open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

01 жовтня 2020 року м. Рівне№460/7176/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" доЗдолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, В С Т А Н О В И В:

Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (далі - позивач) звернулася з позовом до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району від 24 вересня 2020 року №19 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих та включених до єдиного та територіальних виборчих Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ";

- зобов`язати Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району протягом одного дня з дня набрання рішенням суду у справі законної сили повторно розглянути заяву Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" та інші, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", з урахуванням документів, поданих щодо виправлення допущеної помилки, та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23.09.2020 представник позивача Плясуля Р.Ю. подав до відповідача документи для реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району на місцевих виборах.

24.09.2020 Здолбунівська міська територіальна виборча комісія Рівненського району прийняла постанову №19 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Рівненської обласної організації політичної партії"СЛУГА НАРОДУ", з покликанням на встановлене порушення порядку висування кандидатів у депутати, саме на абзац перший частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України та пункт перший частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.

Вказано, що у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на перших виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року, у першій п`ятірці кандидатів присутні чотири особи чоловічої та одна жіночої статі.

Позивач стверджує, що ним було подано усі необхідні документи та дотримано вимоги абзацу першого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, що підтверджується оригіналами документів, зокрема, витягом з протоколу конференції з додатками.

Водночас, при безпосередній підготовці документів для подання у виборчу комісію, а саме їх друкуванні, було допущено технічну помилку в єдиному виборчому списку організації партії.

Факт допущення технічної помилки підтверджується територіальними виборчими списками організації партії, у яких не лише дотримано відповідну гендерну квоту, але й нумерація кандидатів у депутати у територіальних виборчих округах співпадає з тією, що відображена у єдиному виборчому списку.

Таким чином, постанова Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії №19 від 24.09.2020 є незаконною та такою, що порушує право громадян України бути обраними до органів місцевого самоврядування.

Ухвалою від 29.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено провести розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено судове засідання на 17.00год. 30 вересня 2020 року.

Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, а тому, враховуючи положення ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу за наявними матеріалами.

30.09.2020від представника позивача та від представника відповідача надійшла заяви про розгляд справи без їх участі.

У відповідності до частини одинадцятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Враховуючи наведене та неявку сторін у судове засідання, суд ухвалою від 01.10.2020 перейшов до розгляду справи в письмовому провадженні.

Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Здолбунівська міська рада Рівненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року.

За даними офіційного сайту політична партія "СЛУГА НАРОДУ" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Вказані обставини також підтверджуються копією рішення позачергового з`їзду політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" від 30.08.2020 (а.с.11).

Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань(а.с.33-37).

Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додатком 357 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області. Головою комісії є ОСОБА_1 .

Судом встановлено, що Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" Здолбунівській міській територіальній виборчій комісії Рівненського району було подано заяву від 19.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати до Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області Заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана головою Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" та скріплена печаткою (а.а.с.85-86).

До заяви було додано: рішення конференції місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати (на 1 аркуші); єдиний виборчий список кандидатів у депутати (на 4аркушах та електронному носії); територіальні виборчі списки кандидатів у депутати (на 6 аркушах та електронному носії); заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати (на 22 аркушах); автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати (на 22 аркушах та електронному носії); заяви про (наявність) відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (на 22 аркушах); документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші); фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів( на 22 аркушах та електронному носії); копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки(на 22 аркушах); передвиборна програма організації партії (на 1 аркуші та електронному носії).

Постановою Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району №19 від 24.09.2020 відмовлено Рівненській обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" у реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на перших виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року (а.а.с.13-14).

Постанова мотивована пунктом 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України в поєднанні з положеннями абзацу першого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України та ґрунтується на тому, що відповідно до пункту 3 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України подані документи серед інших містили також єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області на перших виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року. Проте, у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на перших виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року у першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) кандидатів присутні чотири особи чоловічої та одна особа жіночої статі, що є порушенням встановленого, зокрема, абзацом 1 частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, порядку висування кандидатів у депутати.

Вважаючи постанову відповідача про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації Політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та доводам сторін, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений положеннями статті 216 Виборчого кодексу України.

Згідно з частинами першою, другою цієї статті, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною другою та четвертою ст.217 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст.218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 Виборчого кодексу України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Відповідно до частин п`ятої, шостої цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Наведена норма кореспондує з положеннями частини дванадцятої цієї ж статті, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини тринадцятої цієї статті, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.

Абзацом першим частини дев`ятої цієї статті закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Абзацом другим цієї частини передбачено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Згідно ж з частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

За умови отримання виборчою комісією Автономної Республіки Крим, обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією переліку документів, визначених статтею 222 Виборчого кодексу України, остання реєструє кандидатів у депутати.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (частина четверта статті 222 Виборчого кодексу України).

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст.227 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини першої, другої цієї статті кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно із частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України, визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Пунктом 1 цієї частини визначено таку підставу для відмови, як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Що стосується долученого позивачем до матеріалів справи єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020, то до нього включено 22 кандидати, у такому порядку: 1) ОСОБА_2 (перший кандидат); 2) ОСОБА_3 ; 3) ОСОБА_4 ; 4) ОСОБА_5 ; 5) ОСОБА_6 ; 6) ОСОБА_7 ; 7) ОСОБА_8 ; 8) ОСОБА_9 ; 9) ОСОБА_10 ; 10) ОСОБА_11 ; 11) ОСОБА_12 ; 12) ОСОБА_13 ; 13) ОСОБА_14 ; 14) ОСОБА_15 ; 15) ОСОБА_16 ; 16) ОСОБА_17 ; 17) ОСОБА_18 ; 18) ОСОБА_19 ; 19) ОСОБА_20 ; 20) ОСОБА_21 ; 21) ОСОБА_22 ; 22) ОСОБА_23 (а.а.с.23-26)

Поряд з цим, 01.10.2020 представником відповідача також подано суду єдиний виборчий список кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020. На підставі цього Єдиного виборчого списку, виборчою комісією приймалася оскаржувана постанова.

Судом встановлено, що до вказаного списку включено 22 кандидати, у такому порядку: 1) ОСОБА_2 (перший кандидат); 2) ОСОБА_3 ; 3) ОСОБА_4 ; 4) ОСОБА_5 ; 5) ОСОБА_7 ; 6) ОСОБА_6 ; 7) ОСОБА_8 ; 8) ОСОБА_9 ; 9) ОСОБА_13 ; 10) ОСОБА_11 ; 11) ОСОБА_10 ; 12) ОСОБА_14 ; 13) ОСОБА_12 ; 14) ОСОБА_15 ; 15) ОСОБА_16 ; 16) ОСОБА_17 ; 17) ОСОБА_18 ; 18) ОСОБА_19 ; 19) ОСОБА_20 ; 20) ОСОБА_21 ; 21) ОСОБА_22 ; 22) ОСОБА_23 (а.а.с.87-90)

Позиція позивача щодо правомірності порядку висування кандидатів у депутати, аргументована тим, що при безпосередній підготовці документів для подання у Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району було допущено технічну помилку в єдиному виборчому списку організації партії. Факт того, що наведені обставини є технічною помилкою, підтверджується територіальними виборчими списками організація партії. Оскільки, в них не лише дотримано відповідну тендерну квоту, але й нумерація кандидатів у депутати у територіальних виборчих округах співпадає з тією, що відображена у єдиному виборчому списку. Додатково таку обставину стверджує й витяг з протоколу Конференції.

Проте, зазначені посилання не підтвердилися під час судового розгляду.

За приписами частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України, якими визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Дослідженими у справі доказами з`ясовано, що Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією 23.09.2020 о 16год. 00хв. отримано від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" документи згідно з переліком, визначеним статтею 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати, що підтверджуються довідкою №12 від 23.09.2020 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів (а.с.12).

24.09.2020 позивачем відповідачу подано клопотання про заміну поданих 23.09.2020 документів (а саме: єдиного виборчого списку) у зв`язку із допущенням технічних помилок при підготовці списку(а.с.18).

Відповідно до протоколу №8 від 25.09.2020 Здолбунівською міською територіальною виборчою комісією відмовлено у задоволенні клопотання позивача (а.с.20).

Як вище судом зазначалося, абзацом першим частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Абзацом другим цієї частини передбачено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

А пунктом 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Тобто, законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

При цьому порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

Дослідженими у справі доказами підтверджено, що у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї політичної партії, що відбулася 19.09.2020, у першій п`ятірці кандидатів (місця з першого по п`яте) присутні чотири особи чоловічої статі та одна жіночої, у другій п`ятірці кандидатів (місця з шостого по десяте) присутні чотири особи чоловічої статі та одна жіночої, що є порушенням вимог абзацу першого часини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України і кваліфікується як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів у депутати.

Отже, приймаючи постанову від 24.09.2020 №19 про відмову Рівненській обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" у реєстрації всіх кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", Здолбунівська міська територіальна виборча комісія Рівненського району діяла у повній відповідності до вимог пункту 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, обґрунтовано та підставно.

При цьому, суд не бере до уваги посилання позивача на те, що ним було виконано вимоги ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, а саме: усунуто виявлені недоліки у списках кандидатів у депутати шляхом подання на наступний день після виявлення єдиного виборчого списку з дотриманням гендерної квоти, оскільки вказане порушення, як зазначено судом вище, не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

За правилами статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У силу вимог статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 №3477-IV, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини 12 листопада 2019 року ухвалив рішення у справі Metka ZEVNIK and others against Slovenia (заява №54893/18), яка стосувалася відхилення органами влади списків, поданих коаліційною партією на вибори у 2018 році через відсутність у списках кандидатів жіночої статі. У такому рішенні Європейський суд з прав людини одноголосно оголосив заяву неприйнятною.

Європейський суд з прав людини зазначив, що просування гендерної рівності є головною метою серед держав Ради Європи. Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.

Наприкінці Суд розглянув питання, чи відхилення списків було пропорційним переслідуваній законній меті. Керівництво можливо знайти в документах Ради Європи, які не лише дозволяли, але й заохочували до прийняття гендерних квот у виборчих системах з суворими покараннями за їх недотримання. Суд також надав значення думці Конституційного Суду стосовно того, що політичні партії мали сильний стимул в дотриманні правил гендерного представництва, якщо їм заздалегідь було відомо, що вони можуть бути не допущені до виборів за їх недотримання.

Національні суди також врахували причини недотримання з наслідком встановлення балансу між правом виставляти свою кандидатуру на виборах і необхідністю забезпечення дотримання правил гендерної квоти залежно від того, чи список був складений ретельно, а також від того, чи організація, яка його склала, свідомо порушила гендерне правило.

У справі заявників суди встановили, що коаліція не діяла з належною ретельністю та лише вона була винною в недотриманні правил.

Виборчим кодексом України порядок висування кандидатів у депутати прописаний чітко, недвозначно, і так само чітко і недвозначно передбачені наслідки недотримання організаціями політичних партій, які виявили намір взяти участь у виборах, такого порядку. Відтак, складаючи і затверджуючи на конференції єдиний виборчий список кандидатів у депутати без дотримання гендерної квоти, чітко визначеної у частині дев`ятій статті 219 Виборчого кодексу України, позивач діяв легковажно, а тому саме він винен у не дотриманні вимог і несе відповідні ризики, пов`язані з неможливістю взяти участь у відповідних виборах.

Суд не бере до уваги посилання позивача на порушення відповідачем процедури розгляду документів, оскільки такі є незначними на жодним чином не впливають на факт порушення позивачем вимог виборчого законодавства щодо гендерних квот.

Відповідно пункту 4.4. постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173 «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів» на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проєкту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.

В даному випадку, відсутність представника позивача на засіданні Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району не відміняє законності прийнятого на засіданні рішення.

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що постанова Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району від 24 вересня 2020 року №19 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих та включених до єдиного та територіальних виборчих Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а відтак підстави для її скасування відсутні.

Таким чином, позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 272-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог Рівненської обласної організації Політичної партії"СЛУГА НАРОДУ" (вул.16 Липня, буд.42, м.Рівне, 33028, код за ЄДРПОУ 4365501) до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району (вул.Гетьмана Івана Мазепи, буд.25, м.Здолбунів, Рівненська область, 35705, код за ЄДРПОУ 43769079) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його складання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Рішення складено 01 жовтня 2020 року.

Суддя О.М. Дудар

Джерело: ЄДРСР 91913166
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку