open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" січня 2020 р. м.Київ Справа№ 910/9126/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Яковлєва М.Л.

суддів: Шаптали Є.Ю.

Куксова В.В.

при секретарі судового засідання МайданевичГ.А.,

за участю представників учасників справи згідно протоколу судового засідання від 28.01.2020 у справі №910/9126/19 (в матеріалах справи),

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк»

на рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019,

повний текст якого складено 28.10.2019

у справі №910/9126/19 (суддя Чинчин О.В.)

за позовом Акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк»

до 1.Міністерства юстиції України,

2.Державного реєстратора Міністерства юстиції України,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Всеукраїнської професійної спілки працівників акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк»,

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - ВСТАНОВИВ:

11.07.2019 АТ КБ «Приватбанк» (позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Міністерства юстиції України (відповідач1) та державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни (відповідач2) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що державним реєстратором при реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» було порушено норми законодавства України, а саме: державним реєстратором залишено поза увагою факт порушення порядку створення профспілки (п.7 ч.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»), надання неповного пакету документів для проведення реєстраційних дій (п.4 ч.1 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»), неналежне оформлення установчих документів профспілки - порушення вимог під час оформлення рішення про створення профспілки (п.6 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань») та порушення вимог щодо погодження статуту профспілки (п.10 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»).

З огляду на викладене, позивач просив суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №158/19.4 «Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 2) визнати протиправним та скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис №10701020000082057, внесений державною реєстраторкою Міністерства юстиції України Орла Юлією Сергіївною про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»№3) зобов`язати Міністерство юстиції України скасувати запис №10701020000082057 про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.07.2019 залучено до участі у справі №910/9126/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів Всеукраїнську професійну спілку працівників акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк».

11.09.2019 позивачем подано суду заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої позивач уточнив п.2 прохальної частини позовної заяви та виклав його у редакції: «визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №168/19.4 «Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Вказана заява судом прийнята.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.

При ухвалення вказаного рішення місцевий господарський суд дійшов до висновку про те, що при створенні та державній реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк» не було порушено вимог закону, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог. При цьому, суд першої інстанції вказав, що даний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Не погодившись з ухваленим судовим рішенням, позивач звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на ті ж самі обставини та підстави, що і позовній заяві. Також позивач посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, а також на невідповідність висновків, викладених в оскаржуваному рішенні, обставинам справи.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.11.2019 справу №910/9126/19 передано на розгляд колегії суддів у складі: ЯковлєвМ.Л. - головуючий суддя, судді ШапталаЄ.Ю., КуксовВ.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 у справі №910/9126/19 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою АТ КБ «Приватбанк» на рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19; розгляд апеляційної скарги АТ КБ «Приватбанк» на рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 призначений на 14.01.2020.

16.12.2019 від третьої особи надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якій третя особа заперечує про задоволення вимог апеляційної скарги, вважає оскаржене судове рішення законним та обґрунтованим, просить суд залишити його без змін.

11.01.2020 від позивача надійшла відповідь на відзив третьої особи.

11.01.2020 від відповідача1 надійшов відзив на апеляційну скаргу разом з клопотанням про відновлення строку подання відзиву на апеляційну скаргу. Вказане клопотання судом відхилено, відзив залишений без розгляду.

14.01.2010 від третьої особи надійшла заява про розподіл судових витрат у даній справі.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2020 розгляд апеляційної скарги АТ КБ «Приватбанк» на рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 відкладено на 28.01.2020.

27.01.2020 від позивача надійшли заперечення на заяву третьої особи про відшкодування судових витрат.

В судовому засіданні 28.01.2020 представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги та просив їх задовольнити. Представники відповідача1 та третьої особи в судовому засіданні 28.01.2020 заперечили проти задоволення вимог апеляційної скарги, просили оскаржене судове рішення залишити без змін. Відповідач 2 в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, про що свідчить відповідне повідомлення про вручення поштового відправлення. Приймаючи до уваги обізнаність відповідача2 про дату, час та місце розгляду справи, колегія суддів, дійшла до висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників відповідача 2.

Також, відповідачем2 не подано суду відзив на апеляційну скаргу. Відповідно до ч.3 ст.263 Господарського процесуального кодексу України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Відповідно до п.п.1, 2, 4 ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст.270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі. Розгляд справ у суді апеляційної інстанції здійснюється у судовому засіданні з повідомленням учасників справи, крім випадків, передбачених частиною десятою цієї статті та частиною другою ст.271 цього Кодексу.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду не підлягає зміні або скасуванню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, 28.01.2019 відбувся Установчий з`їзд Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», присутні на якому були 12 осіб, та прийняті рішення під час якого оформлені протоколом №1 від 28.01.2019.

На вказаному Установчому з`їзді було вирішено: 1) створити Всеукраїнську професійну спілку працівників АТ КБ «Приватбанк», метою діяльності якої є представництво та захист професійних, трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки в органах державної влади, місцевого самоврядування, судових органах, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у взаємовідносинах з роботодавцями та їх об`єднаннями щодо забезпечення здійснення права кожного члена профспілки на вільний вибір професії, підвищення життєвого рівня на основі справедливої оплати праці, забезпечення інших прав та інтересів, а також формування позитивної ролі банківської справи в суспільстві як чинника сталого розвитку економіки та складової добробуту громадян; 2) затвердити статут профспілки та надати повноваження на підписання статуту профспілки Головуючому та секретарю установчого з`їзду профспілки; 3) представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій та для підписання заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи доручено Голові профспілки СкударуР.В.

Відповідно до п.1.1 статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», затвердженого установчим з`їздом від 28.01.2019, Всеукраїнська професійна спілка працівників АТ КБ «Приватбанк» - це добровільна неприбуткова організація із Всеукраїнським статусом, яка об`єднує на добровільній основі за родом професійної діяльності працівників АТ КБ «Приватбанк», які знаходяться або знаходились в трудових відносинах з банком на підставах та в порядку, що передбачені Законом України «Про банки та банківську діяльність», законодавства України про працю з метою консолідації зусиль щодо захисту професійних, соціальних та економічних прав та інтересів членів профспілки.

У п.1.4 статуту зазначено, що профспілка має Всеукраїнський статус.

Відповідно до п.4.1 статуту профспілка створюється за територіально-професійним принципом.

Основою профспілки є члени профспілки, які об`єднуються в первинні, територіальні організації і діють у межах повноважень, визначених законом та цим статутом (п.4.2 статуту).

Згідно з п.4.3 статуту організаційними ланками профспілки є організації профспілки: 1) первинна організація профспілки - добровільне об`єднання членів профспілки - працівників банку, які працюють в територіальному чи центральному відділенні банку за трудовою угодою (наймом) відповідно до вимог чинного законодавства України; 2) територіальні організації профспілки - районна, міська, обласна, Республіканська Автономної Республіки Крим, міст Києва, Севастополя організація профспілки - добровільне об`єднання первинних організацій профспілки, що діють на території району, міста, району в місті, області, іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Відповідно до п.4.5 статуту вищими виборними органами організації профспілки є: первинної - збори (конференція); територіальної - збори (конференція); всеукраїнської - з`їзд.

08.04.2019 державним реєстратором Міністерства Юстиції України Орла Юлія Сергіївна, розглянувши заяву про державну реєстрацію створення Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» від 28.01.2019 за підписом голови профспілки СкударяР.В. та інші документи, подані для державної реєстрації створення профспілки, прийняті на підставі рішень установчого з`їзду профспілки від 28.01.2019, які надійшли до Міністерства юстиції України 07.02.2019, 13.03.2019 та 27.03.2019, прийнято рішення про проведення державної реєстрації профспілки, рішення про створення якої прийнято на підставі рішень установчого з`їзду профспілки від 28.01.2019 (копія Рішення від 08.04.2019 №168/19.4 долучена позивачем до позовної заяви).

В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться відомості про внесення 08.04.2019 запису №10701020000082057 про державну реєстрацію юридичної особи - Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; організаційно-правова форма - профспілка; перелік засновників - фізичні особи - члени професійної спілки; відомості про органи управління - З`їзд, правління, президія, ревізійна комісія.

Відповідно до ч.1 ст.34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги та вимоги апеляційної скарги, позивач зазначає, що державним реєстратором при реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» було порушено норми законодавства України тому, що державним реєстратором залишено поза увагою факт порушення порядку створення профспілки (п.7 ч.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»), надання неповного пакету документів для проведення реєстраційних дій (п.4 ч.1 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»), неналежне оформлення установчих документів профспілки, а саме порушення вимог під час оформлення рішення про створення профспілки (п.6 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань») та порушення вимог щодо погодження статуту профспілки (п.10 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»).

На думку позивача, державний реєстратор під час здійснення реєстраційних дій повинен був пересвідчитись, що профспілка має статус Всеукраїнської, тобто є профспілкою, яка об`єднує організації профспілки в не менше ніж 14 з 27 адміністративно-територіальних одиницях України, або об`єднує профспілки в не менше ніж 13 з 24 з тих адміністративно-територіальних одиниць, де розташовані відділення банку.

Однак, як вважає позивач, документи, що були подані для проведення державної реєстрації третьої особи, не давали підстав для визначення Всеукраїнського статуту профспілки, оскільки ні зі змісту статуту, ні зі змісту відомостей про склад засновників не вбачається, що профспілка має свої організації, що діють в більшості адміністративно-територіальних одиницях України або в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць, де розташовані відділення банку.

До цього позивач зазначає, що зі змісту протоколу №1 від 28.01.2019 також вбачається, що участь у з`їзді брали 12 фізичних осіб, які виступали в якості працівників банку, а не в якості уповноважених представників діючих організацій профспілки.

Позивач переконує, що оскільки державним реєстратором не було відмовлено у проведенні державної реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», то вказане свідчить про порушення п.7 ч.1 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

При цьому позивач зазначає, що рішення про створення профспілки має відповідати не тільки вимогам законодавства, але також і узгоджуватися з положеннями статуту, однак аналіз змісту протоколу №1 від 28.01.2019 дозволяє дійти висновку про те, що проведення Установчого з`їзду та оформлення його результатів було здійснено всупереч вимогам законодавства.

Посилаючись на зміст протоколу №1 від 28.01.2019 позивач вказує, що участь в Установчому з`їзді брали 12 фізичних осіб, які виступали в якості працівників банку, а не в якості голів (уповноважених представників) діючих первинних або територіальних організацій профспілки, тоді як відповідно до п.п.4.1, 4.2 статуту профспілки основою профспілки є члени профспілки, які об`єднуються в первинні, територіальні організації, та делегатами з`їзду можуть бути голова профспілки, його заступники, а також голови відповідних організацій профспілки (п.4.14 статуту). При цьому, відповідно до п.4.22 статуту засідання виборних органів профспілки вважається правомочними, якщо в них беруть участь більше половини членів первинної, територіальної організації профспілки.

Таким чином, на переконання позивача, оскільки учасники Установчого з`їзду не відповідали статусу делегатів профспілки, вони не мали права приймати участь у з`їзді та голосувати з питань порядку денного, а отже З`їзд не може вважатися правомочним.

Крім того, на думку позивача, рішення З`їзду не могло бути оформлено у вигляді саме протоколу, оскільки згідно з п.4.23 статуту профспілки рішення Установчого з`їзду можуть прийматись лише у вигляді постанов.

З огляду на наведене, як зазначає позивач, рішення про створення профспілки, яке затверджене протоколом №1 від 28.01.2019, було прийняте не уповноваженим органом та оформлене з порушенням вимог законодавства.

Одночасно, на переконання позивача, яке виникло внаслідок системного тлумачення ст.57 ГК України, п.10 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», статут (як установчий документ профспілки) підлягає легалізації (погодженню) компетентним органом державної влади - Міністерством юстиції України, тоді як статут, який було подано профспілкою для проведення державної реєстрації, не містить відомостей про його погодження (легалізацію) Міністерством юстиції України.

Разом із тим, позивач вказує на те, що відповідно до ст.25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» для проведення державної реєстрації подається заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Однак, профспілкою не було подано державному реєстратору заяви про включення профспілки до Реєстру неприбуткових організацій.

Згідно зі ст.36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 243 Кодексу законів про працю України визначено, що відповідно до Конституції України та Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати професійні спілки з метою представництва, здійснення і захисту своїх трудових та соціально-економічних прав та інтересів, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі професійних спілок. Держава визнає професійні спілки повноважними представниками працівників і захисниками їх трудових, соціально-економічних прав та інтересів в органах державної влади та місцевого самоврядування, у відносинах з власником або уповноваженим ним органом, а також з іншими об`єднаннями громадян.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання), а відповідно до ст.6 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати профспілки, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі профспілок.

У ч.2 ст.6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» зазначено, що Державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України «Про виконавче провадження», інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Крім того, згідно з ч.2 ст.25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі). Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Таким чином, держаний реєстратор, серед іншого, перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів та перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації.

Згідно зі ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, договір (декларація) про створення сімейного фермерського господарства повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом. Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації; 10) установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом.

Згідно з ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі; 2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону; 3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону; 6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі; 7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.

Відповідно до ч.2 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» зупинення розгляду документів з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається.

Згідно зі ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» підстави для відмови у державній реєстрації: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи; 3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду; в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу; щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій; щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів; щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб"; щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство; 12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.

Відповідно до ч.4 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається.

У ч.1 ст.11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» зазначено, що для представництва і здійснення захисту прав та інтересів членів профспілок на відповідному рівні договірного регулювання трудових і соціально-економічних відносин профспілки, організації профспілок можуть мати статус первинних, місцевих, обласних, регіональних, республіканських, всеукраїнських.

Згідно з ч.6 ст.11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» статус всеукраїнських профспілок визначається за однією з таких ознак:

1) наявність організацій профспілки в більшості адміністративно-територіальних одиниць України, визначених частиною другою статті 133 Конституції України;

2) наявність організацій профспілки в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць України, де розташовані підприємства, установи або організації певної галузі.

Матеріали справи №910/9126/19 містять копії матеріалів реєстраційної справи Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк».

Як вбачається з опису документів, що надаються державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи» (та викладене в описі підтверджується наявними в матеріалах реєстраційної справи документами), станом на 08.04.2019 Всеукраїнською професійною спілкою працівників АТ КБ «Приватбанк» державному реєстратору були подані наступні документи: - реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи; - рішення засновників про створення юридичної особи; - статут; - супровідний лист; - перелік організацій, які входять до складу профспілки; - реєстр присутніх осіб, які беруть участь в установчому з`їзді профспілки від 28.01.2019; - відомості про керівні органи

Як вбачається з додатку №2 до протоколу установчого з`їзду Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» (копія міститься в матеріалах реєстраційної справи), до складу Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» входять 14 організацій: 1) Київська міська організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 2) Київська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 3) Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 4) Запорізька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 5) Донецька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 6) Одеська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 7) Львівська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 8) Полтавська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 9) Хмельницька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 10) Рівненська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 11) Харківська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 12) Херсонська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк»; 13) Черкаська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» та 14) Миколаївська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк».

Враховуючи наведені вище обставини та норми законодавства України, колегія суддів дійшла до висновку про необґрунтованість тверджень позивача, що документи, які були подані для проведення державної реєстрації профспілки, не давали підстав для визначення Всеукраїнського статуту профспілки.

Приймаючи до уваги той факт, що профспілкою було подано державному реєстратору перелік організацій, які входять до складу профспілки, та відомості у вказаному переліку були достатніми для підтвердження статусу профспілки як Всеукраїнської (з урахуванням вимог ст.11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»), колегія суддів вважає, що державним реєстратором було перевірено статус профспілки (Всеукраїнський статус).

Відповідно до ст.14 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів. статути (положення) профспілок приймаються з`їздами, конференціями, установчими або загальними зборами членів профспілки відповідного рівня і не повинні суперечити законодавству України.

У ч.3 ст.14 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» зазначено, що статут (положення) профспілки повинен містити: 1) статус та повну назву профспілки, її скорочену назву (за наявності), місцезнаходження її виборних органів (юридичну адресу); 2) мету та завдання профспілки; 3) умови і порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї; 4) права, обов`язки членів профспілки, умови, порядок та підстави виключення з членів профспілки; 5) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності; 6) організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу; 7) умови, терміни, порядок скликання з`їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень; 8) порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки; 9) джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями їх використання; 10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки; 11) порядок внесення змін до статуту профспілки; 12) умови та порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань.

У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші положення, що стосуються особливостей створення та функціонування певної профспілки, якщо це не суперечить цьому Закону. У межах повноважень, передбачених статутом, вищі за статусом профспілкові органи можуть затверджувати положення про організації профспілки.

Як вже зазначалось, 28.01.2019 відбувся Установчий з`їзд Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», присутні на якому були 12 осіб, та прийняті рішення під час якого оформлені протоколом №1 від 28.01.2019.

На цьому Установчому з`їзді було вирішено: 1) створити Всеукраїнську професійну спілку працівників АТ КБ «Приватбанк», метою діяльності якої є представництво та захист професійних, трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки в органах державної влади, місцевого самоврядування, судових органах, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у взаємовідносинах з роботодавцями та їх об`єднаннями щодо забезпечення здійснення права кожного члена профспілки на вільний вибір професії, підвищення життєвого рівня на основі справедливої оплати праці, забезпечення інших прав та інтересів, а також формування позитивної ролі банківської справи в суспільстві як чинника сталого розвитку економіки та складової добробуту громадян; 2) затвердити статут профспілки та надати повноваження на підписання статуту профспілки Головуючому та секретарю установчого з`їзду профспілки; 3) представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій та для підписання заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи доручено Голові профспілки СкударуР.В.

Отже з`їзд, який було проведено 28.01.2019, є Установчим З`їздом, оскільки саме на ньому було вирішено створити Всеукраїнську професійну спілку працівників АТ КБ «Приватбанк».

При цьому, лише після прийняття рішення про створення Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» було вирішено затвердити статут профспілки.

Відтак, доводи позивача про те, що при проведенні Установчого З`їзду від 28.01.2019 були порушено положення статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» (в тому числі, п.п.4.1, 4.2, 4.14, 4.22, 4.23 статуту) колегія суддів вважає безпідставними, оскільки, як вірно визначив суд першої інстанції, по суті при проведенні вказаного Установчого З`їзду статут профспілки ще не було затверджено, так як спершу створюється суб`єкт господарювання (приймається рішення про його створення, яке оформлюється у вигляді, зокрема, протоколу), а потім затверджується його статут.

Виходячи з наведеного, також необґрунтованими є твердження позивача про те, що на Установчому З`їзді мали право бути лише делегати, якими в розумінні статуту є голова профспілки, його заступники, а також голови відповідних організацій профспілки.

При цьому, відповідно до ч.1 ст.7 Закону України «Про громадські об`єднання» засновниками громадської організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 18 років, а молодіжної та дитячої громадської організації - 14 років.

Більш того, у п.6 ч.ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» зазначено, що для державної реєстрації створення юридичної особи подається реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з`їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об`єднань, політичної партії.

З наведеного вбачається, що законодавством України не встановлено, що засновниками профспілки зі статусом Всеукраїнської повинні бути виключно представники її територіальних організацій, у зв`язку з чим твердження позивача стосовно неправомочності з`їзду з огляду на прийняття в ньому участі 12 осіб, які є працівниками банку, а не представниками територіальних організацій, є необґрунтованими.

Позивач, як на підставу позову, посилається на те, що статут Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк», який було подано для державної реєстрації юридичної особи, не містить відомостей про його погодження (легалізацію) Міністерством Юстиції України.

Разом із тим, відповідно до ч.5 ст.57 ГК України статут (положення) затверджується власником майна (засновником) суб`єкта господарювання чи його представниками, органами або іншими суб`єктами відповідно до закону.

Згідно з п.10 ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» профспілки, їх об`єднання легалізуються шляхом повідомлення на відповідність заявленому статусу.

Легалізація всеукраїнських профспілок та їх об`єднань, інших профспілок та їх об`єднань здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань (ч.2 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»).

Згідно з ч.3 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» для легалізації профспілок, об`єднань профспілок їх засновники або керівники виборних органів подають заяви. До заяви додаються статут (положення), протокол з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні органи, наявність організацій профспілки у відповідних адміністративно-територіальних одиницях, про засновників об`єднань.

У ч.4 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» зазначено, що на підставі поданих профспілкою, об`єднанням профспілок документів легалізуючий орган у місячний термін підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними статтею 11 цього Закону, включає профспілку, об`єднання профспілок до реєстру об`єднань громадян і видає профспілці, об`єднанню профспілок свідоцтво про легалізацію із зазначенням відповідного статусу.

Відповідно до ч.5 та ч.6 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» легалізуючий орган не може відмовити в легалізації профспілки, об`єднання профспілок. У разі невідповідності поданих документів профспілки, об`єднання профспілок зазначеному статусу легалізуючий орган пропонує профспілці, об`єднанню профспілок надати додаткову документацію, необхідну для підтвердження статусу.

Згідно з ч.9 ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» профспілка, об`єднання профспілок набувають права юридичної особи з моменту затвердження статуту (положення). Статусу юридичної особи набувають також організації профспілки, які діють на підставі її статуту.

Отже, враховуючи вимоги законодавства України, профспілка - це особлива категорія громадської організації, яка набуває права юридичної особи з моменту затвердження статуту за рішенням з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки, а не з моменту легалізації.

Зі статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» вбачається, що він затверджений Установчим з`їздом Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» 28.01.2019 (протокол №1).

Будь-якої іншої форми затвердження статуту профспілки законодавством не встановлено.

При цьому, згідно зі ст.16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» результатом легалізації професійної спілки є включення її до реєстру об`єднань громадян і видання профспілці свідоцтва про легалізацію із зазначенням відповідного статусу, а не проставлення будь-яких відомостей на статуті про його погодження.

Крім того, позивач вказує на те, що відповідно до ст.25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» для проведення державної реєстрації подається заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Однак, профспілкою не було подано державному реєстратору заяви про включення профспілки до Реєстру неприбуткових організацій.

Так, згідно з ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення державного органу, органу місцевого самоврядування, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи, утвореної в результаті поділу, виділу, додатково зазначаються відомості про відокремлені підрозділи в частині їх належності до юридичної особи - правонаступника. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи приватного права може зазначатися, що вона діє на підставі модельного статуту;

2) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника;

2-1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про створення юридичної особи;

3) документ, що підтверджує створення громадського формування, відповідність статуту юридичної особи, на підставі якого діє громадське формування, - у разі державної реєстрації громадського формування, що є самостійним структурним підрозділом у складі іншої юридичної особи;

4) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку), відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське формування для здійснення реєстраційних дій (ім`я, дата народження, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку);

5) установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа;

6) реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з`їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об`єднань, політичної партії;

15) список учасників з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки.

Отже, подання профспілкою заяви про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, здійснюється за бажанням заявника.

Всеукраїнською професійною спілкою працівників АТ КБ «Приватбанк» при поданні документів для проведення державної реєстрації юридичної особи не було подано державному реєстратору заяву про включення до Реєстру неприбуткових організацій.

Однак, як вбачається з п.2 ч.1 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», подання такої заяви здійснюється за бажанням заявника та не є обов`язковим.

Твердження позивача про те, що засновниками Всеукраїнської профспілки можуть виступати виключно юридичні особи (як зазначає позивач, відповідно до ст.11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»), у зв`язку з чим у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань повинні міститися відомості про всі організації профспілки як засновників профспілки, суперечать ст.11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», в якій відсутні такі вимоги.

Одночасно, позивач вказує на те, що в результаті незаконної державної реєстрації Всеукраїнська професійна спілка працівників АТ КБ «Приватбанк» отримала легітимний статус та можливість втручатись в господарську діяльність АТ КБ «Приватбанк»; рішення про державну реєстрацію вказаної профспілки безпосередньо порушує права та законні інтереси банку, пов`язані із здійсненням господарської діяльності.

Відповідно до ст.245 Кодексу законів про працю України працівники мають право брати участь в управлінні підприємствами, установами, організаціями через загальні збори (конференції), ради трудових колективів, професійні спілки, які діють у трудових колективах, інші органи, уповноважені трудовим колективом на представництво, вносити пропозиції щодо поліпшення роботи підприємства, установи, організації, а також з питань соціально-культурного і побутового обслуговування.

Згідно зі ст.248 Кодексу законів про працю України для реалізації повноважень профспілок, передбачених Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", члени виборних органів профспілкових організацій підприємств, установ і організацій, вищестоящих профспілкових органів, а також повноважні представники цих органів мають право: 1) безперешкодно відвідувати та оглядати місця роботи на підприємстві, в установі, організації, де працюють члени профспілок; 2) вимагати і одержувати від власника або уповноваженого ним органу, іншої посадової особи відповідні документи, відомості та пояснення щодо умов праці, виконання колективних договорів, додержання законодавства про працю та соціально-економічних прав працівників; 3) безпосередньо звертатися в усній або письмовій формі до власника або уповноваженого ним органу, посадових осіб з профспілкових питань; 4) перевіряти роботу закладів торгівлі, громадського харчування, охорони здоров`я, дитячих закладів, гуртожитків, транспортних підприємств і підприємств побутового обслуговування, що належать або надають послуги підприємству, установі, організації, в яких працюють члени профспілок; 5) розміщувати власну інформацію у приміщеннях і на території підприємства, установи, організації в доступних для працівників місцях; 6) перевіряти розрахунки з оплати праці та державного соціального страхування, використання коштів на соціальні і культурні заходи та житлове будівництво.

Відповідно до ст.251 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в тижневий строк надавати на запити профспілок, їх об`єднань інформацію щодо умов та оплати праці працівників, соціально-економічного розвитку підприємства, установи, організації та виконання колективних договорів і угод. У разі затримки виплати заробітної плати власник або уповноважений ним орган зобов`язаний на вимогу виборних профспілкових органів надати письмовий дозвіл на отримання в банках інформації про наявність коштів на рахунках підприємства, установи, організації чи отримати таку інформацію в банках і надати її профспілковому органу. У разі відмови власника або уповноваженого ним органу надати таку інформацію чи дозвіл на отримання інформації його дії або бездіяльність можуть бути оскаржені до суду.

Зі змісту наведених вище норм законодавства України вбачається, що діяльність профспілки спрямована на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки та відповідно обмежується вказаними сферами відносин.

Водночас, відповідно до ч.1 ст.3 ГК України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з ч.2 ст.3 ГК України господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Згідно з ч.4 ст.3 ГК України сферу господарських відносин становлять господарсько-виробничі, організаційно-господарські та внутрішньогосподарські відносини.

Господарсько-виробничими є майнові та інші відносини, що виникають між суб`єктами господарювання при безпосередньому здійсненні господарської діяльності; під організаційно-господарськими відносинами у цьому Кодексі розуміються відносини, що складаються між суб`єктами господарювання та суб`єктами організаційно-господарських повноважень у процесі управління господарською діяльністю; внутрішньогосподарськими є відносини, що складаються між структурними підрозділами суб`єкта господарювання, та відносини суб`єкта господарювання з його структурними підрозділами (ч.ч.5, 6, 7 ст.3 ГК України).

Отже, твердження позивача про втручання Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк» саме в господарську діяльність банку колегія суддів вважає безпідставними, оскільки діяльність профспілки спрямована на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки та відповідно обмежується вказаними сферами відносин.

Виходячи із змісту ст.ст.15, 16 ЦК України застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством), і відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.

На переконання колегії суддів, позивачем не обґрунтовано належним чином порушення його прав та охоронюваних законом інтересів самим фактом створення Всеукраїнської професійної спілки працівників АТ КБ «Приватбанк».

Підсумовуючи наведене, на переконання колегії суддів, висновок місцевого господарського суду про відмову у задоволенні позову АТ КБ «Приватбанк» до Міністерства юстиції України та державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії в повному обсязі відповідає нормам матеріального права, фактичним обставинам справи і наявним у ній матеріалам, доводи апеляційної скарги його не спростовують, а тому апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення.

Судовий збір за подання апеляційної скарги у справі №910/9126/19 покладається на позивача у зв`язку з відмовою у задоволенні вимог апеляційної скарги на підставі ст.129 ГПК України.

Разом з цим, за приписами ч.4 ст.60 ГПК України повноваження адвоката як представника підтверджуються довіреністю або ордером, виданим відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Згідно зі ст.126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. У разі недотримання вимог частини четвертої цієї ст.суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Як вже зазначалось, 14.01.2010 від третьої особи надійшла заява про розподіл судових витрат у даній справі на суму 78750,00грн.

Відповідно до п.13 ст.129 ГПК України судові витрати третьої особи, яка на заявляє самостійних вимог на предмет спору, стягуються на її користь із сторони, визначної відповідно до вимог цієї статті, залежно від того заперечувала чи підтримувала така особа позовні вимоги.

Третя особа позовні вимоги, вимоги апеляційної скарги у даній справі заперечувала в повному обсязі.

До вказаної заяви третьою особою додано: договір про надання адвокатської допомоги №19/07/19-9 від 19.07.2019, додаткову угоду №1-0 від 03.12.2019, рахунок №СФ-0022 від 03.12.2019, акт здачі-приймання робіт від 12.12.2019 на суму 78750,00грн., платіжне доручення №23 від 04.12.2019 на суму 78750,00грн., матеріали справи містять ордер на надання правничої (правової) допомоги на ім`я адвоката ПовароваВ.В. на представництво третьої особи в Північному апеляційному господарському суді.

Вказані документи підтверджують надання третій особі правової допомоги адвокатом Поваровим В.В. та розмір витрат на таку допомогу.

Відтак, витрати третьої особи на правову допомогу адвоката ПовароваВ.В. покладаються на позивача та підлягають стягнення судом.

Клопотання позивача про відмову в повному обсязі у відшкодуванні судових витрат третій особі колегією суддів розглянуто в судовому засіданні 28.01.2020 та відхилено як необґрунтоване, оскільки третя особа в силу закону (п.13 ст.129 ГПК України) має право на відшкодування таких витрат. Усне клопотання представника позивача про зменшення заявленого третьої особою розміру витрат на правову допомогу також розглянуто колегією суддів в судовому засіданні 28.01.2020 та відхилено як необґрунтоване жодними доводами.

Керуючись ст.ст. 129, 252, 269, 270, 273, 275, 276, 281-285 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу Акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк» на рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду міста Києва від 23.10.2019 у справі №910/9126/19 залишити без змін.

3.Судові витрати покласти на Акціонерне товариство комерційний банк «Приватбанк».

4.Стягнути з Акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк» (01001, м.Київ, вул. Грушевського, 1Д; код ЄДРПОУ 14360570) на користь Всеукраїнської професійної спілки працівників акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк» (03150, м.Київ, вул. Ковпака, 17, кв.5; код ЄДРПОУ 42938090) витрат на правову (правничу) допомогу у розмірі 78750,00 (сімдесят тисяч сімсот п`ятдесят гривень нуль копійок).

5.Видачу наказу доручити Господарському суду міста Києва.

6.Матеріали справи №910/9126/19 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст постанови складений та підписаний 06.02.2020.

Головуючий суддя М.Л. Яковлєв

Судді Є.Ю. Шаптала

В.В. Куксов

Джерело: ЄДРСР 87424929
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку