open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 лютого 2020 року

м. Дніпро

справа № 160/4882/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державного регіонального проектно-вишукувального інституту "Дніпродіпроводгосп" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.08.2019 року в адміністративній справі №160/4882/19 (головуючий суддя у 1 інстанції Жукова Є.О.) за позовом Державного регіонального проектно-вишукувального інституту "Дніпродіпроводгосп" до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Державне регіональне проектно-вишукувального інституту "Дніпродіпроводгосп" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати в повному обсязі податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області форми «Р» №0017615242 від 26.04.2019 року на загальну суму 47 756,25 грн.; №0017595242 від 26.04.2019 року на загальну суму 76 500 грн.; №0017605242 від 26.04.2019 року на загальну суму 135 750 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що державне підприємство, яке належить до наукових установ, звільняється від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) у розмірі 75 відсотків та зобов`язане не менш як 50 відсотків чистого прибутку, обрахованого згідно з правилами бухгалтерського обліку, спрямовувати на провадження ініціативної наукової та науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази. Оскільки позивач має статус наукової установи, то останній звільняється від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) за результатами своєї фінансово – господарської діяльності, що не було враховано контролюючим органом під час камеральної перевірки, за результатами якої складено акт перевірки про порушення п. 57.11.2 ПК України, а саме: заниження суми авансового внеску при виплаті дивідендів з податку на прибуток за 2017 та 2018 роки. Таким чином, висновки вказаного акту перевірки є безпідставними, а винесені на підставі цього акту перевірки податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.08.2019 року у задоволені позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, задовольнивши позов у повному обсязі.

Колегія суддів зазначає, що апеляційна скарга обґрунтована аналогічними доводами, що і позовна заява.

Представник скаржника у судовому засіданні просив задовольнити апеляційну скаргу.

Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити у задоволені апеляційної скарги.

Перевіривши рішення суду першої інстанції, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що головним державним ревізором-інспектором відділу податку на прибуток Соборного управління ГУ ДФС у Дніпропетровській області Оліферук Єлизаветою Вадимівною, на підставі п.п. 1911.1 п.п.191.1.2 п. 191.1 ст. 191, п.п. 20.1.4 п.20.1 ст.20 розділу І ПК України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, зі змінами та доповненнями , у порядку п.п. 75.1,1 п.75.1 ст.75 та ст. 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України

проведено камеральну перевірку розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2017 рік та 2018 рік ДЕРЖАВНОГО РЕГІОНАЛЬНОГО ПРОЕКТИО-ВИШУКУВАЛЬНОГО ІНСТИТУТУ "ДНІПРОДІПРОВОДГОСП" (код ЄДРПОУ

01035093), за результатами якої складено акт від 15.03.2019 р. №13186/04-36-52-42/01035093 «Про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у розрахунках частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до бюджету за 2017 рік та 2018 рік, ДРПВІ «ДНІПРОДІПРОВОДГОСП» (код ЄДРПОУ 01035093)».

В акті перевірки від 15.03.2019 р. №13186/04-36-52-42/01035093 відповідачем зроблено висновок про порушення п. 57.11.2 ПК України, а саме: заниження суми авансового внеску при виплаті дивідендів з податку на прибуток за 2017 та 2018 роки на суму 38 205 грн. (відповідно за 2017 рік на суму 13 770 грн., за 2018 рік на суму - 24 435 грн.).

Також, в ході перевірки було встановлено порушення позивачем пункту 1 «Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями: затвердженого Постановою КМУ від 23.02.2011 року № 138, а саме: заниження частини чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету за 2017 та 2018 роки на загальну суму 212 250 (відповідно за 2017 рік на суму - 76 500 грн., за 2018 рік на суму - 135 750 грн.).

На підставі висновків зазначеного акта перевірки, відповідачем було прийнято наступні податкові повідомлення-рішення, а саме: №0017615242 від 26.04.2019 року на загальну суму 47 756,25 грн.; №0017595242 від 26.04.2019 року на загальну суму 76 500 грн.; №0017605242 від 26.04.2019 року на загальну суму 135 750 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Правові основи управління об`єктами державної власності визначені Законом України "Про управління об`єктами державної власності" від 21.09.2006 року №185-V (далі - Закон № 185-V).

Відповідно до частини першої статті 111 цього Закону державні унітарні підприємства (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів", державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, державних комерційних підприємств та казенних підприємств, які відповідно до статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" належать до наукових установ, а також науково-технологічних комплексів, заснованих на державній власності, а також державних підприємств "Міжнародний дитячий центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія") та їх об`єднання зобов`язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у розмірі не менше 30 відсотків у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абз. 4 частини другої статті 111 вказаного Закону державні комерційні підприємства та казенні підприємства, які відповідно до статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" належать до наукових установ, а також науково-технологічні комплекси, засновані на державній власності, зобов`язані не менш як 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності спрямовувати на провадження ініціативної наукової та науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.

Статтею 6 Податкового кодексу України надано визначення понять "податок" та "збір". Так, податок - це обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платника податку відповідно до цього Кодексу. Збором (платою, внеском) є обов`язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податків, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій.

Зокрема, статтями 9 та 10 Податкового кодексу України визначено вичерпний перелік загальнодержавних і місцевих податків і зборів.

Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 №106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов`язкових платежів) та інших доходів бюджет" визначено, що контроль за справлянням надходжень до бюджету по коду бюджетної класифікації 21010000 "Частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до бюджету, та дивіденди (доход), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність" покладено на Державну податкову службу та Державну фінансову інспекцію (за результатами ревізій та перевірок).

Бюджетним кодексом України, зокрема пунктом 17 частини другої статті 29 визначено, що до доходів загального фонду Державного бюджету України належить частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону, та дивіденди (дохід), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність.

Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138 (далі - Порядок №138).

Відповідно до пункту 1 Порядку №138 частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів", державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, державних комерційних підприємств та казенних підприємств, які відповідно до статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" належать до наукових установ, науково-технологічних комплексів, заснованих на державній власності, а також державних підприємств "Міжнародний державний центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія") до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства, у розмірі 75 відсотків.

Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.

Форму Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 16.05.2011 №285 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31.05.2011 р. №643/19381.

Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.

Частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.

Тобто, частина чистого прибутку визначається за результатами фінансово-господарської діяльності, розраховується за правилами бухгалтерського обліку та формою розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та декларується і сплачується у строк та в порядку, передбачені для податку на прибуток підприємств.

Згідно з підпункту 16 частини першої статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" наукова (науково-дослідна, науково-технологічна, науково-технічна, науково-практична) установа (далі - наукова установа) - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, утворена в установленому законодавством порядку, для якої наукова та (або) науково-технічна діяльність є основною.

Відповідно до частини другої статті 8 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" державні комерційні підприємства та казенні підприємства, які відповідно до статті 1 цього Закону належать до наукових установ, звільняються від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) за результатами своєї фінансово-господарської діяльності та зобов`язані не менш як 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності спрямовувати на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.

З огляду на викладене, слідує, що якщо державне підприємство належить до наукових установ, то воно звільнятиметься від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) у розмірі 75 відсотків та зобов`язане не менш як 50 відсотків чистого прибутку, обрахованого згідно з правилами бухгалтерського обліку, спрямовувати на провадження ініціативної наукової та науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази, то така установа звільнятиметься від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу).

Частиною першою статті 12 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" визначено, що для надання державної підтримки науковим установам незалежно від форми власності, діяльність яких має важливе значення для науки, економіки та виробництва, створюється Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави. Положення про Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави, розробляється у порядку, визначеному цим Законом, і затверджується Кабінетом Міністрів України. Наукові установи незалежно від форми власності, що включені або претендують на включення до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, підлягають державній атестації. Наукові установи включаються до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, строком до п`яти років у межах строку, визначеного за результатами державної атестації. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері наукової і науково-технічної діяльності, розміщує перелік наукових установ, включених до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує безоплатний доступ до нього.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 року № 380 "Про затвердження положення про Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави" (далі - Постанова № 380) визначено, що Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави (далі - Реєстр) - це перелік науково-дослідних, науково-технічних установ усіх форм власності (далі - наукові установи) та вищих навчальних закладів III - IV рівня акредитації усіх форм власності, діяльність яких має важливе значення для розвитку науки, економіки і виробництва.

Відповідно до пунктів 3, 5 Постанови № 380, наукові установи, вищі навчальні заклади включаються до Реєстру наказом МОН строком до п`яти років у межах строку, визначеного за результатами державної атестації.

Наукові установи та вищі навчальні заклади, включені до Реєстру: користуються податковими пільгами відповідно до законодавства України; не можуть змінювати наукову і науково-технічну діяльність на інші види діяльності; зобов`язані не менш як 50 відсотків доходу від своєї діяльності спрямовувати на провадження наукової та (або) науково-технічної діяльності та розвиток матеріально-технічної бази, необхідної для проведення наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок; щороку до 1 березня подають МОН за звітний період витяг, звіти та довідку, визначені абзацами восьмим - сімнадцятим пункту 2 цього Положення.

Враховуючи наведене, колегія суддів зазначає, що податковими пільгами можуть користуватися саме наукові установи, які включені до вказаного Реєстру.

Так, на час розгляду справи ані в суді першої інстанції, ані в суді апеляційної інстанції доказів того, що позивач включений до Реєстру наукових установ не надано.

Посилання скаржника на те, що останній є науковою установою, що випливає з КВЕД відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань не підтверджує факту наявності у позивача податкової пільги.

Зважаючи на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що позивач не звільнений від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) за результатами своєї фінансово-господарської діяльності, а тому спірні податкові повідомлення-рішення є правомірними та не підлягають скасуванню.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного регіонального проектно-вишукувального інституту "Дніпродіпроводгосп" - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.08.2019 року в адміністративній справі №160/4882/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

Джерело: ЄДРСР 88813027
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку