населених пунктів на території Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області.

Рішенням 27-ї сесії сьомого скликання Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області від 08 листопада 2019 року надано громадянину ОСОБА_2 право на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га (контур 147) для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності територіальної громади Гарбузівської сільської ради, розташованої за межами населених пунктів на території Гарбузівської сільської ради Лебединського району Сумської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що він є правонаступником КСП «Радянське село», що підтверджується статутом товариства, і оскаржуваними рішеннями порушується його право на користування земельними ділянками, які відповідно до державного акта серії СМ № 0010 від 29.06.1995 було передано у колективну власність КСП «Радянське село» (контури 147 та 297).

Відповідно до ст. 4 Господарського процесуального кодексу України, право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.

Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Таким чином, обов`язковою передумовою для реалізації права на судовий захист у порядку господарського судочинства є наявність у позивача суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, які порушуються, не визнаються або оспорюються іншими особами - відповідачами, та на захист якого спрямоване звернення до суду з позовом.

Частиною першою статті 2 ГПК України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Вирішуючи спір по суті, суд повинен установити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити, чи є особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі, належним позивачем.

Відсутність права на позов у матеріальному розумінні спричиняє прийняття рішення про відмову в задоволенні позову незалежно від інших установлених судом обставин, оскільки лише наявність права обумовлює виникнення в інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії або утриматись від їх вчинення) від зобов`язаних осіб.

Тобто лише встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, приймає рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Вказаної правової позиції дотримується Велика Палата Верховного Суду у постанові від 1 вересня 2020 року по справі № 907/29/19.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтями 13, 41 Конституції України, від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до статей 142, 143 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

В силу приписів частини 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 10 статті 59 цього ж Закону передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

Згідно зі статтею 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси

Таким чином, обов`язковою умовою визнання акта недійсним є порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Як вбачається з матеріалів справи, Колективному сільськогосподарському підприємству «Рад. Село» відповідно до державного акта серії СМ № 0010 від 29.06.1995 було передано у колективну власність (відповідно до рішення Гарбузівської сільської ради від 27.06.1995) 1871 га землі для сільськогосподарського виробництва (а.с.35, том 1). Додатком до акту є план зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність та список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства, про що наявна відмітка на акті (самого списку членів КСП, що є додатком № 1 до державного акту позивач не подав).

Відповідно до протоколу загальних зборів членів КСП «Радянське село» Гарбузівської сільської ради від 3 березня 2000 року, загальними зборами було прийнято рішення про реорганізацію КСП у СТОВ «Гарбузівське» та ТОВ «РУСЬ», а також наступні рішення: про розподіл акцій КСП на суму 3000 грн. (СТОВ «Гарбузівське» - 2000 грн., ТОВ «РУСЬ» - 1000 грн.); про продаж господарства балансовою вартістю 476 грн; про затвердження списку осіб на одержання майнового паю та виділення майна засновникам СТОВ «Гарбузівське»; про затвердження розподільчого балансу на розподіл майна та коштів на суму 1117396 між правонаступниками (СТОВ «Гарбузівське» 895316 грн., ТОВ «Русь» - 222 080 грн); про надання розрахунку з членів КСП «Радянське село» (20 осіб).

Державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «РУСЬ» проведено 17.03.2000; СТОВ «Гарбузівське» - 20.03.2000 (СТОВ «Гарбузівське» припинено 31.07.2007, у зв`язку з визнанням банкрутом (Господарський суд Сумської області, справа № 7/110-06, 23.07.2007).

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України в редакції, чинній на час видачі державного акта на право колективної власності на землю та на момент реорганізації КСП (далі - ЗК України 1990 року), власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавались рівноправними.

Суб`єктами права колективної власності на землю були колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (стаття 5 ЗК України 1990 року).

Згідно зі статтею 60 ЗК України 1990 року землі, передані колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам у колективну власність, поділялися на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання.

Відповідно до статей 22, 23 ЗК України 1990 року право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» в редакції чинній на час видачі державного акта на право колективної власності на землю та на момент реорганізації КСП (далі - Закон), колективне сільськогосподарське підприємство (надалі - підприємство) є добровільним об`єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування.

Діяльність підприємства регулюється цим Законом, законами України "Про власність" (697-12), "Про підприємництво" (698-12), Земельним кодексом України (561-12) та іншими актами законодавства України (ст. 2 Закону).

За приписами статей 7,8 Закону, об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах.

Право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства, збори уповноважених або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.

Згідно з положеннями статті 10 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» земля може належати підприємству на праві колективної власності, право власності на землю посвідчується державним актом.

Положеннями статті 31 Закону було передбачено, що реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) та ліквідація підприємства провадяться за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) його членів або за рішенням суду чи арбітражного суду.

Підприємство вважається реорганізованим або ліквідованим з моменту виключення його з державного реєстру України.

У разі поділу підприємства до новостворених підприємств переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частинах майнові права і обов`язки реорганізованого підприємства.

З протоколу загальних зборів членів КСП «Радянське село» від 03.03.2000 № 1 та розподільчого балансу (акт № 1) не вбачається факту прийняття рішення загальними зборами членів КСП щодо передачі ТОВ «РУСЬ» земель, які були надані на праві колективної власності КСП «Радянське село» згідно з державним актом серії СМ № 0010 від 29.06.1995.

Посилання позивача на положення статуту ТОВ «Русь», суд вважає необґрунтованими, оскільки статут юридичної особи є одностороннім актом юридичної особи, який не є підставою правонаступництва щодо іншої юридичної особи, якщо таке правонаступництво не виникло відповідно до закону.

Більше того, статуту ТОВ «РУСЬ» у редакції на дату реєстрації юридичної особи (17.03.2000) позивач не подав.

Як зазначено у пункті 1.4. Статуту ТОВ «РУСЬ» у редакції 2010 року, який наданий позивачем, товариство є правонаступником КСП «Радянське село» в частині майнових прав і обов`язків КСП та прав і обов`язків, що мають відношення до членів КСП, які стали засновниками товариства або здають товариству в оренду свої майнові та земельні паї. Обсяги правонаступництва визначаються пропорційно кількості вказаних громадян, розміру їх майнових паїв та інших чинників.

Документів, якими зафіксовано обсяги правонаступництва згідно з п. 1.4. статуту, позивач не подав. Учасниками товариства, згідно з п. 1.5. поданого позивачем статуту, є С(Ф)Г «Перлина» та громадянин України ОСОБА_4 , а відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на час розгляду справи в суді, - ОСОБА_4 .

З урахуванням викладених обставин, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними доказами факту виникнення у нього прав на землі, що були надані на праві колективної власності КСП «Радянське село» згідно з державним актом серії СМ № 0010 від 29.06.1995 в процесі реорганізації КСП шляхом поділу в порядку правонаступництва.

За цих обставин судом не встановлено факту порушення у зв`язку з прийняттям Гарбузівською сільською радою Лебединського району Сумської області оскаржуваних рішень від 08 листопада 2019 року будь-яких прав чи охоронюваних законом інтересів позивача, тому у задоволенні позову суд відмовляє.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням пп. 17.5. п. 17 Розділу XI Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складене 11.05.2020 (у період з 05.05.2021 по 07.05.2021 суддя Жерьобкіна Є.А. перебувала у відпустці).

Суддя Є.А. Жерьобкіна

Джерело: ЄДРСР 96787441
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку