open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/3055/15
Моніторити
emblem
Справа № 826/3055/15

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 грудня 2019 року

Київ

справа №826/3055/15

адміністративне провадження №К/9901/13383/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Саприкіної І.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Новий Формат ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Аріадна ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВ Вибір», Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер ТВ»

на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у складі головуючого судді Данилишина В.М. від 17.12.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Мезєнцева Є.І., суддів: Старової Н.Е., Файдюка В.В. від 01.02.2016

у справі № 826/3055/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Новий Формат ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Аріадна ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВ Вибір», Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер ТВ»

до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Кабінет Міністрів України,

про визнання протиправними та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 23.02.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю «Партнер ТВ» (далі також - ТОВ «Партнер ТВ», позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі також - Національна рада, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради від 12.02.2015 №139 "Про призначення позапланової перевірки ТОВ "Партнер ТВ", м. Київ (НР №00171-м від 19.09.2011, багатоканальна телемережа МХ-5, логотип: ТОВ "Партнер ТВ" емблема "112 Україна")" (далі також - оскаржуване рішення №139).

2. 23.02.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТВ Вибір" (далі також - ТОВ "ТВ Вибір", позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Національної ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради від 12.02.2015 №138 "Про призначення позапланової перевірки ТОВ "ТВ Вибір", м. Київ, (НР №00173-м від 19.09.2011, багатоканальна телемережа МХ-5, логотип: "ТВ Вибір" емблема "112 Україна")" (далі також - оскаржуване рішення №138).

3. 23.02.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "Новий Формат ТВ" (далі також - ТОВ "Новий Формат ТВ", позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Національної ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради від 12.02.2015 №140 "Про призначення позапланової перевірки ТОВ "Новий Формат ТВ", м. Київ (НР №00169-м від 19.09.2011, багатоканальна телемережа МХ-5, логотип: ТОВ "Новий Формат ТВ" емблема "112 Україна")" (далі також - оскаржуване рішення №140).

4. 23.02.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "Аріадна ТВ" (далі також - ТОВ "Аріадна ТВ", позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Національної ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради від 12.02.2015 №141 "Про призначення позапланової перевірки ТОВ "Аріадна ТВ", м. Київ (НР №00170-м від 19.09.2011, багатоканальна телемережа МХ-5, логотип: ТОВ "Аріадна ТВ" емблема "112 Україна")" (далі також - оскаржуване рішення №141).

5. 23.02.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "Лідер ТВ" (далі також - ТОВ "Лідер ТВ", позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Національної ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради від 12.02.2015 №142 "Про призначення позапланової перевірки ТОВ "Лідер ТВ", м. Київ (НР №00174-м від 19.09.2011, багатоканальна телемережа МХ-5, логотип: ТОВ "Лідер ТВ" емблема "112 Україна")" (далі також - оскаржуване рішення №142).

6. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.02.2015 відкрито провадження в адміністративній справі №826/3039/15 за позовом ТОВ "Лідер ТВ" (далі також - справа №826/3039/15).

7. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2015 відкрито провадження в адміністративній справі №826/3090/15 за позовом ТОВ "ТВ Вибір" (далі також - справа №826/3090/15).

8. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2015 відкрито провадження в адміністративній справі №826/3055/15 за позовом ТОВ "Аріадна ТВ" (далі також - справа №826/3055/15).

9. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2015 відкрито провадження в адміністративній справі №826/3074/15 за позовом ТОВ "Новий Формат ТВ" (далі також - справа №826/3074/15), а також до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено Кабінет Міністрів України (далі також - третя особа).

10. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.03.2015 відкрито провадження в адміністративній справі №826/3029/15 за позовом ТОВ "Партнер ТВ" (далі також - справа №826/3029/15).

11. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.03.2015 об`єднано в одне провадження адміністративні справи №826/3029/15, №826/3039/15, №826/3055/15, №826/3074/15, №826/3090/15 та присвоєно об`єднаній адміністративній справі №826/3055/15.

12. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.12.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2016, у задоволенні позову відмовлено.

13. 11.02.2016 до Вищого адміністративного суду України від ТОВ «Новий Формат ТВ», ТОВ «Аріадна ТВ», ТОВ «Партнер ТВ», ТОВ «ТВ Вибір», ТОВ «Лідер ТВ» надійшла касаційна скарга на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у від 17.12.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2016, в якій просять їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.

14. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.02.2016 відкрито касаційне провадження у справі.

15. 09.03.2016 від відповідача до суду надійшли заперечення на касаційну скаргу, в яких просить у задоволенні такої відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

16. У подальшому справу було передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду на підставі підпункту 1 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів").

17. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.06.2019 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Берназюка Я.О., Саприкіної І.В.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

18. Як встановлено судами попередніх інстанцій, Національною радою видано позивачам ліцензії на мовлення:

- ТОВ "Новий Формат ТВ": серії НР №00169-м; вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне; загальні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі (для багатоканальних телемереж зазначається оператор телекомунікацій): багатоканальна телемережа МХ-5 у стандарті DVB-Т2 (MPEG-4) ТОВ "Зеонбуд", м. Київ, згідно з додатком 3 до ліцензії, оператор телекомунікацій - ТОВ "Зеонбуд", м. Київ; періодичність, час, обсяги мовлення: по 24 години на добу; дата набрання ліцензією чинності: 19.09.2011; строк дії ліцензії: із 19.09.2011 до 19.09.2018;

- ТОВ "Аріадна ТВ": серії НР №00170-м; вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне; загальні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі (для багатоканальних телемереж зазначається оператор телекомунікацій): багатоканальна телемережа МХ-5 у стандарті DVB-Т2 (MPEG-4) ТОВ "Зеонбуд", м. Київ, згідно з додатком 3 до ліцензії, оператор телекомунікацій - ТОВ "Зеонбуд", м. Київ; періодичність, час, обсяги мовлення: по 24 години на добу; дата набрання ліцензією чинності: 19.09.2011; строк дії ліцензії: із 19.09.2011 до 19.09.2018;

- ТОВ "Партнер ТВ": серії НР №00171-м; вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне; загальні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі (для багатоканальних телемереж зазначається оператор телекомунікацій): багатоканальна телемережа МХ-5 у стандарті DVB-Т2 (MPEG-4) ТОВ "Зеонбуд", м. Київ, згідно з додатком 3 до ліцензії, оператор телекомунікацій - ТОВ "Зеонбуд", м. Київ; періодичність, час, обсяги мовлення: по 24 години на добу; дата набрання ліцензією чинності: 19.09.2011; строк дії ліцензії: із 19.09.2011 до 19.09.2018;

- ТОВ "ТВ Вибір": серії НР №00173-м; вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне; загальні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі (для багатоканальних телемереж зазначається оператор телекомунікацій): багатоканальна телемережа МХ-5 у стандарті DVB-Т2 (MPEG-4) ТОВ "Зеонбуд", м. Київ, згідно з додатком 3 до ліцензії, оператор телекомунікацій - ТОВ "Зеонбуд", м. Київ; періодичність, час, обсяги мовлення: по 24 години на добу; дата набрання ліцензією чинності: 19.09.2011; строк дії ліцензії: із 19.09.2011 до 19.09.2018;

- ТОВ "Лідер ТВ": серії НР №00174-м; вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне; загальні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі (для багатоканальних телемереж зазначається оператор телекомунікацій): багатоканальна телемережа МХ-5 у стандарті DVB-Т2 (MPEG-4) ТОВ "Зеонбуд", м. Київ, згідно з додатком 3 до ліцензії, оператор телекомунікацій - ТОВ "Зеонбуд", м. Київ; періодичність, час, обсяги мовлення: по 24 години на добу; дата набрання ліцензією чинності: 19.09.2011; строк дії ліцензії: із 19.09.2011 до 19.09.2018.

19. На виконання окремого доручення члена Національної ради від 20.01.2015 здійснено моніторинг мовлення деяких регіональних телерадіокомпаній, у тому числі позивачів, щодо дотримання вимог законодавства та умов ліцензій, у результаті якого виявлено порушення частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", зокрема порушення ліцензійних умов, оскільки у ліцензіях, у додатках №4, якими затверджено програмну концепцію, визначено формат мовлення як розважально-інформаційний, а фактично формат мовлення є інформаційним.

20. За результатами моніторингу Національною радою прийнято оскаржувані рішення про призначення позапланових перевірок позивачів, а саме:

- рішення №138, яким з метою перевірки дотримання частини 5 статті 6, частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", частини 2 статті 9 Закону України "Про рекламу", призначено позапланову перевірку діяльності ТОВ "ТВ Вибір";

- рішення №139, яким з метою перевірки дотримання частини 5 статті 6, частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону, призначено позапланову перевірку діяльності ТОВ "Партнер ТВ";

- рішення №140, яким з метою перевірки дотримання частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону, призначено позапланову перевірку діяльності ТОВ "Новий Формат ТВ";

- рішення №141, яким з метою перевірки дотримання частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону, призначено позапланову перевірку діяльності ТОВ "Аріадна ТВ";

- рішення №142, яким з метою перевірки дотримання частини 7 статті 27, частини 8 статті 28, частини 1 статті 46 Закону, призначено позапланову перевірку діяльності ТОВ "Лідер ТВ".

21. З витягів із протоколу №4 засідання Національної ради вбачається, що такі прийняті Національною радою на її засіданні.

22. На виконання оскаржуваних рішень 04.03.2015 Національною радою оформлено накази: №5в/114 "Про позапланову перевірку ТОВ "Партнер ТВ", м. Київ (НР №00171-м від 19.09.2011)"; №5в/115 "Про позапланову перевірку ТОВ "Новий Формат ТВ", м. Київ (НР №00169-м від 19.09.2011)"; №5в/116 "Про позапланову перевірку ТОВ "Аріадна ТВ", м. Київ (НР №00170-м від 19.09.2011)"; №5в/117 "Про позапланову перевірку ТОВ "ТВ Вибір", м. Київ (НР №00173-м від 19.09.2011)"; №5в/118 "Про позапланову перевірку ТОВ "Лідер ТВ", м. Київ, (НР №00174-м від 19.09.2011)", а також посвідчення на проведення перевірок: №99 (ТОВ "Партнер ТВ"); №100 (ТОВ "Новий Формат ТВ"); №101 (ТОВ "Аріадна ТВ"); №102 (ТОВ "ТВ Вибір"); №103 (ТОВ Лідер ТВ").

23. Позивачі звернулися до Національної ради із заявами від 14.08.2014 про переоформлення ліцензій на мовлення у зв`язку зі зміною програмної концепції мовлення.

24. За результатами розгляду вказаних заяв 11.09.2014 Національною радою прийнято рішення:

- №872 "Про заяву ТОВ "Новий Формат ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00169-м від 19.09.2011);

- №873 "Про заяву ТОВ "Аріадна ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00170-м від 19.09.2011)";

- №874 "Про заяву ТОВ "Партнер ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00171-м від 19.09.2011)";

- №875 "Про заяву ТОВ "ТВ Вибір", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00173-м від 19.09.2011");

- №876 "Про заяву ТОВ "Лідер ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00174-м від 19.09.2011").

25. Відповідно до вказаних рішень Національної ради розгляд питання щодо переоформлення ліцензій на мовлення позивачів у зв`язку зі зміною програмної концепції мовлення перенесено до остаточного вивчення питання щодо проведеного конкурсу на вільні канали мовлення багатоканальних телемереж МХ-1, МХ-2, МХ-3, МХ-5, у тому числі на предмет дотримання принципу збалансованості різноформатного мовлення та наявності у кожному із територіальних сегментів телерадіоінформаційного простору якісного змістовного наповнення.

26. На час прийняття оскаржуваних рішень зміни до програмних концепцій не внесені, ліцензії позивачів є чинними, а програмні концепції, затверджені додатками до ліцензій - обов`язковими до виконання.

27. 26.03.2015 Національною радою прийнято наступні рішення, якими відмовлено позивачам у переоформлені ліцензій на мовлення в частині зміни програмної концепції мовлення:

- №419 "Про заяву ТОВ "Аріадна ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00170-м від 19.09.2011) (багатоканальне, логотип: ТОВ "Аріадна ТВ" емблема "112 Україна");

- №421 "Про заяву ТОВ "Лідер ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00174-м від 19.09.2011) (багатоканальне, логотип: ТОВ "Лідер ТВ" емблема "112 Україна");

- №423 "Про заяву ТОВ "Новий Формат ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліценції на мовлення (НР №00169-м від 19.09.2011) (багатоканальне, логотип: ТОВ "Новий Формат ТВ" емблема "112 Україна");

- №425 "Про заяву ТОВ "Партнер ТВ", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00171-м від 19.09.2011) (багатоканальне, логотип: ТОВ "Партнер ТВ" емблема "112 Україна");

- №427 "Про заяву ТОВ "ТВ Вибір", м. Київ, щодо переоформлення ліцензії на мовлення (НР №00173-м від 19.09.2011) (багатоканальне, логотип: ТОВ "ТВ Вибір" емблема "112 Україна").

28. Згідно з листом Комітету з питань свободи слова та інформації Верховної Ради України від 28.08.2014 №04-35/15-624 стаття 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" не поширюється на наглядові функції Національної ради.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

29. Позивачі в обґрунтування заявлених вимог посилаються на заборону проведення перевірок контролюючими органами, встановлену пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 (далі також - Закон №76-VIII). Оскільки відповідачем не прийняте рішення про відмову у внесенні змін до ліцензії, позивачі не зобов`язані здійснювати мовлення відповідно до умов чинних ліцензій, оскільки ними подані заяви про переоформлення ліцензій.

30. Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що оскаржувані рішення прийнято відповідачем на підставах, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

31. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що для проведення перевірок Національній раді не потрібно отримувати дозвіл Кабінету Міністрів України, оскільки на нього не розповсюджується заборона проведення перевірок, встановлена нормами Закону №76-VIII. Оскаржувані рішення Національної ради є правомірними, а відтак не підлягають скасуванню. Можливі допущені Національною радою процесуальні відхилення не можуть бути підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень, оскільки навіть за наявності допущення суб`єктом владних повноважень певного відхилення від процедури проведення перевірки ліцензіата, суб`єкт, який винний у його допущенні, повинен нести передбачену нормами чинного законодавства відповідальність, однак встановлення факту самого порушення має вирішальне значення.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

32. Позивачі не погоджуються з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» лише затверджено перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок, однак така не містить переліку контролюючих органів, на яких розповсюджується дія заборони, встановленої Законом. Посилання судів на лист Комітету з питань свободи слова та інформації Верховної Ради України від 28.08.2014 №04-35/15-624 є помилковим, оскільки такий не є належним доказом у справі. Дія пункту 8 Прикінцевих положень Закону України №76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» поширюється на всі контролюючі органи, окрім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України. Помилковим є висновок судів попередніх інстанцій щодо того, що порушення, які стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень, правомірно встановлені Національною радою. На момент проведення відповідачем моніторингу 20.01.2015 та прийняття оскаржуваних рішень 18.02.2015 у порушення вимог частини 7 статті 35 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» Національною радою не прийнято рішення по суті поданих позивачами заяв про зміни до ліцензії в частині програмної концепції, а тому в силу частини 14 статті 35 цього Закону позивачі на момент прийняття оскаржуваних рішень мали право здійснювати мовлення відповідно до тих умов, які ними зазначені в заявах як підставах для переоформлення ліцензій. Акти моніторингу, які надані відповідачем та були використані при прийнятті оскаржуваних рішень, не є доказом наявності порушень позивачами законодавства. Відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень порушено Регламент Національної ради, однак судами попередніх інстанцій не надано оцінку даним доводам позивача.

33. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач зазначив, що Національна рада не належить до системи центральних органів виконавчої влади, є підзвітною виключно Верховній Раді України та Президенту України. Рішення про призначення перевірки було прийнято Національною радою в межах її наглядових повноважень та на підставі статей 1, 13, 14 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». На відповідача не поширюється заборона на проведення перевірок, встановлена Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України». Позивач самовільно здійснив зміну програмної концепції, що зафіксовано моніторингом, який вперше був здійснений 12.08.2014, та лише 14.08.2014 подав заяву про переоформлення ліцензії у зв`язку із цим. Наступний моніторинг, який став підставою для проведення позапланової перевірки, здійснено 20.01.2015, яким також зафіксовано, що позивачі продовжують здійснювати мовлення відповідно до зміненої програмної концепції, незважаючи на відсутність рішення Національної ради щодо переоформлення ліцензії в частині зміни програмної концепції. Для дотримання вимог законодавства ліцензіат мав подати до Національної ради заяву про переоформлення ліцензії, дочекатись прийняття Національною радою відповідного рішення та у разі внесення бажаних змін до ліцензії, почати здійснювати мовлення відповідно до оновленої програмної концепції. Факт допущення ліцензіатом перевіряючих (представників Національної ради) до проведення перевірки свідчить про визнання ним її законності.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

34. Відповідно до частини 1 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в чинній редакції, далі також - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

35. Щодо доводів позивачів у касаційній скарзі про наявність на момент прийняття оскаржуваних рішень заборони проведення перевірок відповідачем у відповідності до пункту 8 Прикінцевих положень Закону України №76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» колегія суддів зазначає наступне.

36. Згідно з положеннями статті 2 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» Національна рада у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про телебачення і радіомовлення», цим Законом, іншими законами України.

37. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами.

38. Статтею 13 даного Закону визначені наглядові повноваження Національної ради, згідно з якими така здійснює, зокрема, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, а ліцензіатами - ліцензійних умов та умов ліцензій; офіційний моніторинг телерадіопрограм.

39. Відповідно до частини 1 статті 70 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог, зокрема, законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення.

40. Пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб`єкта господарювання щодо його перевірки.

41. Колегія суддів зауважує, що раніше статтею 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» установлювалось, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб`єкта господарювання щодо його перевірки.

42. Постановою Кабінету Міністрів України «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» № 408 від 13.08.2014 передбачалось, що у зв`язку із запровадженням статтею 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами надання дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців державними інспекціями та іншими контролюючими органами за переліком згідно з додатком (за винятком перевірок стану підготовки до роботи енергетичних об`єктів суб`єктів електроенергетики та суб`єктів відносин у сфері теплопостачання) здійснюється шляхом прийняття відповідного розпорядження.

43. Однак Національну раду не включено до Переліку державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців.

44. Пунктом 24 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України передбачено, що закон про Державний бюджет України - закон, який затверджує Державний бюджет України та містить положення щодо забезпечення його виконання протягом бюджетного періоду.

45. Бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року (частина 1 статті 3 Бюджетного кодексу України).

46. Беручи до уваги ту обставину, що положення статті 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" є чинними тільки протягом бюджетного періоду, суд враховує, що обмеження щодо проведення перевірок, які встановлені Постановою від 13.08.2014 № 408 втратили чинність у зв`язку із закінченням бюджетного періоду.

47. Аналогічна правова позиція щодо застосування положень статті 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» та постанови Кабінету Міністрів України «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» № 408 від 13.08.2014 викладена у постанові Верховного Суду від 09.04.2019 у справі №821/2095/16.

48. Відповідно до статті 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.

49. Згідно зі статтею 21 даного Закону Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому.

50. Системний аналіз положень Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», Закону України «Про телебачення і радіомовлення» дає змогу дійти висновку, що Національна рада є конституційним, постійно діючим, колегіальним органом, мета діяльності якого включає в себе нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері телерадіомовлення; наглядові повноваження Національна рада реалізує, зокрема, шляхом контролю за дотриманням телерадіоорганізаціями - ліцензіатами вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, ліцензійних умов та умов ліцензій, а також шляхом офіційного моніторингу телерадіопрограм та застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону; така не є центральним органом виконавчої влади, не є підзвітною та підконтрольною Кабінету Міністрів України, а відтак суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що для проведення перевірок Національній раді не потрібно отримувати дозвіл Кабінету Міністрів України, оскільки на нього не розповсюджується заборона проведення перевірок, встановлена нормами Закону №76-VIII, а тому відповідні доводи касаційної скарги є безпідставними.

51. Щодо посилань у касаційній скарзі на помилковість висновків судів попередніх інстанцій щодо наявності порушень, які стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень, оскільки в силу вимог частини 14 статті 35 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» позивачі мали право здійснювати мовлення відповідно до тих умов, які ними зазначені у поданих заявах як підстави для переоформлення ліцензій, колегія суддів зазначає наступне.

52. Як встановлено судами, 14.08.2014 позивачами подані заяви про переоформлення ліцензії на мовлення. На час прийняття оскаржуваних рішень зміни до програмних концепцій не внесені, тобто, ліцензії позивачів є чинними, а програмні концепції, затверджені додатками до ліцензій - обов`язковими до виконання. Рішення, якими відмовлено позивачем у переоформленні ліцензій на мовлення в частині зміни програмної концепції мовлення Національною радою прийнято 26.03.2015.

53. З положень Закону України «Про телебачення і радіомовлення» вбачається, що право на мовлення у телерадіоорганізацій виникає після отримання ліцензії на мовлення і ліцензіат зобов`язаний дотримуватись її вимог та умов, а також визначеної програмної концепції мовлення.

54. Згідно з пунктом «б» частини 3 статті 35 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» підставою для переоформлення ліцензії на мовлення може бути намір ліцензіата змінити організаційні чи технічні характеристики мовлення та внести відповідні зміни до умов ліцензії.

55. Відповідно до частин 13 - 15 даної статті передбачено, що у разі переоформлення ліцензії на мовлення Національна рада приймає рішення про визнання недійсною ліцензії, що була переоформлена, з внесенням відповідних змін до Державного реєстру телерадіоорганізацій України. У разі відмови у внесенні змін ліцензіат зобов`язаний здійснювати мовлення відповідно до умов чинної ліцензії. При видачі переоформленої ліцензії попередня ліцензія на мовлення вилучається.

56. Зазначені норми визначають порядок переоформлення ліцензії, однак не надають ліцензіату, який має намір змінити умови ліцензії, права здійснювати мовлення відповідно до тих умов, які ними зазначені у заяві як підстава для переоформлення ліцензії, до прийняття Національною радою рішення про переоформлення.

57. Таким чином, самостійна зміна організаційних, технологічних та змістовних характеристик мовлення до переоформлення в установленому порядку ліцензії, не допускається і є порушенням законодавства про телерадіомовлення.

58. Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 25.05.2018 у справі №826/2810/15.

59. Щодо доводів касаційної скарги про порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень Регламенту Національної ради колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, що можливі процесуальні порушення, допущені Національною радою, не можуть бути підставою для визнання протиправними та скасування в цілому оскаржуваних рішень.

60. Інші аргументи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених в оскаржуваних рішеннях судів попередніх інстанцій, зводяться до переоцінки доказів щодо обставин справи, які суди встановили у процесі її розгляду. Водночас, за приписами частини 2 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

61. Частиною 2 статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

62. Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

63. Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

64. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29) повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy" № 33202/96, "Oneryildiz v. Turkey" № 48939/99, "Moskal v. Poland" № 10373/05).

65. Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

66. На підставі викладеного, Верховний Суд констатує, що оскаржувані судові рішення ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суди під час розгляду справи не допустили порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи, відповідно підстави для скасування чи зміни оскаржених судових рішень відсутні.

67. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

68. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Новий Формат ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Аріадна ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер ТВ», Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВ Вибір», Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер ТВ» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.12.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2016 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий І.В. Желєзний

Судді: Я.О. Берназюк

І.В. Саприкіна

Джерело: ЄДРСР 86636197
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку