open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/7537/20-а
Моніторити
Ухвала суду /01.04.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /31.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /31.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /05.11.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /05.11.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/7537/20-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /01.04.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /31.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /31.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /05.11.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /05.11.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2020 р. Справа№200/7537/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О.,

секретар судового засідання: Притула С.С.;

за участю:

представника позивача: Гольдарб Я.Ю.,

представника відповідача: не з`явився,

представника третьої особи: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю Імені Леніна, про визнання протиправним і нечинним рішення,-

УСТАНОВИВ:

У серпні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного позову з позовом до Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області (далі - Гранітненська сільська рада, відповідач), в якому просить визнати протиправним і нечинним рішення Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області "Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік" № VІ/91-529 від 14.06.2019.

Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено підготовче засідання на 15 вересня 2020 року.

Ухвалою суду від 15 вересня 2020 року відкладено підготовче засідання на 6 жовтня 2020 року. Залучено Товариство з обмеженою відповідальністю Імені Леніна (далі - ТОВ Імені Леніна, третя особа) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Ухвалою суду від 6 жовтня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 27 жовтня 2020 року.

Ухвалою від 27.10.2020 розгляд справи відкладено на 05.11.2020.

Ухвалою від 05.11.2020, яка постановлена без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про перенесення розгляду справ.

Обґрунтовуючи позов ОСОБА_1 посилається на те, що відповідачем були порушені як процедури оприлюднення проекту оскарженого рішення та документів до нього як регуляторного акту, узгодження його проекту з Державною регуляторною службою України, так і порядок повідомлення контролюючого органу про його прийняття та граничні строки для здійснення такого повідомлення (шляхом направлення копії рішення). Зазначає, що прийняте Гранітненською сільською радою Волноваського району Донецької області рішення від 14.06.2019 можна вважати прийнятим недобросовісно, а також без урахування права мешканців села Гранітне (які є землевласниками та/або землекористувачами та, відповідно, платниками земельного податку) на участь у процесі прийняття рішення. При цьому, позивач зазначає, що відповідачем недодержані вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» і пп. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України.

Відповідач не надав відзив на позовну заяву.

У судовому засіданні представник позивача просив адміністративний позов задовольнити повністю.

Представник відповідача до судового засідання не з`явився, про дату, час і місце судового розгляду був повідомлений належним чином.

Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені обставини, дійшов наступних висновків.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 , що підтверджується копіями паспорту громадянина України НОМЕР_2 , картки платника податків від 13.07.2012.

Відповідно до Державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 293835 від 25 листопада 2009 року ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 6,2626 га, яка розташована на території Гранітненської сільської ради Тельманівського району Донецької області, цільове призначення - ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Податковим повідомленням-рішенням від 30.05.2019 № 6606227-4811-0533 позивачу нарахований земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік в загальному розмірі 584,26 грн.

Податковим повідомленням-рішенням від 06.04.2020 № 80165-5633-0533 позивачу нарахований земельний податок з фізичних осіб за 2020 рік в загальному розмірі 1947,55 грн.

Згідно з запитом позивача від 17 червня 2020 року до Гранітненської сільської ради випливає, що позивач просить надати копію рішення про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік від 14.06.2019.

У листі Головного управління ДПС у Донецькій області № 55277/10/05-99-33-01 від 03.07.2020 зазначено, що відповідачем до Волновасько-Мангушського управління ГУ ДПС у Донецькій області у паперовому вигляді було надано рішення № VІ/91-529 від 14.06.2019 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» з супровідним листом № 330 від 12.07.2019.

У листі Гранітненської сільської ради від 06.07.2020 № 251 зазначено, що: - Гранітненською сільською радою Волноваського району Донецької області здійснювалась підготовка аналізу проекту регуляторного акту - проекту рішення «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік»; - відповідно до ст. 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» сільською радою було оприлюднено проект рішення Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» на офіційному стенді сільської ради, повідомлення про його оприлюднення було оприлюднено на дошках оголошень та на офіційному стенді сільської ради; - для прийняття зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб було встановлено місячний строк, зауваження та пропозиції приймались: письмово на адресу сільської ради, на електронну пошту та були вказані два мобільних номери для надання роз`яснень щодо можливості ознайомлення з проектом та можливості надання пропозицій та зауважень. У зв`язку з відсутністю пропозицій та зауважень проект було винесено на чергове засідання сесії сільської ради - без змін; - рішення № VІ/91-529 від 14.06.2019 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» було передане до Волноваської Державної податкової інспекції Волновасько-Мангушського управління головного управління ДПС; - копії рішення № VІ/91-529 від 14.06.2019 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» було передано до Волноваської Державної податкової інспекції Волновасько-Мангушського управління головного управління ДПС 12.07.2020, особисто землевпорядником Гранітненської сільської ради до приймальні ДПС та інспектору ДПС уповноваженому для нарахування плати за землю на території Гранітненської сільської ради.

У листі Благодійної організації «Парафіяльний Благодійний Фонд «Карітас Маріуполь» вих. 15/9 від 15.07.2020 зазначено, що за період існування друкованого засобу масової інформації - інформаційного бюлетеня «Громада Схід» у цьому друкованому засобі масової інформації не здійснювалось оприлюднення рішення Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області № VІ/91-529 від 14.06.2019.

Також позивач надав до суду лист Державної регуляторної служби України вих. № 5534/0/20-20 від 04.08.2020 в якому зазначено, що протягом 2019 року Гранітненська сільська рада Волноваського району Донецької області не зверталась до Державної регуляторної служби України стосовно надання пропозицій щодо удосконалення проекту рішення Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» відповідно до принципів державної регуляторної політики.

Крім того позивач до суду надав суспільно-політичну газету «Наше слово» № 33 від 14 серпня 2020 року; № 34 від 21 серпня 2020 року; № 35 від 28 серпня 2020 року; № 36 від 4 вересня 2020 року; № 37 від 11 вересня 2020 року, в яких зазначено, що газета видається з 07.01.1932.

Відповідно до копії договору оренди землі № 19 від 10.01.2011 ОСОБА_1 передав ТОВ ім. Леніна в оренду на 11 років земельну ділянку 6,2626 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Гранітненської сільської ради Тельманівського району Донецької області. Цей договір зареєстрований в Держкомземі.

Згідно з договором оренди землі № 19 від 10 січня 2011 року установлено, що ОСОБА_1 передав ТОВ імені Леніна в оренду земельну ділянку в розмірі 6,2626 га, що належить йому на підставі Державного акту ЯЖ № 293835, та розташована на території Гранітненської сільської ради, Тельманівського району, Донецької області, строком на 11 років. Зазначено, що договір зареєстровано у відділі Держкомзему 28.12.2011.

Постановою Верховного Ради України від 11 грудня 2014 року № 32-VIII тимчасово, до переходу під контроль органів державної влади та органів місцевого самоврядування неконтрольованих ними населених пунктів Донецької області, змінені межі міста Маріуполь, Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів, зокрема, збільшивши територію Волноваського району на 67841 гектар земель за рахунок передачі до його складу 52718,3 гектара земель Тельманівського району, у тому числі 11693,4 гектара земель - Гранітненської сільської ради (у тому числі території села Гранітне, села Старомар`ївка), та затверджено, зокрема, територію Волноваського району загальною площею 252661 гектар.

Рішенням Гранітненської сільської ради від 14.06.2019 року № VІ/91-529 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» установлені на території Гранітненської сільської ради ставки земельного податку згідно з додатком 1, а також пільги для фізичних та юридичних осіб, надані відповідно до пункту 284.1 статті 284, до розділу ХХ підрозділу 10 пункт 38.7 Податкового кодексу України, за переліком згідно з додатком 2. Також зазначено, що рішення набирає чинності з 01.01.2020. При цьому, рішення від 12.06.2018 № VІ/83-500 визнане таким, що втратило чинність.

Згідно з додатком 1 (ставки земельного податку) до вказаного рішення встановлено ставки земельного податку на 2020 рік в залежності від цільового призначення землі. Для землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) ставки податку (відсотків нормативної грошової оцінки) за земельні ділянки, нормативу грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) і на земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено для юридичних осіб і для фізичних осіб становить - 1%.

Згідно з рішенням Гранітненської сільської ради від 7 травня 2019 року № УІ/90-525 вирішено, розглянути регуляторні акти: проект рішення Гранітненської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» проект рішення «Гранітненської сільської ради «Про встановлення ставок податку на майно відмінне від земельної ділянки на 2020 рік», секретарю Гранітненської сільської ради оприлюднити проекти регуляторних актів з аналізом регуляторного впливу на офіційному стенді Гранітненської сільської ради з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб. До вказаного рішення доданий проект Гранітненської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2020 рік» разом з додатком 1 (ставки земельного податку) і додатком 2 (перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до пункту 284.1 статті 284, до розділу ХХ підрозділу 10 пункту 38.7 Податкового кодексу України, із сплати земельного податку).

Також до суду наданий аналіз регуляторного впливу проекту рішення Гранітненської сільської ради «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік»; витратами, які будуть виникати у суб`єктів господарювання великого і середнього підприємництва внаслідок дії регуляторного акту; повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта.

У повідомленні про оприлюднення проекту регуляторного акта зазначено, що відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», з метою прийняття пропозицій, зауважень громадян, суб`єктів господарювання, консультативно-дорадчих органів, Гранітненська сільська рада оприлюднює проекти рішень «Про встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку на 2020 рік», «Про встановлення ставок і пільг із сплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки». З повним текстом проектів регуляторних актів та аналізом їх регуляторного впливу можна ознайомитися щоденно (з 8:00 до 17:00, перерва з 12:00 до 13:00, крім вихідних) у виконкомі Гранітненської сільської ради, на дошці оголошень Гранітненської сільської ради за адресою с. Гранітне, вул. Богдана Хмельницького, 42. Пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі від фізичних та юридичних осіб до проектів рішень Гранітненської сільської ради та приймаються протягом одного місяця з дати опублікування. Спосіб оприлюднення: проекти регуляторних актів з відповідним аналізом регуляторного впливу. Відповідно до вищевказаних проектів рішень можна ознайомитися на інформаційному стенді в приміщенні сільської ради. Також зазначений перелік документів для ознайомлення: - проект рішення Гракнітненської сільської ради «Про встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку на 2020 рік»; - аналіз регуляторного впливу; - проект рішення Гранітненської сільської ради «Про встановлення ставок і пільг із сплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки»; - аналіз регуляторного впливу.

Рішенням Гранітненської сільської ради від 12.06.2018 № VІ/83-500 «Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку» установлені на території Гранітненської сільської ради ставки земельного податку згідно з додатком 1.

Згідно з додатком 1 (ставки земельного податку) до вказаного рішення, для землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) ставки податку (відсотків нормативної грошової оцінки) за земельні ділянки, нормативу грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) і на земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено для юридичних осіб і для фізичних осіб становить - 0,300 %.

Доказів опублікування оскаржуваних рішень у друкованих засобах масової інформації до суду не надано.

Спірні правовідносини виникли з приводу законності рішень місцевої ради щодо плати за землю.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 24 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до ч. 5, ч. 11 і ч. 12 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Отже, відповідач прийняв оскаржувані рішення в межах наданих йому повноважень.

Пунктом 2 ч. 1, ч. 2 і ч. 3 ст. 15 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати: нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;

Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Статтею 1 Закону України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 1160-IV) визначено, що регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання. Регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;

Також орган місцевого самоврядування є регуляторним органом згідно з положеннями вказаної статті.

Статтею 6 Закону № 1160-IV передбачено, що громадяни, суб`єкти господарювання, їх об`єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб`єктів господарювання, мають право: подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду; у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів; подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю; бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду; одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності.

Статтею 7 вказаного Закону встановлено, що регуляторні органи затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року, якщо інше не встановлено законом.

План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів повинен містити визначення видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів та підрозділів, відповідальних за розроблення проектів регуляторних актів.

Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження.

Якщо регуляторний орган готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

Частиною 1 ст. 8 Закону № 1160-IV передбачено, що стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу.

Згідно з ч. 1, ч. 2 і ч. 4 ст. 9 Закону № 1160-IV встановлено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Частиною 5 ст. 12 Закону № 1160-IV передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

У відповідності до ч. 1 і ч. 5 ст. 13 Закону № 1160-IV встановлено, що план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.

Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.

Згідно з ч. 1 ст. 33 вказаного Закону передбачено, що у разі внесення на розгляд сесії ради проекту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу відповідальна постійна комісія приймає рішення про направлення проекту регуляторного акта на доопрацювання органу чи особі, яка внесла цей проект.

Приписами ст. 34 Закону № 1160-IV передбачено, що кожен проект регуляторного акта, що внесений на розгляд до сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, подається до відповідальної постійної комісії для вивчення та надання висновків про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

Відповідальна постійна комісія забезпечує підготовку експертного висновку щодо регуляторного впливу внесеного проекту регуляторного акта, який разом з цим проектом та підписаним аналізом регуляторного впливу подається до уповноваженого органу для підготовки у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку пропозицій щодо удосконалення проекту відповідно до принципів державної регуляторної політики (далі - пропозиції уповноваженого органу).

Порядок та строки підготовки експертних висновків щодо регуляторного впливу внесених проектів регуляторних актів встановлюються регламентами відповідних рад.

На підставі аналізу регуляторного впливу, яким супроводжувався проект регуляторного акта при його внесенні на розгляд сесії відповідної ради, а також експертного висновку щодо регуляторного впливу цього проекту та пропозицій уповноваженого органу відповідальна постійна комісія готує свої висновки про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону. У випадках, визначених частиною другою статті 33 цього Закону, такі висновки готуються на підставі експертного висновку щодо регуляторного впливу та пропозицій уповноваженого органу.

Висновки відповідальної постійної комісії готуються на підставі аналізу регуляторного впливу, яким проект регуляторного акта супроводжувався при його внесенні, лише у разі, якщо експертний висновок щодо регуляторного впливу не був наданий відповідальній постійній комісії протягом строку, встановленого для його підготовки. Це правило не застосовується у випадках, передбачених частиною другою статті 33 цього Закону.

Також ст. 36 вказаного Закону встановлено, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

Суд не наводить висновки щодо додержання відповідачем вказаних приписів з огляду на наступне.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, про що зазначено в п. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI.

Пунктом 3.1 ст. 3 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.

У відповідності до п. 4.4 ст. 4 Податкового кодексу України передбачено, що установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою Автономної Республіки Крим, сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України.

Крім того, пунктами 5.1 і 5.2 ст. 5 Податкового кодексу України передбачено, що поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 цього Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Пунктом 10.2 ст. 10 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, установлено, що місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).

Відповідно до п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

При цьому, у відповідності до пп. 12.3.1 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України, встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом.

Отже, встановлення місцевою радою плати за землю здійснюється в межах її повноважень у порядку, визначеному Податковим кодексом України.

Підпунктами 12.3.2 і 12.3.3 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України встановлено, що при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.

Орган місцевого самоврядування у десятиденний строк з дня затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель направляє в електронній формі до контролюючого органу інформацію про нормативну грошову оцінку земель.

Згідно з пп. 12.4.1 і пп. 12.4.3 п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Приписами п. 12.5 ст. 12 Податкового кодексу України передбачено, що офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Крім того п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Нові зміни щодо зазначеної інформації надаються до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Отже, обов`язок місцевої ради встановлювати ставки плати за землю прямо передбачений наведеними приписами Податкового кодексу України.

Крім того, суд зазначає, що встановлена відповідачем ставка земельного податку за землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не перевищує її максимальний розмір, передбачений Податковим кодексом України.

Суд зазначає, що оскаржуване в цій справі рішення органу місцевого самоврядування про встановлення місцевого податку прийняте у 2019 році.

Пунктом 3 Закону України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» установлено, що у 2019 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Тобто, у 2019 році органи місцевого самоврядування при прийнятті рішень про встановлення місцевих податків і зборів не були зобов`язані застосовувати вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Отже, при прийняті оскаржуваного рішення Гранітненська сільська рада не зобов`язана була застосовувати вимоги Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" при прийнятті рішення "Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2020 рік" № VІ/91-529 від 14.06.2019.

Посилання представника позивача на незастосовність указаного закону до спірних правовідносин з огляду на невнесення змін безпосередньо до Податкового кодексу України суд вважає помилковим, оскільки Податковий кодекс України не визначає правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики. Спірні правовідносини виникли з приводу правильності застосування відповідачем Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а не податкового законодавства.

Щодо посилання позивача на порушення відповідачем пп. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України в частині направлення копії оскаржуваного рішення до контролюючого (податкового органу) в електронному вигляді суд зазначає, що питання повідомлення податкового органу про вже прийняте відповідачем оскаржуване рішення не впливає на правомірність цього рішення. Також позивачем не наведено обґрунтування щодо впливу на його права додержання відповідачем установленого вказаним законодавчим приписом порядку і строку направлення спірного рішення до контролюючого органу.

З огляду на викладене, перевіривши спірне рішення згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України за наведеними позивачем у позові аргументами, суд дійшов висновку про відсутність підстав для твердження про протиправність цього рішення.

Відтак, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ; АДРЕСА_1 ) до Гранітненської сільської ради Волноваського району Донецької області (ідентифікаційний код 04342950; 87123, Донецька область, Волноваський район, село Гранітне, вул. Богдана Хмельницького, буд. 42), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю Імені Леніна (ідентифікаційний код: 30835545, 87123, Донецька область, Волноваський район, село Гранітне (пн), вул. Самохіна, буд. 25), про визнання протиправним і нечинним рішення - відмовити повністю.

Рішення ухвалене в нарадчій кімнаті, скорочене рішення проголошене в судовому засіданні 5 листопада 2020 року. У повному обсязі рішення буде складене протягом п`яти днів з дня закінчення розгляду справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Повне рішення суду складене 5 листопада 2020 року.

Суддя К.О. Куденков

Джерело: ЄДРСР 92645324
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку