open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/19382/19
Моніторити
emblem
Справа № 640/19382/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /03.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /11.06.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.05.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.05.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /11.12.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Рішення /11.12.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /08.11.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.10.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2019 року м. Київ № 640/19382/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Балась Т.П., за участю секретаря судового засідання Кузьмич М.Б.,

представників позивача: Маслової Н.В., Шегера І.П.,

представника відповідача: Шкорбот К.С,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД»

до

Головного управління ДПС у м. Києві

про

визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач) , у якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у м. Києві щодо не підготування висновку про перерахування надмірно сплачених сум грошових зобов`язань з відповідного бюджету та не подання його на виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів;

- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві підготувати висновок про перерахування Товариству з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» переплати з податку на додану вартість в сумі 1 533 022,00 грн. з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 та подати його до виконання відповідній державній казначейській службі

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у зв`язку з переплатою, яка виникла внаслідок зменшення задекларованих податкових зобов`язань з податку на додану вартість, у розмірі 1 533 022,00 грн., позивач звернувся до відповідача із заявою про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість. Разом з тим, відповідач не виконав покладених на нього чинним законодавством обов`язків щодо надання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновку про повернення позивачу надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, чим позбавив позивача права користуватися та розпоряджатися його майновими правами, у зв`язку з чим позивач змушений звернутися до суду за захистом своїх порушених прав.

Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що арифметична переплата, що обліковується в ІКП з податку на додану вартість у сумі 1 533 022,00 грн. виникла за рахунок зменшення суми ПДВ, що підлягала сплаті в сумі 1 533 022,00 грн. згідно з уточнюючим розрахунком податкових зобов`язань з податку на додану вартість, у зв`язку з встановленням самостійно виявлених помилок за травень 2017 року. При цьому відповідач вказує, що контролюючим органом наразі не підтверджено правомірність декларування зменшення податкових зобов`язань в ході проведення контрольно-перевірочних заходів, що не дозволяє достеменно стверджувати про наявність надміру сплачених податкових зобов`язань.

Відповідач вважає, що сума, що арифметично обліковується в ІКП як переплата внаслідок подання уточнюючих декларацій на зменшення сум грошового зобов`язання може набути статуту надміру сплачених грошових зобов`язань лише після здійснення контрольно-перевірочних заходів. З огляду на викладене, стверджує про відсутність факту порушення прав платника податку з боку Головного управління ДПС у м. Києві.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.10.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі № 640/19382/19 та призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.11.2019 закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.

У судовому засіданні 11.12.2019 було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Заслухавши учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» як юридична особа зареєстроване 21.12.1992 (номер запису: 1 065 105 0003 001280), що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 125059 (а.с.11).

З матеріалів справи убачається, 19.05.2017 ТОВ «Автосаміт ЛТД» подано податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2017 року № 9115168872, у якій сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) становить 1 533 022,00 грн. (а.с.35А)

16 червня 2017 року позивачем подано податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2017 року № 9115168872, у якій визначено суму податку на додану вартість у розмірі 2 677 688,00 грн. (а.с. 51-52).

Як зазначає позивач, при відправці декларації від 16.06.2017 № 9115168872 за травень 2017 року сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду) в рядок 16.1 декларації не підтягнулась.

У зв`язку з наведеним, 26.06.2017 позивачем сформована уточнююча декларація за травень 2017 року № 9121649888, у якій позивачем визначено суму податкового зобов`язання у розмірі 1 144 666,00 грн. (а.с. 63-65).

Разом з тим, 30.06.2017 відповідачем здійснено списання коштів із казначейського рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість ТОВ «Автосаміт ЛТД» в розмірі 1 533 022,00 грн., що підтверджується реєстром транзакцій на сплату податку на додану вартість для перерахування податку до державного бюджету по податкових деклараціях позивача з ПДВ за період з квітня по липень 2017 року (а.с. 92).

Таким чином, у позивача виникла переплата з податку на додану вартість у розмірі 1 533 022,00 грн.

26 червня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» звернулося із заявою до Головного управління ДФС у м. Києві із заявою про повернення помилково та/або надміру сплачених сум ПДВ у розмірі 1 533 022,00 грн. (а.с. 14).

Листом від 04.07.2019 № 127083/10/20-15-1201-18 Головним управлінням ДФС у м. Києві повідомлено, що повернення на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ ТОВ «Автосаміт ЛТД» переплати з податку на додану вартість у розмірі 1533022,00 грн., що виникла внаслідок зменшення задекларованих податкових зобов`язань з податку на додану вартість можливе лише після проведення контрольно-перевірочних заходів та після проведення відповідних розрахунків в ІКП (а.с.16-17).

11 вересня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» повторно звернулось до Головного управління ДФС у м. Києві із заявою щодо повернення помилково та/або надміру сплачених сум ПДВ у розмірі 1 533 022,00 грн.

Листом від 04.07.2019 № 127083/10/20-15-1201-18 Головним управлінням ДФС у м. Києві повідомлено про відсутність підстав для повернення переплати з ПДВ у розмірі 1533 022,00 грн. ТОВ «Автосаміт ЛТД».не погодившись з бездіяльністю відповідача щодо повернення надміру сплачених коштів, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Порядок та умови повернення помилково та/або надміру сплачених до бюджетів грошових зобов`язань та пені визначено статтею 43 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 43.1 цієї статті передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (пункт 43.3 статті 43 Податкового кодексу України).

Пунктом 43.4 статті 43 Податкового кодексу України визначено, що платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

За змістом пункту 102.5 статті 102 Податкового кодексу України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування

Згідно з пунктом 43.5 статті 43 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (абзац 2 пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України).

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

З нормами статті 43 Податкового кодексу України узгоджуються положення Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1146 від 15.12.2015, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124 (далі - Порядок № 1146).

Порядок регламентує взаємовідносини територіальних органів Державної фіскальної служби України з місцевими фінансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статті 45 та частини другої статті 78 Бюджетного кодексу України.

Пунктом 10 вказаного Порядку також передбачено, що на підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань у визначеному законодавством порядку.

Отже, повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань здійснюється органом державного казначейства з дотриманням процедури та на умовах, встановлених Податковим Кодексом України та Порядком, на підставі отриманого висновку від контролюючого органу.

Як убачається з долученої до матеріалів справи інтегрованої картки позивача, сплачені ТОВ «Автосаміт ЛТД» суми податку на додану вартість у розмірі 1 533 022,00 грн. станом на час звернення до відповідача із заявою про повернення помилково/надміру сплачених коштів і на час відмови відповідача у їх поверненні обліковувались в інтегрованій картці позивача як переплата, що свідчить про відсутність у позивача на час звернення із заявою податкового боргу.

Таким чином, отримавши заяву про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, контролюючий орган був зобов`язаний підготувати відповідний висновок та передати його до відповідного органу Державної казначейської служби України.

Судом встановлено, що відмова у формуванні та поданні до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновку про повернення позивачу переплати з податку на додану вартість в сумі 1 533 022,00 грн. обумовлена необхідністю проведення контрольно-перевірочних заходів перш ніж вчиняти дії щодо повернення надміру сплачених коштів.

Разом з тим, з наведених вище правових норм не убачається такої умови, за якої податковий орган може відмовитися від повернення надміру сплачених сум грошових зобов`язань, як необхідність проведення контрольно-перевірочних заходів. Не передбачено проведення перевірок з питань подання платниками податків заяв на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань також статтею 75 Податкового кодексу України.

Беручи до уваги, що за позивачем обліковується надмірна сплата податку на додану вартість, наявність якої підтверджена матеріалами справи, та враховуючи, що для повернення переплати позивач подав письмову заяву, вказавши напрям перерахування цих коштів, проте податковим органом не підготовлено висновок про їх повернення та не подано такий висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суд дійшов висновку, що податковий орган, не виконавши покладені на нього статтею 43 Податкового кодексу України обов`язки, діяв не на підставі та не у спосіб, визначений чинним законодавством України.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду було сплачено судовий збір в розмірі 3842,00 грн., що підтверджується квитанцією № 8790 від 03.10.2019 (а.с.4).

Враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем за звернення з позовною заявою судовий збір у сумі 3842,40 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок Головного управління ДПС у м. Києві.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у м. Києві щодо не підготування висновку про перерахування надмірно сплачених сум грошових зобов`язань з відповідного бюджету та не подання його на виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

3. Зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві (ідентифікаційний код 43141267, місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) підготувати висновок про перерахування Товариству з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» (ідентифікаційний код 14369855, місцезнаходження: 02121, м. Київ, вул. Харківське шосе, 179) переплати з податку на додану вартість в сумі 1 533 022,00 грн. з рахунку 31116029700003 на рахунок НОМЕР_2 та подати його до виконання відповідній державній казначейській службі.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосаміт ЛТД» (ідентифікаційний код 14369855, місцезнаходження: 02121, м. Київ, вул. Харківське шосе, 179) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (ідентифікаційний код 43141267, місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) судові витрати у розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається через Окружний адміністративний суд міста Києва до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення буде виготовлено упродовж десяти днів з дня проголошення вступної та резолютивної частини рішення.

Повний текст рішення складено - 16.01.2020.

Суддя Т.П. Балась

Джерело: ЄДРСР 86951968
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку