open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 9901/1/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Файдюка В.В.

суддів: Єгорової Н.М.

Собківа Я.М.

При секретарі: Марчук О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області про визнання дій протиправними та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В :

Адвокат Близнюк Ігор Володимирович, який діє на підставі ордера в інтересах ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду як до суду першої інстанції з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), у якому просив:

- визнати протиправними дії ЦВК щодо проведення 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;

- визнати протиправним та скасувати протокол від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394;

- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року» від 30 грудня 2020 року № 587;

- визнати протиправними дії ЦВК щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409 від 30 грудня 2020 року;

- визнати протиправними та скасувати протоколи від 30 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409;

- визнати протиправним та скасувати протокол ЦВК про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 30 грудня 2020 року.

Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 03 січня 2021 року позовну заяву адвоката Близнюка Ігора Володимировича, який діє на підставі ордера в інтересах ОСОБА_1 , до Центральної виборчої комісії про визнання дій протиправними та скасування рішень повернуто позивачам з усіма доданими до неї документами.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 07 січня 2021 року апеляційну скаргу адвоката Близнюка Ігора Володимировича в інтересах ОСОБА_1 задоволено частково, ухвалу Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 03 січня 2021 року скасовано, а справу №9901/1/21 за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання дій протиправними та скасування рішень передано до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2021 року справу передано на розгляд головуючому судді ОСОБА_2 та суддям ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 січня 2021 року справу передано на розгляд головуючому судді Файдюку В.В. та суддям Єгоровій Н.М., Собківу Я.М.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 січня 2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду у відкритому судовому засіданні на 10 січня 2021 року на 10:00 год., а також в порядку ч.2 статті 49 КАС України за клопотанням позивача залучено у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області, оскільки спірний акт відповідача безпосередньо стосується прав та обов`язків цього суб`єкта виборчого процесу.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підстави, визначені ч.9 та 10 статті 254 Виборчого кодексу України, за наявності яких виборча комісія може прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394, на засіданні 30 грудня 2020 року не оголошувалися. Відтак, у ЦBK були відсутні правові підстави без рішення та наявності обставин, передбачених Виборчим кодексом України, обмежившись виключно посиланням на судові рішення, які такого обов`язку не встановлюють, проводити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 та оголошувати його результати.

Крім того, оскільки члени Пришибської СТВК Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 проникли до мішка з бюлетенями без відповідно рішення комісії, за відсутності голови, секретаря та інших членів комісії Пришибської СТВК, що суперечить вимогам ВК України, то наявний факт неможливості проведення Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 530394 через порушення цілісності мішка з виборчими бюлетенями з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року дільничної виборчої комісії №530394 с. Кобелячок Кременчуцького району Полтавської області, окремими членами Пришибської сільської ТВК, що мало місце 11 грудня 2020 року.

Також про протиправність оскаржуваних дій відповідача свідчить те, що член ЦВК ОСОБА_13 , дістаючи конверти з виборчою документацією, не перевіряв і не оголошував відомості про осіб, які запаковували пакети, відсутні відомості про дані відбитку печатки, а з приводу конверта з виборчою документацією по ОСОБА_14 , то такого кандидата взагалі не було.

Відтак, дії ЦВК щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 та встановлення їх результатів у формі протоколу про повторний підрахунок голосів виборців є протиправними.

Щодо протиправності постанови ЦВК від 30 грудня 2020 року № 587 «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області», то проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за наявності чинного протоколу про результати повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці не передбачено. До того ж, в оскаржуваній постанові не визначено, яким чином виявлено відсутність перших примірників протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях 530302, 530303, 530304, 530408, 530409, та хто встановлював відповідні обставини.

Дії щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530104, 530394, 530408, 530409 на підставі документів, походження яких невідоме, що підтверджується Пришибською СТВК та листами Архівного відділу Кременчуцької РДА від 07 грудня 2020 року № 04-01/377, від 18 грудня 2020 року N 04-01/387, є протиправними, протоколи про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409 та протокол Центральної виборчої комісії про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 30 грудня 2020 року є такими, що підлягають скасуванню.

На спростування правомірності вимог та доводів позивача Центральною виборчою комісією подано відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що відповідач позовних вимог не визнає, вважає їх необґрунтованими, безпідставними та такими, що суперечать положенням законодавства України, отже такими, що не підлягають задоволенню.

Так, відповідачем вказано, що з метою забезпечення встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови у визначеному Виборчим кодексом України порядку з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, оскаржуваною проведено повторний підрахунок голосів виборців, за результатами якого складено відповідні протоколи.

Представник позивача подав заяву, в якій просив розглядати справу за відсутності позивача та його представника. При цьому, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача подав заяву, в якій просив розглядати справу за його відсутності. При цьому, заперечував проти задоволення позовних вимог, просив відмовити у їх задоволенні.

Третя особа своїм процесуальним правом щодо надання пояснень не скористалася.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення питання, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов`язкова, колегія суддів визнала можливим проводити розгляд за відсутності представників сторін у відкритому судовому засіданні без здійснення фіксування технічними засобами у відповідності до ч.4 статті 229 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, ознайомившись з доводами учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегією суддів встановлено наступне.

25 жовтня 2020 року відбулися перші вибори сільських, селищних, міських голів, призначені постановою ЦВК від 08 серпня 2020 року №160, у яких ОСОБА_1 взяла участь як кандидат на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області. Голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови відбувалося на шести виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.

Постановою Пришибської сільської ТВК від 30 жовтня 2020 року №2 вирішено провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 в єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови.

Постановою Пришибської сільської ТВК від 31 жовтня 2020 року №530094/5 голосування на виборчій дільниці 530394 визнано недійсним.

01 листопада 2020 року Пришибська сільська ТВК склала протокол про повторний підрахунок голосів на дільниці №530394, в якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів. Також цього ж дня вказана ТВК склала протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному окрузі, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців набрала ОСОБА_1 .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року у справі № 440/6389/20, ще залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31 жовтня 2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним"; визнано протиправною та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області; визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі; зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.

Постановою Пришибської сільської ТВК від 13 листопада 2020 року №13/11 голосування на виборчій дільниці 530394 визнано недійсним. Цього ж дня Пришибською сільською ТВК складено протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців набрала кандидат ОСОБА_1 .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у справі №440/6642/20 (1) визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської ТВК від 13 листопада 2020 року №13/11 «Про затвердження протоколу Пришибської сільської ТВК за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394»; (2) визнано протиправними дії Пришибської сільської ТВК, вчинені на засіданні 13 листопада 2020 року, щодо визнання голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним; (3) визнано протиправним і скасовано протокол Пришибської сільської ТВК про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складений 13 листопада 2020 року.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року у цій же справі змінено вказане рішення суду першої інстанції шляхом доповнення її резолютивної частини абзацами такого змісту: (1) «визнати протиправним і скасувати протокол Пришибської сільської ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови, в якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів на виборчій дільниці; (2) зобов`язати Пришибську сільську ТВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі за наслідками виконання судових рішень у справі №440/6389/20, які є чинними і такими, що підлягають безумовному виконанню, а також висновків судів у цій справі».

В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у справі №440/6642/20 залишено без змін.

Постановою ЦВК від 27 листопада 2020 року №526 достроково припинено повноваження всього складу Пришибської сільської ТВК та зобов`язано її новий склад здійснити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови.

08 грудня 2020 відбулося засідання Пришибської сільської ТВК, результати якого оформлено протоколом №1, яким зафіксовані результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 та визначено, що найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрала кандидат на посаду сільського голови ОСОБА_15 .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду у справі №440/7331/20 від 11 грудня 2020 визнано протиправними дії Пришибської СТВК Кременчуцького району Полтавської області під час засідання комісії 08 грудня 2020 року та визнано протиправним та скасовано протокол засідання Пришибської СТВК Кременчуцького району від 08 грудня 2020 року №1.

11 грудня 2020 року Пришибською сільською ТВК складено протоколи про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці № 530394 та про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі №440/7409/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2020 року у цій справі (1) визнано протиправним і скасовано протокол Пришибської сільської ТВК від 11 грудня 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394; (2) визнано протиправним і скасовано протокол Пришибської сільської ТВК від 11 грудня 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2020 року у справі №440/7409/20 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року по справі № 440/7409/20 скасовано в частині визнання протиправними дій Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо скликання та проведення засідання комісії 09 грудня 2020 року, про яке зазначено у витягу з протоколу №1 від 09 грудня 2020 року; визнання протиправним та скасування протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 1 від 09 грудня 2020 року; визнання протиправними дій Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо проведення засідання комісії 11 грудня 2020 року; визнання протиправним та скасування протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 11 грудня 2020 року. Прийнято цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено. В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року по справі № 440/7409/20 змінено в частині підстав та мотивів прийнятого рішення. Решту рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року по справі № 440/7409/20 залишено без змін.

Постановою ЦВК від 22 грудня 2020 року №572 «Про окремі питання діяльності Пришибської сільської ТВК» зобов`язано цю комісію встановити результати голосування з виборів Пришибського сільського голови з урахуванням волевиявлення виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці №530394, за наслідками виконання судових рішень в адміністративних справах №440/6389/20, 440/6642/20, 440/7409/20, скласти не пізніше 23 години 23 грудня 2020 року протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та невідкладно надіслати його копію ЦВК.

Постановою ЦВК від 24 грудня 2020 року №578 «Про окремі питання діяльності Пришибської сільської ТВК» зобов`язано цю виборчу комісію, зокрема, не пізніше як на наступний день з дня сформування її нового складу:

- провести у визначеному Кодексом порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови з урахуванням судових рішень в адміністративних справах №440/6389/20, 440/6642/20, 440/7409/20, про що скласти відповідний протокол;

- встановити у визначеному Виборчим кодексом України порядку результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням складеного нового протоколу про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394, про що скласти відповідний протокол та невідкладно надіслати його копію ЦВК.

Постановою Пришибської сільської ТВК від 27 грудня 2020 року указана виборча комісія ухвалила встановити «неможливість прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів на виборчій дільниці 530394 та здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці №530394 у зв`язку з виявленням порушення цілісності пакетів із запакованими документами та виборчою документацією, що встановлено актами №№1, 2, 3 від 27 грудня 2020 року».

Цією ж постановою вирішено скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням даних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницях №530302, 530303, 530304, 530408, 530409, який відбувся з 31 жовтня до 01 листопада 2020 року.

Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 29 грудня 2020 року № 584 «Про забезпечення встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі», якою вирішено наступне:

1. Визнати протиправними та скасувати постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 27 грудня 2020 року "Про неможливість здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці 530394 та складання протоколу з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницям № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409", а також визнати протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, оформлені протоколом про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеним 27 грудня 2020 року.

2. Визнати протиправною бездіяльність Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо невиконання нею постанов Центральної виборчої комісії від 22 грудня 2020 року № 572, від 24 грудня 2020 року № 578 та невстановлення з урахуванням висновків судових рішень в адміністративних справах № 440/6389/20, 440/6642/20, 440/7409/20, що набрали законної сили, результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі і, як наслідок, неврахування у протоколі про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеному 27 грудня 2020 року, голосів виборців на виборчій дільниці № 530394.

3. Встановити факт одноразового грубого порушення Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

4. Достроково припинити повноваження всього складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконанням рішень виборчої комісії вищого рівня.

5. Зобов`язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 23 години 29 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 години 30 грудня 2020 року до Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії.

6. Зобов`язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 20 години 1 січня 2021 року сформувати новий склад Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію.

7. Визначити, що повноваження щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, здійснює Центральна виборча комісія.

8. Зобов`язати архівний відділ Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області та голову, заступника голови, секретаря та інших членів Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, повноваження яких достроково припинено цією постановою, передати уповноваженим представникам Центральної виборчої комісії з метою забезпечення встановлення Центральною виборчою комісією результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі:

- пакети з виборчими документами з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409, зокрема з виборчими бюлетенями (у тому числі невикористаними, такими, що не підлягають врахуванню, недійсними), контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також за наявності окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісіями за результатами їх розгляду, іншу документацію відповідно до частини десятої статті 251 Кодексу;

- протоколи дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409 про підрахунок голосів виборців на виборах Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області, у тому числі з позначкою "Уточнений", протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях, окремі думки до цих протоколів (за наявності);

- протокол безперервного засідання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, рішення цієї виборчої комісії, прийняті за результатом розгляду документів дільничних виборчих комісій, а також акти, заяви, скарги, що надходили до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області та стосуються виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі та рішення указаної виборчої комісії, прийняті за результатами їх розгляду.

9. Уповноважити головного консультанта першого відділу управління організації підготовки та проведення виборів і референдумів Секретаріату Центральної виборчої комісії ОСОБА_16 та головного консультанта другого відділу управління організації підготовки та проведення виборів і референдумів Секретаріату Центральної виборчої комісії ОСОБА_17 отримати від архівного відділу Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області та Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області документацію, визначену пунктом 8 цієї постанови.

10. Встановити, що приймання та передача документації, визначеної пунктом 8 цієї постанови, здійснюються за актом приймання-передачі.

11. Звернутися до Національної поліції України для забезпечення охорони під час приймання, передачі та транспортування від архівного відділу Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області, Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області до Центральної виборчої комісії документації, визначеної пунктом 8 цієї постанови.

12. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки обставин, викладених у цій постанові, та вжиття належних заходів реагування в разі наявності відповідних підстав.

13. Цю постанову надіслати Національній поліції України, архівному відділу Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області, Кременчуцькій районній територіальній виборчій комісії Полтавської області, Пришибській сільській територіальній виборчій комісії Кременчуцького району Полтавської області.

14. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 грудня 2020 року у справі №855/143/20, яке залишено без змін постановою Верховного Суду від 03 січня 2021 року, відмовлено у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до ЦВК про визнання протиправною та скасування її постанови від 29 грудня 2020 року №584.

Постановою ЦВК від 30 грудня 2020 року №587 вирішено: (1) провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409, за результатами якого скласти відповідні протоколи; (2) врахувати протоколи про повторний підрахунок голосів виборців, складені згідно з пунктом 1 цієї постанови під час установлення ЦВК результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року.

За результатами засідання ЦВК, яке відбулося 30 грудня 2020 року було проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530394, 530304, 530408, 530409 та складено протоколи про повторний підрахунок, на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях Комісія встановила результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Не погоджуючись з відповідними діями ЦВК щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530394, 530304, 530408, 530409, складеними протоколами про повторний підрахунок та протоколом Центральної виборчої комісії про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 30 грудня 2020 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.

Центральна виборча комісія в межах повноважень, визначених ч.1 статті 2, статтями 16, 17, 21 Закону, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори, приймає роз`яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори.

Системний аналіз норм КАС України та Виборчого кодексу України свідчить, що виборчий процес є незворотнім та безперервним, усі виборчі процедури жорстко взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності та регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

Так, ч.1 статті 32, ч.1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України встановлено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Частиною 3 статті 32 ВК України передбачено, що виборчі комісії зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

За змістом статті 206 ВК України повноваження територіальних виборчих комісій визначено Кодексом та законами України. Зокрема, до повноважень територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, належить встановлення результатів виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом, здійснення офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів та реєстрація обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови (п.17, 18 ч.2 статті 206 ВК України).

Правомірність дій та рішень Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (далі - Пришибська сільська територіальна виборча комісія) щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області (далі - Пришибський сільський голова) неодноразово були предметом судового розгляду в адміністративних справах, за наслідками яких таким діям та рішенням цієї комісії надано правову оцінку та ухвалено відповідні судові рішення, які набрали законної сили, а саме: рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020 року у справі № 440/6278/20, яке набрало законної сили 07 листопада 2020 року; рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року у справі № 440/6389/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року; рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року № 440/6642/20, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року; рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року у справі № 440/7331/20; рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 440/7409/20 з урахуванням постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2020 року.

До Центральної виборчої комісії надійшли копії постанови Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 27 грудня 2020 року "Про неможливість здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці 530394 та складання протоколу з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницям № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409" та протоколу про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеного зазначеною виборчою комісією 27 грудня 2020 року.

Згідно з постановою Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 27 грудня 2020 року указана виборча комісія ухвалила "встановити неможливість прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів на виборчій дільниці 530394 та здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці 530394 у зв`язку з виявленням порушення цілісності пакетів із запакованими документами та виборчою документацією, що встановлено актами №№ 1, 2, 3 від 27 грудня 2020 року, а також скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням даних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницям № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409, який мав місце з 31 жовтня 2020 року по 01 листопада 2020 року".

При цьому в зазначеному рішенні Пришибської сільської територіальної виборчої комісії вказано, що "з урахуванням неможливості проведення повторного підрахунку голосів виборців на дільниці № 530394 через порушення цілісності мішка з виборчими бюлетенями, та необхідність виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від по справі № 440/6389/20 щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, вважаємо за можливе врахування даних протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницям № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409, який мав місце з 31 жовтня 2020 року по 01 листопада 2020 року, при складанні протоколу про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови".

Частиною 9 статті 254 ВК України визначено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Відповідно до ч.10 статті 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

З аналізу наведених положень випливає, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може здійснюватися на підставі заяв або скарг про порушення вимог ВК України, підтверджених оформленими актами, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

ТВК зобов`язана провести повторний підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці у разі наявності ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Згідно ч.12 статті 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 Кодексу.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному в ч.1 статті 254 ВК України, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 ВК України. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч.3 статті 254 ВК України).

Таким чином, за змістом ч.5 статті 250, ч.12 статті 254 ВК України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами територіальної виборчої комісії.

Згідно ч.13 статті 254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 "Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів" (додатки 5 - 8).

Частиною 2 статті 33, п.1 ч.1 статті 202 ВК України передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 ВК України.

Так, відповідно до п.5, 6 ч.1 статті 205 ВК України Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення; у разі невиконання відповідною територіальною виборчою комісією вимог цього Кодексу щодо встановлення в порядку та строки, визначені цим Кодексом, результатів відповідних місцевих виборів встановлює результати таких місцевих виборів.

Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (ч.15 статті 36 ВК України).

Частинами 1, 3 статті 16 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» визначено, що, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.

У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян і поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій, комісій з референдумів нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема: визнати рішення виборчої комісії, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу; скасувати рішення виборчої комісії; прийняти рішення по суті питання; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права на участь у референдумі, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, процесу референдуму.

Таким чином, ЦВК, як орган, що очолює систему виборчих комісій та забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, у випадку їх порушення може визнати рішення, дії чи бездіяльність підпорядкованих виборчих комісій незаконними та самостійно прийняти рішення по суті питання або в інший спосіб поновити порушені виборчі права суб`єктів виборчого процесу.

Отже, Комісія взяла на себе повноваження щодо встановлення результатів голосування з указаних виборів та вчинення передбачених Кодексом дій: провести, зокрема, на виборчій дільниці № 530394 повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови та скласти відповідний протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, установити з дотриманням положень Кодексу результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, про що скласти відповідний протокол.

При цьому Комісією було враховано, що на території єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року були утворені та використовувалися для голосування на цих виборах шість звичайних виборчих дільниць: № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.

Отже, на виконання вимог вказаних вище нори ЦВК прийняла постанову від 29 грудня 2020 року № 584 "Про забезпечення встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі", якою визнала протиправною та скасувала постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії від 27 грудня 2020 року "Про неможливість здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці 530394 та складання протоколу з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців по дільницям № 530302, 530303, 530304, 530408, 530409", а також визнала протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі, оформлені протоколом про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеним 27 грудня 2020 року.

Крім того, в даній постанові ЦВК, посилаючись на судові рішення у справах №№440/6642/20, 440/6389/20, 440/7331/20, 440/7409/20, дійшла висновку про грубі та систематичні порушення Пришибською сільською ТВК вимог ВК України, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців і, як наслідок, про необхідність взяття на себе функцій Пришибської сільської ТВК із встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови.

Правомірність постанови ЦВК від 29 грудня 2020 року №584 та обґрунтованість мотивів, якими вона керувалася, скасовуючи постанову Пришибської сільської ТВК від 27 грудня 2020 року «Про неможливість здійснення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови по виборчій дільниці №530394», було підтверджено рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 грудня 2020 року у справі №855/143/20, залишеним без змін постановою Верховного Суду від 03 січня 2021 року.

Відповідно до ч.2 статті 19 ВК України дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Забезпечення дотримання передбачених ВК України та законами України принципів і засад виборчого процесу належить до основних повноважень Центральної виборчої комісії.

Отже, з метою забезпечення встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року у визначеному Кодексом порядку оскаржуваною постановою Комісії від 30 грудня 2020 року № 587 обґрунтовано постановлено провести повторний підрахунок голосів виборців, за результатами якого скласти відповідні протоколи.

Правомірність постанови ЦВК від 30 грудня 2020 року №587 та обґрунтованість мотивів, якими вона керувалася, було підтверджено рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 січня 2021 року у справі №855/1/21, залишеним без змін постановою Верховного Суду від 09 січня 2021 року.

Таким чином, ЦВК мала визначені у статті 254 ВК України підстави для проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови. Тож здійснення ЦВК оскаржуваних позивачем дій та прийняття нею відповідних рішень відповідає вимогам ВК України та не виходить за межі повноважень, наданих їй Законом № 1932-IV.

Колегія суддів зауважує, що в ході розгляду даної справи було встановлено, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про: визнання протиправною та скасування постанови ЦВК «Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області 25 жовтня 2020 року» від 30 грудня 2020 року № 587; визнання протиправними дій ЦВК щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців 30 грудня 2020 року на виборчій дільниці № 530394; визнання протиправним та скасування протоколу повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 530394 від 30 грудня 2020 року; визнання протиправними дій ЦВК щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців 30 грудня 2020 року на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409; визнання протиправними та скасування протоколів повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530408, 530409 від 30 грудня 2020 року вже були предметом судового розгляду в межах справи №855/1/21. При цьому, провадження у справі не було закрито на підставі п.4 ч.1 статті 238 КАС України з огляду на те, що решта позовних вимог, заявлених в межах справи №855/7/21, є похідними та безпосередньо пов`язаними із зазначеними вище вимогами, а тому не можуть бути оцінені судом окремо від них.

Доводи позивача про те, що повторний підрахунок голосів був проведений ЦВК на підставі документів невідомого походження, є безпідставними та не підтверджуються належними і допустимими в розумінні ст.ст. 73, 74 КАС України доказами.

При цьому, колегія суддів зазначає, що протоколи опитування адвокатом голів вказаної СТВК на які посилається позивач, такими доказами не є з огляду на наступне.

Так, відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Разом з тим, адміністративним процесуальним законодавством не передбачено підтвердження справжності документів та/або правомірності певного рішення шляхом проведення опитування адвокатом відповідних посадових осіб.

Відповідно до ч. 2 статті 74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Посилання представника позивача на лист Архівного відділу Кременчуцької РДА від 18 грудня 2020 року № 04-01/387 апеляційний суд також до уваги не приймає, оскільки вказаний лист Архівного відділу містить відомості лише станом на 18 грудня 2020 року, тобто на час до вчинення ЦВК спірних дій та прийняття спірної постанови і складання відповідних протоколів.

Твердження представника позивача про те, що документація передана ЦВК неуповноваженими особами СТВК колегія суддів відхиляє, оскільки документація передана відповідними членами СТВК (ОСОБА_20, ОСОБА_18 , ОСОБА_21) на підставі постанови ЦВК від 29 грудня 2020 року, яка є обов`язковою для виконання.

Доводи позивача про те, що документи, які були передані до ЦВК та на підставі яких Комісією здійснено повторний підрахунок голосів є недостовірними і не мають жодного відношення до виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, а тому відповідні протоколи ЦВК про повторний підрахунок голосів є протиправними і підлягають скасуванню, також не підтверджуються жодними належними і допустимими доказами і засновуються лише на припущеннях позивача.

Твердження позивача щодо неможливості здійснення ЦВК повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 530394 у зв`язку з порушенням цілісності пакета з виборчими бюлетенями колегія суддів відхиляє як необґрунтовані та зазначає, що обов`язок збереження цілісності відповідних пакетів документів було покладено на Пришибську СТВК, а його невиконання лише додатково свідчить про порушення вказаною СТВК вимог виборчого законодавства, що відповідно до статті 206 ВК України є правовою підставою для повторного підрахунку голосів.

В той же час, твердження позивача про те, що порушення цілісності пакетів з документами по виборчій дільниці № 530394 унеможливлює повторний підрахунок голосів, суперечать сутності конституційного права кожного громадянина обирати своїх представників до органів місцевого самоврядування.

Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 03 січня 2020 року по справі № 855/143/20, яка відповідно до статті 78 КАС України має преюдиціальне значення для вирішення цієї справи.

Доводи представника позивача про те, що повторний підрахунок голосів на вказаній виборчій дільниці був проведений ЦВК без оголошення на засіданні ЦВК 30 грудня 2020 року підстав для здійснення повторного підрахунку голосів, а також про те, що ЦВК не було досліджено пакети з виборчими документами та не встановлено осіб, які їх завірили підписами, спростовуються записом відеотрансляції засідання ЦВК, який розміщено на офіційному сайті ЦВК

Позивачем також зазначено, що ЦВК не було зачитано написи на пакетах з виборчою документацією, зокрема даних осіб, які їх підписали, проте колегією суддів не встановлено, а позивачем не наведено, якою нормою законодавства передбачено обов`язок членів ЦВК зачитувати саме в голос відповідну інформацію, натомість під час процедури підрахунку голосів членами ЦВК належним чином оглядалася цілісність пакетів та наявність на них відповідних підписів і печаток.

Доводи позивача стосовно того, що після розпакування пакету з контрольними талонами їх передано невідомій особі також спростовуються вказаним записом трансляції засідання ЦВК, з якого вбачається, що відповідні документи передано уповноваженому члену ЦВК.

Посилання позивача на те, що під час виймання та розпакування пакетів з виборчою документацією було оголошено кандидата ОСОБА_14 є простою помилкою читання, яка жодним чином не вплинула на підрахунок голосів та його результати, оскільки у бюлетенях та оскаржуваних протоколах вказано правильне ім`я кандидата - ОСОБА_19 .

Твердження позивача про те, що ЦВК допущено розміщення сторонніх предметів на столі при розпакуванні боксу з бюлетенями також спростовується відеотрансляцією засідання ЦВК, з якого вбачається, що на столі з боксом розміщено виключно канцелярські предмети, необхідні для його розпакування, що не суперечить вимогам законодавства і не здатне вплинути на результат такого перерахунку.

Отже, порушень вимог законодавства України з боку Центральної виборчої комісії в межах спірних правовідносин колегією суддів не встановлено, як і не встановлено ознак порушення прав позивача, а тому враховуючи зазначені обставини та докази у їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

При цьому, судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, враховуючи зазначені обставини та докази у їх сукупності, судова колегія приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення даного адміністративного позову.

Відповідно до ч.9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, установлених цим Кодексом.

Згідно ч.2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до статті 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачено, що з 01 січня 2021 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2189 грн.

У ч.3 статті 6 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що в разі, коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Отже, розмір ставки судового збору, за подання до адміністративного суду позову у цій справі становить 875,6х6 = 5253,60 грн.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в цій справі і судовий збір при зверненні з цим позовом ОСОБА_1 сплачено не було, відповідна сума судового збору підлягає стягненню з позивача на користь Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст.241, 242, 243, 245, 246, 250, 268, 269, 271, 273, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області про визнання дій протиправними та скасування рішень - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду за наступними реквізитами: рахунок отримувача - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, код банку отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030101), судовий збір у розмірі 5253 (п`ять тисяч двісті п`ятдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч.1 статті 272 КАС України та може бути оскаржене безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у дводенний строк у порядку, встановленому ч. 2 статті 278 КАС України.

Головуючий суддя: В.В. Файдюк

Судді: Н.М. Єгорова

Я.М. Собків

Головуючий суддя Файдюк Віталій Васильович

Судді: Собків Ярослав Мар`янович

Джерело: ЄДРСР 94036344
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку