open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 371/1043/17
Моніторити
Постанова /24.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.12.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.06.2018/ Миронівський районний суд Київської області Постанова /06.06.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /16.05.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /16.05.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /23.03.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /19.10.2017/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /17.08.2017/ Миронівський районний суд Київської області
emblem
Справа № 371/1043/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /24.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.12.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.06.2018/ Миронівський районний суд Київської області Постанова /06.06.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /16.05.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /16.05.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /23.03.2018/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /19.10.2017/ Миронівський районний суд Київської області Ухвала суду /17.08.2017/ Миронівський районний суд Київської області

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2020 року

м. Київ

справа №371/1043/17

адміністративне провадження №К/9901/1621/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Курінського Олександра Георгійовича на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Кузьменка В. В., суддів: Василенка Я. М., Шурка О. І.

І. Суть спору

1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області (далі - Малобукринська СВК) про визнання протиправною та скасування постанови Малобукринської СВК від 12 липня 2017 року "Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1".

2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що під час перебування на посаді голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області, 12 липня 2017 року відповідачем прийнято постанову, якою направлено подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 .

2.1. Позивач вказує, що процедура відкликання сільського голови за народною ініціативою визначена статтею 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статтями 37 - 41, 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а порядок прийняття та оприлюднення рішень виборчою комісією врегульовано статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори".

2.2. Позивач стверджує, що його не було запрошено на засідання виборчої комісії 12 липня 2017 року, не було повідомлено, що виборчою комісією буде розглядатися питання про внесення подання щодо його відкликання за народною ініціативою.

2.3. Крім того, 14 липня 2017 року голова Малобукринської сільської виборчої комісії своїм листом письмово повідомив про відмову у наданні позивачу як голові Малобукринської сільської ради будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

2.4. Вважаючи, що такими діями відповідач позбавив позивача гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову, ОСОБА_1 звернувсь до суду з вимогою про скасування постанови Малобукринської СВК від 12 липня 2017 року.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. 25 червня 2017 року відбулися збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин , Ромашки з питання щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1, за результатами проведення яких у відповідності до положень статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" 29 червня 2017 року головою Малобукринської СВК ОСОБА_16 отримано відповідне повідомлення від ОСОБА_5 , який є офіційним представником ініціативної групи по вирішенню питання щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

5. Також відповідно до положень статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у період з 30 червня 2017 року по 09 липня 2017 року ініціативною групою у складі ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , було проведено збір підписів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки на підтримку ініціативи щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

6. 10 липня 2017 року до Малобукринської СВК офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5 , відповідно до статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передано заповнені підписні листи разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, а також відповідні додатки.

7. Згідно з протоколом № 1 засідання Малобукринської СВК від 10 липня 2017 року з метою дотримання вимог статей 38 - 40 "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання сільського голови за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, тощо, відповідно до частини сьомої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та із залученням правоохоронних органів - вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості). ОСОБА_16 запропонував надіслати відповідні повідомлення до Миронівського ВП ГУ НП в Київській області та до відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації, що було виконано.

8. Так, листом Відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації від 11 липня 2017 року № 28-34/106 повідомлено, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання з посади за народною ініціативою сільського голови, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

9. 12 липня 2017 року з 12 год. 00 хв. до 14 год.00 хв. членами Малобукринської СВК ОСОБА_17 , ОСОБА_18 спільно з дільничним офіцером поліції лейтенантом Ремез Тарасом Євгеновичем, шляхом здійснення опитування громадян та звірки відомостей, що містяться в підписних листах з оригіналами документів було проведено перевірку 10 осіб, а саме: ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 та встановлено, що підписи виконані вищевказаними громадянами власноручно. Відомості, що містяться в підписних листах відповідають оригіналам документів. Кількість голосів зібраних на підтримку вимоги про відкликання голови Малобукринської сільської виборчої комісії становить 96 осіб.

10. Узагальнивши та перевіривши матеріали про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, які надійшли на розгляд Малобукринської СВК від представника ініціативної групи ОСОБА_5, 12 липня 2017 року відповідачем прийнято постанову про внесення на розгляд сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 та доручено голові Малобукринської територіальної виборчої комісії проінформувати Малобукринську сільську раду та голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 про прийняте рішення.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Рішенням Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 року позов задоволено.

12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з відсутності у підписних листах необхідних відомостей, вказаних у частині третій статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Разом з цим, суд першої інстанції вказав про відсутність доказів повідомлення позивача про відповідні збори виборців, що свідчить про порушення, встановленого законом порядку прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.

13. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року рішення Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 року скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено.

14. Шостий апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позові, прийшов д висновку про дотримання Малобукринською СВК вимог частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" із залученням Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА та Миронівського ВП ГУ НП у Київській області до проведення перевірки підписних листів, які, своєю чергою відповідають приписам частини третьої статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

IV. Касаційне оскарження

15. У касаційній скарзі представник ОСОБА_1 - адвокат Курінський Олександр Георгійович, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

16. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судом апеляційної інстанції не враховано приписи частини першої, другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", в яких вказано, що у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону.

16.1. Стверджує, що підписний лист не може бути багатосторінковий, оскільки окремі підписні листи підлягають прошиванню та скріпленню підписами.

16.2. Вказує, що позивача не було повідомлено про розгляд виборчою комісією питання щодо внесення подання про його відкликання за народною ініціативою. Крім того, 14 липня 2017 року голова Малобукринської СВК своїм листом письмово повідомив про відмову у наданні позивачу як голові Малобукринської сільської ради будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

17. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

18. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

19. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

20. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

21. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Відповідно до частин першої, п`ятої статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

24. За приписами частини третьої статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

25. Так, відповідно до пункту 4 частини першої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського голови, вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

26. Частиною п`ятою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

27. Згідно з частинами шостою, сьомою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського голови - не менше 10 осіб.

На підтримку пропозиції про відкликання сільського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою.

Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського голови протягом десяти днів.

Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

28. Частиною восьмою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською радою більшістю голосів від її складу.

29. Розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради, а також порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

30. Так, статтею 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою надано громадянам України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

31. Згідно зі статтею 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів.

32. Приписами частини другої статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" обумовлено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у визначені строки.

33. Статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

34. Згідно з частиною другою статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

35. В силу частини п`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

VI. Позиція Верховного Суду

36. У справі, що розглядається, ОСОБА_1 оскаржує постанову Малобукринської СВК від 12 липня 2017 року, якою направлено подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1, з підстав порушення відповідачем встановленого законом порядку.

37. Питання щодо відкликання сільського голови з посади за народною ініціативою врегульовано Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а отже доводи щодо порушення відповідачем абзацу 2 частини п`ятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" стосовно неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії не приймаються до уваги, оскільки у спірних правовідносинах, що склались у цій справі, приписи Закону України "Про місцеві вибори" не підлягають до застосування.

38. Слід зазначити, що врегульована статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання за народною ініціативою на день вирішення спору у цій справі має низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції).

39. Однак, відсутність відповідного механізму, що є прогалиною в законодавчому регулюванні, не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.

40. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17, від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18, від 08 жовтня 2019 року у справі № 1740/2415/18, від 05 березня 2020 року у справі № 1940/1567/18.

41. Крім того, необхідно зауважити, що у разі встановлення таких прогалин у законодавстві суд повинен враховувати обставини кожної справи й перевіряти чи відповідає рішення суб`єкта владних повноважень критеріям, закріпленим у статті 2 КАС України, в кожному окремому випадку.

42. Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

43. Так, у цій справі необхідно звернути особливу увагу на дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для позивача та цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення відповідача, як і на добросовісність, обґрунтованість і розсудливість під час його прийняття.

44. Щодо відсутності у підписних листах відомостей, вказаних в частині третій статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" слід зазначити, що приписами статті 40 вказаного Закону обумовлено, що підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

45. З наданих суду підписних листів підписів під вимогою про відкликання з посади за народною ініціативною голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 , які було оформленні членами ініціативної групи по збору підписів, вбачається, що всі підписні листи зшиті, склеєні і пронумерована кожна сторінка (всього 26 аркушів).

46. Тобто, всі 26 аркушів є єдиним документом, що містить всі відомості, передбачені у частині третій статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

47. Зокрема, на першій сторінці підписних листів вказано: дата проведення зборів - 25 червня 2017 року; порядкові номери підписного листа - з 1 по 26; адміністративно-територіальна одиниця - території Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області (сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки); назва місцевої ради - Малобукринська сільська рада Миронівського району Київської області; прізвище, ім`я, по-батькові голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області - ОСОБА_1 , само висуванець; прізвище, ім`я, по-батькові, адреса місця проживання всіх членів ініціативної групи, а саме ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 .

48. Враховуючи наведене, на засіданні Малобукринської СВК зроблено висновок про дотримання ініціативною групою вимог частини третьої статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

49. В подальшому, на виконання частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" голова Малобукринської сільської виборчої комісії Коновал В. І. скликав засідання виборчої комісії, за результатами якого складено протокол від 10 липня 2017 року № 1, згідно з яким комісією на засіданні було прийнято рішення про оголошення перерви у роботі та доручено голові ОСОБА_16 для виконання вимог частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо перевірки підписних листів направити повідомлення до Миронівського ВП ГУНП у Київській області та Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА.

50. Верховний Суд звертає увагу, що, у спірних правовідносинах, які склались у цій справі. відповідач зі свого боку вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб залучити органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи. Однак, у відповідь на направлені звернення від вказаних органів отримав листи, суть яких зводиться до того, що ці органи не можуть взяти участь у відповідній процедурі перевірки, оскільки відсутній необхідний механізм їх участі у такій процедурі.

51. Слід зазначити, що відповідно до протоколу № 2 засідання 12 липня 2017 року для виконання вимог частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" було вирішено провести вибіркову перевірку підписів, не менше 10 відсотків, за участю членів комісії, у зв`язку з чим було оголошено перерву в роботі комісії до 13 години 12 липня 2018 року.

52. При цьому, під час проведення перевірки підписних листів був присутній дільничний інспектор поліції Миронівського ВП ГУНП у Київській області, за участі якого й було здійснено вибіркову перевірку підписів на підписних листах.

53. Слід зауважити, що судами не встановлено обставин, підтверджених належними доказами, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.

54. За такого правового регулювання та обставин справи Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про дотримання відповідачем вимог чинного законодавства під час прийняття оскаржуваного рішення.

55. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновки суду і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

56. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

VII. Судові витрати

57. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX, статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Курінського Олександра Георгійовича залишити без задоволення.

2. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року у цій справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді Н. А. Данилевич

Н. В. Шевцова

Джерело: ЄДРСР 90029759
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку