open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2021 року Чернігів Справа № 620/1007/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ''ВКП "Прилуки-Агропереробка" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКП «Прилуки - Агропереробка» (далі також - ТОВ «ВКП «Прилуки - Агропереробка», позивач) до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі також - ГУ ДПС, відповідач), про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 22.01.2021 №00002600700, №00002610700.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що висновки контролюючого органу щодо порушень ним вимог податкового законодавства, на підставі яких прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення, не відповідають фактичним обставинам, оскільки реальність господарських операцій підтверджується первинними документами, а наявність або відсутність окремих документів або ж помилки у їх оформленні не є підставою для переконання про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі. Висновки податкового органу щодо порушення списання ТМЦ, також є помилковими, оскільки зіпсування записів не має наслідком їх втрату чи ліквідацію, а лице уцінку та зміну у статуті відображення в бухгалтерському обліку цих ТМЦ на ресурсоутримуючі відходи та наступне пряме використання в господарській діяльності.

Ухвалою суду від 22.02.2021 розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач надіслав відзив, в якому позов не визнає та зазначає, що оскаржувані рішення прийняті на підставі акту перевірки від 17.12.2020 № 2018/07/31429413, яким встановлено порушення положень Податкового кодексу України, тому є правомірними.

Учасниками справи є сторони, треті особи (частина перша статті 42 КАС України).

Відповідно до частини третьої статті 43 КАС України здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).

За приписами статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» від 30.09.2020 № 893 (далі - Постанова № 893) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком (у тому числі Головне управління ДПС у Чернігівській області).

Територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.

Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи (пункт 2 Постанови 893).

Згідно з наказом Державної податкової служби України «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» від 30.09.2020 № 529 утворені як відокремлені підрозділи Державної податкової служби України територіальні органи згідно з переліком (додаток до цього наказу), серед яких Головне управління ДПС у Чернігівській області.

Згідно з Положенням про Головне управління ДПС у Чернігівській області, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643, Головне управління ДПС у Чернігівській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП 44094124), забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Чернігівської області та є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Чернігівській області (ЄДРПОУ 43143966).

Наказом Державної податкової служби України «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» від 24.12.2020 №755 розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 №529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 Постанови 893.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку здійснити заміну неналежного відповідача Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області на належного Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ТОВ «ВКП «Прилуки - Агропереробка» є юридичною особою, та з 13.04.2001 взято на податковий облік. Основним видом діяльності є КВЕД 10.11 виробництво м`яса.

ГУ ДПС у Чернігівській області на підставі наказів від 18.11.2020 №1778-а, від 03.12.2020 №1868-а, та направлень від 20.11.2020 № 382, та від 20.11.2020 №383, у період з 30.11.2020 по 11.12.2020, проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ВКП «Прилуки - Агропереробка» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за вересень 2020 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За результатами перевірки складено акт від 17.12.2020 № 2018/07/31429413 (далі-акт перевірки), в якому зафіксовано порушення, а саме:

- п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188, п. 189.1 ст. 189, п.198.1, п.198.3, п.198.5, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, ст. 200; п. 201.1 ст. 201 ПКУ, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289, що призвело до завищення від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 213379 грн;

- п.201.1, п.201.10 ст. 201 ПКУ, в частині не реєстрації податкових накладних (а.с.16-30).

На підставі висновків акту перевірки відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 22.01.2021 №00002600700, яким визначено завищення від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 213379 грн (а.с.15); податкове повідомлення-рішення від 22.01.2021 №00002610700, яким нарахована сума штрафу 3400,00 грн (а.с.11).

Не погодившись із вказаними рішеннями, 11.01.2021 позивачем до ГУ ДПС у Чернігівській області подано заперечення.

21.01.2021 ГУ ДПС у Чернігівській області направлено лист № 43/Ж12/25-01-07-04-07, якими заперечення позивача залишені без задоволення (а.с.31-42).

Вважаючи оскаржувані рішення відповідача протиправними та таким, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

В ході перевірки встановлено, що ТОВ «ВКП «Прилуки-Агропереробка» реалізовано на ТОВ "Шкірзавод "Велес" шкуру свинячу в кількості 411600 дм2 на суму 10290 грн. без ПДВ.

Згідно бухгалтерського рахунку 26 «Готова продукція» по кредиту рахунок списано «Шкуру свинячу» кількістю 411600, собівартість 399627,55 грн.

Для проведення інвентаризації свинячих шкур, ТОВ «ВКП «Прилуки-Агропереробка» видано наказ №38 від 01.06.2020 «Про уцінку шкур» ( а.с. 46).

За результатами інвентаризації складено акт від 02.06.2020, в якому вказано: найменування цінностей -шкура свиняча, кількість- 1597651 дм2 шкури свинячої, нова ціна 0,01 грн. на суму 16266,55 грн. ( а.с. 50).

Відповідно до бухгалтерського рахунку 946 «Витрати від знецінення запасів» списано 392621,43 грн. від уцінки шкури свинячої.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 198.5 статті 198 Податкового кодексу України ( далі- ПК України) платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 Кодексу).

Отже, податкові зобов`язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПК України нараховуються платником податку у випадку, якщо придбані/споруджені товари/послуги, необоротні активи призначаються для використання або починають використовуватися в неоподатковуваних операціях або не в господарській діяльності такого платника податку.

Пунктом 188.1 статті 188 ПК України визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості, за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи зі звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення.

Отже, якщо при проведенні процедури уцінки запасів, вартість запасів, на яку вони були уцінені, включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг, такі запаси вважаються використаними в оподатковуваних операціях, відповідно нарахування податкових зобов`язань з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 Кодексу, не здійснюється.

Донарахування податкових зобов`язань з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 Кодексу, здійснюється у разі якщо вартість запасів, на яку вони були уцінені, не включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг.

Водночас ТОВ «ВКП «Прилуки-Агропереробка» не включено до оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів суму уцінки шкур свинячих в сумі 392621,43 грн., а списано на бухгалтерський рахунок 946 «Витрати від знецінення запасів», що не є оподатковуваною операцією.

Таким чином, в порушення п. 188.1 ст. 188, п. 189.1 ст. 189, п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, ст. 200 ПК України, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289 із змінами і доповненнями, ТОВ «ВКП «Прилуки-Агропереробка» не нараховані податкові зобов`язання з ПДВ у сумі 78524,28 грн.

В Індивідуальній податковій консультації від 11.09.2019р. №123/6/99-00-07-03-02-15/ІПК "Щодо визначення податкових зобов`язань з ПДВ у разі списання товарно-матеріальних цінностей, які не можуть бути використані за призначенням, і подальшої їх переробки та постачання в якості вторинної сировини" вказується, що при списанні товарно-матеріальних цінностей, які не можуть бути використані у межах господарської діяльності платника податку, податкові зобов`язання з ПДВ не нараховуються за умови, що їх вартість включається до вартості товарів/послуг, операції з постачання яких є об`єктом оподаткування ПДВ та пов`язані з отриманням доходів.

У разі недотримання цієї умови при списанні таких товарно-матеріальних цінностей платник зобов`язаний визначити податкові зобов`язання з ПДВ за основною ставкою згідно з підпунктом "г" пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну, оскільки такі товари не використовуються в оподатковуваних операціях.

Разом з тим, вартість списаних ТМЦ позивачем не включено до вартості поставлених товарів, пов`язаних з отриманих доходів. Протилежне не наводиться позивачем. Жодного доказу про поставку товару та включення у її вартість списаних ТМЦ не надається.

Відтак, у платника податків виник обов`язок визначити податкові зобов`язання з ПДВ на суму списання.

У позовній заяві позивач посилається на ІПК від 16.04.2018 р. №1600/6/99-99-15-03-02- 15/ІПК, на яку надано відповідь: «… отже, якщо при проведенні процедури уцінки запасів, вартість запасів, на яку вони були уцінені, включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг, такі запаси вважаються використаними в оподатковуваних операціях, відповідно нарахування податкових зобов`язань з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 Кодексу, не здійснюється. Донарахування податкових зобов`язань з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 Кодексу, здійснюється у разі якщо вартість запасів, на яку вони були уцінені, не включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг.»

Отже, мова йде про те, що донарахування ПДВ здійснюється у разі не включення до вартості операції з постачання суми уцінки саме самостійно виготовлених товарів.

Постачання (реалізація) самостійно виготовлених товарів/послуг) та включення суми ПДВ з уцінки у вартість реалізації цих товарів у нашій ситуації відсутній, а тому як слідує з цієї консультації, зобов`язання з ПДВ слід донараховувати.

Відтак, позивачем не спростовується правомірність нарахування податкових зобов`язань згідно з пунктом 198.5 статті 198 ПКУ при списанні свинячих шкур.

Щодо включення до податкового кредиту операції з придбання ТОВ «Агро-Альянс» м`яса яловичини в напівтушах охолодженого 1 категорії в кількості 9867,4 т на суму 809126,8грн в т.ч. ПДВ на суму 134854,47грн без реального її здійснення.

Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК України).

Згідно з підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з: придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт «а»).

Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Згідно з пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Пунктом 44.2 статті 42 Податкового кодексу України передбачено, що для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон № 996-ХIV).

Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

У свою чергу, господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (стаття 1 цього ж Закону).

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Аналіз наведених норм свідчить, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума податку для включення до податкового кредиту повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПКУ: «На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку, і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Суд встановив, що ТОВ «ВКП «Прилуки-Агропереробка» включено до складу податкового кредиту податкової декларації з ПДВ за вересень 2020року (згідно додатку 5) податкову накладну №24 від 11.08.2020 від ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" код 42913055 на суму 809126,8 грн (в т.ч. ПДВ 134854,47 грн.) по номенклатурі «М`ясо яловичини в напівтушках охолоджене 1 кат.» в кількості 9867,4 кг.

Між ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" та ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка" укладено Договір поставки № б.н від 10.07.2020.

Відповідно до вказаного Договору поставки, ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" в особі директора ОСОБА_3, що діє на підставі Статуту, надалі за текстом цього Договору «Постачальник» з однієї сторони та ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка" в особі директора ОСОБА_1 , що діє на підставі Статуту, надалі за текстом цього Договору «Покупець». Постачальник продає, а Покупець купує окремими партіями Товар (яловичина в напівтушах охолоджена та яловичина в блоках морожена) в кількості, по ціні та на суму, що зазначатиметься кожного разу на кожну окрему партію Товару у видаткових накладних, і на умовах, викладених у даному Договорі (надалі за текстом Договору Товар).

Згідно умов пункту 4.1 зазначеного Договору, доставка кожної партії Товару здійснюється транспортом Постачальника або Перевізника за домовленістю сторін і буде підтверджуватися товарно-транспортними накладними.

Для підтвердження перевезення товару від ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс", що придбано ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка" надано ТТН № Р36 від 11.08.2020.

Відповідно до вказаної ТТН, перевезення здійснювалося автомобілем Скания з номерним знаком НОМЕР_1 . Перевізником зазначеного товару значиться ТОВ «МКМ Транс», замовником ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс", вантажовідправником ТОВ «Агроіндекс», вантажоодержувачем ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка". Пункт навантаження: Дніпропетровська обл., Синельніковський р-н, с. Кислянка, вул. Садова 2 А; пункт розвантаження: Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Дружби Народів 34 А. Вантаж відпущено без довіреності. Осіб, що здійснювали відправлення та прийняття вантажу не встановлено, оскільки в ТТН не зазначено їх ПІБ та посаду.

В ході перевірки, для ідентифікації транспортних засобів зроблено запит на РСЦ МВС у Чернігівській області (№14034/10/25-01-07-04-06 від 04.12.2020) та отримано відповідь 11.12.2020 № 31/25/11-1971, в якій зазначено, що згідно інформації Єдиного державного реєстру транспортних засобів МВС України про транспортні засоби за номерним знаком, зазначеним в ТТН, а саме НОМЕР_1 зареєстровано легковий автомобіль ВАЗ 21013 «Жигулі» бежевий (1985 року випуску), тип кузова: седан-В, власник ОСОБА_2 . За номерним знаком причіпа НОМЕР_2 зареєстровано причіп KRONE SD, тип кузова: н/пр - Рефрежератор-Е, власник ТОВ «ВТО Укртранс».

За даними ЄРПН встановлено ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" не отримувала послуг перевезення вантажу 11.08.2020р. від ТОВ «МКМ Транс» (код ЄДРПОУ 37275473).

Для підтвердження реальності отримання товарів досліджено ланцюг їх постачання та виявлено, що єдиним контрагентом, що постачав м`ясо яловичини ТОВ Виробнича компанія "Агро- Альянс" було ТОВ «Агроіндекс» (код ЄДРПОУ 41041593).

Відповідно до Узагальненої податкової інформації №55309/04-36-04-11/41041593 від 06.11.2020, отриманої від ТУ ДПС у Дніпропетровській області, де знаходиться на обліку ТОВ «Агроіндекс», встановлено наступну інформацію.

Адреса ТОВ «Агроіндекс»: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Святослава Хороброго, буд.44, кв. (офіс) 402.

Відповідно до зазначеної інформації ТОВ «Агроіндекс» не має на балансі основних засобів, будь-які об`єкти оподаткування, земельні ділянки відсутні, транспортні засоби відсутні.

Аналіз можливості виконання оформлених господарських операцій з придбання (виробництва)/продажу ідентифікованих товарів/послуг із використанням наявних основних засобів, об`єктів оподаткування, земельних ділянок:

- відсутня будь-яка інформація про зберігання товарів (наявність власних або орендованих складських приміщень, угоди зберігання ТМЦ, відомості про місцезнаходження складів, їх площа, власник складських приміщень/орендодавця);

- відсутня інформація про транспортування (наявність власних або орендованих транспортних засобів, визначення перевізника, вантажовідправника, вантажоотримувача, відомостей про маршрут, посередників у транспортуванні);

- відсутня інформація про власні або орендовані фонди, що необхідні для здійснення фінансово-господарської діяльності підприємства;

- відсутні дані про розрахункові рахунки підприємства.

Для зберігання великої кількості товарів необхідна наявність спеціально обладнаних складських приміщень великої площі.

Обладнання складів має забезпечити:

- повну кількісну і якісну схоронність матеріальних цінностей;

- належний режим зберігання;

- раціональну організацію виконання складських операцій;

- нормальні умови праці.

Режим зберігання продуктів (температура, вологість повітря, кратність його обміну, інтенсивність вентиляції), спосіб укладання, терміни зберігання, допустиме товарне сусідство повинні відповідати властивостям продуктів.

Крім вибору режиму зберігання, враховують і специфічні особливості кожного виду товару: гігроскопічність, сприйняття запахів, можливість усихання, прогіркнення або проростання під впливом світла, тепла і т. д. Залежно від призначення складів і правил зберігання товарів (у промисловій тарі, розпакованому вигляді, навалом і т. д.) підбирають необхідне складське обладнання. Місця зберігання оснащують стелажами, шафами, ящиками, і т. ін. Кожній групі, виду і сорту продуктів слід відводити суворо визначене місце.

Санітарними правилами забороняється одночасне зберігання сировини і готових виробів, доброякісних продуктів з товарами, якість яких викликає сумнів.

За звітний період декларування ПДВ липень - серпень 2020 року встановлено неправомірне складання податкових накладних з порушенням норм п.п.«а»/«б» п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, абзаців перших пп. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 Кодексу, перелік яких наведено у п.п. 5.1.2 п. 5.1 цієї узагальненої податкової інформації та визначення платником податків сум податкових зобов`язань при продажу товарів/послуг. Таким чином, платником податків порушено норми пп.«а»/«б`п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187 Кодексу по покупцю ТОВ ВК "АГРО-АЛЬЯНС" за липень 2020 року.

З бази даних ЄРПН на предмет придбання ТОВ «Агроіндекс» (код ЄДРПОУ 41041593) м`ясо яловичини чи ВРХ за період січень-серпень 2020р., такого придбання не встановлено. Не зважаючи на це, ТОВ «Агроіндекс» (код ЄДРПОУ 41041593) реалізовано у серпні 2020 року ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" товар за номенклатурою «М`ясо яловичини в напівтушках охолоджене 1 кат.» в кількості 287,8 т. на суму 22812,8 тис.грн.

Відповідно до наданої для перевірки Декларації виробника на м`ясо та субпродукти № 92 від 10.08.2020р., виробником зазначеної продукції є ТОВ «ФБІ та К» (код ЄДРПОУ 40219094). Відповідно до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку, поданого до ТУ ДПС у Дніпропетровській області за 3 квартал 2020р. ТОВ «ФБІ та К» на підприємстві працює 2 особи, виплати за договорами найму не здійснювались.

ТОВ «ФБІ та К» (код ЄДРПОУ 40219094) є платником єдиного податку, не платник ПДВ.

У видатковій накладній №36 від 11.08.2020, що виписана ТОВ Виробнича компанія "Агро- Альянс" для покупця ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка" неможливо ідентифікувати особу, відповідальну за здійснення господарської операції, ні зі сторони постачальника, ні зі сторони покупця, оскільки не вказано ні їх посади, ні їх прізвища. Зазначений реквізит є обов`язковим реквізитом первинного документу.

Сталою є судова практика Верховного Суду (справи № 808/1077/17, №826/13307/18, № 2-а-5053/10/0270), відповідно до якої, враховуючи принцип змагальності, суб`єкт господарювання зобов`язаний доводити обґрунтованість заперечень проти доводів суб`єкта владних повноважень. З урахуванням наведеного у взаємозв`язку із статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд зробив висновок, що у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать про неправомірність формування платником податків даних податкового обліку, платник податків має спростувати ці доводи.

Проте докази, які б спростували доводи податкового органу, позивачем суду не надано.

Відповідно до сталої судової практики (зокрема, постанова Верховного Суду України від 20 січня 2016 року у справі № 826/11531/14, постанови Верховного Суду від 24 січня 2018 року у справі № 2а-19379/11/2670, від 19 листопада 2019 року у справі № 826/487/16 від 28 січня 2021 року у справі №1940/1880/18) надання податковому органу належним чином оформлених документів, передбачених законодавством про податки та збори, з метою одержання податкової вигоди є підставою для її одержання, якщо податковий орган не встановив та не довів, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі, є наслідком укладення нікчемних правочинів або коли відомості ґрунтуються на інших документах, недійсність даних в яких установлена судом. Про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи податкового органу, зокрема, про неможливість реального здійснення платником податків зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності у зв`язку з відсутністю управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; відсутність первинних документів обліку.

Отже, при оцінці обґрунтованості заявленої податкової вигоди адміністративний суд має оцінити обставини вчинення відповідних господарських операцій в їх сукупності та дослідити фактичні правовідносини учасників поставок, перевірити дійсний рух активів у процесі виконання операцій та встановити зв`язок складених первинних документів з реальними фактами господарської діяльності.

Суд погоджується з доводами відповідача щодо ненадання позивачем доказів в їх сукупності, які б спростовували доводи відповідача стосовно нереальності господарських операцій та неправомірності формування ним даних податкового обліку, які були покладено в основу спірних податкових повідомлень-рішень.

Доводи позивача фактично зводяться до того, що надані первинні документи є належним чином оформленими і давали підстави на відображення результатів таких операцій у бухгалтерському обліку, разом з тим при оцінці податкових наслідків господарських операцій адміністративний суд не повинен обмежуватися встановленням лише формальних умов застосування платником податкових норм шляхом подання первинних документів, що за формою та змістом відповідають законодавчим вимогам, а з урахуванням доводів податкового органу має дослідити також фактичні правовідносини учасників господарських операцій, перевірити дійсний рух активів у процесі виконання операцій та встановити зв`язок складених первинних документів з реальними фактами господарської діяльності.

Отже, сукупність вищезазначених фактів та обставин свідчать, що первинні документи, на підставі яких ТОВ "ВКП "Прилуки-Агропереробка сформовані дані бухгалтерського обліку, не опосередковувалися реальним рухом активів та не підтверджують фактичне здійснення господарських операцій з контрагентом ТОВ Виробнича компанія "Агро-Альянс" в задекларованих обсягах на суму податкового кредиту ПДВ за вересень 2020 року -134854,47 грн, тому загальна сума завищення від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду становить 213379 грн.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем доведено правомірність спірних рішень, у той же час, позивач не навів жодних обґрунтувань та не надав доказів, які б спростовували висновки відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ВКП "Прилуки-Агропереробка" вул.Дружби Народів, 34-А,м.Прилуки,Чернігівська область,17500, окд ЄДРПОУ 31429413.

Відповідач: Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України вул.Реміснича, буд.11,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ 44094124.

Повний текст рішення виготовлено 22 квітня 2021 року.

Суддя І.І. Соломко

Джерело: ЄДРСР 96458366
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку