open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 лютого 2020 р.

м.Одеса

Справа № 420/5343/19

Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

доповідача, судді - Димерлія О.О.

суддів - Єщенка О.В., Танасогло Т.М.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Виробничо-торгівельної фірми «Олтіс» Товариство з обмеженою відповідальністю на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Виробничо-торгівельної фірми «Олтіс» Товариство з обмеженою відповідальністю» про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2019 року Головне управління Держпраці в Одеській області (далі - ГУ Держпраці в Одеській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Виробничо-торгівельної фірми «Олтіс» Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ВТФ «Олтіс» ТОВ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ВТФ «Олтіс» ТОВ шляхом зобов`язання позивача повністю зупинити експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проведення планової перевірки ВТФ «Олтіс» ТОВ було виявлено всього 57 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Згодом більша частина порушень відповідачем були усунуті, однак на момент розгляду справи в суді, не усунутими залишаються порушення, зазначені в пунктах 1, 2 розділу V акту перевірки. Для усунення 2 порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Товариству надано строк для усунення до - 09.10.2019, а для усунення решти порушень - до 09.09.2019. Як зазначає позивач, порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, в повному обсязі не усунені, а тому позивач наголошує на необхідності зупинення виконання робіт шляхом зобов`язання позивача повністю зупинити виконання робіт в приміщеннях та дільницях підприємства.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року позовні вимоги Головного управлінню Держпраці в Одеській області задоволено.

Застосовано заходи реагування до ВТФ «Олтіс» ТОВ у вигляді зупинення експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не усунуто порушення з охорони праці та промислової безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей викладені в акті перевірки № 15/14.7/04-953 від 9 серпня 2019 року.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції ВТФ «Олтіс» ТОВ подано апеляційну скаргу у якій зазначено, що рішення суду прийнято без дослідження доказів та неправильно встановлених обставини у справі, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що в порушення ч. 11 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» ГУ Держпраці в Одеській області не пересвідчився у виконання вимог припису, а застосував заходи реагування у вигляді звернення до суду з вимогою зупинити використання обладнання. Крім того, відповідач вказує, що деякі виявлені порушення перебувають в процесі усунення.

У відзиві на апеляційну скаргу ГУ Держпраці в Одеській області спростовує доводи апеляційної скарги, вказуючи на законність ухваленого рішення та просить його залишити без змін.

Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що у період з 06.08.2019 р. по 09.08.2019 р. посадовою особою позивача було проведено планову перевірку ВТФ «Олтіс» ТОВ дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт № 15/14.7/04-953 від 09.08.2019 р.

Під час проведення перевірки було виявлено всього 57 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:

- встановленим порядком не отримано в органі Держпраці Дозвіл на: 1. експлуатацію технологічного устаткування переробної і деревообробної промисловості, а саме: зернолущільна машина БИ-ЗШ-ЗОО;зерноочищувальний сепаратор БСХ-12 у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційною БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувач для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстат деревообробний токарний; пристрій стрічкопиляльний горизонтальний HBS-1;круглопиляльний верстат з обробки деревини; 2. експлуатацію крана вантажопідіймального козлового ручного; 3. експлуатацію посудини, що працює під тиском понад 0,05 МПа (компресор повітряний стаціонарний); 4. виконання робіт підвищеної небезпеки - газополум`яні роботи, - чим порушено вимоги п. 7 постанови КМУ від 26.10.2011 №1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» (в редакції від 20.04.2019);

- встановленим порядком не зареєстровано в органі Держпраці декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на експлуатацію підприємством технологічних транспортних засобів - навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ), а також на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи із збереження та переробки зерна; роботи, що виконуються на висоті понад 1, 3 метра; зварювальні роботи; зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом (кисень, вуглекислий газ); експлуатація і ремонт водозбірної споруди (артезіанської свердловини в комплексі з баштою Рожновського).

У зв`язку із виявленням вищезазначених порушень ВТФ «Олтіс» ТОВ попереджено про необхідність зупинення експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740.

За результатами контрольного заходу відповідачем складено припис від 09.08.2019 № 15/14.7/04-953-1465, згідно якого вищезазначені два порушення належить усунути в строк до 09.10.2019 р., а решту 55 порушень в строк до 09.09.2019 р..

Підпунктом 57 п. 4 Указу Президента України «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» № 20/2013 від 16 січня 2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21 вересня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Згідно ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Приписами п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

На виконання вимог положень ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як установлено матеріалами справи, під час проведення планової перевірки було виявлено всього 57 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

18.09.2019 року до ГУ Держпраці в Одеській області надійшов лист від ВТФ «ОЛТІС» ТОВ із заходами про часткове усунення недоліків, виявлених під час планової перевірки.

Як зазначено позивачем у відповіді на відзиві, порушення наведені у п.п. 17, 19, 20, 23, 34 припису від 09.08.2019 №15/14.7/04-953-1465 - усунуті відповідачем у повному обсязі, проте порушення, вказані в пунктах 1 та 2, які стали підставою для подання адміністративного позову до суду за результатами планової перевірки ВТФ «ОЛТІС», термін усунення яких сплинув 10.10.2019 року, станом на теперішній час не усунуто, а саме:

Встановленим порядком не отримано в органі Держпраці Дозвіл на:

1) експлуатацію технологічного устаткування переробної і деревообробної промисловості, а саме:

- зернолущільна машина БИ-ЗШ-ЗОО;

- зерноочищувальний сепаратор БСХ-12 у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційною БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160;

- млин-змішувач для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт);

- верстат деревообробний токарний;

- пристрій стрічкопиляльний горизонтальний HBS-1;

- круглопиляльний верстат з обробки деревини.

2) експлуатацію крана вантажопідіймального козлового ручного;

3) експлуатацію посудини, що працює під тиском понад 0,05 МПа (компресор

повітряний стаціонарний;

4) виконання робіт підвищеної небезпеки - газополум`яні роботи.

Порушено вимоги п. 7 ПКМ України від 26.10.2011 №1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (в редакції від 20.04.2019).

Крім того, встановленим порядком не зареєстровано в органі відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на експлуатацію підприємством технологічних транспортник засобів-навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

- роботи із збереження та переробки зерна;

- роботи, що виконуються на висоті понад 1, 3 метра;

- зварювальні роботи;

- зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом (кисень, вуглекислий газ);

- експлуатація і ремонт водозбірної споруди (артезіанської свердловини в комплексі з баштою Рожновського).

Отже , виявлені в ході планової перевірки порушення полягають у недотримання ВКФ «Олтіс» ТОВ вимог ст. 21 Закону України «Про охорону праці», відповідно до якого роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Крім того, перевіркою встановлено недотримання Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107.

Як на підставу для відмови в позові, ВКФ «Олтіс» ТОВ лише посилається на власний лист вих. № 17 від 16.09.2019, який ним скеровано до контролюючого органу, та яким повідомлено про укладення договору про проведення експертизи від 02.09.2019 № 253/09-19, із ТОВ «Центр охорони праці та пожежної безпеки «Лідер». У своєму відзиві відповідач зазначає, що вказаний договір укладений на виконання припису від 09.08.2019 № 15/14.7/04-953-1465.

Так, згідно з п.1.1, п.1.2, п.1.3 вказаного договору Виконавець зобов`язується власними силами виконати і здати у встановлені терміни, а Замовник - прийняти і оплатити послуги з експертизи щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки згідно поданої зави; експертизи щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки згідно поданої заяви.

Проте, як вірно встановлено судом першої інстанції, посилання на замовлення експертизи, на вирішення якої позивачем поставлено питання дотримання ним вимог законодавства, - жодним чином не впливає на його обов`язок виконати вимоги припису та усунути правопорушення.

Укладання підконтрольним суб`єктом договорів про надання послуг з експертиз стану безпеки промислового виробництва згідно з Порядком № 1107 та психофізіологічної експертизи, рівно як і вчинення дій, спрямованих на усунення недоліків у виробництві, проте не досягнення кінцевого результату, не звільняє підприємство від обов`язку виконувати вимоги законодавства України з охорони праці та промислової безпеки та має наслідком відповідне зупинення експлуатації устаткування.

Отже, експлуатація машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки без отримання відповідного дозволу прямо заборонена законодавством.

При цьому, як вже зазначалося вище, згідно із ст. 21 Закону України «Про охорону праці», у разі коли роботодавець не одержав зазначеного дозволу, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, вживає заходів до скасування державної реєстрації цього підприємства у встановленому законом порядку за умови, якщо протягом місяця від часу виявлення вказаних недоліків роботодавець не провів належних заходів з їх усунення.

Враховуючи викладене, судова колегія вважає обґрунтованими доводи позивача щодо необхідності зупинення діяльності ВКФ «Олтіс» ТОВ до усунення ним виявлених в ході перевірки порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Станом на дату розгляду даної справи порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування, а саме: не отримано в органі Держпраці Дозволи на відповідну техніку; підприємством не зареєстровано в Держпраці відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на експлуатацію підприємством технологічних транспортних засобів-навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), а також не отримано дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки.

Доводи відповідача, що до підприємства застосовані два різних засоби реагування органу державного нагляду - складання припису та звернення до суду з позовом про зупинення діяльності підприємства, які мають застосовуватися окремо, судова колегія вважає такими, що не спростовують висновків суду, оскільки звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування на підставі акту перевірки, а також складання припису про усунення порушень за наслідками перевірки прямо передбачено ч.7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

На підставі вищевикладеного, колегія суддів визнає, що висновок суду першої інстанції щодо застосування заходів реагування до ВТФ «Олтіс» ТОВ у вигляді зупинення експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей, є правильний.

Відповідно до частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а оскаржена постанова без змін.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Виробничо-торгівельної фірми «Олтіс» Товариство з обмеженою відповідальністю» про застосування заходів реагування - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів.

Головуючий суддя

Димерлій О.О.

Судді

Єщенко О.В. Танасогло Т.М.

Джерело: ЄДРСР 87593371
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку