open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/20934/18
Моніторити
Постанова /28.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /28.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /28.05.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.10.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /26.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.07.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /21.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.01.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /10.01.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.11.2018/ Київський районний суд м.Харкова
emblem
Справа № 640/20934/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /28.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /28.10.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.08.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /28.05.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.10.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /26.07.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.07.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /21.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.01.2019/ Київський районний суд м.Харкова Ухвала суду /10.01.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /27.11.2018/ Київський районний суд м.Харкова
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/20934/18 Суддя першої інстанції: Бояринцева М.А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2020 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Степанюка А.Г.,

суддів - Бужак Н.П., Костюк Л.О.,

при секретарі - Закревській І.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на прийняте у порядку спрощеного позовного провадження рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес» до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменного Остапа Івановича, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа - Івано-Франківська міська рада Івано-Франківської області, про визнання протиправним та скасування припису, -

В С Т А Н О В И Л А:

У грудні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Гермес» (далі - Позивач, ТОВ «Гермес») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Гуменного Остапа Івановича (далі - Відповідач-1, Державний земельний інспектор Гуменний О.І.), Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (далі - Відповідач-2, ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області) про визнання протиправним та скасування припису Державного земельного інспектора Гуменного О.І. від 07.11.2018 року №1139/0/19-18-ДК/0306Пр/03/01/-18.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.04.2019 року залучено до участі у справі Івано-Франківську міську раду Івано-Франківської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача (далі - Третя особа, Івано-Франківська міськрада).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2020 року позов задоволено повністю. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що хоча матеріалами справи підтверджується належність ТОВ «Гермес» на праві постійного користування земельна ділянка, яка була об`єктом перевірки, однак саме її проведення з порушенням вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» і складання припису згідно норм права, які втратили чинність, свідчить про його протиправність.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Відповідач-2 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову повністю. Свою позицію обґрунтовує тим, що судом першої інстанції було невірно застосовано норми матеріального права, оскільки спірні правовідносини регулюються Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», до них згідно практики Верховного Суду положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не застосовуються, а форма оскаржуваного припису відповідає вимогам наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 24.09.2018 року №142. Крім того, наголошує, що судом було вірно встановлено факт належності на праві постійного користування спірної земельної ділянки, яка була об`єктом перевірки. З огляду на викладене підкреслює, що матеріалами справи підтверджується її використання не за цільовим призначенням.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2020 року відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 28.10.2020 року.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ «Гермес» просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що посилання Апелянта на неможливість застосування до спірних правовідносин Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є помилковим та не узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 07.09.2020 року у справі №826/15258/17 та від 17.09.2020 року у справі №805/4809/17-а. Крім того, наголошує, що судом було зазначено про те, що оскаржуваний припис винесений на підставі акту перевірки від 24.09.2018 року, у той час як сама перевірка проведена лише 28.09.2018 року, що також вказує на протиправність спірного індивідуального акту.

У межах встановлених судом строків відзиву на апеляційну скаргу від інших учасників справи не надійшло.

У судовому засіданні представник Позивача наполягав на залишенні апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Інші учасники справи, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце судового розгляду справи, у судове засідання не прибули.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника позивача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню з таких підстав.

При ухваленні оскаржуваного рішення, суд першої інстанції встановив, що у вересні 2018 року Державним земельним інспектором Гуменним О.І. на підставі ст. ст. 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» і наказу ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 13.09.2018 року №1139 (т. 1 а.с. 104-105) проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка, площею 0,7488 га, кадастровий №2610100000:20:006:0079, яка знаходиться за адресою: вул. Джохара Дудаєва, 13 у м. Івано-Франківську та перебуває на праві постійного користування ТОВ «Гермес».

У ході перевірки, висновки якої зафіксовані в акті від 24.09.2018 року №1139/0/92-18-ДК/1111/АП/09/01/-18 (т. 1 а.с. 106-108), встановлено, земельна ділянка комунальної форми власності, площею 0,7488 га (кадастровий номер 2610100000:20:006:0079) цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, згідно відомостей публічної кадастрової карти знаходиться за адресою вул. Джохара Дудаєва, 13 в м. Івано-Франківську та перебуває на праві постійного користування ТОВ «Гермес».

На земельній ділянці, яка належить до земель промисловості розміщено багатоквартирні житлові будинки.

Цільове призначення вказаних земельних ділянок на момент проведення перевірки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02).

Враховуючи те, що ТОВ «Гермес» використовує земельну ділянку за цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), використання вказаних земельних ділянок за іншим призначенням, зокрема, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (02.03), носить ознаки використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, що є порушенням пункту «ґ» частини 1 статті 211 Земельного кодексу України та статті 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Крім того, 28.09.2018 року Державним земельним інспектором Гуменним О.І. складено акт обстеження земельної ділянки №1139/0/92-18-ДК/870/АО/10/01/-18 (т. 1 а.с. 109-110), в якому зафіксовано, що земельна ділянка комунальної форми власності, площею 0,7488 га (кадастровий номер 2610100000:20:006:0079) цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, згідно відомостей публічної кадастрової карти знаходиться за адресою вул. Джохара Дудаєва, 13 в м. Івано-Франківську та перебуває на праві постійного користування ТОВ «Гермес». На земельній ділянці, яка належить до земель промисловості розміщено багатоквартирні житлові будинки.

Поряд з іншим, як встановлено судом першої інстанції, 27.09.2018 року Відповідачем-1 сформовано повідомлення №1139/092-18ДК/0388/04/01/-18 про виклик директора ТОВ «Гермес» для надання пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства (т. 1 а.с. 77-78). У зазначеному повідомленні вказано про необхідність надання пояснень у зв`язку із здійсненням державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки під час використання земельної ділянки за адресою: вул. Джохара Дудаєва, 13 м. Івано-Франківськ Івано-Франківської області (далі - повідомлення).

У відповідь на вказане повідомлення Позивач листом від 24.10.2018 року №б/н, підкресливши, що саме повідомлення було ним отримано лише 08.10.2018 року, у той час посадова особа підприємства викликалася на 04.10.2018 року, зазначив про відсутність будь-якого правового зв`язку з будь-якими земельними ділянками, з будь-якими об`єктами нерухомості, розташованим на таких земельних ділянках, які б мали відношення до адреси: вул. Джохара Дудаєва, 13, м. Івано-Франківськ (т. 1 а.с. 80-81).

Судом першої інстанції також встановлено, що 10.10.2018 року Державним земельним інспектором Гуменним О.І. сформовано та направлено на адресу Позивача повідомлення №1139/0/92-18ДК/0421/04/01-18 про виклик директора ТОВ «Гермес» для надання пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства (т. 1 а.с. 56-57), а також повідомлення №1139/0/92-18ДК/0440/04/01/-18 від 16.10.2018 року (т. 1 а.с. 59-60).

25.10.2018 року Державним земельним інспектором Гуменним О.І. складено протокол про адміністративне правопорушення №1139/0/92-18-ДК/033911/07/01-18, в якому зафіксовано, що Пасечник С.В. - директор ТОВ «Гермес», вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачена п. «ґ» ч. 1 ст. 211 ЗК України та ст. 53 КпАП України (т. 1 а.с. 62-64). У вказаному протоколі зафіксовано, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться 07.11.2018 року о 09:00 у приміщенні ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

25.10.2018 року Відповідачем-1 сформовано повідомлення директору ТОВ «Гермес» про розгляд справи про адміністративне правопорушення №1139/0/92-18-ДК/0469/04/01/-18 (т. 1 а.с. 65-66).

У свою чергу, 07.11.2018 року Державним земельним інспектором Гуменним О.І. винесено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №1139/0/92-18ДК/0503/04/01/-18 (т. 1 а.с. 68-69), яким вимагається від ТОВ «Гермес» сплатити у 15-ти денний термін розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 20330,68 грн.

Також Відповідачем-1 07.11.2018 року складено постанову про накладення адміністративного стягнення №1139/0/92-18-ДК/0318/По/08/01/-18, яким накладено на ТОВ «Гермес» в особі директора Пасечника В.С. за вчинення правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КпАП України, накладено штраф у розмірі 340 гривень (т. 1 а.с. 73-74).

Крім іншого, Державним земельним інспектором Гуменним О.І. 07.11.2018 року винесено припис №1139/0/19-18-ДК/0306Пр/03/01/-18, яким вимагається у 30-денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме: змінити цільове призначення земельної ділянки площею 0,7488 га (кадастровий номер 2610100000:20:006:0079), яка розташована на вул. Джохара Дудаєва, 13 в м. Івано-Франківськ в порядку передбаченому статтею 20 Земельного кодексу України, відповідно до її фактично використання (далі - оскаржуваний припис, Припис; т. 1 а.с. 41-42).

Окружним адміністративним судом міста Києва також встановлено, що 09.11.2018 року ГУ Держгеокадастр в Івано-Франківській області листом №19-9-0.43-6824/0/2-18 повідомив ТОВ «Гермес» про встановлення обставин того, що земельна ділянка за адресою вул. Джохара Дудаєва, 13 в м. Івано-Франківську перебуває на праві постійного користування ТОВ «Гермес» (т. 1 а.с. 85-87).

На підставі встановлених вище обставин, а також за наслідками системного аналізу приписів ст. ст. 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ст. ст. 4, 5, 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ст. 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а також ряду підзаконних актів і правових позиції Верховного Суду, суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на порушення Державним земельним інспектором Гуменним О.І. порядку проведення перевірки та її здійснення без належних на те правових підстав, що виключає можливість визнання правомірним акту, прийнятого за її результатами.

З такими висновками суду першої інстанції судова колегія не може погодитися з огляду на таке.

Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі - Закон), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ст. 4 Закону об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

За правилами ч. ч. 1, 2 ст. 5 Закону державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Приписи пп. 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, визначають, що Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Із змісту положення про Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року № 308, вбачається, що ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ст. 6 Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Згідно ст. 9 Закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведенням перевірок та розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Приписи ст. 10 вказаного Закону визначають, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що Державний земельний інспектор Гуменний О.І., як посадова особа ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області, наділений повноваженнями вчиняти дії щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства, а також за її наслідками, зокрема, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель.

При цьому посилання суду першої інстанції на те, що така перевірка повинна бути проведена виключно у відповідності до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» судовою колегією оцінюється критично, оскільки норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, а тому на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній, зокрема, у постановах від 13.03.2019 року у справі № 826/11708/17, від 27.02.2020 у справі № 818/1512/17 та від 05.10.2020 року у справі № 420/6054/19.

Посилання ТОВ «Гермес» у відзиві на апеляційну скаргу на відповідність висновків суду першої інстанції позиції Верховного Суду, викладеної у постановах від 07.09.2020 року у справі №826/15258/17 та від 17.09.2020 року у справі №805/4809/17-а, судова колегія оцінює критично, оскільки, по-перше, висновки у справі №826/15258/17 стосуються застосування актів законодавства, які діяли у 2017 році, по-друге, позиція Верховного Суду у справі №805/4809/17-а стосується правовідносин, які виникли у період з 01.01.2018 року (набрання чинності нової редакції статті 6 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності») по 23.02.2018 року (набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 року №1104, якою був затверджений Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), по-третє, спірні у цій справі правовідносини мали місце за іншого правового регулювання, яке мало місце у вересні - листопаді 2018 року.

З урахуванням наведеного, а також зважаючи на помилковість посилання суду першої інстанції щодо безпідставності проведення Державним земельним інспектором Гуменним О.С. перевірки з огляду не неправильним застосуванням останнім норм матеріального права, судова колегія, надаючи оцінку правомірності суті оскаржуваного припису, вважає за необхідне зазначити таке.

Аналіз змісту оскаржуваного припису свідчить, що його складено за формою, визначеною наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 24.09.2018 року №142 «Про бланки Держгеокадастру», який був чинним станом на 07.11.2018 року. Крім того, всупереч твердження суду першої інстанції, акт перевірки від 24.09.2018 року №1139/092-18-ДК/1111/АП/09-01/-18 та акт обстеження від 28.09.2018 року №1139/0/92-18-ДК/870/АО/10/01/-18 складені за формами, визначеними наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 27.12.2016 року №353 «Про організаційні заходи із здійснення функцій державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів територіальними органами Держгеокадастру», який був чинний станом на вересень - листопад 2018 року. Відтак, посилання суду першої інстанції на те, що документи, якими було зафіксовано певні обставини щодо спірної земельної ділянки, складені за правилами, визначеними наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 року №132, який був скасований розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №169-р (набрало чинності 21.05.2017 року), є помилковим.

Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зауважити, що відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.

При цьому, як було встановлено судом першої інстанції, та не було піддано сумніву учасниками справи на етапі апеляційного перегляду, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна (т. 2 а.с. 111-113), а також відомостей про земельну ділянку, площею 0,7488 га, кадастровий №2610100000:20:006:0079, яка знаходиться за адресою: вул. Джохара Дудаєва, 13 у м. Івано-Франківську (т. 1 а.с. 114-115), остання є об`єктом комунальної власності перебуває на праві постійного користування ТОВ «Гермес».

У свою чергу, приписи п. «а» ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України визначають, що землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.

Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка з кадастровим номером 2610100000:20:006:0079 є об`єктом комунальної власності та використовується ТОВ «Гермес» на підставі акту на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ІФ №001555 від 06.03.2001 року, виданого Івано-Франківською міськрадою (т. 1 а.с. 198-201). При цьому, відомостей про указану земельну ділянку її цільове призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання - для обслуговування адміністративного приміщення та виробничих будівель; цільове призначення - 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Відповідно до п. п. «б», «ж» ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, землі житлової та громадської забудови; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

За правилами ст. 38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

При цьому, згідно ч. 1 ст. 65 ЗК України землями промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.

До земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд (ч. 1 ст. 66 ЗК України).

Судова колегія вважає за необхідне підкреслити, що, як вже було зазначено вище, категорія земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:20:006:0079, яка перебуває у користуванні ТОВ «Гермес» визначена як землі промисловості з видом використання - для обслуговування адміністративного приміщення та виробничих будівель.

Згідно класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення належать до секції «J», яка передбачає, зокрема, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02). Натомість, землі житлової та громадської забудови належать до секції «В».

З урахуванням наведеного, оскільки жодних доказів на спростування встановлених у ході перевірки 24.09.2018 року обставин розміщення на земельній ділянці по вул. Джохара Дудаєва, 13 у м. Івано-Франківську багатоквартирних житлових будинків ТОВ «Гермес» не надано, а матеріалами справи підтверджується належність саме вказаному підприємству на праві постійного користування спірної земельної ділянки, то колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість твердження Державного земельного інспектора Гуменного О.І. про те, що така земельна ділянка з кадастровим номером 2610100000:20:006:0079 використовується не за цільовим призначенням, що свідчить про правомірність оскаржуваного у цій справі припису.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, зважаючи на встановлену вище відсутність правових підстав для висновку про неможливість проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства без урахування положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а також з огляду на ненаведення Позивачем інших, ніж неналежність йому земельної ділянки, доводів в обґрунтування заявлених позовних вимог, судова колегія приходить до висновку про передчасність твердження Окружного адміністративного суду міста Києва про обґрунтованість позовних вимог про скасування оскаржуваного припису, а тому вважає за необхідне рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при постановленні рішення порушено норми матеріального права, що стали підставою для неправильного вирішення справи. У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду - скасувати.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області - задовольнити повністю.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2020 року - скасувати.

Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Головуючий суддя А.Г. Степанюк

Судді Н.П. Бужак

Л.О. Костюк

Повний текст постанови складено та підписано « 28» жовтня 2020 року.

Джерело: ЄДРСР 92503975
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку