open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/675/20

Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М.

Дата і місце ухвалення: 22.05.2020р., м.Херсон

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді : Бойка А.В.,

суддів: Федусика А.Г.,

Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області, Великолепетиської районної ради Херсонської області, третя особа - комунальне підприємство «Великолепетиська центральна районна лікарня» Великолепетиської районної ради Херсонської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

В березні 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області, Великолепетиської районної ради Херсонської області, третя особа - комунальне підприємство «Великолепетиська центральна районна лікарня» Великолепетиської районної ради Херсонської області, в якому просила суд:

- визнати протиправною бездіяльність Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області щодо не винесення (підготовки) до розгляду сесії Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області питання про виділення коштів інваліду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за зверненнями закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня»;

- визнати протиправною бездіяльність Великолепетиської районної ради Херсонської області щодо не винесення (підготовки) до розгляду сесії Великолепетиської районної ради Херсонської області питання про виділення коштів інваліду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за зверненнями закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня»;

- зобов`язати Малолепетиську сільську раду Великолепетиського району Херсонської області винести на розгляд сесії Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області питання про виділення коштів інваліду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за зверненнями закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня»;

- зобов`язати Великолепетиську районну раду Херсонської області винести на розгляд сесії Великолепетиської районної ради Херсонської області питання про виділення коштів інваліду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за зверненнями закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня».

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, 09.06.2020 року Муращенко В.С. в інтересах ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не повне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення від 22.05.2020р. з прийняттям нового судового рішення про задоволення позову.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що 24.04.2019 року позивач отримала відповідь від Департаменту охорони здоров`я, якою її було повідомлено, що керівництвом закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» за її зверненням було направлено листи до голів Малолепетиської сільської ради та Великолепетиської районної ради щодо виділення коштів на придбання гігієнічних підгузок. Також, за зверненням позивача КП «Великолепетиський центр первинної медико-санітарної допомоги» зверталося листом від 18.06.2019р. до Великолепетиської РДА з проханням внести зміни до районної програми соціального захисту людей похилого віку, інвалідів та підтримки сім`ї, утвердження тендерної рівності і протидії торгівлі людьми на 2015-2019 роки. А відтак, при вирішенні спору суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що ОСОБА_1 не зверталася про виділення коштів для придбання гігієнічних підгузок.

Також, апелянт посилається на відсутність будь-яких обставин, які б перешкоджали відповідачам, за наявності відповідних у них повноважень, не виконувати рекомендації постійної комісії селищної ради з питань бюджету, фінансів, соціально-економічного розвитку та управління об`єктами комунальної власності, та не виносити на розгляд сесій питання щодо виділення коштів на придбання гігієнічних підгузків ОСОБА_1 .

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є інвалідом першої групи підгрупи А від загального захворювання з ураженням опорно-рухового апарату за наслідками перенесеного гострого порушення мозкового кровообігу за ішемічним типом без терміну переогляду, що підтверджується довідкою серії 12ААА №852550, виданою Каховською міжрайонною медико-соціальною експертною комісією 12.11.2018 року.

14.03.2019 року Каховською МСЕК для ОСОБА_1 розроблена індивідуальна програма реабілітації інваліда №174, до якої включено рекомендації з медичної та соціальної реабілітації, потребу у забезпеченні технічними засобами реабілітації багатофункціональним кріслом - колісним, при ліжковим столом, умивальником, кошиком для переносу, підйомником та виробами медичного призначення підгузками.

У зв`язку з відсутністю забезпечення ОСОБА_1 виробами медичного призначення, а саме - підгузками, ОСОБА_2 (донька позивача) неодноразово зверталась до Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, Уповноваженого ВРУ з прав людини та на Урядову телефонну «гарячу» лінію з проханням сприяти виділенню бюджетних коштів на придбання гігієнічних підгузків для її матері.

Листом Уповноваженого ВРУ з прав людини від 14.03.2019р. №3615.4/КО-33873/19/21.4 заявницю повідомлено про спрямування її звернення до Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації.

Листами Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 26.03.2019р. №КО-314/зв, від 19.04.2019р. №М-399/зв, від 24.04.2019р. №КО-314/зв та від 08.10.2019р. №Д-1055/зв, заявника повідомлено, що за інформацією адміністрації КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» керівництвом закладу були направлені листи до голів Малолепетиської сільської ради та Великолепетиської районної ради щодо виділення коштів на придбання гігієнічних підгузок для ОСОБА_1 , а також, що рішенням LІІ сесії районної ради VII скликання від 26 вересня 2019 року №622 затверджено «Районну програму забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими виробами медичного призначення для використання в амбулаторних та побутових умовах на 2019-2021 роки» і при надходженні коштів ОСОБА_1 буде забезпечена підгузками.

З посиланням на вказані обставини та на те, що Малолепетиською сільською радою та Великолепетиською районною радою не вирішено питання щодо виділення коштів на придбання гігієнічних підгузок для ОСОБА_1 , позивач звернулась з даним позовом до суду.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , виходив з того, що ні позивач, ні її представники, а ні КП «Великолепетиська центральна районна лікарня», звернення якої позивач просить суд зобов`язати відповідачів розглянути на сесіях відповідно Малолепетиської сільської ради та Великолепетиської районної ради Херсонської області, не звертались до відповідачів про виділення коштів ОСОБА_1 для придбання гігієнічних підгузків або про виділення матеріальної допомоги як особі, що її потребує для вказаної мети. А відтак, за висновками суду першої інстанції, відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області та Великолепетиської районної ради Херсонської області щодо не винесення (підготовки) до розгляду сесій рад відповідного питання, як і зобов`язувати здійснити такі дії.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ст.38 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 року №875-XII (далі Закон №875-XII) особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони для письмового спілкування тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку.

Згідно ст.10 Закону №875-XII фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту інвалідів, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Статтею 11 Закону №875-XII передбачено, що бюджет Фонду соціального захисту інвалідів формується за рахунок коштів державного бюджету, благодійних внесків, добровільних пожертвувань та інших надходжень. Органи місцевого самоврядування мають право утворювати цільові фонди соціальної допомоги особам з інвалідністю, які є складовою спеціального фонду відповідного місцевого бюджету. Порядок і умови витрачання коштів цих фондів визначаються органами місцевого самоврядування з урахуванням пропозицій громадських організацій осіб з інвалідністю.

Постановою КМУ від 03 грудня 2009 року №1301 затверджено Порядок забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами (далі Порядок №1301), який визначає механізм безоплатного забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами для якнайбільшої компенсації функцій ушкоджених органів, з метою медичної та соціальної реабілітації особи з інвалідністю або дитини з інвалідністю з вираженими порушеннями функцій органів та систем.

Пунктом 2 Порядку №1301 передбачено, що до технічних засобів, які отримують безпосередньо особи з інвалідністю, діти з інвалідністю або їх законні представники в закладах охорони здоров`я для використання в амбулаторних та побутових умовах, належать слухові апарати, сечоприймачі чоловічі та жіночі, високопоглинальні прокладки для жінок, які страждають нетриманням сечі, калоприймачі, підгузники, а також технічні засоби з мовним виводом: глюкометри, термометри та тонометри.

Згідно п.3, п.4 Порядку №1301 забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними засобами здійснюється на підставі медичного висновку за рахунок та в межах коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету.

Потребу у забезпеченні технічними засобами (крім зубопротезування) визначають: осіб з інвалідністю - медико-соціальні експертні комісії (далі - МСЕК) з оформленням індивідуальної програми реабілітації.

Пунктами 6, 7 Порядку №1301 передбачено, що облік осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, які мають право на безоплатне забезпечення технічними засобами (далі - облік), ведуть управління охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерство охорони здоров`я Автономної Республіки Крим (далі - територіальні органи охорони здоров`я) за зареєстрованим місцем проживання осіб, тримання під вартою або відбування кримінального покарання.

Для взяття на облік до територіальних органів охорони здоров`я особа з інвалідністю або законний представник особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю подає заяву про взяття на облік за формою, що затверджується МОЗ (далі - заява), разом з визначеним вказаною нормою переліком документів.

Відповідно до п.11 Порядку №1301 дата подання заяви разом із документами, зазначеними у пункті 7 цього Порядку, про що робиться відмітка в журналі реєстрації, є днем звернення щодо забезпечення технічним засобом.

Згідно пунктів 16, 17 Порядку №1301 територіальні органи охорони здоров`я забезпечують технічним засобом особу з інвалідністю і дитину з інвалідністю через заклади охорони здоров`я, перелік яких затверджується наказом територіальних органів охорони здоров`я, та установи, у яких тримаються особи, взяті під варту, чи засуджені.

Заклади охорони здоров`я забезпечують осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними засобами на підставі відомості, форма якої затверджується МОЗ, наданої територіальним органом охорони здоров`я, в якій зазначаються, зокрема, прізвище, ім`я та по батькові особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, для якої призначений технічний засіб, тип технічного засобу.

Таким чином, як правильно зазначив суд першої інстанції, повноваження по забезпеченню осіб із інвалідністю технічними засобами, у тому числі і підгузками, належать управлінню охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, тобто у даному випадку управлінню охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації. При цьому, відповідні управління охорони здоров`я мають здійснювати таке забезпечення осіб з інвалідністю, взятих на облік, через заклади охорони здоров`я.

Однак, ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанцій позивачем не надано доказів перебування ОСОБА_1 на вказаному обліку або звернення до управління охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації із відповідним пакетом документів для постановки на такий облік чи відмови у постановці на облік

Відповідно до п.п. 3 п. б) ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: б) делеговані повноваження: 3) забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Згідно ст.64 Закону №280/97-ВР видатки, які здійснюються органами місцевого самоврядування на потреби територіальних громад, їх розмір і цільове спрямування визначаються відповідними рішеннями про місцевий бюджет; видатки, пов`язані із здійсненням районними, обласними радами заходів щодо забезпечення спільних інтересів територіальних громад, - відповідними рішеннями про районний та обласний бюджети. Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання. Районні, обласні бюджети виконують місцеві державні адміністрації в цілях і обсягах, що затверджуються відповідними радами. Видатки місцевого бюджету формуються відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України, для виконання повноважень органів місцевого самоврядування. Видатки місцевого бюджету здійснюються із загального та спеціального фондів місцевого бюджету відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України.

Відповідно до ст.68 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування можуть утворювати цільові фонди, які є складовою спеціального фонду відповідного місцевого бюджету. Порядок формування та використання цільових фондів визначається положенням про ці фонди, що затверджується відповідною місцевою радою.

Таким чином, забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету та місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

При зверненні з даним позовом до суду ОСОБА_1 посилається на те, що Малолепетиська сільська рада Великолепетиського району Херсонської області та Великолепетиська районна рада Херсонської області не розглянули звернення КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» щодо винесення (підготовки) до розгляду сесій рад питання про виділення коштів інваліду ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Однак, в матеріалах справи міститься лист КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» від 06.05.2020р. №454/01-09, згідно якого КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» не надсилало звернень до Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області та Великолепетиської районної ради Херсонської області про виділення коштів для придбання гігієнічних підгузків ОСОБА_1 .

В матеріалах справи відсутні також і докази звернення до відповідачів з приводу вказаного питання безпосередньо ОСОБА_1 чи її представників.

Бездіяльністю суб`єкта владних повноважень є саме пасивна поведінка відповідного суб`єкта, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.

Як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та (або) іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність у спірних правовідносинах протиправної бездіяльності Малолепетиської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області та Великолепетиської районної ради Херсонської області.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на отримання 24.04.2019 року ОСОБА_1 відповіді від Департаменту охорони здоров`я, якою її було повідомлено, що керівництвом закладу КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» за її зверненням було направлено листи до голів Малолепетиської сільської ради та Великолепетиської районної ради щодо виділення коштів на придбання гігієнічних підгузок, оскільки в матеріалах справи відсутні будь-які докази направлення КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» відповідних листів (звернень) до сільської та районної рад. Більше того, як вже зазначалося колегією суддів, КП «Великолепетиська центральна районна лікарня» повідомила суд першої інстанції, що такі звернення нею на адресу відповідачів не надсилалися.

Доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги позивача та скасування рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд апеляційної інстанції

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, встановлених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий суддя Бойко А.В.Судді Федусик А.Г. Шевчук О.А.

Джерело: ЄДРСР 91443354
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку