open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Харківський окружний адміністративний суд

61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

08 квітня 2020 р. № 520/11709/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді – Панченко О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" (61002, м.Харків, вул.Гіршмана, буд.8/10, код ЄДРПОУ 08734011), Міністерства внутрішніх справ України (01601, м.Київ, вул.Академіка Богомольця, буд.10, код ЄДРПОУ 00032684), Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України (01601, м.Київ, вул.Академіка Богомольця, буд.10), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду у Харківській області (61022, м.Харків, майдан Свободи, буд.5, Держпром, 3 під`їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач - ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

1) визнати бездіяльність Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області", яка полягає у відмові надання до уповноваженого структурного підрозділу МВС документів для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами, чинним на 05.03.2019 року, протиправною;

2) зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" (код ЄДРПОУ 08734011) надати до Міністерства внутрішніх справ України документи для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) за нормами, чинним на 05.03.2019 року, включивши відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, такі види грошового забезпечення:

- посадовий оклад у розмірі - 8030,00 грн.;

- оклад за військовим (спеціальним) званням - 1480,00 грн.;

- процентна надбавка за вислугу років 50% - 4755,00 грн;

- надбавка за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% посадового окладу - 803,00 грн.;

- надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років) - 7132,50 грн.;

3) зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України (код ЄДРПОУ 00032684) підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (код ЄДРПОУ 14099344) довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) за нормами, чинним на 05.03.2019 року, включивши відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, такі види грошового забезпечення:

- посадовий оклад у розмірі - 8030, 00 грн.;

- оклад за військовим (спеціальним) званням - 1480,00 грн.;

- процентна надбавка за вислугу років 50% - 4755,00 грн;

- надбавка за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% посадового окладу - 803,00 грн.;

- надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років) - 7132,50 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ДУ "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" безпідставно та без дотримання положень чинного пенсійного законодавства України відмовив у направленні до МВС України документів для оформлення нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 05.03.2019 року за формою згідно додатку 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45. у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з відображенням у довідці як основних, так і додаткових щомісячних видів грошового забезпечення, які враховуються під час перерахунку пенсії. Вказана бездіяльність відповідача погіршують становище позивача щодо виплати пенсії у належному розмірі, а відтак є протиправною.

Ухвалою суду від 06.11.2019 року відкрито спрощене провадження у справ за правилами ст.257-262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам та третій особі, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Відповідач – Міністерство внутрішніх справ України, надіслав до суду письмовий відзив в якому заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що на виконання положень ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", п.1, 2 Постанови № 45 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21.02.2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", відповідно до якої пенсії осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) підлягають перерахунку з 01.01.2016 року за прирівняною посадою із розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії в розмірах установлених чинним законодавством за січень 2016 року відповідно до постанови КМУ №988 від 11.11.2015 року. МВС України підготовило та направило до органу пенсійного фонду довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача. Також відповідач зазначив, що рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12.12.2018, яким визнано нечинним п.1, 2 постанови КМУ №103, не зобов`язано КМУ прийняти іншу постанову про перерахунок вже призначених пенсій. Таким чином у відповідача відсутні правові підстави для видачі оновлених довідок про грошове забезпечення, яке враховується для перерахунку пенсій.

Крім того, відповідач зазначив, що МВС України є неналежним відповідачем у даній справі, оскільки, на виконання вимог Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ЗУ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 30.01.2007 року №3-1, МВС України визначено структурний підрозділ, відповідальний за подання до органів, що призначають пенсію документів для призначення (перерахунку) пенсій – Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України.

Позивач до канцелярії суду надав відповідь на відзив, в якому не погодився з доводами, викладеними МВС України, вважаючи їх необгрутованими та такими, що не відповідають нормам чинного законодавства України, у зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 25.11.2019 залучено в якості другого відповідача у справі – Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України.

Відповідач - Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області", проти заявлених позовних вимог заперечую, вказуючи та те, що звернення позивача до установи від 23.07.2019 та 30.07.2019 року були уважно розглянуті відповідачем, запити своєчасно направлені за належністю до відповідного структурного підрозділу МВС України, установою надано всебічні та вчасні відповіді, відповідно до вимог чинного законодавства України із додержанням строків розгляду запитів і звернень громадян, тому з боку ДУ "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" відсутня протиправна бездіяльність щодо відмови у наданні до уповноваженого структурного підрозділу МВС України документів для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, у зв`язку з чим просить у задоволенні позову відмовити.

У відповідь на відзив Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" позивач зазначив, що ОСОБА_1 про результати звернення ДУ "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" до вищестоящого уповноваженого органу з питань видачі нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії не повідомлявся, жодних роз`яснень з питань порядку оформлення довідки не отримував, отже, з боку відповідача наявна протиправна бездіяльність.

У письмових запереченнях на відповідь на відзив ДУ "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" наполягала на доводах, викладених у письмовому відзиві, та вказав, твердження позивача щодо незаконної бездіяльності відповідача не підтверджується наданими ним доказами.

Третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, надав письмові пояснення на позов, в яких вказав, що не згодне з вимогами позивача, оскільки, з 01.01.2018 року пенсію позивача перераховано відповідно до ч.4 ст.63 ЗУ №2262-ХІІ та постанови КМУ №103 від 21.02.2018, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби, визначені відповідно до постанови КМУ №704 від 30.08.2017 року та довідки Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Харківській області.

Крім того, Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 13.03.2019 року у справі №240/6263/18 дійшов висновків про те, що відповідно до п.1 постанови КМУ від 21.02.2018 №103 перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим особам здійснюється із урахуванням трьох складових оновленого грошового забезпечення, визначеного на 01 березня 2018 року - окладом за посадою, військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Врахування інших видів грошового забезпечення постановою не передбачено, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У відповідь на письмові пояснення позивач вказав про безпідставність посилання пенсійного фонду на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 13.03.2019 року у справі №240/6263/18, так як в зазначеній справі розглядався інший предмет спору та вказане рішення не набрало законної сили.

Відповідач - Департамент організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх спав України, правом надати письмовий відзив не скористався.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

З`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач - ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), пенсіонер органів внутрішніх справ України та отримує пенсію за вислугу років, яка призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Судом встановлено, що з 01.01.2018 позивачу проведено перерахунок пенсії на підставі довідки Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України у Харківській області №100/30296-2003002048 від 30.03.2018 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяких інших осіб" №103 від 21.02.2018.

Відповідно до зазначеної довідки для перерахунку пенсії позивачу враховано наступні складові: посадовий оклад у розмірі - 8030,00 грн., оклад зі військовим (спеціальним) званням - 1480,00 грн., надбавку за вислугу років (50 %) - 4755,00 грн.

Як вказує позивач у позовній заяві до довідки для перерахунку пенсії не були включені щомісячні додаткові види грошового забезпечення, які до зазначеного перерахунку враховувалися при обчисленні пенсії.

Відповідач при складанні довідки для перерахунку пенсії позивача про його грошове забезпечення не включив додаткові види грошового забезпечення, які враховувались Пенсійним фондом при нарахуванні пенсії ОСОБА_1 та зміни які передбачені постановою №704: надбавки за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% посадового окладу та надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% від посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років.

Позивач звернувся до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Харківській області з заявою про видачу нової довідки для перерахунку пенсії з урахуванням складових станом на 05.03.2019 року, разом з тим станом на момент звернення до суду довідка пенсіонеру не надана та до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області не надіслана.

Не погодившись з протиправною бездіяльністю відповідача щодо відмови видати оновлену довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 , позивач звернувся до суду.

Суд, оцінивши надані сторонами докази, відзив на позов, відповідь на відзив на позов, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, зазначає наступне.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262- XII.

В той же час, статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" №2011-XII (надалі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону № 2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XII).

Так, статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Вищевказана позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постанові від 12.11.2019 у справі №826/3858/18.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262- XII, згідно із положеннями якої перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Таким чином, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

У свою чергу, Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 №393" затвердив Порядок №45.

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку №45, Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.

Пунктом 5 Порядку №45 Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

При цьому, у Додатку 2 до Порядку № 45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку постановою № 103 було викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 року, в адміністративній справі № 826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

Відтак з 05.03.2019 - дня набрання законної сили рішенням у справі №826/3858/18 діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.

Водночас алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема, орган пенсійного фонду та відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не змінився.

На час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки про розміри його грошового забезпечення, пункт 3 Порядку № 45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Згідно з пунктом 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402, міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів.

Відповідно до пп.55 п.2 розділу ІІ Положення про Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України, затвердженого наказом МВС України від 24.05.2018 №440, Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України оформляє та подає до територіальних органів Пенсійного фонду України документи для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Так, з матеріалів справи встановлено, що 04 липня 2019 року позивач звернувся із заявою до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Харківській області, в якій просив внести зміни та направити оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 року до Головного управління Пенсійного фонду в Харківській області із зазначенням додаткових видів грошового забезпечення, у зв`язку з набранням законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 року у справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

У відповідь на звернення позивача ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" направила лист №33/41-Т-116 від 09.08.2019, в якому повідомила, що заява ОСОБА_1 стосовно виготовлення нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії направлено для розгляду до уповноваженого підрозділу МВС України. За результатами розгляду заяви буде повідомлено додатково (а.с.95).

З матеріалів справи вбачається, що Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" листом від 12.08.2019 №33/41-828 направила до Департаменту персоналу, організації та наукової діяльності МВС України заяви, в тому числі й заяву ОСОБА_1 , для вирішення питання стосовно оформлення нових довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсії пенсіонерів МВС України, які знаходяться на обліку у секторі (а.с.96).

Листом №22/6-4642 від 16.08.2019 Департамент персоналу, організації та наукової діяльності МВС України повернув надіслані заяви про оформлення довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій та повідомив, що надіслані заяви мають бути розглянуті відповідно до ЗУ "Про звернення громадян" і за результатами їх розгляду необхідно надати заявникам роз`яснення щодо порядку оформлення довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій із посиланням на норми чинного законодавства України (а.с.97).

06.09.2019 року ДУ "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" звернулась листом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з проханням надати список, згідно постанови КМУ №45 від 13.02.2008 для перерахунку пенсії пенсіонерам згідно їх заяв, в тому числі ОСОБА_1 (а.с.99). Про що відповідачем на адресу позивача направлено лист №33/41-Т-116 від 06.09.2019 року (а.с.98).

Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області у відповідь надіслало лист №29685/03.2-20 від 19.09.2019, згідно якого зазначено інформація про перерахунок пенсій та підготовку списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку від Пенсійного фонду України Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області не надходило, тому підстави для складання списків відсутні (а.с.100-101).

Вказаний лист доведений до відома позивача листом від 11.10.2019 року №33/41-Т-116 (а.с.102).

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області" 21.11.2019 року повторно направляла до управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України заяву для вирішення питання стосовно виготовлення нової довідки про грошове забезпечення з урахуванням надбавки за особливо важливі завдання для перерахунку пенсії на пенсіонера МВС України ОСОБА_1 (а.с.103).

Суд звертає увагу, що бездіяльність відповідача - суб`єкта владних повноважень, це його пасивна поведінка, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що з боку Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" відсутня бездіяльність щодо відмови у наданні до уповноваженого структурного підрозділу МВС документів для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами, чинним на 05.03.2019 року, оскільки, ним неодноразово надсилалися документи до Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України та листи до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з метою вирішення питання щодо надання нової довідки для перерахунку пенсії позивачу. Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправної бездіяльності Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області", яка полягає у відмові надати до уповноваженого структурного підрозділу МВС документів для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами, чинним на 05.03.2019 року та зобов`язання надати до Міністерства внутрішніх справ України документи для оформлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) за нормами, чинним на 05.03.2019 року задоволенню не підлягають.

Разом з тим суд зазначає, що згідно Положення №440 від 24.05.2018 функції вструктурі МВС України по оформленню та наданні до територіальних органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" покладено на відповідача - Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України.

При цьому суд зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок №3-1.

Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно - правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

З огляду на викладене вище, суд доходить висновку, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Вищевказана позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду України викладеними у постанові від 10.10.2019 у справі №553/3619/16-а.

Приписами постанови Кабінету Міністрів України №704 установлено такі додаткові види грошового забезпечення:

- надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, порядок та умови виплати якої визначається керівниками державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою (абзац четвертий підпункту 1 пункту 5 постанови № 704);

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу (пункт 6 постанови № 704).

При цьому підпунктом 2 пункту 5 постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Таким чином, з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати ОСОБА_1 має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-XII.

Разом з тим, до моменту отримання належної довідки від відповідача у Пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

При цьому відповідно до пункту 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Згідно із частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Вищевказана позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постанові від 17.12.2019 по справі №160/8324/19.

Водночас, частинами 1 та 2 ст. 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Розглядаючи спір по суті заявлених позовних вимог суд, відповідно до вказаної норми, враховує судову практику Європейського суду з прав людини, який у рішенні від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v.the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Засіб захисту повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Таким чином, "ефективний засіб правого захисту" у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату, винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Суд зазначає, що відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, суд не підміняє суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта.

Водночас, частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи положення статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України, яка полягає у не наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами чинними станом на 05.03.2019 року, до якої відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з відображенням у довідці як основних, так і додаткових щомісячних видів грошового забезпечення, які враховуються під час перерахунку пенсії.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу вищевказаних приписів Кодексу адміністративного судочинства України відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів перед судом правомірності вчинених ним дій.

Беручи до уваги вищевикладене, суд задовольняє позовні вимоги позивача в частині зобов`язання Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами, чинним на 05.03.2019 року, включивши відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, такі види грошового забезпечення: посадовий оклад у розмірі; оклад за військовим (спеціальним) званням; процентна надбавка за вислугу років 50%; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% посадового окладу; надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років).

Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню, з підстав викладених вище.

Оскільки, позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.9 ч.1 ст.5 Закону України "Про судовий збір", розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області", Міністерства внутрішніх справ України, Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду у Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України, яка полягає у не наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за нормами чинними станом на 05.03.2019 року, до якої відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з відображенням у довідці як основних, так і додаткових щомісячних видів грошового забезпечення, які враховуються під час перерахунку пенсії.

Зобов`язати Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) за нормами, чинним на 05.03.2019 року, включивши відповідно до п.5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, такі види грошового забезпечення: посадовий оклад у розмірі; оклад за військовим (спеціальним) званням; процентна надбавка за вислугу років 50%; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% посадового окладу; надбавка за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років).

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Панченко

Джерело: ЄДРСР 88669664
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку