open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2019 р. Справа№200/13104/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аляб`єва І.Г.,

при секретарі судового засідання: Козирєвій О.О.,

за участю

позивача: ОСОБА_1 ,

представника відповідача: Орлатого В.М.,

розглянувши в порядку загального провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління державної Міграційної служби України у Донецькій області про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління державної Міграційної служби України у Донецькій області, в якій просить суд:

- визнати дії відповідача щодо відмови у видачі паспорту у формі паспортної книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, яке затверджене постановою Верховної ради України від 26.06.1992 року №2503-ХІІ;

- зобов`язати відповідача оформити та видати позивачу паспорт громадянина України у формі паспортної книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, яке затверджене постановою Верховної ради України від 26.061992 року №2503-ХІІ із наступними змінами та доповненнями без передачі будь-яких даних про позивача до Єдиного державного демографічного реєстру, без формування (присвоєння) унікального номеру запису у реєстрі (УНЗР), без відцифрованого підпису особи, без відцифрованого образу обличчя особи, без відцифрованих відбитків пальців, без використання будь-яких засобів Єдиного державного демографічного реєстру із зазначенням реєстрації місця проживання: АДРЕСА_1 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що листом від 11.07.2019 року № 58-10365 Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області позивачу було відмовлено у наданні паспорту у формі книжечки. Отже, позивач вважає що цим порушені його права, у зв`язку із чим просить визнати дії відповідача щодо відмови у видачі паспорту у формі паспортної книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 року № 2503-ХІІ із наступними змінами та доповненнями та зобов`язати відповідача оформити та видати позивачу паспорт громадянина України у формі паспортної книжечки, відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року № 2503-ХІІ із наступними змінами та доповненнями без передачі будь-яких даних про позивача до Єдиного державного демографічного реєстру, без формування (присвоєння) унікального номеру запису у реєстрі (УНЗР), без відцифрованого підпису особи, без відцифрованого образу обличчя особи, без відцифрованих відбитків пальців, без використання будь-яких засобів Єдиного державного демографічного реєстру із зазначенням реєстрації місця проживання: АДРЕСА_1 .

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12.11.2019 року відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 10.12.2019 року.

10.12.2019 року ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.12.2019 року.

Представником відповідача через канцелярію суду надано відзив на позовну заява в якій просив відмовити в задоволені позову. У відзиві зазначено, що 08.10.2019 року на адресу Слов`янського МВ ГУ ДМС у Донецькій області засобами поштового зв`язку надійшла заява ОСОБА_1 від 03.10.2019 року у довільній форми, щодо оформлення паспорта громадянина України, яка містить повідомлення про його відмову від передачі будь-яких даних до Єдиного державного демографічного реєстру, проханням оформити та видати паспорт громадянина України відповідно до Положення №2503-ХІІ. До заяви від 03.10.2019 року було додано копію втраченого паспорту та копію відповіді на заяву про втрату документів.

Окрім того, відповідач звертає увагу на ту обставину, що Порядок оформлення і видачу паспорта громадянина України, затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13.04.2012 року № 320, яким визначена процедура оформлення і видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року з 17.04.2018 року втратив чинність на підставі наказу Міністерства внутрішніх справ України №161 від 01.03.2018 року. Також представник відповідача звертає увагу на те, що звернення позивача від 03.10.2019 року не є належним зверненням з метою отримання паспорта з необхідними документами, які подає особа для оформлення паспорта громадянина України, водночас Законом України «Про звернення громадян» не передбачено оформлення паспорта книжечки, а тому відповідь, яка надана управлінням з питань громадянства, паспортизації, реєстрації та еміграції Головного управління Державної міграційної служби України у Донецькій області за результатами розгляду звернень, не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а є роз`ясненням порядку оформлення паспорта громадянина України. Враховуючи наведене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, додатково зазначивши, що натепер взагалі відсутній предмет судового спору.

Позивач у судовому засіданні наполягав на задоволені позову з підстав зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся, за допомогою засобів поштового зв`язку до Слов`янського МВ ГУ ДМС у Донецькій області з заявою від 03.10.2019 року щодо оформлення паспорта громадянина України.

Листом Головного управління державної Міграційної служби України у Донецькій області від 08.10.2019 року №Р-888/6/1401-19 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 302 від 25.03.2015 року паспорт виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій та роз`яснено які документи необхідно надати для оформлення паспорта громадянина України. Також позивача було проінформовано про те, що оформлення та видача паспорта громадянина України зразка 1994 року, можливо за умови подання заявником до Слов`янського МВ ГУДМС України оригіналів документів, передбачених розділом 3 Тимчасового порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 06.06.2019 року № 456, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.06.2019 року за № 620/33591, у числі яких є заява встановленого зразка та рішення суду.

Позивач, вважає дії Слов`янського МВ ГУДМС України щодо не видачі паспорту у формі книжечки протиправними, що і стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Заслухавши пояснення позивачів та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади видачі документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також права та обов`язки осіб, на ім`я яких видані такі документи визначені Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус (далі по тексту - Закон №5492).

Відповідно до частини першої статті 13 Закону №5492-VI документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру, відповідно до їх функціонального призначення поділяються, зокрема на документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, одним з яких є паспорт громадянина України.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону № 5492 форма кожного документа встановлюється цим Законом.

Згідно вимог частини 2 ст. 15 Закону № 5492 бланки документів,якщо інше не визначено цим Законом, виготовляються за єдиними зразками та технічними описами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Зразок і технічний опис бланка паспорта громадянина України затверджено Постановою №302, відповідно до якої з 01.11.2016 року паспорт громадянина України виготовляється лише у формі пластикової картки типу ID-1, що містить безконтактний електронний носій відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого Постановою № 302.

Статтею 21 Закону № 5492 передбачені норми та вимоги щодо оформлення паспорта громадянина України, відповідно до яких кожен громадянин України, який досяг 14-річного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України.

Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 1 пункту 7 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України (далі - Порядок № 302), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 року № 302 (далі - Постанова № 302) оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта здійснюються: особі, яка досягла 14-річного віку, - на підставі заяви - анкети, поданої нею особисто.

Відповідно до п. 26 Порядку № 302, після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу. Якщо заявник через фізичні вади не може підтвердити власним підписом правильність таких відомостей, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта робить відмітку про неможливість такого підтвердження та засвідчує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу власним підписом (п. 27 Порядку № 302).

Однак, ОСОБА_1 не подав до Державної міграційної служби медичний висновок закладу охорони здоров`я, оформлений в установленому порядку, яким би було підтверджено те, що він може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я.

Пунктом 35 Порядку № 302 визначено перелік документів, які заявник повинен подати для оформлення паспорта, зокрема:

1) свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави (далі - свідоцтво про народження);

2) оригінали документів, що підтверджують громадянство та посвідчують особу батьків або одного з них, які на момент народження особи перебували у громадянстві України (для підтвердження факту належності особи до громадянства України).

У разі відсутності таких документів або у разі, коли батьки чи один із батьків такої особи на момент її народження були іноземцями або особами без громадянства, або у разі набуття особою громадянства України на території України подається довідка про реєстрацію особи громадянином України;

3) паспорт громадянина України для виїзду за кордон (для осіб, які постійно проживали за кордоном, після повернення їх в установленому порядку на проживання в Україну та для осіб, які набули громадянство України за кордоном);

4) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб);

5) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи - (для внутрішньо переміщених осіб);

6) рішення суду про встановлення особи (для осіб, яких не було встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи);

7) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи;

8) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки «Згідно з оригіналом» та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати;

9) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів):

про місце проживання - довідку органу реєстрацій встановленого зразка;

про народження дітей - свідоцтва про народження дітей;

про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків або повідомлення про відмову від його, прийняття.

Вказані вище документи, крім копії втраченого паспорту та копії відповіді на заяву про втрату документів, ОСОБА_1 до Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області не подавалися, а тому відповідачем була надана відповідь на звернення викладене в заяві позивача від 03.10.2019 року, яка, на переконання суду, не може вважатися рішенням відповідача про відмову у видачі паспорта громадянина України, а є роз`ясненням процедури звернення із заявою про отримання паспорта громадянина України.

Таким чином, суд приходить до висновку, що наданими суду доказами не підтверджується, що позивач звернувся в установленому законодавством порядку для оформлення та отримання паспорта громадянина України, подавши всі необхідні документи, визначені Порядком № 302.

Порядок оформлення і видачі паспорта громадянина України, на який посилається позивач, затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ Україні від 13 квітня 2012 року № 320, яким була визначена процедура оформлення і видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року з 17.04.2018 року втратив чинність на підставі наказу МВС № 161 від 01.03.2018 року.

За результатами розгляду заяви позивача від 03.10.2019 року, відповідач листом від 08.10.2019 року № Р-888/6/1401-19 повідомив позивача не про результати розгляду його заяви та вказав, що паспортизація громадян України здійснюється відповідно до вимог Закону № 5492-VI, яким встановлено форму, зокрема, такого документа, як паспорт громадянина України, та вимоги/умови щодо його отримання.

Звернення ОСОБА_1 від 03.10.2019 року, на думку суду не може вважатись необхідними документами, які подає особа для оформлення паспорта громадянина України, водночас Законом України «Про звернення громадян» не передбачено оформлення паспорта книжечки, а тому відповідь за результатами розгляду звернень, не є рішенням суб`єкта владних повноважень, у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд звертає увагу, що Слов`янським міським відділом Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області як суб`єктом владних повноважень своїм листом від 08.10.2019 року роз`яснено заявнику, що при виконанні своїх офіційних повноважень не може діяти всупереч вимогам закону, тобто, правових підстав для задоволення заяви про видачу паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки, не має.

Крім того суд, вказує, що даний спір не може розглядатись в контексті зразкової справи № 806/3265/17 (Пз/9901/18) оскільки судом встановлено, що позивач у спосіб визначений Положенням про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 року № 2503-ХІІ не подавала документів, передбачених п. 13 вказаного Положення, а отже дана адміністративна справа не може вважатись типовою до зразкової справи № 806/3265/17 (Пз/9901/18).

Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене, суд вважає, що звернення у довільній формі ОСОБА_1 із заявою, яка надіслана засобами поштового зв`язку для видачі паспорта у формі книжечки від 03.10.2019 року до Слов`янського міського відділом Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області про оформлення паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки здійснено не в установленому законодавством порядку та не є підставою для видачі паспорта будь-якого зразка, у тому числі і у вигляді книжечки. Для здійснення оформлення і видачі паспорта громадянина України позивачу необхідно пройти процедуру ідентифікації особи та підтвердження належності до громадянства України.

Вказане свідчить про безпідставність та не обґрунтованість позовних вимог щодо визнання дій відповідача про відмову у видачі йому паспорту у формі паспортної книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року № 2503-ХІІ із наступними змінами та доповненнями, оскільки звернення позивача до Слов`янського міського відділом Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області щодо видачі паспорта громадянина України у вигляді книжечки у встановленому порядку суд не може вважати належним зверненням про оформлення паспорта громадянина України, а на письмове звернення позивача від 03.10.2019 року надана відповідь, яка не є відмовою в оформленні паспорта, суд дійшов висновку про відсутність порушеного права за захистом якого звернувся позивач, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Враховуючи вимоги статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат, понесених позивачем, відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 72-77, 139, 241-246, 255, 263, 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління державної Міграційної служби України у Донецькій області (вул.Митрополитська, 20, м.Маріуполь, Донецька область, 87515, код ЄДРПОУ 37841728) про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст судового рішення виготовлено 02 січня 2020 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

Джерело: ЄДРСР 86743152
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку