open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

12 червня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1752/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Державного підприємства «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

28.04.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі позивач, ЛОВ ФСЗІ) до Державного підприємства «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» (далі відповідач, ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль») про стягнення адміністративно-господарських санкцій за 2019 рік у сумі 479914,88 грн та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 16.04.2019 по 21.04.2019 у розмірі 863,82 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70 Про реалізацію статей 19, 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, відповідач надав Звіт про зайнятість та працевлаштування за 2019 рік за формою 10-ПІ, з якого вбачається порушення відповідачем вищевказаних норм чинного законодавства України, а саме невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році.

12.02.2020 позивачем на адресу відповідача надіслано попередження про сплату адміністративно господарської санкції та пені, нарахованих за звітною інформацією, зазначеною у Звіті форми № 10-ПІ. Попередження отримано 17.02.2020.

25.02.2020 на адресу позивача надійшла відповідь ГУ ДПС у Луганській області, з якої вбачається, що у відповідача працюють особи з інвалідністю, але не в тій кількості, що потрібна.

28.02.2020 позивачем від державної служби зайнятості одержано відповідь на запит, з якої вбачається, що інформацію за формою 3-ПН відповідач надавав Державній службі зайнятості про наявні вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю, та здійснював замовлення на професійне навчання або підготовку даної категорії безробітних.

Позивач вважає, що відповідач здійснив не всі можливі заходи для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2017 -2019 років, що призвело до невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, передбаченого частиною першою статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», адже дана норма встановлює для підприємств, установ, організацій,

Враховуючи інформацію за звітом про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік за формою 10-ПІ, згідно з якою у 2019 році відповідач не виконав норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, встановлений статтею 19 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні (далі Закон № 875), ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» нарахована адміністративно-господарська санкція у розмірі 479914,88 грн, про сплату якої відповідач був повідомлений позивачем, а також про нарахування пені за несвоєчасну сплату. Оскільки адміністративно-господарські санкції у встановлений законом строк відповідачем не сплачені, позивач просить стягнути їх з відповідача разом із нарахованою пенею з 16.04.2020 по 21.04.2019 в розмірі 863,82 грн.

На підставі викладеного, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 29.04.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачеві строк для усунення недоліків (арк.спр. 42-43).

07.05.2020 за вх. № 18132/2020 позивачем надано заяву про усунення недоліків (арк.спр. 46).

Ухвалою суду від 08.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження, витребувано докази від відповідача та Сєвєродонецького міського центру зайнятості (арк.спр. 54-55).

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, надав клопотання про розгляд справи без його участі.

Також в ході судового розгляду справи позивачем надано відповідь на відзив від 04.06.2020 за вх. № 22069/2020 (арк.спр. 173-175), в якій, зокрема, зазначено, що у відповідача у липні та листопаді спостерігається зменшення кількості працюючих осіб з інвалідністю, оскільки звільнено працівника з інвалідністю ОСОБА_1 з 08.05.2019, якому встановлено інвалідність з 02.05.2019, у зв`язку з чим Звітність за формою 3-ПН відповідачем повинна бути подана не пізніше 3 робочих днів, тобто не пізніше 15 травня 2019 року; виключено зі списків підприємства у зв`язку зі смертю працівника з інвалідністю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з чим Звітність за формою 3-ПН відповідачем повинна бути подана не пізніше 3 робочих днів, тобто не пізніше 21.06.2019; звільнено працівника з інвалідністю ОСОБА_3 з 22.10.2019, у зв`язку з чим Звітність за формою 3-ПН повинна бути подана не пізніше 25.10.2019. Інформацію про попит робочої сили (вакансії) за формою 3-ПН відповідач надав до центру зайнятості 28.05.2019, 27.06.2019, 28.10.2019, що є порушенням правових норм, а саме відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою КМУ від 31.01.2007 № 70, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають центру зайнятості за місцем реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. За положеннями пункту 5 розділу І Порядку № 316 форма 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дня відкриття вакансії. З відзиву на позов та доданих до нього документів вбачається порушення відповідачем порядку створення робочого місця для працевлаштування осіб з інвалідністю та порядку інформування про таку кількість створених робочих місць. Це узгоджується з судовою практикою Верховного Суду у справах № 806/1368/17, № 820/1889/17, № 804/4124/18, № 200/5904/19-а.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, надав заяву від 12.06.2020 за вх. № 23059/2020 про розгляд справи без його участі (арк.спр. 225), відзив від 02.06.2020 за вх.№ 21570/2020 (арк.спр. 63-64), та заперечення на відповідь на відзив від 11.06.2020 за вх. № 22973/2020 (арк.спр. 182-183), в яких, з посиланням на норми Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», зазначив, що обов`язок з працевлаштування осіб з інвалідністю покладений не тільки на підприємства, а й на державну службу зайнятості та на самих осіб з інвалідністю. На протязі 2019 року відповідач забезпечив зайнятість одній особі з інвалідністю, за цей же період фактів відмови відповідача у працевлаштуванні осіб з інвалідністю не зафіксовано, що підтверджується відповіддю Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 13.03.2020 за № 13/04-602. Цією відповіддю також підтверджено як надходження протягом 2019 року інформації від відповідача до Сєвєродонецького МЦЗ про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю за формою № 3-ПН, так і прийняття відповідача у проведенні «Ярмарок вакансій для осіб з інвалідністю» для вирішення питань працевлаштування осіб з інвалідністю, які проводилися Сєвєродонецьким МЦЗ 15.03.2019, 21.06.2019, 20.09.2019 та 28.11.2019.

Окремо, на протязі 2019 року за направленням Сєвєродонецького МЦЗ відповідачем працевлаштовано одну особу з інвалідністю ОСОБА_4 на посаду першого заступника директора, а також відповідачем створено належні умови та характер праці для його співробітників, яким у 2019 році було встановлено групу інвалідності, зокрема: начальнику виробничої лабораторії цеху підготовки води ОСОБА_5 (на робочому місці, без переведення на іншу роботу), а подальшому згідно із наказом від 18.06.2019 № 115-к виключено зі списків підприємства у зв`язку зі смертю.

Також з метою працевлаштування осіб з інвалідністю відповідач звертався з листом від 11.02.2019 № 03-75-50/229 до Сєвєродонецького товариства інвалідів «Надія» та повідомляв про наявні вакансії для відповідної категорії осіб.

Тобто, відповідач виконав свої зобов`язання щодо забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, створив робочі місця, надав інформацію службі зайнятості та звітував до ЛОВ ФСЗІ. Відповідні висновки підтверджуються позицією Верховного Суду України у постановах від 20.06.2011 № 21-60а11, від 02.04.2013 № 21-95а13, від 16.04.2013 у справі № 21-81а13.

Відповідач листом від 26.02.2020 за № 03-08-61/241 звертався до Сєвєродонецького міського центру зайнятості з проханням розглянути можливість направлення осіб з інвалідністю, які перебувають на обліку, за їх бажанням, на перенавчання за професіями, наданими відповідачем у 2019 році для працевлаштування осіб з інвалідністю на заброньовані вакансії, проте згідно із відповіддю центру зайнятості від 13.03.2020 № 13/04-602 осіб з інвалідністю, які виявили бажання на професійне навчання за професіями, наданими ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ», не було.

Щодо твердження позивача, що відповідач мав брати активну участь у заходах, що проводить державна служба зайнятості для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, здійснити замовлення на професійне навчання або підготовку особи з інвалідністю у разі відсутності фахівців з потрібними професіями серед зареєстрованих у державній службі зайнятості осіб з інвалідністю, відповідач зазначив, що згідно відповіді Сєвєродонецького МЦЗ від 10.05.2019 за № 13/04-1415, осіб з інвалідністю, які виявили бажання на професійне навчання за професіями, наданими ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ», не було.

Також відповідач вважає, що застосування адміністративно господарських санкцій є безпідставним з огляду на відсутність вини.

Твердження позивача про необхідність подання відповідачем в три робочі дні з дати відкриття вакансії звітності форми 3-ПН після звільнення (вивільнення, виключення зі списків підприємства) ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , відповідач зазначив, що посада стропальника ОСОБА_1 після його звільнення виведена зі штатного розпису. За наслідками звільнення сторожа сторожової охорони ОСОБА_3 у зв`язку із змінами в організації виробництва й праці та скороченням штату й чисельності працівників (п.1 ст. 40 КЗпП України) посаду сторожа сторожової охорони було скорочено. На посаду начальника виробничої лабораторії цеху підготовки води, виключеної зі списків підприємства ОСОБА_2 була призначена інша особа з працівників відповідача.

На підставі викладеного, представник відповідача просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження у відповідності з частиною третьою статті 194 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

Державне підприємство «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль», код ЄДРПОУ 00131050, зареєстровано як юридична особа 24.06.1998, 31.05.2005, № запису 1383120 0000 000976, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 08.05.2020 за № 1006619859 (арк.спр. 48-53).

Відповідно до Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70, ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» зареєстрована у ЛОВ ФСЗІ 27.06.2007 за № 44/129/1, що підтверджено довідкою про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів від 27.06.2007 № 32 (арк.спр. 9).

На виконання вимог Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70, ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» 11.02.2020 до ЛОВ ФСЗІ подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік, у якому зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 470 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) 15; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні (осіб) 19; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн) 56390,00; середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн) 119978,72; сума адміністративно - господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн) 479914,88 (арк.спр. 18).

12.02.2020 за вих. № 131/03-10 позивачем на адресу керівника ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» направлено лист з проханням своєчасно здійснити сплату адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році до 15 квітня 2020 року, не допускаючи нарахування пені за звернення до суду за примусовим стягненням боргу (арк.спр. 19).

12.02.2020 за вих. № 136/05/01-02 позивачем направлено запит до ГУ ДПС у Луганській області про надання інформації про середньооблікову кількість працівників, у тому числі осіб з інвалідністю, у розрізі по місяцях за 2017, 2018, 2019 роки, а також суми нарахованого ЄСВ ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» (арк.спр. 22).

Листом від 25.02.2020 № 1588/9/12-32-52-06 ГУ ДПС у Луганській області надано запитувану інформацію за 2017, 2018, 2019 роки, зокрема, у 2019 році середеньооблікова кількість штатних працівників у січні, лютому, травні, червні склала 478 осіб, у березні 480, у квітні 479, у липні 475, у серпні 472, у вересні 468, у жовтні 463, у листопаді 453, у грудні 440 осіб; у тому числі працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність: у січні, листопаді, грудні 14 осіб, у лютому, березні, квітні, травні, липні, серпні, вересні, жовтні 15, червні 16 осіб (арк.спр. 26-27).

21.02.2020 позивач направив на адресу Сєвєродонецького міського центру зайнятості населення запит № 137/05/01-02, чи надавалися ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» до Сєвєродонецького міського центру зайнятості відомості про вільні робочі місця (вакансії), на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, а також про випадки відмови роботодавцем у працевлаштуванні осіб з інвалідністю, які направлялися центром зайнятості, протягом 2017, 2018, 2019 років; чи здійснювалося замовлення до Сєвєродонецького міського центру зайнятості на професійне навчання або підготовку особи з інвалідністю у разі відсутності фахівців з потрібними професіями серед зареєстрованих у державній службі зайнятості осіб з інвалідністю (арк.спр. 24).

ЛОВ ФСЗІ отримано відповідь Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 28.02.2020 № 13/04-474 з інформацією про надання протягом 2017, 2018, 2019 років звітності за формою 3-ПН, з зазначенням того, що відмов підприємства у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за направленням центру зайнятості не було, здійснювалося замовлення до СМЦЗ на професійне навчання осіб з інвалідністю від ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ». Навчання не проводилося через відсутність осіб з інвалідністю, які мали бажання отримати професійне навчання за наданими професіями або відмовилися через віддаленість місця навчання (арк. спр. 28-29).

За несвоєчасну сплату ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» адміністративно-господарських санкцій за 2019 рік в розмірі 479914,88 грн ЛОВ ФСЗІ нараховано підприємству пеню в сумі 863,82 грн, про що зазначено у розрахунку суми позову, пред`явленого щодо стягнення заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 30).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон № 875) законодавство про соціальну захищеність інвалідів в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.

Згідно із частиною першою статті 18 Закону № 875 забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про

виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з

урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина третя статті 18 Закону № 875).

Статтею 18-1 Закону № 875 визначено, що особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна.

Рішення про визнання особи з інвалідністю безробітною і взяття її на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання особи з інвалідністю на підставі поданих нею рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів.

Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог статті 19 Закону № 875:

- для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця(частина перша);

- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (частина друга);

- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону(частина третя).

Аналіз зазначених положень Закону дає підстави для висновку про те, що обов`язки роботодавців стосовно забезпечення прав інвалідів на працевлаштування полягають у:

а) виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць;

б) створенні для інвалідів умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;

в) забезпеченні інших соціально-економічних гарантії, передбачених чинним законодавством;

г) наданні державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування інвалідів;

д) звітуванні Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, судом встановлено, що обов`язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов`язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування. Такий обов`язок покладений на державну службу зайнятості.

Згідно з частиною першою статті 20 Закону № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного

або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина друга статті 20 Закону № 875).

Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875 адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» своєчасно подало до ЛОВ ФСЗІ звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік (арк.спр. 18).

Водночас, у відповідності із Порядком подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за № 988/23520, ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» протягом 2019 року подавало до Сєвєродонецького міського центру зайнятості звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії):

-від 29.01.2019 про наявність 3-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 189-191),

- від 28.02.2019 про наявність 3-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 192-194),

-від 28.03.2019 про наявність про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 195-197),

-від 26.04.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 198-200),

-від 28.05.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 201-203),

- від 27.06.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 204-206),

-від 25.07.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 207-209),

- від 28.08.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 210-212),

-від 30.09.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 213-215),

-від 28.10.2019 про наявність 2-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 216-218),

- від 28.11.2019 про наявність 3-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії токаря для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 219-221),

-від 28.12.2018 про наявність 3-х вакансій електрослюсаря з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань; 1-ї вакансії тесляра, 1-ї вакансії двірника для працевлаштування осіб з інвалідністю (арк.спр. 222-224).

Протягом 2019 року працевлаштувало осіб з інвалідністю з інвалідністю, зокрема, з 12.02.2019 на підставі наказу від 11.02.2019 № 22-к прийнято на роботу особу з інвалідністю 2 групи ОСОБА_4 на посаду першого заступника директора (арк.спр. 142, 143-149); 16.05.2019 було встановлено 2 групу інвалідності ОСОБА_2 , яка працювала на підприємстві з 1996 року, та виключена зі списків підприємства 18.06.2019 у зв`язку зі смертю наказом від 18.06.2019 № 115-к (арк.спр. 149-155), по 22.10.2019 на посаді сторожа сторожової охорони працював ОСОБА_3 , особа з інвалідністю 3 групи, звільнений наказом від 22.10.2019 № 208-к у зв`язку зі змінами в організації виробництва й праці та скороченням чисельності працівників (арк.спр. 156-162); з 02.05.2019 встановлено другу групу інвалідності ОСОБА_1 , якого наказом від 07.05.2019 № 88-к звільнено з посади стропальника 6 розряду транспортного цеху з 08.05.2019 у зв`язку з виявленою невідповідністю виконуваній роботі внаслідок стану здоров`я, що перешкоджає продовженню даної роботи (арк.спр. 163-167).

Згідно із листом Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 03.06.2020 № 13/04-1244 «Про надання інформації», направленим на виконання вимог ухвали суду від 08.05.2020 (вх. № 23050/2020 від 11.06.2020), протягом 2019 року від ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» надходила інформація про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю за формою № 3-ПН «Інформація про попит на роботу силу (вакансії)», а саме: 28.01.2019 5 вакансій, 28.02.2019 5 вакансій, 28.03.2019 4 вакансії, 26.04.2019 4 вакансії, 28.05.2019 4 вакансії, 27.06.2019 4 вакансії, 25.07.2019 4 вакансії, 28.08.2019 4 вакансії, 30.09.2019 4 вакансії, 28.10.2019 4 вакансії, 28.11.2019 5 вакансій, 28.12.2019 5 вакансій. Відмов підприємства у працевлаштуванні осіб з інвалідністю не було. Від ЛОВ ФСЗІ надійшла інформація 30.04.2020 за № 466/03-08 про невиконання ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» у 2019 році із зазначенням кількості не створених ними робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у межах установленого нормативу.

Також зазначено, що з метою вирішення питання працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році представники ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» приймали участь у заходах, проведених Сєвєродонецьким МЦЗ: «Ярмарок вакансій для осіб з інвалідністю» - 15.03.2019, 21.06.2019, 20.09.2019, 28.11.2019; круглий стіл на тему «Удосконалення співпраці з метою працевлаштування осіб з інвалідністю» - 15.03.2019, 27.03.2019, 21.06.2019, 28.11.2019; інформаційні семінари з питань організації працевлаштування осіб з інвалідністю 12.04.2019, 03.05.2019; презентація роботодавця на тему «Актуальні вакансії підприємства» - 03.01.2019. В ході заходів представників підприємства ознайомлено з професійно кваліфікаційним складом безробітних осіб з інвалідністю, надана інформація про працевлаштування з виплатою компенсації ЄСВ, про працевлаштування внутрішньо переміщених осіб з числа осіб з інвалідністю, правові аспекти працевлаштування ВПО, у тому числі осіб з особливими потребами, надана інформація про надання дотацій за рахунок коштів ФСЗІ на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у ДЦЗ. Також під час проведення заходів представникам підприємства надавались пропозиції щодо підвищення якості вакансій, можливості зміни професій або умов праці, враховуючи професійний склад осіб з інвалідністю, які перебувають на обліку у центрі зайнятості (арк.спр. 188).

Також судом установлено, що відповідачем вживалися інші заходи щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, а саме:

-11.02.2019 відповідачем направлено голові Сєвєродонецького товариства інвалідів «Надія» лист № 03-72-50/229 з проханням довести до відома осіб з інвалідністю інформацію про наявні вакансії для працевлаштування на ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» (арк.спр. 141);

-участь у Ярмарку вакансій для осіб з інвалідністю 15.03.2019, 21.06.2019, 20.09.2019, 28.11.2019, які проводилися Сєвєродонецьким міським центром зайнятості (арк.спр. 139); участь у круглих столах на тему «Удосконалення співпраці з метою працевлаштування осіб з інвалідністю» - 15.03.2019, 27.03.2019, 21.06.2019, 28.11.2019; участь у інформаційних семінарах з питань організації працевлаштування осіб з інвалідністю 12.04.2019, 03.05.2019; презентація роботодавця на тему «Актуальні вакансії підприємства» - 03.01.2019;

-26.02.2020 направлено лист до Сєвєродонецького міського центру зайнятості (№ 03-08-61/241) з проханням розглянути питання щодо можливості направлення осіб з інвалідністю за їх бажанням на перенавчання за професіями, наданими ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» у 2019 році для працевлаштування осіб з інвалідністю на заброньовані вакансії (арк.спр. 140).

Вищезазначене свідчить, що відповідачем вживалися залежні від нього заходи щодо працевлаштування інвалідів на вакантні посади у підприємстві. Фактів відмови у працевлаштуванні інвалідів при розгляді справи судом не встановлено.

Твердження представника позивача про невжиття відповідачем протягом 2019 року всіх обов`язкових заходів для роботодавців при виконанні нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, наведених в листі Державної служби зайнятості від 14.09.2016 № ДЦ-01-6415/0/616 Щодо обов`язковості подання форми № 3-ПН та заходів з працевлаштування інвалідів, суд при вирішенні адміністративної справи не враховує, оскільки відповідальність, визначена статтею 20 Закону № 875, настає для роботодавців за не створення у необхідній кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів, а не за невжиття заходів по пошуку інвалідів для працевлаштування, про які йдеться у зазначеному листі.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.

Згідно із статтею 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

Отже, для стягнення адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов`язань та встановлення в діях або бездіяльності підприємства складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій.

У постанові від 26.06.2018 у справі № 806/1368/17 Верховний Суд зробив правовий висновок про те, що обов`язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов`язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування. Отже, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство, фактично, вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Щодо доводів позивача про порушення строку надання інформації про попит на робочу силу (3 робочі дні) після звільнення вакансій, які обіймали ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Федоров ОСОБА_6 , суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 (далі Порядок № 70) інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Згідно із пунктом 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2003 № 316, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

ОСОБА_2 виключена зі списків підприємства 18.06.2019, за місяць до цього їй була встановлена 2 група інвалідності. Відповідно до витягу з наказу від 18.02.2019 № 28-к на час лікарняного з 18.02.2019 начальника виробничої лабораторії цеху підготовки води ОСОБА_2 виконання обов`язків начальника виробничої лабораторії цеху підготовки води на інженера ІІ категорії цеху підготовки води ОСОБА_7 (арк.спр. 185), і відповідно до наказу від 01.07.2019 № 127-к ОСОБА_7 призначено на цю посаду постійно з 01.07.2019 (арк.спр. 186).

Робоче місце ОСОБА_2 не може вважатися спеціально створеним для працевлаштування особи з інвалідністю, оскільки 16.05.2019 працівниці було встановлено групу інвалідності, і в подальшому виключено зі списків підприємства у зв`язку зі смертю. При цьому обов`язки ОСОБА_2 з початку її лікарняного виконувала ОСОБА_7 , яка потім призначена на посаду начальника виробничої лабораторії цеху підготовки води на постійній основі.

ОСОБА_3 звільнено з посади сторожа сторожової охорони з 22.10.2019 у зв`язку зі змінами в організації виробництва й праці та скороченням штату й чисельності працівників, тобто його посада була скорочена і не може вважатися з дати звільнення ОСОБА_3 вакантною.

ОСОБА_1 звільнено з 08.05.2019 з посади стропальника 6 розряду транспортного цеху, і з 13.05.2019 виведено цю посаду зі штатного розпису (арк.спр. 184).

З огляду на наведене, суд доходить висновку, що в ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» не виникло обов`язку подання форми № 3-ПН протягом тьох робочих днів, оскільки у роботодавця попит на робочу силу (вакансії) у зв`язку зі звільненням (виключенням зі списків) вказаних працівників не виник.

Також суд зауважує, що згідно із формулюваннями пункту 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2003 № 316, датою відкриття вакансії вважається не лише наступний день після припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, але й дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником, яка, в свою чергу, визначається роботодавцем.

Зважаючи на вжиття ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» усіх залежних від нього заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, суд вважає, що позивач намагається покласти на відповідача відповідальність у вигляді фінансових санкцій та пені за відсутність у населеному пункті за місцем знаходження підприємства осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватись, що є неприпустимим.

З урахуванням вищевикладеного судом встановлено, що позовні вимоги є необґрунтованими та у їх задоволенні слід відмовити повністю.

Судові витрати по сплаті судового збору відповідно до вимог статті 139 КАС України покладаються на позивача.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13396264, місцезнаходження: вул. Слов`янська, 28, м. Рубіжне, Луганська обл., 93003) до Державного підприємства «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль» (код ЄДРПОУ 00131050, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Промислова, буд. 17) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Відповідно до пункту 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України строк оскарження судового рішення продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя А.Г. Секірська

Джерело: ЄДРСР 89780260
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку