open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
6 Справа № 824/659/18-а
Моніторити
Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /21.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.05.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.02.2020/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Постанова /06.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.07.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 824/659/18-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /21.07.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.05.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.02.2020/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Чернівецький окружний адміністративний суд Постанова /06.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.07.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2018/ Чернівецький окружний адміністративний суд

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2020 р. м. Чернівці Справа № 824/659/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

12.07.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону (позивач) до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) (відповідач) з такими позовними вимогами (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (а.с.44-45):

1) визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо оформлення права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та з метою їх формування як об`єкта цивільних прав.

2) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) вжити заходи, передбачені статтями 92, 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України з метою набуття права користування наступними земельними ділянками у межах прикордонної смуги між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та з метою їх формування як об`єкта цивільних прав та оформлення речових прав на них: земельна ділянка - прикордонна смуга орієнтовною площею 427,8503 га на території Вижницького, Путильського, Сторожинецького, Глибоцького та Герцаївського та частини Новоселицького районів Чернівецької області; земельна ділянка - прикордонна смуга орієнтованою площею 510,0 га на території Кельменецького, Сокирянського та частини Новоселицького районів Чернівецької області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Чернівецьким прикордонним загоном не повною мірою вжито належних та дієвих заходів щодо оформлення документів на право користування землями прикордонної смуги, що створює умови для незаконного розпорядження земельними ділянками у межах прикордонної смуги та суміжних землях і ставить під загрозу безперешкодне виконання функцій з охорони державного кордону.

Відповідно до інформації, наявної у публічній кадастровій карті, до сфери відання та охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) належать земельні ділянки в межах прикордонних смуг на території Сокирянського, Кельменецького, Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького та Путильського районів Чернівецької області.

Шляхом опрацювання даних публічної кадастрової карти України встановлено факти надання земельних ділянок прикордонної смуги вздовж лінії кордону у приватну власність та користування, що є порушенням вимог ст. 84 Земельного кодексу України, ст. 3 Закону України "Про використання земель оборони" та інших законодавчих та підзаконних нормативних актів.

Разом з цим, опрацюванням витребуваної із загону інформації встановлено що усі звернення командування до голови Чернівецької ОДА з проханням надати дозвіл для виконання робіт з оформлення права постійного користування для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби (прикордонна захисна смуга) стосуються площ земельних ділянок безпосередньо для обслуговування лінії інженерних прикордонних споруджень.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 18.08.2016 року №551-р затверджено перелік міських, селищних і сільських рад, на території яких встановлюється прикордонна смуга і запроваджується прикордонний режим.

Відповідно до протоколу засідання Чернівецького обласного виконавчого комітету від 12 липня 1945 року зобов`язано: "Зав. Земельного обласного отдела земли входящие в 50-мтр. Погранполосу в пределах 800 мтр. Пограничной полосы." - передать в полное ведение пограничных войск, для усиления границ".

Ширина смуги вздовж українсько-румунського кордону розпорядженням Чернівецької ОДА не змінена та згідно протоколу, що є належним та допустимим доказом, встановлена на рівні 50 метрів.

Для облаштування даного рубежу на українсько-румунській ділянці кордону в межах ділянки відповідальності Чернівецького прикордонного загону отримано розпорядження Чернівецької ОДА №-820-р від 26.09.2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління ДПС України на території сільських рад Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів на загальну площу 588,3497 га. При цьому, установлено, що протяжність українсько-румунсько, ділянки - 203240 м.

А враховуючи те, що ширина смуги вздовж українсько-румунського кордону встановлена на рівні 50 метрів, то середня площа прикордонної смуги уздовж лінії українсько-румунського кордону по Чернівецькій області становить 10162000 кв.м.

З наведеного виходить, що саме на зазначену площу земель Чернівецькому прикордонному загону слід отримати дозвіл на розроблення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування уздовж лінії українсько-румунського кордону по Чернівецькій області.

Однак як вбачається з розпорядження Чернівецької ОДА від 26.09.2017 року № 1-р Чернівецькому прикордонному загону із вказаної площі отримано дозвіл лише на площу 588,3497 га.

Таким чином, Чернівецьким прикордонним загоном до вересня 2017 року не в повній мірі здійснювались заходи щодо оформлення права користування земельними ділянками прикордонної смуги та не отримано дозволу уздовж лінії українсько-румунського кордону на 427,8503 га.

Разом з цим, за отриманням дозволу до Чернівецької ОДА про розроблення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування уздовж лінії українсько-молдовського кордону Чернівецький прикордонний загін по теперішній час взагалі не звертався.

Так, згідно основних заходів щодо додержання прикордонного режиму . прикордонній смузі та контрольованих прикордонних населених пунктах. затверджених розпорядженням Новоселицької РДА від 30 серпня 2016 року № 434-р земельні ділянки на українсько-молдовській ділянці кордону відведено під облаштування лінії інженерних прикордонних споруджень не менше 30 метрів від лінії державного кордону в тил ділянки.

Установлено, що протяжність українсько-молдовської ділянки - 170000 м. А враховуючи те, що ширина смуги вздовж українсько-молдовського кордону встановлена на рівні 30 метрів, тобто середня площа прикордонної смуги уздовж лінії українсько-молдовського кордону по Чернівецькій області становить 5100000 кв.м. Оскільки 1 га - 10000 кв.м., то слід встановити загальну площу прикордонної смуги уздовж лінії українсько-молдовського кордону по Чернівецькій області: 5100000 кв.м./10000 = 510,0 га.

З наведеного виходить, що саме на зазначену площу земель Чернівецькому прикордонному загону слід отримати дозвіл на розроблення, з урахуванням вимог явних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою виведення земельних ділянок в постійне користування уздовж лінії українсько-молдовського кордону по Чернівецькій області.

Чернівецький прикордонний загін в межах зони діяльності є користувачем земельних ділянок прикордонної смуги та в нього виникає обов`язок оформлення права користування вказаною землею.

Таким чином, відповідачем не здійснювались заходи для оформлення права користування земельними ділянками поза межами інженерних комунікацій до лінії кордону.

Окрім того, станом на теперішній час як Чернівецькому прикордонному загону, так і Адміністрації Державної прикордонної служби України невідомо загальну площу земель у межах прикордонної смуги, які загону надано у постійне користування.

Згідно наданих Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області даних за Державною прикордонною службою України обліковуються земельні ділянки загальною площею 664,7928 га, з яких: землі громадського призначення - 574,1082 га; відкриті землі без рослинного покриву - 90,6846 га.

Окрім того, неможливо виконувати надані прикордонному загону законом функції, не знаючи охорону яких саме земель необхідно здійснювати в межах прикордонної смуги, більше того, не знаючи розмежування кількості метрів та площі між прикордонною смугою та державним кордоном, та розмежування кількості метрів та площі між прикордонною смугою та землями, необхідними для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів.

Також, існує високий ризик загрози втрати таких земельних ділянок на користь інших осіб або фактична на теперішній час їх втрата, оскільки прикордонний загін самостійно не в змозі захистити майнові інтереси держави, не володіючи площею та не маючи правовстановлюючих документів на такі земельні ділянки у межах прикордонної смуги.

Окрім того, 12 червня 2018 року військовою прокуратурою Чернівецького гарнізону внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 425 КК України, за фактом допущення посадовими особами Чернівецького прикордонного загону унаслідок недбалого ставлення до служби фактів вибуття з власності держави земельних ділянок вздовж лінії державного кордону України, що входять в межі прикордонної смуги на території Глибоцького та Кельменецького районів Чернівецької області, чим державі спричинено тяжкі наслідки.

Так, в межах прикордонної смуги в районі села Росошани Кельменецького району Чернівецького області встановлено факт самовільного зайняття земельної ділянки, що знаходиться на відстані 1-3 метрів від загороджувального паркану із колючого дроту і лінії КСС та від 5 до 10 метрів від загороджувального паркану та території республіки Молдова.

Також, встановлено, що посадовими особами Чернівецького прикордонного загону допущено факти вибуття з власності держави інших земельних ділянок вздовж лінії державного кордону України, що входять в межі прикордонної смуги з наступними кадастровими номерами: - 7321085700:02:006:0039, 7321085700:02:006:0047, 7321085700:02:006:0052 у селі Синівці Глибоцького району Чернівецької області;

- 7321080100:01:001:0081, 7321080100:01:001:0079, 7321080100:01:001:0077, 7321080100:01:001:0325, 7321080100:01:001:0328, 7321080100:01:001:0304, 7321080100:01:001:0346, 7321080100:01:001:0353 у селі Багринівка Глибоцького району Чернівецької області;

- 7322084000:02:004:0216, 7322084000:02:004:0206, 7322084000:02:004:0231. 7322084000:02:004:0232, 7322084000:02:004:0233 у селі Зелена Кельменецького району Чернівецької області та інші земельні ділянки в межах населеного пункту.

Унаслідок бездіяльності відповідачів допущено неправомірне надання земельних ділянок прикордонної смуги вздовж лінії кордону у приватну власність, що не узгоджується з вимогами частини 4 статті 2 Закону України "Про державний кордон України" щодо реалізації відповідно до вимог закону встановлення прикордонної смуги на державному кордоні як зони особливого режиму використання земель.

Підставою виникнення спірних правовідносин та підставою позову є факт невжиття Чернівецьким прикордонним загоном Адміністрацією Державної прикордонної служби України як центральним органом виконавчої влади належних та дієвих заходів щодо оформлення документів на право постійного користування землями прикордонної смуги, що створює умови для незаконного розпорядження земельними ділянками у межах прикордонної смуги та суміжних землях і ставить під загрозу безперешкодне виконання функцій з охорони державного кордону.

Упродовж 2017 року та попередніх років Адміністрація Державної прикордонної служби України як орган, уповноважений державою здійснювати віповідні функції у спірних відносинах, не вживали будь-яких заходів для захисту інтересів держави у вказаній сфері.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову в якому зазначив, що підставою виникнення спірних правовідносин та підставою позову на думку військового прокуратура є факт невжиття Чернівецьким прикордонним загоном належних та дієвих заходів щодо оформлення документів на право постійного користування землями прикордонної смуги, що створює умови для незаконного розпорядження земельними ділянками у межах прикордонної смуги та суміжних землях і ставить під загрозу безперешкодне виконання функцій з охорони державного кордону.

Таким чином, вимоги заступника військового прокурора стосуються зобов`язання відповідача як органу охорони державного кордону, що входить до структури Державної прикордонної служби України, яка є правоохоронним органом спеціального призначення виконати свої повноваження у порядку та у спосіб відповідно до чинного законодавства, які як вважає заступник військового прокурора, ним не виконуються в повній мірі.

Документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) Державного кордону України, відповідно до ст. 42 Закону України «Про землеустрій», розробляється на підставі рішення Верховної Ради України.

З огляду на відсутність відомостей про державний кордон в Публічній кадастровій карті випливає, що документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) Державного кордону України, відсутня.

Висновок прокуратури про ширину прикордонної смуги на українсько-румунській ділянці державного кордону на рівні 50м зроблений лише на основі витягу з тексту протоколу № 1 засідання Чернівецького облвиконкому від 12.07.1945 року.

Однак, з тексту протоколу випливає, що землі 50-и метрової смуги, які передані у повне відання прикордонних військ надані із 800 метрової прикордонної смуги.

Вказаний протокол окрім іншого, не є нормативно-правовим актом, який прийнятий з урахуванням вимог законодавства України, в той час коли він міг визначати лише якесь правове значення земель за часів СРСР.

На даний час у Державному земельному кадастрі (на Публічній кадастровій карті) відсутня інформація щодо реєстрації земельних ділянок лінії Державного кордону та лінії інженерних прикордонних споруджень.

Зазначене вище свідчить про абсолютну бездоказовість розрахунків розмірів та площі прикордонної смуги, вказаних військовою прокуратурою.

Посилання військової прокуратури Чернівецького гарнізону та застосування відомостей, при розрахунку лінійних та площадних параметрів прикордонної смуги на українсько-молдовській ділянці державного кордону в межах Чернівецької області, на п. 4.2 Основних заходів щодо додержання прикордонного режиму в прикордонній смузі та контрольованих прикордонних населених пунктах, затверджених розпорядженням Новоселицької районної державної адміністрації від 30.08.2016 року № 434-р суперечить нормам Земельного кодексу України.

З огляду на зазначене, Чернівецький прикордонний загін вважає заявлені заступником військового прокурора Чернівецького гарнізону вимоги безпідставними.

Позивач, ознайомившись з відзивом проти позову, подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що належність земель прикордонної смуги до земель оборони та неможливість їх передачі з користування військових частин Державної прикордонної служби України також підтверджено рішеннями суддів в подібних правовідносинах, зокрема у справах за позовами прокуратури Ужгородського гарнізону та прокуратури Закарпатської області щодо скасування рішень та визнання недійсними договорів, на підставі яких землі прикордонної смуги незаконно вибули з власності держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України та Мукачівського прикордонного загону.

Відповідач, ознайомившись з відповіддю на відзив, подав заперечення проти відповіді в якій зазначив, що документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) Державного кордону України, відповідно до ст. 42 Закону України «Про землеустрій», розробляється на підставі рішення Верховної Ради України. З огляду на відсутність відомостей про державний кордон в Публічній кадастровій карті випливає, що документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) Державного кордону України, відсутня.

Відповідач зазначав, що встановлення прикордонної смуги з метою визначення в її межах особливого режиму використання земель та можливості передачі частини земель в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, проте норми законодавства не вказують на неможливість перебування в межах прикордонної смуги земель інших форм власності.

На даний час, у Державному земельному кадастрі відсутня інформація щодо реєстрації земельних ділянок смуги кріплення прикордонних знаків та лінії інженерних прикордонних споруджень.

На думку відповідача, позивачем не обґрунтовано розрахунки розмірів та площі земельних ділянок, розрахованих військовою прокуратурою, право постійного користування на які вимагається оформити у позові.

Ухвалою суду від 30.07.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами загального позовного провадження на 06.09.2018 року.

Підготовче судове засідання призначене на 06.09.2018 року відкладене на 26.09.2018 року, за клопотанням представника відповідача.

В підготовчому судовому засіданні призначеному на 26.09.2018 року, враховуючи думку представників сторін, судом продовжено строк підготовчого провадження терміном на 30 днів. Оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 11.10.2018 року.

В підготовчому судовому засіданні призначеному на 11.10.2018 року оголошено перерву до 26.10.2018 року.

В підготовчому судовому засіданні призначеному на 26.10.2018 року, ухвалою суду залишено без розгляду позовну заяву заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону до Адміністрації Державної прикордонної служби України та ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06.02.2019 року №824/659/18-а скасовано ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.10.2018 року про залишення позовної заяви без розгляду. Справу направлено до Чернівецького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 15.03.2019 року продовжено розгляд адміністративної справи №824/659/18-а, призначено підготовче судове засідання на 11.04.2019 року.

В підготовчому судовому засіданні призначеному 11.04.2019 року, ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про закриття провадження у справі за позовом заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії. Оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 18.04.2019 року.

В підготовчому судовому засіданні призначеному 18.04.2019 року, ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про залишення позовної заяви без розгляду у справі за позовом заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Усною ухвалою суду від 18.04.2019 року занесеною до протоколу судового засідання підготовче провадження в адміністративній справі №824/659/18-а закрито, призначено судове засідання для розгляду по суті на 21.05.2019 року.

Судове засідання призначене на 21.05.2019 року відкладено на 09.07.2019 року, у зв`язку з перебуванням головуючого судді у відрядженні.

В судовому засіданні призначеному на 09.07.2019 року оголошено перерву до 25.07.2019 року.

Судове засідання призначене на 25.07.2019 року відкладене на 10.10.2019 року, у зв`язку з неявкою представників сторін.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні у повному обсязі.

10.10.2019 року, за клопотання сторін, суд продовжив розгляд справи в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом встановлені такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 18.08.2016 року №551-р «Про додержання прикордонного режиму в Чернівецькій області»:

1. Установити вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу в межах прилеглих до кордону територій міських, селищних і сільських рад Чернівецької області, де запроваджується прикордонний режим.

2. Затвердити перелік міських, селищних і сільських рад, на території яких встановлюється прикордонна смуга і запроваджується прикордонний режим, що додається.

3. Затвердити основні заходи щодо додержання прикордонного режиму в прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, що додаються.

4. Вижницькій, Герцаївській, Глибоцькій, Кельменецькій, Новоселицькій, Путильській, Сокирянській, Сторожинецькій районним державним адміністраціям привести у відповідність до цього розпорядження свої розпорядження.

5. Чернівецькому прикордонному загону розробити Інструкцію про додаткові режимні обмеження щодо здійснення пропуску громадян у смугу місцевості між державним кордоном України і лінією інженерних прикордонних споруджень, яку впровадити в оперативно-службову діяльність у встановленому порядку.

6. Виконавцям, визначеним відповідальними за здійснення основних заходів щодо додержання прикордонного режиму в прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, інформацію про хід їх реалізації надавати відділу взаємодії з правоохоронними органами та оборонної роботи апарату обласної державної адміністрації щороку до 10 лютого.

7. Відділу взаємодії з правоохоронними органами та оборонної роботи апарату обласної державної адміністрації узагальнену інформацію надавати голові обласної державної адміністрації щороку до 20 лютого.

8. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження обласної державної адміністрації від 01 березня 2011 р. №117-р "Про прикордонний режим" (а.с. 21-24).

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 26.09.2017 року №820-р "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України":

1. Надати ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_1 ) дозвіл на розроблення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування (військова частина НОМЕР_1 ), цільове призначення - для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (прикордонна захисна смуга), які розташовані на території наступних сільських рад та районів:

ділянка №1 площею 40,00 га, яка розташована в адмінграницях Долішньошепітської сільської ради, Вижницького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №2 площею 42,85 га, яка розташована в адмінграницях Лунківської сільської ради, Герцаївського району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №3 площею 29,5846 га, яка розташована в адмінграницях Тернавської сільської ради, Герцаївського району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №4 площею 16,90 га, яка розташована в адмінграницях Багрин.вської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №5 площею 16,90 га, яка розташована в адмінграницях Корчовецької сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №6 площею 3,15 га, яка розташована в адмінграницях Казанської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №7 площею 16,00 га, яка розташована в адмінграницях Старововчинецької сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №8 площею 4,00 га, яка розташована в адмінграницях Синьовецької сільської ради Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №9 площею 54,70 га, яка розташована в адмінграницях Тереблеченської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №10 площею 16,90 га, яка розташована в адмінграницях Турятської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №11 площею 8,60 га, яка розташована в адмінграницях Черепковецької сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №12 площею 13,00 га, яка розташована в адмінграницях Ванчиківської сільської ради, Новоселицького району Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №13 площею 8,10 га, яка розташована в адмінграницях Драницької сільської ради, Новоселицького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №14 площею 9,40 га, яка розташована в адмінграницях Костичашвської сільської ради, Новоселицького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №15 площею 19,2151 га, яка розташована в адмінграницях Мамалипвської сільської ради, Новоселицького району, Чернівецької області, (за межами населеного пункту);

ділянка №16 площею 19,00 га, яка розташована в адмінграницях Тарасовецької сільської ради, Новоселицького району Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №17 площею 56,10 га, яка розташована в адмінграницях Селятинської сільської ради, Путильського району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №18 площею 116,95 га, яка розташована в адмінграницях Шепітської сільської ради, Путильського району, Чернівецької області (за ч межами населеного пункту);

ділянка №19 площею 20,00 га, яка розташована в адмінграницях Їжівської сільської ради, Сторожинецького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №20 площею 60,00 га, яка розташована в адмінграницях Красноїльської селищної ради, Сторожинецького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту);

ділянка №21 площею 17,00 га, яка розташована в адмінграницях Нижньопетрівецької сільської ради, Сторожинецького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту) (а.с. 25-26).

Розпорядженням Новоселицької районної державної адміністрації Чернівецької області від 30.08.2016 року №434-р «Про додержання прикордонного режиму в Новоселицькому районі»:

1. Установити вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу в межах прилеглих до кордону територій територіальних громад та сільських рад Новоселицького району, де запроваджується прикордонний режим.

2. Затвердити перелік населених пунктів районну, на території яких встановлюється прикордонна смуга і запроваджується прикордонний режим, що додається.

3. Затвердити основні заходи щодо додержання прикордонного режиму в прикордонній смузі та контрольованих прикордонних населених пунктах, що додаються.

4. Виконкомам місцевих рад, на території яких встановлюється прикордонна смуга і запроваджується прикордонний режим прийняти відповідні рішення.

5. Відділу прикордонної служби «Мамалиґа» Чернівецького прикордонного загону розробити Інструкцію про додаткові режимні обмеження щодо здійснення пропуску громадян у смугу місцевості між державним кордоном України і лінією інженерних прикордонних споруджень, яку впровадити в оперативно-службову діяльність у встановленому порядку.

6. Виконавцям, визначеним відповідальними за здійснення основних заходів щодо додержання прикордонного режиму в прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, інформацію про хід їх реалізації надавати відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та з питань цивільного захисту районної державної адміністрації щороку до 05 лютого.

7. Відділу взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та з питань цивільного захисту районної державної адміністрації узагальнену інформацію надавати голові районної державної адміністрації щороку до 15 лютого.

8. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження голови районної державної адміністрації від 01 липня 2011 р. №176-р «Про прикордонний режим» (а.с. 27-30).

02.02.2018 року позивач звернувся до голови Адміністрації Державної прикордонної служби України із листом №02-346 в якому просив у строк до 8 лютого 2018 року, попередньо направивши інформацію на електрони; адресу, надати до військової прокуратури Чернівецького гарнізону інформацію про загальну протяжність Державного кордону України (українсько-румунська та українсько-молдовська ділянки) із суміжними державами в зоні діяльності Чернівецького прикордонного загону (Чернівецька область) та ширину прикордонних смуг на даних ділянках кордону (а.с. 19).

Розглянувши запит позивача №02-346 від 02.02.2018 року, Адміністрація Державної прикордонної служби України листом від 08.02.2018 року №0.22-1370/0/6-18 від 08.02.2018 року повідомила, що протяжність ділянки державного кордону України, яку охороняє Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління в межах Чернівецької області, становить 373,24 км, з них: українсько-румунська ділянка - 203,24 км, українсько-молдовська - 170 км.

Щодо ширини прикордонної смуги інформуємо, що Положенням про прикордонний режим, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 року №1147, визначено: «прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень» (а.с. 20).

Рішенням Кельменецького районного суду від 22.11.2018 року №717/941/18, залишеною без змін постановою Чернівецького апеляційного суду від 05.03.2019 року, відмовлено у задоволенні позову заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону в інтересах Адміністрації Державної прикордонної служби України, яка розташована в м. Київ вул. Володимирська, 26, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 00034039, та Чернівецького прикордонного загону, який розташований в м. Чернівці вул. Герцена, "2А, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 1614321682, до ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , жителя с. Зелена Кельменецького району Чернівецької області та приватного підприємства «Югро», ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 34584480, яке розташоване в м. Новоселиця Чернівецької області, про визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майнова договору оренди земельної ділянки (а.с. 215-221).

Рішенням Кельменецького районного суду від 21.11.2018 року №717/940/18, залишеним без змін постановою Чернівецького апеляційного суду від 05.03.2019 року, задоволено частково позовні вимоги заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону в інтересах Адміністрації Державної прикордонної служби України, яка розташована в м. Київ вул. Володимирська, 26, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 00034039, та Чернівецького прикордонного загону, який розташований в м. Чернівці вул. Герцена, 2А, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 1614321682, до ОСОБА_2 , жительки с. Росошани Кельменецького району Чернівецької області, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , про визнання недійсним договору дарування та зобов`язання вчинити дії.

Відмовлено у задоволенні позовних вимог до ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , жителя с. Росошани Кельменецького району Чернівецької області.

Зобов`язано ОСОБА_2 усунути перешкоди, які вона чинить Адміністрації Державної прикордонної служби України та Чернівецькому прикордонному загону у користуванні земельною ділянкою, а саме зобов`язати демонтувати металеву огорожу встановлену ОСОБА_2 в урочищі «Пасіка» на території Росошанівської сільської ради Кельменецького району Чернівецької області в межах прикордонної смуги (а.с. 222-228).

Рішенням Глибоцького районного суду Чернівецької області №715/1484/18 від 27.12.2018 року, залишеним без змін постановою Чернівецького апеляційного суду від 06.03.2019 року, відмовлено у задоволенні позову заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону про визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА№620375 від 04.11.2005 року, виданого на ім`я ОСОБА_4 та визнання недійсним укладений 17.05.2015 року між ОСОБА_4 та ОСОБА_5 договір оренди земельної ділянки площею 0,9 га (а.с. 229-236).

Вважаючи протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо оформлення права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та з метою їх формування як об`єкта цивільних прав, позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Частиною другою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Повноваження Держгеокадастру щодо державного контролю за використанням та охороною земель не охоплюють звернення з таким позовом, який подано у зв`язку з виявленням бездіяльності щодо оформлення права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги. Ураховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом є обґрунтованим та зумовлене необхідністю захисту інтересів держави.

Відповідно до частини 2 статті 115 Земельного кодексу України уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим прикордонної смуги встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до частини 5 статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони" від 23.11.2003 року № 1345-VI (далі - Закон № 1345-VI).

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний кордон" від 04.11.1991 року №1777-ХІІ (далі - Закон №1777-ХІІ) державним кордоном України є лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території України - суші, вод, надр, повітряного простору.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону № 1777-ХІІ державний кордон України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, встановлюється на суші - по характерних точках і лініях рельєфу або ясно видимих орієнтирах.

Частиною 1 статті 22 Закону № 1777-ХІІ передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони.

Відповідно до частини 2 статті 22 Закону № 1777-ХІІ прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України. До прикордонної смуги не включаються населені пункти і місця масового відпочинку населення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 року №1147 затверджено Положення про прикордонний режим (далі - Положення №1147).

Відповідно до пункту 1 вказаного Положення ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Відповідно до термінів, що вживаються у Положенні №1147, прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Лінія інженерних прикордонних споруджень - спеціальна смуга місцевості в межах прикордонної смуги та інші земельні ділянки, які відповідно до законодавства надаються в постійне користування органам Державної прикордонної служби для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів.

Статтею 1 Закону № 1345-VI передбачено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини).

Згідно із статтею 2 вказаного закону військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Відповідно до статті 3 Закону №1345-VI уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Отже, оскільки землі в межах прикордонної смуги надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України, такі землі визнаються землями оборони і вони використовуються виключно згідно із Законом № 1345-VI.

Відповідно до частини 4 статті 2 Закону № 1777-ХІІ охорона державного кордону України є невід`ємною складовою загальнодержавної системи захисту державного кордону і полягає у здійсненні Державною прикордонною службою України на суші, морі, річках, озерах та інших водоймах, а також Збройними Силами України у повітряному та підводному просторі відповідно до наданих їм повноважень заходів з метою забезпечення недоторканності державного кордону України.

Відповідні підрозділи Державної прикордонної служби зобов`язані практично реалізовувати відповідно до вимог закону встановлення прикордонної смуги на державному кордоні як зони особливого режиму використання земель.

Зміст вказаної норми вказує на те, що Державна прикордонна служба України має не лише права щодо постійного користування землями в межах прикордонної смуги, але й відповідні обов`язки щодо охорони державного кордону України та реалізації відповідно до вимог закону встановлення прикордонної смуги на державному кордоні як зони особливого режиму використання земель.

Частина 4 статті 84 Земельного кодексу України передбачає, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі оборони.

Судом встановлено, що на час звернення прокурора з даною позовною заявою окремі земельні ділянки прикордонної смуги вздовж лінії кордону було надано у приватну власність та користування, що є порушенням вимог статті 84 Земельного кодексу України та статті 3 Закону України «Про використання земель оборони».

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений статтею 123 Земельного кодексу України, відповідно до частини 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Згідно до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини 4 статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до частини 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно із статтями 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Судом встановлено та не заперечується відповідачем, що ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) не оформлено право користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильского районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га з метою їх формування як об`єкта цивільних прав. Окрім того, останній не заперечує й факту передачі окремих ділянок прикордонної смуги вздовж лінії кордону у приватну власність та користування, у зв`язку з чим в судовому порядку оскаржувались рішення про надання у власність та користування земельних ділянок.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем вживались заходи щодо оформлення права користування земельними ділянками під інженерне облаштування ДК для потреб охорони державного кордону військовою частиною НОМЕР_1 вздовж лінії державного кордону.

Водночас, судом встановлено, що заходи для оформлення права користування земельними ділянками поза межами інженерних комунікацій до лінії кордону відповідачем не здійснювались.

Суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була вчинити відповідно до покладених на неї чинним законодавством України обов`язків.

Ураховуючи викладене, є протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), яка полягає у не оформленні права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильского районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га.

Бездіяльність відповідача уможливила неправомірне надання окремих земельних ділянок прикордонної смуги вздовж лінії кордону у приватну власність, що суперечить особливому режиму використання вказаної категорії земель.

Як на одну із підстав такої бездіяльності позивач посилається на відсутність на законодавчому рівні порядку надання вказаної категорії земель у користування. Однак такі доводи судом до уваги не беруться, оскільки Чернівецьким прикордонним загоном оформлено право користування на землі прикордонної смуги під інженерно-технічними спорудами.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази щодо правомірності оскаржуваної позивачем бездіяльності.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення позивача до суду з даним позовом, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо оформлення права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильского районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 газ метою їх формування як об`єкта цивільних прав, які не відповідають визначеним частиною 2 статті 2 КАС України критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах.

Тому таку бездіяльність слід визнати неправомірною, задовольнивши першу позовну вимогу як обґрунтовану.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Виходячи із наданих суду повноважень, суд дійшов висновку про необхідність задоволення похідних від першої позовної вимоги позовних вимог про зобов`язання відповідача вжити заходи, передбачені статтями 92, 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України з метою набуття права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильского районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та оформлення речових прав на них.

Беручи викладене та оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, тому позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Відповідно до положень частини другої статті 139 КАС України не підлягають стягненню з відповідача понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов заступника військового прокурора Чернівецького гарнізону до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо оформлення права користування земельними ділянками у межах прикордонної смуги уздовж лінії державного кордону України на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та з метою їх формування як об`єкта цивільних прав.

3. Зобов`язати Чернівецький прикордонний загін (військова частина НОМЕР_1 ) вжити заходи, передбачені статтями 92, 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України з метою набуття права користування наступними земельними ділянками у межах прикордонної смуги між лінією державного кордону та лінією основних інженерних споруд на території на території Новоселицького, Герцаївського, Глибоцького, Сторожинецького, Вижницького, Путильського районів Чернівецької області орієнтовною площею 937,8503 га та з метою їх формування як об`єкта цивільних прав та оформлення речових прав на них: земельна ділянка - прикордонна смуга орієнтовною площею 427,8503 га на території Вижницького, Путильського, Сторожинецького, Глибоцького та Герцаївського та частини Новоселицького районів Чернівецької області; земельна ділянка - прикордонна смуга орієнтованою площею 510,0 га на території Кельменецького, Сокирянського та частини Новоселицького районів Чернівецької області.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - заступник військового прокурора Чернівецького гарнізону (вул. В.Аксеніна, 2-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58022).

Відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) (код ЄДРПОУ 1614321682, вул. Герцена, 2-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58022).

Суддя В.О. Григораш

Джерело: ЄДРСР 87589265
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку