open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 квітня 2020 року

Київ

справа №815/6969/15

провадження №К/9901/16275/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з надзвичайних ситуацій, третя особа - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про стягнення недоотриманої одноразової грошової допомоги, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шевчук О.А., Зуєвої Л.Є., Федусика А.Г. від 08 серпня 2016 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив стягнути з Державної служби України з надзвичайних ситуацій на його користь недоотриману одноразову грошову допомогу у розмірі 158018,40 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2016 року позов задоволено.

Стягнуто з Державної служби України з надзвичайних ситуацій на користь ОСОБА_1 недоотриману одноразову грошову допомогу у розмірі 158018,40 грн.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що обчислювати одноразову грошову допомогу слід виходячи із посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійних характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2016 року постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2016 року скасовано. Прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.

5. Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що до спірних правовідносин слід застосовувати Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту від 11 липня 2007 року №908, який є спеціальним нормативно-правовим актом, та яким передбачено порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги при настанні наслідків інвалідності уже звільненим зі служби особам.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 , посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернувся із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в органах Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) на посаді заступника начальника управління персоналу Головного управління ДСНС України в Одеській області.

8. Наказом ДСНС України № 710 о/с від 29 грудня 2014 року та внутрішнім наказом начальника Головного управління ДСНС України в Одеській області №1590 від 30 грудня 2014 року полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , заступника начальника управління персоналу Головного управління ДСНС України в Одеській області, відповідно до Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого Постановою КМУ від 11 липня 2013 року №593, звільнено у відставку (із зняттям з військового обліку) за пунктом 176 підпунктом « 3» (за станом здоров`я), виключено з 30 грудня 2014 року з кадрів ДСНС України та знято з усіх видів забезпечення.

9. Згідно з довідкою до акту огляду МСЕК № 75028 від 02 лютого 2015 року ОСОБА_1 встановлена ІІІ група інвалідності строком до 01 березня 2016 року. Причина інвалідності: травма та її наслідки, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби та з проходженням служби.

10. Відповідно до протоколу засідання комісії МНС України № 5 від 20 жовтня 2015 року з призначення одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту вирішено згідно з підпунктом 3 пункту 2 Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання чи інвалідності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 908 виплатити інваліду ІІІ групи ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у сумі 99921,60 грн.

11. При розрахунку та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, у зв`язку з настанням інвалідності ІІІ групи, ДСНС України виходило з розміру його посадового окладу за останньою посадою, окладу за звання та надбавки за вислугу років.

12. Одноразова грошова допомога у зазначеному розмірі була виплачена ОСОБА_1 .

13. Не погоджуючись з виплаченою сумою допомоги, ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

14. Касаційна скарга ОСОБА_1 обґрунтована тим, що відповідач протиправно при нарахуванні та виплаті належної йому грошової допомоги виходив лише з посадового окладу, окладу за спеціальним званням та відсоткової надбавки за вислугу років. Разом з тим, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Вважає, що усі зазначені складові грошового забезпечення мають бути враховані при нарахуванні та виплаті йому одноразової грошової допомоги.

15. У запереченні на касаційну скаргу Державна служба України з надзвичайних ситуацій, посилаючись на законність судового рішення, просить залишити його без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Частинами першою та другою статті 101 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.

18. Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

19. Відповідно до частини другої статті 118 Кодексу цивільного захисту України у разі травми або поранення, заподіяного особі рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту під час виконання службових обов`язків, а також інвалідності, що настала у період проходження служби або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби, чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що стався у період проходження служби, пов`язаного з виконанням службових обов`язків, залежно від ступеня втрати працездатності такій особі виплачується одноразова грошова допомога у розмірі до п`ятирічного грошового забезпечення за останньою посадою у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності особою рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту у період проходження служби у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

20. На виконання статті 118 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановою від 11 липня 2007 року № 908 затвердив Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Порядок № 908).

21. Підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 908 передбачено, що грошова допомога виплачується: особам рядового і начальницького складу та особам, звільненим із служби, у разі настання інвалідності внаслідок виконання службових обов`язків у розмірі: 48-місячного грошового забезпечення - інвалідам IІI групи.

22. Відповідно до пункту 3 Порядку № 908 розмір одноразової грошової допомоги визначається виходячи з окладу за спеціальним званням, відсоткової надбавки за вислугу років, посадового окладу за останньою посадою, яку займала особа рядового або начальницького складу на день загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання, установлення інвалідності, а особа, звільнена із служби, - на день звільнення.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

23. Порядок №908, затверджений на виконання статті 118 Кодексу цивільного захисту України, є спеціальним нормативно-правовим актом, який передбачає порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги при настанні наслідків інвалідності уже звільненим особам.

24. Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

25. При цьому Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлює систему соціального та правового захисту саме військовослужбовців та членів їх сімей.

Дія цього Закону відповідно до статті 3 поширюється на:

1) військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - правоохоронних органів), Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України, і військовослужбовців зазначених вище військових формувань та правоохоронних органів - громадян України, які виконують військовий обов`язок за межами України, та членів їх сімей;

2) військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;

3) військовозобов`язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, і членів їх сімей.

26. З урахуванням обставин справи та вказаних норм законодавства, колегія суддів погоджується з апеляційним судом про відсутність підстав для висновку про поширення положень Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» на спірні відносини, які виникли з приводу виплати передбаченої частиною другою статті 118 Кодексу цивільного захисту України.

27. У зв`язку з цим посилання позивача в касаційні скарзі на те, що відповідачем при нарахуванні та виплаті йому грошової допомоги не враховано щомісячні (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразові додаткові види грошового забезпечення є безпідставними.

28. Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 06 лютого 2018 року (справа №822/551/16), 27 лютого 2018 року (справа №822/4530/15), 31 січня 2019 року (справа №822/971/17), 21 жовтня 2019 року (справа №815/6164/15).

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

29. У відповідності до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

30. Рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскарженому судовому рішенні повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2016 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді: Я.О. Берназюк

І.В. Желєзний

Джерело: ЄДРСР 88575571
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку