open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/7727/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул..Канатна,83, м.Одеса, 65107) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» (пр.-кт Гагаріна,25, оф.449/1, м.Одеса, 65039) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за 2017 рік в розмірі 54370,33 грн.,-

ВСТАНОВИВ :

З позовом до суду звернулось Одеське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» (пр.-кт Гагаріна,25, оф.449/1, м.Одеса, 65039) про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів загальну суму заборгованості 54370,33 грн., з яких: адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю за 2017 рік в сумі 41729,17 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 12641,16 грн., зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» зареєструватися в Одеському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів та надати звіт за формою №10-ПІ «Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів» (річна, поштова) за 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 роки.

Ухвалою суду від 29.01.2020 року було відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року на підприємстві не було працевлаштовано жодного працівника, якому встановлена група інвалідності, чим було порушено вимоги ч.1 ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Згідно інформації від Пенсійного фонду кількість штатних працівників облікового складу у 2017 році в ТОВ «Агротіртранс» становила 24 особи та у відповідності з нормативом місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідач повинен був створити 1 робоче місце, проте не було створено жодного. Отже, відповідач не створив 1 робоче місце для працевлаштування осіб з інвалідністю, а у відповідності з нормативом місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю мав створити 1 робоче місце, але не створив жодного. Таким чином, відповідно до чинного законодавства норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю протягом звітного 2017 року відповідачем не виконано. Позивач, посилаючись на положення ст. 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, зазначив, що відповідач самостійно у встановлений Законом строк не сплатив адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місь для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим, відповідач повинен сплатити і пеню виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, нарахованої на повну суму недоїмки за весь їх строк. У зв`язку з викладеним, Одеське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів просить суд стягнути адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році у розмірі 41729,17 грн. та пеню за порушення встановлених законодавством термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 12641,16 грн.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.6 ст.162 КАС України).

Дослідивши наявні в справі письмові докази, суд встановив наступні факти та обставини.

Відповідно до ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон) підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно з ч.1,2,3 ст. 19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 1,8 цього Закону.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Частиною 1 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Аналіз вищезазначених норм законодавства дає чітке визначення, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця; створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації; забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством; надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю; звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; в разі не виконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

Судом встановлено, що TОB «Агротіртранс» не тільки не подавав звіт форми № 10 ПІ за 2017 рік до 1 березня 2018 року, а і взагалі не звітував у 2018 році про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за звітній 2017 рік Одеському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів, що підтверджується п. 1 розділу IV «Опис виявлених порушень» акту Управління Держпраці у Одеській області від 02.10.2019 року № 15-01-036/0277, складеного за результатами проведеної документальної перевірки ТОВ «Агротіртранс» з питань додержання останнім законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно п. 1 розділу IV «Опис виявлених порушень» акту Управління Держпраці у Одеській області від 02.10.2019 року № 15-01-036/0277 встановлено порушення вимог чинного законодавства щодо реєстрації у відділенні Фонду за своїм місцезнаходженням.

Виявленні порушення ТОВ «Агротіртранс» не було усунуто, як підчас перевірки, так і після перевірки на виконання припису Управління Держпраці у Одеській області, що свідчить про нехтування та свідомим порушенням з боку ТОВ «Агротіртранс» вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та передбачені ним гарантії соціального захисту осіб з інвалідністю шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця для особи з інвалідністю та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для осіб з інвалідністю належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

З матеріалів справи вбачається, що в ході документальної перевірки Управлінням Держпраці у Одеській області було встановлено, що за період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 рік на підприємстві не було працевлаштовано жодного працівника, якому встановлена група інвалідності, чим було порушено вимоги ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», про що зазначено в абз. 7 п. 1 Розділу IV «Опис виявлених порушень» акту від 02.10.2019 року № 15-01-036/0277.

Таким чином, за результатами проведеної документальної перевірки ТОВ «Агротіртранс» встановлено, що підприємство не виконало норматив у працевлаштуванні 1 особи з інвалідністю. Згідно інформації, яку отримано від Пенсійного фонду, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2017 році в ТОВ «Агротіртранс» становила 241 особи, що підтверджується копією листа Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 10.12.2019 року № 327/66/05-5.

Враховуючи те, що ТОВ «Агротіртранс» не було дотримано установленого нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у кількості передбаченій ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а відтак на ТОВ «Агротіртранс» покладається відповідальність у вигляді адміністративно- господарських санкцій, передбачених ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Відповідно до ч.І ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Отже, законом передбачена відповідальність підприємств, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом.

Таким чином, діючим законодавством встановлюється обов`язковий для підприємств, у тому числі фізичних осіб-підприємців, норматив робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, а також передбачається сплата підприємствами і фізичними особами-підприємцями адміністративно-господарських санкцій у разі порушення встановлених нормативів щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбачена Конституцією України, Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.

Відповідно до п. 2.3. «Порядку нарахування пені та її сплати», затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 року № 223 адміністративно-господарська санкція - це грошове зобов`язання альтернативне зобов`язанню самостійно здійснити працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до Закону, сплачується у порядку і розмірах, передбачених Законом та постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 року № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Таким чином, штрафні санкції до ТОВ «Агротіртранс» є альтернативним зобов`язанням роботодавця, який повинен або виконати норматив робочих місць для осіб з інвалідністю, або сплатити штраф.

Згідно з інформацією отриманою від Пенсійного фонду середньомісячний фонд заробітної плати за 2017 рік на ТОВ «АгротІртранс» складає 41 729,17 грн.

Таким чином, за 2017 рік розмір середньорічної заробітної плати штатного працівника на ТОВ «Агротіртранс» складає: 1001,50x1000:24 = 41 729,17 грн.

Враховуючи вимоги ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та відповідно до отриманої інформації з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області стосовно ТОВ «Агротіртранс» сума адміністративно-господарських санкцій за 1 призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю робоче місце за 2017 рік становить 41729,17 грн.

Згідно з ч. 4 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, в тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, які використовують найману працю, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Положення ч. 2 ст. 20 вказаного Закону та п 3,1 наказу Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження Порядку нарахування пені та її сплати» від 15.05.2007 року № 223 визначають, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за кожен календарний день прострочення.

Проте, всупереч ст. 20 Закону відповідач самостійно в строк до 15 квітня 2019 року адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю не сплатив.

Несплата штрафних санкцій до Фонду соціального захисту інвалідів на рахунки органів Державного казначейства в дохід Державного бюджету України завдає істотної шкоди інтересам держави, так як підриває правову та економічну основу соціального захисту населення з реалізації конституційних прав і свобод громадян.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 цього ж Закону порушення термінів стати адміністративно- господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Станом на 12.12.2019 року TОB «Агротіртранс» крім адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 41729,17 грн. повинен сплатити й пеню, виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк у розмірі 12641,16 грн. Таким чином, загальна сума боргу складає 54370,33 грн.

Відсоток ставки НБУ станом на 12.12.2019 року становить 15,5 %

Коефіцієнт ставки НБУ становить:

120x15,5 = 0,05

100x366

Розмір пені за 1 день:

41 729,17 грн. х 0,05 - 20,86 грн.

100

Розмір пені за період з 16.04.18 р. по 12.12.2019 р. становить 606 днів:

20, 86 х 606 =12 641,16 грн.

До теперішнього часу сума адміністративно-господарських санкцій та пеня відповідачем не сплачена.

Несплата штрафних санкцій до Фонду соціального захисту інвалідів на рахунки органів Державного казначейства в дохід Державного бюджету України завдає істотної шкоди інтересам держави, так як підриває правову та економічну основу соціального захисту населення з реалізації конституційних прав і свобод громадян.

Окрім того, суд враховує ту обставину, що ухвалою суду про відкриття провадження по справі від 29.01.2020 року відповідачу був встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву та роз`яснення, що згідно положень ч.4 ст.159 КАС України, у разі не подання відзиву без поважних причин, суд може вважати це визнанням позову з боку відповідача.

До дати розгляду справи та ухвалення рішення по справі представник відповідача не надав до суду відзив на позов, а тому суд враховує вказану обставину як визнання позовних вимог з боку відповідача.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, оскільки відповідач не виконав своїх обов`язків по дотриманню нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, не вжив всіх необхідних заходів для недопущення вказаного правопорушення, своєчасно не сплатив суму адміністративно-господарських санкцій, суд на підставі ч.1 ст.245 КАС України повинен винести рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст.139,242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів загальну суму заборгованості 54370,33 грн., з яких: адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю за 2017 рік в сумі 41729,17 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 12641,16 грн.

3.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Агротіртранс» зареєструватися в Одеському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів та надати звіт за формою №10-ПІ «Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів» (річна, поштова) за 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 роки.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С.Єфіменко

.

Джерело: ЄДРСР 88525264
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку