open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

27 грудня 2019 року

м. Київ

справа №522/4143/17

адміністративне провадження №К/9901/21111/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Одесі

на постанову Приморського районного суду міста Одеси від 13.04.2017 (головуючий суддя Кічмарекно С.М.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017 (колегія у складі суддів Димерлій О.О., Бітова А.І., Єщенко О.В.)

у справі №522/4143/17

за позовом ОСОБА_1

до Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі міста Одеси

про зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. Позивач звернулась до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі міста Одеси, в якому просила:

- визнати неправомірними дії та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси від 13.12.2016 №481 щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку призначеної пенсії державного службовця на підставі складових заробітної плати, наданих листом Спеціалізованої ДПІ з обслуговування великих платників у м. Одесі міжрегіонального головного управління ДФС від 07.12.2016 №34/28-08-05-0;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси здійснити перерахунок раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723- XII в редакції, чинній на день її призначення з урахуванням "інших виплат" та урахуванням складових заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи перед зверненням за пенсією) відповідно до довідок від 02.12.2014 №193/05-041, №0409/1/15-53-05-026 та№194/05-041 виходячи з розміру 90% посадового окладу починаючи з 01.08.2016;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси здійснити перерахунок раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 №1013 якою підвищено розмір посадового окладу працюючого державного службовця по аналогічній посаді з 01.08.2016 відповідно до складових заробітної плати, наданих листом Спеціалізованої ДПІ з обслуговування великих платників у м. Одесі міжрегіонального головного управління ДФС від 07.12.2016 №34/28-08-05-0 таз урахуванням інших складових заробітної плати, зазначених в довідках від 02.12.2014 №193/05-041, №0409/7/15-53-05-026 та №194/05-041 виходячи з розміру 90% посадового окладу;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси під час перерахунку пенсії ОСОБА_1 врахувати в повному обсязі надбавки за високі досягнення у праці премії на момент призначення: пенсії та прокоригувати ці виплати на рівень зростання посадового окладу, що передбачено п. 2 постанови КМУ від 31.05.2000 №865 з доповненнями, встановленими постановою КМУ від 26.05.2004 №688, а також включити при перерахунку пенсії суми матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної на виконання Постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2014 року по справі №750/13092/13-а.

2. Постановою Приморського районного суду міста Одеси від 13.04.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017, позов задоволено повністю.

3. У касаційній скарзі Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Одесі із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 Управлінням Пенсійного фонду України в Приморському районі міста Одеси з 17.03.2009 призначено пенсію державного службовця в розмірі 90%.

5. Позивач посилається на те, що під час ознайомлення в грудні 2016 року з матеріалами пенсійної справи на особистому прийомі у відповідача було з`ясовано, що при призначенні в березні 2009 року пенсії безпідставно не були враховані інші виплати, зазначені в довідках від 02.12.2014 №193/05-041, №0409Д/15-53-05-026 та №194/05-041 .

6. В зв`язку з чим позивач 12.12.2016 звернулась до Пенсійного органу з письмовим зверненням, в якому просила здійснити перерахунок призначеної пенсії.

7. Рішенням відповідача від 13.12.2016 №481 позивачу відмовлено в проведенні перерахунку призначеної з 05.01.2009 пенсії з мотивів, що на підставі Постанови №1013 внесено зміни до постанови КМУ «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31.05.2000 №865 (далі - Постанова №865), якою вилучено п.4 Постанови №865, який визначає порядок проведення перерахунку пенсії пенсіонерам у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також тому, що відповідно до Закону України «Про державну службу» від 10.12,2015 №889-УІІІ (далі - Закон №889Л/Ш), який набув чинності з 01.05.2016, раніше призначені пенсії не перераховуються.

8. Вважаючи незаконними зазначені дії Пенсійного органу, позивач звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування правомірності своїх дій щодо відмови позивачу у перерахунку пенсії в контексті недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Відповідач у касаційній скарзі наголошує, що правові норми, які визначали підстави для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовця, на час звернення позивача до Пенсійного органу із відповідною заявою втратили чинність.

11. Позивач відзиву на касаційну скаргу не подала.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити наступне.

13. З прохальної частини позовної заяви вбачається, що позивач просить перерахувати її пенсію з двох різних підстав, а саме:

а) з мотивів невключення до заробітку, з якого розрахована пенсія, певних виплат, які позивач отримувала за час роботи (матеріальна допомога, індексація тощо);

б) у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.

14. Щодо невключення до заробітку позивача, з якого розрахована пенсія, певних виплат, які позивач отримувала за час роботи (матеріальна допомога, індексація тощо), колегія суддів зазначає наступне.

15. Відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII (в редакції, що діяла на день призначення пенсії), пенсія державним службовцям призначається в розмірі 70% суми їх заробітної плати, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

16. Згідно з частиною першою статті 1 Закону України «Про оплату праці» заробітна плата це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

17. Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

18. Частинами другою та шостою статті 33 Закону №3723-ХІІ передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

19. Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України (частина сьома статті 33 Закону № 3723-ХІІ).

20. Постановою Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, прокуратури, судів та інших органів» керівникам цих органів надано право у межах затвердженого фонду оплати праці надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та допомогу для оздоровлення при наданні щорічної відпустки у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.

21. Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» №1282-ХІІ від 03.07.1991 передбачено, що об`єктом індексації грошових доходів населення є в тому числі заробітна плата, підстави для індексації грошових доходів населення наявні у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка, те що індексація грошових доходів працюючого населення проводиться за основним місцем роботи.

22. Частиною 1 статті 66 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» зазначено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

23. Стаття 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.

24. Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що отримані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

25. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 у справі № 570/4196/16-а.

26. Таким чином, в цій частині суди дійшли вірного висновку про наявність підстав для перерахунку пенсії позивача.

27. Щодо вимог про перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям, колегія суддів зазначає таке.

28. У грудні 2015 року Верховною радою України прийнято закон, який регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, а саме: Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII.

29. У зв`язку з набуттям з 01.05.2016 чинності зазначеним Законом, положення Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 № 3723-ХІІ втратили чинність, в тому числі норми, якими було врегульоване пенсійне забезпечення державних службовців.

30. Натомість у ст. 90 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII закріплено правило, за яким пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», ст. 42 якого визначає підстави перерахунку призначених пенсій. Підвищення розміру заробітку працюючих державних службовців до підстав перерахунку пенсії зазначеною статтею не віднесено.

31. Посилання заявника на порушення ст. 22 Конституції України у зв`язку зі зміною правого регулювання спірних правовідносин є безпідставними, адже ст. 90 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII, не визнана неконституційною Конституційним Судом України.

32. До того ж у рішенні від 26.12.2011 № 20-рп/2011 Конституційний суд України вказав, що одним із визначальних елементів у регулюванні суспільних відносин у соціальній сфері є додержання принципу пропорційності між соціальним захистом громадян та фінансовими можливостями держави, а також гарантування права кожного на достатній життєвий рівень.

33. З урахуванням такого елемента принципу верховенства права, як пропорційність (розмірність) Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними, а оскільки держава зобов`язана регулювати економічні процеси, встановлювати й застосовувати справедливі та ефективні форми перерозподілу суспільного доходу з метою забезпечення добробуту всіх громадян, то механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження справедливого балансу між інтересами окремих осіб і інтересами всього суспільства. При цьому зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

34. Відповідно до ст. 1512 Конституції України рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов`язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.

35. Враховуючи наведені положення норм чинного законодавства та рішення Конституційного суду України від 26.12.2011 № 20-рп/2011, Суд дійшов висновку, що з 01.05.2016 у зв`язку з набранням чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII, яким по-іншому врегульовані правовідносини, пов`язані із пенсійним забезпеченням державних службовців, пенсії, призначені за ст. 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 №3723-ХІІ, не підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням розміру заробітку працюючих державних службовців.

36. Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду України від 07.11.2017 у справі №398/4332/16 та в постанові Верховного Суду від 03.04.2018 у справі №646/10879/16.

37. Таким чином, суди дійшли помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову в частині вимог про перерахунок пенсії позивача у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.

38. Відповідно до ч.1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

39. За таких обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення суду апеляційної інстанції в частині вимог до відповідача-2 із прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову у зазначеній частині.

40. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. 341, 345, 354, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Одесі задовольнити частково.

2. Постанову Приморського районного суду міста Одеси від 13.04.2017 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017 у справі №522/4143/17 скасувати в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання Управління Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси здійснити перерахунок раніше призначеної ОСОБА_1 у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям з 01.08.2016. В цій частині у задоволенні позову відмовити.

3. В іншій частині постанову Приморського районного суду міста Одеси від 13.04.2017 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017 у справі №522/4143/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 86717277
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку