open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Харківський окружний адміністративний суд

61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

30 січня 2020 р. № 520/10545/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді – Мінаєвої К.В.,

за участю секретаря судового засідання – Остропільця Є.Є.,

за участю:

представника позивача Шохи Л.В.,

представника відповідача – Левенцової К.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Інспектора роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції Слюсара Дмитра Володимировича (вул. Грушевського, буд. 5, кв. 74,м. Харків,61064, код ЄДРПОУ НОМЕР_1 )

до Департамента патрульної поліції (вул. Федора Ернста, буд. 3,м. Київ,03048, код ЄДРПОУ 40108646)

третя особа: Національна поліція України (вул. Ак. Богомольця, буд. 10,м. Київ,01601, код ЄДРПОУ 40108578)

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Інспектор роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції Слюсар Дмитро Володимирович, з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог від 29.01.2020 р. просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту патрульної поліції щодо не розгляду питання про присвоєння чергового спеціального звання старшого лейтенанта поліції інспектору роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції лейтенанту поліції ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Департамент патрульної поліції розглянути у відповідності до Порядку присвоєння спеціальних звань поліції та позбавлення спеціальних звань, затвердженого Наказом МВС України №177 від 12.03.2016 р., питання про присвоєння чергового спеціального звання старшого лейтенанта поліції інспектору роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції лейтенанту поліції ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не дивлячись на сплив встановленої законом дворічної вислуги перебування інспектора патрульної поліції у званні лейтенанта поліції, чергове спеціальне звання старшого лейтенанта поліції до цього часу не присвоєне і питання про присвоєння вказаного звання Департаментом патрульної поліції не розглядалось. Крім того, позивач не погоджується з твердженням відповідача, що посада інспектора стройового підрозділу Департаменту патрульної поліції відповідає граничне звання лейтенанта поліції, оскільки в законодавстві відсутнє поняття стройового підрозділу.

Від відповідача 02.12.2019 р. надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог. Зазначив, що обов`язок подання матеріалів про присвоєння спеціальних звань середнього складу поліції визначений ч.1 ст.7 Порядку присвоєння спеціальних звань поліції та позбавлення спеціальних звань, затвердженого наказом МВС України №177 від 12.03.2016 р., належить до компетенції керівника управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції. Також відповідач вважає, оскільки позивач проходить службу у стройовому підрозділі Департаменту патрульної поліції з граничним званням для інспектора УПП в Харківській області ДПП – лейтенант поліції, право позивача на отримання чергового граничного звання порушені не були.

Від третьої особи 05.12.2019 р. надійшли пояснення, в яких зазначає, що оскільки позивач на даний час перебуває на посаді інспектора роти батальйону Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції, та граничне звання, що відповідає його посаді, є лейтенант поліції, то відсутні підстави для присвоєння позивачу спеціального звання старшого лейтенанта поліції, та направлення до Національної поліції України подання про присвоєння такого чергового спеціального звання.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 р. відкрито провадження у справі, призначено розгляд підготовчого судового засідання. Ухвалою суду від 04.11.2019 р. залучено в якості третьої особи Національну поліцію України. 09.12.2019 р. ухвалою суду закрито підготовче провадження, справа призначена до розгляду по суті.

Судом встановлено наступні обставини справи.

Наказом Національної поліції України від 07.11.2015 р. №115 о/с ОСОБА_1 присвоєне спеціальне звання лейтенант поліції.

Наказом Департаменту патрульної поліції від 13.07.2018 р. №680 по особовому складу призначено по управлінню патрульної поліції в Харківській області по взводу 2 роті №3 батальйону №1 лейтенанта поліції ОСОБА_1 інспектором, установивши посадовий оклад у розмірі 2400 грн., звільнивши з посади інспектора роти №6 батальйону №1 управління патрульної поліції в Харківській області.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не направлення до Національної поліції України подання про присвоєння йому чергового спеціального звання, звернувся до суду з даним позовом.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, доводи позову, відзивів проти нього, пояснень, зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Щодо порядку присвоєння чергового спеціального звання.

Відповідно п.2 ч.1 ст.80 Закону України “Про Національну поліцію” передбачено, що до спеціальних звань середнього складу, відносяться, зокрема, молодший лейтенант поліції, лейтенант поліції, старший лейтенант поліції. Частиною першою статті 80 Закону установлюються такі спеціальні звання поліцейських: молодший лейтенант поліції; лейтенант поліції; старший лейтенант поліції; капітан поліції; майор поліції; підполковник поліції; полковник поліції.

Частиною 1 статті 82 Закону визначено, що чергові спеціальні звання поліції присвоюються після закінчення строку вислуги в попередньому званні, якщо інше не визначено цим Законом, за умови відповідності спеціального звання, що присвоюється, спеціальному званню, передбаченому займаною штатною посадою, відсутності не знятих дисциплінарних стягнень.

Відповідно до частини 5 цієї статті чергові спеціальні звання поліції мають право присвоювати: керівники поліції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, науково-дослідних установ, ректори (керівники) вищих навчальних закладів із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, та прирівняні до них керівники - спеціальні звання поліції молодшого, середнього складу поліції до підполковника поліції включно поліцейським, щодо яких вони є безпосередніми або прямими керівниками (начальниками).

Відповідно до підпункту 18 розділу V Положення про Департамент патрульної поліції, затвердженого наказом Національної поліції України від 31.10.2016 №1114 (далі - Положення про ДПП), керівник Департаменту патрульної поліції присвоює спеціальні звання поліції поліцейським Департаменту патрульної поліції відповідно до закону.

Умови присвоєння спеціальних звань поліції та позбавлення спеціальних звань, перелік необхідних для цього документів та строки їх подання визначається Порядком присвоєння спеціальних звань поліції та позбавлення спеціальних звань, затвердженого наказом МВС України № 177 від 12.03.2016 р., який розроблений відповідно до статей 81-85 Закону України “Про Національну поліцію”.

Подання про присвоєння чергових спеціальних звань поліції особам, які проходять службу на посадах молодшого та середнього складу поліції, готуються кадровими підрозділами органів та підрозділів поліції для підготовки наказу по особовому складу. (п.14 Розділу 1 Порядку №177)

Відповідно абз.1 статті 7 Розділу 2 Порядку №177, за своєчасне подання матеріалів про присвоєння спеціальних звань середнього складу поліції відповідає керівник органу чи підрозділу поліції, у якому проходить службу особа, що представляється до присвоєння спеціального звання, а контролюють - керівники підрозділів кадрового забезпечення цих органів та підрозділів або особи, які виконують їх обов`язки.

Суд зазначає, що згідно наказу Департаменту патрульної поліції №680 о/с від 13.07.2018р. лейтенант поліції ОСОБА_1 , проходить службу в управлінні патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції. Так, Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції згідно Положення, затвердженого наказом ДПП №6012 від 08.12.2017р., є територіальним (відокремленим) підрозділом Департаменту патрульної поліції та згідно із законодавством України реалізовує свої повноваження на території Харківській області.

Відповідно пп.9, п.6 Розділу IV Положення про Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, начальник Управління подає в установленому порядку клопотання керівництву ДПП про присвоєння спеціальних звань особам рядового та начальницького складу.

Отже, обов`язок подання клопотання про присвоєння спеціальних звань середнього складу поліції належить до компетенції керівника управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, а присвоює їх керівник Департаменту патрульної поліції.

Щодо наявності підстав для присвоєння чергового спеціального звання позивачу.

Судом встановлено, що позивач займає посаду інспектора по взводу 2 роті №3 батальйону №1 в Управлінні патрульної поліції Харківської області Департаменту патрульної поліції та має спеціальне звання – лейтенант поліції.

Позивач наявність підстав для чергового присвоєння спеціального звання обґрунтовує тим, що Наказ Міністерства внутрішніх справ від 23.01.2010 №16, яким затверджено Положення про стройовий підрозділ патрульної служби Міністерства внутрішніх справ України визнано таким, що втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 11.07.2016 року №640, тому на даний час в структурі органів Національної поліції відсутні стройові підрозділи. З огляду на це спеціальне звання ОСОБА_1 має присвоюватися відповідно до розділу ІІ Переліку посад молодшого та середнього складу поліції і відповідних їм граничних спеціальних звань, затвердженого Наказом Національної поліції України від 04.12.2015 №142, як інспектору міжрегіонального територіального органу Національної поліції.

Суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України “Про Національну поліцію” Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

Згідно ч.1, 2 ст. 13 Закону України “Про Національну поліцію” передбачено, що систему поліції складають: центральний орган управління поліцією та територіальні органи поліції; до складу апарату центрального органу управління поліції входять організаційно поєднані структурні підрозділи, що забезпечують діяльність керівника поліції, а також виконання покладених на поліцію завдань.

Частинами 1, 2 ст.15 Закону України “Про Національну поліцію” встановлено, що територіальні органи поліції утворюються як юридичні особи публічного права в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах та як міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи у межах граничної чисельності поліції і коштів, визначених на її утримання. Територіальні органи поліції утворює, ліквідовує та реорганізовує Кабінет Міністрів України за поданням Міністра внутрішніх справ України на підставі пропозицій керівника поліції.

Відповідно до п. 1 Положення про Національну поліцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №877, Національна поліція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

Згідно п.7 Положення про Національну поліцію, Національна поліція здійснює свої повноваження через центральний орган управління та утворені в установленому порядку територіальні (у тому числі міжрегіональні) органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах.

Відповідно до пункту 3 розділу І Положення про Департамент патрульної поліції, Департамент патрульної поліції складається із структурних підрозділів апарату Департаменту патрульної поліції і територіальних (відокремлених) підрозділів Департаменту патрульної поліції.

Відповідно до Положення про Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, затвердженого наказом Департаменту патрульної поліції № 6012 від 08.12.2017 р. Управління є територіальним (відокремленим) підрозділом поліції та згідно із законодавством України реалізовує свої повноваження на території Харківській області.

Отже згідно наказу Департаменту патрульної поліції № 680 о/с від 13.07.2018р. лейтенант поліції ОСОБА_1 , проходить службу в Управлінні патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, яке територіальним (відокремленим) підрозділом поліції.

Наказом Національної поліції України про затвердження Переліку посад молодшого та середнього складу поліції і відповідних їм граничних спеціальних звань від 04.12.2015 №142 визначено перелік посад молодшого та середнього складу поліції і відповідних їм граничних спеціальних звань. Вказаний Наказ зазнавав частих змін (а.с. 95-119), містить 5 розділів.

Розділ ІІ Переліку містить перелік посад у міжрегіональному територіальному органі Національної поліції, зокрема, посадам: оперуповноважений, інспектор, юрисконсульт, інженер відповідає граничне спеціальне звання старший лейтенант поліції.

Розділ ІV Переліку містить перелік посад в управліннях, відділеннях, відділах поліції; посадам оперуповноважений, слідчий, інспектор, дільничний офіцер поліції, інженер, психолог відповідає граничне спеціальне звання старший лейтенант поліції.

Відповідно розділу V Переліку посад молодшого та середнього складу поліції і відповідних їм граничних спеціальних звань (в редакції від 11.09.2017, але до 14.01.2019) граничне звання інспектора для стройових підрозділів Департаменту патрульної поліції - лейтенант поліції. Наказом від 14.01.2019 № 30 були внесені зміни до Переліку № 142, зокрема в розділі V позицію «Інспектор (для стройових підрозділів Департаменту патрульної поліції)» замінено позицією «Інспектор (взводу, роти територіального підрозділу Департаменту патрульної поліції)».

Отже, оскільки Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції є територіальним (відокремленим) підрозділом поліції Департаменту патрульної поліції, та позивач обіймає посаду інспектора взводу №2 роти №3 батальйону №1 управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції, то граничним спеціальним званням для інспектора взводу № 2 роти № 3 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції - лейтенант поліції.

Суд вважає необґрунтованими посилання позивача та його представника в судовому засіданні на те, що у зв`язку з тим, що Наказ Міністерства внутрішніх справ від 23.01.2010 №16, яким затверджено Положення про стройовий підрозділ патрульної служби Міністерства внутрішніх справ України визнано таким, що втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 11.07.2016 року №640, тому в законодавстві відсутнє поняття стройового підрозділу, з огляду на наступне.

Суд зазначає, що дійсно Наказом Міністерства внутрішніх справ від 23.01.2010 №16 затверджено Положення про стройовий підрозділ патрульної служби Міністерства внутрішніх справ України. Так, згідно пункту 1.1. цього Положення стройові підрозділи патрульної служби Міністерства внутрішніх справ України (далі - підрозділи патрульної служби) - це структурні підрозділи міліції громадської безпеки, які забезпечують охорону громадського порядку, особисту безпеку громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, власності від злочинних посягань, запобігають правопорушенням на вулицях та в інших громадських місцях та припиняють їх, у межах компетенції беруть участь у розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, наданні соціальної та правової допомоги громадянам, сприяють державним органам, підприємствам, установам і організаціям у виконанні покладених на них законом обов`язків, охороні громадського порядку при проведенні масових заходів, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

До структури підрозділів патрульної служби входять полк, батальйон, рота, взвод, група патрульної служби, які підпорядковані управлінню, відділу, сектору громадської безпеки головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізницях, міського, лінійного, районного управління, відділу.

Суд зазначає, що у зв`язку з визнанням наказом 11.07.2016 року таким, що втратив Наказу Міністерства внутрішніх справ від 23.01.2010 №16, припинило свою дію вищезазначене Положення про стройовий підрозділ патрульної служби Міністерства внутрішніх справ України, проте самі підрозділи (полки, батальйони, роти, взводи) не були ліквідовані.

Водночас до Переліку посад молодшого та середнього складу поліції і відповідних їм граничних спеціальних звань (в редакції 14.01.2019) було внесені відповідні зміни щодо назви посад, про що судом вказано вище.

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає відсутні підстави для задоволення позовних вимог, оскільки граничним званням на посаді, яку займає позивач (інспектор взводу №2 роти №3 батальйону №1 управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції) є лейтенант поліції.

Отже, відсутні підстави для зобов`язання Департамент патрульної поліції розглянути у відповідності до Порядку присвоєння спеціальних звань поліції та позбавлення спеціальних звань, затвердженого Наказом МВС України №177 від 12.03.2016 р., питання про присвоєння чергового спеціального звання старшого лейтенанта поліції інспектору роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції лейтенанту поліції ОСОБА_1

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцію та законами України.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі “Серявін та інші проти України” (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі “Руїс Торіха проти Іспанії” (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

У ході розгляду справи суд надав оцінку усім обставинам справи, які мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та аргументам сторін, які впливають на результат вирішення спору.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст.72-77, 241-246, 255, 257-258, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Інспектора роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної поліції Слюсара Дмитра Володимировича до Департаменту патрульної поліції; третя особа: Національна поліція України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 10 лютого 2020 року.

Суддя Мінаєва К.В.

Джерело: ЄДРСР 87503659
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку