open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" травня 2020 р. м. Київ Справа № 911/3076/19

Суддя господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Міністерства оборони України, м. Київдо Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрпродакорд Ор», Київська обл., м. Васильківпро стягнення 1824187,90 грн.за участю представників:

сторін:не з`явилисьсуть спору:

До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Міністерства оборони України (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрпродакорд Ор» (далі відповідач) про стягнення 1824187,90 грн. штрафу.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах у тому числі годування штатних тварин) від 28.03.2017 № 286/2/17/3 щодо організації харчування та надання послуг щодо забезпечення харчовими продуктами, в зв`язку з чим позивачем був нарахований штраф в заявленому до стягнення розмірі.

Позивач в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 ГПК України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 ГПК України, шляхом направлення на адресу його місцезнаходження, належним чином завіреної копії ухвали, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Відповідач в судове засідання не з`явився, відзиву на позовну заяву не надіслав, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 ГПК України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 ГПК України, шляхом направлення на адресу його місцезнаходження, належним чином завіреної копії ухвали, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Враховуючи, що неявка сторін в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд відповідно до вимог ч. 9 ст. 165 та ч. 1 ст. 202 ГПК України вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представників позивача та відповідача за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд -

встановив:

Між сторонами у справі укладено договір про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчування, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчування у стаціонарних та польових умовах у тому числі годування штатних тварин» від 28.03.2017 № 286/2/17/3 (далі договір) відповідно до умов якого виконавець відповідач зобов`язується у 2017 році надати Міністерству оборони України послуги, зазначені у специфікації до цього договору, освіження продовольства, а замовник позивач прийняти послуги і оплатити у строки та за цінами згідно з положеннями цього договору (п. 2.1 договору).

Згідно з п. 1 договору харчування включає в себе наступні види послуг: послуги з харчування; послуга щодо забезпечення харчуванням, а саме: приготування та подавання готових страв, виготовлених з харчових продуктів відповідача у місці розташування військових частин (установ, закладів), у тому числі, військових частин (установ, закладів), що прикріплені на продовольче забезпечення у тому числі годування штатних тварин; послуга щодо забезпечення харчовими продуктами; постачання/доставка харчових продуктів консервованих, концентрованих харчових продуктів для приготування страв, у тому числі, годування штатних тварин; освіження наявних запасів продовольства; постачання харчових продуктів консервованих, концентрованих харчових продуктів для закладення на зберігання під час освіження наявних запасів продовольства військової частини.

Відповідно до п. 2.4 договору сторони встановили, що ціна, кількість та строки надання послуг зазначаються у специфікації до договору.

Згідно з п. 3.2 договору послуги надаються відповідно до законодавства України, а саме: Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 426 «Про норми харчування військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань та Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, поліцейських, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби, осіб рядового, начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту», постанови Кабінету Міністрів України від 15.10.2001 № 1348 «Про норми годування штатних тварин військових частин, закладів, установ і організацій Збройних Сил, інших військових формувань, органів внутрішніх справ та установ кримінально-виконавчої системи», наказів Міністерства оборони України від 09.02.2016 № 62 «Про затвердження Інструкції з організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.03.2016 за № 361/24891, від 29.07.2016 № 390 «Про затвердження норм забезпечення столово-кухонним посудом, обладнанням, інвентарем та мийними засобами Збройних Сил України на мирній час», від 29.02.2016 № 114 «Про затвердження типових договорів позички рухомого та нерухомого майна, необхідного для організації харчування особового складу Збройних Сил України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23.03.2016 за № 429/28559, наказу Міністра оборони України від 09.12.2002 № 402 «Про затвердження Положення про продовольче забезпечення Збройних Сил України на мирний час» та інших нормативно-правових актів України, а також прийнятих під час дії договору нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання відносин визначених умовами договору.

Пунктом 3.3 договору передбачено, що: 1) харчові продукти, які використовуються виконавцем для надання послуг за цим договором повинні відповідати вимогам чинних стандартів для харчових продуктів: ДСТУ, ГОСТ, ГСТУ, СОУ, ТУ У та ТУ, розробленими та затвердженими Міністерством оборони України, які зареєстровані установленим порядком відповідно до чинного законодавства; 2) поставку харчових продуктів, на які відсутні державні стандарти або ТУ Міноборони дозволяється здійснювати за ТУ виробника; 3) харчові продукти, виготовлені відповідно ТУ, при поставці першої партії товару, повинні проходити обов`язковий контроль в уповноважених лабораторіях Міноборони та Збройних Сил України; 4) відбір зразків харчових продуктів, що підлягають дослідженню в уповноважених установах Міністерства оборони України або Збройних сил України здійснюється відповідно до Порядку відбору зразків продукції тваринного, рослинного і біотехнологічного походження для проведення досліджень, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2002 №833; 5) кожна партія харчових продуктів, які використовуються виконавцем для надання послуг, повинні супроводжуватись документами, що підтверджують безпечність та якість харчових продуктів, у тому числі, забезпечують їх простежуваність, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; 6) маркування харчових продуктів повинно відповідати вимогам наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.10.2010 №487 «Про затвердження Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів» (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2011 №183/18921, а також виконавець має надати наступну інформацію щодо харчових продуктів: а) країну-виробника; б) назву продукту; в) склад продукту; г) номер партії виробника; ґ) дату виробництва; д) кількість одиниць упаковок; е) кінцеву дату споживання «Вжити до»; 7) повсякденний набір сухих продуктів, який постачається виконавцем у комплекті, повинен супроводжуватися документами, що підтверджують безпечність та якість харчових продуктів, у тому числі, забезпечують їх простежуваність, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; 8) кожна партія повсякденного набору сухих продуктів повинна мати зведений протокол випробувань на харчові продукти, які входять до складу комплекту, виданий уповноваженою установою ветеринарної медицини Міністерства оборони України або Збройних сил України або уповноваженою незалежною лабораторією; 9) виконавець гарантує належну якість, безпечність, комплектність і відповідність ТУ У 8010185.001-2001 «Повсякденний набір сухих продуктів. Технічні умови» поставлених повсякденних наборів сухих продуктів протягом гарантійного терміну їх зберігання; 10) у разі встановлення порушення вимог чинних нормативних актів щодо якості, порядку фасування, маркування комплектуючих зі складу повсякденних наборів сухих продуктів відповідач за власний рахунок здійснює їх заміну на якісну продукцію у термін до тридцяти діб; 11) під час забезпечення виконавцем харчовими продуктами, у разі виникнення сумніву щодо відповідності до якості, маркування та етикетування, фасування, та стану упаковки, на вимогу замовника, або представника замовника застосовується обов`язковий контроль на сумнівну продукцію в уповноважених установах ветеринарної медицини Міністерства оборони України. Рішення щодо подальшого використання продукції приймається за результатами проведених досліджень.

Згідно з п. 3.4 договору, під час надання послуг із забезпечення харчуванням виконавець забезпечує належні умови для якісного зберігання харчових продуктів на продовольчих складах та у виробничих приміщеннях згідно вимог чинних стандартів з урахуванням актів прийому-передачі майна.

Відповідно до положень п. 3.5 договору приймання послуг за якістю та обсягом здійснюють представники замовника відповідно до вимог чинного законодавства у присутності представника виконавця. Якість та обсяг наданих послуг щодо забезпечення харчуванням оформлюється актом приймання наданих послуг з харчування (додаток № 4 до Наказу № 62 від 09.02.2016), який складається представником виконавця та представником замовника щоденно у трьох примірниках: перший - замовнику; другий - представнику замовника; третій - представнику виконавця. Якість та обсяг наданих послуг щодо забезпечення харчовими продуктами оформлюється актом приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами (додаток № 6 до Наказу №62 від 09.02.2016), який підтверджує виконання своїх зобов`язань виконавцем за відповідний період. Акт складається не частіше ніж тричі на місяць (станом на 10, 20 та на останнє число місяця), але не більше ніж 5 робочих днів з часу отримання послуг в повному обсязі: перший примірник - замовнику, другий - представнику замовника; третій - представнику виконавця та підписується: перший примірник - замовником, представниками замовника та представниками виконавця, другий та третій - представниками замовника і представниками виконавця.

Відповідно до п. 6.17.1 договору, контроль за станом виконання договірних зобов`язань виконавцем здійснюють замовник та представники замовника; контроль здійснюється за: технологією приготування їжі, її якістю; відповідністю даних накладних фактичній наявності виданих харчових продуктів; санітарним станом об`єктів продовольчої служби; безпекою якості харчових продуктів під час постачання (у т.ч., для освіження) та зберігання; відповідністю харчових продуктів, що використовуються для надання послуг за договором чинним стандартам; порядком зберігання харчових продуктів на складі (або місцях); якістю та повнотою доведення встановлених норм харчування до кожного військовослужбовця та норм годування для штатних тварин і забезпечення їх кормами, фуражем, вивозом і видачею їжі; порядком освіження харчових продуктів; дотриманням санітарних заходів під час кулінарної обробки харчових продуктів, приготування і роздачу готової їжі, утримання їдалень, складів, овочесховищ; своєчасним проходженням медичного обстеження обслуговуючим персоналом, який задіяний в організації продовольчого забезпечення; використанням і утриманням виконавцем військового майна та його обслуговуванням відповідно до експлуатаційної документації.

Відповідно до п. 6.17.2.2 договору для контролю за якістю готової продукції, співвідношення компонентів у страві та дотримання процесів приготування виконавець надає замовнику під час контрольних заходів технологічні карти, затверджені представником замовника.

Згідно з положеннями пункту 6.17.3 договору, виявлені порушення умов договору фіксуються в: щоденному акті приймання наданих послуг з харчування, зведеному акті приймання наданих послуг із харчування, в графах книги обліку контролю за якістю приготування їжі (форма 53) та акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання - у разі надання послуги щодо організації харчування; акті приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами та акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання - у разі надання послуги щодо забезпечення харчовими продуктами. При виявленні порушень будь-яких умов договору представником замовника складається акт про порушення договірних зобов`язань за участі представника виконавця, а у разі його відсутності або відмови - членами комісії та засвідчується підписами сторін. У разі відмови представника виконавця підписувати акті, цей факт фіксується підписами членів комісії, після чого акт надсилається виконавцю. На підставі акта замовником оформлюється претензія та направляється в установленому порядку виконавцю.

Пунктом 8.1 договору визначено, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим Договором.

Відповідно до п. 8.2.1 договору у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень: допущення виконавцем до процесу виробництва та/або обігу харчових продуктів осіб, які мають протипоказання до роботи з харчовими продуктами, у тому числі, відсутність особових медичних книжок, несвоєчасне проходження медичного обстеження; недотримання виконавцем санітарних норм, встановлених законодавством про безпечність та якість харчових продуктів на об`єктах, що використовуються для надання послуг з харчування; використання виконавцем під час надання послуги з харчування харчових продуктів, які є небезпечними та з порушенням маркування; відмова від виконання вимоги замовника щодо зміни харчових продуктів, які є небезпечними; не допуск представників замовника для проведення контрольних заходів до об`єктів, що використовуються для надання послуг з харчування; - у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання послуг із забезпеченням продуктами харчування: транспортування харчових продуктів транспортними засобами з порушенням вимог статті 44 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 №771/97-ВР (зі змінами); постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними; - за порушення інших умов цього договору щодо якості надання послуг виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушення.

Згідно з п. 8.2.2 договору при порушенні умов цього договору щодо строків надання послуг визначених внутрішнім розпорядком представника замовника та обумовлених специфікою завдань, які він виконує, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості послуг за окремими прийомами їжі за кожен встановлений і зафіксований випадок. При відмові від надання послуг виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості невиконаної суми зобов`язань. При не доведенні встановлених норм харчування (зміни одних продуктів на інші без письмового дозволу представника замовника), виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% вартості наданих послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок. При порушенні санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні, з урахуванням прийому-передачі рухомого та нерухомого майна, технологічного (немеханічного, механічного, теплового), холодильного обладнання, та при виявленні факту неякісного миття посуду, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на кожний встановлений та зафіксований випадок. При порушенні санітарних норм і правил при здійсненні підвозу харчових продуктів, транспортуванні готових страв, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на кожний встановлений та зафіксований випадок.

Відповідно до п. 8.3 договору сплата штрафу, неустойки і відшкодування збитків, завданих невиконанням або неналежним виконанням зобов`язань за цим договором, не звільняють сторони від виконання в натурі, крім випадків передбачених законодавством України та цим договором.

Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2017 року включно, а в частині проведення розрахунків до повного їх завершення. Відповідно до частини п`ятої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» дія договору про закупівлю може продовжуватись на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено у встановленому порядку (п. 10.1 договору).

Звертаючись з даним позовом до суду позивач стверджує, що при наданні послуг з харчування та надання послуг з забезпечення харчовими продуктами у військових частинах, дислокованих у Полтавській, Сумській та Чернігівській областях, були виявлені порушення відповідачем умов договору про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчування, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчування у стаціонарних та польових умовах у тому числі годування штатних тварин) від 28.03.2017 № 286/2/17/3, які зафіксовані в актах про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання, актах перевірки окремих питань щодо організації харчування особового складу військової частини, актах приймання послуг із забезпечення продуктами харчування, зведених актах приймання наданих послуг із харчування внаслідок чого, відповідачу нараховано штраф на загальну суму 1824187,90 грн.

В матеріалах справи наявні претензії позивача про сплату відповідачем нарахованого штрафу від 05.11.2018 № 286/6/5723 на суму 663493,76 грн., від 28.01.2019 № 286/6/612 на суму 18902,41 грн., від 02.01.2019 № 286/6/5 на суму 311067,60 грн., від 04.02.2019 № 286/6/795 на суму 361543,20 грн., від 08.02.2019 № 286/6/934 на суму 488083,32 грн.

Проте, відповідач нарахований позивачем штраф не сплатив, відповіді чи заперечення на претензії не надав, в зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення штрафу в заявленому до стягнення розмірі.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з приписами статей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Положеннями ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання, настають наслідки, передбачені договором або законом.

Господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (частини 1, 2 ст. 217 Господарського кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч. 1 ст. 199 Господарського кодексу України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими Господарським кодексом України та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

Видами забезпечення виконання зобов`язання за змістом положень ч. 1 ст. 546 Цивільного кодексу України є неустойка, порука, гарантія, застава, притримання, завдаток, а частиною другою цієї норми визначено, що договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов`язання.

Статтею 549 Цивільного кодексу України передбачено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

За змістом положень ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Відповідно до п. 11 ст. 1 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» маркування - слова, описи, знаки для товарів і послуг (торговельні марки), графічні зображення або символи, що стосуються харчових продуктів, які розміщуються на будь-якій упаковці, етикетці (стікері), кольєретці, а за відсутності упаковки, у документі або повідомленні, що супроводжують харчовий продукт або посилаються на нього.

Згідно з п. 44 ст. 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» небезпечний харчовий продукт - харчовий продукт, що є шкідливим для здоров`я та/або непридатним для споживання.

Відповідно до п. 4 розділу І Інструкції «З організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання», затвердженої наказом Міністерства оборони України «Про затвердження Інструкції з організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання» від 09.02.2016 № 62, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.03.2016 за № 361/28491 (далі Інструкція) послуги щодо забезпечення військовослужбовців харчуванням надаються відповідно до Норм харчування військовослужбовців Збройних Сил та інших військових формувань, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року № 426 (зі змінами) (далі - Норми харчування), та Норм годування штатних тварин військових частин, закладів, установ і організацій Збройних Сил, інших військових формувань, структурних підрозділів Державної спеціальної служби транспорту, органів і підрозділів Національної поліції, цивільного захисту та установ кримінально-виконавчої служби, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2001 року № 1348 (зі змінами).

Згідно з п. 4 розділу ІІ Інструкції харчові продукти мають відповідати чинним нормативним документам, визначеним замовником, та технічному регламенту щодо правил маркування харчових продуктів. Під час надання послуг виконавцем у встановленому порядку повинні бути надані документи, що засвідчують безпечність та якість харчових продуктів, відсутність їх шкідливого впливу на здоров`я людини безпосередньо чи опосередковано згідно із санітарними та гігієнічними нормативами, та документ, що гарантує якість наданого продовольства від виробника.

Відповідно до п. 5 розділу ІІ Інструкції приймання послуг за кількістю та якістю здійснюється представником замовника в обов`язковій присутності представника виконавця або уповноваженого представника виконавця. Критеріями оцінки послуг з харчування є: своєчасність надання послуг, якість надання послуг, повнота доведення норм харчування, дотримання санітарно-гігієнічних вимог.

Згідно з п. 6 розділу ІІ Інструкції кількість та якість наданих послуг фіксуються в акті приймання наданих послуг з харчування (додаток 4), зведеному акті приймання наданих послуг з харчування (додаток 5), акті приймання послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини (додаток 6), які складаються представниками замовника в трьох примірниках (перший - для замовника, другий - для представника замовника, третій - для виконавця) та засвідчують виконання виконавцем своїх зобов`язань за відповідний період.

Відповідно до п. 7 розділу ІІ Інструкції у разі виявлення порушень будь-яких умов договору представником замовника складається акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (додаток 7) (далі - Акт) та надається виконавцю для ознайомлення. У разі якщо представник виконавця (уповноважений представник виконавця) відмовляється ознайомитись з Актом, у ньому робиться відмітка про це, що засвідчується підписами двох представників замовника, та надсилається представником замовника на адресу замовника без відповідного підпису про ознайомлення. На підставі Акта замовником оформлюється претензія та направляється в установленому порядку виконавцю.

Згідно з положеннями пп. 1 п. 8 розділу ІІ Інструкції надання послуг на кожне окреме приймання їжі здійснюється у відсотках від відповідної норми харчування: при триразовому харчуванні: сніданок - 35 відсотків, обід - 45 відсотків, вечеря - 20 відсотків.

Відповідно до положень розділу VI Інструкції на структурні підрозділи Міноборони, Генерального штабу, інших органів військового управління та військових частин покладаються завдання щодо планування і отримання послуг із продовольчого забезпечення, а також здійснення контролю за станом продовольчого забезпечення військової частини.

Предметом даного позову є стягнення штрафних санкцій у розмірі 1824487,90 грн. за порушення відповідачем взятих на себе зобов`язань згідно договору про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчування, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчування у стаціонарних та польових умовах у тому числі годування штатних тварин) від 28.03.2017 № 286/2/17/3.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, заявлена до стягнення сума штрафу в розмірі 1824187,90 грн. складається з загальної суми штрафу за актом від 21.08.2018 № 612/7/2/120 в розмірі 636319,96 грн., загальної суми штрафу за актом від 29.10.2018 № 2278 в розмірі 18902,41 грн., суми штрафу за актом від 17.11.2018 № 4 в розмірі 311067,60 грн., загальної суми штрафу за актом від 20.12.2018 № 2532 в розмірі 496354,80 грн., суми штрафу за актом від 20.12.2018 № 2358 в розмірі 361543,20 грн.

Загальна сума нарахованого штрафу за переліченими актами складає 1843090,29 грн. в яку входить заявлена до стягнення сума штрафу в розмірі 1824187,90 грн.

На підтвердження порушень відповідачем власних зобов`язань за вказаним договором позивач посилається на акти перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу, акти перевірки окремих питань щодо організації харчування, акти про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання, зведені акти приймання послуг із харчування, акти приймання наданих послуг з харчування, акти приймання послуг із забезпечення продуктами харчування, які залучені до матеріалів справи.

Штраф у розмірі 663493,76 грн. нараховано на підставі акта перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_1 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 21.08.2018 № 612/7/2/120, відповідно до якого у військовій частині НОМЕР_1 смт Десна, виявлено в приміщенні їдальні № 1(А1414) 14.08.2018 томатну пасту 25% - 8,0 кг, термін дії якої закінчився 20.04.2018 (згідно маркування дата виготовлення 20.04.2016, термін придатності 2 роки). Під час контрольного зважування готових страв у місці прийому їжі встановлено не повне доведення норм харчування під час обіду, а саме, І страва 480 грам замість встановлених 500 грам. ІІ страва 278 грам, замість встановлених 319 грам., м`ясо яловичини тушковане 30 грам, замість встановлених 44 грам. 15.08.2018 в приміщенні їдальні № 2 (А1317) було перевірено організацію проведення сніданку. В ході проведеної перевірки комісією встановлено: в м`ясному цеху здійснювалось розмороження м`яса яловичини з маркуванням «м`яса яловичини фасоване односортне» у кількості 109,2 кг., дата виготовлення 17.07.2018. В порушення пп. 4.2 п. 4 ДСТУ 7706:2015 «М`ясо фасоване. Технічні умови» - на маркуванні зазначено сорт м`яса, який не передбачено пп. 4.2. Вказану продукцію заборонено до використання.

Представником виконавця не надано технологічних карт на страви, які готуються та подаються у їдальні № 2 (та їдальні № 1) військової частини НОМЕР_1 .

Крім того, в ході перевірки 15.08.2018 представниками замовника встановлено, що у їдальні № 2 зроблено заміну риби смаженої на м`ясо птиці тушковане з кашею пшеничною в`язкою. Середня маса м`ясної порції замість вказаних у розкладці продуктів 44 грама м`ясо без кістки становила 52 грами м`яса птиці на кістці на сніданок замість 65 грамів. Середня маса страви становила 391 грам, замість 465 грамів, що вказано у розкладці продуктів.

В ході перевірки приміщення та обладнання продовольчого складу комісією встановлено, що продовольчий склад ґратчастими дверима не обладнано, протимоскітна сітка відсутня, маркування інвентарю для прибирання приміщень складу відсутнє. Також в ході перевірки виявлено продукти харчування термін придатності яких вичерпано, а саме: м`ясо свинини ошийок 4.8 кг, дата виготовлення 10.02.2018, строк придатності 6 місяців; томатна паста 25% - 8,0 кг, дата виготовлення 20.04.2016, термін придатності 2 роки, виробник ПП «Агроспецгосп», Тернопільський р-н, с. Плотича; хліб «Тетерівський» порізаний скибками 27,2 кг, дата виготовлення 11.08.2018, термін придатності 72 години, виробник ТОВ «Золотий коровай», м. Житомир. Крім того, виявлено продовольство з порушенням маркування а саме: тушки курей бройлерів, у кількості 100 кг, дата виготовлення 30.07.2018, термін придатності 6 місяців, виробник ТОВ «Агро-Рось», м. Київ (на маркуванні не зазначено категорію, відсутні відомості про ветеринарний огляд); крупа гречана ядриця швидкорозварювальна, у кількості 200 кг, дата виготовлення 05.2018, термін придатності 20 місяців, виробник ТОО «Колос» Казахстан, м. Павлоград, імпортер ТОВ «Алькор-Ексім» Київська обл., м. Узин, (зазначений на маркуванні стандарт (ГОСТ 5550-74) не діє на території України, замінено на ДСТУ 7697:2015); крупа гречана ядриця швидкорозварювальна, у кількості 150 кг, термін придатності 20 місяців, виробник ТОО фірма «Колос», Казахстан, м. Павлодар (на маркуванні зазначено два державні стандарти (ГОСТ 5550-74, ДСТУ 7697:2015), один з яких втратив чинність на території України та не зазначено дату виробництва продукції.

Також, під час перевірки виявлено продукти харчування з відсутнім маркуванням та етикетуванням, походження котрих встановити неможливо, а саме: м`ясо свинини в герметичній упаковці 45,2 кг, лист лавровий 1,6 кг, гірчичний порошок 8,2 кг, чай чорний байховий 5,4 кг, перець чорний мелений 7 кг, петрушка свіжа 3,4 кг, часник сушений 3,2 кг, кріп сушений 5,4 кг, кабачки свіжі 300 кг, томати свіжі 525 кг, капуста квашена 800 кг, смородина свіжа 100 кг.

Під час перевірки виявлено повсякденний набір сухих продуктів (норма № 10), у кількості 1080 шт., дата виготовлення 26.06.2018, виробник ТОВ «Візит», Київська обл., м. Узин, без зведеного протоколу випробувань на харчові продукти, які входять до складу комплекту.

Робочою групою замовника 14.08.2018 здійснено перевірку продуктів харчування котрі були відвантажені та переміщені з продовольчого складу постачальника м. Узин до продовольчого складу смт Десна, в результаті якої виявлено, заборонено та повернуто постачальнику: м`ясо яловичини фасоване односортове ВАК, у кількості 1500 кг, дата виготовлення 18.07.2018, виробник ТОВ «Візит», Київська обл., м. Узин в порушення пп. 4.2 п. 4 ДСТУ 7706:2015 «М`ясо фасоване. Технічні умови» - на маркуванні не вірно зазначено сорт м`яса котрий не передбачено пп. 4.2; тушка курей бройлерів у кількості 500 кг, дата виготовлення 30.07.2018, виробник ТОВ «Агро-Рось», м. Київ «М`ясо фасоване. Технічні умови» - на маркуванні не зазначено категорію даної продукції.

Вказаний акт перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_1 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 15.08.2018 підписано складом комісії: командиром військової частини НОМЕР_2 підполковником ОСОБА_1 , заступником командира військової частини НОМЕР_2 майором М.В. Янович, начальником відділення ветеринарно-санітарної експертизи та іхтіопатології лабораторії безпечності харчових продуктів військової частини НОМЕР_2 лейтенантом Р.М. Волкотруб, начальником бактеріологічного відділення лабораторії безпечності харчових продуктів військової частини НОМЕР_3 старшим лейтенантом ОСОБА_2 , помічником командира військової частини НОМЕР_2 з правової роботи молодшим лейтенантом Н.О. Войт та начальником регіонального управління ТОВ «Укрпродакорд Ор» Л.Ф. Дробот, який з висновком комісії не погодився, про що зазначив в акті. В чому полягає його незгода з висновками комісії не вказав.

Виявлені під час перевірки недоліки вказують на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором, зокрема, визначених в п. 3.3, п. 6.17.2.2 договору, вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та Інструкції «З організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання». З огляду на вказане позивачем застосовано положення п. 8.2.1 договору, згідно якого, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень.

Згідно з актом про усунення недоліків, які були виявлені під час перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_1 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 23.08.2018 № 612/7/2/223, виявлені в ході зазначеної перевірки порушення було усунуто відповідачем.

За таких обставин, позивачем не заперечується факт допущення зазначених у вказаному акті перевірки порушень, а добровільне усунення вказаних порушень договору не звільняє його від відповідальності.

Сума нарахованого штрафу в розмірі 663493,76 грн. складається з 613377,08 грн. - сума штрафу за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 28222,66 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на обід 14.08.2018 та 21894,02 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на сніданок 15.08.2018.

В той же час, як вбачається зі змісту позовної заяви, позивач просить суд стягнути з відповідача на користь позивача штраф за вказаним актом в меншому розмірі від суми штрафу визначеної в акті, а саме в розмірі 636319,96 грн., який складається з 586203,28 грн. - сума штрафу за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 28222,66 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на обід 14.08.2018 та 21894,02 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на сніданок 15.08.2018.

Відповідно до ч. 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

За вказаних обставин, суд розглядає у вказаній частині спору вимоги позивача про стягнення з відповідача штрафу, за вищезазначеним актом перевірки від 21.08.2018 № 612/7/2/120 в розмірі 636319,96 грн., який складається з 586203,28 грн. - сума штрафу за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 28222,66 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на обід 14.08.2018 та 21894,02 грн. - сума штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на сніданок 15.08.2018.

Разом з тим, суд зазначає що позивачем заявлено до стягнення штраф у розмірі 586203,28 грн. нарахування якого здійснено від вартості послуг, що визначена у зведеному акті № 52/А0665 приймання наданих послуг із харчування з 11 серпня по 20 серпня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 Військова частина НОМЕР_1 смт Десна, в той же час згідно п. 8.2.1 договору відповідач сплачує позивачу штраф за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень.

Таким чином, враховуючи те, що зазначені порушення договірних зобов`язань відповідача щодо належного надання послуг з харчування були виявлені 14.08.2018 та 15.08.2018, а вартість вказаних послуг визначена в акті № 52/4 приймання наданих послуг з харчування від 14 серпня 2018 року, згідно договору від 28.03.2017 № 286/2/17/3 Військова частина НОМЕР_1 смт Десна на суму 313585,08 грн., та акті № 52/5 приймання наданих послуг з харчування від 15 серпня 2018 року, згідно договору від 28.03.2017 № 286/2/17/3 Військова частина НОМЕР_1 смт Десна на суму 312771,64 грн., суд вважає вірним нарахуванням штрафу у розмірі 20% від суми наданої послуги саме 14.08.2018 та 15.08.2018, а не від загальної суми послуги за період з 11.08.2018 по 20.08.2018 (включно).

За таких обставин, суд дійшов висновку про стягнення штрафу за використання відповідачем під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними 14.08.2018 та 15.08.2018 в розмірі 125271,35 грн.

Здійснений позивачем розрахунок штрафу за недоведення встановлених норм харчування до особового складу на обід 14.08.2018 у розмірі 28222,66 грн. та не доведення встановлених норм харчування до особового складу на сніданок 15.08.2018 у розмірі 21894,02 грн. є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та умовам укладеного між сторонами договору.

Отже, загальна сума штрафу яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за актом перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_1 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 21.08.2018 № 612/7/2/120 складає 175388,03 грн.

В решті вимог про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу за актом перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_1 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 21.08.2018 № 612/7/2/120 в розмірі 460931,93 грн. суд відмовляє з огляду на їх безпідставність.

Штраф у розмірі 18902,41 грн. нараховано на підставі акта перевірки окремих питань щодо організації харчування особового складу військової частини НОМЕР_4 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 29.10.2018 № 2278, відповідно до якого у військовій частині НОМЕР_5 м. Полтава, в ході перевірки комісією встановлено: зберігання продовольства здійснюється в заводській тарі в поліпропіленових мішках на дерев`яних піддонах. Колода для рубки м`яса не відповідає санітарним вимогам, її поверхня нерівна, має глибокі тріщини з обох боків по всій довжині, сіллю оброблено, сокира для рубки м`яса не луджена. Виявлено імпортну продукцію без висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, а саме: крупа рисова, рис шліфований І ґатунку у кількості 90 кг, дата виготовлення 02.07.2018, країна походження Казахстан, імпортер ТОВ «Алькор-Ексім» Київська обл., м. Узин. Крупа гречана, ядриця швидкорозварювальна І ґатунку, у кількості 50 кг, дата виготовлення 05.2018, країна походження Казахстан, імпортер ТОВ «Алькор-Ексім» Київська обл., м Узин. На продовольчому складі виявлено продовольство з порушенням маркування, а саме: борошно хлібопекарське І ґатунку у кількості 12 кг (на етикетці маркування нанесено чорного кольору, замість визначеного у ДСТУ 46.004-99 червоного кольору); чай чорний байховий І ґатунку у кількості 2 кг (на етикетці зазначений ГОСТ 1937-90 котрий втратив чинність замість ДСТУ 7174:2010; сир кисломолочний 9% у кількості 9 кг (на етикетці не зазначено дату виготовлення).

В ході перевірки виявлено продукцію без відповідного маркування, а саме: чай чорний 0,40 кг, сало шпик - 1 кг.

Також в ході перевірки виявлено відсутність документів які засвідчують безпечність та якість і протоколи випробувань установи ветеринарної медицини Міністерства оборони України на повсякденний набір сухих продуктів, у кількості 30 шт., дата виготовлення 25.09.2018, вжити до 01.12.2019, виробник ТОВ «Візит» Київська обл., м. Узин.

Під час перевірки продовольчого складу «НЗ» було виявлено продовольство з вичерпаним терміном зберігання, а саме: крупа з м`якої пшениці подрібнена шліфована № 3 у кількості 50 кг, дата виготовлення 14.11.2017, термін зберігання 9 місяців, виробник ТОВ «Сквирський комбінат хлібопродуктів».

Вказаний акт перевірки окремих питань щодо організації харчування особового складу військової частини НОМЕР_4 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 29.10.2018 № 2278 підписано складом комісії: ветеринарним лікарем відділення ветеринарної інспекції та протиепізоотичних заходів військової частини НОМЕР_2 лейтенантом ОСОБА_3 , помічником командира з МТЗ військової частини НОМЕР_5 майором ОСОБА_4 , представником ТОВ «Укрпродакорд Ор» ОСОБА_5 . З вказаним актом ознайомлений командир військової частини НОМЕР_5 підполковник м/с ОСОБА_6 .

Виявлені під час перевірки недоліки вказують на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором, зокрема, визначених в п. 3.3, п. 6.17.2.2 договору, вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та Інструкції «З організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання». З огляду на вказане позивачем застосовано положення п. 8.2.1 договору, згідно якого, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень, та положення п. 8.2.2. договору, згідно якого, при порушенні санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні, з урахуванням прийому-передачі рухомого та нерухомого майна, технологічного (немеханічного, механічного, теплового), холодильного обладнання, та при виявленні факту неякісного миття посуду, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на кожний встановлений та зафіксований випадок.

Сума нарахованого штрафу в розмірі 18902,41 грн. складається з 17202,41 грн. - сума штрафу за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 1700 грн. - сума штрафу за порушення санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні.

Разом з тим, суд зазначає що позивачем здійснено нарахування штрафу у розмірі 17202,41 грн. від вартості послуг, що визначена у зведеному акті № 91/А3114 приймання наданих послуг із харчування з 21 жовтня по 31 жовтня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 Військова частина НОМЕР_5 м. Полтава, в той же час згідно п. 8.2.1 договору відповідач сплачує позивачу штраф за використання під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень.

Таким чином, враховуючи те, що зазначені порушення договірних зобов`язань відповідача щодо належного надання послуг з харчування були виявлені 29.10.2018, а вартість вказаних послуг визначена в акті № 91/9 приймання наданих послуг з харчування від 29 жовтня 2018 року, згідно договору від 28.03.2017 № 286/2/17/3 Військова частина НОМЕР_5 м. Полтава на суму 9300,07 грн., суд вважає вірним нарахуванням штрафу у розмірі 20% від вартості (суми) наданої послуги саме 29.10.2018, а не від загальної суми послуги за період з 21.10.2018 по 31.10.2018 (включно).

За таких обставин, суд дійшов висновку про стягнення штрафу за використання відповідачем під час надання послуг з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними 29.10.2018 в розмірі 1860,01 грн.

Здійснений позивачем розрахунок штрафу за порушення санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні у розмірі 1700 грн. є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та умовам укладеного між сторонами договору.

Отже, загальна сума штрафу яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за актом перевірки окремих питань щодо організації харчування особового складу військової частини НОМЕР_4 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 29.10.2018 № 2278 складає 3560,01 грн.

В решті вимог про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу за актом перевірки окремих питань щодо організації харчування особового складу військової частини НОМЕР_4 та виконання умов договору ТОВ «Укрпродакорд Ор» від 29.10.2018 № 2278 в розмірі 15342,40 грн. суд відмовляє з огляду на їх безпідставність.

Штраф у розмірі 311067,60 грн. нараховано на підставі акта про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 30.11.2018 № 38 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 17.11.2018 № 4, який складений за результатами перевірки, якою виявлено: консерви м`ясна, м`ясо тушковане з яловичини, вищий ґатунок ж/б 1/525 у кількості 1170,225 кг, виробник ТОВ «Візит», дата виготовлення 23.01.2015, 05.08.2015 (при огляді виявлено, що 20% тари з ознаками корозії та з порушенням герметичності тари, із запахом гнилого м`яса, етикетування на ж/б відсутнє, відбиток на кришці вказаному відбитку на етикетці тари не відповідає).

Вказаний акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 30.11.2018 № 38 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 17.11.2018 № 4 підписано складом комісії: начальником продовольчої служби НОМЕР_6 старшим лейтенантом ОСОБА_7 , заступником командира військової частини НОМЕР_6 з тилу - начальник тилу майором ОСОБА_8 , командиром військової частини НОМЕР_6 підполковником ОСОБА_9 .

Виявлені під час перевірки недоліки вказують на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором, зокрема, визначених в п. 3.3, договору, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та Інструкції «З організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання». З огляду на вказане позивачем застосовано положення п. 8.2.1 договору, згідно якого, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання послуг із забезпеченням продуктами харчування.

Позивачем здійснено нарахування штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 311067,60 грн., який дорівнює 20% вартості послуг, що визначена в акті приймання № 38/А1376 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) з 21 листопада по 30 листопада 2018 року (включно), згідно з договором від 28.03.2018 № 286/2/17/3 виконавець ТОВ «Укрпродакорд Ор».

Здійснений позивачем розрахунок штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 311067,60 грн. є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та умовам укладеного між сторонами договору.

Зі змісту позовної заяви вбачається що позивач просить суд стягнути з відповідача штраф в розмірі 496354,80 грн., який за його розрахунком, що міститься в позовній заяві складається з 361543,20 грн. - сума штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 134811,60 грн. - сума штрафу за несвоєчасне надання послуг із забезпечення харчовими продуктами. Вказана загальна сума штрафу, за твердженням позивача, нарахована за виявлені під час проведення перевірки порушення відповідачем своїх зобов`язань за договором, які зафіксовані в акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532.

Вказаний акт складений за результатами перевірки, якою виявлено: сир твердий буковинський великий, у кількості 119,5 кг. дата виготовлення 30.11.2018, виробник ТОВ «Гайсинський молокозавод» м. Гайсин, Вінницька обл., (даний продукт виготовлено згідно ТУ, що не відповідає додатку до договору), м`ясо яловичини фасоване, заморожене 1 сорт, ВАК, у кількості 400 кг. (відсутнє маркування на тарі), мед бджолиний натуральний у кількості 66,3 кг, дата виготовлення 28.08.2018 (на маркуванні відсутні дані про виробника), цибуля у кількості 430 кг (наявне ураження гниллю). Виявлено продукти харчування (консервована продукція у скляній тарі) які під час транспортування зазнали пошкодження. Крім того встановлено що виконавцем в повному обсязі не доставлено продукцію що призвело до порушення строків надання послуг, а саме, консерви м`ясні, «сало пастеризоване шматочками» у кількості 126 кг., консерви м`ясні м`ясо тушковане з яловичини «Яловичина тушкована» у кількості 1807,5 кг., сік яблучний освітлений у кількості 760 кг, крупа пшенична у кількості 90 кг. З огляду на вказане позивачем застосовано п. 8.2.1 та п. 8.2.2 договору.

Акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 підписано складом комісії: начальником продовольчої служби НОМЕР_6 старшим лейтенантом ОСОБА_7 , заступником командира військової частини НОМЕР_6 з тилу - начальник тилу майором ОСОБА_8 , командиром військової частини НОМЕР_6 підполковником ОСОБА_9 .

Виявлені під час перевірки недоліки вказують на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором, зокрема, визначених в п. 3.3 договору, Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та Інструкції «З організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання». З огляду на вказане позивачем застосовано положення п. 8.2.1 договору, згідно якого, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання послуг із забезпеченням продуктами харчування та п. 8.2.2 договору яким передбачено що при відмові від надання послуг виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості невиконаної суми зобов`язань.

За вказані в акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 порушення, до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 488083,32 грн. які складається з 361543,20 грн. - сума штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, 126540,12 грн. - сума штрафу за несвоєчасне надання послуг із забезпечення харчовими продуктами.

Позивачем здійснено нарахування штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 361543,20 грн., який дорівнює 20% вартості послуг, що визначена у акті приймання № 40/А1376 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) з 11 грудня по 20 грудня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 виконавець ТОВ «Укрпродакорд Ор».

Здійснений позивачем розрахунок штрафу за постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними у розмірі 361543,20 грн. є арифметично вірним, відповідає обставинам справи та умовам укладеного між сторонами договору.

Застосований до відповідача штраф за несвоєчасне надання послуг із забезпечення харчовими продуктами у розмірі 126540,12 грн. дорівнює 7% вартості послуг, яка визначена у акті приймання № 40/А1376 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) з 11 грудня по 20 грудня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 виконавець ТОВ «Укрпродакорд Ор».

В той же час згідно п. 8.2.2 договору при відмові від надання послуг виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості невиконаної суми зобов`язань.

В акті приймання № 40/А1376 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) з 11 грудня по 20 грудня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 виконавець ТОВ «Укрпродакорд Ор», так само як і в акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 сума невиконаного зобов`язання не визначена.

З огляду на вказане нарахування штрафу в розмірі 126540,12 грн. що дорівнює 7% загальної суми наданої послуги визначеної в акті приймання № 40/А1376 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) з 11 грудня по 20 грудня 2018 року (включно) згідно з договором від 28.03.2017 року № 286/2/17/3 виконавець ТОВ «Укрпродакорд Ор» є безпідставним позаяк здійснено від загальної вартості наданої послуги а не від вартості невиконаного зобов`язання, що визначено п. 8.2.2. договору.

Решта заявлена до стягнення сума штрафу за виявлені під час проведення перевірки порушення відповідачем своїх зобов`язань за договором, які зафіксовані в акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 в розмірі 8271,48 грн., є безпідставна, необґрунтована та така що не підлягає задоволенню, оскільки вона перевищує розмір загальної суми штрафу застосованого до відповідача за порушення зафіксовані в зазначеному акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532. Доказів які б підтверджували наявність підстав для застосування до відповідача штрафу в розмірі 8271,48 грн. за порушення зобов`язань за договором позивач суду не надав.

Отже, загальна сума штрафу яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за актом про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 складає 361543,20 грн.

В решті вимог про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу за актом про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у військовій частині НОМЕР_6 ) від 20.12.2018 № 2532 в розмірі 134811,60 грн. суд відмовляє з огляду на їх безпідставність.

Обґрунтовуючи нарахування штрафу в розмірі 361543,20 грн. позивач зазначає, що відповідачем було порушено зобов`язання, за укладеним між сторонами договором щодо забезпечення військової частини НОМЕР_6 (м. Конотоп) продуктами харчування належної якості у визначеній замовником кількості та строку, що за твердженнями позивача підтверджується актом про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у в/ч НОМЕР_6 ) № 2358 від 20.12.2018.

Згідно з приписами ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Відповідно до ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

В той же час, позивачем не додано до матеріалів справи вказаний акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 20.12.2018 № 40 у в/ч НОМЕР_6 ) № 2358 від 20.12.2018 в наслідок чого вимога позивача у вказаній частині не підтверджується належними та допустимими доказами, а відтак суд відмовляє в її задоволенні.

З огляду на зазначене, суд частково задовольняє вимоги позивача про стягнення з відповідача штрафних санкцій за порушення умов договору про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах у тому числі годування штатних тварин) від 28.03.2017 № 286/2/17/3 щодо організації харчування та надання послуг щодо забезпечення харчовими продуктами в розмірі 851558,84 грн. В задоволенні решти позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача штрафних санкцій у розмірі 972629,06 грн. суд відмовляє з огляду на їх недоведеність та безпідставність.

Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись ст. 1291 Конституції України, ст. 13, 74, 123, 129, ч. 9 ст. 165, ст. 232-233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

вирішив:

1.Позов Міністерства оборони України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрпродакорд Ор» про стягнення 1824187,90 грн. штрафу задовольнити частково.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрпродакорд Ор» (08601, Київська обл., м. Васильків, вул. Миру, буд. 3, ідентифікаційний код 33882399) на користь Міністерства оборони України (03168, м. Київ, просп. Повітрофлотський, буд. 6, ідентифікаційний код 00034022) 851558 (вісімсот п`ятдесят одну тисячу п`ятсот п`ятдесят вісім) грн., 84 коп. штрафу, 12773 (дванадцять тисяч сімсот сімдесят три) грн., 42 коп. витрат по сплаті судового збору.

3.В решті позовних вимог Міністерства оборони України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрпродакорд Ор» про стягнення 972629,06 грн. штрафу відмовити.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку передбаченому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у строк визначений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням п. 4 розділу Х «Прикінцеві положення» Господарського процесуального кодексу України, в порядку передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України.

Дата складання та підписання повного тексту рішення 18.06.2020.

Суддя Ю.В. Подоляк

Джерело: ЄДРСР 89895366
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку