open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 жовтня 2020 р. № 400/4461/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом кандидата в депутати від Миколаївської Обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області ОСОБА_1 до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області, керівника робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 на території міста Южноукраїнська ОСОБА_2 та міського штабу з ліквідації наслідків медико-біологічної надзивачайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська про визнання протиправним та скасування розпорядження "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23, -

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата в депутати від Миколаївської Обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області ОСОБА_1 (надалі - позивача) до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області в особі керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації ОСОБА_2 . Южноукраїнської міської ради Миколаївської області про визнання протиправним та скасування розпорядження "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09 жовтня 2020 року керівником робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ ОСОБА_3 видано розпорядження № 23 «Про посилення заходів із запобігання поширення короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська», яким тимчасово заборонено з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборної компанії із великою скупченістю людей. Вказане рішення органу місцевого самоврядування прийнято відповідно до Постанови КМУ №641 від 22.07.2020 року «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COV1D-19, спричиненої короновірусом SARS- Со-2», встановлює свої додаткові обмеження та заборони для юридичних та фізичних осіб, відмінні від обмежень встановлених постановою КМУ, що дає підстави вважати, що органом місцевого самоврядування перевищено надані йому повноваження, та порушено норми Конституції України, Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Закону України «Про місцеве самоврядування» та Постанови КМУ №211 від 11.03.2020 року "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-Co-2". Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним. У разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану виборчий процес загальнодержавних виборів та/або виборчий процес відповідних місцевих виборів, що відбуваються на цих територіях або їх частині, припиняється з дня набрання чинності відповідним указом Президента України. Вказав, що в Україні відсутнє введення воєнного та надзвичайного стану, а тому виборчий процес не скасовано та не зупинено, а відтак позивач, як кандидат в депутати має повне право здійснювати всі заходи, що передбачено вищезазначеним кодексом. Крім того, в постанові КМУ № 641 від 22.07.2020 року зазначено, що Організатор заходу є відповідальним за дотриманням між учасниками фізичної дистанції не менше 1,5 м у разі проведення заходу із розміщенням учасників стоячи і дозволено проводити проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів за участю не більше однієї особи на 5 кв.м. площі будівлі або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі).

Ухвалою від 12.10.2020 Миколаївським окружним адміністративним судом відкрито провадження в адміністративній справі №400/4461/20 та призначено до розгляду з урахуванням особливостей, встановлених ст. 275 КАС України та ст.ст. 268-272 КАС України.

Вказаною ухвалою суд залучив до участі у справі №400/4461/20 в якості співвідповідача - міський штаб з ліквідації наслідків медико-біологічної надзивачайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська.

Вищевказаною ухвалою від 12.10.2020 року суд витребував у керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації ОСОБА_2 . Южноукраїнської міської ради Миколаївської області належним чином засвідчену копію інформації щодо підвищення на території міста Южноукраїнська кількості захворювань на гостру респіраторну хворобу COVID-19 та доручення виконувача функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації від 07.10.2020 року № 145-д до рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській обласній державній адміністрації від 06.10.2020 року.

13.10.2020 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач вказав, що розпорядженням Южноукраїнського міського голови від 13.04.2020 року №86-р призначено керівником робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби на території міста Южноукраїиська заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Кольчака Олександра Миколайовича. Повноваження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації визначено ст. 75 Кодексу цивільного захисту України. Вказав, що ніхто не має права втручатися в діяльність керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Залежно від обставин, що склалися у зоні надзвичайної ситуації, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації самостійно приймає рішення, зокрема, щодо зупинення діяльності суб`єктів господарювання, розташованих у зоні надзвичайної ситуації, та обмеження доступу населення до такої зони. З метою посилення захисту населення, невідкладного здійснення заходів щодо недопущення поширенню СОVID-19 в місті Южноукраїнську, керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації видано розпорядження від 01.05.2020 року №10 «Про визначення міста Южноукраїнська зоною надзвичайної ситуації». 07.10.2020 року виконувачем функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації, заступником голови облдержадміністрації Тетяною Стахевич підписано доручення №145-д до протоколу №40 від 06.10.2020 року позачергового засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації щодо забезпечення своєчасного виконання прийнятих комісією рішень та надання відомостей про вжиті заходи відповідно до вказаних строків. Так, пунктом 4 рішення визначено: «Рекомендувати головам райдержадмініеграцій, міським (міст обласного та районного значення) головам та головам об`єднаних територіальних громад утриматися від проведення масових заходів, святкувань із великою скупченістю людей на підпорядкованих адміністративних територіях. Строк: на час дії карантинних обмежень. Розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, пов`язаної із поширенням короиавірусної хвороби СОVID -19 на території міста Южноукраїнська від 09.10.2020 року №23 «Про посилення заходів із запобігання поширення коронавірусної хвороби СОVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська» було прийнято у відповідності до повноважень, наданих йому Кодексом, та на виконання вказаного вище доручення та рішення позачергового засідання регіональної комісії з питань техногенно- екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації від 06.10.2020 року №40, а також у зв`язку з підвищенням на території Миколаївської області в цілому та у місії Южноукраїнську, зокрема, кількості захворювань на СОVID-19 в період з 04.10.2020 року по 09.10.2020 року.

13.10.2020 року на виконання ухвали суду від 12.10.2020 року до канцелярії суду від керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації ОСОБА_2 . Южноукраїнської міської ради Миколаївської області надійши витребувані судом докази, а саме інформацію щодо підвищення на території міста Южноукраїнська кількості захворювань на гостру респіраторну хворобу COVID-19 та копію доручення виконувача функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації від 07.10.2020 року № 145-д до рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській обласній державній адміністрації від 06.10.2020 року.

В судовому засіданні 13.10.2020 року позивач та предстаник позивача заявлені позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Представник Южноукраїнської міської ради Миколаївської області та керівник робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 на території міста Южноукраїнська ОСОБА_2 проти позову заперечили.

Представник міського штабу з ліквідації наслідків медико-біологічної надзивачайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська в судове засідання, призначене на 13.10.2020 року, не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, про причини неявки суд не сповістив. Заяв чи клопотань до суду не надходило.

В судовому засіданні, призначеному на 13.10.2020 року, представники сторін заявили клопотання про подальший розгляд справи №400/4461/20 в порядку письмового провадження.

Суд клопотання представників сторін задовольнив та на підставі ст. 194 КАС України здійснив розгляд справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, ознайомившись з заявами учасників справи по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Згідно постанови Вознесенської територіальної виборчої комісії № 12 від 26.09.2020 року ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом в депутати від Миколаївської Обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області.

Відповідно до п. 1 Протоколу № 35 від 09.10.2020 року міського штабу з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби на адміністративній території м. Южноукраїнськ рекомендовано керівнику робіт з НС тимчасово заборонити з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборчої компанії із великою скупченістю людей.

09 жовтня 2020 року керівником робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ ОСОБА_3 видано розпорядження № 23 «Про посилення заходів із запобігання поширення короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська», яким тимчасово заборонено з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборної компанії із великою скупченістю людей.

Не погоджуючись з прийнятим керівником робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ О.М.Кольчаком розпорядженням № 23 від 09.10.2020 року, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Преамбулою Виборчого кодексу України (надалі - ВК України) передбачено, що цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).

Відповідно до пп.б) п.3 ч.1 ст.3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться, зокрема, місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради.

Статтею 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

У разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану виборчий процес загальнодержавних виборів та/або виборчий процес відповідних місцевих виборів, що відбуваються на цих територіях або їх частині, припиняється з дня набрання чинності відповідним указом Президента України.

Після набрання чинності відповідним указом Президента України Центральна виборча комісія ухвалює рішення щодо припинення виборчого процесу на всій території України або в окремих її місцевостях, яким визначає порядок завершення виборчих процедур, які були розпочаті в межах відповідного виборчого процесу.

Після припинення чи скасування дії режиму воєнного або надзвичайного стану перебіг відповідного виборчого процесу, припиненого у зв`язку з цим, розпочинається спочатку.

Відповідно до частини другої статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:

1) утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Питання передвиборчої агітації регламентовано Розділом VIIІ Виборчого кодексу України.

Згідно ст. 51 Виборчого кодексу України передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Передвиборна агітація може проводитися у таких формах:1) проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями; 2) проведення мітингів, походів, демонстрацій; 3) проведення публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", прес-конференцій щодо положень передвиборних програм та політичної діяльності кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу; 4) оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв`ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень; 5) розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації; 6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами; 7) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач, проведення інших публічних заходів за підтримки кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта виборчого процесу, а також оприлюднення інформації про таку підтримку; 8) публічні заклики голосувати за або не голосувати за кандидата, партію (організацію партії) - суб`єкта виборчого процесу або публічні оцінки їхньої діяльності; 9) встановлення агітаційних наметів; 10) в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України.

Кандидат, партія (організація партії) - суб`єкт виборчого процесу має право на договірній основі за рахунок коштів власного виборчого фонду орендувати будинки і приміщення усіх форм власності для проведення зборів, дебатів, дискусій та інших публічних заходів передвиборної агітації.

У відповідності до ст. 52 Виборчого кодексу України передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п`ятниці перед днем голосування.

Згідно ст. 57 Виборчого кодексу України участь у передвиборній агітації забороняється: 1) іноземцям та особам без громадянства, у тому числі шляхом журналістської діяльності чи у формі участі у концертах, виставах, спортивних змаганнях, інших публічних заходах, що проводяться на підтримку чи за підтримки кандидата (кандидатів) чи суб`єкта їх висування; 2) органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, їх посадовим і службовим особам у робочий час (крім випадків, якщо така особа є кандидатом на відповідних виборах); 3) членам виборчих комісій під час виконання обов`язків членів виборчих комісій на строк здійснення повноважень.

Забороняється проведення агітаційних заходів, розповсюдження матеріалів передвиборної агітації, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи не голосувати за партії - суб`єктів виборчого процесу, кандидатів на відповідних виборах або публічна оцінка діяльності таких партій чи кандидатів, під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, державними чи комунальними підприємствами, закладами, установами, організаціями.

У військових частинах (формуваннях), в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах передвиборна агітація обмежується. Відвідування військових частин (формувань), установ виконання покарань і слідчих ізоляторів окремими кандидатами чи їх довіреними особами, представниками або уповноваженими особами партій (організацій партій) забороняється. Зустрічі таких осіб з виборцями організовуються відповідними окружними виборчими комісіями разом з командирами військових частин (формувань) або керівниками установ виконання покарань і слідчих ізоляторів з обов`язковим повідомленням не пізніш як за три дні до дня зустрічі всіх довірених осіб кандидатів, уповноважених осіб партій (організацій партій) у відповідному територіальному виборчому окрузі.

Забороняється використання приміщень, в яких розташовуються органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, для проведення заходів передвиборної агітації.

Згідно з частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, які порушують законодавство про вибори та референдум унормовано статтею 275 КАС України.

Частинами першою статті 275 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб`єктами відповідного виборчого процесу, комісія з референдуму, ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Як встановлено судом в процесі розгляду справи, згідно постанови Вознесенської територіальної виборчої комісії № 12 від 26.09.2020 року ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом в депутати від Миколаївської Обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області.

09 жовтня 2020 року керівником робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ ОСОБА_3 видано розпорядження № 23 «Про посилення заходів із запобігання поширення короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська», яким тимчасово заборонено з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборної компанії із великою скупченістю людей.

На думку позивача оскаржуване розпорядження порушує законодавство про вибори, оскільки тимчасово забороняє на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення заходів передвиборчої компанії.

Як слідує з оскаржуваного розпорядження, воно прийнято у зв`язку з різким підвищенням на території Миколаївській області та у місті Южноукраїнську кількості захворювань на гостру респіраторну хворобу СОVID-19, завантаженістю ліжок у закладах охорони здоров`я, визначених для госпіталізації пацієнтів з підтвердженим випадком СОVID-19 - 78,6% (при допустимому не більш як 50%), відповідно до статті 75 Кодексу цивільного захисту України, враховуючи вимоги Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року №641 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 12.08.2020 року №712, 27.08.2020 року №757 та 26.08.2020 року №760), на виконання доручення виконувача функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації від 07.10.2020року №145-д до рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації від 06.10.2020 року (протокол №40), рішення засідання міського штабу з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби СОVID-19 від 09.10.2020 року (протокол № 35).

Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» визначає правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, встановлює права, обов`язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», карантин це:

- адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб,

- обмежувальні протиепідемічні заходи - медико-санітарні та адміністративні заходи, що здійснюються в межах осередку інфекційної хвороби з метою запобігання її поширенню.

- протиепідемічні заходи - комплекс організаційних, медико-санітарних, ветеринарних, інженерно-технічних, адміністративних та інших заходів, що здійснюються з метою запобігання поширенню інфекційних хвороб, локалізації та ліквідації їх осередків, спалахів та епідемій.

Відповідно до статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.

У рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов`язки, що покладаються на них, підстави та порядок обов`язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров`я (спеціалізованих шпиталів). Карантин встановлюється на період, необхідний для ліквідації епідемії чи спалаху особливо небезпечної інфекційної хвороби. На цей період можуть змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності.

Організація та контроль за дотриманням встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Отже, обмеження прав фізичних і юридичних осіб на період карантину може встановлюватись тільки рішенням Кабінету Міністрів України.

Відповідно до статті 32 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" обмежувальні протиепідемічні заходи встановлюються місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за поданням відповідного головного державного санітарного лікаря у разі, коли в окремому населеному пункті, у дитячому виховному, навчальному чи оздоровчому закладі виник спалах інфекційної хвороби або склалася неблагополучна епідемічна ситуація, що загрожує поширенням інфекційних хвороб. Обмеженням підлягають ті види господарської та іншої діяльності, що можуть сприяти поширенню інфекційних хвороб.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.

Зокрема, частиною 1 ст. 14 Кодексу визначено, що у разі виникнення надзвичайної ситуації за рішенням відповідно Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій для єдиної державної системи цивільного захисту у повному обсязі або частково для окремих її територіальних підсистем тимчасово встановлюється режим надзвичайної ситуації.

У разі загрози виникнення надзвичайної ситуації залежно від прогнозованих наслідків та можливого рівня надзвичайної ситуації за рішенням Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в Україні або у межах конкретної її території тимчасово вводиться режим підвищеної готовності (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).

У разі виникнення надзвичайної ситуації з тяжкими наслідками за рішенням Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в Україні або у межах конкретної її території тимчасово вводиться режим надзвичайної ситуації (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).

Умови і порядок введення режимів підвищеної готовності та надзвичайної ситуації, завдання та порядок взаємодії суб`єктів забезпечення цивільного захисту щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у зазначених режимах визначаються Положенням про єдину державну систему цивільного захисту, що затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 78 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно статті 71 Кодексу цивільного захисту України, для координації дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, органів управління та сил цивільного захисту, а також організованого та планового виконання комплексу заходів та робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій:

1) використовуються пункти управління та центри управління в надзвичайних ситуаціях;

2) утворюються спеціальні комісії з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

3) призначаються керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

4) утворюються штаби з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

5) визначається потреба у силах цивільного захисту;

6) залучаються сили цивільного захисту до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Повноваження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації визначено Кодексом, а саме відповідно до ст. 75 Кодексу цивільного захисту України.

Так, згідно ст. 75 Кодексу передбачено, що керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається для безпосереднього управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації.

Залежно від рівня надзвичайної ситуації керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається:

1) Кабінетом Міністрів України у разі виникнення надзвичайної ситуації державного рівня - Перший віце-прем`єр-міністр, віце-прем`єр-міиістр чи керівник одного з центральних органів виконавчої влади або його перший заступник (заступник);

2)Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня - перший заступник або один із заступників Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови обласної, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій;

3)районною державною адміністрацією у разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівня - один із заступників голови районної державної адміністрації;

4)виконавчим органом міської ради у разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівну» - один із заступників міського голови;

5)сільською, селищною радою у разі виникнення надзвичайної ситуації об`єктового рівня - сільський, селищний голова;

6)керівником суб`єкта господарювання у разі виникнення надзвичайної ситуації відповідного об`єктового рівня - керівник або один із керівників суб`єкта господарювання відповідно до затвердженого розподілу обов`язків.

До прибуття керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації його обов`язки виконує керівник підрозділу (служби, формування) сил цивільного захисту або оперативної групи (представник центру управління в надзвичайних ситуаціях), який прибув до зони надзвичайної ситуації першим. Якщо надзвичайна ситуація трапилася на потенційно небезпечному об`єкті або об`єкті підвищеної небезпеки, до прибуття керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації його обов`язки виконує диспетчер об`єкта або особа старшого інженерно- технічного персоналу, яка перебуває на зміні.

У разі ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, яка за характером та наслідками не потребує спеціального призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, обов`язки такого керівника забезпечує керівник аварійно-рятувальної служби, що виконує ліквідацію наслідків цієї надзвичайної ситуації.

На час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у підпорядкування керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації переходять усі аварійно-рятувальні служби, що залучаються до ліквідації таких наслідків.

Ніхто не має права втручатися в діяльність керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Залежно від обставин, що склалися у зоні надзвичайної ситуації, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації самостійно приймає рішення щодо:

1)здійснення заходів з евакуації;

2)зупинення діяльності суб`єктів господарювання, розташованих у зоні надзвичайної ситуації, та обмеження доступу населення до такої зони;

3) залучення в установленому порядку до проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт необхідних транспортних засобів, іншого майна суб`єктів господарювання, розташованих у зоні надзвичайної ситуації, аварійно- рятувальних служб, а також громадян за їх згодою;

4)зупинення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, якщо виникла підвищена загроза життю або здоров`ю рятувальників та інших осіб, які беруть участь у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

5)інші рішення, необхідні для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та забезпечення безпеки постраждалих.

Рішення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації оформляється розпорядженням. Підготовка розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, їх реєстрація в установленому порядку після підписання та доведення до виконавців здійснюється штабом з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами, які беруть участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, а також громадянами і суб`єктами господарювання, розташованими у зоні надзвичайної ситуації.

Керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, керівники аварійно-рятувальних служб мають право на повну та достовірну інформацію про надзвичайну ситуацію для організації робіт з ліквідації її наслідків і зобов`язані інформувати відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування про вжиті ними заходи.

Після ліквідації наслідків надзвичайної ситуації керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації подає органові, що його призначив, звіт про прийняті рішення і перебіг подій під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації несе персональну відповідальність за управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації».

Відповідно до ст. 76 Кодексу цивільного захисту України, для безпосередньої організації і координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації утворюється штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, який є робочим органом керівника побіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Завдання, функції та порядок діяльності штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, види та зразки оперативно-технічної і звітної документації встановлюються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Згідно Положення про штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справУкраїни від 26.12.2014 № 1406, основними завданнями Штабу з НС є безпосередня організація і координація аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС.

Відповідно до покладеного на нього завдання основними функціями Штабу з НС є, зокрема, підготовка розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо ліквідації наслідків НС та забезпечення безпеки постраждалих, їх реєстрація в установленому порядку після підписання та доведення до виконавців; забезпечення реалізації розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо організації та координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС.

Відповідно до ст. 79 Кодексу цивільного захисту України, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період включає: організацію та управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами; розвідку районів, зон, ділянок, об`єктів проведення робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації; визначення та локалізацію зони надзвичайної ситуації; виявлення та позначення районів, які зазнали радіоактивного, хімічного забруднення чи біологічного зараження (крім районів бойових дій); прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків; ліквідацію або мінімізацію впливу небезпечних чинників, які виникли внаслідок надзвичайної ситуації; пошук та рятування гіостраждалих, надання їм екстреної медичної допомоги і транспортування до закладів охорони здоров`я; евакуацію або відселення постраждалих; виявлення та знешкодження вибухонебезпечних предметів; санітарну обробку населення та спеціальну обробку одягу, техніки, обладнання, засобів захисту, будівель, споруд і територій, які зазнали радіоактивного, хімічного забруднення чи біологічного зараження; надання медичної допомоги постраждалим, здійснення санітарно- протиепідемічних заходів, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення в районі виникнення надзвичайної ситуації та місцях тимчасового розм ітцен ня постраждалих; запровадження обмежувальних заходів, обсервації та карантину; надання психологічної та матеріальної допомоги постраждалим, проведення їх медико-нсихологічної реабілітації; забезпечення громадського порядку в зоні надзвичайної ситуації; проведення першочергового ремонту та відновлення роботи пошкоджених об`єктів життєзабезпечення населення, транспорту і зв`язку; здійснення заходів соціального захисту постраждалих внаслідок надзвичайних ситуацій; проведення інших робіт та заходів залежно від характеру та виду надзвичайної ситуації».

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 року № 338-р "Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації" (із змінами та доповненнями), з урахуванням поширення на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, висновків Всесвітньої організації охорони здоров`я щодо визнання розповсюдження СОVID-19 у країнах світу пандемією, з метою ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення та відповідно до статті 14 та частини другоїстатті 78 Кодексу цивільного захисту України, установлено для єдиної державної системи цивільногозахисту на всій території України режим надзвичайної ситуації до 31 жовтня 2020 року.

27.03.2020 року було прийнято розпорядження Миколаївської обласної державної адміністрації №118-р «Про встановленнярежиму надзвичайної ситуації на території Миколаївської області».

01.04.2020 року розпорядженням Южноукраїнського міського голови року №75-р «Про встановлення режиму надзвичайної ситуації на території міста Южноукраїнська» було взято до відома, що Кабінетом Міністрів України для єдиної державної системи цивільного захисту на всій території України і в тому числі на території міста Южноукраїнська встановлено режим надзвичайної ситуації.

Розпорядженням Южноукраїнського міського голови від 13.04.2020 року №86-р призначено керівником робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби на території міста Южноукраїнська заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Кольчака Олександра Миколайовича.

Розпорядженням Южноукраїнського міського голови від 13.04.2020 року №86-р утворений міський штаб з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації, підпорядкований керівникові робіт з ліквідації НС.

Даним розпорядженням затверджено обов`язки керівника робіт з ліквідації НС. Зокрема, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації:

- забезпечує безпосереднє управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними аварійно-відновлювальними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації;

- залежно від обставин, що склалися в зоні надзвичайної ситуації, уповноважений керівник робіт самостійно приймає рішення щодо: проведення евакуаційних заходів (крім загальної або часткової евакуації населення); зупинення діяльності об`єктів, що знаходяться у зоні надзвичайної ситуації, незалежно від їх форм власності та відомчого підпорядкування, а також обмеження доступу на територію цієї зони; залучення в установленому порядку для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних аварійно-відновлювальних робіт необхідних транспортних засобів, іншого майна суб`єктів господарювання, розташованих у зоні надзвичайної ситуації, аварійно-рятувальних служб, а також громадян за їх згодою; зупинення аварійно-рятувальних та інших невідкладних аварійно- відновлювальних робіт, якщо виникла підвищена загроза життю або здоров`ю рятувальників та інших осіб, які беруть участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;

- інші рішення, необхідні для ліквідації надзвичайної ситуації та забезпечення безпеки постраждалих;

- за розпорядженням міського голови утворює міський штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, призначає його начальника та (після повного завершення зазначених робіт і затвердження звіту про прийняті рішення і перебіг подій під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації) завершує (припиняє) роботу штабу:

- керівництво роботою міського штабу та його робочих груп здійснюється начальником міського оперативного штабу, призначеним відповідно до вимог статті 76 глави 15 розділу VI Кодексу цивільного захисту України;

- начальник міського штабу є заступником керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, а у разі його відсутності виконує обов`язки керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій до його повернення або призначення;

- рішення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації оформляється розпорядженням. Підготовка розпоряджень уповноваженого керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. їх реєстрація в установленому законом порядку після підписання та доведення їх до виконавців здійснюється міським штабом.

- розпорядження керівника робіт є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами, які беруть участь у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, а також громадянами, підприємствами, установами та організаціями, які знаходяться у зоні надзвичайної ситуації, незалежно від форми їх власності та відомчого підпорядкування.

З метою посилення захисту населення, невідкладного здійснення заходів щодо недопущення поширенню СОVID-19 в місті Южноукраїнську керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації видано розпорядження від 01.05.2020 року №10 «Про визначення міста Южноукраїнська зоною надзвичайної ситуації».

Крім того, 11 березня 2020 року прийнята постанова КМ України № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (надалі - Постанова), якою, відповідно до статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. з 12 березня до 3 квітня 2020 р. на усій території України установлено карантин.

16.03.2020 року прийнята постанова КМ України № 215 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211», якою встановлено ряд жорстких обмежень щодо роботи суб`єктів господарювання та проведення масових заходів, а також доручено міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській державним адміністраціям разом з органами місцевого самоврядування забезпечити організацію виконання та контроль за дотриманням на відповідній території вимог цієї постанови, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів.

22 липня 2020 р. прийнята постанова КМ України № 641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", якою встановлено, що з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі COVID-19), з 1 серпня до 31 жовтня 2020 р. на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі регіони) продовжити на всій території України дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061) та від 20 травня 2020 р. № 392 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Згідно постанови КМ України № 641 (зі змінами) на території регіону (адміністративно-територіальної одиниці), на якій установлено жовтний рівень епідемічної небезпеки, забороняється, зокрема, проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів за участю більше однієї особи на 5 кв. метрів площі будівлі або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі), а також діяльність кінотеатрів та закладів культури з наповненістю кінозалів або залів понад 50 відсотків місць у кожному окремому кінозалі або залі. Організатор заходу є відповідальним за дотримання між учасниками фізичної дистанції не менше ніж 1,5 метра у разі проведення заходу із розміщенням учасників стоячи.

07.10.2020 року виконувачем функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації, заступником голови облдержадміністрації Тетяною Стахевич підписано доручення №145-д до протоколу №40 від 06.10.2020 року позачергового засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації щодо забезпечення своєчасного виконання прийнятих комісією рішень та надання відомостей про вжиті заходи відповідно до вказаних строків. Так, пунктом 4 рішення визначено: «Рекомендувати головам райдержадмініеграцій, міським (міст обласного та районного значення) головам та головам об`єднаних територіальних громад утриматися від проведення масових заходів, святкувань із великою скупченістю людей на підпорядкованих адміністративних територіях. Строк: на час дії карантинних обмежень».

Відповідно до п. 1 Протоколу № 35 від 09.10.2020 року міського штабу з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби на адміністративній території м. Южноукраїнськ рекомендовано керівнику робіт з НС тимчасово заборонити з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборчої компанії із великою скупченістю людей.

09 жовтня 2020 року керівником робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ О.М.Кольчаком, у зв`язку з різким підвищенням на території Миколаївській області та у місті Южноукраїнську кількості захворювань на гостру респіраторну хворобу СОVID-19, завантаженістю ліжок у закладах охорони здоров`я, визначених для госпіталізації пацієнтів з підтвердженим випадком СОVID-19 - 78,6% (при допустимому не більш як 50%), відповідно до статті 75 Кодексу цивільного захисту України, враховуючи вимоги Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року №641 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 12.08.2020 року №712, 27.08.2020 року №757 та 26.08.2020 року №760), на виконання доручення виконувача функцій та повноважень голови Миколаївської обласної державної адміністрації від 07.10.2020року №145-д до рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації від 06.10.2020 року (протокол №40), рішення засідання міського штабу з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби СОVID-19 від 09.10.2020 року (протокол № 35), видано розпорядження № 23 «Про посилення заходів із запобігання поширення короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська», яким тимчасово заборонено з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення масових заходів, святкувань та заходів передвиборної компанії із великою скупченістю людей.

Разом з тим, як вбачається з пункту 4 рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації від 06.10.2020 року (протокол №40), було рекомендовано головам райдержадмініеграцій, міським (міст обласного та районного значення) головам та головам об`єднаних територіальних громад утриматися від проведення масових заходів, святкувань із великою скупченістю людей на підпорядкованих адміністративних територіях.

Жодних рекомендацій керівнику робіт з ліквідації наслідків медико - біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням короно вірусної хвороби СОУЮ-19 на території міста Южноукраїнськ, стосовно заборон на проведення заходів передвиборної компанії це рішення не містило.

Крім того, постанова КМ України № 641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" не містить заборон на проведення заходів передвиборної компанії.

Таким чином, ані постанова КМ України № 641, ані рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій при Миколаївській облдержадміністрації від 06.10.2020 року (протокол №40) не містять заборони на проведення заходів передвиборної компанії.

Слід також зазначити, що саме Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України регулює підготовку та проведення виборів обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, та передбачає, що виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

В свою чергу, Кодексом передбачено, що у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану виборчий процес загальнодержавних виборів та/або виборчий процес відповідних місцевих виборів, що відбуваються на цих територіях або їх частині, припиняється з дня набрання чинності відповідним указом Президента України.

Однак, в Україні чи в окремих її місцевостях не вводився воєнний або надзвичайний стан, а тому виборчий процес відповідних місцевих виборів, що відбуваються на цих територіях, не припинявся.

З аналізу статті 75 Кодексу цивільного захисту України слідує, що у керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації відсутні повноваження щодо прийняття рішень про заборону на проведення заходів передвиборної компанії.

Крім того, слід також зазначити, що у міського штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації відсутні повноваження щодо надання рекомендацій керівнику робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації з приводу прийняття розпоряджень, вони наділені повноваженнями по підготовці розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо ліквідації наслідків НС та забезпечення безпеки постраждалих, їх реєстрації в установленому порядку після підписання та доведенню до виконавців; забезпеченню реалізації розпоряджень керівника робіт з ліквідації наслідків НС щодо організації та координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків НС.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв не в межах повноважень та не у спосіб, що встановлені Конституцією України, ВК України та Кодексом цивільного захисту України.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги те, що приймаючи розпорядження "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23 в частині заборони з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення заходів передвиборної компанії керівник робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації ОСОБА_2 порушив законодавство про вибори, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову шляхом визнання протиправним та скасування розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 на території міста Южноукраїнська ОСОБА_2 "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23 в частині заборони з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення заходів передвиборної компанії.

У відповідності до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 268 - 275, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов кандидата в депутати від Миколаївської Обласної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (вул. Дружби Народів, 48, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002, ідентифікаційний код 33850880) , керівника робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 на території міста Южноукраїнська ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) та міського штабу з ліквідації наслідків медико-біологічної надзивачайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням корона вірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська (вул. Дружби Народів, 23, м. Южноукраїнськ, 55002) про визнання протиправним та скасування розпорядження "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23 - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 на території міста Южноукраїнська ОСОБА_2 "Про посилення заходів із запобігання поширення короновірусної хвороби COVID-19 на адміністративній території міста Южноукраїнська" від 09.10.2020 року № 23 в частині заборони з 10.10.2020 року на адміністративній території м. Южноукраїнська проведення заходів передвиборної компанії.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (вул. Дружби Народів, 48, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002, ідентифікаційний код 33850880) на користь кандидата в депутати від Миколаївської Облсної організації політичної партії "Пропозиція" до Вознесенської районної ради Миколаївської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 840, 80 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 272 КАС України, рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Згідно із положеннями ч. 2 ст. 278 КАС України, апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 13.10.2020 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

Джерело: ЄДРСР 92158402
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку