open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

13 травня 2020 року

Київ

справа №816/891/18

провадження №К/9901/61170/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Радишевської О. Р., Шевцової Н. В.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 травня 2018 року (суддя Сич С.С.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2018 року (судді Жигілій С.П., Курило Л.В., Перцова Т.С.),

І. Суть спору та встановлені судами фактичні обставини справи.

1. У березні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Міністерства юстиції України про визнання протиправною відмову Міністерства юстиції України, оформлену листом від 24.01.2018 за вих. № 2708/561-33-18/11.2.1, вилучити (виключити) відомості про громадянина ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення та зобов`язання Міністерства юстиції України вилучити (виключити) відомості про громадянина ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення, які були внесені на підставі постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 06.10.2017 у справі № 554/6928/17.

2. У справі встановлено, що постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 18.09.2017 у справі № 554/6928/17 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 1726 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КпАП) та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на користь держави в розмірі 850,00 грн.

3. Постановою Октябрського районного суду м. Полтави від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17 виправлено описку у зазначеній постанові Октябрського районного суду м. Полтави, відтак вказано правильно дату її винесення 06.10.2017 замість 18.09.2017.

4. Отримавши вказані судові рішення Міністерство юстиції України внесло до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості про ОСОБА_1 , зокрема: відомості про притягнення його до адміністративної відповідальності за статтею 1726 КпАП згідно із судовим рішенням від 06.10.2017 у справі № 554/6928/17 за несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; вид покарання (стягнення) - адміністративне стягнення у вигляді штрафу на корить держави в розмірі 850 (вісімсот п`ятдесят гривень) 00 коп.; сфера державної політики: особа, зазначена у пункті 1 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції»; сфера діяльності: депутатська діяльність; категорія посади: депутат місцевої ради, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

5. Про внесення відомостей щодо позивача до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення Міністерство юстиції України надіслало ОСОБА_1 повідомлення від 30.10.2017 № 4038/11.2-42-17.

6. Відтак позивач звернувся до Міністерства юстиції України із заявою-скаргою на дії реєстратора щодо включення відомостей до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення від 04.01.2018 (вх. № 561-33-18 від 11.01.2018), у якій просив вилучити (виключити) з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості щодо себе, гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 .

7 . За результатами розгляду вказаної заяви відповідач листом від 24.01.2018 № 2708/561-33-18/11.2.1, з посиланням на частину першу статті 59 Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі - Закон № 1700-VII) та приписи постанов Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 № 118, від 25.03.2015 № 171, Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 11.01.2012 № 39/5 (далі також - Положення № 39/5), спільного наказу Державної судової адміністрації та Міністерства юстиції від 26.01.2012 № 12/152/2, повідомив, що Міністерство юстиції України з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 продовжує здійснювати повноваження щодо забезпечення ведення Реєстру, в тому числі і щодо внесення відомостей про фізичних осіб, яких притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення порушень, пов`язаних з корупцією.

8. Позивач не погодився з такою відповіддю Міністерства юстиції України, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

9. Переконує, що відомості стосовно нього внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення безпідставно,адже вчинене ним правопорушення не є корупційним в розумінні Закону № 1700-VII.

ІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.

10. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 21 травня 2018 року відмовив у задоволенні позову.

11. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 01 серпня 2018 року залишив без змін рішення суду першої інстанції.

12. Суди попередніх інстанцій зазначили, що підставою для внесення Реєстратором відомостей про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення є, зокрема, електронна копія рішення суду, яке набрало законної сили, та отримане в електронному вигляді Міністерством юстиції шляхом передачі з Єдиного державного реєстру судових рішень. У цьому зв`язку зазначили, що позаяк відповідач вніс до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, відомості про ОСОБА_1 після того, як отримав постанови Октябрського районного суду м. Полтави від 18.09.2017 та від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17, його дії (в такій площині) є правомірними.

13. З приводу доводів позивача про те, що вчинене ним правопорушення не є корупційним, а пов`язаним з корупцією суди зазначили, що відповідно до підпункту 2 пункту 5 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII у КпАП назву глави 13-А викладено в такій редакції: «Глава 13-А АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ`ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ», статті 1724 - 1728 викладено у новій редакції. З посиланням на статті 1, 3, частину першу статті 59 Закону № 1700-VII суди попередніх інстанцій підсумували, що до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення підлягають внесенню, зокрема, відомості про осіб, яких притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення пов`язаних з корупцією правопорушень.

14. Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, на даний час Національним агентством здійснюються заходи щодо початку ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення. Наразі повноваження щодо надання відомостей з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, здійснює Міністерство юстиції України. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення на даний час не ведеться.

15. З посиланням на пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 «Про затвердження Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», пункт 1.4 Положення № 39/5 суди попередній інстанцій зазначили, що Міністерство юстиції України уповноважене здійснювати повноваження щодо забезпечення ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення до початку функціонування Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення в Національному агентстві з питань запобігання корупції.

16. Оскільки на даний час Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення Національним агентством з питань запобігання корупції не ведеться, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач правомірно вніс до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення відомості стосовно ОСОБА_1 , який судовий рішенням визнаний винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 1726 КпАП.

17. З покликанням на пункт 2.8 Положення № 39/5 суди першої та апеляційної інстанції зауважили також, що матеріали справи не містять, а позивач не надав рішень, які б були підставою для вилучення з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційне правопорушення відомостей про нього.

ІІІ. Касаційне оскарження

18. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

19. Серед іншого наголосив на тому, що його притягнули до адміністративної відповідальності за «правопорушення, пов`язане з корупцією», що не одне і те саме з «корупційним правопорушенням». Власне останнє є підставою для того, щоб відомості про особу, яка його вчинила, були у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

20. Тому, як переконує позивач, відомості про вчинення ним адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією не можуть бути внесенні до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, згідно з Положенням № 39/5. Вважає, що суди попередніх інстанцій в цій справі дійшли помилкових висновків, які ґрунтуються на хибному трактуванні положень законодавства.

ІV. Релевантні джерела права й акти їх застосування.

21. Відповідно до статті 1 Закону № 1700-VII корупційне правопорушення - діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність; правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

22. Відповідно до підпункту "б" частини першої статті 3 Закону №1700-VII суб`єктами, на яких поширюються дія цього Закону, є народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови.

23. За частиною першою статті 59 Закону № 1700-VII відомості про осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень, а також про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв`язку з вчиненням корупційного правопорушення, вносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, що формується та ведеться Національним агентством. Відомості про осіб, які входять до особового складу органів, що провадять оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність, належність яких до вказаних органів становить державну таємницю, та яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, вносяться до розділу з обмеженим доступом Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.

24. Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, порядок його формування та ведення затверджуються Національним агентством.

25. Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, на даний час Національним агентством здійснюються заходи щодо початку ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення. Наразі повноваження щодо надання відомостей з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, здійснюються Міністерством юстиції України. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення на даний час не ведеться.

26. Згідно з пунктом 1 розділу ХІІІ Прикінцевих положень Закону № 1700-VII цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.

27. Пунктом 3 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII встановлено, що до приведення у відповідність із цим Законом законодавчі та інші нормативно-правові акти застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону.

28. Відповідно до приписів підпункту 2 пункту 5 розділу ХІІІ Прикінцеві положення Закону № 1700-VII у Кодексі України про адміністративні правопорушення назву глави 13-А викладено в такій редакції: "Глава 13-А АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ`ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ", статті 172-4 - 172-8 викладено у новій редакції.

29. Відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону України від 07.04.2011 № 3206-VI «Про засади запобігання і протидії корупції» (втратив чинність, однак на підставі цього Закону прийнято підзаконні нормативно-правові акти, на положення яких покликається відповідач та які діяли на дату виникнення спірних відносин; далі - Закон ) за вчинення корупційних правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 4 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.

30. Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, крім відомостей про особовий склад органів, що провадять оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність, вносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, що формується та ведеться Міністерством юстиції України.

31. Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, порядок його формування та ведення затверджуються Міністерством юстиції України.

32. За змістом статті 1 Закону № 3206-VI корупційне правопорушення - умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність.

33. Указом Президента України від 05.10.2011 «Про першочергові заходи з реалізації Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» з метою забезпечення безумовного виконання Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», відповідно до частини другої статті 102 та пунктів 1, 17 частини першої статті 106 Конституції України на Міністерство юстиції України покладено функції спеціально уповноваженого органу з питань антикорупційної політики.

34. Відповідно до частини третьої вказаного Указу Міністерство юстиції України зобов`язано: 1) вжити заходів щодо формування та ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення; 2) внести у двотижневий строк доопрацьований з урахуванням пропозицій членів Національного антикорупційного комітету проект Національної стратегії щодо запобігання і протидії корупції, який має ґрунтуватися на системному аналізі причин поширення корупції в державі та умов, що сприяють корупційним проявам, містити оцінку ефективності впроваджуваних механізмів протидії корупції, комплекс взаємопов`язаних завдань і заходів із цих питань; 3) внести до 1 грудня 2011 року в установленому порядку проект закону про спеціально уповноважений орган з питань антикорупційної політики.

35. Відповідно до статті 21 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.1999 № 1272 «Про державне підприємство «Інформаційний центр» Міністерства юстиції» наказом Міністерства юстиції України від 11.01.2012 № 39/5 було затверджено Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення (далі - Реєстр), яке зареєстровано у Мін`юсті 11.01.2012 за № 28/20341 (було чинним на момент виникнення спірних правовідносин).

36. Відповідно до пункту 1.2. Положення № 39/5 Реєстр - це електронна база даних, яка містить відомості про осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

37. Пунктами 1.4. та 1.6. Положення № 39/5 визначено, що Держателем Реєстру є Міністерство юстиції України. Адміністратор Реєстру є державне підприємство «Національні інформаційні системи».

38. Згідно з пунктом 1.8. Положення № 39/5 Реєстраторами Реєстру (далі - Реєстратор) є: Держатель через Департамент антикорупційного законодавства та законодавства про правосуддя, який вносить або вилучає відомості про особу, яку притягнуто до кримінальної, адміністративної та цивільно-правової відповідальності за корупційне правопорушення; Головне територіальне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні територіальні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, які вносять або вилучають відомості про особу, яку притягнуто до дисциплінарної відповідальності за корупційне правопорушення.

39. Згідно з пунктом 2.1. Положення № 39/5 внесенню до Реєстру підлягають відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, крім відомостей про особовий склад органів, що провадять оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність.

40. Відповідно до пункту 2.2. Положення № 39/5 підставою для внесення Реєстратором відомостей про особу, яку притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення, є: електронна копія рішення суду, яке набрало законної сили; завірена в установленому порядку паперова копія наказу про накладання або зняття дисциплінарного стягнення.

41. Згідно з пунктом 2.3. Положення електронна копія рішення суду про притягнення до кримінальної, адміністративної та цивільно-правової відповідальності особи за вчинення корупційного правопорушення, яке набрало законної сили надсилається Реєстратору у порядку, визначеному спільним наказом Державної судової адміністрації та Міністерства юстиції.

42. Пунктом 2.8 Положення № 39/5 визначено, що підставою для вилучення з Реєстру відомостей про особу, яка вчинила корупційне правопорушення, є ухвала суду про скасування вироку, винесення виправдувального вироку, відновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, скасування постанови про накладення адміністративного стягнення за корупційне правопорушення, а також наказ про скасування наказу про накладання дисциплінарного стягнення.

43. Згідно з пунктом 1 Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення, затверджений Наказом Державної судової адміністрації України, Міністерства юстиції України 26.01.2012 № 12/152/5 (далі - Порядок, який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин) цей Порядок визначає процедуру надсилання електронних копій судових рішень, які набрали законної сили, з відомостями, які не можуть бути відкриті для загального доступу у справах про: адміністративні корупційні правопорушення (глава 13-А КУпАП); злочини, передбачені статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 354, 357, 364 - 370, 410, 423, 424 Кримінального кодексу України; притягнення осіб до цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних правопорушень.

44. Відповідно до пункту 2 Порядку електронні копії судових рішень надсилаються до Міністерства юстиції шляхом їх передачі з Єдиного державного реєстру судових рішень у вигляді електронних файлів у форматі RTF та/або HTML, зашифрованих за допомогою надійних засобів електронного цифрового підпису.

45. Згідно з пунктом 3 Порядку передача електронних файлів здійснюється з використанням телекомунікаційних каналів зв`язку та електронного цифрового підпису після запровадження Адміністратором Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, програмного забезпечення відповідної функціональності. З метою забезпечення передачі електронних копій судових рішень до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України забезпечити надання відповідного електронного цифрового підпису державному підприємству «Інформаційні судові системи» Державної судової адміністрації України.

46. Пунктами 5 та 7 Порядку передбачено, що передача електронних копій судових рішень, визначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється адміністратором Єдиного державного реєстру судових рішень не пізніше наступного робочого дня з моменту отримання відповідного судового рішення. Електронні копії судових рішень використовуються Міністерством юстиції України виключно для цілей ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

47. З метою своєчасного і в повному обсязі надсилання до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили та належного виконання спільного наказу Міністерства юстиції України та Державної судової адміністрації України від 26.01.2012 № 12/152/5 «Про затвердження Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення» (зі змінами) в частині наповнення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, судовими рішеннями, що набрали законної сили, Державною судовою адміністрацією прийнято наказ від 17.07.2015 № 107 «Про надсилання до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили».

48. Пунктом 1 цього Наказу доручено керівникам апаратів місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції забезпечити надсилання: до 1 вересня 2015 року до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили, починаючи з 1 січня 2010 року, у справах про адміністративні корупційні правопорушення, пов`язані з корупцією (глава 13-А КпАП) та корупційні правопорушення, що містять ознаки злочинів, передбачені у примітці до статті 45 Кримінального кодексу України, а також про притягнення осіб до цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, з метою виконання спільного наказу Міністерства юстиції України та Державної судової адміністрації України від 26.01.2012 № 12/152/5 «Про затвердження Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення» (зі змінами); до 28 вересня 2015 року до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили в інших судових справах, починаючи з 1 січня 2010 року.

49. Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету міністрів України від 25.03.2015 № 171 «Про затвердження Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» Міністерству юстиції доручено продовжити здійснення повноважень щодо забезпечення ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, та забезпечити надання інформації з нього згідно з Порядком, затвердженим цією постановою, до початку ведення Національним агентством з питань запобігання корупції Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.

V. Позиція Верховного Суду.

50. Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (далі - Закон № 460-IX) касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

51. Згідно з частинами першою, другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (тут і далі - в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом № 460-IX; далі - КАС) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

52. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

53. Аналізуючи наведені норми законодавства у контексті обставин цієї справи треба зазначити, що за чинного (на дату виникнення спірних відносин) правового регулювання відомості про осіб, які вчинили корупційні правопорушення та правопорушення, пов`язані з корупцією (зокрема, за які передбачено адміністративну відповідальність) підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.

54. Такий Реєстр (який за Законом № 1700-VII веде Національне агентство з питань запобігання корупції) на дату притягнення позивача до адміністративної відповідальності відповідно до постанов Октябрського районного суду міста Полтави від 06.10.2017 та від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17 ще не функціонував.

55. Водночас, до початку функціонування Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення в Національному агентстві з питань запобігання корупції, продовжував функціонувати Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення (створений відповідно до вимог Закону № 3206-VI), повноваження щодо забезпечення ведення якого продовжувало здійснювати Міністерство юстиції України.

56. Зважаючи на наведені положення Закону № 3206-VI, до цього Реєстру також підлягали внесенню в тому числі відомості про осіб, яких притягнено до адміністративної відповідальності за вчинення корупційних правопорушень.

57. Глава 13-А КпАП в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом № 1700-VII мала назву «Адміністративні корупційні правопорушення». Якщо в площині спірних правовідносин проаналізувати зміст закріпленого у Законі № 3206-VI визначення «корупційного правопорушення» та норм статті 21 цього Закону стосовно внесення відомостей до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення у зіставленні, зокрема, з положеннями КпАП, які передбачають адміністративну відповідальність за «адміністративні корупційні правопорушення» можемо констатувати, що «корупційні правопорушення» (в розумінні законодавчого регулювання цих правовідносин, яке діяло до набрання чинності Законом № 1700-VII) охоплювало правопорушення, об`єктом посягання якого є встановлені Законом обмеження, за які передбачено адміністративну відповідальність (глава 13-А КпАП «Адміністративні корупційні правопорушення»).

58. Закон № 1700-VІІ розмежовує поняття «корупційне правопорушення» та «правопорушення, пов`язане з корупцією» і тут доводи позивача є слушними. Але у вимірі предмету спору цієї справи вони не заперечують/не спростовують того, що відомості про особу, яка вчинила правопорушення, пов`язане з корупцією, підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

59. З огляду на наведене правове регулювання, такі відомості підлягають внесенню до вказаного Реєстру. В обсязі встановлених в цій справі обставин колегія суддів погоджується з висновками судів про те, що Міністерство юстиції України як уповноважений орган щодо ведення Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення правомірно внесло туди інформацію щодо позивача на підставі постанов Октябрського районного суду м. Полтави від 06.10.2017 та від 30.10.2017 у справі № 554/6928/17 (за якими позивача притягнули до адміністративної відповідальності на підставі статті 1726 КпАП) як про особу, яка вчинила правопорушення, пов`язане з корупцією.

60. Аналогічний підхід до вирішення спору, фактичні обставини якого є подібними до обставин цієї справи, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду раніше висловив у постановах від 09 грудня 2019 року у справі № 813/3925/16, від 05 березня 2020 року у справі № 824/648/17-а.

61. Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

62. Переглянувши оскаржені судові рішення в межах доводів касаційної скарги відповідно до статті 341 КАС, колегія суддів не встановила неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права або порушень норм процесуального права.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX, статтями 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 травня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2018 року в цій справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді О. Р. Радишевська

Н. В. Шевцова

Джерело: ЄДРСР 89191827
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку