open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 311/4800/19

Провадження № 2/311/325/2020

11.03.2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 березня 2020 року м. Василівка

Василівський районний суд Запорізької області у складі:

головуючого судді Задорожка Д.А.,

секретаря судового засідання Листопад В.І.

представника позивача Богдан К.О.

відповідача ОСОБА_1

представника відповідача адвоката Притули М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Василівка в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 , про стягнення надмірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям,

В С Т А Н О В И В:

Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 , про стягнення надмірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Позов обґрунтовано наступним.

06 березня 2019 року до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (далі за тестом – УСЗН, Управління) звернулась ОСОБА_1 із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - ДСД). На підставі поданих відповідачем документів УСЗН призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01 березня 2019 року до 31 серпня 2019 року.

Головним державним соціальним інспектором управління, після проведення щомісячного обміну з центром зайнятості інформацією про перебування на обліку осіб-отримувачів ДСД малозабезпеченим сім`ям було виявлено, що чоловік ОСОБА_1 , який входить до складу сім`ї, був знятий з обліку в центрі зайнятості з 10 квітня 2019 року, а тому, з 01 травня 2019 року сім`я ОСОБА_2 втратила право на отримання ДСД малозабезпеченим сім`ям.

12 червня 2019 року Управлінням був проведений індивідуальний перерахунок за травень-червень 2019 року, згідно протоколу. Сума надмірно нарахованої та виплаченої допомоги склала 7 333,58 коп..

12 червня 2019 року головним державним соціальним інспектором було складено акт проведення перевірки правильності і повноти інформації, наданої для призначення ДСД малозабезпеченим сім`ям та виявлено безпідставне отримання бюджетних коштів на суму 7 333,58 грн.

На підставі рішення від 11 червня 2019 року виплата ДСД ОСОБА_1 була припинена.

24 липня 2019 року УСЗН надіслано на адресу відповідача повідомлення щодо вирішення питання по поверненню надлишково нарахованої та отриманої суми ДСД в розмірі 7 333,58 грн.

Зі слів ОСОБА_1 , її чоловік ОСОБА_3 знаходився у державному розшуку, як безвісно зниклий.

Позивач вказує, що відповідач ОСОБА_1 своєчасно не повідомила УСЗН про зміни, які впливають на отримання ДСД, чим порушила ст.7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».

03 грудня 2019 року УСЗН був надісланий запит до Василівського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області щодо розшуку Федорова О.С. Згідно відповіді відділу поліції, ОСОБА_3 був оголошений у розшук 10 липня 2019 року. Письмового підтвердження про те, що він знаходився у квітні 2019 року у розшуку, в УСЗН немає.

Враховуючи викладене, позивач просила суд стягнути з ОСОБА_1 заборгованість з отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 7 333,58 грн., а також суму сплаченого судового збору в розмірі 1 921,00 грн. (а.с. 1-4).

Відповідач ОСОБА_1 надала суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає позовні вимоги безпідставними, оскільки, їй не було відомо, що її чоловік ОСОБА_3 , який був зареєстрований у Василівському РЦЗ, не з`являвся на реєстрацію, що ніяким чином від неї не залежало, з причини відсутності чоловіка вдома та оголошення його у розшук, як безвісно зниклої особи. Додатково відповідач вказала, що вона не приховувала та не ненавмисно не подавала недостовірні відомості, а тому, вона не зобов`язана повертати отриману державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (а.с. а.с. 43-45).

У відповіді на відзив позивач вказав, що припинення реєстрації чоловіка відповідача, ОСОБА_3 , в центрі зайнятості відбулося з наступного дня після останнього фактичного відвідування, тобто з 10 квітня 2019 року, що відповідає п.п. 2 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого Постановою КМУ від 19.09.2018 № 792 (а.с. 57-58).

В запереченнях на відповідь на відзив, відповідач виклала пояснення, які, в цілому, є аналогічні поясненням, викладеним нею у відзиві на позовну заяву (а.с. 62-64).

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала, з підстав, викладених в позовній заяві.

В судовому засіданні відповідач просила відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Додатково пояснила, що із відповідною заявою про оголошення розшуку її чоловіка ОСОБА_3 , який зник безвісті, до поліції вона звернулася 02 липня 2019 року, а чоловік був знайдений у грудні 2019 року.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши надані сторонами на підтвердження своїх вимог та заперечень докази, оцінивши їх у сукупності, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч.1 ст.5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Згідно вимог ч.3 ст.12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.2 ст.77 ЦПК України, предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно ст.80 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (частина 1); докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі (частина 5).

Відповідно до ч.1 ст.82 ЦПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги передбачені Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» №1768-ІІІ від 01 червня 2000 року (далі за текстом - Закон) та Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» № 250 від 24 лютого 2003 року (далі Порядок).

Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону, соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, який залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Статтею 7 Закону передбачено умови, за яких державна соціальна допомога не призначається, зменшується її розмір або припиняється виплата.

Зокрема, згідно з абз. 1,2 ч.1 коментованої статті, державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню...

Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до ст.11 Закону, покриття витрат на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Відповідно до статті 13 Закону, контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Згідно з пунктами 2 Порядку, соціальна допомога призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до пункту 6 Порядку, інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Згідно з абзацом четвертим пункту 25 Порядку, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, у разі припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу сім`ї, з причин, передбачених абзацами сімнадцятим (крім припинення реєстрації у разі працевлаштування самостійно), дев`ятнадцятим - двадцять другим підпункту 1 і підпунктом 2 пункту 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року № 198, - з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітного за інформацією центрів зайнятості.

Згідно підпункту 2 пункту 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року № 198, центр зайнятості припиняє реєстрацію у разі невідвідування зареєстрованим безробітним без поважних причин центру зайнятості протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов`язаною з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (реєстрація припиняється з наступного дня після останнього фактичного відвідування центру зайнятості. Рішення про припинення реєстрації безробітного у цьому випадку приймається на 31-й день).

Судом встановлено, що на підставі поданої відповідачем ОСОБА_1 заяви від 06 березня 2019 року та доданих до заяви документів до Управлінням соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (а.с.6, 7, 8-9, 10-16), рішенням УСЗН про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 13 березня 2019 року ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01 березня 2019 року по 31 серпня 2019 року (а.с.18).

В декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням соціальної допомоги, ОСОБА_1 до складу сім`ї включила, крім себе та двох малолітніх дітей, включила чоловіка – ОСОБА_3 , який на час звернення із заявою перебував на обліку Василівської районної філії Запорізького обласного центру зайнятості (надалі за текстом – Центр зайнятості) (а.с. 8-9, 17).

В заяві ОСОБА_1 власним підписом визначила, що її повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, вона зобов`язана повідомити органи праці та соціального захисту населення.

Згідно довідки Василівської районної філії Державного центру зайнятості від 10 червня 2019 року ОСОБА_3 був зареєстрований як безробітний в Василівському РЦЗ з 04 лютого 2019 року, припинена реєстрація 10 квітня 2019 року. Підставою припинення реєстрації ОСОБА_3 стало невідвідування Центру зайнятості без поважних причин протягом тридцяти робочих днів (а.с.19).

Відповідно до рішення УСЗН від 11 червня 2019 року, виплата ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї була припинена у зв`язку з повідомленням про припинення реєстрації безробітного (а.с.20).

12 червня 2019 року УСЗН проведений індивідуальний перерахунок за травень-червень 2019 року, згідно протоколу та визначено, що сума надмірно нарахованої та виплаченої допомоги ОСОБА_1 склала 7 333,58 коп. (а.с. 21).

Згідно акту проведення перевірки правильності і повноти інформації, наданої для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 12 червня 2019 року, складеного головним державним соціальним інспектором було виявлено безпідставне отримання ОСОБА_1 бюджетних коштів на суму 7 333,58 грн. (а.с.22).

Відповідно до повідомлення Василівського ВП ГУНП в Запорізькій області №8500/80/24-19 від 27 грудня 2019 року, ОСОБА_3 в період часу з 10 липня 2019 року по 23 грудня 2019 року знаходився в державному розшуку як безвісно зникла особа (а.с.27).

Згідно довідки Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області №01-12/4540 від 03 грудня 2019 року розмір отримання ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 травня 2019 року по 30 червня 2019 року становить 7 333,58 грн. (а.с.25).

03 грудня 2019 року УСЗН був надісланий запит до Василівського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області щодо розшуку Федорова О.С. Згідно відповіді відділу поліції, ОСОБА_3 перебував у розшуку з 10 липня до 23 грудня 2019 року (а.с. 26,27).

Враховуючи вищевикладене та приймаючи до уваги, що УСЗН відповідачу було надмірно сплачено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, в результаті чого було порушено права позивача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню шляхом стягнення з відповідача на користь позивача суми надмірно сплаченої державної допомоги в розмірі 7 333 грн. 58 коп.

Суд критично відноситься до посилань відповідача, виходячи з наступного.

Посилання ОСОБА_1 на те, що її чоловік, ОСОБА_3 , не відвідував Центр зайнятості, оскільки перебував у розшуку, спростовуються матеріалами справи, згідно яких, останній перебував у розшуку з 10 липня 2019 року, тобто вже після невідвідування ним Центру зайнятості та подальшого зняття його з реєстрації.

Зважаючи на встановлений обов`язок відповідача повідомляти про обставини, які могли вплинути на призначення та виплату їй соціальної допомоги, до яких відносяться і відомості про склад сім`ї, а також обізнаність відповідача про перебування її чоловіка на обліку в Центрі зайнятості, враховуючи подальше зняття ОСОБА_3 з реєстрації в Центрі зайнятості, внаслідок чого ОСОБА_1 втратила право на отримання державної соціальної допомоги, суд вважає, що позивачем дотримано вимог законодавчих актів щодо припинення відповідних виплат відповідачу та ініціювання питання про повернення надмірно сплачених сум за період з 01 травня до 30 червня 2019 року в розмірі 7 333 грн. 58 коп.

Є неспроможними посилання відповідача на порушення Центром зайнятості нормативних актів щодо припинення реєстрації її чоловіка, виходячи з наступного.

Згідно підпункту 2 пункту 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року № 198, центр зайнятості припиняє реєстрацію у разі невідвідування зареєстрованим безробітним без поважних причин центру зайнятості протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов`язаною з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (реєстрація припиняється з наступного дня після останнього фактичного відвідування центру зайнятості. Рішення про припинення реєстрації безробітного у цьому випадку приймається на 31-й день).

В судовому засіданні відповідачем підтверджувався факт відвідання ОСОБА_3 . Центру зайнятості останній раз в квітні 2019 року та подальшого невідвідування вказаної установи у зв`язку з відсутністю його за місцем проживання, а отже рішення про припинення його реєстрації Центром зайнятості прийнято правомірно та з дотриманням викладених вище положень Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу.

З огляду на викладене суд вважає заперечення відповідача необґрунтованими та такими, що на вирішення спору по суті не впливають.

Відповідно до ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (частина 1); інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (частина 2).

При зверненні до суду позивачем сплачено 1 921 грн. 00 коп., які підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 12, 77, 80, 263-268 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позов Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 , про стягнення надмірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (податковий ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 на користь Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (71601, Запорізька область, Василівський район, місто Василівка, бульвар Центральний, будинок 6а, р/р НОМЕР_2 , ЄДРПОУ 03193117, МФО 813015 Державна казначейська служба України м. Київ), суму заборгованості з отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 7 333 грн. 58 коп., а також судовий збір в розмірі 1 921 грн. 00 коп., а всього – 9 254 (дев`ять тисяч двісті п`ятдесят чотири) гривні 58 копійок.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Запорізького апеляційного суду через Василівський районний суд Запорізької області (згідно п.п.15.5 п.15 Розділу ХІІI Перехідні положення Цивільного процесуального кодексу).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 13 березня 2020 року.

Суддя Василівського районного суду

Запорізької області Д.А. Задорожко

Джерело: ЄДРСР 88183792
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку