open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020 р. м. Чернівці Справа № 824/48/20-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру 6145 Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області, Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У поданому до суду адміністративному позові ОСОБА_1 (позивач) просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Територіального сервісного центру 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області і Регіонального центру МВС в Тернопільській області щодо неподання заявки на виготовлення і отримання номерного знаку НОМЕР_8;

- зобов`язати Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області і Регіонального центру МВС в Тернопільській області подати заявки на виготовлення і одержання номерного знаку НОМЕР_8 ;

- визнати протиправною бездіяльність Територіального сервісного центру 6145 РСЦ в Тернопільській області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 27 липня 2019р. про перереєстрацію автомобіля марки Mersedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 із присвоєнням номерного знаку НОМЕР_8 ;

- зобов`язати Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області здійснити перереєстрацію автомобіля марки Mersedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 у зв`язку із заміною номерного знаку, згідно поданої заяви від 27 липня 2019р., квитанцій про сплату послуг і відшкодування вартості свідоцтва номерних знаків.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що звертався до ТСЦ 6145 із заявами та повним переліком документів про перереєстрацію за ним автомобіля марки Mercedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 , тип ТЗ - легковий, номерний знак НОМЕР_3 , із закріпленням за ним номерного знаку НОМЕР_8 " та видачею свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу. Крім того, оплатив у повному обсязі кошти за здійснення перереєстрації вказаного вище автомобіля і вартість нового комплекту номерних знаків. У поданих заявах також просив, у випадку відсутності на складі ТСЦ комплекту номерних знаків із обраною ним комбінацією цифр та літеросполук, звернутися із заявкою до РСЦ МВС в Тернопільській області щодо здійснення замовлення такого номерного знака у ГСЦ МВС України, в органу який здійснює державну закупівлю спецпродукції.

Позивач вказує, що на подані заяви отримав з Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області листи-відповіді, у яких йому запропоновано закріпити за власним автомобілем інші номерні знаки. Крім того, інформацію про подання заявки на виготовлення номерного ІЕ 1111 II йому не надано, про причини її неподання чи відмови - не повідомлено. Позивач зазначає, що від ТСЦ 6145 РСЦ в Тернопільській області будь-якої відповіді по даний час ним не отримано, про результати розгляду заяв щодо перереєстрації автомобіля і замовлення номерних знаків його не повідомлено, що, на думку позивача, вказує на бездіяльність суб`єкта владних повноважень і не прийняття рішення.

Таку бездіяльність Територіального сервісного центра 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області позивач вважає протиправною, з огляду на те, що він, як суб`єкт звернення для отримання адміністративної послуги - перереєстрації транспортного засобу у зв`язку із заміною номерних знаків та видачею свідоцтва про перереєстрацію транспортного засобу дотримав умови вказаної адміністративної послуги згідно вимог ст.4, 5 Закону України "Про адміністративні послуги", Постанови КМУ №388, Наказів МВС №379 від 11 серпня 2010р. і №432 від 29 жовтня 2007р., а відтак має право на присвоєння власному легковому автомобілю, без дотримання черговості зростання, нанесення відповідної серії регіону і літеросполуки, номерного знаку НОМЕР_8 ", оскільки така конфігурація цифр і літеросполуки номерного знака відповідають вимогам ДСТУ "Знаки номерні транспортних засобів", а надання такої адміністративної послуги заявнику - є повноваженням і обов`язком територіального сервісного центра.

Таким чином, позивач вважає, що "платні номери" можна присвоювати легковим автомобілям без дотримання нанесення на них серії області і літеросполук.

Відповідач - Регіональний сервісний центр МВС в Тернопільській області у поданому до суду відзиві зазначив про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення з огляду на те, що пунктами 3.15-3.16 Інструкції №379 передбачено, що на зареєстровані ТЗ Центром видаються реєстраційні документи, а також номерні знаки, що відповідають вимогам державного стандарту України. Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу Центру, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків. При цьому в зазначеній Інструкції не конкретизовано, щодо яких номерних знаків не застосовується положення п.п.3.15-3.16 та глави 4.

При цьому, відповідач вказує, що законодавством визначено порядок та процедуру замовлення, видачі та обліку номерних знаків транспортних засобів, що виготовляються на індивідуальне замовлення їх власників, а саме Наказом МВС №174 від 11.03.2016 року. Однак, порядку та процедури замовлення номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових, автомобілів не визначено і не встановлено.

З огляду на зазначене, відповідач вказує, що працівниками територіального сервісного центру №6145 РСЦ МВС в Тернопільській області не могли замовити і виготовити номерні знаки "ІЕ 1111 II", а лише видати такі які наявні на складі відповідного сервісного центру.

Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області у встановлений судом строк відзиву до суду не направив, у зв`язку з чим, суд вважає за можливе розглянути справу на підставі наявних у ній матеріалів, що відповідає ч.6 ст.162 КАС України.

У відповіді на відзив, поданій 26.02.2020р. позивач зазначає, що з метою отримання заявленої ним адміністративної послуги із перереєстрації автомобіля з присвоєння йому номерного знаку із обраною позивачем комбінацією цифр та літеросполук, за умови його відсутності на складі відповідач ТСЦ 6145 РСЦ в Тернопільській області повинен був подати заявку на виготовлення і одержання (доставку) вказаного номерного знаку до РЦС МВС в Тернопільській області , або безпосередньо до Головного сервісного центру МВС, а вказаний державний орган, відповідно, повинен звернутися до продавця, переможця тендерної закупівлі, згідно умов укладеного договору. На думку позивача, саме не дотримання такої послідовності дій з боку відповідачів спростовує їх позицію щодо відсутності порушень в їх діях з спірного питання, з підстав не визначення законодавством порядку і процедури замовлення номерних знаків.

Ухвалою суду від 17.01.2020р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 є власником автомобіля марки Mercedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 , тип ТЗ - легковий, номерний знак НОМЕР_3 , що підтверджується копією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу від 13.03.2019р. серії НОМЕР_3 (а.с.12).

Позивач 27.07.2019р. звернувся до Територіального сервісного центру 6145 (далі - ТСЦ 6145) Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області із заявою №241270563 від 27.07.2019р., у якій просив провести операцію з перереєстрації при заміні номерного знаку та надати платні послуги згідно постанови Кабінету Міністрів України №795 від 04.06.2007р. та наказу МВС України від 10.02.2012р. №103. У поданій заяві зазначено, що заявник здав номерні знаки "СЕ 1111 МІ" та для видачі передбачено номерні знаки "ІЕ 111 ІІ" (а.с.11).

Разом з указаною заявою позивач 27.07.2019р. також подав до ТСЦ 6145 заяву, у якій просив розглянути заяву №241270563, задовольнити її та прийняти рішення про перереєстрацію власного автомобіля, у зв`язку із заміною номерного знаку, за ним, ОСОБА_1 , марки Mercedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 , номерний знак " НОМЕР_3 " і закріпити за ним номерний знак " НОМЕР_7 ", серія і літеросполуки якого приналежні для власників автомобілів Чернівецької області та видати свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу. Крім того, у заяві просив у разі відсутності у ТСЦ вказаного номерного знаку, вжити заходів визначених Законом України "Про адміністративні послуги", п.10.5 наказу МВС України від 11.08.2010р. №379, з метою надання йому заявленої адміністративної послуги (а.с.9).

Також, до зазначеної вище заяви додано, зокрема, квитанції про оплату коштів за послуги із перереєстрації автомобіля та компенсацію вартості спецпродукції (номерних знаків) (а.с.13-14).

Крім того, позивач 27.07.2019р. звернувся з заявою до начальника Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області, у якій просив дозволити закріпити номерний знак " НОМЕР_8 " на його автомобіль марки Mercedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 , номерний знак " НОМЕР_3 " (а.с.10).

В Регіональному сервісному центрі МВС в Тернопільській області розглянуто заяву позивача від 27.07.2019р. щодо замовлення номерних знаків "ІЕ 1111 II" та листом від 21.08.2019р. №31/19-3597 повідомлено останньому, що на даний час номерні знаки зазначеної серії, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр 1111 в РСЦ МВС відсутні. Крім того, вказано, що чинним законодавством не передбачено попереднє замовлення (бронювання, резервування) номерних знаків. Видача номерних знаків під час здійснення державної реєстрації транспортних засобів проводиться із наявних на складі територіального сервісного центру МВС, в якому проводиться реєстраційна операція, у порядку зростання цифрових та літерних позначень (визначених додатком "В" ДСТУ 4278:2012), крім номерних знаків, що зазначені в пунктах 39-2 та 39-3 Постанови Кабінету Міністрів України №795 від 04.06.2007р. (а.с.16-17).

У листі від 13.09.2019р. №31/19-Л-29, надісланому позивачу, Регіональним сервісним центром МВС в Тернопільській області зазначено, що заява, яка надійшла від ОСОБА_1 в ТСЦ №6145 27.07.2019р. щодо замовлення номерних знаків "ІЕ1111 II" розглянута РСЦ МВС в Тернопільській області, та про результати його проінформовано листом за №31/19-3597. Повторно роз`яснено позивачу, що чинним законодавством не передбачено попереднє замовлення (бронювання, резервування) номерних знаків, а також те, що видача номерних знаків під час здійснення державної реєстрації транспортних засобів проводиться із наявних на складі територіального сервісного центру МВС, в якому проводиться реєстраційна операція, у порядку зростання цифрових та літерних позначень (визначених додатком "В" ДСТУ 4278:2012), крім номерних знаків, що зазначені в пунктах 39-2 та 39-3 Постанови Кабінету Міністрів України №795 від 04.06.2007р. Також, позивачу повідомлено, що подана ним 27.07.2019р. заява №241270563 до ТСЦ № 6145 РСЦ МВС в Тернопільській області щодо отримання адміністративної послуги за кодом реєстраційної операції 410 (перереєстрація при заміні номерного знаку) згідно Єдиного державного реєстру транспортних засобів перебуває у статусі "на обробці у фахівця на прийомі". Реєстраційна операція не закінчена. У проведенні перереєстрації транспортного засобу йому не відмовлено та адміністратором ПСЦ запропоновано номерні знаки із наявних на складі сервісного центру. З приводу виконання вимог пункту 3.11 Інструкції про порядок здійснення підрозділами МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом МВС України №379 від 11.08.2010р. ОСОБА_1 повідомлено, що у здійсненні реєстрації автомобіля йому не відмовлено. Додатково у листі від 13.09.2019р. №31/19-Л-29, позивачу роз`яснено, що внесені до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007р. №795 зміни передбачають видачу (заміну) номерних знаків, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів та містять визначену комбінацію, що не є самостійною послугою та видаються виключно під час надання адміністративних послуг з державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів (а.с.18-19).

Позивач вважає, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність при проведенні перереєстрації за його заявою, яка суперечить вимогам чинного законодавства та порушує його права, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України "Про дорожній рух" від 30.06.1996 року №3353-XII (далі - Закон №3353-XII).

Згідно статті 34 Закону №3353-XII державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків. Порядок здійснення відомчої реєстрації та ведення обліку транспортних засобів визначається Кабінетом Міністрів України. Для ведення відомчого обліку зареєстрованих транспортних засобів відповідними органами, якими вони зареєстровані, створюються уніфіковані автоматизовані електронно-облікові системи. Відомості відомчого обліку щодо зазначених транспортних засобів є складовою частиною Єдиного державного реєстру. Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації. Єдині зразки державних номерних знаків та вимоги до них, у тому числі тих, що виготовляються за індивідуальним замовленням, встановлюються державними стандартами України. Власники транспортних засобів, зареєстрованих у відповідних підрозділах Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечують безпеку дорожнього руху, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть замовити один додатковий комплект номерних знаків, який виготовляється за їх індивідуальним замовленням та відповідає вимогам стандартів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. №1388 затверджено Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, яким встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків та він є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень (далі - Порядок №1388).

Відповідно до приписів пункту 3 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться підрозділами Державтоінспекції з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

В силу абз.1 пункту 8 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків (абз.21 пункту 8 Порядку №1388).

У відповідності до п.4.1 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ від 11.08.2010р. №379 у разі заміни номерних знаків (крім випадків їх втрати або викрадення) проводиться перереєстрація ТЗ із заміною свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта). При цьому попередньо видані номерні знаки вилучаються. На заяві (додаток 1 або 2) обов`язково проставляються відмітка про їх вилучення із зазначенням дати вилучення та підпис уповноваженої посадової особи. Вилучені номерні знаки оприбутковуються як такі, що вже були в користуванні, і при їх відповідності встановленим вимогам можуть видаватися для повторного використання або знищуватися в установленому порядку.

Таким чином, власник транспортного засобу має право звернутися до підрозділу Державтоінспекції МВС із заявою з метою здійснення перереєстрації ТЗ із заміною свідоцтва про реєстрацію ТЗ у разі заміни номерних знаків, відшкодувавши попередньо за це вартість таких номерних знаків.

З огляду на п.п.1, 3 ст.1 Закону України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 р. №5203-VI (далі за текстом - Закон №5203) адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов`язків такої особи відповідно до закону; суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.

Відповідно до ч.ч.1,4 ст.9 Закону №5203 адміністративні послуги надаються суб`єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг.

Заява на отримання адміністративної послуги (далі - заява) подається в письмовій, усній чи електронній формі.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.10 Закону №5203 граничний строк надання адміністративної послуги визначається законом.

У разі якщо законом не визначено граничний строк надання адміністративної послуги, цей строк не може перевищувати 30 календарних днів з дня подання суб`єктом звернення заяви та документів, необхідних для отримання послуги.

Частиною 1 статті 11 Закону №5203 встановлено, що при наданні адміністративних послуг у випадках, передбачених законом, справляється плата (адміністративний збір).

При цьому, зважаючи на вимоги ч.5 ст.11 Закону №5203, плата за надання адміністративної послуги (адміністративний збір) вноситься суб`єктом звернення одноразово за весь комплекс дій та рішень суб`єкта надання адміністративних послуг, необхідних для отримання адміністративної послуги (включаючи вартість бланків, експертиз, здійснюваних суб`єктом надання адміністративної послуги, отримання витягів з реєстрів тощо).

Механізм надання підрозділами МВС, Національної поліції та ДМС платних послуг, у тому числі адміністративних, фізичним і юридичним особам визначений Порядком надання підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби платних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1098 (далі за текстом - Порядок №1098).

Згідно з п.п.2-4 Порядку №1089 послуги надаються за письмовою заявою фізичних або юридичних осіб із зазначенням їх прізвища, імені, по батькові (найменування), місця реєстрації/проживання (місцезнаходження) та виду послуги, а також за постановою (ухвалою) суду в цивільних та господарських справах (далі - замовники). Оплата наданих послуг здійснюється шляхом перерахування замовником коштів через банки, відділення поштового зв`язку, програмно-технічні комплекси самообслуговування або через електронний платіжний засіб у безготівковій формі. У разі надання послуги, що передбачає видачу бланка або номерного знака, розмір плати за її надання визначається з урахуванням витрат, пов`язаних з придбанням відповідної продукції, у тому числі вартості персоналізації. Обсяг таких витрат визначається МВС.

Відповідно до п.1 Положення про регіональний сервісний центр МВС в Тернопільській області, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07.11.2015р. №1419, Регіональний сервісний центр МВС в Тернопільській області підпорядковується Міністерству внутрішніх справ України та є територіальним органом з надання сервісних послуг МВС.

В силу пп.1 п.4 Положення про регіональний сервісний центр МВС в Тернопільській області, РСЦ МВС в Тернопільській області відповідно до покладених на нього завдань надає платні та безоплатні послуги.

Територіальний сервісний центр №6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області є структурним підрозділом Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області та відповідно до чинного законодавства надає платні та безоплатні послуги на відповідній території.

З матеріалів справи слідує, що позивач звернувся до Територіального сервісного центру №6145 РСЦ МВС із заявою про надання платної послуги "перереєстрації при заміні номерного знаку", у якій просив замінити номера його автомобіля з " НОМЕР_9 " на " НОМЕР_8 ". До указаної заяви позивач долучив квитанцію про оплату за номерні знаки.

РСЦ МВС в Тернопільській області у відповідях від 21.08.2019р. та від 13.09.2019р. повідомив позивача, що зміни, внесені до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007р. №795 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання», які передбачають видачу (заміну) номерних знаків, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів та містять визначену комбінацію, що не є самостійною послугою та видаються виключно під час надання адміністративних послуг з державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів. Крім того, у відповіді від 13.09.2019р. відповідач зазначив, що наразі за заявою позивача не прийнято рішення, в тому числі, і про відмову, та адміністратором ПСЦ запропоновано номерні знаки із наявних на складі сервісного центру.

Даючи оцінку діям відповідачів при наданні адміністративних послуг позивачу, суд виходить з наступного.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007р. №432 «Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів», в редакції чинній до 29.11.2019р. (далі - Наказ №432), встановлено вартість номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів.

Так, вартість номерного знаку легкового автомобіля «1111» становила 10 000,00 грн.

Пунктом 2 Наказу №432 встановлено, що видачу зазначених номерних знаків здійснювати відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.98 №1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів».

Постановою Кабінету Міністрів від 24.07.2019 р. №663 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 4 червня 2007 р. №795 і від 30 серпня 2007р. №1076», чинною з 31.07.2019 р. (далі - Постанова №663), розділ II переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2007 р. №795, доповнено пунктом 392.

Згідно з п.392 розділу ІІ Переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміри плати за їх надання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 р. №795, в редакції чинній з 31.07.2019р., розмір плати за надання послуги «Видача (заміна) номерних знаків, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів та містять визначену комбінацію із чотирьох однакових цифр» становить 30 000,00 грн.

З аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що з 31.07.2019 р. Кабінетом Міністрів України встановлено нову адміністративну послугу «Видача (заміна) номерних знаків, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів та містять визначену комбінацію», яка надається Територіальними органами з надання сервісних послуг МВС. Натомість, до 31.07.2019р. видача номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, була складовою послуги «Реєстрація, перереєстрація колісних транспортних засобів усіх категорій іноземного виробництва з видачею свідоцтва про реєстрацію та номерних знаків, зняття з обліку транспортного засобу з видачею облікової картки та номерних знаків для разових поїздок» і надавалася за бажанням власника легкового автомобіля за умови оплати вартості номерних знаків у розмірах, встановлених Наказом №432.

Судом встановлено, що позивачем замовлено та оплачено адміністративну послугу «Реєстрація, перереєстрація автомобіля, автобуса іноземного виробництва з видачею свідоцтва про реєстрацію або його дубліката та номерного знака (номерні знаки легкових автомобілів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр 1111, 2222, 3333, 4444, 8888, 9999)» 27.07.2019р., тобто до набрання чинності Постановою №663. При цьому сплачена позивачем сума в розмірі 10 415,51грн. відповідала розміру визначеному Наказом №432.

На підставі викладеного, суд доходить висновку про безпідставність та необґрунтованість посилання РСЦ в Тернопільській області щодо неможливості видати номерні знаки позивачу з причин, що така послуга є самостійною та здійснюється виключно під час реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів.

Пунктом 3.11 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ від 11.08.2010р. №379 (далі - Порядок №379) передбачено, що після проведення всіх перевірок у заяву (додатки 1 або 2) про реєстрацію ТЗ уповноваженою посадовою особою Центру, яка приймає рішення, вноситься чіткий запис про прийняте щодо реєстрації ТЗ рішення, яке підтверджується підписом із зазначенням П.І.Б. та дати. Запис про відмову в реєстрації ТЗ із зазначенням мотивованих підстав відмови також вноситься в цю заяву, копія якої повертається власнику ТЗ або його представнику. На прохання заявника складається окрема письмова відповідь про підставу відмови в реєстрації ТЗ, яка підписується уповноваженою посадовою особою та реєструється в установленому порядку. Такий порядок застосовується також при наданні відмови у видачі інших реєстраційних документів і номерних знаків ТЗ. Звернення громадян або юридичних осіб з питань, пов`язаних із проведенням реєстрації ТЗ, розглядаються в порядку і терміни, що встановлені Законом України "Про звернення громадян".

З матеріалів справи видно, що рішення за наслідком розгляду заяви позивача не прийнято, іншими словами, позивачу не надано адміністративну послугу «Реєстрація, перереєстрація автомобіля, автобуса іноземного виробництва з видачею свідоцтва про реєстрацію або його дубліката та номерного знака (номерні знаки легкових автомобілів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр 1111, 2222, 3333, 4444, 8888, 9999)», в той же час не прийнято і відмови щодо надання такої послуги. Позивачем двічі надано відповідь на заяви позивача з питань, пов`язаних із проведенням реєстрації ТЗ.

При цьому, суд звертає увагу, що граничний строк надання адміністративної послуги не може перевищувати 30 календарних днів з дня подання суб`єктом звернення заяви та документів, необхідних для отримання послуги.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що територіальним сервісним центром №6145 РСЦ в Тернопільській області допущено протиправну бездіяльність щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 27.07.2019р. Відтак, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Позивач також просить зобов`язати Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області здійснити перереєстрацію його автомобіля у зв`язку із заміною номерного знаку, згідно поданої заяви від 27.07.2019р. Однак, варто зазначити, що рішення за наслідком розгляду його заяви ще не прийнято, тобто, фактично питання по суті, що стосується перереєстрації його автомобіля у зв`язку із зміною номерного знаку ще не вирішено, а відтак, суд не може виконувати таку функцію замість уповноваженого на це органу. Такими повноваженнями суд наділений вже після надання попередньої оцінки прийнятого державним органом рішення та визнання його протиправним.

Поряд із цим, визначаючись щодо належного способу порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області розглянути заяву ОСОБА_2 від 27.07.2019р. по суті з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні, що відповідає вимогам абз.2 ч.4 ст.245 КАС України.

У відповідності до п.3.15 Порядку №379 на зареєстровані ТЗ Центром видаються реєстраційні документи, а також номерні знаки, що відповідають вимогам державного стандарту України.

Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу Центру, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків (абз.2 п.3.16 Порядку №379).

При здійсненні реєстраційних дій, в тому числі, реєстрації номерних знаків, уповноважені органи встановлюють, зокрема, чи такі відповідають вимогам державного стандарту України (ДСТУ).

Так, позивач вважає, що він має право на присвоєння власному легковому автомобілю, без дотримання черговості зростання, нанесення відповідної серії регіону і літеросполуки, номерного знаку НОМЕР_8 ", оскільки така конфігурація цифр і літеросполуки номерного знака відповідають вимогам ДСТУ "Знаки номерні транспортних засобів", а надання такої адміністративної послуги заявнику - є повноваженням і обов`язком територіального сервісного центра.

У зв`язку з цим, позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо неподання заявки на виготовлення і отримання номерного знаку "НОМЕР_8 " та зобов`язати їх подати заявки на виготовлення і одержання номерного знаку "НОМЕР_8 ".

Проте, суд звертає увагу на те, що відповідачем досі не розглянуто заяву ОСОБА_1 від 27.07.2019р., відтак, не було здійснено перевірку відповідності номерного знаку, який замовлено позивачем вимогам ДСТУ. У зв`язку з цим, суд доходить висновку про передчасність таких позовних вимог. У зв`язку із наведеним, суд вважає, що в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході судового розгляду справи відповідачами не надано суду обґрунтованих пояснень щодо не прийняття рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_2 від 27.07.2020р., як і не надано доказів правомірності такої поведінки.

Поряд із цим, вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідачів щодо неподання заявки на виготовлення і отримання номерного знаку "НОМЕР_8 " та зобов`язати їх подати заявки на виготовлення і одержання номерного знаку "НОМЕР_8 " є, на думку суду, передчасними.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (ч.3 ст.139 КАС України).

Таким чином, враховуючи позовні вимоги, які підлягають частковому задоволенню, за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області слід стягнути на користь позивача сплачений ним судовий збір пропорційно до задоволених вимог (100% / 50%) в сумі 840,80грн.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Територіального сервісного центру 6145 РСЦ в Тернопільській області щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 27 липня 2019р. про перереєстрацію автомобіля марки Mersedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 із присвоєнням номерного знаку НОМЕР_8 .

3. Зобов`язати Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центра МВС в Тернопільській області розглянути заяву ОСОБА_2 від 27.07.2019р. щодо здійснення перереєстрації автомобіля марки Mersedes-Benz, моделі Vito 116, 2013 року випуску, номер кузова НОМЕР_2 у зв`язку із заміною номерного знаку, по суті, з урахуванням правової оцінки суду, наданої у даному рішенні.

4. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

5. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80коп.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідент.ном. НОМЕР_11 )

Відповідачі - Територіальний сервісний центр 6145 Регіонального сервісного центру МВС в Тернопільській області (вул.Копичинецька,128, м.Чортків, Тернопільська область, 48500)

Регіональний сервісний центр МВС в Тернопільській області (вул.Стрийська,5, с.Підгорне, Тернопільська область, 46400, код ЄДРПОУ 40112233).

Суддя В.О. Кушнір

Джерело: ЄДРСР 88268838
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку