open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 березня 2021 року о/об 16 год. 30 хв.Справа № 280/1326/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )

до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012)

про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (надалі - відповідач, ГУ ПФУ в Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, щодо відмови ОСОБА_1 в призначенні та виплаті пенсії за вислугу років у відповідності до поданої заяви від 05.08.2019 за №848 - протиправною; 2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за вислугу років у відповідності до заяви від 05.08.2019 за №848, з 05.08.2019.

Позивач у позові зазначив, що 05.08.2019 звернувся до відповідача із заявою про призначення йому пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Однак, листом №1001/02 від 15.08.2019 відповідач повідомив про відсутність законних підстав для призначення пенсії, відсутній спеціальний стаж роботи достатній для призначення позивачу пенсії за вислугу років. Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2020 у справі №326/1897/19 адміністративний позов було задоволено частково, а саме: «Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05.08.2019 року №848 про призначення пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», з урахуванням висновків суду, викладених у даному судовому рішенні.» 17.08.2020 позивачем було подано заяву до ГУ ПФУ в Запорізькій області про виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2020 у справі №326/1897/19 та розгляд раніше поданої ним заяви від 05.08.2019 про призначення пенсії за вислугу років, з урахуванням висновків суду. Однак, у відповідь на заяву отримав 10.09.2020 повідомлення №0800-0219-8/42352 від 25.08.2020 про відмову в призначенні пенсії за вислугу років. Позивач вважає, що рішення про відмову в призначенні йому пенсії за вислугу років згідно п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» було прийнято без врахування висновків Запорізького окружного адміністративного суду, викладених в рішенні від 10.04.2020 у справі №326/1897/19 та Конституційного Суду України, викладених в рішенні від 04.06.2019 у справі №2-р/2019.

Позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що ОСОБА_1 звернулась до ГУ ПФУ в Запорізькій області за призначенням пенсії за вислугу років на підставі п.«е» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Листом від 15.08.2019 за №1001/02 та від 20.11.2019 за №13/Д-02.22 позивачу було відмовлено в призначенні пенсії за вислугу років в зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу, який дає право на призначення даного виду пенсії. Не погоджуючись з даною відповіддю, позивачем було подано позов до Запорізького окружного адміністративного суду про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду позов ОСОБА_1 було задоволено. На виконання рішення суду відповідачем було розглянуто заяву про призначення пенсії за вислугу років від 15.08.2019 та було зараховано до стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років періоди роботи з 01.11.2011 по 25.08.2015, 18.05.2017 по 13.08.2017 та з 05.09.2017 по 11.10.2017. При проведенні даного розрахунку стажу було встановлено, що стаж роботи позивача на посаді, що дає право на пенсію за вислугу років станом на 01.04.2015 складає - 24 роки 7 місяців 16 днів, на 31.12.2015 - 25 років 3 місяці 11 днів та на 11.10.2017 - 26 років 2 місяиі 13 днів. Тобто, враховуючи зазначене, у зв`язку з відсутністю зазначеної вище тривалості стажу роботи на посаді, що дає право на пенсію за вислугу років, права на призначення пенсії за вислугу років у ОСОБА_1 відсутнє. Відповідно до п."е" ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що на призначення пенсії за вислугу років мають право працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, станом на 11.10.2017 - не менше 26 років 6 місяців. В зв`язку з цим, через відсутність у ОСОБА_1 необхідного пільгового стажу 26 років 6 місяців станом на 11.10.2017, підстави для призначення їй пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» відсутні. Відповідач вважає, що рішення ГУ ПФУ в Запорізькій області від 18.08.2020 за №08455000727 щодо відмови в призначенні пенсії за вислугу років позивачу є правомірним.

Відповідач заперечував проти позову.

Ухвалою судді від 22.02.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, суд з`ясував наступне.

ОСОБА_1 , відповідно до Паспорта громадянина України НОМЕР_2 , народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2020 у справі №326/1897/19, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22.07.2020, задоволено частково позов ОСОБА_1 до Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області: зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05.08.2019 за №848 про призначення пенсії за вислугу років відповідно до п."е" ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з урахуванням висновків суду, викладених у даному судовому рішенні. В іншій частині

При цьому, у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 22.07.2020 у справі №326/1897/19 зазначено: «… Відтак, з огляду на вказані обставини, періоди роботи позивача з 01.11.2011 по 25.08.2015, з 18.05.2017 по 13.08.2017, з 05.09.2017 по 11.10.2017 (загалом 4 роки 1 місяць 28 днів) підлягають віднесенню до спеціального стажу позивача, який надає право на призначення пенсії на підставі п."е" ч.1 ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а тому загальна тривалість стажу роботи позивача в закладах охорони здоров`я та соціального захисту станом на 11.10.2017 становить 26 років 02 місяці 13 днів, тобто більше 25 років, як це визначено п."е" ч.1 ст.55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 04.06.2019 №2-р/2019) …».

17.08.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2020 у справі №326/1897/19 та розгляду його заяви від 05.08.2019 про призначення пенсії за вислугу років.

У Повідомленні відповідача від 25.08.2020 за №0800-0219-8/42352 на адресу позивача зазначено: «… Шановна ОСОБА_1 , інформуємо, що відділом з питань призначення пенсій Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на виконання рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2020р. у справі №326/1897/20 (ЗП/280/3/20) повторно розглянуто Ваші документи, надані разом із заявою від 05.08.2019р., щодо призначення пенсії за вислугу років. В ході опрацювання були враховані зауваження та висновки зроблені судом щодо зарахування періодів роботи з 01.11.2011р. по 25.08.2015р., з 18.05.2017р. по 13.08.2017р., з 05.09.2017р. по 11.10.2017р. до спеціального стажу, який дає право на призначення пенсії на підставі ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та з урахуванням рішення Конституційного суду України від 04.06.2019р. №2-р/2019. За результатами проведених розрахунків встановлено, що Ваш спеціальний стаж складає - 26 років 2 місяці 13 днів. Згідно ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та з урахуванням рішення Конституційного суду України від 04.06.2019р. №2-р/2019 на призначення пенсії за вислугу років мають право працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення не залежно від віку за наявності спеціального стажу роботи на 11.10.2017 не менше 26 років 6 місяців. Відділом з питань призначення пенсій прийнято рішення №08455000727 від 18.08.2020р. відмовити Вам в призначенні пенсії за вислугу років згідно п.е) ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та з урахуванням рішення Конституційного суду України від 04.06.2019р. №2-р/2019, у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу 26 років 6 місяців станом на 11.10.2017р., що є необхідною вимогою діючого пенсійного законодавства. …».

Майже аналогічне зазначено й у листі ГУ ПФУ в Запорізькій області від 06.11.2020 за №28750-27007/Д-03/8-2800/20 на адресу позивача за результатами розгляду його звернення.

Судом досліджено Рішення відповідача №08455000727 від 18.08.2020 про відмову в призначенні пенсії позивачу за вислугу років.

Конституційний Суду України у рішенні №2-р/2019 від 04.06.2019, зокрема, вирішив: «1. Визнати такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення пункту "а" статті 54, статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року №1788-XII зі змінами, внесеними законами України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року №213-VIII, "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII. 2. Положення пункту "а" статті 54, статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року №1788-XII зі змінами, внесеними законами України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року №213-VIII, "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення. 3. Закрити конституційне провадження у справі в частині перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) положень частини четвертої статті 85 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року №1788-XII зі змінами, частини першої статті 58 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-XII зі змінами, частини першої статті 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-XII зі змінами, частини четвертої статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року №3723-XII зі змінами, другого речення частини другої статті 18 Закону України "Про судову експертизу" від 25 лютого 1994 року №4038-XII зі змінами, другого речення частини першої статті 64 Закону України "Про Національний банк України" від 20 травня 1999 року №679-XIV зі змінами, четвертого речення частини сьомої статті 21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 7 червня 2001 року №2493-III зі змінами, абзаців сьомого, восьмого, дев`ятого частини дванадцятої статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" від 17 листопада 1992 року №2790-XII зі змінами, другого речення частини першої статті 29 Закону України "Про дипломатичну службу" від 20 вересня 2001 року №2728-III зі змінами, абзаців другого, третього, четвертого частини першої статті 47 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року №1058-IV зі змінами, другого речення частини першої статті 57 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" від 27 лютого 2014 року №794-VII зі змінами, абзаців першого, другого, третього частини п`ятнадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII зі змінами, частини шостої статті 1.1 Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року №379/95-ВР, зі змінами на підставі пункту 5 статті 62, частини четвертої статті 63 Закону України "Про Конституційний Суд України"».

Таким чином, у п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (з урахуванням рішення Конституційного Суду України №2-р/2019 від 04.06.2019) зазначено: «Право на пенсію за вислугу років мають: …; е) працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку; …».

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

На день звернення позивача за призначенням пенсії за вислугою років - 05.08.2019 відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України „Про пенсійне забезпечення" право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку.

Відповідачем не заперечується, що станом на 05.08.2019 позивач має спеціальний стаж як працівника охорони здоров`я та соціального забезпечення - 26 років 02 місяці 13 днів.

У матеріалах справи відсутні докази ознайомлення відповідачем позивача з Рішенням відповідача від 18.08.2020 за №08455000727 про відмову у призначенні позивачу пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Листи відповідача від 25.08.2020 за №0800-0219-8/42352 та від 06.11.2020 за №28750-27007/Д-03/8-2800/20 не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні п.19 ч.1 ст.4, п.1 ч.1 ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України).

З метою захисту прав та інтересів позивача, з огляду на ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати вказане Рішення відповідача від 18.08.2020 за №08455000727 про відмову у призначенні позивачу пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Також, у позовній заяві позивач просить одночасно визнати протиправними як «бездіяльність», так і «відмову», яка по суті є дією, що не узгоджується з приписами ч.2 ст.245 КАС України.

Звідси, з метою захисту прав та інтересів позивача, з огляду на ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, суд вважає за можливе визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та згідно з поданою заявою від 05.08.2019 за №848.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб`єктом владних повноважень у справі було ГУ ПФУ в Запорізькій області, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 908 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) від 18.08.2020 за №08455000727 про відмову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) щодо відмови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та згідно з поданою заявою від 05.08.2019 за №848.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) призначити та виплачувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) пенсію за вислугу років на умовах, передбачених п.«е» ч.1 ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», у відповідності до заяви від 05.08.2019 за №848, з 05.08.2019.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) судові витрати в сумі 908 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повний текст судового рішення складено 23.03.2021.

Суддя О.О. Прасов

Джерело: ЄДРСР 95870654
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку